Om børn og uddannelse

Jeg ledte efter et George Bernard Shaw citat, og fandt en hel samling

Ikke angivet Ikke angivet,

30/11/2014

Jeg ledte efter et George Bernard Shaw citat, og fandt en hel samling. Et af dem lød: A child only educated at shool is an uneducated one. 

Det er tankevækkende, når man ser på seneste reform, der lægger alt over i skolens regi. Glem fri leg i frikvartererne, glem sport efter skoletid, eller musik, eller ... Glem fritidsjob, hvor man lærer at omgås andre med andre kompetencer og med retten til at lede og fordele.

Men skolereformen er jo også efter kraftig inspiration fra en stuntman, og i langt mindre grad fra fagfolk - altså med uddannelse som fag.

I denne uges weekend-avis er en artikel om lektiecafeerne, som synes at være mere cafeer end lektielæsningssteder. Der findes private firmaer, som yder lektiehjælp mod betaling, og i hvert fald et af dem har forsøgt at påvirke ministeren med viden om lektielæsning. Der kom aldrig noget svar på henvendelsen.

Jens Raahauge, mangeårig formand for dansklærerforeningen, mener, vi er på vej til at uddanne den dummeste generation nogensinde, og at årsagen skulle være, at der testes og testes. 

Jeg er enig med Raahauge i resultatet, men ikke i årsagen. Børn er i dag næsten konstant overvågede, og har altså ikke mulighed for at opnå indsigt og forstå den viden, de bliver præsenteret for. Man laver valgfag ad infinitum, men ignorerer sammenhæng; grammatik ser ud til at være flyttet ud af danskundervisningen fx, hvilket er ca lige så begavet, som det i sin tid var at vende op og ned på matematikken, så de små og meget konkret tænkende børn blev præsenteret for mængdelære (abstrakt), og når de var tilstrækkeligt forvirrede, fik de mulighed for at lægge sammen og trække fra (konkret).

Man forsøger at fremtidssikre børns uddannelse, men gør det ved fx at give dem iPads at skrive på, selvom forskning viser, at vi opnår bedre resultater ved at skrive i hånden, for når vi former bogstaverne, skriver vi ikke kun på papir men også i hukommelsen.

Efter Sovjetunionens fald gik det meget hurtigt med at bruge it, og det kan være fordi mange af brugerne havde lært at spille skak, og dermed kendte til systemer og at tænke flere træk frem. Det modsatte fænomen ekdisterer mig bekendt ikke; tværtimod er der en tendens til, at de, der lærer at bruge et it-system har svært ved at benytte andre. Så fremtidssikret uddannelse er der ikke tale om.

Kilde: