Se og hør feminismedebatten mellem Mie Harder og Elisabeth Møller Jensen
Udgivet for 435 dage siden i Politik
Tilføjet 18/03 07:00 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: ceposvideo.provector.dk
CEPOS har lagt debatten ud på video.
Camilla Hjorts fremragende reportage var jo fuldstændig præcis.
Jeg havde fx ikke forestillet mig, at Elisabeth Møller Jensen-fortalelsen kunne være ligeså sjov i virkeligheden, som i Hjorts fremstilling. Men jo.
"Nu er det jo sådan, at 50% af mændene i KVINFOs bestyrelse er mænd!"
Nok den eneste korrekte påstand fra Elisabeth Møller Jensen hele aftenen:-)
arh... hun havde nok også en pointe i, at Mie ikke helt hørte hjemme sammen med Lars Barfoed.
Mie, kom nu over til LA :-)
Spændende. Men når man sidder med hovedtelefoner på, er det ekstremt irriterende at der kun er lyd i højre kanal. CEPOS burde vel kunne få råd til stereo?
Det er en ganske interessant debat, både CEPOS og debatten hér.
Det eneste der undrer mig er at der ikke er nogen der overhovedet taler om hvad der skal til for at mænd vil støtte en samfundsform?
Det kan vel ikke nytte noget at fortsat understøtte et samfund der ikke er i stand til at overleve.
Vores økonomi går ad h...... til!
Vor befolkning kollapser demografisk!
Staten bliver mere og mere totalitær!
Vi fører krige baseret på et overordnet verdenssyn hvor vi selv er en mindre detalje, hvis vi overhovedet er med i overvejelserne!
Hvis nu samfundet stortrivedes og velfærden voksede med glade mennesker, så kunne jeg måske opfatte tingenes tilstand som et nødvendigt offer til alles bedste.
Den socialistiske ligestillingstanke er i mine øjne det mest samfundsundergravende der overhovedet findes.
Tak for video, CEPOS.
Ros til Mie for glimrende debat-performance og fine holdninger, der holder.
...enten er jeg uoplyst, eller også ér jeg en sur gammel mand - jeg forstår ikke debatten?...
Altså, héle debatten - den såkaldte ligestillingsdebat - for, igen, såvidt jeg ved er der ligestilling i Danmark, hvad enten Elisabeth Møller Jensen, SF, Socialdemokratiet, Enhedslisten eller naboens forkællede teenagerpige råber: Ligestillingskamp!
Ér jeg helt afsporet i min viden, eller hva'? - hvordan kan der holdes liv i en debat som burde være stoppet med oprettelsen af et ligestillingsministerium i 1999?
Den politiske ligestilling som EMJ taler så varmt om, ér sgu da tilstede i Danmark - Lov om ligestilling, kaldes dén. Et dokument, som stiller begge køn lige i tilgangen til samfundets goder, pligter og ansvar - endda politisk vedtaget og gjort til lovgivning, således at samme samfund ka' straffe, hvis kønnene skider på loven. Dét ér vel politisk ligestilling, eller hva'?
Det er en totalt afsporet debat, som ikke handler om ligestilling men om noget som jeg ikke kan forholde mig til - noget endegyldigt pladder og komplet spild af tid. Selv min gamle mor griner højlydt af denne såkaldte ligestillingskamp - den blev kæmpet og vundet før EMJ blev født og, i særdeleshed, meget længe før Johanne Smidt-Nielsen, Mette Frederiksen og andre af nutidens "hotte" betonfeminister, med politisk indflydelse, blev født. En kamp, som min mormors generation og generationer før hende skal ha' æren for - ikke en priviligeret direktør fra et underligt institut, eller en folkevalgt, som er født i 1984.
Der ér ligestilling i Danmark og det eneste spørgsmål der nu er "tilbage" ér: Hvad i helvede vil kønnene stille op med den? Hvordan vil, eksempelvis, kvinder håndtere den politiske ligestilling, som eksisterer, i forhold til déres liv og ikke i forhold til alle andres liv?
Hvis en mand, eksempelvis, ikke gider gøre karriere fordi han prioriterer sit liv, på sin måde, ér der da ingen som vil laste ham for dét. Dét er jo hans valg, ligesom det er dén mands valg, som ønsker, at tilsidesætte eventuel ægtefælle, børn og resten af sin familie, hvis han vil arbejde 80 tilmer om ugen og kravle op ad stigen - det ér ikke mit, dit eller Lars Løkkes problem. På samme måde ér det jo ikke mit problem, hvis en kvinde ikke gider mand og børn, fordi hun hellere vil gøre karriere og ende med en bestyrelsespost...alene på sit alderdomshjem (hvis et sådan eksisterer til dén tid) - dét er hendes valg. Den kvinde, der vælger anderledes i livet ska' da ikke tvinges til, at gøre karriere eller noget, som hun ikke ønsker, bare fordi en flok torskedumme betonfeminister mener, at hun har godt af det...hvor er logikken?
Danske mænd og kvinder ska' stoppe hele denne forskruede debat og koncentrere sig om, at forvalte den politiske ligestilling som ér etableret i Danmark - fordi ligegyldigt om det kaldes for ligestillingskamp eller ligestillingsdebat kán ingen af kønnene afvise, at afgørende fysiologiske og psykiske forskelle på kønnene gør dem: Ulige. Kvinder føder børn - mænd gør ikke. Kvinder styres af følelser - mænd gør ikke. Kvindernes krop har muskelmasse - mænds krop har væsentlig mere. Kvinder har et fantastisk udviklet følelsliv - mænds følelsesliv er væsentligt mindre. Kvinder sidder ned og tisser - mænd står.
Det er en omgang bavl, at kønnene skal være lige i alt - dét er de ikke - og have lige værdier, lige tankegang, lige det ene og det andet. Pladder, fordi kønnene er forskellige og ser på verden/livet vidt forskelligt og vore (begge køn) stenalderhjerner er slet ikke gearet, til ligestilling - den er årtusinder bagud i forhold til alle de fine og velformulerede intentioner om ligestilling. Dette faktum er bare ikke noget kvinder, generelt, ka' acceptere...men hva' fa'en: Dér ér sgu så meget kvinder ikke ka' acceptere...
Ja, der er i det store og hele ligestilling (lighed for loven) i Danmark. Men det skyldes da bestemt ikke oprettelsen af et ligestillingsministerium eller ligestillingsloven, som du refererer til. Sidstnævnte går primært ud på, at der skal tælles antallet af mænd og kvinder i offentlige institutioner, og tillader positiv særbehandling til "underrepræsenterede køn". Ligestillingsloven forbyder tillige "indirekte diskrimination", som er et temmeligt diffust begreb, og kræver faktisk, at den anklagede løfter bevisbyrden. Hvis der blot er en formodning om kønsdiskrimination, f.eks. hvis en gravid kvinde fyres, skal arbejdsgiveren bevise, at der ikke er tale om diskrimination.
Jeg er enig i, at den oprindelige kamp for lige rettigheder er vundet - men der er stadig brug for en kamp. Nu skal vi bare i stedet kæmpe imod de kvinderettigheder, særbehandling, kvoter og andet vanvid, som Elisabeth Møller Jensen og den samlede venstrefløj i øvrigt ønsker (og delvis har haft succes til) at indføre.
Mænd og kvinder skal være lige for loven. Det er ganske simpelt: Så længe ingen love refererer til bestemte køn (måske med undtagelse af helt oplagte eksempler, hvor biologien er afgørende, f.eks. barsel, abort mv.) er der ligestilling. Dvs. nedlæg ligestillingsministeriet, afskaf ligestillingsloven, afskaf særbehandling (f.eks. bonusser til fakulteter, der ansætter kvindelige professorer) og afskaf støtten til overflødige, usaglige og politiserende offentlige organer som Kvinfo.
Enig. Det eksempel bragte jeg også frem i debatten. I dag er de fleste eksempler på uligestilling til kvindernes fordel. Jeg mener selvfølgeligt ikke, at værnepligten, der jo i sin essens er en krænkelse af den enkeltes frihedsrettigheder, skal udvides til at gælde kvinder. Den skal helt afskaffes.
Kære Mie - ér ligestilling for loven, ikke "bare" dét, som det handler om?...uagtet om jeg refererer til et ligestillingsministerium og en lov (medgiver, at dét ikke er en god reference) ér der: Lighed for loven i Danmark, hvilket ér ligestilling. Alt andet i debatten ér - og bliver - fortolkning og ideologisk opfattelse af begrebet: Ligestilling. Hvis kønnene er ligestillet overfor loven, er der ligestilling i samfundet - det kan vi vel ikke være uenige om?
Alt det "indhold" som du omtaler har intet med ligestilling at gøre - det er udelukkende ævl og kævl kønnene imellem, fremkommet fordi begge køn ikke kan finde ud af, at håndtere ligheden for loven. Set med mine øjne handler det ikke om ligestilling men om konkurrence - hvilket køn, skal stå øverst på skamlen når sidste fløjt er fløjtet. Kønnene ér ikke lige og de ska' ikke være lige - de ska' "bare" være lige for loven.
Når du mener, at der stadig er behov for en kamp er det jo ikke en ligestillingskamp, håber jeg? Når jeg læser hvilket du mener der skal kæmpes mod ligner det næsten en kamp for mænds rettigheder - ér det det? Hvis ja, så vil jeg da være den første mand til at frabede mig en sådan kamp - vi mænd har ikke behov for nogen kamp, vi ska' nok klare os. Os, ska' kvinderne ikke tænke på - de ska' bare koncentrere sig om dem selv, deres nyfundne magt og hvordan de ska' håndtere magt og ligestilling iht. déres eget liv.
For min skyld kan vi sagtens afskaffe ligestillingsministeriet og loven - det giver ikke mening, har du ret i.
I det sore og hele er vi vist enige om det meste omkring denne mærkværdige debat - jeg er måske bare lidt mere sort og hvid, tror jeg...;0)...OG jeg er vild med dig i debatten med EMJ, du er klart den bedste debatør med de bedste argumenter...
Jeg savnede et højere niveau i debatten.
Ingen nævner det indlysende:
Når man bliver forældre skal man selvfølgelig have ret til nogle måneders orlov, så man kan lære sit barn at kende. Og staten skal da ikke skelne mellem kønnene på det område. Det er lige meget om man er mand eller kvinde. Vi skal have lovgivningen på plads, så der er ligestilling for alle individer på det område - og ikke skelne mellem mænd og kvinder. Ellers er det jo tale om særbehandling.
Mht kvoter: Det er da indlysende at kønskvoter strider mod menneskerettighederne - fordi kønskvoter til bestyrelser eller whatever, hvis de skal have nogen mening må have en effekt. Og hvis de skal have en effekt, vil der opstå situationer hvor en arbejdsgiver må sige til en kandidat til en bestyrelse: "Du kan ikke være med, da du har det forkerte køn."
Hvis ikke dette sker - så har kvoter jo ingen mening. Og hvis det sker - så er der tale om kønsdiskrimination.
Jeg synes at begge sider mangler en lille smule stringens og konsekvens.
Gunnar, jeg kunne muligvis have betonet det mere, men jeg synes nu, jeg kom ind på begge af dine pointer i debatten. Især sidstnævnte.
Det er også svært at debattere - fordi I har så forskelligt udgangspunkt, og ikke rigtig kommer ind til kernen i problemstillingen.
For eksempel synes jeg at der går "tradition" i barselsdebatten. Kernefamilien som vi kender den, er jo ikke nogen naturlig ting - men noget der er groet frem i det tyvende århundrede. I bondesamfundet var tingene organiseret omkring en gård - en produktionsenhed. Ungerne tilhørte produktionsenheden - og altså "husets herre".
I vore dage har vi større frihed - og derfor må vi se på alle de tilknyttede personer. Det vil sige at når et barn bliver født - med en far og en mor - så har barnet lige ret til både sin far og sin mor. Der er visse biologiske forskelle - amning osv - men det kan man sagtens planlægge udenom. Reel ligestilling betyder at moderen IKKE er i centrum. Det er barnet. Barnet udløser orlov til både far og mor. Man skelner ikke på det punkt.
Denne anskuelsesvinkel ser jeg nærmest ALDRIG hos kvinder der diskuterer ligestilling. De diskuterer primært ud fra kvindens synspunkt. Enten skal kvinden have mest orlov - af biologiske grunde, eller også skal man "presse faren" til at tage orlov - for at kvinden ikke skal komme bagud på arbejdsmarkedet. Begge dele kvindecentrisk.
Din vinkel var - i diskussionen - kernefamiliecentrisk. Men det er heller ikke en løsning - i hvert fald ikke fra et liberalt ligestillingssynspunkt, idet kernefamilien faktisk slet ikke bør have nogen retsstilling. De enkelte personer kan vælge at leve i en kernefamilie eller ej - men det bør ikke rage staten.
Jeg er godt klar over at betalt orlov - reguleret af staten - heller ikke er liberalt. Men hvis vi taler om at der skal være en orlov, så mener jeg at det bør være sådan, at alle stilles lige.
Med hensyn til debatten om kvoter - så finder jeg igen at debatten bliver på overfladen. Som jeg har demonstreret ovenfor, kan man i få sætninger anskueliggøre hvorfor kvoter er kønsdiskriminerende og dermed ulovlige ifht FNs menneskerettigheder. Jeg ved ikke om det virker så tåbeligt at folk ikke tager det alvorligt. Men jeg kan i hvert fald ikke se hvordan det IKKE kan være sådan.
I øvrigt betyder de 40% også, at bestyrelsens størrelse ikke er ligegyldig. Hvis bestyrelsen er på 5 personer SKAL der være 2 kvinder og 3 mænd eller omvendt, 6 personer SKAL den være 3 mænd og 3 kvinder, 7 personer - 3 og 4, 8 personer - så SKAL der være 4 af hver, 9 personer - så SKAL der være 4 henholdsvis 5. Først ved bestyrelser med 10 personer kan man have flere forskellige sammensætninger. Og der KAN ikke være bestyrelser med færre end 4 personer, hvilket måske også er lidt usandsynligt.
Hvis man diskuterer disse ting, så synes jeg man skal gå lidt i kødet på logikken og fakta - og tænke situationen igennem.
Hvordan er min logik "kernefamiliecentrisk"? Jeg mener jo netop, at den enkelte (og dermed den enkelte familie, uanset hvordan denne er organiseret) selv må vælge, hvordan man ønsker at organisere sig. Jeg diskuterer ikke ud fra et særligt kvinde-synspunkt.
Fantastisk godt klaret - det er sjældent man ser folk tabe en debat så klart som Elisabeth Møller Jensen gør her.
Din pointe om at ligestilling vedrører forholdet imellem staten og borgeren rammer netop en pæl igennem EMJs argumenter. Kvinfo og EMJ søger jo at anvende det statslige magtapparat til at indføre diskriminerende forfordeling af kvinder.
Inspireret af debatten om barsel, og de naturlige følge-spørgsmål i den forbindelse - altså hvem skal betale barsel, hvor meget, hvor længe osv. har jeg funderet over et andet aspekt. Egentlig er jeg som udgangspunkt modstander af at staten overhovedet bør involveres økonomisk i folks børne-situation. Men det er den nu engang.
Jeg har dog det indtryk at staten via sit nuværende engagement (betalt barsel, børnepenge, massivt subsidierede institutioner) ikke formår at lade disse investeringer virke hensigtsmæssigt.
Jeg er naturligvis helt på det rene med at der med barsel er gavnlige effekter i form af diverse par´s øgede muligheder for at kombinere det at have et job, med det at få børn. Men hvad er det lige børnepenge gør af gavn? For de par´s vedkommende hvor begge arbejder, og dermed er afhængige af institutioner, ryger børnepengene alligevel tilbage i det store offentlige rør af inefektivitet og over-administration. For de par (eller enlige) der IKKE arbejder, er børnepengene efter min opfattelse en uheldig opfordring til at få børn før man er klar til det. Jeg mener derfor ikke at staten skal udbetale børnepenge, en stor del af disse, spenderes på ting der ikke har det fjerneste med barnet at gøre (misbrug - pengeoverførsler til 3.verdenslande - hjælp til financiering af husleje man egentlig ikke har råd til etc)
Jeg er på ingen måde i færd med at argumentere for at alle ikke har ret til at få børn. Men jeg mener det er forkert at staten støtter folks incitament til det, uden at man har ballast og fundament i form af job, økonomisk stabilitet og andre faktorer der påviseligt er vigtige for at undgå negativ social arv. Skal staten støtte folkets re-produktion, så skal de støtte målrettet. På samme måde som staten har en holdning til hvilke indvandrere der er velkomne.
Af denne årsag kan jeg se formålet med barsels-ordninger, trods min ellers principielle modstand mod statens involvering generelt. Men børnepenge efter min opfattelse en dårlig investering i fremtidige problemer, både af sociale- og integrations- årsager.
Staten bør støtte børn - fordi det er de børn der i næste generation (gennem skatter) skal betale for at opretholde statens velfærdsydelser.
Hvis det var en privatsag at få børn og derfor en privatsag at betale for det - så burde det rettelig også være en privatsag, at få sine børn til at støtte ens alderdom.
Det vil sige, at de mennesker der ikke fik børn - ikke kunne forvente at de andre menneskers børn, ville betale for deres alderdom.
".. Det vil sige, at de mennesker der ikke fik børn - ikke kunne forvente at de andre menneskers børn, ville betale for deres alderdom.."
.. Til gengæld har de der ikke fik børn, betalt for andre menneskers børns vuggestue, børnehave, skole, lejrskole, ungdomsuddannelse, evt vidergående uddannelse mv.
.. Og at staten bør støtte børn, betyder vel ikke at staten bør smide dårlige penge efter gode penge. Min påstand er jo netop at børnepenge i praksis er en negativ investering fordi den støtter de forkerte menneskers incitament til at få børn.
Mener du i ramme alvor, at jeg skal får børn så jeg har nogle unge mennesker der kan være mine slaver i min alderdom?
Hvad bliver det næste - skal jeg også anskaffe mig nogle dansedrenge?
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 2 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 14 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 12 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 23 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 14 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 9 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 12 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag og 3 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 9 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 9 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 3 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 17 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 17 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 23 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Når påbudt politisk korrekthed ikke virker nok --> slå autoritær despoti til
Udgivet for 9 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:37 til Boblere af liberfreak
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 1 time og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 9 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Fagforeningsmafia: KRIFA medlem forsøgt presset ind i LO
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:30 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: tv2nord.dk
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 69 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 63 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 55 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 41 klik
Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet - Politiken.dk 26/05 03:54 - 39 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1023 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 613 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 501 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 455 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

