Smid Liberal Alliances ligegyldighed overfor værdikampen i skraldespanden
Udgivet for 659 dage siden i Politik
Tilføjet 06/08 10:04 til Boblere af Rasmus Jarlov
Liberal Alliances ligegyldighed overfor værdikampen undrer mig. Er det virkelig borgerlig politik?
Anders Samuelsen fra Liberal Alliance har d. 28. juli et indlæg i Jyllandsposten, hvor han opfordrer til at "smide værdipolitikken i skraldespanden". Så længe vi bare får lavere skat, folk i arbejde og en effektiv offentlig sektor, er al anden værdipolitik noget pjat.
Jeg er IKKE enig...
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/376062:Bloggen--Vaerdipolitik-er-ikke-ligegyld
Hvis du virkelig mener at den type detaillove er vigtige i en tid hvor hele vores såkaldte velfærdssamfund er ved at drive os til økonomisk ruin så synes jeg du skal tage at vågne op. Og måske kigge på en meningsmåling og genoverveje dit standpunkt.
Nu skal du selvfølgelig ud og sige noget slemt om de folk, der stjæler dine vælger - og hvem bedre med din fremragnede, klare borgerlige profil til sige det - og hvem med et større behov for at sige, for LA hugger jo netop dine kernevælgere fra K.
Men netop her er du altså galt afmarcheret, for du fejltolker Anders Samuelsen's angreb mod symbolpolitik og symptombehandling som at sige at en liberale ikke har værdier. Lad mig svare dig klart: At værne om Grundtvigs mantra "at det er den andens frihed som man bør kæmpe for" er ikke værdiløshed. Du nævner hundeloven og knivloven som to eksempler på, hvad der ikke er symbolpolitik. Mener du virkelig at det at sætte lovlydige mennesker, der kører rundt med en hobbykniv i baggagerummet vil nedbringe knivvolden i Danmark? Tror du seriøst, at forbudet mod bestemte hunderacer vil ændre enkelte hunde-ejeres asociale opdragelse af deres hunde?Helt galt går det, når du påstår at LA ikke vil "kæmpe for ytringsfriheden". Her er et faktatjeck for dig: Det er altså LA, der forslår afskaffelsen af racisme-paragraffen, der gør visse ytringer ulovlige (og dermed begrænse din lovlige ytringsfrihed) og det er altså en konservativ jutistsminister, der kæmper for at bevare disse ytringsforbud.Jeg håber, at du vil tage dig tiden til at reflektere over dette, og måske komme til den indlysende konklusion: at du er folketingsmedlem for det forkerte parti.
Rasmus du er jo normalt en fornuftig fyr, hvorfor skifter du ikke til LA i stedet for dette uklædelige søgte angreb på et parti hvis holdninger på enkeltsagsniveau ligger meget tæt op af dine.
En værdi-politik der hovedsageligt består af flere tåbelige forbud, indskrænkninger af ytringsfriheden (Barfod et al.), den personlige frihed, mere straf og mere overvågning - samtidig med at vores samfund økonomisk kurrer ned ad en stejl rutsjebane - ja det er det rene galskab! Intet under at befolkningen har fået nok af det!
Vi kan godt blive enige om at knivloven er tåbelig og at der gennemføres en masse tåbelig lovgivning. Men vores dekomkratiske værdier er ikke en selvfølge. Dem skal vi kæmpe for.
Ingen anden politiker har som han givet værdikampen indhold og fokuseret på det, som Anders Fogh Rasmussen vel oprindelig tænkte på, da han lancerede begrebet, nemlig forholdet mellem individ og stat, og at sætte grænser for statens indblanding i privatlivet. Og det handler i høj grad om, hvilke værdier der gælder i et samfund: Skal vi alle leve efter de værdier, som et flertal af 179 mennesker fra et lukket værksted kan blive enige om, eller skal vi lade hver enkelt selv bestemme i højere grad?
Kære Carsten Jarlov, her har Konservative virkelig meget at komme efter, for her har I virkelig svigtet massivt med forbudskommissioner og alt muligt.
Der er meget, meget få værdier som politikerne (inkl. borgerlige) egentlig burde beskæftige sig med. Jeg kan faktisk ikke komme på én eneste værdi, som politikere er egnede til at repræsentere...
Jeg vil afgrænse mine kommentarer til handle om det, som Anders Samuelsen rent faktisk skriver, og dermed det som mit indlæg i Kristeligt Dagblad handler om. (Og derved afgrænse mig fra at kommentere på meningsmålinger og hvem, der har gjort hvad i forskellige sager. Det må blive en anden gang, selvom det også er spændende).
Jeg er principielt enig med Anders Samuelsen i, at der er meget fjollet symbolpolitik, som bliver kaldt for værdipolitik for at ophøje det til en større vigtighed. Der hvor jeg bliver meget uenig er, når han skriver følgende:
"Så længe vi ikke har råd til og styr på ovenstående [mere frihed og ansvar, mindre detailstyring af den offentlige sektor og råd til grundlæggende velfærd], ja så er “værdipolitik” bare populistiske afledningsmanøvrer for politikere der ikke er deres ansvar bevidst"
Det er en nedladende underkendelse af, at der er store vigtige værdipolitiske kampe at kæmpe i Danmark og internationalt. Det lyder som om eksempelvis Afghanistan, integrationen og skolepolitikken ikke betyder noget som helst. For mig at se er det ekstremt vigtige kampe.
Værdier og principper er fantastiske som personlige pejlemærker, men komplet ubrugelige i kollektivistiske kontekster.
"Deres (LA´s) økonomiske politik er identisk med vores."
Jeg håber det en joke. For hvis han mener dette i ramme alvor er han jo nærmest ufrivillig morsom.
I næsten et helt årti har de konservative haft muligheden for at markere sig som det parti i VKO blokken der var garanten for borgerlig liberal politik. I stedet har man stiltiende accepteret, og selv bidraget til en sand storm af formynderiske forbud. Man har betegnet den seneste skatte omlægning som en kæmpe succes på trods af at den fastholder det danske skattetryk som verdens højeste. Og man har ladet den offentlige sektor vokse sig endnu større uden at protestere.
Man har om nogen svigtet den liberale og borgerlige værdikamp, og derfor er det uundgåeligt at store dele af de konservatives vælgerkorps vil flytte deres stemme og give chancen til nogen nye.
Nu prøver de konservative så at miskreditere LA, i et desperat forsøg på at holde på de vælgere der endnu ikke har skiftet og det overrasker mig ikke.
Men kønt er det ikke.
Nu er det pænt af dig at henvise til LA's hovedbestyrelse (f.eks. Torben Mark) som en "fanskare".
Hvad Anders Samuelsen siger, at når der ikke er styr på statens grundopgaver, så er det plat at spilde ting på f.eks. burkakommissioner, hundelove og knivlove - og forringer niveauet for den politiske debat generalt.
Hvad Anders Samuelsen er netop at kæmpe værdipolitiske kampe på relevante område, så som at lade folk selv bestemme deres børns uddannelse fremfor at kigge på påklædning og skældsord.
Statens inblanding i privatlivets sfær er umiddelbart blevet konservativ værdipolitik.
Enorme og voksende offentlige systemer er umiddelbart blevet konservativ værdipolitik.
Den konservativ Connie Hedegaard er blevet europas fremmest fortaler for yderligere
inblanding og beskatning af virksomheder på internationelt niveau.
Rasmus Jarlov burde sætte eget hus i orden før han kaster stene.
Man skal ikke kaste med sten når man ikke en gang selv har tag over hovedet.
Du sætter spot på et ømt punkt, nemlig at liberalister ikke synes at beskæftige sig med andre værdier end dem, der kan måles i penge. Det er intellektuelt bekvemt, men penge kan aldrig blive til andet og mere end en målestok for ting, der kan handles, i den ene eller anden forstand.
Vi har masser af værdier, der hverken kan måles i penge eller på anden måde opgøres objektivt.
De er bare ikke så glade for at tvinge andre mennesker til at dele samme værdier. Det betyder ikke at de ikke har værdier. Men det vidste du godt. Du spiller bare dum.
kuk-kuk....
Hvis man ikke vil tvinge sine værdier ned over hovedet på andre, er det fordi man ingen værdier har.
Herregud.
Næh så ser det da langt bedre ud i Sverige, hvor værdikamp handler om offentligt kontra privat og hvor meget staten skal bestemme.
Siden de ti liberale teser blev skudt ned er den reele værdikamp blevet skudt i sænk og erstattet med islam, burkaer, kamphunde, lommeknive og andre tåbeligheder, der absolut intet har med værdier at gøre. De værdier man forsvarer er socialistiske værdier, staten, mere lovgivning mm.
Næh vi har brug for en reel værdikamp og ikke blot et par floskler fulgt op af socialisme.
Sverige i toppen av internasjonal voldtektsstatistikk
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7235891
- en stor sejr for liberalisterne formoder jeg, i dette pragtfulde land slåes der hårdt ned på værdikæmperne.
Bare fordi Sverige bliver fremhævdet som et eksemple i en sammenhæng er det ikke naturligvis ikke paradis i alt andet.
Faktisk har Sverige netop indført et socialistisk forbud mod købesex, hvad nok burde skubbe antal voldtægter op... Og, Sverige er verdensmester i at "anmeldte voldtægter", men helt ærlig: tror du virkelig at der er færre voldtægter i Afganistan, Zimbabwe eller Honduras? Eller er det bare socialt acceptabelt at anmelde en voldtægt i Sverige?
Men jeg ønsker som konservativ ikke at få kulturradikalisme indført i den borgerlige lejr som en trojansk hest.
-1
Det er mudderkast det her!
Derudover synes jeg ikke, der er kommet så meget nyt i debatten.
Det er dog for mig tydeligt, at vi ikke alle er enige her. Der er en reel forskel på hvilket værdigrundlag, folk synes skal herske i Danmark - og der er en forskel på om vi overhovedet synes at værdier har en vigtig rolle i politik.
Den værdiløse stat er efter min mening en uopnåelig illusion. Derfor er jeg ikke enig med Filip, som mener, at man kan og skal lade værdier erstatte med fornuft og rationalitet. Selv tilstræbt rationalitet og fornuft er en form for værdigrundlag. Enhver stat må have et værdigrundlag, som den må bekende sig til. Spørgsmålet er kun hvilket. Derfor SKAL politikere have et forhold til værdier. Det kan ikke affejes som uvæsentligt. Intet kan tværtimod være mere centralt.
Jeg bekender mig til demokrati, frihed og markedsøkonomi, og mener, at Danmark skal kæmpe for dette over hele verden. Jeg har også som grundværdier, at vi i Danmark bla. skal stå fuldstændigt fast på eksempelvis ytringsfrihed og danske retstraditioner, have en kort magtdistance, og en sammenhængende nation, hvor alle borgere behersker sproget, kender historien og traditionerne og dermed kommer til at orientere sig mod fællesskabet.
Når Anders Samuelsen ikke vælger at deltage i debatten, kan jeg kun tage udgangspunkt i hvad han har skrevet i sit indlæg. Han negligerer fuldstændigt værdiernes rolle, når han skriver at han ikke mener, der er nogen vigtige værdipolitiske kampe at kæmpe udover mere frihed og ansvar, mindre detailregulering i den offentlige sektor og råd til grundlæggende velfærd. Det er for mig en ligegyldighed - eller blindhed - overfor værdikampen, som enten er en mangel eller også har vi bare ikke de samme værdier.
Og det gør Liberal Alliance ikke?
Jeg synes din kritik er voldsomt pinlig. Det lugter mest af alt af, at man i den konservative folketingsgruppe er i panik over udsigten til at Liberal Alliance kan blive større end de Konservative efter næste valg.
I har haft 9 år til at levere borgerlig politik. I det store hele har I fejlet.
Derfor er jeg ikke enig med Filip, som mener, at man kan og skal lade værdier erstatte med fornuft og rationalitet.Jeg var ved at få teen galt i halsen - mener du det virkeligt ?????????????
Ville du virkelig lade følelser styre din rationalitet - er det ikke socialist politik ????
"Jeg bekender mig til demokrati, frihed og markedsøkonomi"
Hva' satan laver du hos Konservative får man lyst til at spørge...? Men de værdier er nok ikke hele historien.
Og Anders Samuelsens værdier er ifølge dig, frihed og ansvar.
Jeg synes ikke at der er den store forskel her!!??
Jeg er sikker på at AS kan skriver under på "demokrati, frihed og markedsøkonomi". Men dertil at bestemme hvordan folk skal gå klædt og sætte dem i fængsel for at have hobbyknive og bevarelse af racisme paragraffer, som er i modstid med yttingsfrihed, er der et stykke vej. Den slags værdier er jeg mægtig glad for at AS holder sig fra. LA skulle nødig blive totalitære ligesom dit parti. Med andre ord, tag dine totalitære værdier og stik dem op hvor solen ikke skinner. Jeg tror også at du skammer dig over dem, hvorfor du ikke nævnte disse "værdier" i dit indlæg og ikke vil kalde dem værdier i din oprindelige artikel. Men det handler da netop om "overordnede værdier vi tilslutter os i Danmark", så det kan du ikke løbe fra.
Men kan du ikke kaste lys over hvilke værdier som AS bør tilslutte sig for det fremgår ikke nogen steder. Hvilke værdier tænker du på?
"Deres økonomiske politik er identisk med vores."
Fnis...Var det ikke din formand som udtalte noget med "løbsk liberalisme"?
Og hvad med denne kollega som mener at LA's økonomiske politik er "vupti politik"?
http://www.berlingske.dk/kommentarer/liberal-alliance-er-vupti-politik
Det er så svært at tage dig og dit parti seriøst.
"så skal vi åbenbart fremover holde op med at bekymre os om dette. Forsvaret for ytringsfrihed skal stoppe."
Øh hallo! Følger du overhovedet med i hvad der foregår omkring dig? Hvem ønsker begrænsninger på yttringsfrihed fjernet? Korrekt, IKKE Konservative, men LA.
Du er useriøs Jarlov!
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 3 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 1 time og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 1 time og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 15 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 14 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 10 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 16 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 10 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 10 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 1 time og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 14 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 5 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 19 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 19 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 2 timer og 54 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag, 1 time og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 17 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
Om Rasmus Jarlov Yngste konservative medlem af Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation. Har i øjeblikket den stol i folketingssalen, som er placeret... Se Rasmus Jarlovs profil eller Følg Rasmus Jarlov |
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 153 klik
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 137 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 106 klik
De rige får beskåret børnechecken 26/05 08:11 - 99 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 97 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1044 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 516 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 470 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

