Sass Larsen: Jeg kan ikke blive minister
Udgivet for 239 dage siden i Politik
Tilføjet 29/09 15:07 til Boblere af Ulrik Haagen Nielsen
Kilde: ekstrabladet.dk
Den chokmelding fik han fra PET, der har rejst tvivl om hans sikkerhedsgodkendelse grundet hans tætte relationer til en person fra rockermiljøet.
Aha, jamen så kan vi da konstatere at rød blok's beskyttende skjold ikke rækker så langt ud som til Sass Larsen. Indtil videre lader det til at skjoldet dækker Helle Thorning og hendes mange sager som alm. mennesker ville blive dømt for pronto..
Henrik Madsen
Lad det være sagt med det samme; det er en glædens dag for mig at Sass Larsen ikke indtræder i et rødt rædselskabinet (selvom vi jo nok ikke slipper helt for ham).
Men....
Jeg har et grundlæggende problem med at en ikke-folkevalgt institution kan diskvalificere vælgernes valg. Jo, jeg ved godt at ingen decideret har sat deres stemme på"Sass Larsen som X-minister". Men rent repræsentativt har de. Og overordnet set må det være sådan at Jønke kan blive statsminister hvis ellers den danske befolkning ønsker det.
PET bestemmer ikke om Sass Larsen kan blive minister.
De fortæler Helle Thorning om han kan godkendes efter deres regler..
Havde HTS sagt "skidt pyt" så havde han godt kunnet være minister alligevel så reelt set er det Helle (Eller Sass Larsen selv) der har fået forelagt begrundelsen og besluttet at den nok ikke gik alligevel.
Dette bestyrker også kraftigt at der er tale om noget der er værre end det Sass Larsen selv har udtalt sagen handler om.
Skal vi ikke udsætte diskutionen et par dage indtil en af tabloid aviserne får gravet den reelle grund frem ..
Henrik Madsen
ups...fejltryk.
Dette var ikke et svar decideret til hmadsen. Skulle have stået for sig selv som generelt svar til tråden.
Første skandale ruller allerede inden rød stue har dannet regering! Skal nok blive underholdende med en rød regering - det starter godt!
Men smukt de røde viser deres sande ansigt fra dag 1 med en sag angiveligt omhandlende ren magtfordrejning. Nemlig hjælp til venner og bekendte blot fordi man er "noget ved musikken".
Henrik Sass Larsen siger at blot fordi han har mødt en rocker fysisk en enkelt gang betyder dette at han ikke kan blive godkendt af PET.
BULLSHIT!
Manden bør end ikke kunne sidde i Folketinget.
Iøvrigt tak til BT for at grave i denne sag. Smukt
Ja vi må håbe at tabloid aviserne graver noget mere i det her.
De røde jublede da skraldespandsjournalisterne fandt et par knapceller i miljøministerens skraldespand så de må da blive henrykte over at EB og BT graver mere i denne sag for den er jo potentielt NOGET mere sprængfarlig.
Eller mon de røde bare sætter skæring 1 fra plade 1 på .... Du ved nummeret kaldet "Hetz - Skræmmekampagne" ....
Henrik Madsen
Dagens bedste nyhed...
Så er der alligevel en gud!
Her er et link til en historie (med billeddokumentation) fra bt.dk, 14. juli 2011: http://www.bt.dk/krimi/her-trygler-top-rocker-henrik-sass-om-hjaelp
Hvad med Sohns flirteri med landsforræderi?
Det var også tidligere tilfældet med en socialdemokrat, og Anker Jørgensen vurderede, det ikke var noget problem. Og alle ved jo, AJs regering var helt fantastisk og ikke ledte til problemer, så jeg ville slet ikke være bekymret over Sohn hvis jeg var dig.
Nu har gamle træer det med at tage sig bedst ud med mos og frønnet bark, man glemmer let den indvendige hulhed.
Til Sohns forsvar skal det siges at Stalinister jo normalt er ganske gode til at samarbejde med landets sikkerhedstjenester ;-)
Det var en underlig melding. Lige præcis hvad er det for et sikkerhedstjek som ministre skal igennem?
Et udvidet sikkerhedstjeck fordi de som ministre får adgang til fortrolige papirer og sager.
Ansatte i politiet med adgang til personregistre skal f.eks også godkendes og for nyligt var det jo også fremme at dem som arbejdede med udvikling og vedligehold af politiets registre hos leverandøren CSC var sikkerhedsgodkendt og der er jo nok en DEL større risiko for at en finansminister får ting at se som er hemmelige end en kode-abe hos CSC...
F.eks kan PET konkludere at der er risiko for at Sass Larsen er i lommen på rockerne og den slags vil vi vel ikke have som minister.
Alternativet er selvfølgelig at Helle har meddelt ham at han qua hans Køge og rockersag ikke kommer i betragtning og at han så selv meddeler at han har sagt til Helle at han pga. nogle anklager som han finder uretfærdige ikke ønsker at blive minister.
Uanset så er Sass Larsen KLART uegnet som minister når han allerede kommer med så mange lig i lasten... (At det samme så kunne siges om Helle er så en helt anden sag).
Henrik Madsen
Hvis det virkelig handlede om at politiet kunne udelukke folk, ville der så ikke være noget af et ramaskrig? Det er vel en politisk beslutning, hvem der er egnet som minister. Er det fint at Ole Sohn kan blive minister? Det han gjorde var da hundrede gange værre.
Jeg tror mere på din anden forklaring. HTS har vel set den potentielle bombe i Køgesagen, eller har en eller anden politisk nødvendighed i ikke at give ham en taburet.
Det er statsministeren, som suverænt træffer beslutning om ministres egnethed til at bestride ministerhvervet. PET har en rådgivende rolle i forhold til sikkerhedsparameteret, men det kunne HTS skide højt og flot på, hvis hun havde lyst.
Når det så er sagt, har der tidligere været grøde i det socialdemokratiske bagland omkring Sass-Larsen, så HTS har vel benyttet denne lejlighed til at vise ham vintervejen.
Det er statsministeren, som suverænt træffer beslutning om ministres egnethed til at bestride ministerhvervet.
Nej, det er Dronningen.
Mea culpa, min Herre. Jeg vil vende tilbage til Klunkemøblementet med min Berlingske Aftenavis, mens jeg overvejer min Ubesindighed. Jeg får bede Deres Pardon.
Henrik Madsen! Jeg og mine kollegaer vil gerne have os frabedt at blive kaldt kode-aber. Hvad bilder du dig ind? Er dit job bedre end vores?
Hvorfor kom denne PET melding ikke frem før valget? Det kunne have været en god diskussion at tage, på den anden side vidste alle at Sass var særdeles ufin i kanten ligesom Helle, der klart er værre.
Her er tv-interviewet (5 min., 55 sek.) fra TV2, hvor Henrik Sass Larsen forklarer, hvorfor han er blevet diskvalificeret som ministerkandidat: http://valget.tv2.dk/article.php/id-44114702:rockerm%C3%B8de-blev-dyrt-for-sass.html
Nå...ham var jo færdig alligevel.
sass-jeg-vil-hellere-forlade-politik-end-roere-ved-efterloennen/
Lur mig om ikke, der er mere i denne sag; mon ikke der skal lidt mere til, end et enkelt møde med en rocker, for at man ikke kan blive sikkerhedsgodkendt???
Jeg fatter det heller ikke. Et tilfældigt møde med en rocker ved et cafébord? Det virker som et meget tyndt grundlag for en afvisning.
Det kan umuligt være det eneste, der ligger til grund. Historien om det tilfældige møde havde B.T. jo publiceret for længe siden, så hvis Thorning ville diskvalificere Sass alene på det grundlag, så havde hun allerede gjort det. Der må være noget mere belastende information i det materiale som PET har forelagt Thorning, som har gjort at hun ikke har kunnet se anden udvej end at bede Sass Larsen om at trække sig. For det er nemlig i sidste ende statsministerens beslutning om han kan blive minister - PET fremlægger blot deres oplysninger
Citat fra B.T.:
Ifølge den tidligere operative chef for PET [Hans Jørgen Bonnichsen] træffer efterretningstjenesten vurderingen ud fra en konkret vurdering af, om vedkommende udviser en ubestridt loyalitet. Desuden ser tjenesten på personens adfærd og karakter - og om der ligger noget i vedkommendes forbindelser, som kan rejse tvivl om håndteringen af de klassificerede informationer, man nu får som minister.
- Det er så det materiale, PET afleverer til ansættelsesmyndigheden, og så er det ansættelsesmyndigheden, som vurderer, hvorvidt den pågældende skal ansættes eller ej, siger Hans Jørgen Bonnichsen og fortsætter:
- Det er den kommende statsminister, som beslutter, om hun har tillid til ham. Det er ikke PET, som bestemmer det. Så skal vi nok have ændret grundloven.
Selvfølgelig skal der det.
The downside er jo så at det faktisk er en styrkelse for rød stue at han IKKE bliver minister. Kunne ellers have været underholdende at se ham skøjte rundt.
Mon ikke han kommer til at skøjte alligevel - når nu BT får gravet lidt mere i sagen, og finder ud af, at der nok ikke kun var tale om et møde? Gad vide, om han ligfrem har forsøgt at hjælpe rockeren - i så fald må der være korrespondance e.l. der kan fælde ham.
Eller - er der mon noget mere på vej?? Hvorfor frasiger han sig også gruppeførerbindet??
En skam at PET sandsynligvis har tavshedspligt - kunne være interessant at få deres udlægning!
Alene det faktum at manden er lydhør overfor en rocker som henvender sig for at opspore sin eks-kone og barn, som begge er gemt væk af vidnebeskyttelsesprogrammet, er en STOR sag.
Ja det er jeg helt enig i - men måske mere af moralske grunde.
Jeg ved ikke hvor der står, at man ikke må mødes med bestemte personer som politiker? Hvis de ikke må mødes med kriminelle generelt, er der jo mange, der ikke kan sikkerhedsgodkendes!
HSL bedyrer sin uskyld og siger; 'jeg opførte mig bare ordentligt og var høflig - men det må man ikke'.
Jo man må, HSL - lad os nu få hele historien..., den kommer jo frem før eller siden!
Det der med at det bare er fordi han har mødtes med en rocker er jo det vildeste bullshit ever.
PET gør ikke sådan noget her - der er helt ekstraordinært - hvis der ikke er tale om noget meget meget meget meget alvorligt.
Det er helt sikkert.
1 down 43 to go
OK, here we go:
Bent bliver i byretten dømt skyldig i injurier, og skal betale et par dagbøder. Men han anker skylds spørgsmålet. (straffen er i denne sag ligegyldig)
Der er enighed om at næste fase, altså anken skal afgøres i landsretten. I perioden mellem byrettens dom og anken, så er der en vis uenighed om Bents "status".
A: Mener at idet der er anket, så er Bent ikke længere skyldig, da princippet om "uskyldig indtil....." gælder. Og indtil Landsretten træffer afgørelse, så er Bent således uskyldig, da anken har en "opsættende virkning" på skyldsspørgsmålet
B: Mener at Bent er skyldig indtil at landsretten ændrer den eksisterende dom. Derfor er det rimeligt at omtale ham som kriminel, eller skyldig. Samt at den "opsættende virkning" omhandler selve straffen, altså bøden.
Tak :-)
IZNO
Der er tale om byretsdom hvor der ikke medvirker domsmænd pga. der er tale om bøde.
Så er der tale om en "fuldstændig anke", dvs. ny bevisføring, hvis der kan ankes.
Dit svar findes i retsplejelovens § 902.
Ja, i denne konkrete sag. Hvis du vil have et andet svar, så må du lave hændelsesforløbet om, altså gøre det potentielle skyldsspørgsmål mere ekstremt.
Du kunne eventuelt stille spørgsmålet om mandsdrab, hvor potentielle gerningsmand er varetægtsfængslet.
Nej jeg vil ikke have en andet svar, bare finde ud af hvad som er op og ned.
Og jeg forstår nu at en advokat ændrer din juridiske status - når han indsender anken - når dommen kommer fra Byretten og straffen handler om bøder. Faktisk annuleres byrettens dom, når der ankes.
Hvad er bødestørrelsen?
Og har du læst lovens § 902?
Jeg forstår desværre ikke hvad du mener om min juridiske status?
Jeg har forsøgt at læse § 902, men synes faktisk ikke jeg blev specielt meget klogere af det. Derfor henvendte jeg mig til juristen, da det sikkert er en del af af hans virke at vide den slags. Hvis du er anklager, så ved du det sikkert også.
Jeg kan ikke huske bøde størrelsen, men det var vist et par dags bøder i samme størrelse som parkerings bøder. Men den har nok opfyldt betingelserne for anken.
Ved status, så mente jeg om du er uskyldig eller skyldig i den tid, der er mellem Byrettens dom og Landsrettens dom.
Jeg har selv haft snakket med en jurist om samme emne og han var ikke enig med dig, men hans specialitet er noget ganske andet end strafferet..
Svaret er ganske simpelt, at tiltalte ikke kan anke eftersom der er tale om et par dagbøder (og med støtte i retspraksis).
Så tiltalte er skyldig.
Prøv nu at være konkret. Regner i med at bøden var over 3000?
Enten er bøden over 3000, eller også er den under 3000.
Jeg bliver nødt til at sætte dig på standby. Opret en ny tråd omkring problemstillingen. Denne tråd handler om Sass Larsen.
pist pist: HSL er så belastet at han vupti smutter helt tilbage i klassen. Det forlyder, at han bliver ordfører for snørebånd... ikke at forveksle med snerrende bånd.
Det undrer mig dog at HSL talte om denne sag som en så dagligdags begivenhed. Uden at fortrække en mine fordampede drømmene om finansministerposten, som om det blot var et snørebånd der var knækket. Hvilken maskine der dér var igang.
Hej igen.
Ja, nu er mit speciale langt fra strafferet desværre men mit umiddelbare bud er dette(Er nu helt tilbage på strafferetsundervisningen på 2. år = længe siden!)
Ok, hvis jeg har forstået spørgsmålet korrekt så drejer det sig om opsættende(suspensiv) virkning.
Det er den virkning, at anke eller kære over for en domstols- eller en administrativ afgørelse udsætter tvangsgennemførelse af afgørelsen. Bare så vi har begrebet på plads:-)
Hvis det er tiltalte der anker og han opfylder betingelserne for anke i § 902 så siger RPL § 911 stk. 1, at hvis anke er sket inden udløbet af ankefristen kan dommen ikke fuldbyrdes overfor den, som anken vedrører.
Dvs. i dit eksempel vil der være opsættende virkning såfremt dommen er anket rettidigt = dvs. dommen kan ikke fuldbyrdes overfor Bent:-)
Dette er mit umiddelbare bud men en af mine gode kammerater arbejder med det her til daglig så vil lige spørge ham og sende dig en message.
Tak for svar og ulejligheden.
Spørgsmålet er vel egentlig: Hvad er Bent mens han venter på Landsretten - skyldig eller uskyldig ?
Straffen (bøden) er uinteressant i sammenhængen.
Ahh ok hahaha my bad:-)
Jamen Bent er jo dømt skyldig i byretten. Dvs. han er skyldig indtil en evt. dom i landsretten frifinder ham.
Det er jeg ret sikker på.
Ellers vil jeg opfordre dig til at kontakte Krim Retshjælp på telefon 70 22 22 42 .
Deres speciale er strafferet og rådgivningen er ganske gratis.
Det er forkert.
En anke har opsættende virkning. Også på skyldsspørgsmålet.
Det følger - blandt andet - af uskyldsformodningen i EMRK.
Hvis man derimod udelukkende anker straffeudmåling, eks. størrelsen på bøden, så har anken ikke ikke opsættende virkning på skyldsspørgsmålet.
Indtil da er man uskyldig indtil dommen har retsvirkning. Og en dom har ikke retsvirkning før der er givet ankeafkald eller fristen er udløbet.
Ankes skyldspørgsmålet, finder en helt ny domsforhandling i øvrigt sted, se RPL § 917
Nej.
Jeg har den samme uddannelse som de fleste retshjælps-frivillige, så ...
(med forbehold for hvis medarbejderen hos Krim har en bestalling og/eller flere ekstra master-grader end mig, selvsagt).
Problemet er at du ikke VIL vide det og hvad vil du egentlig gøre hvis det viser sig du er forkert på den ?
Ja lige præcis.
Han er skyldig, men dommen kan ikke tvangsfuldbyrdes overfor ham før anken er afgjort.
Super, så er den sag afgjort...Tak for at du gad at bruge tid på det...Håber jeg kan hjælpe en anden gang :-)
Som jeg startede med at sige, så kunne jeg ikke huske bødens størrelse...Da jeg synes den var ligegyldig i sammenhængen. Da det er en konkret sag og at der faktisk blev anket, formoder jeg at betingelserne i 902 var opfyldt..
20 dagsbøder af 2.000 var straffen.
Undskyld jeg skriver et par hak længere nede, men kommentarfeltet var ved at blive lidt snævert.
For mig ser det ud som om, at du først får ét svar, som tydeligvis ikke var det, du håbede på - så får du det modsatte svar (fra en, der blankt erkender, at strafferet ikke er vedkommendes speciale, og som refererer til undervisningen på jurastudiets 2. år) og konkluderer herefter frejdigt: "Super, så er den sag afgjort."
Nu er ingen vel i tvivl om, hvilken "konkret sag" det er, der er tale om. Men hvorfor er det dig så magtpåliggende at kunne kalde Bent Jensen "skyldig", før landsrettens afgørelse foreligger?
Selvom landsretten - imod min forventning - også skulle give Jørgen Dragsdahl medhold, ville det eneste, Bent Jensen er skyldig i, jo trods alt stadigvæk kun være at have forløbet sig lidt i en aviskronik og skærpet retorikken mere, end dokumenterbare fakta kan bære.
Jørgen Dragsdahls generalieblad, hvad angår landsskadelig virksomhed, er stadig det samme.
For god ordens skyld, jeg er ikke jurist og kommenterer derfor heller ikke den juridiske side af sagen. Men jeg vil gerne gentage: Jørgen Dragsdahl er i mine øjne en landsforrædder. Det er en moralsk dom, og den står jeg ved, uanset hvad landsretten måtte komme frem til i sagen mod Bent Jensen!
Du hopper ind i en sag, som er dig uvedkommende...Jeg har haft en dialog, som jeg gerne ville have Juristen, til at svare på... Ikke andet og som jeg læser det er "anklager" enig med juristen i konklutionen.
@anklager kan (som jeg læser det) vist ikke helt blive enig med sig selv om, hvad han/hun egentlig mener.
Men det burde vel ikke være så svært for en jurist at svare på dit oprindelige spørgsmål: Har en anke af skyldsspørgsmålet (i sager hvor der er adgang til at anke skyldsspørgsmålet, ikke kun strafudmålingen, naturligvis) principielt opsættende virkning i relation til den lavere retsinstans' afgørelse af skyldsspørgsmålet? Ja eller nej? Eller har en anke kun opsættende virkning i forhold til implementeringen af dommen/straffen?
Jeg ledte blot efter substans i hændelsesforløbet, og jeg tager dermed forbehold for situationer hvor der ikke kan ankes.
Vi kan sagtens gå ind i en diskussion omkring:
-revisionsanke og,
-formalitetsanke
Sagens kerne er den, at bliver man dømt i byretten, så er man skyldig. Det har opsættende virkning. Det samme kan siges om, at hvis man frifindes i byretten og myndigheden anker, så er man naturligvis frifundet indtil en højere instans har truffet en anden afgørelse.
Der er vel tale om gråzone.
Men er der tale om en fuldstændig anke, eller er der tale om en revisions- eller formalitetsanke?
Hvis det udelukkende drejer sig om skyldsspørgsmålet, og således ikke sanktionsspørgsmålet, så er tiltalte skyldig indtil en højere instans træffer en anden beslutning.
Jeg undskylder, hvis min kommentar kom til at lyde som en desauvering, det var bestemt ikke meningen - det, jeg refererer til, er kun, at du i første omgang gav @IZNO ret i hans alternativ A (@Kbh er åbenbart også af den mening).
Jeg er, som sagt, ikke jurist og har derfor heller ikke noget helt klart begreb om den juridiske forskel mellem en "fuldstændig" og en "revisions- eller formalitetsanke". (Jeg har naturligvis en forestilling om det, men den er ikke nødvendigvis helt rigtig, og det er måske nok noget, jeg burde prøve at sætte mig lidt bedre ind i).
Men som jeg har forstået det, er påstanden fra Bent Jensens forsvars side som udgangspunkt et krav om "frifindelse, subsidiært straffrihed" - bl.a. med henvisning til en forskers ytringsprivilegium.
Hvordan det rent juridisk skal forstås, ved du uden tvivl bedre end jeg.
http://jp.dk/opinion/leder/article2068432.ece
(Det udtrykker meget godt min holdning til sagens substans.)
Sådan som jeg har forstået det, efter samtale med en ven, som også er jurist, KRIM, "anklager" og "juristen" - så handler anken, grundlæggende om at ændre en dom.
Indtil anden instans har dømt i anke sagen og muligvis ændrer dommen - gælder første dom. (skylds spørgsmål)
Den opsættende virkning gælder straffen - således at dømte ikke skal betale bøden, førend anke sagen er behandlet
Årsagen til spørgsmålet skal findes her :
http://www.180grader.dk/Politik/bent-jensen-vil-afsloere-kgbs-danske-kontakter
juraprofessor-undrer-sig-over-sass-sag
Det lyder for mig meget mærkeligt, at et tilfældigt møde med en rocker er nok til, at man ikke kan få en sikkerhedsgodkendelse af PET, siger Eva Smith.
Men det lyder usandsynligt, at alle de tilfældige kontakter en rocker har, skulle kunne gøre, at man ikke kan sikkerhedsgodkendes, siger Eva Smith.
Ja, det er meget besynderligt. Der må virkelig ligge noget mere alvorligt bag, f.eks kommer man jo i tanke om tyrkernes påstande om amfetamin, doping osv. Men det skal godt nok være grelt, tror jeg, også før Thorning "godkender" Sass Larsens beslutning.
Retfærdigheden sker fyldest! Man kan heldigvis ikke løbe og rundt lege lokal mafioso i Køge med bestikkelsessager og udnyttelse af sin politiske position til at hjælpe "vennerne".
Iøvrigt er det meget sandsynligt at ministerpostens manglende sikkerhedsgodkendelse begrundes med at Sass har "hjulpet" en person til at finde frem til "ofre" som er under vidnebeskyttelsesprogrammet.
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2562156.ece
På sin hjemmeside forklarer PET, hvad en sikkerhedsgodkendelse er. Der står:
"Personer, der skal arbejde med klassificeret information, skal sikkerhedsgodkendes. Derfor foretager Politiets Efterretningstjeneste en undersøgelse af den pågældendes personlige forhold. Om man kan blive sikkerhedsgodkendt afgøres på grundlag af en konkret vurdering af de oplysninger, der foreligger om personen.
I undersøgelsen lægges bl.a. vægt på oplysninger om personens pålidelighed i forbindelse med håndteringen af fortrolige oplysninger, eventuelle strafbare forhold, et eventuelt alkohol- eller narkotikamisbrug, eventuelle alvorligere økonomiske problemer samt andre oplysninger af sikkerhedsmæssig betydning.
Hvis den pågældende bor eller har opholdt sig længere tid i udlandet, indhenter Politiets Efterretningstjeneste tilsvarende oplysninger fra det pågældende lands myndigheder.
Før undersøgelsen kan gå i gang, skal personen give sit skriftlige samtykke til, at Politiets Efterretningstjeneste må indhente de relevante oplysninger."
Før undersøgelsen kan gå i gang, skal personen give sit skriftlige samtykke til, at Politiets Efterretningstjeneste må indhente de relevante oplysninger."
Aha!! Kan det være her den ligger begravet - HSL har simpelthen ikke givet samtykke af frygt for, hvad der dukker op?
Tja dér ligger dét begravet. Men en hanstruds vil altså også blotlægge sine æg idet pjuskefuglen stikker hovedet i sandet.
Den sag har været oppe.
http://www.sn.dk/Henrik-Sass-Larsen-hvirvles-ind-i-narkosag/Koege/artikel/121193
http://www.180grader.dk/Politik/indroemmelse-eller-fyring-henrik-sass
Enten har Helle sagt stop, eller også ved Henrik Sass, at der er meget mere i sagen end bare lidt godkendelsesmudder.
Det kan sgu' da ikke passe at PET afgør hvem der ikke må være ministre. Det er trods alt endnu ikke blevet en 100% poltistat, det her, selvom vore politikere har arbejdet på det de sidste 20 år.
Det er jo heller ikke tilfædet. Og selvfølgelig skal PET undersøge alle, der kommer i kontakt med statsfortrolige informationer - og Sass har åbenbart ikke ønsket denne undersøgelse fuldført; længere er den jo ikke i denne sag.
PET afgør det ikke.
De laver en sikkerhedsgodkendelse af alle dem som Helle siger skal være ministre og når hun har svaret så bestemmer HUN om eventuelle bøjede søm alligevel skal have tjansen.
En sikkerhedsgodkendelse er ellers ikke noget større sag. Man får et skema hvor man skal skrive sine økonomiske forhold, sine bopælsforhold, om man har ren straffeattest og så videre samt man skal angive et par personer som kan sige god for en og så skriver man under på at de må indhente alle de oplysninger de vil på en og så er den skid slået.
Somme tider ringer de til en af dem man har angivet og spørger dem om de mener personen er en ok person eller lign. osv.
Oplysningerne man giver om økonomiske forhold kan de så alligevel trække i banken/kreditforeningen så de gives nok mest for at checke om det er en der har styr på sin økonomi.
De forskellige grader af sikkerhedsgodkendelse skal forny's med forskellige intervaller alt efter hvor høje de er og jeg kan forestille mig at der er et "flag" som gør at bliver man f.eks anholdt og dømt for noget så får PET automatisk besked da personen er på listen over godkendte.
Henrik Madsen
Der ligge tilsyneladende en PET undersøgelse på Sass...Og tilsyneladende er Sass enig i konklusionen på undersøgelsen. Det er ham selv der fratræder, uden egentlig at forsøge sig med noget forsvar. Der er mere i historien og jeg gætter på det har noget med rockere at gøre.
Faktisk gætter jeg også på, at han er helt færdig i politik.
Det er jo en fantastisk nyhed! Makes my day.
Ole Sohn er den næste for tur.
PET advarede i 1981 mod, at Ole Espersen (S) blev minister pga. forbindelser til KGB. Læs mere her: http://jp.dk/indland/indland_politik/article2562165.ece
Til Ole Sohns forsvar skal det dog siges, at DDR ikke længere eksisterer, og derfor er sikkerhedstruslen formentlig bortfaldet.
I øvrigt er Torben Ohlsen Jensens udtalelser også lidt mærkværdige:
I dag: "Torben Ohlsen Jensen forklarer, at Henrik Sass Larsen aldrig har lovet ham, at se på hans sag eller at han ville gøre nogle tjenester for ham."
http://www.bt.dk/politik/rocker-om-sass-larsen-sag-noget-svineri
D. 14. juli 2011: "Torben Ohlsen Jensen siger, at Sass Larsen 'absolut' i forvejen kendte til sagen og Torben Ohlsen Jensens Bandidos-baggrund, og at politikeren gerne 'ville kigge på den'."
http://www.bt.dk/krimi/her-trygler-top-rocker-henrik-sass-om-hjaelp
Forudsigelse:
Enhedslisten udtaler sig om sagen: "blot et eksempel på, at politiet, PET og militæret er de borgerliges lakajer - revolution nu!"
Hvis det vitterligt ikke er mere i denne sag, så må der være tale on en overreaktion fra Sass Larsens' side. I sidste ende er det op til HTS, hvorvidt Sass kan være minister eller ej. Der er da ingen grund til at manden panikker og kaster alt overbord.
Det kan jo være at HTS er blevet disket også... hun har jo forbindelse til organiseret kriminalitet og har erkendt skatteundragelse...
Helle har da givet ham et tilbud om selv at trække sig så hun slipper for at måtte ud og smide ham på porten.
Mon ikke han er en saga blot i det parti, han har mig bekendt allerede masser af fjender.
Manden er tilsyneladende ikke bekendt med det gamle sandhed om at dem som man træder på, på vejen op er dem som sparker til en på vejen ned.
Henrik Madsen
Denne nyhed stinker af nødløgn. Lur mig om ikke han godt kunne blive minister - sådan rent sikkerhedsmæssigt.
Jeg kan da godt lide Sass Larsens definition
"som jeg af princip udviser over for alle borgerhenvendelser"
Sådan et langt ord må han da have fået hjælp til...... :-)
Det kan lige så godt være de radikale som har veto´et ham.
Hvis det med PET er den rigtige grund til at han ikke kan blive minister, eller hvis det er en dårlig undskyldning fra HSL selv, betyder det så at manden aldrig kan blive minister? For det samme ville vel ske hvis han blev udnævnt på et senere tidspunkt?
Henrik Sass Larsens exit som minister er ikke noget tab for landet. Jeg tror ikke på, at han alene er vejet og fundet for let af PET p.g.a. en tilfældig samtale med en borger, der tilfældigvis også er medlem af Banditos. Der må stikke langt mere under den manglende sikkerhedsgodkendelse, og i betragtning af, at 5.kolonne-manden Ole Sohn tilsyneladende er blevet godkendt, så holder Sass Larsens officielle forklaring ganske enkelt ikke.
Nu skal Helle 'vi gjorde det' Thorning Schmidt danne regering for første gang. Landets måske kommende statsminister har allerede udvist totalt mangel på dømmekraft og denne sag styrker hende bestemt ikke. Når erkendelsen af, at S+SF rent faktisk gik samlet 8 mandater tilbage ved valget, bliver hendes 'vi gjorde det' og 'jeg slog Løkke' nogle hule markeringer. Nej - Vestager gjorde det!, og den radikale leder ville i den nuværende situation være langt at foretrække som statsminister end Helle Thorning Scmidt.
Hørte i Helle blive interviewet for ca 1 time siden?
Hun gentog flere gange:
- "jeg KAN og VIL ikke gå ind i denne sag" og
- "sagen er fortrolig"
Sass Larsen har selv fortalt sagens sammenhæng, at der var tale om ét møde og én telefonsamtale.
Hvad fortroligt er der netop i dette? Og hvorfor kan Helle ikke se gennem fingrene med ovenstående?
Og hvorfor kan Helle ikke se gennem fingrene med ovenstående?
Fordi hun ikke vil. Den slags kan nemlig give beskidte fingre. Alternativt, fordi hun allerede har så beskidte fingre, at de ikke kan ses igennem.
Hvis Hash-Larsen talte sandt, altså at der kun var tale om 2 borgerhenvendelser, så virker det yderst mærkværdigt, at Helle gik så meget i forsvarsposition.
Helle burde da bare have mannet det hele til jorden og sige, at loven er overholdt til punkt og prikke.
Jamen han lyver jo (sandsynligvis). Han har lært af chefen fra hendes skatte-sager - man skal bare benægte og holde kæft med det som er beskyttet viden hos de offentlige myndigheder.
Hvis han havde lært at HTS så burde læren altså nærmere være :
Du kan lyve ligeså tosset du vil og gemme dig bag "hemmelige rapporter" men en dag kommer sandheden frem og bider dig i røven.
Henrik Madsen
Det er jo ikke sikkert at Helle er villig til at lyve for at redde Sass's røv på samme måde som hun har løjet (Læs Sjusket) for at redde sin egen.
Henrik Madsen
Jo jo og at hendes mand er homoseksuel.
Samt at Helle og manden står overfor en skilsmisse. (Hvilket så virker logisk nok når man tænker på at Steven Kinnoch har overbevist SKAT om at hans livsinteresser ikke er Helle og børnene men en lejlighed i Schweiz)..
Meeeeen min erfaring siger mig at det ikke altid er 100% sandfærdigt, ædrueligt og grammatisk korrekt det der står i EB..
Henrik Madsen
Der må være mere i denne sag. Det er nærliggende at tro, at det hænger sammen med (korruptions) skandalerne i Danmarks udgave af Chicago - Køge - og Tommy Kamp.
Christ, Thorniong-Schmidt regeringen har sin første 'minister'-skandale før den overhovedet er tiltrådt.
Hvad siger Julie Rademacher mon nu?
I ved, hende der beskyldte Lars Løkke for rocker-relationer fordi han havde rost Stein BAgger og IT Factory - før lortet brasede sammen.
Skadefryd scorer nu nogenlunde på fryd skalaen. Skal vi sige en 7-8 stykker?
Når man møder en tynd stråmand, skal man kigge efter det, som stråmanden dækker over.
Jamen er det så i sagens natur ikke noget meget småt? Næe du find den tykke stråmand, så ved du, hvor den dovne skrædder ligger begravet i glashuset.
in worst case scenario (hvis Sass har gjort noget rigtig slemt, hvilket ville være godt)
Hvordan tror i så det vil påvirke regeringsdannelsen?
- mon både S,SF,R,EHL med fråde om munden vil mane affærren i jorden pga kommende ministerposter osv?
Ja, men Sass er jo bare den første der ryger.
Der kommer mange flere skandaler med de typer der render rundt i rød blok. Når de fleste af dem så samtidig har ingen eller meget lidt erfaring vil det uundgåeligt resultere i en masse fuck-ups.
Det er bare at sætte sig til rette og nyde underholdningen. (RED: Rød-regering på TV2-News - tilsæt selv temaet fra Benny Hill)
Villy Søvndal vil kræve Folketingsvalg med det samme.
Det svar han har brugt de sidste 2 år hver gang der har været en lille krumme på en borgelig toppolitiker!
Det er ÅBENLYST at medierne har dækket for Sass Larsen i en helt uhørt grad. Han kan ikke være så dybt involveret i rockerkredse uden nogen journalister ved det.
PET har vel vurderet at han var til fare for folks privatøkonomi.....
I forbindelse med sikkerhedsgodkendelser så er der faktisk noget, der gennem et stykke tid har undret mig. Og det er om HTS kan få en sikkerhedsgodkendelse. Hendes ægtemand er udlænding og tidligere diplomat, for heldigvis en af vores nærmeste allieret, men stadig fremmed udenrigstjeneste. Det kan være, jeg har set for mange film, men for mig er det en sikkerhedsrisiko direkte ind i Statsministeriumet.
Men det kan jo være, jeg bekymre mig unødvendig, da han jo ifølge SKAT, næsten aldrig er i landet ;-)
Hun er komplet utroværdig, hun har et komplet utroværdigt hold. Det er som om hun er klistret ind i skandaler på kryds og tværs.. det er fucking tragikomisk.
Og det værste er at hun er blevet valgt. Udpeget af folk som bakker hende og hendes uvæsen op. Sikkert den samme gruppe som generelt ikke bidrager til det danske samfund.
Lars Løkke har også hilst på en rocker, men mistede ikke sin sikkerhedsgodkendelse:
http://avisen.dk/loekke-hilste-paent-paa-top-rocker_148762.aspx
Tydeligt bevis på, at der er MEGET, MEGET, MEGET mere i den sag end Henrik Hash Larsen og Helle Thorning-Schmidt selv vil indrømme.
Jeg glæder mig til at BT også får fat i den afgørelse. Håber ikke jeg skal vente helt til næste valg :)
Hvis det var Quortrup, så behøver det ikke at være narko. Han slikker gerne bagsiden af et lokumsbræt for en historie....
Et spørgsmål:
Kunne Helle og Sass ikke bare have ignoreret alt der kom fra PET, og dermed holdt det hemmeligt for offentligheden?
Det kunne de jo sådan set godt, ikke? Og det havde de vel også gjort hvis ikke det er fordi der garanteret er en sigtelse/tiltale på vej mod Sass?
Der er jo tydeligvis langt mere i det end nogle "troede". Her på 180grader.dk foresvæver det mig at ret mange har bragt oplysninger frem, og i øvrigt undret sig over de andre mediers påfaldende tavshed. Sass Larsen har jo været involveret i alt fra mistanke om dopingmisbrug, narkohandel, presset Dansk Cykelforbund, korruptionsanklager og jeg skal komme efter dig. Så mange historier der kører rundt i folkedybet kommer ikke af sig selv.
Men det som muligvis er interessant, og som du adresserer her, er "hvorfor". Jeg kunne godt mistænke Helle T - der jo MÅ have haft et vist kendskab til nogle af forholdene, om ikke andet på rygteplan fra socialdemokrater i Køge, hvor det bar hen. Måske i ret lang tid.
Sass Larsen var flink til at hjælpe hende til "magten" (hvis man kan kalde valgnederlaget det) men det har måske været planen hele tiden at ofre Sass Larsen, slet og ret køre ham ud på et sidespor så snart der blev dannet regering, hun har jo sine egne støtter og "fløj" at pleje, så om PET's bemærkninger fylder en hel roman eller en halv A4-side er det muligt, ikke sikkert, det er bare bodegaagtige strøtanker, at hun benytter lejligheden til at gøre det ved Sass Larsen, hun havde tænkt sig at gøre alligevel under alle omstændigheder. Hellere i dag, med en tåget forklaring om sikkerhedsgodkendelse, end en forklaring om 7 måneder, når S-SF (-R) i forvejen er presset fordi vælgerne er skuffede over ikke at få millionærskat, forlænget dagpengeperiode, afskaffelse af starthjælp mm, og så i tilgift blot oplever krisen fortsætte og væksten udebliver.
Men det er meget søgt og tænkt. Det handler i virkeligheden nok bare om at Sass Larsen er ekstremt flosset i kanten og nu får tak for sidst for igennem en årrrække at have handlet fuldkommen autonomt ift lov og ret og politiske spilleregler. Jeg synes det var interessant at man nærmest fik ondt af ham i går - han gav den på alle tangenter med at køre trist hjem med et kamerahold i bilen, virke stærk men brødbetynget, bare "ærgre" sig - man ærgrer sig sguda ikke hvis det virkelig er så banalt, så ville man mene det var vildt uretfærdigt. Det er kendetegnende for en stjernepsykopat, at han kan få sympati og fremstille sig selv som offer, også SELVOM alle ved eller mistænker ham for slet og ret at være dårligt selskab.
Det var næppe Sass Larsen der var i dårligt selskab under det famøse cafémøde, men Suzuki-Torben der sad med et par forhærdede, korrupte magtmennesker :-)
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 2 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 14 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 12 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 23 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 14 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 9 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 12 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 23 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 9 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 9 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 3 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 17 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 17 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 23 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 9 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 1 time og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 3 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
Thorning vil give virksomheder strøre fradrag for investeringer
Udgivet for 16 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:52 til Boblere af NickRohde
Kilde: politiken.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Ulrik Haagen Nielsen Født 1986. Cand.polit. Ph.d.-stipendiat ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet. Se Ulrik Haagen Nielsens profil eller Følg Ulrik Haagen Nielsen |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 69 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 63 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 55 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 41 klik
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet - Politiken.dk 26/05 03:54 - 39 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1023 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 613 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 501 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 455 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

