Sørine Gotfredsen: Vi må være opmærksomme på det dystre i mennesket
Udgivet for 275 dage siden i Politik
Tilføjet 25/08 10:56 til Boblere af Camilla Paaske Hjort
Af Camilla Paaske Hjort, 180Grader.dk
Sørine Gotfredsen, der er elsket og hadet som kulturkonservativ revser af det moderne Danmark, kom senest i stiv modvind i debatlandet med sin Berlingske-kronik ”Lad os bruge Anders Breivik rigtigt”. Men det får ikke den 44-årige sognepræst og journalist til at vige tilbage fra sin ofte kontroversielle mission som debattøren, der gerne vil have os andre til at tænke over, om vi nu også er så gode, som vi selv går og tror.
Om tre uger udgiver Sørine Gotfredsen en ny bog, ”Den åndløse dansker”, og 180Grader har fået en snak med hende om manglen på åndelighed og kærlighed i Danmark anno 2011, hvad det vil sige at være menneske, og hvorfor man egentlig bruger tid og kræfter på at debattere sin samtid.
Hvad er det, der motiverer dig som debattør?
”Det, der altid har motiveret mig, fra jeg var helt ung, er, at jeg hele tiden gerne vil prøve at forstå og beskrive det, vi mennesker gør. Jeg vil gerne forstå, hvad det er, der driver os til at handle og mene, som vi gør. Det er vigtigt at vi er bevidste om, hvad vi rummer som mennesker. I alt, hvad vi gør – for eksempel når vi forholder os til politik og samfundsspørgsmål - er det vigtigt, at vi har en grundtænkning med om, hvad mennesket er for et væsen. Ellers kan vi ikke forstå, hvad det er, der sker i verden og samfundet omkring os. Hvis vi ikke har en rød tråd i vores forståelse af, hvad mennesket er, risikerer vi at blive drevet i alle mulige tilfældige retninger af tidsånden.”
Vi vil skubbe det modbydelige væk, frem for at forsøge at forstå det
Da du prøvede at forstå Breiviks ugerninger, gled forsøget ikke så nemt ned hos mange. Hvad er den heftige kritik, du modtog for kronikken, udtryk for?
”Den er udtryk for, som jeg allerede har sagt til mange før dig, at nogle af mine formuleringer kunne misforstås, og at den blev bragt på et så tidligt tidspunkt, at folk ikke var parate til, om man så må sige, at skubbe følelserne væk. Men det er også udtryk for, vi ikke bryder os om at forsøge at forstå noget så modbydeligt. Vi har travlt med at tage afstand fra det, med at placere det et eller andet sted uden for os selv, frem for at forsøge at forstå det. For på den måde kan vi lettere skubbe det fra os.
Kritikken var også udtryk for, at vi her i landet har opbygget en tradition omkring at dem, der tager afstand fra multikulturalismen er meget lette at kritisere. Men jeg mener, at debatten om multikulturalismen er utroligt vigtig, og at vi skal blive ved med at tage den. Den overbevisning var, ud over mit ønske om at forstå, det der motiverede mig til at skrive som jeg gjorde om Breivik.”
Kan man ændre samfundet ved at debattere?
”Det er et godt spørgsmål. Jeg tror, man skal passe på med at have den forestilling, at man kan gå ud og ændre på verden, på den ene eller den anden måde. Det er en meget stor forestilling, som de fleste knækker halsen på. Men som debattør kan jeg være med til at inspirere andre, enkelte mennesker, rokke ved deres selvbillede og få dem til at tænke videre.”
Det onde er meget på spil i mennesket
Du taler om, at det er vigtigt at være bevidst om, hvad mennesket er for et væsen. Hvad for et væsen er mennesket da?
”Som kristen mener jeg selvfølgelig, at mennesket rummer både godt og ondt. Men det er ikke nok at sige det på den måde – det er nok noget, næsten alle kan være enige om. Jeg tror, det onde er meget på spil. Jeg har nok ikke helt så stor tiltro til menneskets godhed, som så mange andre har. Jeg mener også, det er vigtigt at påpege, at mennesket ikke er øverste moralske instans. At der er noget, som er højere end os. Hvis vi ser os selv som øverste instans, kan vi hurtigt komme til at mangle ydmyghed overfor tilværelsen og verden – ydmyghed overfor naturen, simpelthen, og overfor det at være til.”
Så religiøse er bedre mennesker?
Sørine Gotfredsen griner. ”Nej, sådan kan man ikke sige det. Men jeg tror, at religiøse mennesker har bedre mulighed for at kende deres egne begrænsninger.”
Du tror, det onde fylder meget i folk. Hvad får man ud af at fortælle folk, at de er onde?
”Hvis vi ikke er bevidste om det onde, kan vi ikke bekæmpe det. Det er vigtigt, at folk ikke tror, at de gør det gode automatisk – og det har vi en tendens til at tro. Jeg vil gerne gøre folk opmærksomme på det, når vi som mennesker måske i virkeligheden handler og tænker egoistisk og selvkredsende i den tro, at vi gør det gode. Vi må være opmærksomme på det dystre i mennesket for at kunne bekæmpe det, og vi må bekæmpe det for at kunne være så gode mennesker som muligt, og dermed kunne behandle andre så godt som muligt. Det er da en meget stor del af meningen med tilværelsen at bestræbe sig på at være et så godt menneske som muligt.”
Vi elsker for lidt og for narcissistisk
Hvor ser du det selvkredsende og dystre i dagens Danmark?
”Et eksempel, jeg skriver om i min nye bog er, at vores kærlighedsbegreb blevet meget snævert. Vi har fået den opfattelse, at bare vi elsker vores nærmeste, så elsker vi nok. Kernefamilien er en institution, vi ikke kan undvære, og den er den bedste måde for børn at vokse op på. Men den indebærer den risiko, at vi lukker os inde omkring os selv og vore nærmeste, og glemmer omsorgen for dem, der ikke lige er med i den tætteste, lille kreds af mennesker omkring os.”
Hvem skal man da elske, ud over sine nærmeste?
”Jamen, ideelt set skal man elske alle. Misforstå mig ikke; jeg synes, det er fantastisk, hvis man elsker hinanden i en familie. Men hvis vi kun elsker dem, vi i forvejen har mest lyst til at elske, får kærligheden nemt en narcissistisk og selvkredsende karakter. Jeg ser det hos mange forældre i dag, som har en narcissistisk tilgang til det at have børn. Vi skal arbejde os hen imod et bredere og større kærlighedsbegreb, så vi kan træde ud over vores inderste cirkler og drage omsorg for andre.”
Samfundets forfald skyldes irreligiøsitet og velfærdsstat
Mange kulturkonservative mener, at Danmark og Vesten lever i en forfaldstid. Hvad mener du om det?
”Det er rigtigt. Vi ser det for eksempel derved, at kristendommen er under pres i Vesten. I for eksempel Afrika er kristendommen i vækst, men her er der et stort frafald. Og vi ser det ved, at vi har et alt for stort materielt fokus - vi går for meget op i, hvad vi kan eje. Og vi lever i en mediefikseret tid. De faktorer avler en overfladisk tilgang til tilværelsen og samfundet. Man ser det også i samfundsdebatten, som generelt er blevet overfladisk og åndløs. Jeg savner i høj grad en klogere og mere seriøs politisk debat, hvor man også inddrager de åndelige aspekter af tilværelsen."
Velfærdsstatens udvikling er en anden faktor i forfaldet, mener Sørine Gotfredsen:
”Velfærdsstaten har på nogle områder langt overskredet det punkt, hvor den har et leje, der ikke går ud over initiativ, ansvarsfølelse og virkelyst. Grundtanken bag velfærdsstaten er god, og det er selvfølgelig af stor værdi, at vi alle sammen kan komme på hospitalet osv. Men det kræver en meget stor ansvarsfølelse hos os alle at bære velfærdsstaten, og den er jeg simpelthen ikke sikker på, vi alle har.”
Mange ville fokusere på den demografiske faktor – at vi bliver færre og færre mennesker i Vesten. Det er vel vigtigt?
”Ja, her kommer den manglende ansvarsfølelse måske igen og spiller en rolle. Man tager ikke den opgave på sig det er at føre slægten videre. Det gælder også mig selv. Men det kommer jo an på, hvor bredt, man anskuer menneskeheden. I det store regnskab er vi for mange mennesker i verden, så overordnet må man sige, at der er børn nok. Men fokuserer man på Vesten versus de andre, er det klart, at man må konkludere, at vi har et problem.”
-----
Sørine Gotfredsens bog ”Den åndløse dansker” udkommer d. 16. september. I bogen forsøger hun at identificere nogle af de kræfter i vores samfund, som hun mener bidrager til, at vi bliver ringere og mere selvoptagede mennesker. Hun kommer blandt andet ind på journalisters magt, børnefamilien, politikere, folkekirken, ateisme og debatten om ligestilling mellem kvinder og mænd.
Denne artikel er kommet i stand takket være penge fra 180Graders superbrugere, der har tegnet et abonnement til 39 kr. om måneden. Du kan blive superbruger ved at klikke her.
Vi kommer aldrig til at enes med socialister, som tror at man kan skabe den perfekte løsning, det perfekte samfund og dermed det perfekte menneske. Det stammer helt fra den franske revolution.
Det er simpelthen en bevidst fornægtelse af menneskets natur.
Ondt og godt findes i alle mennesker, ikke i samme blanding forstås.
Og det fritager os ikke for at forbedre os.
Solsjenitsyn har sagt det helt præcist:
”Hvis vi stod i valget mellem godt og ondt, hvordan kan vi vide hvad vi selv ville have gjort. Hvis mit liv havde været anderledes, kunne jeg så ikke selv være blevet en af disse bødler. Bare det var så enkelt! Bare der fandtes onde mennesker et eller andet sted, der begår forfærdelige onde gerninger, og det var nødvendigt at adskille dem fra os andre og udradere dem. Men den linje, som skiller godt fra ondt, skærer gennem hjertet på hvert enkelt menneske. Og hvem er villig til at udradere et stykke af sit eget hjerte”
Og videre: ”For at handle ondt, skal et menneske først og fremmest tro at det han gør, er godt ”
"Vi kommer aldrig til at enes med socialister, som tror at man kan skabe den perfekte løsning, det perfekte samfund og dermed det perfekte menneske. Det stammer helt fra den franske revolution."
Du tager fejl. Socialister ønsker ikke at skabe den perfekte løsning. Socialister er styret af misundelse og ondskab, det er derfor de har skabt så uendelig megen lidelse og død, når de har fået magt. Og det stammer ikke fra den franske revolution - det stammer fra hæmoroiderne.
Du forstår desværre ikke socialisme, jeg vil opfordre dig til at læse op på emnet. Læs eks.vis bøger af Noam Chomsky og Ayn Rand, så vil du få en anden opfattelse.
Din opfattelse skyldes politiske partiers skævvridning af begrebet, desværre... men sandt :)
Den Franske revolution handlede altså ikke om socialisme, den handlede om "Frihed, Lighed og Broderskab"
Forklaret af en lang række franske revolutionærer som værende Frihed før lighed, lighed er rettighedsmæssigt og broderskab er tanken om at vi skal værne om hinanden som nation.
Altsammen en frankofiliseret udgave af John Locke's tanker.
Jeg synes nu, at Jens Møller Thygesens formulering må være OK. Han siger ikke som jeg læser det, at revolutionen "handlede om" socialisme.
Udover afskaffelsen af den eksisterende enevælde var der ikke mange sager der forenede de franske revolutionære.
De revolutionære var delt i mange - meget uenige - partier der på skift guillotinerede hinanden. (F. eks. blev samtlige medlemmer ad den ateistiske fraktion - Hebertisterne - Guillotineret 24. marts 1794 af deres medrevolutionære)
Den franske revolution var et bloddryppende kaos af myrderier og indbyrdes magtkampe.
Af revolutionen udsprang mangefold gode og onde ting. Bl. a. den totalitære marxisme.
Hvem er vi? Kulturkonservative er nøjagtigt så kollektivistiske og totalitære i deres tankegang som socialister. Én må sky begge som pesten.
T Larsen:
Rent vrøvl! Langt de fleste kulturkonservative vil bare have lov til at være i fred i deres eget land. Mange af dem er endda minarkistiske. Kulturkonservative som Sørine vil ikke tvinge dig til nogetsomhelst.
T Larsen:
Gu' har jeg ej, du kan bare holde dig væk og finde dig et sted hvor du ikke kan være i fred - evt. bare blive i det nutidige Danmark, hvor det sidste du får lov til, netop er at være i fred.
kommer der også et lækkert interviev med Anne Marie Helgner, som har omtrent lige så meget at gøre med det liberale Danmark, som den små Sørinne.
Sørine får endnu engang vist at religiøse ikke har noget at tilbyde det moderne samfund. Det er den samme gamle smøre om at samfundets forfald skyldes vores manglende tilbedelse af, og her er det vigtige ord hendes, gud.
Man behøver blot betragte et portræt af pastor Gotfredsen, så får man med 1000 atmosfærers tryk slået fast, at menneskelivet i sandhed er dystert.
Sikke noget fækalier, Hr. Knockel! At dømme efter de kontrafejeksempler man se på Eders hjemstavn må hun kunne blive skønhedsdronnign på de kanter!
Meget ærede hr. Perlsø. Jeg indbyder Dem og andre nærværende debattører til at betragte tidens førende nordvestjyske skønheder og derefter selv at dømme:
De foretrækker, Hr. Knockel, sikkert fru Kinnock med det yndige smil.
Så pyt skidt med indholdet i det, der bliver sagt - sådanne fru Kinnock-smil får jo tilværelsen til at synes så ulidelig legende let?
Meget ærede hr. Kragh. Mine personlige partnerpræferencer er 1) tavshed, 2) skønhed, 3) nytteværdi. De vil se det behørigt dokumenteret her:
http://www.landsbytossen.dk/Knockelbryllup.htm
Nutiden er skam ikke så a-religiøs som mange går og tror - der er bare sket et subtilt skifte af guddom:
Den nye religion dyrkes af næsten alle danskere og udfoldes på DR's og de andre main-stream-mediers alter.
Den daglige gudstjeneste er TV-Avisen.
De i TV-avisen adspurgte eksperter fungerer som orakler der leverer den hellige uomtvistelige sandhed.
Almissen til kirken er sat i system ved DR's tvungne licensopkrævning.
Man bliver et godt og næstekærligt menneske ved også at donere 100 kr til indsamlingsshow.
Folkene inde bag DR's mure har fuldstændig magt over befolkningens syn på verden og sågar de daglige tanker og diskussionsemner. En magt der overgår selv de mest dominerende kirker der er set i historien som jo typisk måtte ty til vold for at dominere. I dag betaler befolkningen uden den store modstand og lapper ganske frivilligt DR kirkens propaganda i sig med veltilfredshed.
Jeg ved snart ikke om ovenstående bør tagges som "sarkasme" eller ej...
"Nutiden er skam ikke så a-religiøs som mange går og tror".
Nej, slet ikke. Og den har mange forskellige templer, hvor ritualerne udøves.
Lad mig blot nævne enkelte - udover DR og MSM, som nævnt af Wowbagger.
- Shopping centre aka altre for Mammon.
- COP-xx konferencer m.v., hvor klima-guden Gaya dyrkes.
- EU's "sharia" med detail-reglementer.
- Gruppen af 'flove' kultur-'personligheder', der gerne offentligt celebrerer ritualer med fokus på egen 'godhed'. Den gruppe har vist nok også en afdeling for 'De stuerene".
-
-
@Camilla Paaske Hjort
Godt arbejde. Rart at erfare, at der stadig findes journalister, der gider at gøre sig umage. Bliv for guds skyld ved med det. Sørine er blandt de mest interessante (og mest bevidst misforståede) personligheder i Danmark. Hun har - modsat så mange andre debattører - virkelig noget at byde på. Måske det er derfor, at 'Eliten' har så travlt med at skamme hende ud.
Et andet godt interview med Sørine Gotfredsen kan findes her. Det varer en time, men man er i godt selskab.
Godt interview med Sørine Gotfredsen.
På trods af at flere "liberale" ikke kan lide hendes budskab, enten fordi hun er konservativ eller kristen, så syntes jeg det er glimrende at 180 grader ikke er blege for at udvide repertoiret.
Hun udviser netop indsigt, når hun ikke placerer alle problemerne hos en oppustet velfærdsstat, og sætter alle løsninger lig med lavere skattetryk.
Interviewets central spoergsmaal:
Så religiøse er bedre mennesker?
Sørine Gotfredsen griner. ”Nej, sådan kan man ikke sige det. Men jeg tror, at religiøse mennesker har bedre mulighed for at kende deres egne begrænsninger.”
Men, Camilla, her lader du nok SG slippe for let. At kende sine begraensninger er jo netop definitionen paa et godt menneske. SG har bare ikke mod til at sige tingene lige ud - det er faktisk lidt hyklerisk. Lad os lige opsummere: ethvert menneske som reflekterer over sine handlinger har bedre muligheder for at opfoerer sig korrekt, hensynfuldt og for at se sine egne fejl. Det har intet med religion at goere. Og det er lige netop SGs fejlslutning paa dette punkt som bragte hende ud i korstogs-retorikken i forbindelse med ulykken i Norge, men som tilgengaeld gav hende en masse opmaerksomhed (her i den selvoptagede tidsalder...!)
Bemaerk ioevrigt hvorledes SG gentagne gange bruger "kaerligheden" som afpresningsmiddel. Kort sagt, hvis ikke man er kristen saa er man ikke kaerlig. Det lyder jo slemt for os ikke kristne. Men det er selvfoelgelig ren retorik. Kaerlighed, had, det gode, det onde osv, fandtes altsammen laenge foer Jesus blev foedt. Bare spoerg de gamle graeske filosoffer, eller de endnu aeldre oesterlandske filosoffer.
Jeg oensker alle en god og reflekterende weekend uanset tro!
Jeg deler personligt ikke Sørine Gotfredsens syn på religiøsiteten/kristendommens nødvendighed. Men det er jo en svær afvejning, om man skal begive sig ud i en diskussion, eller om man skal lade interviewpersonens synspunkter stå mere for sig selv.
Måske lader jeg hende slippe for let, men jeg synes, hun yder et værdigt, spændende og på mange måder modigt bidrag til samfundsdebatten i Danmark. Så kan man være enig med hende eller ikke. Hendes ord falder tydeligvis ikke i god jord hos mange liberale - det havde jeg så heller ikke regnet med - men det er der jo ikke så meget at gøre ved ;-).
Hvori består modet, Camilla? Sørine har et evigt liv i paradis der venter på hende. Jo mere hun spreder hendes religiøse propaganda, jo mere sikker er placering ved foden af guds trone.
Jo mere hun spreder hendes religiøse propaganda, jo mere sikker er placering ved foden af guds trone.
Enhver, der har sat sig bare den mindste smule ind i tingene, vil vide, at lutheransk kristendom netop er et opgør med enhver tanke om gerningsretfærdighed.
Besvarer det dit spørgsmål?
Ahh ja, det var der hvor det næstsidste krav blev fjernet fra den kristne. Nu skal man bare tro, men man behøver ikke engang at opføre sig ordentligt. Hvad helvede skal man bruge jeres overtro til?
Jeg spørger igen, hvori består Sørines mod når hun ved der venter hende et evigt liv i paradis?
Tak for et godt interview.
Og jeg er enig. SG er normalt modig og ret begavet at hoere paa i offentlige debatter (i modsaetningen til flere andre folkekirkepraester jeg kunne naevne). Derfor er det extra interessant at proeve at forstaa hvordan hun mener at kunne danne bro mellem en dogmatisk religioes forestilling og en fri og udogmatisk debat. Der ligger et paradoks her. Desvaerre synes jeg ikke at hun er hverken aerlig eller saerlig reflekterende paa dette punkt i interviewet.
Men det maa blive naeste gang. :-)
Sørine Gotfredsens analyser og verdenssyn baserer sig på falske præmisser.
Vi der har faglig indsigt - og som har undersøgt de konkrete terroraktioner ned i detaljen - står nu med en ganske ubehagelig viden - om hvad der foregår
Professor Steven E. Jones
http://video.google.com/videoplay?docid=9210704017463126290#docid=-3088832407277518220
Professor David Chandler og Architect AIA Richard Gage
http://video.google.com/videoplay?docid=-4617650616903609314#
Professor James H. Fetzer, University of Minnesota (Tidligere US Marine)
http://www.youtube.com/watch?v=08va1i6LYPc
Professor Niels Harrit
http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o
Ph.d. David Ray Griffin
http://video.google.com/videoplay?docid=6280545693286773394#
Arkitekt Jan Utzon
http://www.youtube.com/watch?v=txUaDtIbLow
1.500 arkitekter og ingeniører
Danny Jowenko
http://www.youtube.com/watch?v=hZEvA8BCoBw&feature=player_embedded
Vi der har faglig indsigt - og som har undersøgt de konkrete terroraktioner ned i detaljen - står nu med en ganske ubehagelig viden - om hvad der foregår
Du har ikke undersøgt en skid. Du har spildt din tid på diverse websider hvor anti-semitter, løgnhalse og andre tosser kan slå sig løs med deres had til vesten. Din liste mangler lige Jesper Klein og Ahmadinejad for at være perfekt.
Troofer bevægelsen er anti-videnskab.
Udover, at druke os der læser, i links, hvad mener du at disse kilder du leverer, beretter af saglige emner, fortalt i egne ord?
Særligt da SG's indlæg primært er om Breivik, ikke om 9-11...
Peter, det er standard teknik for konspirationstosser at linke til en masse videoer. De har meget svært ved selv at formulere deres tanker. Det er det samme mønster over hele nettet.
Videoerne selv er ofte stærk manipulerende. Citater tages fuldtændig ude af kontekst. Dyster musik tilsættes for den dramatiske effekt. Der lyves ofte direkte. De er ikke værd at spilde sin tid på.
Til dato har ingen troofer været i stand til at give en bare nogenlunde fyldestgørende forklaring på hvad de mener der skete 11 september 2001. De har naturligvis masser af beskyldning og "teorier", men de er aldrig i stand til at forklare hvordan noget er foregået. Et eksempel er "nano-thermite" som et flertal af dem mener blev brugt til at ødelægge stålkonstruktionen i tvillingetårnene. De har INGEN forklaring på hvordan denne nano-thermite overhovedet blev placeret i tårnene. Og hvis du spørger, er svaret ofte: vi stiller bare spørgsmål.
Ja og så kunne jeg jo heller ikke holde mig til trådens emne.
>Peter, det er standard teknik for konspirationstosser at linke til en masse videoer. De har meget svært ved selv at formulere deres tanker. Det er det samme mønster over hele nettet.
Jeg er enig. Jeg har selv obsereret det talrige gange.
Det matcher sjovt nok mange AGW-benægteres debat-M.O.
>Til dato har ingen troofer været i stand til at give en bare nogenlunde fyldestgørende forklaring på hvad de mener der skete 11 september 2001.
Enig. Der er kun insinuationer og 'noget var galt'.
FACTS ON WORLD LEADING PHYSICIST PROFESSOR STEVEN E. JONES:
Ph.D. in physics from Vanderbilt University in 1978. Jones conducted his Ph.D. research at the Stanford Linear Accelerator Center (from 1974 to 1977), and post-doctoral research at Cornell University and the Los Alamos Meson Physics Facility.[1]
Jones conducted research at the Idaho National Laboratory, in Arco, Idaho where, from 1979 to 1985, he was a senior engineering specialist. He was principal investigator for experimental muon-catalyzed fusion from 1982 to 1991 for the U.S. Department of Energy, Division of Advanced Energy Projects. From 1990 to 1993, Jones studied fusion in condensed matter physics and deuterium under U.S. Department of Energy and Electric Power Research Institute sponsorship. Jones also collaborated in experiments at other physics labs, including TRIUMF (Vancouver, British Columbia), KEK (Tsukuba, Japan), and the Rutherford Appleton Laboratory at Oxford University - Wikipedia
DEN ANONYME "MADS Ms" "ANALYSE" AF DISSE FACTS:
"...anti-semitter, løgnhalse og andre tosser kan slå sig løs med deres had til vesten..."
_______________________________________________________________________________
@ Mads M - som du udemærket godt ved - så er pointen - at 911-truth-bevægelsen består af dels efterladte familier - pårørende til de afdøde - dels en imponerende sag- og fagkundskab - blandt alle relevante faggrupper.
At Steven E. Jones i et årti var verdens førende videnskabsmand vedrørende muon-catalyzed fusion - gør ham jo IKKE til et menneske - der passer til dine udsagn om
"...anti-semitter, løgnhalse og andre tosser kan slå sig løs med deres had til vesten..."
- sådan som du påstår.
Han er en anerkendt videnskabsmand, der selvklart også kan anvende den videnskabelige metode i forhold til de fysiske omstændigheder omkring 911.
Steven E Jones falder ind under kategorien "løgnhals". Den videskabelig metode er ikke nok, man er selvfølgelig nød til at vide noget om det emne man undersøger.
Da du IKKE har andet på programmet end at være en troll - med en påfaldende forkærlighed for ordet - "Løgnhals" - så har jeg ikke mere til dig.
@ PB Perlsø
1. Pointer
Som enhver fint kan konstatere for sig selv ved at klikke på de fremlagte links - så bliver pointerne skåret ud i pap på bedste naturvidenskabelige vis:
Med den konklusion, at den officielle konspirationsfantasi om Usama bin Ladin og de 19 arabiske flykaprere - der fik de tre World Trade Center skyskabere 1, 2 og 7 til at spontanpulverisere - nødvendigivs må være et falsum.
Dette har relevans til Sørine Gotfredsen - idet hendes generelle præmis om islamistisk terror - som årsag til katastrofen - er i direkte modstrid med naturlovenes uigendrivelige realitet.
2. Utøya
Vedrørende Utøya-massakren så har den en række af de typiske karateristika, der kendetegner en FALSE FLAG-BLACK OP-PSY OP.
Det vil jeg muligvis skrive en artikel om senere.
Med den konklusion, at den officielle konspirationsfantasi om Usama bin Ladin og de 19 arabiske flykaprere - der fik de tre World Trade Center skyskabere 1, 2 og 7 til at spontanpulverisere - nødvendigivs må være et falsum.
Her ser vi hvordan troofer bevægelsen benytter sig af løgne. Bygningerne blev ikke pulveriserede. Og der er intet spontant ved sammenstytninger foresaget af brand og strukturel skade.
Dette har relevans til Sørine Gotfredsen - idet hendes generelle præmis om islamistisk terror - som årsag til katastrofen - er i direkte modstrid med naturlovenes uigendrivelige realitet.
Det er eddermame en tendentiøs relevans.
Vedrørende Utøya-massakren så har den en række af de typiske karateristika, der kendetegner en FALSE FLAG-BLACK OP-PSY OP.
Klassiks paranoia fra en konspirationstosse. Tror man først på en konspiration så er alt der forekommer i denne verden også en konspiration. Alt ses gennem brillerne monteret på sølvpapirs hatten. Jeg vil betegne det som en psykisk lidelse.
@ Mads M - jeg kan IKKE rigtigt se dine saglige argumenter nogen steder?
Endsige nogen dokumentation? Eller konkrete svar på de videnskabelige og akademiske gennemgange - som jeg har fremlagt?
Dine personangreb vil jeg tilgengæld gerne have mig frabedt?
De bringer mindelser om denne blogs overskrift:
Vi må være opmærksomme på det dystre i mennesket...
Du har ikke fremlagt en eneste "videskabelig eller akademisk gennegang". Du har linket til en masse bullshit. Hvis jeg skulle svare i samme stil kunne jeg linke til diverse debunking sites, men jeg gider ærligt talt ikke synke til dit niveau.
Du vil gerne have dig frabedt personlige angreb? Så vil jeg anbefale at du formulerer dine fantasier med egne ord. Jeg kan ikke respektere tosser der bare linker til idiotiske youtube videoer.
>Som enhver fint kan konstatere for sig selv ved at klikke på de fremlagte links
Du mener den tæppebombning du leverede?
>Dette har relevans til Sørine Gotfredsen - idet hendes generelle præmis om islamistisk terror - som årsag til katastrofen - er i direkte modstrid med naturlovenes uigendrivelige realitet.
Ordflom.
PEER REVIEWED SCIENTIFIC ARTICLE
Active Thermitic Material Discovered in Dust from the 9/11 World Trade Center Catastrophe
By
Niels H. Harrit, Jeffrey Farrer, Steven E. Jones Kevin R. Ryan, Frank M. Legge, Daniel Farnsworth, Gregg Roberts, James R. Gourley and Bradley R. Larsen Pp 7-31
Igen kan du kun poste links som den amatør du er.
The Open Chemical Physics Journal er en totalt obskur udgivelse.
The Open Chemical Physics Journals redaktør opdagde sit job efter artiklen var blevet sneget forbi hende. Hun kunne ikke acceptere at lægge navn til så dårligt et stykke arbejde. Der er skrevet en del artikler om dette.
Peer reviewed er foretaget af Steven Jones' venner (løgnhals).
Materialerne fundet i støvet er rust og maling rester. Niels Harrits kollegaer på KU skammer sig over ham.
BBC-DOKUMENTAR:
"AL-QAEDA" ER EN PARANOID KONSPIRATIONSTEORI UDEN SUBSTANS
Nåh ja, hvis BBC (Englands svar på DR) siger det så må det jo passe. De har aldrig taget fejl før.
Jens, kan du andet end at linke til pseudo-videnskabelige artikler og videoer? Er du i stand til selv at formulere nogen af dine tanker omkring dette emne? Jeg tvivler.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 3 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 1 time og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 1 time og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 15 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 14 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 16 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 10 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 10 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 10 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 1 time og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 14 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 5 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 19 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 19 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 3 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag, 1 time og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 17 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
Om Camilla Paaske Hjort Freelancejournalist for 180Grader.dk. Medlem af Dansk Presseforbund. Kontakt: camillahjort09(snabela)yahoo.dk og camillahjort09(snabela)gmail.com. Se Camilla Paaske Hjorts profil eller Følg Camilla Paaske Hjort |
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 153 klik
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 137 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 106 klik
De rige får beskåret børnechecken 26/05 08:11 - 99 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 97 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1044 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 516 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 470 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

