Støtte til at gøre noget man ikke gør
Udgivet for 597 dage siden i Politik
Tilføjet 07/10 01:42 til Boblere af Kenneth Kirkeby
Når man får "Statens Uddannelsesstøtte" synes jeg det virker meget logisk at det er en støtte man bliver tildelt fordi man studerer. Desværre har jeg måttet sande at logik mange steder i det offentlige er "en by i Rusland" - noget meget langt fra den verden vi lever i! Pengene fosser i mange tilfælde ud af statskassen uden vi får noget som helst for dem.
(Hvis man ikke har meget tid kan man springe til sidste afsnit og alligevel lige få størstedelen af pointen)
Mine egne erfaringer fra læreruddannelsen har givet mig lidt af et chok. Uden at pudse min egen glorie alt for meget, kan jeg konstatere at mange af mine medstuderende har ufattelige høje fraværsprocenter, mange over 50%. Så længe man tillader det kan man gøre nok så meget for at forbedre uddannelsen, det vil bare ikke have nogen effekt. Derfor er det indlysende at det er her der først og fremmest skal skrides ind når vi vil have bedre lærere ud i folkeskolerne. Gør vi ikke det er dette et af de steder vi spilder penge, altså på selve uddannelsen og oveni det får det også kæmpe økonomiske konsekvenser på sigt.
Men hvad er problemet med fraværsprocenterne? - Hvis man kan bestå har man vel gennemført uddannelsen? NEJ!
Det er et problem hvis man kan udeblive fra undervisningen og alligevel få et papir på at man har gennemført dén og tilegnet sig den viden og de kompetencer undervisningen har til formål at give, bare fordi man kan bestå nogle eksamener. Hvis beståede eksamener betyder at man har gennemført undervisningen og fået det ønskede udbytte heraf, kan vi jo fuldstændig reformere vores uddannelsessystem og vi kunne spare ufatteligt mange penge - på kort sigt. På lang sigt vil konsekvenserne være katastrofale, men:
Forestil dig, at man hvis man gerne ville være lærer (eller hvad som helst andet) kunne få udleveret en liste over hvilke fag man skulle eksamineres i og få udleveret en litteraturliste og så bestå eksamenerne og så være færdiguddannet lærer. Uddannelsen ville være utroligt billig, jeg vil anslå at mange vil kunne gennemføre den på et halvt år. På den måde kan vi spare enormt mange penge, men på lang sigt vil de faglige konsekvenser resultere i at vi bliver dumme og ikke kan klare os i den globale verden.
Ovenstående er desværre ikke bare en forestilling. Det er delvist en del af den måde vores uddannelsessystem hænger sammen på, så længe vi accepterer ubegrænsede fraværsprocenter.
Ovenfor har jeg kort forsøgt at synliggøre hvor grotesk jeg synes systemet er og nævnt hvad der bliver spildt af penge og ressourcer. Der er brug for handling, men hvad er løsningen? Hvis man skal starte et sted kunne man i mine øjne lave en simpel og vaskeægte "Fair Løsning": Man skal have trukket sin fraværsprocent fra sin SU og selve fraværsprocenten blev skrevet på eksamensbeviset, så ens kommende arbejdsgivere udover faglige evner og viden, også kunne få et indblik i ens engagement og arbejdsmoral. I samme forbindelse skulle man indføre en fraværsgrænse hvor man, hvis man overskred den, skulle tilbagebetale de penge der er blevet brugt på den ikke gennemførte uddannelse. Man kunne også blive tvunget til at tilbagebetale hele SU'en, men på det punkt er man jo allerede blevet "straffet" én gang, så der kunne man godt gå på kompromis. På denne måde får vi frasorteret de brådne kar og sikrer at kun engagerede OG belærte lærere kommer ud i folkeskolen og støber fundamentet for "Vidensamfundet Danmark" - og vi sparer en masse penge.
Wupti...! Eller hvad synes I andre?
Man skal IKKE have støtte til at gøre noget man ikke gør!!! (Det er roden til alt(/meget) ondt...)
Wauv- en fraværsprocent på 50, jeg er faktisk ret imponeret.
fraværsprocenten blev skrevet på eksamensbeviset, så ens kommende arbejdsgivere udover faglige evner og viden, også kunne få et indblik i ens engagement og arbejdsmoral.
God ide, jeg tror arbejdsgiverne vil have større nytte af at kende ens arbejdsmoral end ens eksamensbevis.
Jeg er delvis enig med debattøren, men samtidig må jeg også indrømme at jeg har kendt flere folk på min egen uddannelse, der også havde relativt høje fraværdsprocenter, og de var sgu' generelt dygtige folk. Også set i forhold til dem, der næsten altid var til stede.
Folk lærer forskelligt, og for nogen mennesker er der desværre ikke altid ret meget udbytte ved at sidde til en forlæsning og høre på nogen fortælle om hvad der står i det afsnit der skulle være læst til idag. for andre er det den eneste måde og lære noget på.
Jeg er på sin vis enig i at studerende selvfølgelig skal studere, hvis de er "studerende", men samtidig er det at forsimple tingene, hvis man til til og trække folk i deres SU på baggrund af deres fraværdsprocent. Og hvordan vil man håndtere en situation hvor en studerende bliver ramt af et uheld eller en alvorlig sygdom, der tvinger dem til at være fraværende fra studiet i f.eks. 1½ måned, hvor de dog stadig får læst det pensum de skal?
Og husk desuden på at folks økonomi skal hænge sammen i sidste ende, og at der er forskel på fraværd grundet dovenskab, sygdom, selvstudier og nødvendigt arbejde. Reducerer du SUen, så kan du hurtigt ende med at tvinge nogen studerende ud i at måtte arbejde mere, og derved forsømme deres studier (yderligere) og/eller forlænge deres studietid som et resultat deraf.
Grundideen er fin nok, men implementeringsideen dur ikke.
Jeg kan helt klart godt se dine pointer. Men hvis de dygtige mennesker var så dygtige at de inden de startede på studiet eller efter et halvt år kunne bestå eksamen, kan vi så acceptere det?
Din kommentar til forelæsninger er korrekte, men jeg taler i forhold til undervisning. Undervisning lægger op til læring, forelæsninger er i mine øjne kun viden.
Dine bekymringer i forhold til de studerendes økonomi har du selvfølgelig ret i at vi skal finde en løsning så langtidssyge ikke bliver ramt. Dog vil jeg sige at hvis man fremover er klar over reglerne inden man starter sit studie, så kan jeg ikke se at vi trækker gulvtæppet væk under deres økonomi. Så er man jo bekendt med konsekvenserne af sit fravær fra undervisning. Og igen vil jeg gerne pointere min skelnen mellem undervisning og forelæsning!
Jeg er glad for at du er enig i ideen, og jeg er enig i at implementeringen har huller, men jeg synes klart det er ud af den tangent vi skal arbejde...
-10
Fraværsprocent siger absolut intet.
Det afhænger af undervisningsformen og folks præference for at lære. Personligt ville jeg hellere sidde derhjemme og læse en ekstra bog eller 3 om et emne end at høre en underviser læse op af Power Point slides i 2 timer. Det er spild af tid - jeg kan godt læse - jeg behøver ikke en lydbog!
Mange studerende elsker når de kan læne sig tilbage og få læst overskrifter op så de kan slippe med måske at skimme studiematerialet igennem. Andre elever bliver bare møg irriterede over at spilde sin tid.
Personligt havde jeg mange fag på CBS i sin tid hvor jeg havde en forsvindene lille deltagelsegrad. Man finder jo hurtigt ud af om underviseren bidrager med noget eller ej og så deltager man hos dem der rent faktisk har noget at tilbyde som man ikke kan læse sig til.
Det er også fint, men hvorfor skal der så betales for undervisning og forelæsninger som ikke bliver fulgt?
Fraværsprocent har muligvis ikke den store indflydelse på udbyttet af studier baseret på forelæsninger, men mit eksempel fra læreruddannelsen er baseret på klasseundervisning og der har fraværsprocent noget at skulle have sagt. Måske ikke altid i forhold til eksamenskarakteren, men hvorfor så ikke lade folk tage eksamen efter et halvt år, hvis de kan bestå den der. Så er der penge at spare. Men er det det vi vil?
Hvis fraværsprocent ikke har noget at skulle have sagt kan vi jo bare ændre pensum, og wupti, så har vi en bedre læreruddannelse. Niksen...
Hvis man kan gennemføre studiet og bestå sin eksamen så er det vel lige meget hvordan man gør det. Fordi du synes du får et udbytte af at deltage i forelæsninger er jo ikke ensbetydende med at andre der lærer på en anden måde får det samme udbytte. Man må vel være nogenlunde frit stillet til at vælge den undervisningsform man har det bedst med.
Hvis du deltager i samtlige timer og jeg bliver væk fra de fleste timer fordi jeg hellere vil læse en ekstra bog eller 2 om samme emne(personligt vil jeg hellere læse 3 mikroøkonomi bøger af forskellige forfattere end at læse den samme 3 gange eller for den skyld at få læst teksten op af en lektor) og vi begge går op til eksamen og består med samme karakter - har jeg så fortjent mindre SU end dig fordi jeg har studeret på en anden måde?
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 4 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 2 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 1 time og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 16 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 1 time og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 14 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 16 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 11 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 1 time og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 11 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 11 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 14 timer og 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 5 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 19 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 19 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 3 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag, 1 time og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 11 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 17 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Kenneth Kirkeby 22-årig lærerstuderende og musikant. Bliver bl.a. kaldt en falsk liberalist og skabssocialist og jeg må da også indrømme at jeg ikke vader... Se Kenneth Kirkebys profil eller Følg Kenneth Kirkeby |
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 153 klik
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 137 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 106 klik
De rige får beskåret børnechecken 26/05 08:11 - 99 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 97 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 1044 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 516 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 470 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

