Skal vi afskaffe efterlønnen?
Udgivet for 516 dage siden i Politik
Tilføjet 26/12 15:29 til Boblere af Simon Emil Ammitzbøll
Kilde: blog.politiken.dk
Fremtrædende V-profiler sender en juleballon af sted med budskaebt om efterlønnens afskaffelse. K og R kommer med signaler om, at der skal gøres noget. Mon ikke Løkke overvejer et reformvalg. Lad os tage det, og lad os tage det snart.
Naturligvis skal efterlønnen afskaffes. Og sandsynligheden for at alene en afskaffelse af efterlønnen er nok til at skabe balance i de offentlige budgetter er meget lille.
Der er lavet et par meningsmålinger om den danske befolknings holdning til afskaffelsen. Der er tilsyneladende ret stor opbakning, men umiddelbart mest, hvis det kun kommer til at gælde for personer under 40 år. Problemet er jo bare, at "68-generationen fylder meget mere end de senere generationer, og at hullet i statskassen allerede er der. Derfor bør en afskaffelse IKKE ske gradvis med en langsom indfasning (eller en lidt hurtig indfasning end det nuværende forlig, som starter i 2019).
Der skal lukkes nu - altså med det samme, så de store genereationer som umiddelbart er ved at trække sig ud af arbejdsmarkedet IKKE kan få efterløn. Mange undskylder sig med, at det kan man ikke, fordi tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet er noget man planlægger i god tid. Med det store hul der er i statskassen, så mener jeg ikke, at der er noget at gøre ved det. Det er bare ærgerligt som man siger, fordi alternativet er at lade vores børn eller børnebørn betale regningen. Det er vidst ikke mere "fair".
Når dette er sagt, så tror jeg, at der er en udpræget holdning til, at befolkningen gerne vil betale for de "virkeligt nedslidte". De mere seriøse undersøgelser viser, at et sted mellem 6 og 15% af dem der går på efterløn, også ville være berettigede til førtidspension eller lignende ydelse. Dem kunne man nok holde fri.
Summasumarum. Efterlønnen skal væk for alle NU uden overgangsordninger - og fratrukket 6-15% af de nedslidte.
Helt enig. Mht. "argumentet" om, at folk har planlagt ud fra at få efterløn : Folk skal selvfølgeligt have deres opsparing tilbage. Men at man skulle have "ret" til at få de ca. 80% af efterlønnen, som det offentlige betaler???.... Den er altså meget langt ude, og det er ret sigende for hvilket sidespor vi befinder os på rent mentalt i "velfærdsdanmark". Man har da bestemt ikke "ret" til at få gaver ifølge mit moralkodeks. Man kan håbe og drømme om det - men RET??!! Med samme "argument" kunne børnefamilier påstå, at de har planlagt ud fra, at deres børn vil få SU som hjemmeboende, og at SU til hjemmeboende derfor er noget der skal "udfases" over 20 år.
Mange er blevet snotforkælede!!!
Jeg ved ikke specifikt hvad reglerne om EL er, men hvis staten har lovet folk en pose penge, har de vel disponeret derefter. Hvis du trækker pengene væk igen kan de jo stå og mangle dem?
Efterlønnen er politisk bestemt. Det er ikke noget man kan stille meningsfulde garantier for over flere årtier - og det burde enhver borger være klar over omkring de offentlige ydelser - de er politisk besluttede, og kan ændre sig over tid. Planlægger man ud fra at intet forandrer sig er det en risiko man selv har valgt at tage.
Men jeg tror da helt bestemt du har ret i, at der er folk "der har regnet med det". Det bliver det bare ikke mere rigtigt af. Der er også masser af folk der har købt dyre huse som det har vist sig, at de ikke havde råd til fordi der kom en krise, hvor den ene part i familien mistede jobbet. Så må man jo justere sit liv efter, at virkeligheden har ændret sig! Det er ikke "samfundets skyld" - det er eens eget ansvar at planlægge sit eget liv.
Klogt skrevet af Simon Emil. God artikel.
Ja, vi håber alle, at vi får en efterlønsreform med i regeringen 2020-plan, som bliver fremlagt til foråret. Dermed kan vi gå til valg på efterlønsreform i 2011.
Med venlig hilsen
Thomas Jaskov
Jeg har været med til at betale til ordningen siden den blev indført... og HVIS jeg skulle få glæde af den, så bliver det højst i tre år - fra jeg bliver 62 til jeg bliver 65.
Man skal godt nok have en snoet tankegang, hvis man kan se Danmarks redning i de par fedteører det forslag giver! Det er nærmest blevet et mantra folk har indstuderet... jeg har ikke set troværdige udregninger på besparrelsen på (jeg tror det er) 20 mia. de siger. Fup og fidus!
Selvfølgelig skal efterlønnen afskaffes. Den anvendes ikke længere til sit oprindelige formål, nemlig at begrænse ungdomsarbejdsløsheden. Nogle vil så påpege at efterlønnen bedre livskvaliteten for de nedslidte. Hvem er det? Hvem er fysisk nedslidt i Danmark anno 2010. Selvfølgelig er der nogle mennesker, der har et fysisk og psykisk hårdt arbejde fx rengøringspersonale, sygeplejersker, politibetjente osv. Men lad os få denne gruppe nærmere defineret og så skræddersy en ny ordning til disse mennesker. En ny ordning med et nyt navn og nye rammer.
Efterlønnen er for mange Danskere blevet de selvfedes selv-førtidspensionering og det har vi tilsyneladende ikke råd til længere. I hvert fald ikke når indkomstskatten skal sænkes. Så hvor er vi så? Vi er tilbage i egoland. Vi vil have mindre skat. Vi vil have mere efterløn osv. osv.
Konklusionen er at efterlønnen i sit nuværende udseende bør afskaffes og et nyt alternativ oprettes målrettet til den gruppe, som har behovet.
Intet menneske med respekt for sig selv laver hovsaløsninger. Derfor skal efterlønnen heller ikke afskaffes momentant, men udfases over en rimelig tidsperiode. Politik laves heller ikke med tilbagevirkende kraft. Det er kun Lene Espersen, der har formået at udføre den grandiose kunst. Nu har efterlønnen bestået siden 1978, altså i 32 år, hvorfor så dette hastværk med at få den nedlagt hen over natten og rive tæppet væk under mange mennesker, der har planlagt fremtiden bl.a. baseret herpå. Nej moral, rimelighed og uselviskhed skal danne rammen om efterlønnens afskaffelse og udfasning.
Husk at velfærd koster penge og solidaritet, ikke egoisme!
Efterlønnen bør bestå--men KUN til nedlslidte arbejdere,, som med lægeerklæring skal kunne få deres
efterløn.
Det er nok så vigtigt at finde ud af---HVOR skal de folk arbejde, som ikke kommer på efterløn--der råder
jo undbredt aldersdiskrimination de fleste steder ?
Efterlønnen bør bestå--men KUN til nedlslidte arbejdere,, som med lægeerklæring skal kunne få deres efterløn.
Den ordning du efterspørger her hedder førtidspension, og den skal nok bestå.
Endnu engang falder det til mig at være Ole modsat.
Punkt 1:
Jeg indgik en aftale med staten om efterløn MOD betaling.
Staten har allerede ændret denne aftale uden varsling og uden genforhandling.
Jeg håber jeg i det mindste bliver holdt skyldesløst - men holder ikke vejret.
Er det sådan at staten som den eneste virksomhed må brud lovformlig indgået aftaler, og hvorvidt ville man i fremtid have tillid til sådan aftaler.
Punkt 2:
Hvorvidt bliver der, fra politisk hold, ønsker i fremtiden om at fremme integration af unge uddannede ind til arbejdsmarkedet ved at fjerne ældre medarbejder - IGEN.
Beklager - selvom mange politikere sikkert gerne ville, så har de altså ikke magt til at bestemme over hvilken økonomisk politik politikere 20-30 år senere må gennemføre. Eller mener du du har en kontrakt, der sætter demokratiet ud af kraft? I så fald er efterlønnen da helt endestående - den eneste overførselsindkomst der ikke kan røres ved i de næste ca. 20 år. De fleste håber da på een eller anden folkepension engang når de trækker sig tilbage. Der er så vidt jeg ved ingen der har nogensomhelst form for garanti for hvornår det er og hvor mange penge det drejer sig om om 20-30 år fra nu. Jesus!
Der er INGEN der vil tage dine penge fra dig - også med en fornuftig forrentning. Det folk taler om er de 80% som staten betaler.
Så du syntes det er helt OK at staten bryder de aftaler de indgår afhængig af dagens politisk og økonomisk vejrmelding. Demoktatiet er en kontrakt, mellem os og staten - eller fatter du nada - Det er lige præcis denne kontrakt jeg taler om, når jeg taler om tillid.
Staten bør ikke indgår i aftaler den ikke kan overholde !
(Staten laver ikke andet end at tage penge fra mig - hel tiden - og du kan aldrig sig at efterlønnen ikke er selv-finansieret, da jeg har betalte for det mange mere end de 80% du påstår det ville koste (er det før skat ?)).
Staten tager også penge fra mig. Bla. til din latterlige efterløn. Vi må arbejde for at staten tager så lidt så muligt så folk kan disponere over eget liv uden at ligge under for politikeres luner.
Væk med efterlønnen, til at starte med.
Enig - men det ændrer ikke med det faktum at demokratisk valgt politikker på statens vegn (for andersen) indgik en aftale. Så jeg spørge endnu en GANG (og være sød at så svar på det væsentligst princip) - Er det så iorden at staten (eller de demoklratiske valgt politkker som indtræder istedet for staten - for Andersen) bruder de aftaler de indgår,
kun afhængig af dagens spin.
Og PS du har ikke betalte min efterløn, som sagt det har jeg selv - flere gange endda.
Aftale, schmaftale!!!
Naturligvis kan politikere ændre ordninger. Det er deres job. Tænk hvis en regering kan indføre noget som ingen regeringer bagefter kan fjerne. Det bliver jo et meget ufleksibelt system. Tænk hvis Ole Sohn blev statsminister og indførte DDR. Nå ærgerligt for os borgerlige, Staten har jo indgået aftaler.
Du tager fejl. De penge du har betalt i skat er brugt på pjat og pjank - IKKE til at spare op til din efterløn. Når du er gået på efterløn er det mig der står med regningen.
Et politisk flertal har altid kunnet ændre på det som tidligere flertal har gennemført. Der er ikke noget "væsentligt princip" der står over demokratiet.
Du har betalt skat ligesom alle andre - men andre får ikke efterløn. Du må lære at du ikke kan få alt, min lille krævende pige.
For det første Skovgaard, kan du ikke lige dokumentere at efterlønnen tager penge fra dig. For det andet bliver der taget penge fra mig, ved hjælp af nedskærringer, afgifter m.m., for at betale de riges skattelettelser, som du åbenlyst er en af.
Nu kommer du nok med den floskel at de skattelettelser er fuldt financeret, Hvor er den garanti?? regeringen påstår den er fuldt finanseret om, er det 8 år?? Hmmm er blå blok nu bedre til at forudsige end andre?? Kan DE/I nu lave garantier for fremtidige regeringer?? Nej det kan i ikke, så den med fuld financering er bare en ammestue historie.
Du må tro mig når jeg siger at jeg betaler skat. Dermed er jeg med til at finansiere din efterløn.
Hvis du er fattig, som jeg mener at du antyder, så tager ingen vel penge fra dig. Du får højest færre af andres.
Du mener at der tages penge fra dig hvis man stjæler færre af mine og giver færre til dig? Sær logik.
PS! Det er en myte at der findes rige mennesker i Danmark. Der findes kun relativt rige :)
> Demoktatiet er en kontrakt, mellem os og staten
Demokratiet betyder at flertallet bestemmer.
> Staten bør ikke indgår i aftaler den ikke kan overholde !
Derfor har "staten" heller ikke indgået nogen aftaler. Hvis du vil bebrejde nogen, så bebrejd de politikere som det tilsyneladende er lykkedes at bilde dig ind at de er mere magtfulde end de rent faktisk er.
"Demoktatiet er en kontrakt, mellem os og staten"
Nej. Jeg ved godt nogle smarte mennesker tror der findes en social kontrakt og det føles godt at tale om, men det gør det ikke til mindre bullshit.
Det lader til, at et flertal vil fjerne efterlønnen:
http://www.180grader.dk/Politik/flertal-afskaf-efterloennen
Der MÅ være noget særligt over den efterløn, for der er flere grædende politikere der har været villige til at udstede garantibevis, for at folk fik den lovede efterløn. Jeg har som sagt betalt siden ordningen startede, det vil da påvirke mig meget, hvis man, når jeg skal have glæde af min indsats, fjerner ordningen.
Poul Nyrup (den nar) brændte fingerne dengang... enhver anstændighed siger, at man ikke ændrer ordningen for dem der har betalt til ordningen i over 30 år!
"Poul Nyrup (den nar) brændte fingerne dengang... enhver anstændighed siger, at man ikke ændrer ordningen for dem der har betalt til ordningen i over 30 år!"
Jeg kunne sagtens leve med at folk der går på efterløn inden for 5 år kan gå på efterløn som planlagt. Men ordningen skal væk.
Mener efterløn skal eller bør afskaffes, men har vi råd til at afskaffe den ? det er jo rigtig mange penge der skal tilbage til borgerne med en årlig rente svarende til diskontoen, man skal tænke på dem der har betalt 40 år og rente i 40 år vil rykke gevaldig i den store kasse, men fjerner med boligydelsen samtidig og hæver førtidspensioner til 13.500,- skattefrit så begynder at at hjælpe lidt.
Mener efterløn skal eller bør afskaffes, men har vi råd til at afskaffe den ? det er jo rigtig mange penge der skal tilbage til borgerne med en årlig rente svarende til diskontoen, man skal tænke på dem der har betalt 40 år og rente i 40 år vil rykke gevaldig i den store kasse, men fjerner med boligydelsen samtidig og hæver førtidspensioner til 13.500,- skattefrit så begynder at at hjælpe lidt.
Der er indbetalt ca. 60 mia. der skal tilbagebetales.
Ved et stop for udbetalingen, spares der årligt 18 mia. Dvs. efter tre år er der overskud.
Hvorfor er der 30 kommentarer herinde og kun 50 negative skrevet af SSF på Simon emils blog - vi skal debattere her og i fjende land hvis vi skal trække radikale over
Afskaftopskattennu svarer at der er indbetalt 60 mia der skal tilbagebetales, men er det så med renter ?
Fint at det så vare 3-4 år, men tror du at en VKO regering vil vente til efter 2015-2016, og man skal så tage i betragtning hvor mange af dem der er nedslidt ved de 60 år og derfor skal på førtidspension har man taget højde derfor, nej vel, men tag så heller og fjern boligydelse det er noget der giver resutat allerede efter 3-6 mdr og fjerner med rentefradraget af privat gæld som også giver resultat straks og det er alle samfundslag der rammes, og man kan straks forhøje førtidspensionen som jeg skrev i tidligere svar.
Omkring førtidspension, så er den i danmark under fattiggrænsen hvilket den også er i tyskland med € 1378,- - skat 20% og en førtidspensionisk får ekstra betalt husleje, varme og nebenkosten (omkostninger på ejendommen). En Tysk Pensionist får ca kr. 1.000,- mere pr md udbetalt.
Efterlønnen er brugerbetalt, så det burde ikke være noget problem at til betale tilbage til efterlønneren. Det er ikke første gang, staten mener, at det er deres penge, bare fordi de har adgang til dem, men de penge var øremærket til efterløn, førtidspension m.v. Ikke til at fylde et eller andet hul, som staten tilfældigvis har. Det var måske en ide, at sanere, hvad der bliver brugt penge på i ministerier, til kontrolforanstaltninger, som i øvrigt ikke kan bruges til ret meget andet end at stresse de ansatte, så de ikke kan udføre det arbejde, de er ansat til. osv. Man hører aldrig om fyringer inden for den offentlige forvaltning. Kun fyringer af folk, der arbejder længere nede i systemet, så som rengøringsfolk, sygeplejersker og lign. Til sidst vælter samfundet, for der bliver flere høvdinge end indianere.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 3 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 1 time og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 1 time og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 15 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 14 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 10 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 16 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 10 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 10 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 1 time og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 13 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 4 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 19 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 18 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 2 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 17 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Simon Emil Ammitzbøll Kæmper for et mere liberalt Danmark hver eneste dag. Lad os få friheden tilbage! Se Simon Emil Ammitzbølls profil eller Følg Simon Emil Ammitzbøll |
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 106 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 82 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 82 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 62 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1056 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 551 klik
Når moderinstinktet regerer 25/05 09:35 - 494 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 481 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

