Øremærk barsel til barnet, ikke til far
Udgivet for 233 dage siden i Politik
Tilføjet 06/10 04:59 til Boblere af Thomas Køhler
Foreningen Far jubler over regeringens forslag om øremærket barsel. Men hvorfor ikke give barselsorloven helt fri, så orloven var øremærket barnet og ikke enten manden eller kvinden? I stedet for at give folk mere frihed til selv at indrette deres liv i forbindelse med barsel er den øremærkede barsel til mænd - som man kunne forvente - på vej. Den vil betyde, at hvis manden ikke tager en vis del af barselsorloven, mister moderen dagpengene for den samme periode. Samlet set er modellen altså, at man ved at straffe parret økonomisk vil få flere mænd til at passe den lille mere af tiden i starten af livet. Alle har stirret sig blind på denne dybest set begrænsede periode af barnets liv. Og vil så gerne gennemtvinge en samfundsnorm, der i disse år hedder, at den rigtige måde at være forælder på er, at far tager tre mdrs barselsorlov. Ingen tænker på, at det at være far eller mor er man hele livet, og der er så mange måder at være god på end ved at tage barsel.
Personligt synes jeg, det er en god idé at tage barselsorlov. Det er sjovt og berigende at gå hjemme med sit lille barn og se det få de første færdigheder. Det var et stort øjeblik den morgen, jeg så min lille søn begynde at kravle for første gang. Jeg kan også se, at mange kvinder har godt af at lære at give slip. Alt for mange kvinder tror, at det kun er dem der kan lægge den lille med et kæmpe cirkus til følge første gang mor skal til fødselsdag hos en veninde, og far sidder derhjemme, og den lille ikke vil sove. Men det er og bliver nogle private overvejelser.
Det hævdes, at den øremærkede barsel vil stille mændene stærkere over for den onde modpart, arbejdsgiveren. Jeg tror ikke på, at den moderne arbejdsgiver har noget imod, at en medarbejder er væk nogle måneder i forbindelse med barsel. Man ved jo godt, at medarbejderen kommer tilbage igen, og i det samlede billede er det ikke de måneder, der er afgørende. For os som arbejdsgivere handler det om, at der selvfølgelig er en udgift forbundet med, at en medarbejder går derhjemme med løn. I dag får man en pæn del dækket. Da jeg holdt tre mdrs. barsel fik vores firma, som jeg både er medejer af og ansat i, 60.000 kr. til projektet af det offentlige. Det var ikke helt lige så meget som min løn, men det hjalp da. Det er disse hårde økonomisk parametre, der betyder noget. Ikke forestillinger om, at rigtige mænd ikke tager barsel, fordi de tror, at de sakker agterud karrieremæssigt ved at være væk nogle måneder.
Pengene er det afgørende. Måske især for lønmodtagerfamilen. De fleste indretter sig sådan, at den der tjener mindst, tager det meste af barslen. Og det er så kvinderne. Det er lidt ærgerligt for mændene at blive snydt hver gang, men ellers må man jo prioritere og tage det lille økonomiske tab, der kan siges at være ved at gå derhjemme og holde fri med sit lille barn. Det er, som om det ikke må koste noget, at man har fået et barn. Det er Jordens største illusion. Det er et valg, som så meget andet her i livet, og det koster nogle penge. Derfor er det da også et helt legitimt valg at lade den, der tjener mindst gå hjemme. Familieøkonomisk er det helt rationelt.
Nu kunne det lyde, som om jeg principielt mener, at folk selv skulle betale for deres barsel. Principielt ja. Principielt mener jeg, at det at få børn er en privat sag, og der burde egentlig hverken være barselspenge eller andre børnechecks inde i billedet. Hvis vi betalte en lavere og en enklere skat, kunne man afskaffe alle disse ting, som dybest set bare går ud på at udstikke normer for rigtigt og forkert. Men nu er de her, barselsordningerne. Og jeg synes også det er godt for børn at kunne være hjemme i trygge rammer frem for at komme alt for tidligt i institution. Det er hjerteskærende at se sine børn kæmpe sig igennem snotnæser og ørepiner hentet i vuggestuen allerede som spæde, og den slags er der jo ikke, hvis man er hjemme hos mor eller far.
Men barselordningerne diskriminerer i dag mænd og er ufleksibelt indrettet. Det er således ikke muligt for manden at holde barselorlov før tre mdr. efter at barnet er født. Argumentet er, at mor skal amme. Men masser af mennesker giver jo barnet flaske, så hvorfor ligefrem lægge en hindring ind for mænd? Lovgivningen bør ikke hindre folk i at indrette sig individuelt, lige så lidt som den bør fremme og belønne en bestemt adfærd. Den bør give de friest mulige rammer.
Den øremærkede mand/kvinde-diskussion ser også forbi det faktum, at masser af mennesker jo ikke får børn i den klassiske far/mor-ramme. Der er mange enlige. Der er regnbuefamilierne. Og så er der mange mennesker, som gerne selv vil bestemme, hvem der arbejder hvornår selv uden at få presset en eller anden norm ned over hovedet.
Lad os lade barselsugerne følge barnet. Nogle familier kunne måske tænke sig, at bedsteforældrene eller bekendt passede barnet noget af tiden. Hvorfor skal samfundet have en mening om, hvad der er den rigtige måde at indrette sig på? Det har ikke meget med ligestilling at gøre.
http://politiken.dk/indland/ECE1413408/foreningen-far-jubler-over-regeringens-barselsforslag/
Det har jeg sagt i mange år, bare meget dårligere formuleret end du her har skrevet. Lad dog familien selv bestemme; og personligt ville vores familie blot miste de dagpenge der var øremærket til fars barsel.
Helt enig - som selvstændig erhvervsdrivende far jubler jeg overhovedet ikke over forslaget...
Det er selvfølgelig en spørgsmål af hvorledes man opfatter barsel. Er barsel
a) en politisk begivenhed, som kun har betydning for "ligestilling" af kvinder.
- som politker og kvindeorganisationer tror.
b) en politisk begivenhed, som kun har betydning for "ligestilling" af mænd
- som foreningen far tror.
c) en periode hvor familien (og barnet) har brug for at samarbejdet mellem
forældrene, deres respektiv arbejdspladser og samfundet lykkes bedst muligt
for at sikre barnet et trykt opvækst (uafhængig af forældrenes køn).
Hvorfor skal andre betale for ens barsel via dagpenge? Hvis man vil have børn og barsel, så er det noget man selv vælger, og derfor også selv må betale for. Og har man ikke råd, så må man spare op.
1 barn = 1 sum barsel per individ.
Det er ikke så svært: 1 forælder (et individ) = 1 sum barsel.
IKKE 1 familie (en kolllektiv enhed) = 1 sum barsel.
Sådan fungerer individuelle rettigheder. De bliver ikke tildelt kollektiver. De kan ikke tildeles andre. De kan bruges eller opgives. Den liberale stat giver rettigheder til individer - ikke kollektiver.
Hvad mener du?
Dette liberale princip er da yderst let at omsætte til praksis.
Det foregår således: Når det generelle princip siger 1 individ = 1 rettighed, og du vil se hvordan det vil fungere i praksis, så indsætter du bare den konkrete rettighed og det konkrete individ. Når vi taler om retten til barselsorlov, så bliver det altså til "1 forælder = 1 sum barselsorlov". Hvis vi for eksempel opererer med 4 måneders barselsorlov (tilfældigt tal) så bliver det altså til det praktiske princip "hver forælder kan tage op til 4 måneders barselsorlov eller lade være".
(Bemærk: de kan ikke give sine rettigheder til hinanden, ligesom man ikke kan give f.eks. stemmeretten eller retten til sygefravær til andre. En individuel rettighed må man bruge eller miste).
Ganske simpelt og meget konkret. Ikke spor teoretisk.
Ole -mener du ikke at BARNET er individ? 1 barn = 1 individ = 1 sum barsel!
Eller har børn ingen rettigheder? Er de ikke mennesker?
Hvor gammen skal man være for at være individ? Hvorfor vil du knytte barsel til forældre? Det er BARNET den gives til! Og så må forældre bestemme hvordan de fordeler sin tid i forhold til det behov BARNET har!
Næh. Det handler om forældrenes ret til barselsorlov. Det er forældrene der er aktive på arbejdsmarkedet og har en statsgiven ret til at tage orlov. Denne ret har de naturligvis delvist for barnets skyld (også for deres egen), men det er sgu ikke barnet der har retten.
Nu bliver det altså fjollet.
Nu er vi kommet lidt væk fra det, der egentlig er sagen - nemlig at barselsorloven blot skal kunne anvendes så frit og fleksibelt som muligt.
Hvordan får du blandet staten ind i det?
Nu har jeg godt nok i en alder af 18 år aldrig prøvet at gå på barsel, men umiddelbart lyder det da langt mere logisk, at når denne rettighed nu en gang er sat i spil, så bør den da følge den som den er til for. Nemlig det lille barn, for hvem det er sundt grundlag for videre udvikling at en af dets to forældre går hjemme de første måneder af dets liv.
Nej, skattebetalt barsel er på ingen måde liberalt, men når nu den er der bliver den i hvert fald ikke mindre liberal af at den følger barnet og ikke forældrene.
Næh. for så længe barnet ikke er myndigt, er det jo forældrenes opgave at forvalte den "ret".
Altså i det tænkte eksempel: Barnet har ret til X måneders samvær med 1 forældrer. Det er forældrenes/værgens opgave at forvalte denne ret.
Forældrene kan jo så blive enige om, hvordan og hvorledes denne "ret" skal forvaltes, og om det overhovedet er gavnligt for barnet. Hvis man f.eks. indenfor hjemmets fire vægge, kan blive enige om, at det tjener barnet bedst hvis ingen af forældrene tager orlov, så står det også frit for.
Hvorfor er dette scenarie ikke fleksibelt og let forståeligt?
Hvorfor tager dette scenarie ikke udgangspunkt i "det liberale princip om individuelle rettigheder"?
Hvordan lægger dette scenarie op til at "ANDRE" skal bestemme noget som helst?
Du er muligvis uenig i, at forældre skal varetage og forvalte deres børns rettigheder, så længe disse ikke er myndige.
Ikke desto mindre undlader du at besvare spørgsmålene med en ubegrundet henvisning til at selve præmissen er "absurd".
Der var dog mere end eet spørgsmål, men lad det nu ligge. Vi bliver tydeligvis ikke enige.
Og, nej, jeg går ikke ind for at nogen skal bestemme over andre, men når der er tale om spædbørn har de jo ikke ligefrem selv noget at skulle have sagt, så at sige.
Du havde tre spørgsmål. Det spørgsmål, jeg ganske rigtigt ikke besvarede var "Hvorfor er dette scenarie ikke fleksibelt og let forståeligt?". Og jo: Scenariet hvor et forældre-par tildeles en ret som de så kan administrere internt er skam også let nok og forståeligt nok (sat på spidsen, så har vi jo haft det før, hvor stemmeretten gik til en husstand ikke til et individ). Det er bare ikke så liberalt. Med hensyn til lethed og forståelighed, så er de to systemer vel nogenlunde lige.
Du har ret i at spædbørn ikke selv har så meget at skulle have sagt. Det er derfor de ikke rigtig har rettigheder i sædvanlig forstand. Hvad skal de med dem til? Spædbørn har interesser (i den helt banale forstand) og forældre har pligt til at ivaretage disse interesser - derfor skal forældre have de rettigheder, der er nødvendige for at kunne tage sig af sine børn. Barnet har en interesse i at have forældre omkring sig efter det er født (forældrene har sandelig også en interesse i at være omkring sit barn efter fødslen) - derfor har forældrene en ret til at tage fri fra arbejde i den periode.
Okay, jeg er ikke enig i flere af dine betragtninger, men jeg tror, at jeg er med i din argumentation så langt, Ole.
Mit problem med den "model" som du stiller op hvor hver forældre har fx fire måneder hver, er hvad enlige forsørgere så skal gøre. Kan det barn så kun få fire måneder med en forældre omkring sig?
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 11 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 10 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 20 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 12 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 21 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 7 timer siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 10 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 7 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 1 time og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 7 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 15 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 15 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 21 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 7 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 7 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 13 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 13 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 16 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
Boligejere kan få smæk i skattereform
Udgivet for 1 dag, 6 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 22:24 til Boblere af Kenneth Eskegaard Nielsen
Kilde: b.dk
|
|
'Yes Scotland': Independence campaign seeks million signatures - YouTube Tilføjet 26/05 00:51 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Thomas Køhler 2005 - direktør, medejer Akademisk Rejsebureau Folketingskandidat for Liberal Alliance I København Find mig på Facebook! f. 1971 1990 Nysproglig... Se Thomas Køhlers profil eller Følg Thomas Køhler |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 31 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 30 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 24 klik
Post Danmark: 160 kroner i gebyr for 7 kroners told 16/02 08:31 - 22 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 994 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 687 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 486 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 444 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 399 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
'Yes Scotland': Independence campaign seeks million signatures - YouTube Tilføjet 26/05 00:51 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

