Luksus hører ikke hjemme i krisetider – basta
Udgivet for 606 dage siden i Politik
Tilføjet 27/09 08:41 til Boblere af Laura Lindahl
Flere partier anerkender, at Danmark befinder sig i en vækstkrise. En krise, hvis konsekvens meget vel kan blive, at vi ikke har råd til at opretholde et fornuftigt velfærdsniveau i Danmark fremover. Vi truer faktisk vores velfærdssamfund alvorligt med den politik, der i dag føres.
Den demografiske udfordring, vi står overfor, tydeliggør vigtigheden af reformer, men alligevel fremstår fleste politikere handlingslammede. Dette på trods af at Danmark siden midten af 1990’erne har haft en svag udvikling i produktiviteten, både set i forhold til tidligere, men også hvis man sammenligner os med de fleste andre OECD-lande. Siden 1994 har Danmark haft den 5. laveste vækst blandt OECD-landene. Hvis Danmark havde fulgt vækstgennemsnittet i OECD-landene i perioden 1994-2008, havde vores BNP været 172 mia. kr. større i 2008.
Som påpeget af alle eksperter er nøglen til vækst i Danmark vores arbejdsproduktivitet. Vi er nødt til at øge antallet af arbejdsdygtige markant for at få råd til det samfund, vi alle ønsker. Arbejdsmarkedskommissionen har fremlagt et omfattende forslag til, hvordan vi løser denne udfordring og anbefaler arbejdsmarkedsreformer, der bl.a. indebærer ændringer i tilbagetrækningsalderen, af overførsels-indkomster, studielængder og integrationsindsatsen. Alle forslag, der skal bidrage til at løse den fælles opgave, vi i Danmark står overfor: at kunne bevare et velfungerende velfærdssamfund. Det er derfor helt centralt endnu en gang at diskutere efterløn.
I en situation hvor vi i den grad kommer til at mangle arbejdskraft, er det ikke forsvarligt at lade friske 62-årige trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet på skatteydernes regning. En afskaffelse af efterlønnen vil hæve beskæftigelsesgraden for de 60-64-årige fra en 17. plads til en 2. plads ud af de 30 OECD-lande og vil således bidrage til at reducere manglen på arbejdskraft samt give en direkte velstandsgevinst på 60 mia. Helt konkret kan vi sammenligne Danmark med Norge og Sverige, som ligger på en hhv. 3. og 4. plads. Det tyder på, at eneste forskel for beskæftigelsesgraden er efterlønnen, da intet peger på at danske seniorer er dårligere end i vores nabolande.
Det er desuden interessant, at vismændene vurderer, at kun 10-15 % af fremtidige efterlønsmodtagere forventes at overgå til førtidspension såfremt efterlønnen afskaffes. Efterlønnen er altså en luksus, som vi i den nuværende situation ikke kan eller bør prioritere. Vi er nødt til at tale reformer. Vi er nødt til at skære luksus-ydelser fra. Vi er nødt til at afskaffe efterlønnen!
Jeg kan godt være enig med dem i at det ikke er fedt sådan at miste noget de har set frem til. Men hvordan får vi gjort dem klart at det er den eneste måde at redde landet fra ruin på?
Hvis efterlønnen afskaffes, hvad sker der så med de indtil nu indbetalte midler? Skal de betales tilbage bliver det vel en udgift vi slet ikke har råd til? Hvis pengene bare er tabte, er det så ikke en anelse ikke liberalt eller udemokratisk? Er det ting man også har en "løsning" på?
Jeg er btw helt enig i at den skal væk. Det er bare HVORDAN der interesserer mig :-)
http://www.finansforbundet.dk/default.asp?mId=1178&ArtId=33248
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2195246.ece
Man kan mene, at forliget ikke var vidtgående nok, eller at ændringerne ikke bliver indfaset hurtigt nok. Men det har i det mindste allerede haft den effekt, at færre tilmelder sig ordningen. I takt med at flere og flere har ratepensioner, vil der også være færre af de, der er tilmeldt ordningen, der vil trække sig tilbage som 60-årige, hvor fradragene for andre pensionsindtægter er størst. Så allerede nu er ordningen ved at begrænse sig selv. I en tid med relativt stor og stigende arbejdsløshed vil det ikke være voldsomt smart at accellerere den udvikling, fordi man i så fald vil flytte den offentlige forsørgelse fra de ældre til de yngre, der risikerer at ende i langtidsledighed. Det er formodentlig både økonomisk rentabelt og menneskeligt profitabelt at sikre de unge arbejde i stedet for understøttelse og lade de ældre benytte den lige lovligt lukrative forsikringsordning, som efterlønnen jo ret beset er.
Med en vækst i timeproduktiviteten som i årene 1983-2008, (altså på 1,36 pct. som var et fint niveau) skal arbejdsudbuddet øges med 368.000 fuldtidsbeskæftigede for at opnå den ønskede gennemsnitlige årlige vækstrate på 2,6 pct. frem til 2020.
Vi er derfor både nødt til at have fokus på produktivitet, men også arbejdsudbud, for at komme i mål.
En bøn til dig: Når du nu er folketingskandidat for LA kan du så ikke sørge for at forstærke forståelsen af, at når (ikke hvis) efterlønnen bliver afskaffet, så må de sparede udbetalinger til denne overførselsindkomst ikke kanaliseres over i offentligt forbrug, for så er vi lige vidt.
Jeg synes, at folketingsgruppen sender nogle forvirrende signaler på dette punkt.
Jeg vil kæmpe alt hvad jeg kan for at de sparede midler, ikke kanaliseres et andet sted hen i den offentlige udgiftsmaskine, for du har ret, så er vi lige vidt.
Jeg bor selv i Gentofte, så jeg kan ikke støtte dig på valgdagen, men jeg skal huske at nævne dit navn, når jeg møder folk, der efterspørger en klar holdning i dette spørgsmål.
Jeg håber Liberal Alliance over hele linjen får at et rigtig godt valg - for Danmarks skyld.
Med fare for at blive bveskyldt for at ride en kæphest, så vil endnu engang referere til en dagbladsannonce fra LA. Netop når det står på tryk og man har betalt penge for at få det i avisen, så synes jeg godt man kan forvente at budskaberne er politisk præcise.
Fra regnvandsannoncen:
"Det bør ikke komme som nogen overraskelse. Danmarks kloaksystem er i en elendig forfatning. Men til trods for at husejere betaler både miljøafgifter, ejendomsværdiskat, ejendomsskatter med meget mere, så har regeringen hellere villet bruge pengene på bl.a. efterløn end på at vedligeholde vores kloaksystem."
Det er ikke noget klart budskab. Som vælger efterlades man med indtrykket af, at hvis vi sparer udgifterne til efterløn, så kan vi bruge dem på kloakker.
Som formand i Kbh. har du faktisk et folketingsmedlem som opstillet kandidat. Det kunne være meget utroligt dejligt at få klargjort, hvad partiet mener i denne sag.
Kan sparede overførselsindkomster bruges til at booste det offentlige forbrug, eller skal sparede overførselsindkomster gå tilbage til borgerne i form af lavere skatter og afgiftet?
Drømmescenariet for liberale er at afviklingen af efterlønnen fx kunne bruges til at finansiere en afvikling af topskatten (13 mia) samt en reduktion i bundskatten på 0,3 pct. point. Det vil sænke den øverste marginalskat til ca 42 pct. Hvilket ville betyde væsentlig forbedret konkurrenceevne i dansk erhvervsliv - det kan kloaksystemerne næppe leve op til :-)
Indbetalte efterlønsbidrag kan udbetales også under de nugældende regler.
Jeg har intet problem med at fratage dem retten til at gå og fede den på min regning, uanset hvor meget de har set frem til det.
Der er i øvrigt ikke noget galt med tidlig pensionering, hvis bare folk har formue til selv at financiere den.
Af hensyn til arbejdsmarkedets struktur er det netop nu, i nedgangstider, det bedst kan betale sig at forberede afviklingen af efterlønnen, så jeg ønsker dig alt held og lykke i kampen for det, Laura!
Man kan nu engang ikke bare regne med at folk får arbejde fordi de befinder sig på arbejdsmarkedet, dette er en alt for naiv fremstilling. Vi skal iøvrigt være opmærksom på at den lave arbejdsløshed vi så under højkonjukturen netop var kunstigt frembragt ligesom højkonjukturen var det. Simpelhen ved at pumpe fiktive værdier op. Det vi mangler er altså i høj grad et svar på spørgsmålet om hvad DK skal leve af i fremtiden. Her fejler LA på linie med regeringen.
Klart at vores produktivitet gerne skulle op på niveau med de andre lande, men heller ikke her ses der nogen bud. Der er f.eks. ingen klar sammenhæng mellem skat og så produktivitet, en lavere skat kan sagtens betyde lavere produktivitet, historisk er det i hvert fald nærmere sandheden end den anden vej rundt. Der er med andre ord ikke tale om meget andet end ønsketænkning når vi snakker fuld beskæftigelse og højere produktivitet.
Der er en klar sammenhæng mellem lavere selskabsskat og højere produktivitet:
Lavere selskabsskat => større afkast af investering i realkapital => større investeringer => større kapitalapparat => større produktivitet per beskæftiget
Der er endvidere den effekt, at:
større afkast af investering i realkapital => større udenlandske investeringer i Danmark => større kapitalapparat => større produktivitet per beskæftiget
At det tyske Wirtschaftswunder skulle have noget at gøre med deregulering eller skattelettelser er vist også af lettere tvivlsom karakter.
Det bliver iøvrigt interessant at se om EU kan blive enige om at harmonisere selskabsskatten.
Alle eksperter peger på, at vi kommer til at mangle arbejdsdygtige, netop fordi det er usandsynligt alene at hæve produktiviteten i det omfang vi har brug for, derfor er det ikke for tidligt at tale reformer, herunder afskaffelse af efterlønnen - det er faktisk på høje tid.
Eksperterne er iøvrigt ved at være enige om at de hidtige optimistiske fremskrivninger om fuld beskæftigelse allerede i 2015 nok ikke kommer til at holde. Vi bør om alle omstændigheder satse langt mere på at få private arbejdspladser istedet at tale om arbejdsmanglen i det offentlige, den sektor er fed nok i forvejen. Som måske bekendt skal det stadigt være hele EU der skal have fuld beskæftigelse før vi mangler arbejdskraft - den dag er ret langt ude i horisonten. Faktisk har den aldrig eksisteret før så måske kommer den aldrig.
Du mener måske at man politisk kan beslutte sig for hvilke virksomheder, som vil blive en succes?
Nogle lande tror fremtiden er indenfor fx. bioteknologi, så de opkræver skatter og støtter lokale biotech-firmaer.
Vestlige lande poster mange penge i universiteter, og håber på "Fra forskning til faktura".
Er det erhvervstilskud eller flere penge til sektorforskning, du efterspørger?
Din oprindelige formulering, om at beslutte hvad vi vil leve af, minder lidt om Fair Løsnings ide´ om at vi skal stemme S, hvis vi vil investeringer ledende til velstand, mens regeringen står for nedskæringer ledende til fattigdom.
Men vi bliver nødt til at finde ud af om vi f.eks. skal have produktion her i landet. Det er ofte nødvendigt for vores virksomheder at deres udviklingsafdelinger og produktionsafdelinger ikke ligger for langt fra hinanden. Problemet her er naturligvis at DK ikke er et lavprisland og vi dermed risikerer at også udviklingen rejser væk, løsningen er ikke at så skal vi også være et lavprisland for det kan vi kun ved at blive ludfattige. Det savner jeg som så mange andre en løsning på (og her hjælper hverken regering eller opposition).
Vi kunne sagtens undvære staten, hvis bare folk turde tro lidt på det og dem selv.
Skribenten virker til at begrænse ordet 'velfærd' til en socialistisk ligelig fordeling af en høj levestandard og især gratis ydelser for mindre bemidlede. Med begrebet "fornuftigt velfærdsniveau " tænker jeg 'fair løsning' - og hvor de flittige, dygtige, veluddannede og heldige, ikke må have mere 'velfærd' end de modsatte.
Har man den holdning, skal man nok ikke slå sig op som 'liberal'.
Hvis vi ikke får gang i væksten, har vi ikke råd til at tage os af de svage i samfundet - det mener jeg er en fair pointe fra en liberal.
Jeg er ikke liberal..., fordi det skaber vækst som kan give råd til at forsørge de svageste grupper.
Du vil ikke forsørge en syg/gammel/barn?
Det er en egoistisk fordel for os, hvis der er en forsørgersolidaritet i samfundet - medmindre du helst vil dø, hvis/når du en dag ikke mere kan forsørge dig selv.
Det er selvsagt uanstændigt og egoistisk eksempelvis at få børn, hvis man kan se man ikke selv kan forsørge dem. Hvad ligner det?
Og selvfølgelig er det kun mit ansvar, at forsørge mine børn.
Jeg må dog indrømme, at jo mere der er overensstemmelse mellem dem jeg ville hjælpe frivilligt, og dem staten tvinger mig til at forsørge, jo mindre motiveret er jeg til den liberale ideologiske kamp.
Der er meget få med så store handicap at de ikke kan klare sig selv, eller det er for byrdefuldt for familien at klare. De skal have hjælp, og det kan sagtens ske af frivillighedens vej. Det er så få at tipsmidlerne alene kunne finansiere dette om nødvendigt.
Psykiatriske hospitaler er nok det værste pengesplid jeg kender til. Har du hørt om nogen der er helbredt eller har fået det bedre efter indlæggelse på et sådant udover almindelige placebo-effekt?
Kun et spørgsmål:
Finder det lidt spændende at du kan 'lave' 60 milliarder i velstandsgevinst' ved at en relativt lille del af befolkningen (altså dem der stadig er i arbejde som 62 årige) rent teoretisk bliver 3 år længere på arbejdsmarkedet.
60 milliarder - hvor har du lige fået det enorme tal fra ? :)
Og samtidigt lidt interessant at heller ikke du 'tør omtale de sociale omkostninger der her i landet udgør 550 milliarder om året, men 'efterlønnen' - den tør LA'er skyde på - igen - igen og igen.
Det kunne være lidt interessant at høre om LA'er rent faktisk tør mene noget 'om andet' end efterlønnen !
At afvikle efterlønnen fra 2011 til 2015 vil øge beskæftigelsen med 100.000 personer i 2015 samt medføre, at beskæftigelsesgraden for de 60-64 årige i Danmark vokser til 66,3 pct. i 2015 - hertil kommer en holdbarhedsforbedring på de offentlige finanser på 16,5 mia. kr. og en velstandsgevinst på 60 mia. kr. hvilket svarer til ca. 11.000 kr. pr. dansker. I hvert fald i følge CEPOS.
LA har holdninger om andet end en afskaffelse af efterlønnen, men mit indlæg havde afsæt i efterlønnen. Hvis du vil vide mere om hvad LA ellers mener, kan du læse om os på www.liberalalliance.dk
Alle glemmer, at grunden til at efterlønnen blev indført i sin tid - var for at 'skaffe plads til de unge' på arbejdsmakedet - og at ordningen efter beregningerne på den baggrund var udgifts-neutral for det offentlige. Hvordan at Cepos så her 38 år senere pludselig kan få den samme ordning til at give 60 milliarder - der bør man vist lige spise brød til, og skrue lidt ned for propaganda maskinen.
flere på arbejdsmarkedet forudsætter, at der faktisk er jobs til disse mange mennesker - lidt svært at se hvor de skal komme fra. Ender det som 100.000 flere arbejdsløse - så vil det blive væsenligt dyrere for staten - og reelt medføre et tab i forhold til status quo.
Utroligt hvad man kan regne ud med en lille lommeregner.
I beregningerne er det antaget, at generationer, der ikke længere er berettiget til efterløn, får deres indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt i form af en overflytning til en kapitalpensionsordning.
Uanset hvad glemmer du udgiften til efterløn i dit mærkelige regnestykke.
Alt vrøvleriet om efterlønnen 'sælger billetter' til de yngre generationer - og ser ud til at kunne bringe partiet i folketinget - hvorfor så bruge tid på at beskæftige sig med de mere dybtliggende og seriøse problemer i det danske 'alvorligt afsporede' såkaldte velfærds-samfund.
Allerede før successen faktisk måtte blive til virkelighed - ligner LA de øvrige populistiske partier i folketinget til forveksling.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 9 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 8 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 18 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 10 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 19 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 8 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 4 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 4 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 13 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 4 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 13 timer og 3 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 18 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 4 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 11 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 11 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 13 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 26 minutter siden i Politik
|
Om Laura Lindahl Liberalist, uddannet cand.merc(filosofi) på CBS, Folketingskandidat for Liberal Alliance i Københavns Storkreds. Se Laura Lindahls profil eller Følg Laura Lindahl |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 91 klik
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 48 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 44 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 36 klik
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat 25/05 20:57 - 31 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 970 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 720 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 478 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 437 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 368 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

