Rød blok ryster
Udgivet for 386 dage siden i Politik
Tilføjet 06/05 08:45 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: blogs.bt.dk
Politisk kommentator Helle Ib fra B.T. skriver: "De dramatiske konsekvenser af, hvis De Radikale går sammen med VKO om en reform af efterlønnen og folkepensionen, kan ikke overvurderes. I praksis kan det betyde, at S-SFs slagnummer i den kommende valgkamp – et løfte om, at efterløn og folkepension forbliver uberørt – bliver lige så lidt værd som det stykke papir, Poul Nyrup Rasmussen viftede med i valgkampen i 1998."
Det vil tvinge SSF til enten, at skrue fuldstændig op for den socialitiske retorik i håb om, at de som tidligere kan få absolut flertal med Enhedslisten. Eller også må de acceptere, at SSF nok kan få de fine titler, men alt hvad de har stået for, aldrig får gang på jorden.
Skulle Det Radikale Venstre derimod vælge at springe fra aftalen med VKOI, så må de radikale vælgere sætte spørgsmål ved om, de reelt stemmer på det rigtige parti, som ikke har viljen til at betale prisen for at få gennemført såkaldt radikal politik.
Jeg skal se det ske, at R går med i en aftale med VKOI, før jeg tror det.
Er der nogen herinde der kan sætte procentsatser på at det vil ske? Jeg selv er slet ikke nok inde i politik til at komme med et bud.
50/50 er måske et godt bud men det kommer så sandelig også an på hvor stor en forringelse af efterlønnen der kan blive tale om.
En "halv" afskaffelse kan Vestager ikke sælge til det radikale bagland.
DFs pris for at acceptere en forringelse af efterlønnen og forhøjelse af pensionsalderen er tilsyneladende at der skal strammes på udlændingepolitikken ved adskilte forhandlinger.
De forhandlinger er R selvfølgelig ikke med i og meget kan afhænge af om VKO kan få overtalt det mandat de mangler i at have flertal
50%, har en topforhandler fra Venstre (Claus Hjort Frederiksen selv?) sagt til TV2's Peter Lautrup Larsen i går. De fleste kommentatorer har en lignende vurdering af situationen, men bemærk følgende citat af Arne Hardis i dagens udgave af Weekendavisen: Den radikale ledelse har onsdag i hemmelighed meddelt den socialdemokratiske top, at man agter at indgå forlig med regeringen og Dansk Folkeparti om en tilbagetrækningsreform, erfarer Weekendavisen. Kommer forliget i hus, vil man samtidig stå ultimativt fast på, at reformen skal stå ved magt efter et folketingsvalg.
Ikke et bevis, men flere der peger på det samme...
http://www.b.dk/politiko/vestager-til-thorning-vi-gaar-med-vko
En bombe - intet mindre - hvis det viser sig at holde vand. Og en politisk genistreg af de VK-folk, som i givet fald fik Vestager og Kjærsgaard til at sidde i samme rum.
Intet flertal, og ingen holdbar økonomisk plan... ikke at realiteterne nogensinde har standset "de røde" fra at skrige og skråle, imens de tror den røde revolution kan ské hvert øjeblik, så hyg dig derude.. lol!
det er langt fra de radikale vælgers ønske, husker stadig VKR regeringen, den største skandale regering i nyre tid, med Rigsretsagen.
Så er det jo godt de Radikale bliver belønnet i meningsmålingerne, efter de har valgt at blive ved forhandlingerne. :)
De Radikale behøver åbenbart slet ikke deres gamle vælgere mere. De kan tilsyneladende få mange flere stemmer hvis de bare fører radikal politik istedet for at sidde i flyverskjul ovre i SSF hangaren. :D
Hmmm.... Det er ikke så godt hvis De Radikale får indflydelse - ingen ved hvad de vil bruge den til. Det plejer at være den stående joke at deres politik er totalt tilfældig.
Jeg tror det er alt for tidligt til reformer, der er mange år endnu hvor politikerne kan låne penge som de kan købe stemmer for. Hverken politikere eller vælgere ønsker at lave om på denne ordning.
Ham den anonyme skum frands har jo en mening om naesten alt.
Fortael os andre hvad du mener med citat> der er mange aar endnu hvor politikerne kan laane penge som de kan koebe penge for. citat slut.
Jeg var aktiv i politik i 12 /15 aar . det var haardt arbejde som kostede mig en hulens masse penge.
Ligeledes kunne jeg taennke mig hvad du konkret mener om efterloennen .
Tror du virkeligt paa at saafremt efterloennen blev afskaffet i dag saa ville der blive oprettet
nye arbejdspladser til de ca. 140 000 efterloennere i morgen.
Min personlige mening er at en afskaffelse af efterloennen blot vil flytte disse personer
over paa andre sociale ydelser.
Boe Jorgensen
Man udfaser efterlønnen - dvs. de som idag er på efterløn fortsætter til de går på pension, imens resten af os fortsætter med at arbejde, ligesom vi allerede gør idag.
Dertil er det sådan, at arbejde skaber arbejde - dvs. jo flere der i beskæftigelse, jo mere arbejde bliver der skabt. Der findes altså ikke en bestemt mængde arbejde der ude - der er derimod uendeligt med arbejde. Det eneste som forhindre os i, at tappe denne uendelige kilde af arbejde, er ordninger som med trusler om tvang/vold tager fra de som arbejder for at belønne de som ikke arbejder.
"Tror du virkeligt paa at saafremt efterloennen blev afskaffet i dag saa ville der blive oprettet
nye arbejdspladser til de ca. 140 000 efterloennere i morgen."
Efterlønnere er jo i arbejde i forvejen. Jeg tror ikke på den statiske måde at opgøre tingene altså at når 140000 går på efterløn så kommer der bare 140000 nye ind.
Forleden gik jeg ind i en tøjbutik der holdt ophørsudsalg, jeg kom til at tale lidt med ekspedienten og spurgte hvorfor de lukkede.
Svaret var - de var 3 medarbejdere og de 2 af dem ville gå på efterløn i år og så besluttede ejeren at det var nemmere at lukke forretningen end at erstatte medarbejderne.
Altså 2 går på efterløn og en bliver arbejdsløs.....
Vi har det samme problem hvor jeg arbejder - det er hamrende svært at erstatte vores specialister - vi har flere stillinger som har været ubesatte i flere år fordi det er for svært at skaffe tilsvarende kvalificeret arbejdskraft når de ældre går på efterløn.
Det er en naiv drøm at tro vi bare kan sætte en 60 årig specialist med 35 års erfaring på pension og så lige hive en nyuddannet uerfaren medarbejder ind til at erstatte ham.
Er helt enig med dig Boe Jørgensen, der er intet sparet ved at afskaffe efterlønnen, da de så går på andre indkomster (øverførelsindkomster), men man kunne starte med at politikker følger trop som alm danske borger om pensionsalder, men politikker tror de er mere end borgerne, men vil gerne have deres stemmer.
Afskaffes efterlønnen af den sidende regering kommer der ikke en eneste ny arbejdsplads ud af det, pengene bruges til at financer skattelettelser til de velstillet i samfundet, og igen større skel er resultattet, og de gamle bliver ikke tilgodeset med pleje mm, og ej heller de syge på den mest elendige førtidspension der blev indført i 2003, man vil i øvrigt ælndre den så ingen kan komme på førtidspension før 40 års alderen, men hvad med dem der kommer til skade ved 18 års alderen, eller dem der er født med handicap ?
Det som hverken boesan eller skumfrans har forstået er, at situationen er langt mere alvorlig end de tror. EU vil lave en fælles erhvervsskat dvs. den danske skal sættes ned, problemet om fælles Moms er stadig på bordet i Bruxelles og vil også komme. Den vil blive mindre end 25%, og sandsynligvis varieret. Udsigten er færre indtægter for den danske stat. Uden afskaffelse af efterlønnen plus adskillige andre sparetiltag kan Danmark sige totalt farvel til enhver form for velfærd. - Både politikere og befolkning må både stramme livremmen og arbejde længere end 37 timer.
Det er tydeligt at se, at du har ret.
JM nr. 2 skriver uden stavefejl. JM nr. 1 skriver så det ofte kan være svært at forstå.
Desuden JM nr. 1 er sandsigerske: "Afskaffes efterlønnen af den sidende regering kommer der ikke en eneste ny arbejdsplads ud af det.."
Tænk hvis fx landet eller en virksomhed var bygget op af personer med visioner som dig. Så var det gået galt før det var kommet igang.
Det som hverken boesan eller skumfrans har forstået er, at situationen er langt mere alvorlig end de tror. EU vil lave en fælles erhvervsskat dvs. den danske skal sættes ned, problemet om fælles Moms er stadig på bordet i Bruxelles og vil også komme. Den vil blive mindre end 25%, og sandsynligvis varieret. Udsigten er færre indtægter for den danske stat. Uden afskaffelse af efterlønnen plus adskillige andre sparetiltag kan Danmark sige totalt farvel til enhver form for velfærd. - Både politikere og befolkning må både stramme livremmen og arbejde længere end 37 timer.
Der kommer aldrig fælles skatte og afgifts satser i EU, hvor landene bliver tvunget til at sætte deres satser ned - derimod vil EU lave mindste satser, så vi i al evighed bliver tvunget til, at betale mindst X% i skat og afgifter - ligemeget hvor vi er i EU. Det er sådan det socialitiske EU fungerer.
Jeg tror dog ikke, at EU vil lykkes med, at påtvinge resten af europænerne satser, som danskerne er blevet påtvunget, og derfor vil Danmark konstant miste konkurrenceevne, da vi er befolket med politikere som fortæller vælgerne, at VERDENS største skatter er medicinen.
Derfor vil vi i takt med at teknologien fortsat accellererer globaliseringen, se at Danmark bliver mere og mere et iværksætter og virksomheds udvandreland, og et offentlige forsøgelse indvandreland. Og da det accellererer, så vil det gå meget hurtigere end man tror - tænk blot hvilket skub der vil komme med en SSF regering, der vil gå efter virksomhederne, imens de vil opretholde VERDENS største offentlige sektor.
Dead nation walking...
Er Helle Thorning først statsminister, kan intet flertal uden om hende tvinge en efterlønsreform igennem. Hun skal blot afvise at sende loven til Dronningen. Jeg tror Margrethe Vestager går efter selv at blive statsminister.
Jeg mener i øvrigt at efterlønnen skal afskaffes fuldstændigt her og nu. Der kan ikke passe at vi (selv 43 år) skal betale til en ordning, vi aldrig selv vil kunne få.
Det kan du jo ikke bestemme, men efterløn kan ikke afskaffes uden at give folk noget i steden, ellers ender det med et hav af førtidspensioner, og så skal kontanthjælpen sættes betydelig op.
"efterløn kan ikke afskaffes uden at give folk noget i stedet"
Vi kunne give folk frihed ... det koster ikke noget :-)
Syntes mange er totalt latterlig, der er rød politik og blå politik, og vælgerne vælger den som de syntes er bedst for dem, og det er totalt latterlig at svine hinanden til fordig man vælger den side som modparten ikke har valgt. Blå er meget slemme til at gener rød, men i sidste ende er de lige gode og når det sammen resultat blot på hver sin måde.
men efterløn kan ikke afskaffes uden at give folk noget i steden
Ja, når politikerne køber deres stemme og så ikke betaler, så kan jeg godt forstå hvis vælgerne bliver vrede.
Hvis de Radikale (og det er dem der har pumpen i rumpen på SSF) vælter hende. Thorning vil med andre ord være Dronning af Vestagers nåde...
Helle Ib har ikke fattet en skid. Det hele er selvfølgelig koordineret mellem R og S+SF. De vil bare have magten, men har med deres udmeldinger låst sig selv lidt efter næste valg. Så hvis R kan få gennemført lidt med VK inden valget, ja så giver det jo større spillerum for de røde efter valget - og det hele er de blås skyld. På overfladen ser det ud som om R er de gode, men problemet med showet er, at R stjæler vælgere fra LA og Konservative, som skal sikre rød blok en solid sejr udenom Enhedslisten.
Er den her situation særlig god for de borgerlige? Hvis vi antager, at efterlønnen afskaffes sammen med R, vil den røde fløj så ikke blive en slags martyrer?
Kunne man ikke forestille sig, at de røde kan få medvind i sejlene, vinde regeringsmagten og bagved facaden grine godt i skægget over, at de med efterlønnens afskaffelse (som er "de andres skyld") kan blive siddende og solde statens penge op i endnu længere tid?
Hvis efterlønnen derimod ikke bliver afskaffet nu, bliver de røde måske nødt til det senere og derved selv tage tæskene fra de økonomisk uansvarlige vælgere?
Ok, så du spørger om vi når afgrunden den direkte vej eller den indirekte? Det er faktisk et godt spørgsmål.
Men hvis du fører martyr-tanken et skridt videre kan du vel også se, at selv om katastrofen indtræffer, behøver det ikke at vælgerne tror at det er rød bloks skyld.
Ok, så du spørger om vi når afgrunden den direkte vej eller den indirekte? Det er faktisk et godt spørgsmål.
Du kan sige, at jeg er ligeglad med, om S solder pengene op på efterløn eller vindmølleinvesteringer. Jeg er bare træt af, at de solder pengene op. Og hvis de kommer til magten, og efterlønnen er fjernet, har de endnu flere penge at solde op, fordi de ikke behøver tage ansvaret for, at efterlønnen blev fjernet. Hvis de derimod selv tvinges til at skære i efterlønnen, skal de selv tage tæskene fra vælgerne.
Men hvis du fører martyr-tanken et skridt videre kan du vel også se, at selv om katastrofen indtræffer, behøver det ikke at vælgerne tror at det er rød bloks skyld.
Den forstod jeg ikke?
I et hvilket som helst scenarie hvor SSF får regeringsmagten, vil de skyde skylden for alle problemer, også de selvforskyldte, over på VKO. Det vil de gøre i mindst 10 år om de får muligheden, og deres vælgere vil ukritisk tro på det.
Så ærligt talt tror jeg det er ligemeget om efterlønnen bliver afskaffet af VKOIR, eller om SSF senere bliver "tvunget" til at afskaffe den pga. VKOs "uansvarlige" politik.
Hvem kalder du økonomisk uansvarlig vælger, regner med du mener de borgerlige.
Hvis du skal trolde, så husk at skriv til den du ønsker skal svare på dit trolderi, ellers har det modsatte effekt.
næ JM det er kun folk som dig der tror på det
Det er alt sammen meget godt. Der er dog en ting der nager mig - Hvordan får man to diamentralt modsatte synspunkter til at mødes?
VK + R vil afskaffe efterlønnen, DF vil bevare den.
Når jeg har fået besvaret det spørgsmål, vil jeg tillade mig at være optimist.
Jeg frygter at det kan ende med et sammenbrud.
Nej, jeg tror at grænsebommene er en del af betalingen for at fremrykke af velfærdsforliget. Det vil sikkert kræve en total udmeldelse af EU, hvis DF skal accepterer en afskaffelse af efterlønnen :-)
Danmark har ikke råd til at melde sig ud af EU, da det vil betyde at alle de mennesker der bor i udlandet på overførselsindkomst af art Alderspension og førtidspension får ikke fuld ydelse en stor del får XX/44 del hvilket er tilfælde for størstedelen af dem Pensionsstyrelsen udbeetaler til hver md (godt 45.000 personer) som skal have fra 800 til 2700 mere pr md og det er rigtig mange penge.
De 18 M man vil spare ved at afskaffe efterlønnen, er jo ikke sparet, da en del skal på anden ordning så besparelsen er nærmer 6-8 M.
Det med EU var nu ment som en joke.
Man kunne jo forestille sig. at de mennesker der går direkte fra job til efterløn eventuelt kunne fortsætte i ordinær beskæftigelse - Jeg ved godt at det er en kættersk tanke :-)
Problemmet er bare at mange firmaet afvikler ansatte når de bliver 55-60 år, så vil firmaer have unge kræfter som er hurtiger.
Efterløn er en rigtig god ordning for de mennesker vil er nedslitte og dem der bliver udsluses.
Endnu et problem en generel sænkning af lønniveauet vil kunne afhjælpe.
Det er ikke nødvendigt at sende dem på tidlig pension. De kan blive på arbejdsmarkedet hvis vi sørger for det ikke er for dyrt for virksomhederne at have dem gående. 55-65 årige kan altså sagtens bidrage positivt.
Hvis man er nedslidt er efterlønnen ikke den rigtige ordning for én. Er man ikke nedslidt må man selv spare op til sin tidlige tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Danmark har ikke råd til andet.
Dit argument er cirkulært.
Enten "afvikler" firmaerne disse ansatte, fordi efterlønsalderen er der, hvor den er.
Eller også er de ansatte ikke "langsomme", fordi vi lever længere, og man med 35-40 år tilbage af sit liv vel ikke just er langt forbi sit peak.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 1 time og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 13 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 12 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 22 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 14 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 8 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 12 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 23 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 8 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 8 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 3 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 17 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 17 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 23 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 8 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 15 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 15 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 42 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 37 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 34 klik
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet - Politiken.dk 26/05 03:54 - 31 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1009 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 662 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 495 klik
Skattereformen er socialt SKÆV! 25/05 09:32 - 448 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 419 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

