Min mor og velfærdsstaten
Udgivet for 748 dage siden i Politik
Tilføjet 08/05 09:30 til Boblere af Jeppe Toft
Kilde: blog.politiken.dk
Som årene går, vænner min mor sig til, at næsten uanset hvad hun foretager sig, så står kommunen parat til at hjælpe. Vores telefon og strøm er ofte lukket, huslejen ikke betalt og vi har sjældent mad i køleskabet efter den 10. i måneden. Kommunen reagerer for det meste ved at tilføre min mor flere penge, sørge for at regningerne bliver betalt, og ellers sende flere folk hjem til os, så vi i en periode også har en dame fra kommunen hos os om eftermiddagen.
Karina Pedersens blog-indlæg er et stort spørgsmålstegn til velfærdsstaten, og beskriver, hvordan denne udviklede hendes mor fra at være selvstændigt forsørgende med et værdigt liv og fin karriere til et job som professionel nasserøv.
Jeg kan simpelthen ikke snuppe Karina P. En datter der sælger sin mor til stanglakrids for at fedte sig ind i de rigtige kredse.
Enhver nogenlunde anstændig, ja blot menneskelig, debattør havde anonymiseret sig selv, hvis de ville fortælle offentligheden negative historier om familiemedlemmer.
Danner denne forræderiske gimpe forbillede, ser det sort ud for menneskeheden.
De politiske pointer kan såmænd være gode nok, men - og det BURDE ikke være nødvendigt at understrege - man forråder altså ikke sin familie!
Det er meget muligt man ikke finder det "lødigt" at hænge enkeltpersoner ud i pressen, men hvis man ikke er enig i deres opførsel, så bør det kommenteres, familie eller ej.
Og nej, familie har ikke sær-status, og ret til at opføre sig ekstra dumt. Det er sådan noget man synes i mafiaen og middelalderen. Alle er i familie med nogle andre, og hvis man ikke kan kritisere sin familie, som man jo trods alt er den som kender bedst, så skal man konstant ud at finde andre der kan gøre det. Hvor nemt er det lige?
Hvad med i det mindste at give mig en litteratur-reference, hvor jeg kan blive klogere på hvordan du tænker?
Og nej, familie har ikke sær-status, og ret til at opføre sig ekstra dumt. Det er sådan noget man synes i mafiaen og middelalderen. Alle er i familie med nogle andre, og hvis man ikke kan kritisere sin familie, som man jo trods alt er den som kender bedst, så skal man konstant ud at finde andre der kan gøre det. Hvor nemt er det lige?Det er vel klassisk marxistisk tankegods? I et frit samfund vil den vigtigste relation naturligvis være familien, og det indebærer en høj grad af tillid og fortrolighed, samt at man ikke hænger sine familiemedlemmer ud.
Jeg kan derfor godt forstå dem, der er kritiske til Karina Pedersens skriverier. Men at kalde hende forræder er for groft. Hvis der er et gran af sandhed i det hun skriver, er det trods alt hendes far og mor der har forrådt hende og ikke omvendt.
Det nytter jo heller ikke noget at disse emner udelukkende bliver diskuteret i tredje person, for så er det for let at affeje som utroværdigt.
Enhver nogenlunde anstændig, ja blot menneskelig, debattør havde anonymiseret sig selv, hvis de ville fortælle offentligheden negative historier om familiemedlemmer.Vil du denne gang forsvare dit argument, når du bedes forholde dig til dine dobbeltstandarder, som tillader Hirsi Ali at gøre det samme, som du kritiserer Karina Pedersen for at gøre? Eller vi du ligesom sidst springe op som en trold og så ellers bare forsvinde, når du modsiges?
Omvendt bør Hirsi Ali gerne være model. Muslimer bør sige farvel og tak til deres kulturelle bånd, hvis de vil leve i vesten. Jeg mener ikke det er helt det samme at forlade sin subkultur i vesten, som at springe fra islam til vesten, omend der er ligheder.
Hvis jeg forstår dig ret, så måtte jeg gerne skrive om min familie hvis vi havde været muslimer?
Synes du ikke det er en påfaldende holdning?
/ Karina
Hvis I havde været muslimer, havde du ikke været dig. Muslimer flest bliver ikke danskere, vesterlændinge eller ligeværdige borgere i moderne samfund, før de har forladt deres kultur endegyldigt. SÅ stor er forskellen på løver og lam nemlig. Det samme kan slet ikke siges om vestlige subkulturer.
Jeg ved ikke om holdningen er påfaldende. Måske hvis man reducerer alt til et spørgsmål om penge.
Bortset fra det er det selvfølgelig sejt af dig at møve dig ind på Tøgers afsindige avis. Jeg bryder mig ikke om at indrømme det, men det ville være for dumt og unfair at undlade det.
Din "selvbiografi" er så godt beskrevet og syn's det er bemærkelsesværdigt, at du netop går offentligt ud. Det skal der mod til og det ska' du ha' kredit for.
Det virker jo unægteligt som om du har stof til en hel bog - mon ikke du sku' kontakte et forlag m.h.p. at få udgivet en socialrealistisk bog anno slutfirserne og up to date !
Mit kompliment
Marianne
Hirsi Ali brød sin negative sociale arv, og skrev om det. Karina Pedersen gør det samme. Der er ingen forskel overhovedet, kun i dit hovede fordi du hader muslimer, men ynker den danske underklasse og betragter dens medlemmer som ofre fremfor som selvstændige mennesker.
KP må gerne være model for folk under lignende omstændigheder, men ikke for danskere generelt - det er det sidste der bekymrer mig.
HA brød ikke sin sociale arv. Hun brød med islam, hvilket er noget ganske andet (bl..a. meget farligere)
Skriver Karina om fiktive personer, så er det hele sikkert løgn, og skriver hun om sin egen mor, så er hun en forræderisk gimpe.
Hvis man ser bort fra, at hun skriver om sin mor, så har hun jo ret, i alt hun skriver. Socialstaten har af indlysende grunde totalt svigtet dem, som den påstod at ville beskytte. Personligt tror jeg heller ikke på at socialister vil nogen noget godt.
Selv ville jeg i Karinas sko have valgt en anden stil, men jeg kan ikke udelukke at oplevelsen af en mor i total, uværdig, og i en vis grad selvvalgt, opløsning, ville have fået mig til at gøre som Karina.
Uanset hvad, så oplever jeg ikke Karinas skriverier som et angreb på moderen, men på den råddenskab, som den såkaldte velfærdsstat er udtryk for. Det er jo ældgammel visdom og logik, at raske mennesker ikke kan hjælpes med andet end selvhjælp, dvs muligheden for at klare sig selv. Den mulighed socialisterne har stjålet fra flertallet af danskerne.
Karina Pedersen er blevet omsorgssvigtet hele sin opvækst og så vælger hun, meget åbent og modigt, at fortælle sin historie. Moderen bliver ikke hængt mere ud end hun har fortjent.
Disse ting er jo rent faktisk sket, hvorfor må Karina så ikke fortælle sin historie? Det svarer til at misbrugte børn ikke må stå frem for at beskytte deres faders gode navn og omdømme. Håbløst.
Ingen kan være i tvivl om at KP's intention er at kritisere den tandløse velfærdsstat.
Ingen anstændige mennesker ønsker ikke at klare sig selv - hvis det er muligt - så der er noget der ikke bliver oplyst her - helt sikkert !
1+
...hvorfor er det så vigtigt at holde kæft hvis nogen opfører sig tåbeligt, bare fordi det det er biologisk familie? Den biologiske relation, omend stærk, er ikke den eneste relation mellem mennesker som er virkelig.
...hvorfor er det så vigtigt at holde kæft hvis nogen opfører sig tåbeligt, bare fordi det det er biologisk familie? Den biologiske relation, omend stærk, er ikke den eneste relation mellem mennesker som er virkelig.Alle mennesker opfører sig tåbeligt en gang imellem, men det betyder ikke at vi automatisk skal hænges ud! At fortælle fuldstændigt åbent om personlige relationer, bør altid være en beslutning, der træffes efter meget moden overvejelse. Ellers er man noget nær, det der kaldes en 'pæn psykopat'.
Og så tror jeg egentlig ellers, jeg er meget enig med både dig, Jacob J og flere andre.
Bliv ved med det, Karina Pedersen!
ingen medmenneskelig, ingen agtelse for familie og mht. fædrelandsfølelse er liberalister værre end kommunister.
Har du flere newspeak vendinger du vil dele med os, eller var dette højdepunktet?
Det er mere berigende for jer og vi andre slipper for at læse sådan en gang politisk neanderthal nonsens.Stenaldersovs.Mørkemandssludder.Underskrevet in solidum på vegne af Egon Svumpukkel Olsen, BusterLorteland Larsen, Kaptajn hmmmHaddock samt Find Holger
Gid vi kunne indføre det i Folketinget, så havde vi nok kun behov for små 25.
Jeg kender flere der operer på denne betalingsform-behøver jeg at sige at der konstant overbookede.Ingen arbejdsløshed her.To be me or not to be
www.tobeme.dk ......Dem anbefaler jeg varmt .. det virket det koncept. taler på vegne af erfaringer som observatør
Det er meget svært at få udgivet noget som helst uden at vedlægge et billede af sig selv, hvorfor den anonyme tilgang er udelukket.
/Karina
Jeg har ikke prøvet. Forfattere har før skrevet under pseudonym, men det er da muligt at tiderne har ændret sig sådan at det er umuligt.
Jeg har fået luft for mine betænkeligheder og håber ikke din metode danner mode i bred forstand, sådan at vi får et stikkersamfund.
Ja, det tror jeg på! (Helt uden at forholde mig til ovenstående diskussion om anonymisering osv.)
"Min mor havde meget svært ved at acceptere, at min lillebror var blevet fjernet". Det viser vel bare din mors menneskelighed på bunden. Han var jo hendes barn. Undrer mig i sammenhængen lidt over ordvalget "acceptere", ikke mindst fra en, der selv er mor. Det må da være dybt traumatisk at få fjernet sit barn, uanset hvor "tåget" man er på øverste etage.
Angående diskussionen om din brug af din mor som eksempel er jeg usikker på, hvad jeg mener om det. Hvad siger din mor selv til det?
Når nogle måske lettere kan acceptere, at Hirsi Ali gør det samme, kan det vel også være fordi, det virker meget mere "fjernt" for os. Hendes familie er langt væk, og man føler ikke en art kendskab eller måske endda slægtskab til de personer, på samme måde som man kan føle det med de "typer", vi alle har mødt fra underklasse-Danmark.
In any case, så finder jeg Karinas bidrag til debatten yderst interessante.
Kommunen skulle naturligvis ikke blive ved med at smide penge efter min mor; hun skulle have været overladt til vores familie ( mine bedsteforældre, deres søskende etc ) som ville have stillet krav til hende.
Hvad angår ordet acceptere, så tror jeg ikke helt jeg forstår, hvad du mener, der er galt med det? Det var nødvendigt at han blev fjernet, og han skulle have været fjernet mange år tidligere. Men her har min mor manglet selvindsigt, hvorfor hun ikke kunne acceptere at han kom i pleje.
Du er naturligvis velkommen til at finde det usmageligt/forkert/udleverende etc at jeg skriver om min egen familie - og her giver mange dig uden tvivl ret. Hvad min mor mener om sagen er dog - hvis jeg skal være lidt grov - ikke noget der vedrører dig, og jeg undrer mig over at du - og andre - overhovedet tænker på min mor i den her sag.
/Karina
Hvilken ulykke ville det ikke være, hvis man ikke længere kunne fise den af på andres regning. Fy for den lede -siger jeg.
Når jeg tænker på din mor, så er det vel fordi, du har beskrevet hende meget detaljeret og malende. Jeg er måske nogle gange for empatisk overfor mennesker, jeg ikke kender (og det skriver jeg helt uden ironi). Således gør det mig ondt, selvfølgelig for dig og dine søskende, men ikke kun - også for din mor. Jeg opfatter det sådan, at hun er et menneske, der har lidt meget. Hvilket ikke fritager hende for ansvar... Men livet er jo noget mere komplekst end blot "ansvar, ansvar, ansvar." Jeg blev ubehageligt til mode, da du f.eks. skrev til mig i en kommentar for noget tid siden, at din mor ringer til dig, når hun er påvirket, og beder dig om at holde op med at sende hende døde dyr med posten. Jeg føler ikke, at det er noget, jeg behøver at vide - om hendes selvydmygelser. Jeg tror fuldt ud på din historie, og jeg beundrer princippet i, at du har gjort op med et destruktivt miljø, og er glad for, at du fortæller os andre om dette miljø. Blot er det svært at vide, hvordan man skal håndtere de konkrete historier om din mor, som jeg kan forstå også rækker ind i nutiden. Det er nok også en delvis forklaring på visse kommentatorers meget negative reaktioner.
Angående ordet "acceptere", så synes jeg, det virker uempatisk i sammenhængen. Det er da tydeligt for enhver, at din mor på alle måder har manglet selvindsigt, men det er en hård dom at fælde: "Hun manglede indsigt i, at det var godt, kommunen tog hendes barn." Beklager, men når vi taler om folk, der er så langt ude, så kan man ikke forlange, at de skal have indsigt i det gavnlige i en tvangsfjernelse af deres barn. Det er simpelthen urealistisk. Og når man så lægger moderkærligheden, som vel har været der et sted på bunden, oveni, så er det (set med mine øjne) klart, at hun ikke har kunnet tåle at opleve tvangsfjernelsen.
At hun har svigtet, gør hende jo ikke til et umenneske.
Men tak for dit konkrete svar på, hvad du mener havde været et bedre alternativ end kommunen. Du har sikkert ret.
Du skriver: "Vi andre - pånær min mor kan man sige - er på det tidspunkt næsten voksne."
Jaså, -
da er det du, der er ynkelig, for du og dine søskende kunne vel hjælpe til hjemme, som vi andre har gjort fra vi var børn,
men du har vel siddet på din rumpe og vrælet som en baby og krævet at blivet vartet op.
Kunne du virkelig ikke hjælpe til hjemme eller var du for fin?
Det er det mest patetiske indlæg, jeg har læst længe, og jeg stoler ikke på sandhedsværdien.
Derimod er det propaganda fra en de sædvanlige underlødige liberalister, der ingen midler skyr for at undergrave det danske samfund.
Kunne du virkelig ikke hjælpe til hjemme eller var du for fin?
Det er det mest patetiske indlæg, jeg har læst længe, og jeg stoler ikke på sandhedsværdien.
Derimod er det propaganda fra en de sædvanlige underlødige liberalister, der ingen midler skyr for at undergrave det danske samfund.
Flød galden over da du skrev dette indlæg LWA?
Undergravende virksomhed... for hvem, socialdemkraterne og ders kommende stavnsbinding af alle og enhver?
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 10 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 9 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 19 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 11 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 20 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 8 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 5 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 5 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 14 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 5 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 13 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 19 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 5 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 12 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 12 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 14 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
Sass Larsen, godt han er tilbage saa S helt kan forsvinde
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 20 minutter siden i Politik
|
Om Jeppe Toft Økonomistuderende på Aarhus Universitet, der efter næsten 3 år stadig ikke er blevet hjernevasket af Keynsiansk elendighed. Næstformand i... Se Jeppe Tofts profil eller Følg Jeppe Toft |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 56 klik
Post Danmark: 160 kroner i gebyr for 7 kroners told 16/02 08:31 - 33 klik
Unge rygere dulmer nerverne med smøger 23/05 05:47 - 28 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 975 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 703 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 480 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 438 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 377 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

