POLEMIKEN » Blog Archive » Tidens religiøse antireligiøse
Udgivet for 791 dage siden i Politik
Tilføjet 26/03 11:53 til Boblere af Kimpo
Kilde: polemiken.net
Vi kender dem, disse debattører som i tide og utide tager afstand fra kristne politikere. Argumentet lyder typisk som her fra 180 grader, hvor en anden debattør har ytret at “En god kristen (evangelisk-lutheransk) opdragelse er vel ikke den værste forudsætning at have.”:
Hvad har vi egentlig præsteret af nyskabende tanker de sidste 30-40 år? Ikke meget, hvis man spørger mig.
Hvad med fri porno?
Hvad med internettet?
Hvad med rumrejser?
Man kunne da blive ved?
WJ: Men er internettet, den personlige computer m.m. ikke begået af mennesker, som kommer fra relativt afkristnede lande med relativt afkristnede baggrund?
Vi har gjort enorme fremskridt i de senere år, og vi har momentum på vores side, når det kommer til nye idéer, nye teknologier etc.
Et velformuleret og velkomponeret indlæg om et interessant emne kan sagtens få min stemme, selvom jeg er uenig med forfatteren.
Du kunne sagtens have skrevet 3-4 afsnit af tilsvarende længde, hvor hovedtrækket i dit mod-argument opsummeres.
P.t. køber man katten i sækken, hvis man klikker på dit link.
Er det også sådan med andre links, at du kræver flere sigende afsnit for at stemme på dem? Jeg har faktisk forsøgt mig med lange afsnit tidligere, med det resultat at systemet tilsyneladende kortede dem af. Der synes således at være endog meget strenge kriterier for hvad William Jansen stemmer på. Gad vide, om det virkelig holder for en nærmere undersøgelse af din stemmeafgivning?
Jeg valgte dog alligevel at stemme på din artikel (således at den blev offentliggjort), men det var ikke på grund af formen men nærmere på trods af formen.
Jeg synes, at du bør tage WJ's kritik til dig.
Jeg ser intet andet end småligt personligt nag her fra de 2 herrer Oldrup og Jansen med hvem jeg tidligere har haft sammenstød. Det er simpelt payback. Og din ubegrundede tilslutning pynter ikke på dit ry.
Det har jeg gjort fordi jeg er blevet en stor del af debatten. Jeg gjorde det ikke før fordi jeg ikke troede der var særlig mange der ville syntes den var interessesant og fordi den ikke harmonere med det jeg tror på. Og hvis der var mange der ville læse den var den nok også kommet på forsiden som så meget andet.
Det har intet at gøre med personlige følelser! Der er intet "payback" for mit vedkomne. Jeg har før kommenteret artikler jeg ikke har stemt på og jeg har før kommenteret artikler i "bobler"
Jeg syntes Kimpo skal passe på med at gøre tingende så personlige. Det har jeg oplevet før. Ville du snakke sådan med mig hvis vi sad ansigt til ansigt?? Desuden har du nemt ved at gøre det personligt når ingen kender dit rigtige navn osv. Når du kan gemme dig bagved Kimpo!
Jeg har selv stemt artikler ned, som jeg har debatteret, men er gået bort fra det efter at have tænkt mig om. Det VAR jo, når jeg selv skulle indrømme det, blot fordi jeg var uenig eller syntes forfatteren var en nar. Det er ikke et rimeligt motiv.
Artiklen lokkede ham ind til debat, alligevel var den uinteressant?
Nej, det handler selvfølgelig om noget andet.
ps:_hvorfor stemmer du ikke på de artikler du debatterer. Det er vel ikke kun graden af enighed, der skal afgøre hvilke artikler folk børlæse?
Jeg syntes nemlig ikke det er det sammen!
"god kristen opdragelse" anerkender i mindre grad NUet som overdommer og konstruerer opdragelsen som en del af en udvikling og en tradition. Begrebet er bundet til de mange generationer der kom før os og med succes har bragt os der hvor vi er, og dermed er der større sikkerhed for at opdragelsen ikke er helt åndsvag.
Jeg syntes værdierne stammer tilbage fra oplysningstiden. Jeg tror i høj grad den vestlige verdens storhed skyldes at vi siden oplysnings tiden har bygget vores samfund mere og mere på videnskab og mindre på religion.
Oplysning som religion. Oplysning som revolution. Om det så skal koste hoveder, skal vi nok proppe vores oplysning ned i halsen på dem.
(frit efter Proppesbierre)
Nå, go we, jeg tager en pause..
Tip: hvis I vil være imod, bør I gå i tænkeboks og finde nogle argumenter. Jeg smutter offline om lidt..
Har det på magisk vis mon fået mig til at skrive anderledes?
Eller er folk herinde bare indskrænkede flokdyr, der helst vil forbyde (her forhindre) andre at se alternative meninger.
Hvad mon er mest sandsynligt, hånden på hjertet?
Det mest groteske er da, at William og Peter O kommer rendende for at debattere uden at have stemt på den.
PS: Jeg har sådan set ikke noget imod at være i selskab med Isabella Balkert. Hun er en spændende og levende dame ;-)
Perler for svin.
Jeg har svaret dig kort i den debat, hvor bemærkningen faldt. Det skete, inden jeg opdagede dit link her. Her mit svar:
"Jeg kunne da godt pakke det ind i vat, men hvorfor skulle jeg det? Der er intet, der tyder på, at min formulering ikke skulle yde personerne i GT retfærdighed.
Almidenligt velfungerende kristne bliver, nødt til at vælge og vrage fra deres hellige skrifter. Først og fremmest selvfølgelig GT, men så sandelig også NT.
Det får alarmklokkerne til at ringe hos mig."
Det er lidt besværligt at svare på indlægget her, når det henviser til et indlæg et andet sted. Kunne du ikke have smidt det ind som klumme her?
Anyway, jeg har givet det en stemme op, for det er en vigtig og spændende debat. Jeg vil se, om jeg ved lejlighed gider hive nogle af dine pointer over i dette kommentarspor og så kommentere dem.
Vi kender dem, disse debattører som i tide og utide tager afstand fra kristne politikere.
Det er konkret en, formentlig, meget kristen politiker, jeg forholder mig til, men min kritik af politikere er ikke begrænset til, om de er kristne eller til evt. religiøst tilhørsforhold i det hele taget.
Der spilles på at man nu sandelig er blevet for klog til den slags. Ja, man er så fin, at man helst vil forbyde den slags at have politisk indflydelse.
Stråmand. Jeg vil ikke forbyde nogen noget som helst. Tværtimod. Jeg slog bare ned på, at jeg ikke mener, at en kristen opdragelse er et kvalitetsstempel.
Motivet er venstrefløjens gamle: Intet over eller ved siden af ideologien, men kalder vi ideologien “selvstændig tankevirksomhed”, så har vi et fængende argument.En tid var det umoderne. De antireligiøse havde sejret ad Helvede til, så der slet ikke var brug for at omtale religion. I dag er argumentet højaktuelt pga. de mange muslimer og islams fundamentale bogstavtro. Islammodstandere bruger det, men især de “flade materialister” benytter det til at bekæmpe religion. Ikke primært islam, hvis vanvid alle ikke-muslimer kan se, men såmænd kristendommen. Truslen fra islam bliver altså et redskab til at bekæmpe den totalitære rationalismes gamle fjende.
De tre store abrahamitiske religioner blokerer for fornuft. Ikke altid på alle punkter, men altid på nogle punkter. Mange kristne i vores del af verden har forkastet og forkaster til stadighed store dele af kristendommens grundskrifter (jo, også tekster fra NT), men af en eller anden grund holder man stadig fast i, at "noget af det passer altså". Hvorfor? Hvorfor forkaster og omfortolker man den ene tekst efter den anden, mens man stadig holder fast i at være kristen? Det er absurd. Hvad skal der til, for at disse mennesker siger smider deres religion på møddingen?
Hvorfor har de antireligiøse ingen proportionssans? Udsagnet er jo åbenlyst fup, hvis man kigger det nærmere efter: Næsten ingen af dem som antyder det, tror i virkeligheden at kristne “lader sig diktere af en efter alt at dømme fiktiv entitet”. Erfaringen viser jo at kristne rigeligt kan tænke selv. Det var sådan set folk med “god kristen opdragelse”, der udviklede den moderne civilisation vi alle nyder godt af. Ja, faktisk har menneskeheden ret beset vel udrettet mere da den var kristen end på disse senere år, hvor de førende lande har været afskristnet. Hvad har vi egentlig præsteret af nyskabende tanker de sidste 30-40 år? Ikke meget, hvis man spørger mig. Slet intet, hvis man ser det ift. mængden af uddannelse.
Hvis kristne kan tænke selv. hvad skal de så med kristendommen? Hvad med om de bare sagde: "Hallo, jeg kan godt tænke selv!"
Hvad er kristendommens plads i den erkendelse?
At følge en af de tre store abrahamitiske religioner forudsætter, at man i et eller andet omfang slår hjernen fra.
Hvad vil det i øvrigt sige at være antireligiøs?
Jeg har ikke antydet at du kun skulle have noget imod kristne politikere. Jeg anklager heller ikke typen (og nu er det altså den type jeg har ladet dig repræsentere, der interesserer mig) for at ville forbyde kristne med lov og nedfældne regler. Jeg anklager jer for at ville forhindre folk med kristen opdragelse i at få politisk indflydelse.
Det er ikke en anklage jeg har grebet ud af luften. Det er sådan set det du selv skriver.
Du illustrerer næsten min pointe igen ved at være sur på de kristne over at de vælger, vrager og omfortolker. Det er absurd, skriver du, men det burde næsten også overbevise om, at de kan tænke selv.
Det er dog ikke kristendommens primære opgave at understøtte mantraet om at vi selv kan tænke. Hvis kristendommen har en politisk opgave er det vel at minde os om vor lidenhed og vor fejlbarlighed. Og altså lægge en dæmper på fanatiske samfundsomvæltninger. Men det står jo i blogposten.
At være antireligiøs er vel at hade de formelle religioner. I blogposten siger jeg at de antireligiøse i virkeligheden har deres egen religiøsitet, tilbedelsen af samfundselitens tanker f.eks.
God påske!
De er vel nok farlige disse sorte kristne...
Plus en; indlægget har skabt en debat med et vist niveau af indhold.
Flere artikler fra Politik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 12 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 11 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 21 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 13 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 22 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 7 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 11 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 7 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 2 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 7 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 16 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 16 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 22 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 7 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 8 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 14 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 14 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
HTS: Dine pensionspenge tilhører regeringen nu
Udgivet for 1 dag, 16 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 14:19 til Boblere af Claus Due
Kilde: ekstrabladet.dk
|
Om Kimpo Fra fulde børn og kloge aber skal man høre sandheden..emailes på paaskebag@polemiken.net Liste over 180-debattører jeg anser for trolde eller... Se Kimpos profil eller Følg Kimpo |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 42 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 37 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 34 klik
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet - Politiken.dk 26/05 03:54 - 31 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1009 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 662 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 495 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 448 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 419 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
'Yes Scotland': Independence campaign seeks million signatures - YouTube Tilføjet 26/05 00:51 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

