Øget grænsekontrol: hører Danmark under den tyske indenrigsminister?
Udgivet for 350 dage siden i Politik
Tilføjet 10/06 09:47 til Boblere af Ane Kirkensgaard Due
Tyskerne mener åbenbart at de har ret til at blande sig i om Danmark øger sin grænsekontrol.
Men det mest interessante i den forbindelse er for mig at se, ikke at de blander sig, men at det netop er den tyske indenrigsminister der blander sig - ikke udenrigsministeren.
Det kan jeg ikke lade være med at undre mig over.
Siden hvornår er dansk indenrigspolitik blevet et relevant område for tyske indenrigsministre?
Altså, jeg véd da godt at det var sådan fra 1940 til 1945.
Jeg ved også at det netop var for at undgå at Danmark blev en del af den tyske indenrigsministers resort, at danske soldater kæmpede mod tyskerne i 1864 og 1848.
Men sådan er det vel ikke i dag, anno 2011?
Jeg kan godt lide tyskerne, og har aldrig før følt nogen form for tyskerhad.
Tværtimod.
Og det gør jeg da heller ikke nu.
Tyskerne er dygtige og landet er Danmarks største eller næststørste handelspartner.
Men i går fik jeg pludselig en ubændig lyst til at skære alle tyskere over en kam og kalde dem "pølsetyskere".
Jeg ved ikke hvor det kommer fra.
;-D
Jeg gør det dog ikke, altså kalder alle tyskere for "pølsetyskere", for jeg er sikker på at det ville være dybt uretfærdigt overfor det store flertal af pæne og rare tyskere.
Jeg vil dog opforde den tyske regering til ikke i fremtiden at agere som om Danmark var en del af den tyske indenrigsministers resort_område.
Mvh
Ane K
Jeg ved heller ikke hvor ordet pølsetysker kommer fra, men leverpostejen ligger i pølsetarm? Iøvrigt er de lysår forud for Danmark når det kommer til at lave pølser.:-))
Men du har ret mht. tyskernes overreaktion. De venter end ikke på at se hvad det endelig forslag.
Det mest spændende ved det hele er jo, at se hvordan vores opposition vil forklare, at den såkaldte suverænitet vi aldrig har afgivet, alligevel har ført til at vi ikke længere har ret til at have en grænse?
Tyskerne har altid set schleswig-Holstein som et hele - dvs. Dansk/Tysk grænse ved Kongeåen.
Selv i nyere tid har de rørt på sig ved f.eks. at stille forslag om supplerende vejskilte på tysk i området. Istedløvens retur til tyskland var også en torn i øjet på en del af dem, fordi den er et mindesmærke om dansk sejr over tyskerne .
Selv den nuværende grænsedragning er et resultat af tysk snyd (eller dansk naivitet) ved afstemningen.
Det er derfor forventeligt, at tyskerne, der er foregangsland nr.1 for et forenet europa, ser det som en torn i øjet, når vi pludselig vil have en øget toldkontrol ved grænsen.
MHT Danmark til Ejderen: Urealistisk, men vel ikke uretfærdigt. Tyskland fik det gamle østtyskland tilbage, selv om de ærligt og redeligt havde tabt det i en verdenskrig, de selv havde startet. Så var det vel rimeligt, at vi fik det tilbage, de har snydt sig til??
Well, lad roen sænke sig. Vil VI have øget grænsekontrol, er det VORES afgørelse, ikke tyskernes, og de finder såmænd nok herop alligevel. Men at give dem indtryk af, at DE skal bestemme NORD for grænsen, vil være forkert. Uanset om man så mener, den øgede grænsekontrol gavner eller ej.
Jeg ved også at det netop var for at undgå at Danmark blev en del af den tyske indenrigsministers resort, at danske soldater kæmpede mod tyskerne i 1864 og 1848.
Betyder det at du går ind for et Danmark til Ejderen?
Betyder det at du går ind for et Danmark til Ejderen?
God måde at afspore debatten. Har du argumenter?
Det står mig ikke helt klart hvad du vil have argumenter for.
Jeg lider ikke af tyskerforskrækkelse, så måske derfor synes jeg at der er tale om en overreaktion i det oprindelige indlæg. Tyskerne kan diskutere vores måske kommende grænsearrangementer alt det de vil, ligesom vi diskuterer tysk politik.
Derfor synes jeg at det mest interessante i indlægget var det her:
Jeg ved også at det netop var for at undgå at Danmark blev en del af den tyske indenrigsministers resort, at danske soldater kæmpede mod tyskerne i 1864 og 1848.
for jeg mener ikke at det er korrekt. Og ville det egentlig have gavnet med et Damark til Ejderen? Det ville have ført til et land delt mellem dansksindede og tysksindede og deraf følgende mange spændinger. Men jeg har hørt kloge folk sige, at jo mere homogen en befolkning er, jo højere skattetryk vil befolkningen tolerere, så måske havde skatten ikke været så høj i dag hvis vi havde et Danmark til Ejderen.
Jeg kan godt lide det tyske folk. Det er generelt gode, rare, venlige dejlige mennesker.
Men jeg bryder mig ikke om det tyske styre som jeg mener, lige som det danske, lever i en elite-verden langt fra de almindelige mennesker og deres problemer.
Måske er tyskerne sure over at Danmark inføre noget som egentlig måske kunne være imod reglerne i Schengen, på den anden måde hvad ville danmark sige hvis tyskland indførte en ligendende ting....
Tænk, jeg synes også jeg mærkede en snert af et næsten glemt ubehag efter tyskernes indblanden i intern dansk territorial-politik. Det var som om man for en kort bemærkning blev ramt af en dønning fra 1939...er det ny tysk sabelraslen vi er vidne til?
Nej winston!
Tyskerne er blot bange for at alle anstrengelserne har været forgæves. De vil netop, pga. deres fortid, ikke have at nationalismen triumferer, og det kan jeg godt sætte mig ind i. Men som dansker ser sagen anderledes ud. Vi er så små at vi nemt bliver opslugt i det tyske menneskehav.
Tyskland og tyskerne er heldigvis på de fleste måder helt anderledes end de var for 60 år siden, men en ting har de dog tilfælles med deres forfædre, det er drømmen om et stort fællesskab med Tyskland som centrum. De har svært ved at forstå, at man kan være gode naboer og samtidig indrette sig sig forskelligt. Mange andre store lande har også svært ved det, se blot på Ruslands forhold til Ukraine og Hvide Rusland. Tyskerne føler derfor at grænsekontrollen er vendt mod dem, hvilket ikke var hensigten, men tyskernes skarpe reaktion fører til, at grænsekontrollen kommer til at fremstå som vendt mod Tyskland.
Det bør vi ikke lade os styre af. Der er både gode og mindre gode begrundelser for at gennemføre grænsekontrollen. Jeg synes det er godt, at samfundet prøver at genindføre en let og fleksibel grænsekontrol, men det bør ske ved at overføre nogen af de mange ressourcer staten i forvejen bruger til kontrol til grænsekontrollen. Der er delte meninger om det er et hensigtsmæssigt og effektivt sted at bruge kontrolressourcerne, jeg hælder til den antagelse, at det er korrekt antaget, så hvorfor ikke prøve, men lad os ikke glemme, at se på effekten af grænsekontrollen.
Viser det sig, at vi har udstyret tyskerne med en vetoret, så har regeringen overdraget en uacceptabel indflydelse på danske interne forhold til regeringen i Berlin.
http://www.information.dk/270633
Når det alligevel kan lade sig gøre for Sverige at have fast toldkontrol ved broen til Danmark, er det ifølge professoren, fordi svenskerne har betalingsanlæg:
»Det vil sige, at bilerne stopper i forvejen, så det er et naturligt sted at gennemføre en kontrol. Men der er jo ikke noget betalingsanlæg ved den dansk-tyske grænse, og derfor kan man få et forklaringsproblem, hvis man vil lave en særlig udbygget kontrol netop dér,« siger professoren, der dog ikke tør sige, om en sådan toldkontrol i praksis vil være traktatstridig.
Det undrer mig, at ellers liberalt sindede mennesker er så vilde med, at statsmagten skal kontrollere alt, når nu Danmark er medlem af det indre marked, som betyder fri passage over landegrænserne foruden fremgang, erhvervsudvikling og en stor velstandsstigning.
Relevant spørgsmål du stiller Abel, jeg er af den overbevisning, at mere liberalisme kun kan realiseres hvis vi gør det indenfor rammerne af nationalstaten. Jeg ved, det er nok det, der skiller liberalister mest. EU giver os på visse punkter mere frihed, men på langt flere områder indskrænker det vores muligheder for at indrette et frit samfund. Blandt andet af denne grund er jeg meget kritisk overfor al afgivelse af suverænitet til overnationale organer, men ser nationalstaten som ramme, vi skal opbygge et liberalistisk samfund indenfor. Tanken om et globalt grænseløst samfund er en utopi.
Idag bruges nationalstaten til at umynddigøre og brandbeskatte folk, det skal vi kæmpe imod.
Da grænsekontrollen blev afskaffet var resultatet langt mere kontrol andre steder i samfundet. Ved at flytte kontrollen tilbage til grænserne, kan vi forhåbentlig reducere den samlede kontrol og vi flytter kontrollen til det sted, hvor den er mindst krænkende. Man kommer til grænsen og ved, der kan man blive kontrolleret, det er ikke nær så krænkende som at blive stoppe et tilfældigt sted og blive kontrolleret der.
Du nærmer dig en konflikt mellem demokrati og liberalisme (og i øvrigt en meget provinsiel udgave af liberalismen dertil). Det er sådan set OK.
Problemet er jo blot, at når nationalstaten hævder sin ret, handler det i lige så høj grad om nationens (og dens borgeres) frihed fra overnational kontrol. Du vil ikke have grænsekontrol fordi du mener det begrænser dig - men hvilken pris betaler du for denne frihed? Du har reelt lagt magten i overnationale hænder, reelt tyske og franske hænder, så du har nu ikke længere frihed til at vælge landets ledere. Dvs. at den (f.eks.) franske dagsorden også bliver din dagsorden, hvadenten du vil det eller ej og dermed har du deponeret - på sigt frasagt dig - din frihed. Dem du mener repræsenterer dine holdninger, har jo ingen magt længere.
Eneste alternativ (ift. emnet) til frihedsdeponeringen, er anarko-liberalisme. Ingen anarkoliberalister jeg kender til (ikke ret mange), går ind for EU.
Jeg synes grænsekontrollen er analog til politi-"problematikken". Politiets rolle er ikke at begrænse dig, men beskytte dig mod overgreb - en rettighed (frihed fra overgreb) på linje med f.eks. bevægelsesfrihed, ejendomsret osv.
Men for at udøve denne beskyttelse er politiet nødt til at begrænse lovovertrædere eller suspekte personer.
Det samme er jo det erklærede formål med grænsekontrollen; at beskytte nationens borgere mod overgreb. Lokalt og individuelt set kan der sagtens læses det begrænsnings-element, som abel hentyder til, ind i det. Men dér opstår den provinsielle tankegang - at grænsekontrollen er sat op for at begrænse, som om DF eller staten i øvrigt har et udbytte ved at genere almindelige mennesker.
Hmmm, jeg køber den ikke umiddelbart. Skismaet i det du skriver er vel om det er i orden at begrænse mennesker for at forhindre dem i at blive begrænsede. Som indvid er det vel ligegyldigt om det er nationalstaten eller noget overnationalt, der begrænser friheden?
Under alle omstændigheder, ligger en væsentlig del af Danamrks og danskernes fremtid i hænderne på magtfulde mennesker uden for vores grænser. Det ændrer et EU medlemsskab eller ej og grænsebomme ikke en tøddel på.
Som indvid er det vel ligegyldigt om det er nationalstaten eller noget overnationalt, der begrænser friheden?
Er det?
Personligt mener jeg, at jo længere afstanden til beslutningstager, desto sværere er det at få ændret en beslutning. Jo tættere du kan placere magten hos individet, jo større er chancen for, at magten forvaltes efter individets ønsker. Det er det rent "liberale" i tankegangen.
Dertil kommer en kollektiv selvbestemmelsret som jeg mener nationen (nationalstaten) forvalter bedst. Men det er konservatisme og ikke liberalisme, og derfor ved siden af abel's pointe.
Du har ret så vidt at i Danmark her vi hver især umiddelbart 1/3000000 dels indflydelse mens vi i EU har 1/200000000 indflydelse. Personligt har jeg det sådan at begge tal er så tæt på nul at det er ligegyldigt, men jeg kan godt købe din pointe. Det er lettere at råbe Lars Løkke op end det er at råbe Baroso op.
Det virkeligt frustrerende som klassisk liberal er at både nationalstaten og overnationale organer tiltager sig indflydelse over borgeres liv og tilværelse som rækker langt videre end det jeg finder acceptabelt. Heri ligger selvfølgelig noget af den konflikt mellem liberalisme og demokratisme, for flertallet af vore medborgere har jo selv ønsket at afgive denne indflydelse eller er i det mindste ligeglade.
Hvorfor taler alle om "tyskerne"? Er der ikke tale om en enkelt eller to tyske ministre? Har "tyskerne" overhovedet en holdning til grænsekontrollen?
Hvordan er det et svar på mit spørgsmål? Et indlæg i et satireprogram om den endnu ikke iværksatte grænsekontrol? Jeg må tilstå, at jeg ikke kan se det som værende en egentlig tysk holdning.
Ja:http://www.youtube.com/watch?v=Hm2cB-IYp9A&feature=player_
Så du hævder at de tyskere der udtaler sig om sagen er lettere ubegavede, men vil gerne udstille deres mangel på humor?
Endnu en grund til ikke at tage det seriøst.
Jge har lige modtaget en mail om at jeg snart skal fornye mit fisketegn. Det første der står i mailen er følgende:
[ Auf Deutsch: Erneuerung von Fischerschein ]
Hvem ved, måske er vi mere tyskere end vi går og tror.
Det er jo bare en titel? Selve kritikken er vel vigtigere
Jeg ved også at det netop var for at undgå at Danmark blev en del af den tyske indenrigsministers resort, at danske soldater kæmpede mod tyskerne i 1864 og 1848.
Mjooooh - nu var der jo rettelig tale om to danske borgerkrige, som dansk-danskerne startede fordi vi lavede en forfatning (og senere en forfatningsændring) som trådte tysk-danskernes rettigheder under fode, ikke mindst ved at opløse det lokale demokrati (stænderforsamlingerne) som eksisterede til gengæld for en centralistisk statsmagt... I den sidste borgerkrig (i modsætning til den første, hvor danske soldater bare kunne plaffe unge tysk-danskere med høtyve ned), blandede nabolandet tyskland sig i sagen og Danmark fik eftertrykkeligt stryg.
Men vi kunne selv have valgt det anderledes. Eller vi kunne da i det mindste have forsøgt. Frem for en enhedsstat kunne vi have lavet en slags forbundsstat baseret på de gamle stænderforsamlinger. Så havde Danmark i dag været en tosproget føderal stat a la Schweiz; og den næststørste by havde været Flensborg, ikke Århus.
(dette ændrer ikke på, at den tyske kritik er ude i hampen)
Den tyske race har jo det lidt svært med andres grænsebomme.
Jeg tror ikke på at tyskere i almindelighed ser skævt til Danmark pga det her. Der er nok nogle politikere og udvalgte "tilfældige" borgere som udtrykker sig negativt. Men tag til den østlige del af tyskland og spørg. Der vil de sikkert ønske nøjagtig det samme, nemlig øget kontrol af folk østfra.
Den 14. juni 1941 holdt min far som nybagt student afskedstalen på Øregård Gymnasium, der jo ligger ca. 1 km fra, hvor vi står her i dag. De var jo ikke ret gamle en del af de mænd og kvinder, der handlede og gjorde noget. Han sluttede med:
»Mange har råbt et ”Leve Danmark”, men kun få har det forpligtet.
Oehlenschläger har sagt: Vort gamle Danmark skal bestå, så længe bøgen spejler sin top i bølgen blå. Vor opgave er at gøre denne profeti til skamme. Lad dem fælde alle bøgetræerne. Danmark lever ikke af alle sine rummeter, men af vores trofasthed og vor følelse af personlig forpligtelse.«
(http://www.lenekattrup.dk/vreden-nodvendigheden-og-forpligtelsen-%E2%80%93-4-maj-2011-mindelunden)
Apropos Dansk Industri og "grænsekontrol sender et uheldigt signal til udlandet" (ligesom "Muhammed-tegningerne skader fetaeksporten til Mellemøsten"). Vorherre bevares!
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 11 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 10 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 20 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 12 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 21 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 6 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 10 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 6 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 1 time og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 6 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 15 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 15 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 21 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 6 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 13 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 13 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 16 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
|
|
'Yes Scotland': Independence campaign seeks million signatures - YouTube Tilføjet 26/05 00:51 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Ane Kirkensgaard Due Jeg er 54 år, gift og mor til 2 voksne sønner. Tidligere beskæftigelse: Programmør, avisbud, plejehjemsmedarbejder,... Se Ane Kirkensgaard Dues profil eller Følg Ane Kirkensgaard Due |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 31 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 30 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 24 klik
Post Danmark: 160 kroner i gebyr for 7 kroners told 16/02 08:31 - 22 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 994 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 687 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 486 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 444 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 399 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
'Yes Scotland': Independence campaign seeks million signatures - YouTube Tilføjet 26/05 00:51 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

