Lavere skat i en krisetid

Mens det for tiden kunne se ud, som om kommunalvalgkampen kommer til at handle om værdipolitik, kampen mod visse muslimers chikane af jøder og homo...

Thomas Køhler,

17/02/2013

Mens det for tiden kunne se ud, som om kommunalvalgkampen kommer til at handle om værdipolitik, kampen mod visse muslimers chikane af jøder og homoseksuelle – en kamp, jeg i øvrigt støtter 100% - så er der kommet en interessant melding fra en konservativ borgmester på Samsø, Jørn C. Nissen – der siger:

»Der skal ændringer til, for at vi kan få den politik tilbage, Liberal Alliance har stjålet fra os. Tiden er ikke til lavere skat midt i en krise. I stedet skal vi profilere os på, at vi hjælper dem, der har brug for det. Mens dem, der kan klare sig selv, skal klare sig selv,« siger han.

Ingen skal være i tvivl om, at Liberal Alliance mener, at der netop skal lavere skat til midt i en krise. Vi ønsker personskatten sænket, men da det er svært at komme igennem med i de røde kommuner, ikke mindst i København, vil vi om ikke andet stå hårdt fast på, at afgifter og skatter for erhvervslivet lempes, så der kan komme flere i arbejde.

Med et samlet budget på 47 milliarder kroner (2012) er der i København plads til besparelser på de fleste forvaltningsområder. Besparelser, der kan give rum tilskattelettelser i København, så kommunen på alle områder bliver den billigste skattekommune i Danmark. Målet for Liberal Alliance København er, at personskatten skal falde mindst 1 procentpoint i løbet af næste valgperiode (inden 2018) og derefter faldeyderligere de kommende år.I kommunalt regi er grundskyld og dækningsafgift umiddelbart de skatte og afgifter, der har størst indflydelse på erhvervslivets økonomiske vilkår. I 2011 havde Københavns kommune den højeste sats på begge disse afgifter blandt alle kommuner i Danmark. I kommunens 2012 budget fastholdes grundskyld med 34‰, mens dækningsafgiften nedsættes fra 10‰til 9,8‰

For at gøre København til et attraktivt sted at investere er det nødvendigt, at disse satser sættes markant lavere end i dag. Rasmus Jarlov nedgjorde og latterliggjorde de resultater, som LA opnåede i København på dette område sidste år, og spørgsmålet må nu være, om Jarlov er enig i Jørn C. Nissens udmeldinger?

Med hensyn til det andet led i den konservative politik, som Jørn C. Nissen opridser i citatet ovenfor, er vi enige, men:  Københavns Kommunes socialpolitiske område havde et samlet budget i 2012 på knap 22 mia.kroner. Socialområdet er grundet sin størrelse et centralt område for effektivisering via øget udlicitering og brug af flere private aktører. Med udgangspunkt i 2010-tallene er det vurderet, at udsættelsespotentialet er på hele 14 mia. kroner. Liberal Alliance København ønsker derfor, at der arbejdes intensivt med konkurrenceudsættelse i de kommende år, og at der indføres et voucher-system. I Liberal Alliance København mener vi som udgangspunkt, at mennesker er i stand til at tage vare på sig selv – men at der naturligvis skal tages hånd om mennesker, som af den ene eller anden grund er ude af stand til at klare sig selv, og at et samfund skal kunne måles på evnen til at give alle mennesker muligheder. Derfor skal vi have en markant og slagkraftig indsats mod negativ social arv. Gerne ved også at skabe gode rammer for de mange frivillige, der ønsker at gøre en indsats ud fra social omsorg.

Hvem der så har stjålet hvilken politik fra hvem, er vel så mindre afgørende.

Kilde: