Simon Emils forrygende frihedstale
Udgivet for 447 dage siden i Politik
Tilføjet 06/03 08:50 til Boblere af Ole Birk Olesen
Kilde: youtube.com
Politisk ordfører Simon Emil Ammitzbøll holdt en forrygende tale om frihed og frihedens fjender på Liberal Alliances landsmøde. Hør den!
Hvad er det for et landsmøde, hvor salen klapper ad hver eneste standard liberale sætning den politiske ordfører udtaler? - man kan godt blive lidt bekymret for den klub.
Ja... sikke nogle slemme mennesker, som gerne vil have lov at bestemme over deres eget liv... føj for satan.
Tror du misforstår mit ærinde. Når man ser en hel sal sidde og klappe, hver gang en liberal almindelighed bliver udtalt, minder det mig om religiøse vækkelsesmøder, eller det der er værre.
Ja... jeg var der selv. Selvfølgelig kan det virke sådan. Det kan også virke som et alm. standup-show, som andre har kritiseret landsmødet for at være. Jeg er dog ikke lige så bekymret i det selskab her. De fleste i denne "klub" er ganske godt i stand til at tænke kritisk, hvilket uenigheden og debatten her på 180g også vidner om.
Kære Niels Ipsen - du slulle hellere være mere bekymret for dit eget lukkede sind og evne til at begejstres over almindeligheder!!!!! Vort liv består af 99% almindeligheder og 1% overraskelselser og nyheder - det er dog mere sund fornuft at blive begejstret over alt dét, du har indflydelse på og som sker hver dag i dit liv end over den ene procent livsændrende hændelser, der sker hvert 10. år!!! Simon Emil: Du er en Guds benådet taler!!! Keep it up!!!!!
Hvor var det dog dejligt at tilbringe en hel dag sammen med mennesker, der brænder for at få lov til at bestemme over egne liv med så liden en indflydelse fra Big Mother som muligt!!!
Kære Susanne - Det er det samme de religiøse siger til mig - Jeg skal åbne mit sind, så jeg kan forstå hvorfor det er helt vidunderligt at huje og klappe sammen, når prædikanten for 100nde gang siger at Gud er stor.
Niels Ipsen - du vil gerne have at alle medlemmer der klapper af et politisk parti minder om noget religiøst. Jeg tror de klapper hos Socialdemokrater, DF, SF og alle de andre. Jeg høre dem ikke sidde og bue af deres top polittikere???
Næh, men det minder mig om noget religiøst, når hele salen klapper efter hveranden sætning manden udtaler. Prøv at lytte efter, de klapper sq af hvad som helst.
Nu er det jo sådan, at landsmøder for politiske organisationer er til for at opridse partiets og kandidaternes meninger og holdninger - og så ved jeg godt det er underligt - men deltagerne kunne måske være enige siden de klappede.
Da jeg selv var tilstede på 6. række, så skal jeg dog være ærlig og sige, at jeg og mine sidemænd også kommenterede de (til tider) lette klapsalver fra dele af salen. Men jeg er også jyde, så der skal ofte mere end en enkelt sætning til, før jeg klapper. Men størstedelen af hvad talerne sagde, indeholdte vigtige pointer, der blev belønnet af de tilhørende - ja selv de 300 gæster på 1. sal sad og klappede flittigt under både Asger Aamunds og Tyra Franks' taler.
@Niels Ibsen. Hvis du var til stede, kunne du være gået, så og hørte dudet på TV kunne du havde slukket med et enkelt klik, såre enkelt ikke sandt.
Jeg var ikke til stede, men har deltaget i andre møder arrangeret af LA, og tro mig man bliver grebet af den begejstring og ildhu der møder en.
Jeg er ikke ejer af stor kapital, ikke erhvervsdrivende, men en helt almindelig lønmodtager med jævn indkomst, der bare gerne vil havde lov til at leve i et land uden evindelige forbud, et tyngende skattetryk, og med udsigt til at mine børn og børnebørn skal arbejde i døgndrift for at finansere et offentligt overforbrug, betale for de der godt kan klare sig selv uden bistand fra skatteyderne, havde lov til at leve i et land, hvor det er muligt at bruge evnen til at skabe en virksomhed uden økonomisk straf, også selv om dette indebære brugerbetaling. Derfor LA
Kald mig bare asocial.
Det var en fremragende tale. Aldrig tidligere har jeg hørt nogen partileder eller politisk ordfører holde en så klar liberal tale. Fantastisk
Det er saaamfundets skyld..
Alle disse begejstrede liberalister, som så gerne vil bestemme over deres eget liv, men det kan de ikke, for fælleskassen sluger alle deres "kære" (penge), og det er også bare det rådne danske samfunds, - læs: "socialdemokraternes", - skyld det hele, - øv-bøv-tudefjæs, - for plejer liberale ellers ikke at kritisere og håne socialt dårligere stillede, "dovne og uduelige" medborgere for NETOP at gi' samfundet skylden: De kan bare ta' sig sammen, ta' ansvaret for deres eget liv i stedet for evig og altid at skyde skylden på alle andre.. - Gælder det ikke for liberalister.., - jeg spør' bare..
Nu skal min reprimande ikke forstå således, at der ikke er noget at kritisere, - ingenting at begejstres over, - det ville være en kæmpe misforståelse, - jeg siger bare: Mere BEGEJSTRING - mindre TUDEFJÆS ! - for i skal ikke forglemme, at der ikke findes noget sted på denne jord, hvor i har bedre mulighed for at bestemme selv end netop i Danevang. Ta' den påstand som en udfordring og nævn gerne et land, der kan konkurrere med os på det punkt, og husk: Det handler IKKE kun om hvor mange penge man beholder i egne lommer..
Hvis samfundet faktuelt røver halvdelen af din indtægt, så ER det jo samfundets skyld at man mangler halvdelen af sin indtægt...eller hvad? Du mener at liberale skal skyde skylden for statens røveri på sig selv? Det giver altså ingen mening.
"...der ikke findes noget sted på denne jord, hvor i har bedre mulighed for at bestemme selv end netop i Danevang. Ta' den påstand som en udfordring og nævn gerne et land, der kan konkurrere med os på det punkt, og husk: Det handler IKKE kun om hvor mange penge man beholder i egne lommer.."
Hvordan sammenligner man æbler og pærer? Dit spørgsmål er vanskeligt besvare objektivt, da man ikke kan sammenligne røvede penge med røvet frihed i almindelighed. Det er individuelt hvordan man vægter forskellige former for frihed.
Hvis man kan finde et land som giver både mere ikke monetær frihed samt andre former for frihed, så kan det lade sig gøre. En over dette indlæg skrev schweitz. Jeg skal ikke kunne sige om det passer.
Men hvis man lever i en verden af diktaturer, skal man så stille sig tilfreds med at ens egen diktator er lidt mindre brutal end de andre, eller bør man kræve frihed alligevel, efter din mening?
Den kommentar er s'gu' i orden ! - I stedet for at kaste dig frådende over mig, kommer du med en række relevante betragtninger, - hatten af for det. Jeg er lige på vej ud af døren, - fruen venter ! - så lad mig ganske kort sige: Vi skal ALTID kræve MERE frihed, - jeg er ikke "relativist". - Schweiz ? - De har da i hvert fald ægte demokrati, - men er noget uldne i kanten, når det gælder at puge penge til sig, - for eksempel fra arabiske diktaturer..
DU skulle nu tage at lytte til talen inden du bobler over af velfærdshelvedesbegejstring. Det er ikke "kun" os liberalister der tales om. Det er også din ret til at bestemme over eget liv. Det er jeg ganske sikker på at du både evner og ønsker. Men lad være med, som Simon Emil også påpeger, at trække din definition af lykke og frihed ned over hovedet på andre.
Hvem er ham 'samfundet', og hvor bor han?
Vi lever i et socialistisk og lighedsfikseret land, hvor det er legalt og acceptabelt at stemme sig til andre menneskers penge. Og de som gør det, er nærmest stolte af det.
Personligt ville jeg skamme mig, hvis jeg på grund af egen skrantende privatøkonomi, stemte på de socialistiske partier, for at få flere (af andre menneskers) penge til mig selv. Jeg ville fjerne alle spejle i mit hus, og undgå øjenkontakt med mine naboer.
at der ikke findes noget sted på denne jord, hvor i har bedre mulighed for at bestemme selv end netop i Danevang. Ta' den påstand som en udfordring og nævn gerne et land, der kan konkurrere med os på det punkt, og husk: Det handler IKKE kun om hvor mange penge man beholder i egne lommer..
Jeg vi gætte på du ikke kommer ud ret meget, og aldrig har boet i udlandet.
Jeg har prøvet at bo i udlandet, og jeg forbander det valg (hver dag) jeg tog for at flytte hjem for at lære min familie at kende igen, da jeg nu sidder fast her i Dannevang.
Du har så lidt at skulle bestemme her i landet, fordi staten tager alle beslutninger for dig, de fleste valg er frataget dig.
Det kan ikke betale sig at yde en indsats her hjemme, jeg i var en lang periode både højt lønnet, og selvstændig erhvervs drivende, nåede næsten 10 år.
Men så gik det skidt pga krisen, og nedlukning af næsten alt udvikling i Danmark, undtaget i meget snævere feldter.
Nu er jeg lønmodtager, jeg har aldrig haft så mange penge at gøre med, på trods af en meget lavere løn, men bestemme noget i mit liv kan jeg glemme, staten indriver og kontrollere alt - uden undtagelse.
I udlandet tjente jeg mindre, men jeg havde endnu mere til mig selv og mit liv, havde selv bestemmelse over mit eget liv, kunne bo hvor jeg lystede, feks i en camping vogn, båd, eller hus skulle jeg havde lyst til det, m.v.
Der er få vesterlige lande hvor man bestemmer mindre end her hjemme, at sige andet er at indrømme man ikke har erfaring med andre lande end Dannevang, og tror på den Danske propeganda, om et Danskere gør det bedste m.v.
Jeg vi gætte på du ikke kommer ud ret meget, og aldrig har boet i udlandet..
Du har ret i, at jeg kommer alt for lidt ud : ) , men jeg har faktisk en del erfaring fra udlandet, hvor jeg nok har tilbragt sammenlagt en 4-5 år. Jeg har endda prøvet at hive teltpælene op for sammen med min familie at slå mig ned i Sydfrankrig, men vendte som dig selv hjem af familiemæssige årsager. Jeg har arbejdet en kortere periode i USA, og i mine unge dage var jeg lidt af en vagabond og har arbejdet i Italien (byggeri af Fiat-fabrik) , Schweiz (vinbonde) , Israel (byggeri af bunkere ! - privat entreprenør, som arbejdede for militæret), lige som jeg har opholdt mig og beboet alt fra bagsædet af en bil til telte til campingvogne til et skur i ørkenen til en rigmandsvilla i Californien. Nå ja, så har jeg forresten også boet en periode i London og Oxford. Desuden har jeg besøgt en hel del lande, ligget på stranden i Goa, drukket tjekkisk øl i Afghanistan (- ja, det var dengang), kørt uden billet i bussen i Tehran, og, - ja, - været i flere andre mellemøstlige lande og.., - skal vi stoppe her ?!
Min opfattelse af Danmark som det absolut frieste sted på jorden har altså nul og en skid at gøre med "propaganda", - må jeg lige være FRI !
Nu kender jeg jo ikke din personlige lidelses-historie i detaljer, men det du skriver er for det meste et skoleeksempel på den TUDEFJÆS, jeg bli'r så underligt træt af. - Hvorfor du "sidder fast i Danevang" ved du bedst selv, men det kan vel ikke være af økonomiske årsager, al den stund at du "aldrig har haft så mange penge at gøre godt med" ?
Det der med at staten bestemmer det hele.., - jeg kan helt ærligt ikke ta' det alvorligt. Du bestemmer f.eks. selv hvilken uddannelse du vil ha, hvis man ellers er kvalificeret, - du kan (næsten) tale frit fra leveren, modsat de allerfleste andre steder, og.., - nej, - jeg gider næsten ikke remse alle frihederne op, - tag dem selv op til revurdering, - og til sidst: Du lever ret godt op til min ironiske kommentar: Det er saaamfundets skyld, - trods det at du efter hvad du fortæller FRIT har foretaget en række personlige valg. - Altså: Har du det egentlig ikke meget godt når det kommer til stykket, - OP MED HUMØRET # ; - )
Hvad vi ikke har i Danmark, er friheden til at vælge FRA. Til IKKE at betale til uddannelse, til IKKE at betale til biblioteker, til IKKE at betale til offentlig transport osv. osv. osv.
Har du passeret Valby Bakke? .
Når man sidder i en osteklokke er orienteringen om det der ligger udenfor uvæsentligt og viden herom stort set ubekymret og intetsigende
Fantastisk tale. Ærgrer mig at jeg ikke tog med.
Analogien til slaget på reden er vist ikke helt historisk korrekt.
Men bortset fra det, er det en glimrende tale :)
Fremragende tale!
Kære Niels Ipsen!
Hvis jeg havde været med havde jeg klappet mindst lige så meget som de andre ;-). Man må prioritere her i livet. Lige nu gælder det friheden.
Kære Carsten,
Det var en af den slags taler (og rygklappende publikum), der gør at jeg aldrig melder mig ind i noget politisk parti.
Det var sådan en tale + alt det positive der er om Liberal Aliance, der gør at jeg melder mig ind nu!
Nu har jeg set 11 minutter, og den har ikke været fantastisk - bare en række opremsning af banaliteter og evergreens - skatten har aldrig været større, den offentlige sektor vokser og vokser etc.
Da han gengav Thatcher citatet lukkede jeg videoen ... som AS siger - kom nu videre !
Det er sikkert rigtigt alt det han siger, men det fik mig nu ikke rigtigt op af stolen. Men det er også ligefedt, blot han vil den rigtige vej, så kan vi ikke forlange mere.
Hvis man vil se/høre en rigtig god tale, så søg efter Reagans "A time for choosing" tale. Det er stadig den bedste politiske tale jeg husker at have hørt.
Det har jo også meget at gøre med hvor man er i sit liv når man hører en tale, og hvor emotionelt man er investeret i sagen på det tidspunkt (det lød næsten helt rødt :-D ) ... Jeg har nogle gange set film som jeg synes var fantastiske på det tidspunkt i livet hvor jeg var, mens de ved senere gensyn godt kunne virke en smule banale.
Personligt synes jeg ikke jeg har hørt Simon Emil mere skarp end i salen igår. Der er også en forskel på, at sidde hjemme bag skærmen og se talen, eller om man sidder i salen blandt 1000 andre partifæller. Ligesom at se fodbold i TV eller på stadion.
Liberal Alliance er statens parti. De går ind for at styre den ligeså hårdt som en alm. virkomsomhed får man indtryk af :) Alle huller i kassen skal lukkes, og vanviddet skal være så bæredygtigt som muligt. Ja jeg forstår ikke man gider bruge tid på det. Staten som et koncept er jo dødt
Fin tale. Der er noget hjertevarmende ved at se en sal begynde at klappe over en reference til Margaret Thatcher :)
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 3 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 1 time og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 1 time og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 15 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 14 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 10 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 16 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 10 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 10 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 1 time og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 13 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 4 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 19 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 18 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 2 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 17 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
Om Ole Birk Olesen Redaktør og medejer af 180Grader.dk. Medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Født i 1972 og opvokset på en gård ved Agerskov i... Se Ole Birk Olesens profil eller Følg Ole Birk Olesen |
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 106 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 82 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 82 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 62 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1056 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 551 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 494 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 481 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

