Opgør med sejlivede grundpiller.

Skolelederformand Claus Hjortdal vil afskaffe lektier og udvikle nye måder til at inddrage forældrene på

Ursula Overgaard,

05/07/2014

Skolelederformand Claus Hjortdal vil afskaffe lektier og udvikle nye måder til at inddrage forældrene på. Lektier hjælper ikke. Lektier disciplinerer børnene, men det er tiden nok løbet fra. Han anbefaler, at børnene får små opgaver af det, de har lært i skolen, og så skal de fortælle far og mor om det om aftenen - fx om ligninger eller om spidsmusen.....

Spørgsmålet er, om det er rimeligt, at de ofte trætte forældre skal bruge et par timer om aftenen til at høre deres børn i, hvad de har lært i skolen den dag?

Ja, folkeskolen er i dyb krise. Forskellige eksperimenter har været katastrofer, som politikerne pynter på med positivt spin. Dette forhindrer en erkendelse af problemets egentlige natur og dermed en mulig løsning.

Politikernes fine ord om, at alle elever skal udfordres på deres niveau, sker ikke i praksis, for der er ikke ressourcer til at gennemføre det. - Man ønsker at hjælpe de »svage« og ressourcerne er da også prioriteret over til de »svage«, som er nødvendigt - ofte for at børnene overhovedet VIL møde op i skolen.

Mange børn kender ikke til grænser, og der stilles ingen krav. De lærer ingen arbejdsmoral og møder ingen konsekvenser for sjusk og dårlig opførsel. Mange elever udviser ingen respekt for skolearbejde, lærere eller kammerater. Lektielæsning og dygtighed er »yt«.

Der berettes om slag, spark og kvælertag på både elever og lærere, om drenge, som tisser i klasselokalets papirkurv og om børn, der stak af fra skolen osv. osv. Der indførtes også en »fritime« midt på dagen, hvor børnene stort set blev overladt til sig selv.

Resulterer dette i generationer af endnu svagere personer, som har svært ved at tage ansvar for sig selv og sine børn? - Dyrkelsen af de »svage«, hvor al upassende eller voldelig opførsel bliver mødt med forståelse og accept, er en kæmpe udfordring for både folkeskolen og for det danske samfund som helhed.

Læs også: Derfor har vi valgt folkeskolen fra - Kommentarer | www.b.dk

www.b.dk/kommentarer/derfor-har-vi-valgt-folkeskolen-fra

Det, at man selv skal læse sine lektier, fremmer det individuelle ansvar

www.altinget.dk/rssitem.aspx?id=1069075

Kilde: