Lidt borgerlig dekonstruktion
Udgivet for 331 dage siden i Politik
Tilføjet 29/06 14:49 til Boblere af Lennart Kiil
En svensk børnehave har "afskaffet" han- og hunkøn -- drenge og piger -- han og hun -- mænd og kvinder. Jeg skriver 'afskaffet' i citationstegn, fordi køn naturligvis ikke forsvinder, bare fordi man lader som om, det ikke eksisterer. Den opfattelse er at ligne med strudsen, der stikker hovedet i busken og tror, dens fjender er væk, fordi den nu ikke selv længere er i stand til at se dem.
Dumme som strudser er folkene bag børnehaven med det selvfede, men misvisende, navn Egalia (hvorfor staver de E'et med stort, er det ikke at priviligere en form for bogstav over andre?) dog næppe. Læser man grundigt på lederens argumenter, tegner der sig nemlig et tydeligt billede af en beregnende ideolog:
Institutionens leder, Lotta Rajalin, udtaler nemlig ifølge AP, at hun hen lægger særlig vægt på, at børnene udvikler tolerance for homoseksuelle, biseksuelle og transseksuelle, allerede fra de er helt små.
Det vil sige, at børn, der for alt i verden ikke må vide, at der findes drenge og piger, i stedet skal opflaskes (der findes jo heller ikke bryster, må vi formode) med den opfattelse, at homoseksuelle, biseksuelle og transseksuelle er dagens orden?
Man kunne hævde, at vi her ser et forsøg på at gøre det afvigende normalt - og det normale afvigende. Jeg er selv forholdsvis liberal, og folk må for min skyld hjertensgerne være transseksuelle. Men mere end noget andet er jeg sandhedselsker, så når man forsøger at bilde helt små børn ind, at der ikke findes mænd og kvinder, men at homoseksuelle, biseksuelle og transseksuelle er normen, ringer mine alarmklokker.
Man binder jo simpelthen disse børn en løgn på ærmet. Man forvrænger deres syn på verden i en ganske væsentlig grad og med fuldt overlæg. Samtidig fratager man dem nogle ret væsentlige begreber, såsom 'han' og 'hun'. Uden disse sondringer bliver virkeligheden unødigt besværlig at navigere i. Ve den stakkels purk, der en dag - når han er blevet lidt ældre - bevæger sig ind på dametoiletet. Så får han sin sag for (har været der i en brandert), og jeg tror ikke, de vrede kvinder accepterer drengens fortid som forsøgsdyr i Egalia som undskyldning.
Når man ser billedet af Egalias leder, er det svært ikke at få den mistanke, at børnene skal gennem den ideologiske mølle mest af alt, fordi nogle voksne har svært ved at affinde sig med, at de afviger fra det normale. I stedet for at acceptere sig selv og tilpasse sig virkeligheden, insisterer nogle voksne i Sverige på, at det er virkeligheden der skal laves om, sådan at det, der nu er perverst, blivet normalt.
Sagen er bare den, at det normale har rødder i den biologiske (et fyord) virkelighed, så det eksperiment, Egalia har gang i, er dømt til at fejle. Det eneste resultat bliver nogle forvirrede skæbner, der om nogle år, når de når puberteten, vil føle en del berettiget vrede over at være blevet ført bag lyset og brugt.
Svenskerne står åbenbart i kø for at få deres børn gjort til forsøgsdyr. Det viser noget om, hvor lidt føling mange mennesker af i dag har med virkeligheden og sund fornuft. Og ærligt talt, der mangler simpelthen også bare noget mental kapacitet. For eksempel placerer Egalia-personalet bevidst Lego-kloderne lige ved siden af institutionens køkken for at sikre, at børnene ikke udvikler mentale barrierer mellem det at kokkerere og at konstruere.
Her bliver jeg nød til at gentage, at det netop er vores evne til at udvikle "mentale barrierer", der er grundlaget for vores evne til at forstå, få begreb om og dermed agere i virkeligheden. Med mindre da man tror, at vi kan bo i huse bygget af pandekager. Opbygger vi ikke børns begrebsapparat ordentligt, fratager vi dem muligheden for at kunne virke i virkeligheden, så at sige. Hvis ikke de kan skelne mellem mad og mursten - også mentalt - går det galt. Det er dumt - uanset hvor "bevidst" det bliver gjort.
Jeg har her gjort mit for at pege på bare nogle få af de mange problemer, der er ved forsøg som Egalia. Bare fordi vi afskaffer evnen til at sondre, ophører virkelighedens forskelle ikke med at eksistere -- kun vores evne til at klare os i den. Husk det, kære leder af Egalia :)
Det har Sverige rigtig godt af. Dette land, hvis største bidrag til verdenskulturarven er Røkt Bôckling Pastej på tube.
Jeg ser frem til at svenskerne i fremtiden fratages al fornøjelse ved sexuelle aktiviteter og må formere sig ved ukønnet deling.
Prøv i øvrigt at læse kommentarerne her. Sorter dem efter popularitet. Det er uhyggeligt, de mest hjernetomme er mest populære. Oh, well :D
Hvor tror du børnene har det bedst: I den forskruede børnehave, eller hos de forældre, som vil have børnene til at gå i den forskruede børnehave?
Umiddelbart har jeg lyst til at lægge hovedet på skrå og udvise overbærenhed - hvis ikke det var fordi den slags - forskruet institutionalisering - er på mode og breder sig som havepest. Det er et spørgsmål om timer inden en fra RV stiller krav om noget lignende i Danmark. Tænk om de får magt igen i DK. Så bliver det nok en betingelse for et eller andet socialistisk ævlelovs gennemførelse, at alle kommuner pålægges at opføre et sådan tilbud, gerne med en kvote eller to på, så vi kan "hjælpe på vej til fremskridtet".
Det her må være det endegyldige bevis på, at det var bedre i gamle dage.
Det her må være det endegyldige bevis på, at det var bedre i gamle dage.
Det er der efterhånden meget, der tyder på. En af faremomenterne ved at blive en højtudviklet kultur er, at man bliver så isoleret fra virkeligheden og naturen, at man glemmer sine rødder.
Ja, og uden rødder kan man pludseligt blive blæst bort af vinden. Den risiko tænker man bare ikke på før end man hvirvler afsted og spørger " Hvordan kunne vi dog finde på det ? "
Intet kan undre, når det handler om Politiken. Fra tågehornene i lederkollegiet til de virkelighedsfjerne abonnementer med de åh så rigtige meninger. Man må bare tage sig til hovedet.
Et andet problematisk aspekt, man kunne tage fat i, er, at børnhaven åbenbart har fjernet alle "klassikere". Alle de børnebøger, vi ellers regner som den del af vor kultur, er væk. De er så blevet "erstattede" med politisk korrekt konstruerede bøger, hvor fortællingen og tegningerne hele tiden er underlagt streng moralsk, ideologisk og politisk kontrol. De bøger, der ikke passer ind i børnehavens ideologi, ryddes simpelthen af vejen.
Klassikere er netop blevet klassikere fordi de indeholder mening og akkumuleret visdom. Eventyr af den klassiske slags forbereder børnene på virkeligheden ved at lære dem om dem og de arketyper, de utvilsomt vil møde. Klassikere hjælper børnene. Egalias "børnelitteratur" giver derimod ikke børnene noget. Den har kun som formål at fremme systemets ideologi - ikke individers evne til at navigere i en kompliceret realitet.
Sådan er det altid med totalitære systemer. Her bliver ethvert kreativt udtryk kun acceptabelt i det omfang, det fremmer systemets ideologi. Kombiner det med Orwelliansk sprogbehandling, som jeg er inde på ovenfor, og det er nemt at gennemskue, at der ikke er tale om en børnehave for børn, men simpelthen en indoktrineringsanstalt.
Det er helt korrekte iagttagelser du fremkommer med.
Bare synd at skandinavien er ved at blive overbefolket med socialkonstruktivistiske tosser som hælder deres ideologiske affald i hovedet på folk.
At man ser bort fra de biologiske realiteter i vores moderne samfund, vidner om at vores samfund er på vej til at blive stærkt degenereret og dekadent.
Common sense er efterhånden heller ikke mainstream længere. Jeg tror at du har ret i at det hænger sammen med det forhold, at moderne mennesker i stigende grad er blevet isoleret fra de naturlige elementer.
Selv har jeg fremkommet med den tese, at kulturens forfald hænger sammen med økonomisk overforbrug og fokus på materialisme.
Jeg tror at begge teser er korrekte, og virker i tandem forstærkende på hinanden.
Jeg er helt enig i, at materialisme og overforbrug leder til forfald. Dertil kommer så alle de rent seekers der sidder i det offentlige og fortæller røverhistorier.
Hvordan har de afskaffet de køn?
Er der tale om at straffe børn eller pedagoer som vælger at benytte han og hun i deres tale? Skaber det ikke bare en frygt for autoritet istedet for alm. forståelse? Det lyder virkelig modbydeligt deres projekt :)
De har for eksempel afskaffet ordene 'han' og 'hun' og erstatte dem med 'hen' - som nu dækker begge køn. På den måde får børnene et dårligere begreb om verden, end de ellers ville have. Da de nu ikke sprogligt kan adskille, det man kalder natural kinds. Det svarer til at børn ikke må snakke om æbler og pærer, men kun må bruge ordet frugt. Et fattigere sprog og en reduceret evne til produktiv interageren med virkelighedens genstande.
hvad nu hvis børnene alligevel bruger han og hun. Altså jeg har egentlig ikke noget imod hvis pedagoerne prøver noget nyt, så længe det ikk bliver tvunget ned over børnene hvor de bliver straffet hvis de ikke opfører sig på en bestemt måde f.eks.
Hvordan skulle de kunne bruge ordene 'hun' og 'han'? Hvis ikke de hører ordene i børnehaven eller derhjemme, kender de dem jo ikke. Man giver dermed ikke børnene nogle særligt gode forudsætninger for at begå sig i verden, fordi man ikke lærer dem noget så centralt som sondringen mellem de to køn.
Selvfølgelig bliver de klar over, at der er to køn. Men sproget er vigtigt alligevel, da det er gennem sproget, vi kan kommunikere vores begreb om verden og dermed samarbejde i den.
Nu er det jo så at din verdensopfatning crasher imod deres, hvis forældrende ikke ønsker at bennyte han og hun når de taler, og det samme med pedagoerne i børnehaven så er det da helt ok. Det værste er bare, hvis børnene gør det, og de så bliver straffet. Det kan jeg ikke accpetere.
Men jo, det skulle da ikke undre mig, om det medfører en eller anden form for sanktion at nævne det unævnelige. Ligesom en forælder, der lister en kopi af Kejserens Nye Klæder ind i børnehaven, nok også får ørerne i maskinen.
De har for eksempel afskaffet ordene 'han' og 'hun' og erstatte dem med 'hen' - som nu dækker begge køn. På den måde får børnene et dårligere begreb om verden, end de ellers ville have. Da de nu ikke sprogligt kan adskille, det man kalder natural kinds. Det svarer til at børn ikke må snakke om æbler og pærer, men kun må bruge ordet frugt. Et fattigere sprog og en reduceret evne til produktiv interageren med virkelighedens genstande.
Jeg ville nu formulere det på en anden måde. Der findes sprog, hvor der ikke er han/hun, men kun hen. Endda et nordisk sprog. Jeg tror dog ikke at finner har det specielt svært ved at kende forskel på mænd og kvinder. Det har kinesere og vietnamesere heller ikke.
Problemet er snarere at hun laver en Orwell. Hun politiserer barndommen på et tidspunkt, hvor de ingen anelse har om hvad de er en del af. Meget ligesom religion, iøvrigt. Og det er faktisk meget snedigt, for folk kan få det meget svært ved at kaste ting de har lært i barndommen fra sig.
Der er ingen tvivl om, at sproget mister "opløsning" - altså evnen til at diskriminere / sondre mellem kinds, når man berøver børn begreber, der er almindelige udbredte i den kultur, hvor børnene skal klare sig senere.
Men jo, politiseringen er også væsentlig. Omend mere banal. Jeg har også nævnt politersing som aspekt i forhold til børnelitteratur og forbudte bøger i Egalia længere oppe.
Men så er det da slet ikke sproget, der gør at man ikke kan tale om mænd og kvinder! Det er pedagogen, der gør det forbudt at have visse holdninger. Hvis ordet "frihed" forsvandt ville 180g da stadig eksistere, bare med en lidt snørklet ordbrug, der dækker over de samme ideer.
Bare fordi der ikke er et ord for noget betyder ikke at man ikke kan tale om det. Det gør det bare kortere, måske mere direkte.
Naturligvis - men det viser dels noget om hensigterne. Og dels er der også noget reelt i det "i sig selv". Der er en grund til, at langt, langt de fleste sprog har to former og ikke en. Sprog er ikke specielt redundant, faktisk ret parsimonisk - så når to former er det mest udbredte, er det fordi det har giv et det bedste begreb om virkeligheden og dermed haft en selektiv fordel.
Men det er da et kæmpestort segment af menneskeheden, der taler et mere eller mindre kønsneutralt sprog. Så jeg tror ikke man kan tale om selektive fordele.
Fordi disse sprog har været ekstremt værdifulde i forhold til den kulturelle ekspansion vis-a-vis videnskab og systematisering. Tænk bare på græsk og latin. Fransk og nu engelsk. Alle disse har været "lingua franca" i perioder med kæmpemæssige begrebsmæssige fremskridt.
LOL. Tror du ikke at disse videnskabelige fremskridt kunne ske uden nogen brug for at skelne mellem "han" og "hun"?
Og tror du i øvrigt at sproget er hvad der har skubbet europæisk civilisation foran de andre?
Nej, det er baglæns tankegang. Hvis Kung! folket have erobret verden ville du vel ikke foreslå at kliksprog var en fordel?
På en anden måde: det er sgu ikke svært at opfinde "han" og "hun". Hvis andre civilisationer mente, at de faldt bagud pga det, så ville de naturligvis tage det op.
Hehe.
Du karikerer min position. Det handler naturligvis ikke kun om han og hun, men om sprog egnethed og anvendelighed. For eksempel er alfabeter på mange måder også mere effektive end skrifttegn. Men lad os droppe den diskussion.
Kung! Har ikke erobret verden. Det gjorde briterne. Og det har en del med den videnskablige og industrielle revolution at gøre - og dermed også en smule med sprog.
En smule, men come on! Briterne bor på en ø med masser af kul, verden er tilfældigvis 70% vand, der er politisk rivaliseren på halvøen Europa, med medfølgende menings og ideudveksling. Der er også eksponering til sygdomme takket være kontakt med dyr, og landbrug fra mellemøsten virker heldigvis meget godt på deres lille ø.
Briterne lærer derfor 1) at sejle 2) diplomati 3) videnskabelige og kulturelle ideer 4) immunitet ovefor visse sygdomme 5) handel.
Jared Diamond har skrevet en pophistorisk bog om det, så lad det ikke være op til mig at skrive den igen.
Og husk lige, at Kina var forrest i en meget lang tid (til trods for skrifttegn). Problemet for dem var, at man havde politisk union (sker nemmere når det er fladt. Bare se på Schweiz!), og kejserne blev noget så indadvendt på et tidspunkt.
Desuden kan moderne kinesere skrive på tastatur nogenlunde hurtigt gennem diverse moderne systemer. Eller er det derfor de overhaler os? :)
Vi er enige for så vidt, at andre faktorer spiller en større rolle end sprog, men nu er vi vist også kommet ret langt væk fra udgangspunktet :)
Sprog betyder rigtig meget. Og har haft en afgørende betydning for udvikling af videnskab og filosofi. Du nævner det selv; "videnskabelige og kulturelle ideer", som ikke kan formidles og præciseres uden et sofistikeret sprog med masser af nuancer.
Forøvrigt er Diamonds pophistoriske bog ganske omstridt med dens konklusioner.
Kung! folket har ikke erobret verden. Lad os tage udgangspunkt i dette. De har i deres befolkning og samfund haft ganske mange barrierer for at kunne opnå dette. Bla. har de ikke udviklet sig meget længere end stenalderen.
Udvikling af avanceret tænkning og sprog har været en væsentlig barriere, foruden en masse andre. forhold.
Eller det er omvendt. Folk opfinder nye ord efter hvad de har lært af videnskabelige ideer. Sproget er rigt fordi man har lært en masse om verden. Ikke den anden vej rundt. Occam?
Jeg kan altså ikke se et argument for hvorfor engelsk grammatik har hjulpet den industrielle revolution frem. Så måtte man også komme med en god grund til at andre indoeuropæisk-talende folk har været mindre successfulde end Briterne. Og hvorfor det går udmærket for visse folk der ikke taler vestgermansk.
Ja, en bog har da gode og dårlige ideer. Men de er alle så meget mere troværdige som forklaringer end den vi startede med.
Men før de har lært de videnskabelige ideer at kende, har sproget været en forudsætning for at netop at kunne lære disse.
Ord refererer ikke kun til genstande i verden, men beskriver lige så vel kvaliteter og relationer. Ligesom sproget langt fra kun anvendes til at beskrive verden. Ord kan også udtrykke handlinger.
Desuden ville al spekulativ filosofi, som går forud for videnskabelig tænkning, men som i mange tilfælde har været en vigtig forudsætning for denne, være fuldstændig umulig uden udviklingen af en masse ideer og begreber, hvor sproget er helt essentielt.
Jeg ved ikke hvor du vil hen med engelsk grammatik og den industrielle revolution? Grammatikken er kun en del af syntaksen, men semantikken, hvad ord betyder og hvad de refererer til, er det afgørende i denne sammenhæng.
Den industrielle revolution havde været fuldstændig utænkelig uden væsentlige grundvidenskabelige gennembrud indenfor fx. fysikken. Moderne fysik har ikke været mulig uden udvikling af videnskabelig metode, og spekulativ metafysik i oldtiden, alt sammen havde været helt umulig uden udviklingen af et avanceret sprog til at beskrive abstrakte relationer mellem fx. teori og empiri.
Jeg kan kun råde dig til at læse op på noget filosofi og videnskabshistorie, med al respekt, hvis du ikke har været inde på det før.
Hvad angår Occams ragekniv, anbefaler den kun at man skal vælge den simpleste hypotese i tilfælde af at der ikke er yderligere evidens der støtter den ene af 2 konkurrerende hypoteser.
Men det er der ganske meget der gør i dette tilfælde. Den simpleste hypotese er fejlagtig, eftersom en stor del af vesterlandsk tænkning ville være fuldstændig uforklarlig hvis man skulle godtage din teori.
Jeg er ikke så sikker på, at det er sproget der er forudsætningen for at lære højere viden. Bevares, man skal kunne tale og formulere nogle ideer, men jeg ville hellere sige at forudsætningen er eksponering til en masse ideer. Som man har når der er en hel masse mennesker og stater på et sted, med forskellige interesser.
Vedr videnskabshistorie er det da klart hvis du fx har studeret matematik, at syntaksen vokser op sammen med de nye udviklinger. Du opfinder ikke Calculus (hvad kalder man det på dansk?) fordi du har opfundet notationen dy/dx. Det er den anden vej rundt... syntaksen opstår fordi man har fundet en eller anden regelmæssighed.
Det samme gælder alle fag.
Og så vil jeg også gerne bede om et konkret eksempel på, hvorfor man kommer længere med det ene sprog end det andet. Jeg har læst om nogle ideer fra Weber om at østlige sprog er mere metaforiske, mens Europæiske er mere strukturerede. Det er måske det, du hentyder til?
Tankeeksperiment: i år 1600 byttes, ved et mirakel, Kinesere og Briters hjerner, så Briterne kan tale kinesisk, og Kineserne engelsk.
Hvordan havde historien ændret sig?
Det er svært for mig at gennemskue hvordan man formidler abstrakte ideer uden et tilsvarende avanceret sprog.
Det er muligvis rigtigt at infinetesimal regningen blot er formidlet ved hjælp af syntaksen. Fx. kan der i differential regningen anvendes både Newtonsk og Leibniz notation.
Du indtager selv en kontroversiel position, når du forudsætter Platonisme i matematikken. At matematiske entiteter eller ideer eksisterer uafhængigt af bevidsheden. At vi opdager matematiske ideer snarere end opfinder dem. Ganske mange vil være uenige med dig. Men det er en helt selvstændig problemstilling indenfor matamatisk grundlagsforskning.
Men jeg er da nysgerrig efter at vide hvordan man "opdager" ideer om fx. Teleologi, determinisme, skepticisme etc. som vi kender det fra filosofien.
Ligeledes går jeg ud fra at du ikke antager at diverse mytologier hentet fra folklore eller de store religioner, er en eller form for "opdagelse"? Ideen om en monoteistisk religion eller en kosmologi er næppe opdagelser men et produkt af den menneskelige tænkning og fantasi, men som det er nødvendigt at have et sprog at formidle det i.
Ikke dermed sagt at sproget ligger færdigt men ideerne undfanges altid indenfor sproget, og kan kun skridtvis overskride de grænser som de er sat indenfor.
En stor del af filosofien handler netop om at overskride sproget og formulere nye ideer. Dette lader sig kun svært gøre, og oftest er man fanget i tidligere begreber og deres modsætninger.
Jeg kender ikke til Webers ideer om sproglige forskelle. Og har ikke tænkt nærmere over hvilken betydning det har. Der er muligvis korrekt, men tør ikke sige det.
Kina og UK sammenligningen er ikke velvalgt, eftersom begge sprog rummer en meget stor rigdom og tradition for abstrakt tænkning.
En bedre sammenligning ville være situationen mellem et meget avanceret sprog og et mere primitivt af slagsen fx. Kung!.
En anden pointe, er at det er mægtig svært at formulere en tanke, hvis den ikke har været formuleret på noget empirisk eksisterende sprog.
En sted hvor sprogrelativisterne har en pointe (jvf. Sapir-Whorf tesen), er at der er ikke er entydige oversættelser mellem alle empirisk eksisterende sprog. Der er derfor ikke nogen entydig logisk-semantisk struktur som ligger under alle sprog.Der er ikke et logisk basissprog som alle empiriske sprog kan reduceres til, sådan som man forestiller sig indenfor matematikken.
Stakkels børn. Og stakkels forældre og trans-kønnede pædagoger, når børnene bliver større, og dette sindssyge eksperiment kommer til debat. Hvis noget som helst kan debatteres i Sverige til den tid.
Det samme Sverige hvor man for en en del år siden ville forbyde "krigslegetøj" og til gengæld tvinge drengene til at lege med dukker. Sjovt nok brugte drengene dukkerne til at lege soldater eller brandmænd, i den udtrækning de ikke uden videre smed dukkerne væk.
Idéen om kønsforskelle som en social konstruktion er ikke bare tåbelig, den er dybt pervers.
Ahh, lidt af kønsrollerne er vel sociale konstruktioner, eller ? ... jeg mener, at kvinder ikke havde stemmeret var da vel ikke en "naturlig" konstruktion?
Der findes skam også danske 'progressive', som fint kan være med: "[D]et er problematisk, at så mange børn [69 pct.] har den opfattelse [at et forældrepar består af en far og en mor, i modsætning til to 'mødre' eller to 'fædre']. Det synes professor ved RUC og medlem af Børnerådet, Hanne Warming."
(http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/074207.htm?rss=true)
Jeg synes, det er mere foruroligende, hvis 31 pct. af alle 12-årige har den modsatte opfattelse...
Børnene vil en skønne dag kigge på hinanden, og selv erfare, hvad børnehaven har forsøgt at skjule.
Muligvis, men kun fordi kønsensretning stadig er en relativ ualmindelig ideologi. Prøv og kig på religionerne. Det er helt indlysende, at der ikke er en gut der styrer det hele. Men fordi folk er vokset op med ideen fra barnsben, og alle rundt omkring mener noget lignende opfinder de jo deres egen forklaring på hvorfor beviserne viser det modsatte af hvad de lærte da de var små.
Det lyder næsten for tosset til at være sandt. Men det må de jo selv om i den børnehave. Der ligger forhåbentlig en anden i nærheden, hvor man kan have sine børn. Jeg kan dog næsten ikke tro på, at det er sandt.
e-GAL-ia er ordet. 1984. Kammerat Hen.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 9 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 7 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 18 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 10 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 19 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 7 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 4 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 4 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 12 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 4 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 12 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 18 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 4 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 11 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 10 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 13 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 7 minutter siden i Politik
|
Om Lennart Kiil Jeg arbejder som journalist, hvor jeg primært skriver om forskning og sundhed. Jeg driver sammen med to andre en lille virksomhed. Jeg er... Se Lennart Kiils profil eller Følg Lennart Kiil |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 91 klik
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 48 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 44 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 36 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 31 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 970 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 720 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 478 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 437 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 368 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

