SRP snyd er et af mange udtryk for det farligt pinlige niveau i gymnasiet

I denne uge afleverede en lang række elever deres studieretningsprojekt

Mikkel Ballegaard,

19/12/2014

I denne uge afleverede en lang række elever deres studieretningsprojekt. Formentlig efter stort slid og slæb med at få de sidste kilder på plads og det sidste komma til at passe grammatisk. Men ifølge Berlingske er det ikke alle elever som har knoklet i de sidste uger. For nogle elever tog sig en ekstra fridag og brugte i stedet 2.000 kr. fra opsparingen for at få deres SRP opgaver skrevet af andre.

Snyd er aldrig okay. Og for de som i allerværste grad har snydt, må udsmidning fra skolen være en mulig sanktion.

Dog er det sikkert, at snydere altid vil være der, uanset hvad. Det er uomtvisteligt.

Men hvis Berlingskes artikel rammer virkeligheden, og så mange elever snyder, er det en mere alvorlig sag. Og mest af alt er det et udtryk for et pinligt ringe niveau i gymnasiet. For en stor del af SRP-snyd er resultatet af unge mennesker som ingen akademisk læring har, der skal skrive en akademisk opgave til dobbeltkarakter.

Jeg husker selv, hvordan det var at skrive den første ”store, rigtige akademiske” opgave. Og jeg husker i særdeleshed, hvor nyt det hele var. Kildehenvisninger og taksonomiske niveauer. Diskussion, analyse og perspektivering er ikke just noget man havde arbejdet intensivt med i løbet af ens gymnasietid. Vejledningen til opgaven er også underlig skruet sammen. Man kan få vejledning før man skriver sin SRP, men ikke undervejs i skrivningen.

Det er ellers her man for første gange støder på problemerne om, hvordan man laver ordentlige fodnoter, hvordan man dybdegående behandler en kilde osv.

Og det er her vi finder problemets kerne.

Jeg bebrejder ikke de unge for at stå i vildrede når de første gang møder en akademisk opgave. Jeg bebrejder gymnasiet for ikke tidligere at have stillet de unge en akademisk opgave.

Hvis man i stedet for 15 små skriftlige opgaver om året blev stillet fire store, ville de unge langt tidligere have stiftet bekendtskab med en akademisk opgave.

Mange af de unge som i dag finder sig selv i en akademisk labyrint når de skal skrive den vigtige SRP opgave, vil have lettere ved at finde gennem labyrinten. Et tidligere møde med akademiske opgaver vil være fagligt styrkende for de elever som går på gymnasiet.

Vi vil ikke komme snyd til livs ved en større faglighed, men flere af de mange tvivlere som i dag køber sig til hjælp eller en opgave, vil være bedre rustet til SRP opgaven. Og det er i elevernes, gymnasiernes, forældrenes og samfundets interesse.

I sidste ende bliver vi alle snydt, så længe gymnasiets niveau er hullet som en schweizerost

Kilde: