Sikken hospital væsen!
Udgivet for 784 dage siden i Politik
Tilføjet 03/04 09:55 til Boblere af Cherif El-Ayouty
Ja, det må man sige efter de rædselsfulde reportage i alle media om vores hospitaler i Danmark. Hvor mange dage har man oplevet i den sidste år uden at høre noget negativt om hospitalers fejl, sjusk og mangel på alle områder blandt vores hvide engle. Så det var med en tør hals, angst og frygt, at jeg fulgte min læges henvisning til Rigshospitalet for at finde ud af, hvad var årsagen til mine umådelige smerte der ramte mig i fire dage.
Fra det tidspunkt og i løbet af de følgende 10 dage har jeg været i hænder af over 35 hospital personale, hver i sin speciale, fra fem forskellige afdelinger på Frederiksberg hospital, fire afdelinger på Rigshospital, en afdeling på Herlev Hospital samt min egen sygekasse læge. Jeg har været under seks af de mest teknisk avanceret undersøgelses udstyr i verden, to hospital senge og til sidst, en fuldt bemandet operations stue. Ved enden af min ti dages rejse, blev jeg helbredet, og fungere siden på fuld blus.
Jeg har besøgt familie medlemmer, venner og fremmede på sygehuse på hele kloden fra den værste til de bedste renommeret i verden fra Afrika, Nord America, Mellem Østen, Asien og Europa og fulgte adskillige behandlings procedurer og oplevet, hvordan disse hospitaler tager sig af deres syge. Med det i baghoved kan jeg utvetydigt erklærer, at jeg har aldrig set noget form for behandling i hele verden, som kan kaldes bedre eller i nærhed af kvaliteten af, hvad jeg har oplevet på de danske hospitaler.
Den menneskelig omsorg, den professionalisme, den venlighed, den stråling af ”du kan stole på mig” og ”jeg føler med dig”, den renlighed, den fantastisk kvalitet af udstyr, senge, mad, service, administrationsgang, effektivitet (en schweizer ur kan stilles efter), oplysninger, forklaringer, efterbehandling og ikke mindst, den personlig kontakt mellem mig som patient og hver eneste person der tog sig af mig, om det er for et minut eller i flere timer, fra administratorer, rengøring personale, transport hjælp, køkken assistenter, sygeplejersker, operatører af speciel udstyr, læger og overlæger, alt det fik mig til at være simpelthen lykkelige, at jeg var så heldig i at blive behandlet på danske hospitaler. Jeg elsker alle hospital personalet i Danmark. Så er det sagt.
Andre må vente i 1 år og 2 mdr. på en operation, der tager under 15 minutter.
Alene i år regner man med, at mere end 1.000 patienter i Region Sjælland vil blive slået ihjel af sygehuspersonalet, altså dø af lidelser, fejlbehandlinger og infektioner, de ikke havde ved indlæggelsen.
Desværre er de gode steder ikke forbilleder for de elendige.
Vh Abel.
Er 1000 døde patienter pga. fejlbehandlinger, infektioner osv mange eller lidt? Hvordan ser det ud i andre sundhedssystemer? For du kan jo ikke bare smide et tal op, uden at se det i forhold til noget. 1000 lyder for mig ikke som særlig meget, når man tænker på hvor mange som går igennem sundhedssystemet. Derudover tvivler jeg på at de forskellige personer i sundhedssystemet fejlbehandler med vilje og man kan vel ikke undgå at folk dør af fejlbehandlinger osv. Man får hvad man betaler for.
Det er vel også blot logisk at vores sundhedssystem kræver flere og flere penge. Udvikling og teknologi er et tveægget sværd, for man kan helbrede mere, men samtidig koster det jo logisk nok også mere. Bare det at man har mere viden, har betydet at der er kommet mange flere specialer, som igen koster endnu flere penge.
Svaret må vel være at gøre op med sundhedsydelser betalt over skatten og indføre mere brugerbetaling. Samtidig bliver man nød til at se på hvad staten skal betale for af sundhedsydelser. Det er på tide at ansvaret bliver lagt over på den enkelte borger. Hvis du har brug for en gastrisk bypass operation, så er det på tide at man selv sparer op og betaler.
Det er altid let at råbe effektivisering, men jeg tror at vi har brug for større reformer hvis vores sundhedssystem skal overleve i længden. Det kunne være sjovt med lidt konstruktive idéer herinde fra, for det ender altid med at der blot bliver peget fingre.
Synes heller ikke det er "let" at råbe effektivisering. Men en hver virksomhed ser altså ikke problemer i at spare de (i den sammeligning) håndører de reelt bliver bedt om. At spare 1-2% er vitterligt ingenting - og igen siger alle erfaringer mig at der er masser af steder at finde pengene.
Derudover er jeg helt enig i at det er meget muligt at det ikke kan stå alene og at brugerbetaling kan være den rigtige vej i nogen udstrækning. Men én ting ad gangen som man siger :-)
Jeg er enig med Asklepios punkter, dog vil jeg lige tilføje at Danmark faktisk er et af verdens førende lande indenfor "IT i sundhedssystemet". Det kan f.eks. læses i den her rapport: http://www.itif.org/files/2009-leadership-healthit.pdf. Dermed ikke sagt at det ikke kan gøres bedre, især samarbejdet mellem privathospitalerne og det offentlige. Lige p.t. kan man sige at vi er langt fremme indenfor IT i det offentlige og IT i det private, men på tværs halter det lidt.
Som det fremgår her http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita har Danmark et højere (nominelt) GDP per capita end samtlige lande der ligger højere på den liste du henviser til (undtagen Schweiz).
Man kan sammenligne på mange måder...
Min pointe var også blot at jeg ikke gad at battle på undersøgelser og unuanceret statistik - men det lykkedes jeg så ikke med at slippe for ;)
Helt håndgribeligt ved jeg imidlertid hvad mine egne erfaringer har været de gange jeg har været i nærheden af sygehusene - og effektivitet er nok det sidste ord jeg har i tankerne. Det gælder både antallet der er involveret i selv de simpleste behandlinger og manglende brug af data på tværs... Så slutproduktet har været helt fint, men prisen på grund af effektiviteten behøver jeg ikke læst statistikker for at vide at man kan gøre en masse ved..
Det er vist ret tydeligt at du ikke gider at blande undersøgelser og statistik ind i debatten, siden du ikke selv kan fremvise noget som man kan forholde sig til. Det er jo let nok at sige at vi har verdens 2 dyreste sundhedssystem, det runger bare lidt hult hvis man ikke har nogle beviser for det. Jeg synes også at det er lidt utroligt hvad du kan konkludere, på de enkelte besøg du har haft.
Men man kan altid effektivisere, det er bare vigtigt at se det i forhold til hvad der bliver gjort og hvor kompleks et system vi har. Det siger en del at vi bliver rost for at være førende indenfor sundheds IT, men alligevel skal man konstant høre på hvor dårlige vi er. Det hænger bare ikke sammen. Det er også så meget lettere for folk at kritisere, fremfor at komme med forslag til forbedringer. Næsten alle indlæg fra politikerne, medierne og befolkningen handler om at pege fingre, mens det kniber lidt me at komme med konstruktive forslag.
Jeg glæder mig til at der kommer en klumme med noget konstruktivt...
Jeg skal ikke kunne sige om vi har verdens 2 dyreste sundhedssystem, men indtil videre peger beviserne da på at vi ikke har. Indtil jeg har set andet tror jeg mere på OECD tallene end nogle random danskere.
I den sammenhæng giver dit indlæg og det link du henviser til da ingen mening. Du kunne ligeså godt have henvist til en artiklen om en fodboldkamp... :)
Hvis rapporten viser noget er det nok lige så meget at prisen pr indbygger ikke er lig med kvaliteten - der er i hvert fald lande der ligger højere end os hvor jeg nødigt ville indlægges til sammenligning.
Prøv hellere at besøg et sygehus en dag og overvej om du synes det ser effektivt ud det du ser...
Vi kan f.eks. sammenligne med nummer to på listen, Frankrig, som bruger 11% af GDP mod Danmarks 9,8%. Men Danmarks GDP per capita er 33-35% højere end Frankrigs, ergo bruger Danmark hvad der svarer til ca. 13,4% af Frankrigs GDP, altså mere end nummer to på listen. Det bringer så ikke nødvendigvis Danmark på en andenplads i forbrug, men det er en anden sag og så er der hele PPP-spørgsmålet.
Jeg synes ikke der bliver brugt for meget på sundhedsvæsenet i Danmark - hvis bare vi fik det for det vi burde. Jeg tror danskerne flest vil synes sundhedsvæsenet er et område som gerne må opprioriteres i forhold til andre områder. Men måden det danske system er indrettet er ikke godt, men det er en længere diskussion.
PS: At du ikke forstod det link jeg linkede til og dettes relevans er egentlig mere et problem for dig end for mig.
2) Implementering af et landsdækkende, velfungerende IT-system på tværs af specialer, regioner og primær- samt sekundærsektoren.
3) Mindre meta-arbejde såsom kontrolregistreringer og flere kerneydelser.
Dette er blot eksempler, der er talrige flere ting der kan forbedres...
- Jeg ledsagede patienten.
_____________
Og hvilken operation er det vi snakker om, som kun tager så kort tid?
- Grå stær
_____________
Og hvorfor har andre ikke gjort brug af det udvidede frie sygehusvalg?
- Fordi massemorderen fra Viborg, Bent Hansen, har sat udbudsprisen til de private hospitaler på operationerne så lavt, at de private hospitaler ikke kan udføre dem forsvarligt, og de andre sygehuse har endnu længere ventelister.
_____________
Er 1000 døde patienter pga. fejlbehandlinger, infektioner osv mange eller lidt?
- Hvert eneste iatrogene dødsfald er ét for mange, CA. De 1.000 er kun i Region Sjælland alene. For hele landet er det 5.000 patienter, personalet slår ihjel hvert år.
http://www.bt.dk/sygdomme/hospital-gjorde-min-far-syg
Dødsårsagerne i Danmark er:
1) Kræft
2) Hjerte-karsygdomme
3) Bent Hansen, socialdemokrat fra Viborg.
Det er 5.000 for mange, CA.
______________
1000 lyder for mig ikke som særlig meget, når man tænker på hvor mange som går igennem sundhedssystemet.
- Mere ulækkert og kynisk udsagn har jeg ikke læst længe.
Det er 1/11 af en årgang, som personalet slår ihjel hvert år. Bent Hansen har slået 1½ gang flere ihjel, end amerikanske soldater, der døde i Vietnamkrigen.
De 5.000 årlige dødsfald skyldes bl.a. sygehusinfektioner, blodpropper og andre komplikationer. Dette kan aldrig undgåes, patienternes tilstand taget i betragtning.
Hvad angår Captain Awesomes vurdering af sundhedsvæsnets IT er jeg dybt uenig. Jeg har kigget på din rapport, men jeg vil stadig mene at sundhedsvæsnets IT er utilstrækkeligt. Personalet skal bruge ufatteligt meget tid på at dobbeltregistrere, fordi de ikke kan trække informationer fra andre sygehuse eller praktiserende læger (medicinoplysninger osv.). Det er simpelthen ikke godt nok i 2010.
1. April var for 2 dage siden.
Men jeg er alligevel sikker på at langt de fleste patienter ville få frygtelige oplevelser på hospitalerne, hvis ikke der konstant blev sat fokus på de horrible tilfælde, man stadig hører om svigt i systemet.
Er da netop om noget bevis for hvor ineffektivt og dyrt systemet er...
Jeg slog selv min albue og skulle have gips på for at holde den i ro her for en måned siden. Jeg endte med at komme forbi 5 læger/sygeplejesker. Det er da helt i hegnet for noget så fantastisk trivielt som at få lagt en gips...
Beklager, men det giver jeg ikke en bøjet femøre for.
Folk som har erfaringer med det syge væsen der strækker sig udover småtterier som kan fixes på 10 dage eller en brækket arm eller andet latterligt småtteri har HELT ANDRE erfaringer med det fagforenings-ineffektive-rædselsvæsen som er det danske syge væsen.
Det glæder mig meget at du har det godt i dag. Men dine erfaringer er lidt ligesom en der har vundet i Lotto og bagefter siger, at Dansk Tipstjeneste bare er det bedste i hele verden.
Det var endda sådan, at han ikke kunne får at vide, hvad de havde opereret hende for, og hvad de konkret havde foretaget sig ved operationerne - der var også meget store sprogproblemer osv. Alt i alt en rystende oplevelse, med mange smerter, mange problemer, alvorlige komplikationer efter operationerne osv osv. Ja en af lægerne indrømmede faktisk lige ud, at han ikke rigtigt mestrede den komplicerede operation, som han var blevet kastet ud i på det pågældende provinshospital, og han beklagede og var ærlig omkring det.
I dag skal man have en privat sundhedsforsikring dvs. være i arbejde eller velhavende, hvis man skal have den kvalitet, man havde over hele landet i gamle dage. Vi har fået et A og et B-hold. Men man er dog også -alt andet lige - bedre stillet, hvis du bor i en storby som København, Århus eller Odense. Det er farligst at blive syg i yderdanmark.
En del af de læger, der er kommet hertil fra Indien eller et Østland kan være veluddannede, men nogle af dem har ikke prøvet at operere ret meget eller er faktisk kun uddannet på niveau med en dansk sygeplejerske (deres papirer kan vi ikke gennemskue). Hvorfor må vi i øvrigt ikke mere selv bestemme, hvor mange læger vi vi uddanne, som skulle have pligt til (som piloterne) at arbejde minimum 10 år her i landet, og ellers skal de betale dele af deres uddannelse tilbage. Hvorfor skal vi uddanne læger til andre lande, når vi selv mangler?
_________
Hvis det var private sygehuse, der fejlbehandlede 100.000 patienter hvert år, så de ligger 14 dage længere på sygehus, og 5.000 af dem, 1/11 af en årgang, bliver slået ihjel af personalet, så var de blevet lukket for længst, og lederne sad i fængsel!
Men Bent Hansen er stadig på fri fod.
Vh Abel.
Hvordan giver det mening at sammenligne kritik af det danske syge væsen med forbud mod bilkørsel (what?).
Du udtaler dig på et lille erfaringsgrundlag. Det skal man være varsom med, især når det handler om noget så kompliceret som det syge væsen. Jeg tror ikke mange er "meget tilfredse" - og jeg tror ofte den opfattede tilfredshed bygger på uvidenhed om, hvordan det kunne køre. Nogle (typisk ældre, som er den langt største kundegruppe) bliver jo dybt imponerede og benovede over, at de får gratis mad flere gange om dagen. Gratis! Tænk sig hvad de ikke sparer ved at ligge på sygehuset...
Bertel Haarder var undervisningsminister i perioden fra 10. september 1982 til 25 januar 1993 og indførte en så hård adgangsbegrænsning til medicinstudiet, at der er blevet uddannet alt for få læger. I lighed med de sidste årtiers øvrige undervisningsministre gjorde han heller ikke noget for at holde norske og svenske studenter væk fra de danske studiepladser. I dag lider vi under hans forfejlede politik.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 1 time og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 1 time og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 15 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 14 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 10 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 16 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 10 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 10 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 1 time og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 13 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 4 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 19 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 18 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 2 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 17 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Cherif El-Ayouty Jeg prøver at bidrage til integrations processen af muslimer i Vesten ved, at præsentere en helt ny tankegang i forståelse af islam ved en ny... Se Cherif El-Ayoutys profil eller Følg Cherif El-Ayouty |
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 106 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 82 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 82 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 62 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1056 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 551 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 494 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 481 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

