Undskyld, men: Fuck tonen.
Udgivet for 205 dage siden i Politik
Tilføjet 02/11 21:02 til Boblere af Juul
I en tid, hvor en bramfri blogger med pseudonymet Bitterfissen Bethany får speltbrødet til at hæve forkert på Østerbro, og hvor der afsættes hundredevis af millioner til tvivlsomme afrikanske modtagere for at sende signaler om, hvor gode og ordentlige vi er, må man undre sig over bornetheden og iveret for at fremstå som (ikke nødvendigvis "være") Det Gode Menneske.
Hvad enten det så kommer til udtryk i ens skalten og valten med andres penge, eller offentlig opposition til en blogger, der sætter fingeren på det ømme punkt og hykleriet.
På 180grader.dk forlader en kolerisk kommentarmager foretagendet, og debatten drejer sig straks om, hvor upassende det er, at der findes indlæg af brugere, der skriver under pseudonym. Uha, det kan vi ikke have.
Men hattedamer af begge køn, "anstændige" borgerlige, socialliberale med radikal selvcensur :
Fuck jer og fuck jeres "tone"!
Nej, nu må vi be' om vores himmelblå! Hvad er det dog for et sprog?
Det skal jeg sige jer:
Ytringsfriheden og herunder kritikken af det bestående magthaveri, den fremherskende diskurs eller overfølsomme mimoser forklædt som religiøst praktiserende overlever kun, såfremt den kan få lov at være anonym.
Og det er ikke noget, jeg lige render rundt og finder på, fordi jeg har taget et almindeligt dansk efternavn som pseudonym her.
I 1960 skrev Judge Black i dommen i sagen Talley v. California:
Persecuted groups and sects… throughout history have been able to criticize oppressive practices and laws either anonymously or not at all.
Netop.
Jeg vil gentage, og jeg kommer til det igen:
Kritikken af anonyme debattører eller pseudonymbærende debattører i den offentlige debat fungerer udelukkende som mundkurv. Hvis nogen afviger for meget fra mainstream, kan man lukke munden på dem ved at true med at påføre fysisk, social eller økonomisk skade på dem.
Det kvæler debatten, og det er dødsensfarligt.
For at citere en favoritdebattør (der også bærer pseudonym):
Smukke ord er ikke altid sande - og sande ord er ikke altid smukke.
Deal with it.
"Kritikken af anonyme debattører eller pseudonymbærende debattører i den offentlige debat fungerer udelukkende som mundkurv."
Uenig. Jeg gentager gerne at jeg her på 180grader ser at flertallet af debatdestruerede indlæg komme fra, samt argumentfattige "debattører" være anonyme/pseudonyme. Samt på resten af nettet for den sags skyld.
Når man ikek fremstår ved navns nævnelse er der ikek noget til at holde en tilbage fra at opføre sig som et pattebarn, fordi det søle man trækker andre igennem, ikke hænger ved ens navn.
Og meget af netop det søle der leveres af anonyme debattører bl.a. her på 180grader er gudhjælpemig ikek noget som vil få folk til at jage dem ud af byen i de tidlige morgentimer med fakler og høtyve.
Iøvrigt er jeg fandenme ikke Radikal.
Hvis jeg for eksempel ville kritisere Holocaust-industrien... Så ville jeg satme ikke oplyse mit rigtige navn.
Hvis du synes, mine eller andres argumenter er infantile, kan du jo vælge at ignorere dem.
Der er - igen! - intet i ovenstående, der argumenterer for forbud mod pseudonym. Og du forholder dig overhovedet ikke til det principielle i det.
Jeg kunne foranlediges til at tro, at du blot vil have en implicit sanktionsmulighed over for folk, der er uenig med dig. Men det er ligegyldig motivspekulation.
>Hvis du synes, mine eller andres argumenter er infantile, kan du jo vælge at ignorere dem.
Prblemet fra din side er nærmere _manglen_ på argumenter og overfloden af mudderkastning.
>Der er - igen! - intet i ovenstående, der argumenterer for forbud mod pseudonym. Og du forholder dig overhovedet ikke til det principielle i det.
Ikke direkte. Jeg kan sagtens gå med til at redaktionen tillader folk der grangiveligt er i fare for at miste job, omdømme eller blive udsat for overfald at skrive pseudonymt. Omvendt finder jeg det debatødelæggende at de folk der er under psuedonymer typisk kun bruger det til at fyre indholdsløse profaniteter af. Forhold DIG venligt til DET, Juul.
>Jeg kunne foranlediges til at tro, at du blot vil have en implicit sanktionsmulighed over for folk, der er uenig med dig. Men det er ligegyldig motivspekulation.
Det er lige præcis det det er. Og det er iøvrigt også forkert.
Jamen, hey, der er da lige så mange totalt hjernedøde (set fra min stol) holdninger, der nettet over ytres af folk, der lægger navn til. F.eks. alle dem, der taler om "tonen" - dem, synes jeg, er ubegrænsede hyklere, og det minder mig om hjernemasturbation af værste skuffe.
I øvrigt:
Hvornår er et pseudonym ikke et pseudonym?
Er "Jens Jensen" godt nok? Eller skal man opgive adresse, hvis man hedder "Lars Nielsen", før det er i orden? For det er jo i princippet det, vi med usædvanlige eller sjældne navne skal gøre.
Jamen, hey, der er da lige så mange totalt hjernedøde (set fra min stol) holdninger, der nettet over ytres af folk, der lægger navn til. F.eks. alle dem, der taler om "tonen" - dem, synes jeg, er ubegrænsede hyklere, og det minder mig om hjernemasturbation af værste skuffe.
I øvrigt:
Hvornår er et pseudonym ikke et pseudonym?
Er "Jens Jensen" godt nok? Eller skal man opgive adresse, hvis man hedder "Lars Nielsen", før det er i orden? For det er jo i princippet det, vi med usædvanlige eller sjældne navne skal gøre.
Lad os lave en aktion på søndag, hvor sandsynligheden for at vi har fri er størst.
Lad os (de anonyme) kalde os Lars Jensen på vores profiler fra på søndag, og en uge frem. Så kan alle de hellige, som venstrefløjserne alligevel ikke gider genere, få en uge hvor de kan tro, at vi er mindre anonyme. Og det skulle jo hæve debat-niveauet, fjerne mudderkastningen og alle de åndede kommentarer.
Vi (de anonyme) kan jo så hæve indsatsen, og spille nornærmede over, at de ikke-anonyme ikke opgiver adresse, cpr.nummer og navnet på arbejdspladsen og børnenes skole. Og sådan kan vi blive ved, indtil Ole Birk skal investere hele sin nye overførselsindkomst i iris-scannere, eller noget dyr integration med NemID, så vi alle kan være heeeelt sikre på at folk er dem de udgiver sig for at være, og ikke bare råber i skoven ved nattetide.
Er alle liberalisterne så tilfredse? Mere bureaukrati, flere regler, mere kontrol, og mere ensretning. Gode liberale dyder, som vi vel alle bør hylde her på 180grader.
Vi kan også lige ensrette vores profil-billeder. Jeg foreslår dette, til alle som hedder Lars Jensen fra på søndag.
M.v.h.
Lars Jensen
Hvis man er virksomhedsdrivende kan man enten beskrive myndighedernes fremfærd som det foregår, eller man kan skrive sit navn.
Bare ikke begge i samme indlæg, for Helvede.
Hvor har du dog RET Juul!
Sigende, at denne nyhed kun har 19 stemmer op på et liberalt website.
Jeg har stemt den op, men ikke fordi jeg er 100% enig med Juul. Nærmere fordi jeg synes det er et spændende emne jeg gerne ser debatteret.
Alright.
Min pointe er blot, at selv ytringsfrihed åbenbart er gradbøjet selv her.
(Det skal dog bemærkes, at jeg opfatter langt de fleste piverier over upersonlige indlæg som en debatmæssig resignation, der går igen, når navngivne debattører føler sig udmanøvreret)
Jeg synes i øvrigt at det er helt ok, hvis et privat website kun ønsker kommentaterer fra 'virkelige' personer. Det er man i sin gode ret til som ejer. Så må de (vi) anonyme jo finde noget andet at tage os til.
Mit problem er ikke, at en privat ikke må moderere eget site. Det må han. Mit problem er, at debattører der smykker sig med liberale fjer, begynder at argumentere ad hominem imod unavngivne debatører. Og dermed som Juul skriver imod ytringsfrihedens essens. De havde været forventeligt på modkraft, men er patetisk blandt påståede liberale.
Jamen, ytringsfreihed ER gradbøjet!
Hvor mange liberale vil gå med til uindskrænket ret til at anklage folk for de groveste ugerninger (peædofili, mord, underslæb, utoskab, incest osv osv - fortsæt selv listen, evt. med hvad i ikke selv vilel synes om at blive anklaget for) uden at den angrebne har en mulighed for at stoppe det før det skader hans job/ægteskab/erhvervsry?
Lad os se hænderne.
Iøvrigt er jeg ikke bekendt med mange i den liberale sfære der vil afskaffe æreskrænkelsesparagraffen (167), men gerne vil af med racismeparagraffen og blasfemiparagraffen. Afskaffelsen af de to sidstenævnte er dog helt fornuftigt i min mening, da de primært bruges netop som den mundkurv Juul ellers omtaler - dvs. politisk.
Min hånd er på vej op, men uddyb lige hvordan du mener at man i dag kan stoppe et angreb/en anklage før det skader ens job/ægteskab/erhvervsry?
For mig at se, skal ytringsfriheden ikke gradbøjes. Det skal straffen for at misbruge ytringsfriheden til ondsindet bagvaskelse og æreskrænkelse heller ikke. Ergo - bruger du din ytringsfrihed til det onde, skal du straffes på samme vis som hvis du misbruger andre friheder til mord, voldtægt, tyveri osv.
Men det giver ingen mening at begrænse ytringsfriheden for at forhindre et fåtal i at sige noget ondsindet. Det svarer jo til at indskrænke den private ejendomsret, for at forhindre et fåtal i at købe tåbelige ting.
Jeg er slet ikke tilhænger af hverken racismeparagraffen eller blasfemiparagraffen. Jeg synes de er fjollede, fordi de kræver at en dommer - med en juridisk baggrund - kan dømme i spørgsmål om race (biologi) og religion.
Jeg mener, at frie mennesker må være voksne nok til at
a. udvise den fornødne respekt for andre kulturer, religioner, racer osv. så disse ikke stødes unødigt af udtalelser i det offentlige rum, og
b. undlade at være så retorisk følsomme og konfrontationssøgende, at alle tolkbare udsagn om ens race, religion eller kultur absolut skal prøves ved en domstol
Men forklar mig lige hvordan du mener lovgivningen sikrer, at man i dag kan stoppe et angreb/en anklage før det skader ens job/ægteskab/erhvervsry?
>Min hånd er på vej op, men uddyb lige hvordan du mener at man i dag kan stoppe et angreb/en anklage før det skader ens job/ægteskab/erhvervsry?
Du kan retsforfølge en person som med vidende taler usandt om din person, og forårsager dig skade, og sagsøge for erstatning eller straf.
Dette alene er en stopklogs mod meget bramfri og usand tale.
>Ergo - bruger du din ytringsfrihed til det onde, skal du straffes på samme vis som hvis du misbruger andre friheder til mord, voldtægt, tyveri osv.
I den definition har du også fuld ydtringshed selvom vi bibeholder Æreskrænkelsesparagraffen - men dem der volder skade på dig er så blot erstatsningspligtige overfor de ytringer de har brugt.
Vi er ude i det akademiske. Vi er iøvrigt ikke uenige i at både blasfemi- og racisme-paragraffen bør afskaffes med det vuns.
Du kan retsforfølge en person som med vidende taler usandt om din person, og forårsager dig skade, og sagsøge for erstatning eller straf.
Dette alene er en stopklogs mod meget bramfri og usand tale.
Men ingen sikkerhed. Og slet ikke før skaden er sket. Risikoen for en symbolsk straf afskrækker ikke de som virkelig vil skade andre (verbalt eller fysisk). Det vidner de lange køer til domstole og fængsler jo om.
Hvad mange her ikke forstår er at man ikek behøver at være enig med en nyhed for at stemme den op. Man kan også stemme en nyhed op fordi et emner er interessant eller nødvendigt at få debatteret, eller ford debatsporet indeholder interessanter punkter.
Godt skrevet.
...det er sgu da noget forfærdeligt ævl, du bræger af dig – eneste fornuftige i dit indlæg, er det sidste citat!...
Dit ævl består i, at du referere til en udtalelse, som i dén grad kun kan anvendes i diktaturstater, uhyrlige regimer og lign. idet ordet: oppressive optræder.
Persecuted groups and sects… throughout history have been able to criticize oppressive practices and laws either anonymously or not at all.
Sidst jeg så efter ku' jeg tivertifald ikke finde bevis for at vi – i Danmark – lever i et diktatur, hvor vi ikke ka' ytre os om hva' som helst. I denne lille andedam er der sgu ingen problemer med at ytre sig – endda uhøfligt, svinsk og nedværdigende. Vi – os to og alle de andre – lever i et demokratisk land med ytringsfrihed og en nedarvet ret til at brokke os over hva' som helst, uden at vi bliver afhentet af et hemmeligt politi og puttet i en underjordisk bunker med ”udsigt” til bankekød, piskesalat og ondt i røven.
Med udgangspunkt i de tilstande, der hersker i dette lille eventyrland holder dit indlæg ikke en meter – eneste grund til, at være anonym, i Danmark, er selvfølgelig at man ka' pisse i et andet menneskes lomme uden at blive opdaget i mængden. Det er lusket, utiltalende og kujonagtigt at gemme sig bag anonymiteten og svine andre til for deres holdninger, synspunkter, tro, sexualitet m.v.
Hvis man ikke ka' sige sin mening mens man kigger folk i øjnene, ska' man sgu holde sin kæft!
Det er sgu også utiltalende at mennesker ikke vil stå ved deres meninger og holdninger - se bare på dé mennesker, som stemmer på DF! Størstedelen af DF'er vil ikke erkende dette fordi de er bange for andres (ikke DF'ere) mening om dém som mennesker. Sikke en gang fis - mennesker ska' sgu stå ved deres holdninger i fuld åbenhed og ikke lade sig trampe på af den offentlige mening.
Bitterfissen, du og andre anonyme debattører frygter sgu ikke magthaverne i dette land – hva' fa'en sku' de ku' gøre jer? Dét I frygter ved at træde ud af anonymitetens mørke er: Familien, vennerne, arbejdsgiver/kunder og andre/andet som ka' gribe ind i jeres bitre og uinteressante mainstreamliv – I frygter at miste: Miste status i nærmiljøet, miste kunder, miste arbejde, miste kællingen, miste stodderen, miste respekten fra familiemedlemmer, venner og andre som kender jer. I frygter, at Acram kommer med sin fætter og skider på jeres fintklippede græsplæne og brænder et kors af i forhaven.
Det handler ikke en skid om ytringsfrihed og magthavere, i dette lille eventyrland, det handler om forsmåede mennesker med bitre liv, som ikke tør stå ved deres mening og holdninger – sandsynligvis fordi de er: oppressed på hjemmefronten, på jobbet, i kirken, i fodboldklubben, blandt ”vennerne”, af mor m.v. og ikke ka' få luft på anden måde, end ved at svine andre til, som I sikkert selv bliver svinet til.
Så fuck jer og fuck jeres anonymitet...
Det skal jeg sige jer:
Ytringsfriheden og herunder kritikken af det bestående magthaveri, den fremherskende diskurs eller overfølsomme mimoser forklædt som religiøst praktiserende overlever kun, såfremt det foregår uden anonymitetens feje svøbe - målet er intet, vejen er alt (Søren Kierkegaard 1813-1855)
Én af mine ynglingsdebattører har sagt:
…I never forget a face, but in your case I’ll be glad to make an exception…
Opfør dig som en mand – frigør dig af dén feministiske og undertrykkende opdragelse du er blevet ”begavet” med og rejs dig. Se dine ”fjender” i øjnene og tal frit fra leveren så ska' du bare se, hvordan du kan vokse, lille ”mand”...bøvs...
Det virker som en gratis omgang moral-prædiken, hvis du ikke selv har været udsat for vold, terror, hærværk, hacking og andre modbydeligheder fra venstrefløjens rabiate stormtropper.
Hvis du havde prøvet forfølgelsen og volden på din egen krop, så skulle du være klinisk hjernedød for at skrive som du gør.
Du har ret til din holdning - men ikke til at moralisere over for andre.
...hmmmmm - lad mig lige forstå det du siger: Jeg, som står frem, må ikke moralisere over for dem som ikke står frem men...men...de, som ikke står frem, må gerne moralisere over for dem som står frem og udgyde alskens modbydelige verbaliteter tillige...hmmmm...og af den grund, at de, som ikke står frem, er blevet udsat for vold, terror, hærværk, hacking og andre modbydeligheder fra venstrefløjens rabiate stormtropper...hvorfor de jo ikke står frem...øhhhh...
Jada - selvfølgelig har jeg ret til min holdning, og du til din. Jeg har også ret til at give udtryk for den, lig'som du. Og endnu bedre, jeg har så sandelig også ret til at være ligeglad med hvad andre mener om mig og mine holdninger, på trods af min kliniske hjernedød, som jeg så må erkende, at jeg er udstyret med - ved at lade mig kue af rabiate stormtropper, middelalderlige, religiøse fanatikere og andre tumper som vil prøve at skræmme mig til anonymitet, giver jeg op og er der noget jeg aldrig gør, så er dét at give op!
Vi ka' alle råbe anonymt ud i natten men dét har sgu aldrig ændret noget...så vidt jeg ved.
Så jeg havde altså ret. Du har aldrig selv følt stormtroppernes nærvær, og aner derfor ikke hvad vi andre forsvarer os imod.
Og så er livet jo så dejligt nemt...i sort/hvid og mono.
Så du har altså prøvet at få din familie, bolig, arbejdsplads m.v. forfulgt, overmalet og fysisk angrebet? Javel, så.
Og dette alene på baggrund af nogle ting du havde ytret i den offentlige debat? Javel, så.
Og du er så ligeglad med konsekvenserne for både dig selv, din familie og dine kollegaer, at du bare fortsætter med at debattere uden det politisk korrekte filter? Jamen, så er du sandelig et mere kynisk menneske end jeg. Men det bøjer jeg mig faktisk ikke i støvet for.
Historien er fuld af døde helte.
“We are Anonymous. We are Legion. We do not forgive. We do not forget. Expect us.”
Flere artikler fra Politik
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 17 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 2 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 12 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 12 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 15 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 6 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 12 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 20 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 4 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 19 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 12 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 213 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 160 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 110 klik
De rige får beskåret børnechecken 26/05 08:11 - 109 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 107 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 972 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 562 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 404 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 361 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

