Ung uduelighed? Nej, fandeme nej.
Udgivet for 457 dage siden i Politik
Tilføjet 23/02 11:34 til Boblere af Elisa Franck
Jeg kan ikke koge sylte. Jeg kan heller ikke brodere. Jeg har også store vanskeligheder med at forstå reglerne i bridge. Der er i det hele taget mange ting, jeg ikke er i stand til. Men formulere, argumentere og ræsonnere, det kan jeg altså.
Kresten Schultz-Jørgensen skriver 22. februar 2011 i Politiken, at unge mennesker skriver som 11-årige. Hans indlæg, der kritiserer studerendes evner til at opbygge, formulere og argumentere gennem en akademisk opgave, er i følge min standard selv noget sløvt i betrækket, når det gælder opbygning og argumentation. Men eftersom jeg åbenbart bor i et gigantisk glashus som ungt menneske, må jeg hellere lade være med at kaste med de velvalgte sten, jeg ellers stod klar med.
Om nogen er jeg bevidst om min generations fejl og mangler. Der er vitterligt folk, der ikke kan kende forskel på 'køre' og 'kører'. Kommaproblemer hos mange kan jeg nok heller ikke benægte. Men at påråbe en sproglig fascisme er at gå over en streg, hvis eksistens der egentlig ikke var mig bekendt.
Der er uden tvivl folk på min alder, der ikke er i stand til at skelne mellem buh og bæh, men det er der måske en grund til. Min generation og i særdeleshed de yngre unge her til lands, skal gebærde sig på adskilleligt flere medieplatforme end eksempelvis vores forældres generations har gjort. Forskellige medier som sms, Facebook, debatter på nettet, blogs og i akademiske opgaver på vores videregående uddannelser. Hvis man ikke er bevidst om forskellene mellem disse platforme, er det klart, at man kommer til at spænde ben for sig selv. Jeg tror dog bare, at de fleste af os ER bevidste om, at der er forskel på, hvad man skriver i en statusopdatering og hvad man sender til sin professor.
Hvis den ældre og åbenbart bedre generation undrer sig over, at vi prioriterer et medie som Facebook højere end den obligatoriske opgave på fem ligegyldige sider, vi skal bruge vores weekend på at skrive, kan jeg sige, at det handler om respons. På et så dynamisk medie som Facebook kan ens tanker, holdninger og opråb blive opfanget og besvaret inden for få minutter, mens man venter fire uger på at få at vide, at den opgave, man har brugt seksten timer på at skrive, "er bestået".
Schultz-Jørgensen mener ikke, at unge mennesker skriver kreativt, men derimod at de bare ikke kan skrive. Jeg betvivler ikke, at der er nogen, der har problemer med en akademisk argumentation, men den vil jeg fa'me ikke have på min kappe, Kresten. Og det vil mine venner heller ikke.
Jeg selv er sproglig autist, og jeg får nærmest væskende sår på hele kroppen, hvis jeg ser et nutids-r gone wrong. Jeg betragter også mig selv som et nogenlunde velskrivende menneske med en fornuftig sans for argumentation. Dog er jeg også blevet overrasket over, at der i mit studieliv nærmest kan sættes lighedstegn mellem kravet om at skrive i et akademisk sprog og at skrive røvhamrende kedeligt. Måske er det i virkeligheden i kedsommelighedens bedøvende lys, at vi unge mennesker kommer til at indkorporere vores tendenser fra de andre medier i et medie, hvori vi ikke skulle have gjort det. Det er selvfølgelig vores egen skyld, men det er bare svært, når vi skal skrive så forbandet kedsommeligt.
For at opsummere:
Elisa Franck synes, at unge mennesker (i store træk) er bomben, og at det, man siger, er man selv, Kresten Schultz-Jørgensen.
Like - Comment - Share
Så kan I jo 'like' det, hvis I vil. I kan også bare lade være. Det er jo det, der er så smukt.
Det er da fint nok, at du personligt ikke har problemer, men jeg går ud fra, at Kresten Schultz-Jørgensen som censor nok har læst et større udvalg af opgaver igennem, end du har, og derfor har noget at begrunde sin holdning i.
For mig at se, handler det i bund og grund om, at man i løbet af de sidste ca. 20 år (+ / -), har haft en målsætning om, at gymnasierne og universiteterne skal være for alle, hvor de før var en uddannelse for en mindre procentdel af befolkningen. Man kan nu engang ikke satse på at optage størstedelen af en årgang og samtidig holde samme faglige niveau, som dengang det kun var bogligt dygtigste, der kunne blive optaget.
Dertil kommer, at reformpædagogikken for alvor slog igennem nogenlunde samtidig, hvor netop meninger og 'jeg synes', er vigtigere end faktuel viden (jvf. denne artikel: http://politiken.dk/debat/1046319/undskyld-vi-tog-fejl/ , hvor én af bagmændene bag reformpædagogikken faktisk undskylder for den skade han har været med til at forvolde).
Hvad er så løsningen? Børn og unge skal lære, at det er fint 'at synes', men det tæller nu engang væsentligt mere, hvis man har noget (læs: Fakta) at begrunde sin holdning i, og derudover skal der, selvfølgelig, indføres ordentlig niveaudeling i skolerne, så alle børn kan blive udfordret, der, hvor de er. Som det er nu, kan en lærer have op til 6 klassetrins forskel i én klasse, foruden alle de socialpædagogiske opgaver, de efterhånden er blevet pålagt. Det må være noget nær umuligt at give alle målrettet undervisning og leve op til alle de krav, når en lektion kun varer 45 min.
Sidst, men ikke mindst, så skal vi have et opgør med akademiseringen af samfundet. Det nytter ikke at bilde sig ind, at størstedelen af en årgang magter at tage en akademisk uddannelse, uden at niveauet bliver beklageligt lavt for alle, og det er heller ikke nødvendigt. Der er kommet en form for konsensus blandt meningsdannere om, at akademiske uddannelser er det eneste rigtige, og snart sagt alle uddannelser bliver lavet om til at være mini-universitetsuddannelser, selvom det hverken er nødvendigt endsige gavner de studerende. Det er en ringeagt af de mennesker, der har deres talenter andre steder og en manglende forståelse for, at vi har brug for alle slags mennesker i det danske samfund. Man behøver faktisk ikke at kunne forholde sig refleksivt til 20 teoretikere, for at være god til f.eks. at hjælpe ældremennesker i tøjet.
"Det er da fint nok, at du personligt ikke har problemer, men jeg går ud fra, at Kresten Schultz-Jørgensen som censor nok har læst et større udvalg af opgaver igennem, end du har, og derfor har noget at begrunde sin holdning i".
Han har selvfølgelig empirien på sin side, men jeg beretter blot fra mine erfaringer fra mine jævnaldrende, hvor retsstavning og kvalificeret argumentation rent faktisk ikke bliver nedprioriteret. Og da slet ikke bevidst.
Lidt ironisk at du, NRJ, skriver ovenstående, og selv har en så fatal og helt elementær sprogfejl som "job ansøgninger". Ak og ve.
Kære LO,
Ja, den havde jeg vist fortjent. Det var ikke min mening at lyde som en sprog fascist - men det er nu ikke enkelte stavefejl jeg hentydede til ovenfor. Min pointe var at når man efter folkeskolen, gymnasiet, samt et par år på CBS formulerer sig i utydeligt "talesprog" eller eksempelvis ikke engang kan stave navnet på en tidligere arbejdsplads korrekt - Så kunne det godt tyde på at der er noget galt. Jeg har efterhånden set rigtig mange ansøgninger og der er mange unge der har et problem med både at stave, samt at formulere sig forståeligt.
Jeg skal prøve at stramme op på retskrivningen,
NRJ
Jeg vil give dig ret i at det ikke er alle der kan klare en lang akademisk uddannelse og det er vel et eller andet sted også det som i sidste ende er det egetlige problem for Kresten Schultz Jørgensen.
Jeg har er uddannet på landbrugsskole, jeg passer svin og på en almindelig hverdag går rundt i en kedeldragt. Jeg har succes med det jeg foretager mig og jeg er glad for jeg valgte som jeg gjorde. Havde jeg valgt at blive batcheler eller kandidat ville jeg sikkert have haft det svært.
Det at så mange går igang og at gymnasier og universiteter jo ikke kan dumpe 60-70% af de studerende vil naturligvis sinke niveauet.
I må selv sætter kommaer.
Der er da desuden mindst lige så mange i den lidt ældre kategori, der ikke kan finde ud af at benytte sig af logisk slutning.
Anne-Grethe Bjarup Riis er da et klassisk eksempel på at man sagtens kan finde dårlige eksempler i alle aldersklasser.
Ja - man må antage at både gamle og unge er faldet af på den. Det virker som om den der råber højest og kan producere de mest billeddannende sprogblomster - tror hun eller han har "vundet" slagsmålet.
Det er en slags konkurrence om at lyde mest muligt som en larmende og billig amerikansk tegnefilm.
Jeg kan kun være enig i, at Kresten Schultz-Jørgensen i sin kommentar på paradoksal vis selv udviser en mangel på såvel sproglige som argumentative færdigheder. Det er ret morsomt.
Men det er jo alligevel meget muligt, at han har ret i sin kritik. Dog bliver det i mine øjne også et spørgsmål om, som Helle lidt er inde på, at der måske faktisk ikke stilles store nok krav til os som studerende. Hvis man kan bestå opgaverne ved at argumentere som en 11-årig, ja, så kan det måske være svært at finde motivationen til at lægge flere kræfter i det end nødvendigt.
Like!
Jeg vil give Helle ret. At du, Elisa, ikke mener Krestens karakteristik passer på dig og dine venner, er ikke ensbetydende med, at den ikke er faktuel. Der kan sagtens være f.eks. 70% som har svært ved at formulere sig, eller sætte kommaer korrekt, som du aldrig ser. Du og dine venner ligger måske indenfor de 30% som godt kan finde ud af det.
Jeg har selv flere gange brokket mig over kommentarer som denne, for derefter at indse, at jeg måske var "undtagelsen" mere end "normen". Det er ganse muligt at du, Elisa, netop er en af undtagelserne, ikke en af "normen".
Når det så er sagt er jeg da enig i, at universiteternes forelskelse i den akademiske skrivestil er tåbelig. Den er ofte ulæslige grundet lange, snørklede sætninger, og mange "fine" ord.
Hvis der er noget jeg har lært siden jeg blev færdig på uni er det da, at det at skrive afhænger af hvad man skriver og til hvem. Et salgsbrev er ikke det samme som en teknisk artikel. Der bruges helt forskellig tekst-opbygning, og forskellige ord. En roman ville igen bruge en hel tredje opbygning og ordforråd osv.
Jeg er dog ikke enig i, at det er et problem at uddannelser akademiseres. Jeg synes det er fint at uddannelser indrettes, så man senere i sin karriere natuligt kan bygge videre på den (e.g. en bachelor) i stedet for at man skal starte forfra, som man f.eks. skal hvis man fik investeret i en "akadmiøkonom"-uddannelse.
Det jeg mener med akademisering er, at man søger at proppe en akademisk sæk ned over uddannelser, hvor det egentlig ikke er unødvendigt, hvilket udelukker en masse mennesker, som ellers ville være dygtige til at bestride den type job, man typisk bliver ansat i, efter en sådan uddannelse. Jeg mener ikke, at en akademisk uddannelse er et problem i sig selv, eller at en sådan aldrig er relevant.
Som eksempel kan jeg nævne en bekendt, der er uddannet sygeplejerske. På sit studium lærte hun netop at forholde sig refleksivt til adskillige teoretikere, hvilket viste sig helt ubrugelig, da hun kom ud på sin første arbejdsplads. Til gengæld havde hun aldrig prøvet at lægge en bandage, hvilket de så måtte spilde tid på at lære hende der.
Tilsvarende har jeg talt med en forholdsvis nyuddannet matematiklærer, der var enormt frustreret over, at de havde brugt timer på at tale teoretikere, men aldrig havde lært, hvordan man griber det an, når man står foran tavlen og har 3 unger, der ikke forstår, hvad man prøver at fortælle dem.
Akademisk teori og diskussion er ofte en god og brugbar ting, men alt har sin plads, og bare fordi størstedelen af folketinget og meningsdannere i dag er akademikere, er det ikke ensbetydende med, at alle andre mennesker / uddannelser har glæde af at blive ensrettet i det spor.
Jeg er nok tilbøjelig til at være enig. Jeg har også selv måtte lære en del til, efter endt uddannelse, for overhovedet at kunne passe et job. Men er alle ikke nødt til det, uanset?
Endda vil jeg gå så langt, at en stor del af grunden til, at mange ikke kan "klare" akademiske uddannelser, ikke skyldes uddannelsernes indhold, men deres form. Akademikere (de ansatte på uni.) er nogle af de dårligste formidlere jeg nogensinde har mødt :-) Grammatisk korrekte måske, men ganske ulæselige, uforståelige, uinspirerende, og komplet uvidende om hvad der foregår i verden udenfor.
Jeg er sikker på at Kresten ikke ville brokke sig over lige præcis DIN evne til at formulere dig Elisa. Men han har iagttaget noget - som også andre har iagttaget - og det er ikke specielt smukt: Det kniber med at argumentere. Man siger bare på en elegant måde, at man ikke er enig.
Og det er ikke et argument.
Du formulerer dig smukt og elegant Elisa. Men du har faktisk ikke gennemført en argumentation imod Kresten Schultz-Jørgensen - blot din vrede tilføjet nogle små iagttagelser.
Hvad angår de nye medier og andre platforme, gør du også KSJ uret. Han kender og bruger OGSå disse medieplatforme - og har sikkert gjort det længere end du selv har.
Men jeg vil gerne give dig ret. Akademisk, kedelig, skriftlig sprogform er ikke en forudsætning for at man argumenterer godt.
Man kan sagtens argumentere godt i mundtlig form. Det gjorde Sokrates jo også. Han skrev ikke en linje.
Jeg har heller ikke gennemført en argumentation. Men mit ærinde er heller ikke at tilbagevise en påstand. Det er blot at kommentere.
Det sjoveste i debatten her er, at alle dem, der har problemer med retsskrivning, grammatik, argumentaion eller bare nogle generelle vanskeligheder med sproget, råber højest ad alle de udlændinger, der har det svært med at lære dansk. Det er det, der er pinligt.
Haabloest indlaeg. Elisa, hvor gammel er du? Faar du gjort dit studie faerdig paa normeret tid? Udover at du ifoelge dig selv er god til at debatere/argumentere/raesonnere, hvilket vel kan diskuteres, hvad har du saa praesteret i dit liv? Og selv hvis svarene til disse spoergsmaal viser at du er en go-get'er, saa siger det jo intet om resten af "din generation" (som i oevrigt ogsaa er min, et par aar +/-). At en universitetsuddannet kan stave rigtigt boer ikke vaere undtagelsen, det boer vaere reglen - ligesaa med alle der er gaaet ud af folkeren.
Haabloest indlaeg. Elisa, hvor gammel er du? Faar du gjort dit studie faerdig paa normeret tid? Udover at du ifoelge dig selv er god til at debatere/argumentere/raesonnere, hvilket vel kan diskuteres, hvad har du saa praesteret i dit liv? Og selv hvis svarene til disse spoergsmaal viser at du er en go-get'er, saa siger det jo intet om resten af "din generation" (som i oevrigt ogsaa er min, et par aar +/-)
Tillad mig at spørge, hvad min alder, min studieaktivitet og mest af alt "hvad jeg har præsteret i mit liv" har med dette at gøre. Hvis du ikke har nogen særlig pointe med at inddrage min person og de mangler, du åbenbart mener, jeg har, så vil jeg gerne frabede mig den slags.
Jeg er ikke specielt go-get'er-agtig, hvad end det så betyder i dit hoved og hvad det har af relevans; jeg forsøger blot at berette fra det, jeg ser i mine omgivelser, både fra mine oplevelser min omgangskreds på universitetet, men bestemt også blandt de af mine bekendte, der slet ikke bevæger sig i sådanne "kredse". Oplevelser, der strider fuldstændig i mod, hvad Schultz-Jørgensen beretter om. Vi er ikke ligeglade med sproget.
Det har det med det at goere at dine argumenter blot undskylder "unges" manglende kunnen ved at de skal kommunikere paa flere platforme uden at tage stilling til hvad de skriver. Du haenger dig meget i nutids-r og i at du faar respons paa dine fbook indlaeg, men du glemmer hvad " formulere, argumentere og ræsonnere" egentlig handler om.
Det er nemt at skrive onliners, slangord og meget andet i massevis hvis man ikke behoever have noget indhold. Jeg har ganske mange fbook venner, og der er faa statusopdateringer der har et stort indhold, og personer der kun formaar at kommunikere paa denne tomme maade faar sjaeldent sagt mange interessante ting - men fbook er da et godt supplement til de laengere mere indholdsrige skriverier (som SJ her omtaler).
Hvis man kun kan formulere smaa usammenhaengene stykker, saa bliver det svaert at skrive noget som er interessant for andre end andre unge der "procrastinerer" paa fbook - saa maaske burde du og dine venner laere at saette jer ned, holde fokus paa jeres stil i et par timer i traek og faa skrevet nogle passager med indhold.
Jeg mangler vel stadig at svare paa hvad din alder mm har at goere med det hele - SJs indlaeg handler i bund og grund om at unge ikke gider saette sig ned og knokle for at laere noget, blot fordi de maaske ikke faar et svar lige med det samme. Det er klart at hvis man ikke har noget imod at man bruger et par aar ekstra paa studiet, at man ikke skaber den store vaerdi for samfundet, saa behoever man da heller ikke knokle for at laere ting - men det er jo netop essensen i indlaegget, at "de unge" som trods alt skal forsoerge landet i fremtiden, ikke udviser kunnen der faar "os andre" til at stole meget paa at "I" kan loefte den opgave.
Du skriver at du er meget dygtig til det med nutids-r, men man kan spoerge, hvis den gennemsnitlige dansker var repraesenteret ved det du indtil nu har praesteret samt hvad du vil praestere fremover, ville Danmark da vaere et rigt land?
Jeg er en 80 årig som har prøvet lidt af hvert .
Den gang , som jeg absolut ikke kalder de gode gamle dage.
Ja den gang gik mange af os kun 7 år i skole og de 2 første år kun hver anden dag.
Men vi fik dog lært at læse og skrive.
Videreuddannelse var for de meget få hvis forældre selv havde en sådan uddannelse.
Det der bekymrer mig mest er UNGDOMMENS FORHOLD TIL GÆLDSÆTNING
En gældsætning der meget ofte er så alvorlig, at halvdelen af ægteskaberne
ender med skilsmisse indenfor de første 4 - 5 år.
Bortset fra køb af eget hus som bleb financieret ved et 12 årigt banklån.
Så har jeg aldrig haft gæld. (købt på afbetaling)
Det giver en stor glæde i tilværelsen at spare op til et bestemt formål.
Og sidst men ikke mindst. DET GIVER EN UTROLIG TRYGHED, at være gældfri.
Boe Jørgensen
Boe Jørgensen
Til EF:
Du præsenterer dig selv som 'sproglig autist'. Hvad mener du med det? Regnmanden i filmen fra
1988, der led af denne gennemgribende udviklingshæmning ?
Helt vederlagsfrit vil jeg mene, at du næppe falder under denne diagnose; men at dømme efter det skrevne synes du i nogen grad at være betaget af din egen begejstring og at hylde princippet om hellere at ramme ved siden af end slet ikke at ramme.
Hvad med 'sproglig histrionisk' ?
At dømme efter det meste af dagens presse skulle der således ikke være noget til hinder for opfyldelsen af dine journalistiske ambitioner.
Rigtig set af Helle, dette at niveauet falder når alle skal være med--således er en Studentereksamen i dag ikke bedre end en Realeksamen tidligere.
Og så er det værd at huske på--at fordi man kan formulere sig akademisk, kan man godt være følelsesmæssig analfabet.
Unge mangler overblik, erfaring og indsigt--en del kompenserer med frækhed og manglende
pli--samt en utrolig egoisme...og arrogance og hvad er de uden deres Mobil og deres sms ?
Og rent sprogmæssig----så kan mange udenlandsk fødte unge i dag bedre formulere sig på dansk end
indfødte--hvor mange unge kender forskel på --seneste /sidste, og de personlige stedord er det ofte
helt i skoven med--fx--han tog hans hat og gik--at han så er en tyv, fatter mange unge ikke...
Lidt ydmyghed ville klæde mange unge--de vil have alt, her og nu--og de betragter ofte
ældre som forstokkede.
Birte, kunne du måske overtales til at udvise den samme ydmyghed, som du efterspørger? Dine indlæg er svært forståelige. Især i dette tilfælde, hvor du lader til at svinge krabasken over de unges mangelfulde sprog, giver din aparte tegnsætning og sætningskonstruktion dig en tvivlsom rolle. Er det et forsøg på at være selv-ironisk du bidrager med her?
Flere artikler fra Politik
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 17 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 2 timer og 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 12 timer og 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 12 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 15 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 6 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 12 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 20 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 4 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Skattereformen er socialt SKÆV!
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:32 til Boblere af Jesper Lindgren Hejlesen
Kvinde, sælg din krop! | Damefrokosten
Udgivet for 19 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 14:33 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Bent Jensen: Bureaukratisk-politisk censur af forskning
Udgivet for 1 dag, 13 timer siden i Politik
Tilføjet 24/05 23:14 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: b.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Elisa Franck Andetårsstuderende på Statskundskab på SDU, aspirerende journalist, rejselysten, Balkan-fascineret, Ludvig Holberg-fan og Melodi Grandprix-seer... Se Elisa Francks profil eller Følg Elisa Franck |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 213 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 160 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 110 klik
De rige får beskåret børnechecken 26/05 08:11 - 109 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 107 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 972 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 562 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 404 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 361 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

