Margrethe Vestager sår tvivl om rød vækstplan
Udgivet for 449 dage siden i Politik
Tilføjet 03/03 08:05 til Boblere af Christian Melgaard
Kilde: borsen.dk
Margrethe Vestager har tilsyneladende fået en åbenbaring i retning af at man ikke kan bruge penge der ikke er der. De radikale afviser således S-SF´s planer om investeringer i skoler og sundhedsvæsen så længe der er usikkerhed om indtægtssiden - d.v.s. de reformer som skal skaffe kr. 15 mia. forbedring af statsbudgettet.
Klassisk Radikal slingrekurs, men på den anden side i dette tilfælde bedre sent end aldrig.
+1
Interessant udmelding.
Hun tager lige så stille afstand fra fra den røde katastrofekurs. Det har hun gjort flere gange i år.
Det kan godt være at det er slingrekurs, men hun sligrer heldigvis væk fra den røde flok. Meget velkoreograferet og uden at vække for meget opsigt.
Spådom: inden sommerferien har hun brudt med rød blok, eller før, afhængig af tidspunktet for valget.
Spørgsmålet er så hvor mange af hendes vælgere der bliver hængende i rød blok, og hvor mange blå vælgere hun får tilbage.
Jeg er enig. Margrethe Vestager skal med i det parlamentariske grundlag for næste regering. Og helst med et par ministerposter. Ellers er hun, og måske de radikale færdige.
Der er nok mange personer i blå blok hun ikke bryder sig om, men hellere dem, end at være med i en rød regering der kører landet i afgrunden.
Der er intet nyt i at der er uenighed mellem R og S/SF i den økonomiske politik.
Hvilken værdipolitik forestiller I jer at blå blok skal tilbyde Vestager for at lokke R med på holdet ?
Magrethe har jo før svaret på jeres spørgsmål; "VI ER I RØD BLOK"
De kan være uenige alt det de vil, for de falder fortsat til patten. Radikal "uenighed" før valg er en sikker begivenhed hvert 4 år.
Lad mig hjælpe: R's politik er materielt fuldt identisk med SF. De er mere røde en S på alle andre områder en fordelingspolitik. Det er et parti for SF'ere med høj personlig indkomst. Når bette Magrethe er "uenig", så er det for at sikre sig tvivlende R-vælgere, som kunne forfalde til hattedamesegmentet af Konservative (før) og LA (nu).
F.s.a. angår R med i parlamentarisk flertal, så siger jeg bare haha ! Man mestrer, som MV selv, ikke kunsten at kunne tælle til 90 åbenbart.
Jeg har fuld forståelse for liberale der vil erstatte DF med R (selvom jeg er uenig), men der mangler bare over 15 mandater. De SKAL hentes fra DF, fra SF, fra S eller fra Ø. De er jo den hypotetiske opposition ! Hvordan har man lige tænkt sig at gøre det med en mere liberal fordelingspolitik (der røg de røde vælgere) OG de værdipolitiske Radikale indput (der røg DF vælgerne).
Den nemmeste vej er stadig er splitte DF vælgerne ved at overtage deres værdipolitik samt ikke mindst udlændinge- og EU-politik. Alene der er der flere vælgere end R kan bidrage med til et flertal. Dem er siger 'nej' til det er åbenbart blot mere fokuserede på R's værdipolitik end virkelig at få et fordelingspolitisk blåt flertalt. Og dét siger jo i sig selv en del om de påstået borgerlige, der er meget store fans af R.
Uanset hvad går Margrethe Vestager ikke med blå blok, hun skal nok komme til forlig med rød.
I øvrigt er Danskerne godt og grundig træt af blå blok, og en kommende dommerundersøgelse og rigsretsag så er de helt færtig.
Det bliver jo en der ender bag tremmer i en rigsretsag, det bliver 3-4 stykker.
Det er jo ikke mere end 15 år siden blå fik dom ved en rigsretsag, så det er jo bevislig de ikke dur til at side i regering.
Tak Jørgen Madsen, den slags indsigtsfulde kommentarer er altid velkomne. Knivskarpt og præcist. Jeg vil tro du endda har navnene på dem der bliver dømt i den rigsretsag som ganske vidst ikke er anlagt endnu, men dyb respekt forat du ikke bare offentliggør navnene.
Og så konklusionen; naturligvis er Helle Thorning og hendes team langt bedre end blå blok - det har de jo bevist mange gange ...... nåeeh nej, det har de jo ikke, men det er jeg sikker på at de gør.
Klart nok, og der for skal vi være friske på et lille hurtigt eksperiment.
Måske skulle den nye regering filmes og udsendes som konkurrent til "fangerne på fortet" eller en ny version af "Robinson" - tænk at få lov til at stemme Ole Sohn hjem.
Når vores største kunder får flere penge til forbrug, så vil det også regne på os. Vent og se næste kvartal.
Vent til Helle kommer til så kommer Mærsk til at betale mere, og Mærsk kommer ikke til at side og bestemme som de gør i dag.
Måske Mærsk vælger at flytte et sted hen, hvor der er bedre vilkår for virksomheden, og så er det altså ikke længere kun 12 minutter om dagen, der skal arbejdes ekstra, for at luftkastellet ikke taber pusten.
Nemlig. Hvor meget tror du skatten skulle stige for at fylde hullet i statskassen, hvis Mærsk den dag i morgen valgte at flytte forretningen til udlandet?...........prøv 7%
Så flytter Mærsk, Jørgen.
Hvad tror du det vil betyde for Helles pengekasse, Jørgen ? Kom nu, vær venlig at svare.
Til gengæld kan det være at Mærsk vælger at ligge et andet sted end i Danmark.
Der er ingen tvivl om at en udflagning næppe er aktuel mens McKinney er i live, men selv han lever jo ikke for evigt, og så kan det være at det nationale sindelag vægtes ned til fordel for mere kommercielle overvejelser. - og det skal der nok være nogle røde klaphatte der syners er fint nok.
Jeg faldt over følgende citatpluk i Fyens Stiftstidende d. 2. marts 2011: "Tilbage står Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal som et par slukørede børn, der troede at deres matadorpenge kunne bruges i den rigtige købmandsbutik." Begået af Troels Mylenberg, chefredaktør Fyns Amtsavis, i en kommentar til fagbevægelsens melding om, at den godt vil se på de 12 minutter, men først når ledigheden er langt lavere end nu. Så kort, smukt og poetisk kan det siges!
Margrethe Vestagers hedeste drøm er da at blive minister igen. Hun og de radikale er 100 pct. sikkert til fals for ministerposter.
den er nem nielsr, at lade være med at køre landet fallit som SSF vil
et tilbud som er svært at sige nej til ikke !
Ja ja - en VKR regering er set før. "Så slipper vi også for de grimme skattelættelser".
Og så med LA som støtteparti? - det senarie kan godt blive hårdt for LA.
Det bedste for LA er selvfølge, at gå benhårdt efter at komme i regering med V og K. Det kræver en bastant vælgertilgang, men sådan er det.
Der er ingen grund til at lukke R ind i varmen.
Der er ingen grund til at lukke R ind i varmen, fordi de vil sparke DF ud i kulden, og med dem et flertal.
Det er enormt sjovt at se "liberale" der hellere vil have mindretal med R end flertal med DF (eller et svækket DF, som ville være enormt nemt at iscenesætte). Hvad er de EGENTLIG de gerne vil ?
Den røde plan er faldet helt sammen. Det er måske også grunden til Henrik Sass Larsens kommentar, da han bliver spurgt til planen (fremgår ikke af ovenstående link, men i den fulde artikel).
Henrik Sass:
"Vi kommer det ikke tættere. Vi finder de penge. At jeg skal quizzes ned i, om det skal ske på en måned eller tre måneder… I laver fuckjournalistik i øjeblikket, hvor I er ude i spekulationer i, hvis og hvis og hvis,« lyder bredsiden fra Danmarks måske kommende finansminister".
Dejligt med et seriøst svar på fremtidens udfordringer....
Det kan ikke undre nogen. Det har altid været radikal politik at holde dørene åbne til alle sider for derved at få flere vælgere til at tro, at partiet har et virkeligt indhold. Når så valget er overstået, så vælger partiet at læne sig op ad den part, hvor man kan få flest ministerposter. Man siger ganske vist så, at det er for at få størst indflydelse, men det er ren ordgas. - Rent generelt har dette parti været en enorm katastrofe i dansk politik i de sidste to generationer.
Jeg tror dig ikke helt. Både med Vestagers ord og med erfaringen in mente støtter det moderne RV altid-altid-altid de røde, uanset de rødes økonomiske politik.
Uanset hvad, er de irrelevante for blå blok, medmindre de vil indordne sig helt under VKO's værdipolitik.
R vil naturligvis ikke under nogen omstændigheder indordne sig under VKOs værdipolitik.
Måske kan der ad åre skabes et flertal på midten som i Sverige men det kræver at VK lægger udlændingepolitikken død ved at lave et slags nationalt kompromis og dermed gør en masse DFere hjemløse da de så ingen indflydelse får på værdipolitik ved at stemme på DF.
Det ligger noget ude i fremtiden at det kan lade sig gøre.
Hvorfor i alverden skulle DF dog finde sig i det?
De har noget Radikale ikke har - mandater i massevis. De kan selv uden om Enhedslisten lave en anstrengt koalition med S-SF, helt udenom VKRY med betydeligt flertal efter de sidste måneder.
Det virker ærligt talt som om at det er vigtigere at holde DF uden for indflydelse på værdipolitik, end det er at holde S-SF udenfor indflydelse på fordelingspolitik. Et højst bemærkelsesværdigt fænomen på en påstået liberalistisk webside!
Jeg har i øvrigt svært ved at se, hvorfor udlændingepolitikken i Sverige er eksempel til efterfølgning. Vil du komme med konkrete eksempler på deres "gode" politik ? For mig at se har de omvendt assimilation med galloperende arbejdsløshed, massive kriminalitet grænsende til autonome områder i ghettoerne og meget andet.
Sverige har nærmest kinesiske tilstande mht vækst og har været i stand til at tage et opgør med de offentlige udgifter.
Reinfeldt har imt Løkke og Fogh kunne lave en koalition som ikke har et socialdemokratisk parti i sig og det gør en stor forskel.
Du holder kun S/SF/DF udenfor indflydelse på fordelingspolitikken ved at spille værdipolitkken død og dermed gør DFere hjemløse.
Der bliver aldrig et flertal samtidig for både DFs værdipolitik og (V) KLARs økonomiske
politik.Hvor skulle det komme fra ?
Hvis VKLA overtager DFs værdipolitik flygter DFs vælgere til S og til en vis grad SF.
Jeg vil virkelig forsøge at være tålmodig nu;
"...
Du holder kun S/SF/DF udenfor indflydelse på fordelingspolitikken ved at spille værdipolitkken død og dermed gør DFere hjemløse...
Hvilke partiers mandater udenom både socialdemokrater, røde OG udenfor DF er det, der skal spille værdipolitikken død ? Niels, de der tre partier har absolut flertal uden om Ø.
Uanset hvad er det en åbenbart tåbelig ide, idet værdipolitisk hjemløse DF vælgere i hvert fald IKKE vil flygte til LA. Faktisk er de formentligt så mange, at de vil kunne lave et selvstændigt parti, der står til flere mandater end Radikale - in the first place ! Hvorfor skulle de flygte til S og SF ?
Du er tydeligvis ikke klar over, at mange af DF's vælgere stemmer qua netop værdi / udenrigs /EU / udlændingepolitik, ikke deres tåbelige forhold til efterløn, bureaukrati og enkeltsagsregulering.
Faktum er: I Sverige er der flertal af fordelingspolitisk liberale partier. I Danmark er der ikke. Derfor er alliancen med DF værdipolitisk. Det kan alle mulige radikale luftkasteller ikke ændre. At tælle til 90, Niels. At tælle til 90.
Jeg vil gerne af med DF og gerne tage opgør med offentlige udgifter. Men vi skal bruge deres mandater og dermed deres vælgere. Mindst 16-17 mandater, så vidt jeg kan tælle i FT-salen. Hvordan tæller du ellers til 90, Niels ?
Hvordan vil du helst overbevise dem ? Ved at overtage deres fordelingspolitik ??? Nej vel. Så er det jo nok deres værdipolitik vi skal på.
"...
Hvis VKLA overtager DFs værdipolitik flygter DFs vælgere til S og til en vis grad SF...."
Den sætning giver ingen mening. Tværtimod vil de DF vælgere, for hvem værdier er vigtigere end fordeling, netop være oplagte stemmer på VKLA.
Jeg så i øvrigt, at du ignorede min opfordring til at komme med eksempler på Sveriges gode udlændingepolitik. Jeg forstår dig godt. Jo mindre sagt, jo bedre.
Jeg har haft denne debat før, og den slutter altid på de 90 mandater.
De 90 mandater jeg gerne vil have er VKLAR.
Det er en opgave der bliver endog meget svær at løse men at overtage DFs værdipolitik er ikke vejen.
Dit regnestykke går kun op hvis alle DFere bliver i VKLA ( med DF som et slags støtteparti eller ? ) og der ikke er nogen socialkonservative/liberale der søger andre steder hen end VKLA.
Begge forudsætninger holder ikke.
Hele ideen med at VKLA skulle overtage DFs værdipolitik er jo at der så skulle føres liberal fordelingspolitik for at bringe det offer.
Ja, mange DFere stemmer på partiet pgra værdipolitik men fordelingspolitkken er aldeles ikke uvæsentlig for partiet og dets vælgere.
Hvis det var tilfældet kunne DF blot skrive under på regeringens finanslovsforslag.
Hivs man forestiller sig at VKLA overtog DFs værdipolitik for at føre liberal økonomisk politk ville R ikke kunne tælles med i fletallet på midten og DFs vælgere vil fordele sig mellem V og S/SF.
Når jeg skriver "flygter" er det med tanke på de eks Sere der er hos DFere.
Sive er måske et bedre udtryk.
At forestille sig at alle DFere ville blive hos VKLA er utopi.
I dit regnestykke glemmer du at tage højde for de socialkonservative som i hele VKO tiden har haft det svært med DF og de vil givetvis også søge væk i vid udstrækning feks til R.
Sverige har en udlændingepolitik som vi må misunde dem selvom også de har ghettoproblemer som os. Hovedpointen med Sverige er at det vigtigste er at få skabt vækst og det sker kun ved politiske ændringer så der kan føres politik fra midten. Det kan vi lære af svenskerne.
Hvad foreslår Det Radikale Venstre selv?
De vil fx afskaffe efterlønnen, selvom det er dyrt:
http://www.information.dk/257270
Vi burde faktisk give alle over 58 efterløn. Sikke mange penge vi kunne spare !!! Når så økonomien igen halter pga den mindre arbejdskraft og øgede off. udgifter, så sætter vi bare efterlønsalderen til 50 og så kører det igen!
Du er et geni Kristian !!!
Ja, men hvorfor ikke score kassen med det samme og sætte efterlønsalderen ned til 20 år? Så kan vi investere alle de mange penge i kinesiske statsobligationer og Samba-aktier og leve fedt.
Det er et faktum, at mange af de efterlønnere, der i dag er gået på efterløn, ville ende på dagpenge eller kontanthjælp, hvis efterlønnen ikke fandtes.
Nemlig. Og alle dem som er arbejdsløse smider vi bare på efterløn. Mig bekendt vil der altid være arbejdsløse, men skidt med det, de ryger bare på efterløn hele bundtet !
Som sagt - du er genial !
Meget fornuftig orde af M.Vestager: Vi kan ikke blive ved at låne os til større gæld i al evighed...
Det irriterer mig bare grænseløs at fagbevægelsen ikke kan se det...
Det irriterer også mig, men hvad der er endnu mere ærgerligt, er at M Vestager og Radikale nok smider det hele på gulvet for en ministerpost i en S SF regering, hvor partiet ikke for et ben til jorden men kun vil gælde som fyld.
Hmm, jeg er nu ikke så sikker.
Vestager kan nok godt se at en evt rød regering med de nuværende profiler bliver kortvarig. Måske ikke engang en fuld valgperiode ! Sådan et fallitbo er farlig både at investere politiske profiler i, og være med i. De risikerer jo at blive stillet til ansvar for en masse de reelt ikke har haft indflydelse på !
Margrethe Vestager har solgt sin søster-sjæl til Helle Thorning, og alle signaler om at hun kigger den modsatte vej betragter jeg som en ren skin-manøvre dels for at holde ro på bagsmækken og dels for at undgå for store tab til Liberal Alliance - og endelig måske for at kunne trække nogle stemmer hen over midten.
Måske........ Jeg tror bare ikke hun kan holde ro på bagsmækken hvis hun ikke er med i næste regering uanset farve. Og de blå har trods alt en plan som eksperterne bedre kan godkende end den ikke-eksisterende plan fra rød blok.
Jeg håber du har ret - og jeg håber de Radikale besinder sig og kommer med i en borgerlig-liberal regering.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 9 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 8 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 18 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 10 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 19 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 8 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 4 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 4 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 13 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 4 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 13 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 19 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 4 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 11 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 11 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 14 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 42 minutter siden i Politik
|
Om Christian Melgaard Partner i asset management og rådgivningsfirmaet Atlas Management. Se Christian Melgaards profil eller Følg Christian Melgaard |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 56 klik
Post Danmark: 160 kroner i gebyr for 7 kroners told 16/02 08:31 - 33 klik
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 28 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 975 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 703 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 480 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 438 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 377 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

