Myten om værdiskabende arbejdspladser
Udgivet for 288 dage siden i Politik
Tilføjet 11/08 09:06 til Boblere af Ove Junne
I begrundelserne for regeringens 2020-plans reform af efterlønnen og pensionsalderen hedder det blandt andet, at Danmark om få år vil komme til at opleve mangel på arbejdskraft. Noget tilsvarende synes at ligge bag oppositionens forslag om ”12 minutter mere”. Senest har Liberal Alliance fremlagt en plan, der angiveligt vil skabe 180.000 nye arbejdspladser.
Med arbejdskraft synes alle politiske planer at henvise til ”værdiskabende arbejde”, der jo er den eneste vej til at finansiere samfundet.
Men kan det nu passe?
I 2008 udgav Danmarks Statistik publikationen 60 år i tal – Danmark siden 2. Verdenskrig, og den fortæller en helt anden historie.
Værdierne skabes i de primære og sekundære erhverv
I de primære erhverv fremskaffes råstofferne, det vil groft sagt sige, det vi kan dyrke på jorden og det, vi kan hente ud af den. I de sekundære erhverv (fremstillingssektoren) forarbejdes råstofferne til de produkter, forbrugerne kan købe i butikkerne.
Heldigvis sikrer udenrigshandlen adgang til en større variation af råstoffer, end den danske undergrund byder på. Hvis den merværdi, danske medarbejdere kan tilføre udenlandske råstoffer, mere end opvejer omkostningerne til transport, vi verdenshandelen som sådan profitere af at lade udenlandske råstoffer forarbejde i Danmark.
Undervejs ”fra jord til bord” er der brug for en mængde tjenesteydelser, f.eks. transport, markedsføring, jurister etc. Med andre ord, den private servicesektor.
Hvordan er det så gået med beskæftigelsen?
I 1948 var 23,0 % beskæftiget i de primære erhverv, det var i 2007 faldet til 3,0 %. Årsagen hertil er først og fremmest mekaniseringen af landbruget, der tog fart i 50’erne, og på blot 15 år mere end halverede antallet af beskæftigede.
Også indenfor fremstillingserhvervene er beskæftigelsen faldet fra 29,0 % i 1948 til 20,7 % i 2007. Da den samlede arbejdsstyrke i samme periode er steget, har faldet i antal beskæftigede imidlertid kun været på beskedne 19.000 personer. Den primære årsag til faldet er automatisering af en række arbejdsprocesser, der blandt andet har været med til at gøre danske arbejdspladser sundere og sikrere.
Sammenlagt er der altså sket et væsentligt fald i beskæftigelsen indenfor de værdiskabende erhverv fra 52 % (1.077.000 personer) i 1948 til 23,7 % (667.000 personer) i 2007. Hvor er disse 410.000 arbejdspladser blevet af? Ja, der er sket en svag stigning i beskæftigelsen indenfor private tjenester fra 41,3 % i 1948 til 47,8 % i 2007, omregnet svarer det til, at der over perioden er skabt 489.000 private servicejobs. Det vil med andre ord sige, at hele vores nuværende materielle velstand bygger på en arbejdsstyrke, der kun er 79.000 personer større, end det, der var nødvendigt i 1948.
Den offentlige sektor
Resten af væksten i beskæftigelsen, der i perioden 1948 – 2007 var på 741.000 personer, er opsuget af den offentlige sektor. Den beskæftigede i 2007 28,4 % (799.000 personer) mod 6,7 % (139.000 personer) i 1948. Det vil sige at ikke mindre en 89 % af alle nye arbejdsplader siden 1948 er offentlige jobs. Ifølge publikationen fra Danmarks Statistik ”er det i vidt omfang de kvinder, som er kommet på arbejdsmarkedet, der er beskæftiget i det offentlige”.
Den største stigning var i perioden 1960-1975, hvor beskæftigelsen i sektoren mere end fordobledes. Det var i den periode, velfærdssamfundet blev opbygget, og mange af de offentlige serviceydelser, vi i dag opfatter som umistelige rettigheder, blev oprettet. Bortset fra de traditionelle offentlige opgaver som f.eks. politi, forsvar, retsvæsen og infrastruktur kan det lidt på spidsen hævdes, at den offentlige sektor er en virksomhed, der tilvejebringer de velfærdsydelser, som det private erhvervsliv ingen økonomisk interesse har i at drive.
Grænsen mellem privat og offentlig er imidlertid flydende. I opgangstider er den private sektor meget tilfreds med at outsource velfærdsydelser til det offentlige, mens den private sektors jagt på indtjeningsmuligheder i nedgangstiders gør mange af de selv samme ydelser økonomisk rentable. Det kommer der ikke mere beskæftigelse ud af. Arbejdspladserne flyttes blot mellem de to sektorer.
Servicesektorernes nytteværdi
Uanset om en given service ydes af en privat eller offentlig virksomhed, tilføjer den ikke i sig selv produkterne mere værdi, men servicesektorerne er en forudsætning for, at de primære og sekundære erhverv kan fungere. Heri ligger servicesektorernes nytteværdi. Der er imidlertid ikke tale om en lineær sammenhæng, hvor mere service i det uendelige giver tilsvarende mere værdi. Kurven flader ud, og bøjer i sidste ende nedad. Populært: Det handler ikke om, hvor mange mænd, der skal til at grave en grøft, men om, hvor mange mænd, der er plads til i grøften.
Derfor oplever vi en betydelig kreativitet i udviklingen af servicetilbud, der i mange tilfælde blot er en professionalisering af almindeligt mellemmenneskeligt samvær. For ikke at tale om de mange fantasifulde okkulte tilbud, der lover private en bedre liv og erhvervslivet produktive fordele.
I parentes bemærket er der også grænser for den merværdi, der kan tilføjes et produkt. Et tydeligt eksempel herpå er Microsoft Office, der med sin 2003-version stort set havde opfyldt alle de behov, der forekommer på en almindelig kontorarbejdsplads. De efterfølgende versioner har ikke tilføjet produktiv værdi, der opvejer opgraderingsprisen.
Myten punkteres
Udviklingen i beskæftigelsen i de produktive sektorer de seneste 60 år tegner et klart billede af en udvikling, hvor automatisering i eskalerede tempo har erstattet manuel arbejdskraft. Da begrænsningen for disse sektorer ligger i adgangen til råstoffer, og især konkurrencen om forarbejdning af importerede råstoffer er meget hård, er det sandsynligt, at der fortsat vil ske et fald i beskæftigelsen i disse to sektorer, selv hvis værdien af produktionen herfra forbliver konstant.
Meget tyder også på, at vi er nået til et punkt, hvor tilføjelse af yderligere service på mange områder har en negativ grænsenytteværdi. Billedet er imidlertid ujævnt, idet panikbesparelser over de seneste 10 år har efterladt en række huller i serviceydelserne, der dagligt giver anledning til sensationsoverskrifter i nyhederne.
Det korte af det lange er, at den aktuelle arbejdsstyrke samlet set rigeligt dækker behovet for den beskæftigelse, der er nødvendig for at drive Danmark. Der er en del flaskehalse, fordi en del af myten bygger på, at mere uddannelse automatisk fører til mere beskæftigelse. Derfor kan der på sigt blive mangel på dygtige håndværkere, mens der vil blive flere og flere personer med lange videregående uddannelser, der kommer til at tjene til livets ophold ved at køre sporvogn i Tivoli, indtil denne arbejdsopgave også bliver automatiseret.
Sandheden bag myten
Der er altså ikke brug for tiltag, der pumper flere hænder ud på arbejdsmarkedet!
Når der i denne tid tales om at afskaffe efterlønnen, udskyde pensionsalderen og få de unge hurtigere gennem uddannelsessystemet, handler det overhovedet ikke om arbejdspladser, men om en nøgtern beregning af, hvor meget samfundet har råd til at bruge på overførselsindkomster.
Pengene til overførselsindkomster skal tækkes ud af den værdi, som den produktive del af befolkningen skaber, og her er vel at mærke tale om dem, der er beskæftiget i den primære og sekundære sektor, og som i forvejen knokler hårdt for at aflønne den private og offentlige servicesektor.
Det er her flertalsdemokratiet kommer til kort, for når den primære og sekundære sektor er i absolut mindretal, har de intet værn imod resten, der bruger af deres surt tjente penge.
Hvad er den politiske løsning på dét?
Det er jo ikke nogen hemmelighed at det er let at på 100% beskæftigelse. Vi kan blot skabe skånejobs (gadefejer, strandoprydning mv.) for alle der er på overførselsindkomst. Men du rammer en inderessant pointe. Hvad skal vi gøre for at få mere arbejdskraft ind i den pirmære og sekundere sektor - dog vil jeg påpege at den tertiære sektor også kan bidrage til økonomien (se Schweiz og Danmark som tjern godt på international bankdrift).
Mit bud vil være (som skrevet i et tidligere indlæg: Vi er ikke en elite-race) at vi kigger på måder til at får vores danske lønninger sænket kraftigt således, vi kan konkurrere med udlandet i den sekundære sektor.
Det vil skabe flere jobs = færre på overførselsindkomst samt lavere skatte indtægter qua lavere lønninger + lavere lønomkostninger til offentlige ansatte. Så kommer spørgsmålet. om de 2 plus'er er > eller < det ene minus .
>Hvad skal vi gøre for at få mere arbejdskraft ind i den pirmære og sekundere sektor
Reducer statens budget til 20% eller mindre af det nuværende, og fratag folketinget mulighed for at låne til overforbrug. Ti år senere vil jeg garantere dig for, at Danmark er på top 3 over verdens rigeste nationer.
@Niklas. Du har misset en vigtig pointe i mit oplæg:
Grænsen mellem privat og offentlig er imidlertid flydende. I opgangstider er den private sektor meget tilfreds med at outsource velfærdsydelser til det offentlige, mens den private sektors jagt på indtjeningsmuligheder i nedgangstiders gør mange af de selv samme ydelser økonomisk rentable. Det kommer der ikke mere beskæftigelse ud af. Arbejdspladserne flyttes blot mellem de to sektorer.
Men den med at få skrevet ind i grundloven, at staten ikke må låne til overforbrug, er jeg hel med på. Sådan fungerer det i Folkekirken. Det gør somme tider nas, men det virker.
Jeg tænker, at hvis grundforudsætningen er, at landets produktion alligevel skal forsørge dem, der er på overførselsindkomst, så kan vi lige så godt få noget nyttigt for pengene. Vi ville få verdens reneste byer og strande, og vore børn ville blive kvalt i kærlig omsorg.
Du har en anden pointe vedr. bankvæsenet, som jeg faktisk klippede ud af mit oplæg, for at det ikke skulle blive for langt. Det er mit indtryk, at den finansielle sektor ligesom den offentlige er begyndt at have sit eget liv, løsrevet fra den produktive virkelighed. Se f.eks. den aktuelle gældskrise. Tror du virkelig, der er produktion nok i hele verden til at dække al den gæld??? Jeg tvivler stærkt.
Jeg tænker, at hvis grundforudsætningen er, at landets produktion alligevel skal forsørge dem, der er på overførselsindkomst, så kan vi lige så godt få noget nyttigt for pengene. Vi ville få verdens reneste byer og strande, og vore børn ville blive kvalt i kærlig omsorg.
Grundforudsætningen er allerede, at landets produktion forsørger modtagere af overførselsydelser. Det er bare ikke rigtigt erkendt endnu, da en stor del af beløbet til dette underhold tager omvejen over personskatten. Men i sidste ende er det jo det økonomiske liv, der finansierer samfundet.
Sådan uden videre at kunne 'få noget nyttigt for pengene', ville være et drømmescenarie, ja. Men desværre ikke muligt med det nuværende fagretlige system. Det kan naturligvis ændres, men meget alvorlige konflikter og generalstrejker må forudses i den forbindelse. Desuden bør der rent menneskeligt udvises en vis varsomhed med 'tvangsarbejde', som der jo i en vis forstand ville blive tale om. Der vil være en betydelig risiko for, at den almindelige retsfølelsen krænkes, hvis det offentlige får magt til at pålægge borgerne arbejdsopgaver, de ikke selv har søgt. Umyndiggørelse og fratag af frihed giver som regel bagslag, vi ser det bl.a. i vores nuværende aktiveringscirkus.
@Toke, så har du misforstået mig megameget!
Tanken om tvangsudskrivning til arbejde er end ikke faldet mig ind, før du bringer det op. Jeg forestiller mig, at erstatte en væsentlig del af overførselsindkomsterne med løn på en eller anden endnu ikke særlig gennemtænkt måde.
Den eneste løsning på det problem er at afskaffe eller minimere velfærdsstaten. Jeg mener at i Tyskland hænger det sådan sammen at ens arbejsgiver betaler ens "velfærd" i form af sygesikring og andet.
Dvs man skal være beskæftiget for at få en form for ydelse - eller der er forskel på den ydelse man kan få som beskæftiget og arbejsløs. Den ulighed tror jeg er en for stor mundfuld for det danske samfund.
Når du tænker sådanne løsninger, er du nødt til at tænke dem ud i deres yderste konsekvens.
Den yderste konsekvens er, at arbejdsløse og uarbejdsdygtige overlades til en langsom sultedød, sådan som man næsten gør i Storbritanien. I disse dage kan vi alle følge med i nyhederne, om hvad dette fører med sig. Velbekomme!
Det er ikke fordi jeg er tilhænger af INGEN offentlig velfærd, jeg ser bare et problem i at alle har adgang til de samme offentligt finansierede ydelser. Jeg er mere tilhænger af at der kan være en forskel i hvad man har adgang til. Dog med den betingelse at du stadig kan overleve uanset indkomst. Der er ikke nogen der efterlades uden en minimal dækning.
Hvis min arbejdsgiver skal betale min forsikring osv er jeg også nød til at gøre mig fortjent til det via min indsats - genere værdi for min arbejdsgiver.
Derudover vil jeg gerne skelne mellem arbejdsløse og arbejdsduelige. Jeg syntes princippet om førtidspension er en rigtig god ide, således at man kan falde tilbage på noget. Men vores velfærdssamfund har i mine øjne udviklet sig til noget der ikke begrænser sig til et net der griber folk men et projekt om at hæve levestandarden for alle uanset indsats.Derfra de store udgifter. Jeg er mere tilhænger af at staten investerer i arbejdsskabende aktiviteter for div grupper fremfor passiv forsørgelse. Men det kræver et brud med vores grundlæggende lighedstanke.
Mit indtryk af urolighederne i England er at disse mennesker netop er fastløst i passiv forsørgelse pga en holdning om at staten bør forsørge dem frem for at aktivere dem.
Hvis man fra barns-ben af er 100% klar over at man skal arbejde for at overleve så tænker man væsenntlig anderledes end hvis man kan se det offentlige nok sørger for mig alligevel. Eller endnu værre vokser på med en tro på at det er ens ret at det offentlige forsørger en uanset indsats!
(Ellers en rigtig god artikkel)
Tak for uddybning. Det hjalp på min forståelse.
Jeg ser for så vidt ingen problemer i at gøre betaling for velfærdsydelser til en del af ansættelsesaftalen. Måske kan det også øge friheden, fordi arbejdsgiver/arbejdstager kan forhandle sig frem til, hvilken løsning der i det givne tilfælde er optimal, i stedet for at være henvist til offentlige pakkeløsninger.
NEWSFLASH: Der er noget vi to er helt enige om: Lighed eksisterer ikke, har aldrig gjort det, og vil aldrig komme til det. Det er heller ikke muligt at fremlægge en holdbar argumentation for, hvorfor vi alle skulle være lige. I mine øjne strider det klart mod hele evolutionstanken. Derfor er vi også helt enige i
Men vores velfærdssamfund har i mine øjne udviklet sig til noget der ikke begrænser sig til et net der griber folk men et projekt om at hæve levestandarden for alle uanset indsats
England, Grækenland, Syrien... det er alle sammen eksempler på befolkninger, der gør oprør mod regeringer, der ikke længere magter at indfri forventningerne til velstand. Ligesom den franske revolution i 1789. Derfor tror jeg at forventningsstyring er det vigtigste politiske redskab, og ikke overbudspolitik og andre fantasifulde løsninger.
Hele klummen er baseret på en fejlagtig opfattelse af, hvad værdi og værdiskabelse er, der ikke stemmer overens med økonomisk teori.
I en markedsøkonomi har alt værdi, som nogen er parate til at betale for. Hvis en pige kan tjene penge på at klø kunderne i nakken og nusse dem i håret, og kunderne betaler for denne wellness behandling, så skaber hun værdi. Det samme gør solcentre og alle serviceerhverv. Det er den måde værdiskabelse måles på i nationalregnskabet og i økonomisk teori.
Det er fejlagtigt at påstå, at kun de primære og sekundære erhverv skaber værdi. Det synes at være en misforståelse, der baserer sig på, at værdi = fysisk produkt, men det er forkert.
Alt hvad nogen er parat til at betale for, har en værdi. Så simpelt er det. Klummen minder her en hel del om venstreorienterede, der ikke mener, at eksempelvis den finansielle sektor skaber værdi, men det gør den naturligvis. Ellers kunne den ikke tjene så mange penge, og ansætte så mange højtlønnede og højtbeskattede medarbejdere.
Helt enig, Torben Mark - eller sagt på en anden måde: Al værdi kommer nedefra - nemlig fra folkets efterspørgsel. Hvis ingen efterspørger noget, vil intet blive skabt.
Derfor er der ikke noget at sige til, at når myndighederne sætter folket i dårligt humør med forbud og skræmmekampagner for at forhindre dem i at forbruge de varer og ydelser de ønsker, så vil det naturnødvendigvis føre til lavere efterspørgsel og dermed lavere aktivitet og værdiskabelse.
Jo da. Jeg brugte lidt uklart skat = personskat. Uden at have belæg for det, så tror jeg bare, at nedsættelse af moms vil have en hurtigere virkning på forbruget.
Når folk ikke efterspørger noget, så er det måske fordi at de er bange for fremtiden.
Ikke så meget med regler og forbud. Men mere hvordan KRISEN udvikler sig.
Det er stadigt ikke gået op for KK at landet har en økonomisk krise, eller hele verden er i økonomisk krise. Og det har intet med forbud at gøre.
Jeg ved altså godt, hvordan nationalproduktet udregnes ;-)
Jeg ved også, hvad priselasticitet og krydselasticitet er for noget, så forudsætningen for, at damen kan leve af at nusse mig i håret er, at min basale behov er godt og grundigt dækket. Ellers vil jeg få min kone til at nusse mig ganske gratis.
Det er ikke min påstand, at kun fysiske produkter har selvstændig værdi, men jeg har meget svært ved at komme i tanke om nogen form for immateriel ydelse, der ikke på én eller anden måde er baseret på fysiske produkter, så jeg fastholder min påstand.
Angående den finansielle sektor, henviser jeg til mit svar ovenfor.
Det er korrekt, men man må alligevel delvist skelne.
Tager vi Danmarks servicegiganter Mærsk og ISS, så er der jo tale om virksomheder på lige fod med industri og andre producenter af konkrete fysiske goder.
Men tager vi et servicefag som i en supermarked- eller discountkæde. Så vil de vokse og have grobund for flere ansatte alene ud fra, at vi bliver, og er blevet, flere mennesker i Danmark, selv om alle de ekstra mennesker, vi bliver, får penge af staten og er på offentlig forsørgelse.
Samtidigt er der også forskel på om en virksomhed er en eksportvirksomhed, eller en lokal virksomhed rettet mod kun det danske marked. Der er mere værdiskabelse i globale eksportvirksomheder.
Højere aktivitet i samfundet vil give højere beskæftigelse. Det så vi fx omkring 2006-2007 hvor der var stor tilgang til servicefag etc. Siden 1960'erne er der nedlagt jobs i servicefagene, som pga. høj minimumsløn og dagpengesats og høje skatter ikke længere er rentable. De fleste kan nok regne ud hvad der skal til for at øge beskæftigelsen på dette område igen; afskaf minimumsløn, halver dagpenge og sænk skat (hæv person/beskæftigelsesfradraget).
For mere beskæftigelse i den højere ende af værdiskabelsesskalaen kræves lavere selskabsskatter, lavere skat på kapital og lavere marginalskatter.
Denne sætning i artiklen foroven: "Det korte af det lange er, at den aktuelle arbejdsstyrke samlet set rigeligt dækker behovet for den beskæftigelse, der er nødvendig for at drive Danmark." er ren nonsens!
Det stemmer ikke at:
Siden 1960'erne er der nedlagt jobs i servicefagene, som pga. høj minimumsløn og dagpengesats og høje skatter ikke længere er rentable
Som dokumenteret af Danmarks Statistik steg beskæftigelsen i den private servicesektor med 9 procentpoint i perioden 1960-2007. Det svarer til 480.000 arbejdspladser.
Jeg er dog enig med dig i, at minimumslønnen hindrer mange i at få den tilknytning til arbejdsmarkedet, der på sigt kan gøre dem selvforsørgende. Har f.eks. bemærket, at der på nogle fine hoteller i udlandet stadig findes elevatorførere, selv om deres eneste opgave er at trykke på en knap.
Hvis det er OK med dig, har jeg tænkt mig at ignore
Denne sætning i artiklen foroven: "Det korte af det lange er, at den aktuelle arbejdsstyrke samlet set rigeligt dækker behovet for den beskæftigelse, der er nødvendig for at drive Danmark." er ren nonsens!
som udokumenteret politiker-retorik
Jeg skrev om lavtlønnede servicejobs, som i dag er forsvundet eller erstattet af offentlige.
Du kan ignorere min sidste sætning, men den står ved magt. Det er ren volapyk og udtryk for en kollektivistisk tankegang. Se også Torbens kommentar, som er mere specifik.
Du har fuldstændig ret i at mange lavtlønnede servicejobs er forsvundet. Det var bl.a. på grund af disse, vi i min barndom levede bedre om vinteren, fordi min far kunne tage ekstratjans som manuel snekaster. Andre er så kommet til, f.eks. vrimler det med pizzabude.
Desværre er det ofte de lavtlønnede jobs, der er lettest at automatisere. Det er ikke længe siden, jeg hørte, at kassedamen også snart hører fortiden til.
Den sidste sætning... Nu har jeg læst Torbens kommentar flere gange, og jeg finder altså intet i den, der argumenterer mod min påstand. Hvis det er nonsens, hvorfor går 108.564,3 personer så ledige. Det er vel ikke allesammen, der ikke gider arbejde, fordi dagpengene er for høje?
Selv i et højautomatiseret samfund er der brug for mange lavtlønsjob, men disse jobs er bare ikke rentable nok. Hushjælp, benzintankere, sekretærjobs, havearbejdere etc. Du kan mene man selv kan vaske og stryge sit tøj, lave mad og passe sine børn, selv klippe hæk og slå græs, selv kan tanke bilen og selv skrive sine mails, men det er trods alt tidsrøvere og fx i USA lever mange tidligere ludfattige mexicanere af den slags jobs, men her er arbejdstiden nogen højere. Den spiller selvfølgelig også en rolle. Men ved lavere skatter vil folk jo typisk arbejde mere. Ved højere aktivitet og gang i samfundet er der også brug for flere ekspedienter, fitness instruktører og lign. Ligeledes lavlønsjob. Men jo bedre at folk laver noget end at de lever af offentlig forsørgelse.
Der er plads til en hel del mere beskæftigelse i Danmark. Du har ret i, modsat hvad mainstreet Keynes-økonomer mener, at beskæftigelse ikke automatiske stiger med samme tempo som man udvider arbejdsudbuddet. Men vi så i 2006-2007 at stor aktivitet i samfundet i sig selv kan trække arbejdsudbuddet op. Ergo; hvis der er efterspørgelse efter arbejde, vil der også være folk der er interesseret i at arbejde. Og det er selvfølgelig fordi der ikke kun er omkring 100.000 ledige men jo betydeligt flere, herunder også en del på efterløn, førtidspension og andre permanente forsørgelsesordninger, som egentlig godt vil arbejde og tjene penge hvis der er mulighed herfor. Som der er ledige i nærområderne som Sverige og Polen, og selv folk i Afrika der hellere end gerne ville bo i et skur på din grund og sørge for at din have blev vedligeholdt.
Så du har ret så langt, at det ikke alene hjælper at smide flere folk ud på arbejdsmarkedet, hvis ikke der på den anden side sker strukturreformer der øger aktiviteten i samfundet, så efterspørgelsessiden også stimuleres. Og her tænkes på dagpengerestriktioner, lavere indkomstskatter, lavere kapitalskatter osv. som jeg nævnte først.
Afskaffelse af alle boligskatter og moms på serviceydelser ville have hurtigst effekt på efterspørgelsessiden.
Den sidste sætning er kollektivistisk volapyk fordi du ikke kan eller skal bestemme "behovet" for beskæftigelse eller hvad det kræves for at "drive" Danmark. Der er uandede muligheder, hvis man fører en bedre eller blot mindre politik. Der er plads til millioner af flere arbejdspladser i Danmark om det var. Only the sky is the limit.
Tusind tak for dit udtømmende svar. Nu forstår jeg meget bedre dine synspunkter :-)
Lige for at begynde bagfra:
Den sidste sætning er kollektivistisk volapyk fordi du ikke kan eller skal bestemme "behovet" for beskæftigelse eller hvad det kræves for at "drive" Danmark
Du er den første, der har kaldt mig kollektivist, og med superlativet "volapyk" antager jeg, at du ikke mener det positivt. Selv opfatter jeg mig som individualist, og det er jeg ret sikker på, de fleste i min omgangskreds også gør. Men nu ser jeg, det er fordi, du antager, at jeg vil "... bestemme behovet ...". Det er en misforståelse, jeg konstaterede blot på baggrund af den faktiske udvikling i perioden 1948-2007. Men nok om det, du er tilgivet :-)
Din grundtese er:
Selv i et højautomatiseret samfund er der brug for mange lavtlønsjob
som du primært bygger på en parallel til arbejdsmarkedet i USA. Der er imidlertid nogle kulturforskelle og geografiske forskelle, der vanskeliggør denne sammenligning. USA er en nation af entreprenører, mens Danmark er en nation af indbyggere, der siden højmiddelalderen er blevet opdraget til at "nogen" bestemmer over dem. Derfor kan amerikanske adfærdsmodeller ikke uden betydelige korrektioner overføres til danske forhold.
Der imidlertid (mindst) et træk ved den amerikanske kultur, der er helt afgørende for dine konklusioner, nemlig accepten af uligheden som grobund for vækst. Det er jo her de politiske vande for alvor skiller her i Danmark, og årsagen til, at Det Liberale Projekt kun kan lykkes, hvis det bæres af en klar forventningsstyring af vælgerne. (se ovenfor).
Lad os lige kigge lidt på realiteterne. Når jeg scanner hen over læserne af 180grader er der tydeligvis ikke mange, det anser sig selv som lavtlønsmodtager, eller som i deres vildeste mareridt kan forestille sig, at de nogensinde bliver det. Altså bygger løsningen på at "vi" (180g læsere) skal løse samfundets problemer ved at ændre vilkårene for "dem" (lavtlønsmodtagerne).
Det fremgår ikke helt af din argumentation, hvor høj du regner med at gennemsnitslønnen vil være for en lavtlønsmodtager, så derfor tillader jeg mig at antage, at den vil ligge et sted mellem kontanthjælpen og højeste dagpengesats. Endvidere antager jeg LA's skatteforudsætninger. Ud fra disse forudsætninger kan jeg ikke se, at det bliver lavtlønsmodtagerne, der kommer til at sætte gang i efterspørgslen, for deres reelle rådighedsbeløb vil ikke ændre sig væsentligt i forhold til deres nuværende vilkår, når de også skal sætte penge af betaling for tjenesteydelser, der i dag er skattefinansieret.
Efter disse forbehold vil jeg gerne afslutte med et stort ønske om, at du alligevel har ret i substansen, for værdigheden ved at have et arbejde og klare sig selv er så kostbar, at det opvejer de fleste minusser ved at befinde sig i bunden af samfundets indkomstskala.
For igen at omtale årene 2006-7 igen, som af alle Keynes-økonomer anses som katastrofale, så kom faktisk mange lavtlønsjob op at stå i den periode, fx 20.000 fra de højeste match-grupper (4 og 5), som ellers af alle eksperter var tilsagt aldrig at komme (evt. tilbage) på arbejdsmarkedet. 2006-7 var en social revolution i den henseende, noget ingen på venstrefløjen øjensynligt kærer sig om. De kunne ikke døje at boligejerne bliver rigere mens de sov, uanset at det kom alle til gavn, selv de aller svageste.
Set med mine øjne, tror jeg, vi i dag helt har fortabt os så meget i detaljen, at det er blevet på bekostning af overblikket, perspektivet. En kraftig udvidelse af horisonten må derfor være første skridt, for at kunne nå til forståelse helheden, som i vid udstrækning sløres af både politisk vanetænkning, men faktisk også personskatten.
Med især personskatten bliver vi, om ikke dagligt, men så i hvert fald, når vi på vores lønseddel ser skattetrækket, mindet om, at det bestemt ikke er gratis at drive det danske samfund. Og især får vi kikkertsyn, når vi konfronteres med kendsgerningen om, at nu er flere på en eller anden form for overgangsydelse, end der er på arbejdsmarkedet. Ud fra en snæver betragtning må det forekomme uholdbart, men set i et helt andet og meget større perspektiv, bliver det muligt at forstå, at det naturligvis ikke er den enkelte på arbejdsmarkedet, der 'holder røven oppe på' dem, der er udenfor arbejdsmarkedet!
Begrundelsen herfor er, at der til stadighed kun er ét eneste sted, der finder en kapitalisering sted, og det er i det økonomiske liv. Altså alle de steder, hvor der er én eller anden form for udbytte på salg af varer, ydelser eller investeringer. Jeg har ikke tallene på det samlede udbytte i DK, men er temmelig sikker på, at dette tal i dag er væsentligt højere, end for blot få årtier siden. Men der er to aspekter i det: Det ene er, at dette tal reelt er afgørende for, hvor meget kapital, der med rimelighed kan tilflyde samfundet til fx driften af offentlige institutioner og til dækning af underholdet til dem, der af forskellige årsager er udenfor arbejdsmarkedet. Det andet aspekt er, at der i dag bruges langt færre mandetimer på at nå samme udbytte i forhold til for 60 år siden. Set i dette perspektiv bliver det afgørende altså ikke, hvor få eller mange, der er på arbejdsmarkedet, men hvor stor den kapital er, der genereres i det økonomiske liv, og hvor stor en andel af denne kapital, samfundet med rimelighed kan råde over.
Lad mig illustrere det med et forenklet eksempel:
Lad os, for nemheds skyld først antage, at kronens værdi er uændret i forhold til fx. 1948. Lad os herefter antage, at 1.000 mandetimer i 1948 gav et udbytte på et tilfældigt tal, lad os sige 10.000 kr. Det svarer til et udbytte på 10 kr. pr. mandetime. Lad os nu antage, at dette tal, qua effektiviseringer mv. er femdoblet i vor tid, altså på 50 kr. pr. mandetime. Herefter vil vi nu forsøge at fastslå, hvor stor en andel af dette udbytte, der med rimelighed kan tilflyde samfundet (i første omgang statskassen) og sætter dette tilfældigt til 15%. Det betyder, at i 1948 kunne der tilflyde statskassen 15% af 10 kr. pr. mandetime, altså 1,50 kr., mens det i vor tid vil være 15% af 50 kr. pr. mandetime, altså 7,50 kr. (Jeg gentager at alle tal her er helt tilfældige og blot gennem eksemplet skal forsøge at bringe forståelse for, hvorledes det store perspektiv burde se ud).
Effektive, automatiserede virksomheder kræver færre hænder, det er en gammel kendsgerning. Da der samtidig er en øvre grænse for, hvor meget de forskellige markeder kan opsuge af varer og ydelser, er logikken jo, at der bliver overflødige hænder i forhold til arbejdsmarkedet. Vi har ganske vist endnu ikke lært det, men tror fortsat, at mindre end fuld beskæftigelse er et stort problem, men allerede i 60'erne indså man i mange, især ikkepolitiske kredse, at der indenfor en overskuelig årrække ville være flere hænder tilrådighed for erhvervslivet, end dette ville få brug for. Ledighed er derfor ikke et reelt problem, men en 'luksustilstand', skabt af det effektive erhvervsliv, og udbyttet pr. mandetime i dag retfærdiggør dermed, at de hænder, der ikke længere kan beskæftiges indenfor erhvervslivet, stadigt sikres et rimeligt underhold. Ønsker man dette underhold reduceret eller ligefrem fjernet, må der derfor også stilles betingelse om, at effektiviseringerne i erhvervslivet tilsvarende udfases, så de overflødige hænder igen kan beskæftiges og 'tjene deres egen løn'.
Det er altså i princippet ligegyldigt, om det er 100.000 på arbejdsmarkedet, der indbringer den nødvendige kapital til samfundets underhold, eller 1.000.000. Det er kun et spørgsmål om udbyttet pr. mandetime og hvor stor en andel af dette, der med rimelighed kan tilflyde samfundet.
men allerede i 60'erne indså man i mange, især ikkepolitiske kredse, at der indenfor en overskuelig årrække ville være flere hænder tilrådighed for erhvervslivet, end dette ville få brug for.
I min ungdom læste jeg rigtig mange si-fi noveller, der kredsede om dette tema, desværre var det kun meget få, der havde happy endings.
Det er altså i princippet ligegyldigt, om det er 100.000 på arbejdsmarkedet, der indbringer den nødvendige kapital til samfundets underhold, eller 1.000.000. Det er kun et spørgsmål om udbyttet pr. mandetime og hvor stor en andel af dette, der med rimelighed kan tilflyde samfundet.
Som overordnet betragtning kan det måske gøres endnu mere simpelt: Det årlige nationalprodukt skal forsørge samfundets medlemmer. Hvordan nationalproduktet fordeles er et politisk spørgsmål.
Retfærdigvis skal det tilføjes, at der allerede i denne tråd er fremkommet vægtige argumenter for faktorer, der påvirker nationalproduktet i opad- og nedadgående retning.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 10 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 9 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 19 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 11 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 20 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 9 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 6 timer og 3 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 6 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 14 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 6 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 14 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 20 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 6 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 12 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 12 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 15 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 5 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
|
Om Ove Junne Civiløkonom, generalist og meget andet. Partipolitisk uafhængig, men værner om min demokratisk ret og pligt til at stemme, selv når... Se Ove Junnes profil eller Følg Ove Junne |
Post Danmark: 160 kroner i gebyr for 7 kroners told 16/02 08:31 - 38 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 37 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 982 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 695 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 482 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 441 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 386 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
'Yes Scotland': Independence campaign seeks million signatures - YouTube Tilføjet 26/05 00:51 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

