Velfærden på Bispebjerg Skadestue
Udgivet for 571 dage siden i Politik
Tilføjet 01/11 14:27 til Boblere af Camilla Paaske Hjort
Somme tider spekulerer jeg på, om ikke man alligevel skal passe på med at støtte alt for firkantet op om liberalisering og udlicitering af offentlige opgaver til private aktører. Tænk, hvis vi fik et usolidarisk og koldt samfund, hvor der kun var plads til de effektive, og der ingen omsorg var at hente for de svage. De svage kunne eksempelvis være de syge og de tilskadekomne.
Her er beretningerne fra en dag i mit liv som "svag" i sundhedsafdelingen af VelfærdsDanmark A/S. Ovenstående spekulationer var jeg forlængst ophørt med, da dagen var omme.
Jeg ringer til vagtlægen, da jeg har mistanke om, at jeg har fået underlivsbetændelse. Underlivsbetændelse kan være farligt, hvis det ikke bliver behandlet i tide, og jeg mener derfor, det er vigtigt, jeg kommer i behandling så hurtigt som muligt. Jeg får fat i vagtlægen, som informerer mig om, at vagtlægerne aldrig kan tage sig af gynækologiske undersøgelser. Jeg kan derfor enten vente til i morgen, eller jeg kan tage på skadestuen. Vagtlægen mener, jeg vil blive afvist på skadestuen. "Objektivt set kan du godt vente til i morgen med at blive undersøgt", siger han. Objektivt set er jeg en 29-årig kvinde, der endnu ikke har fået børn, så jeg har et temmelig objektivt funderet ønske om at passe på mit underliv. Altså begiver jeg mig imod skadestuen - og den nærmeste i forhold til, hvor jeg befinder mig på det tidspunkt, er Bispebjerg.
Da jeg ankommer, bliver jeg venligt modtaget, og får at vide, at de ikke kan garantere noget om ventetiden. Det er så i orden. Jeg sætter mig ind i venteværelset, hvor der sidder 5-6 andre mennesker. Der er to andre venteværelser, hvori der sidder 2-3 mennesker i det ene, ingen i det andet. Jeg er overrasket over det lille antal ventende, og tænker, at det nok vil være overstået indenfor et rimeligt tidsrum. Så begynder jeg at høre de ventendes samtaler. En far og hans datter har ventet i 8 timer. Datteren er kommet til skade med sit ben, og har fået udleveret et par krykker. De venter vist på resultaterne af en undersøgelse af benet. I alt har de tilbragt 10 timer på skadestuen, da de endelig kan forlade den.
På det tidspunkt venter jeg stadig. Der går tre timer, inden jeg bliver tilset af en læge, og derefter går der yderligere to timer med at vente på svar på blodprøver. Lægen er flink og venlig og gør sit bedste, men jeg ved ærligt talt ikke, hvornår jeg nogensinde ville have modtaget svaret på blodprøverne, hvis ikke jeg var gået op i receptionen og havde rykket for dem - og fik svaret "Nårh ja, de er kommet" - i et tonefald, som havde de ligget der længe. Bag skranken i receptionen er der i øvrigt konstant 3-4 hvidkitlede personer, der sidder ved deres computer, går lidt rundt med nogle papirer eller står og snakker med hinanden.
Af en eller anden grund har de tappet mig for mere blod end nødvendigt, og lægen ser forvirret ud, da hun informerer mig om diverse tilstande i mit blod, som alle er normale. "Jeg ved ikke, hvorfor du har fået taget fire blodprøver", siger hun. "Det ved jeg heller ikke", siger jeg. Men det er da fint at vide, at mit levertal er normalt. Jeg er der imidlertid udelukkende for at få udskrevet en penicillinkur.
I ventetiden mellem undersøgelsen og svaret på blodprøverne tripper jeg lidt rundt på gangen, da jeg ikke kan holde ud at sidde i venteværelset længere. Dette afføder et møgfald fra en læge, der skælder mig ud, fordi han bliver stresset af, at jeg ikke sidder i venteværelset. Jeg hører senere den samme læge brokke sig højlydt til en patients pårørende over, at der er mange timer til han har fri. "Ligeså mange timer, som dine patienter skal sidde og vente på at få tilset deres skader?" tænker jeg.
I løbet af min forbudte tid på gangen hører jeg noget, som gør mig overrasket over, at mine ører stadig sidder på deres vante plads. En mand kommer op til receptionen og viser sygeplejersken et stort sår på hånden, som han gerne vil have syet. "Det der kan du ikke få syet", siger sygeplejersken. "Det skal sys indenfor 6 timer. Hvorfor har du ikke henvendt dig noget før?" Manden fortæller sygeplejersken, at han henvendte sig på Bispebjerg Skadestue i går, umiddelbart efter ulykken, og bad om at få hånden syet. Han fik lov til at vente i 7 timer, inden han blev nødt til at gå. "Ja, men det skal sys indenfor 6 timer", gentager sygeplejersken. "Ja, og jeg sad her i går og ventede i 7", gentager manden. "Det kan jeg ikke gøre noget ved. Vi har travlt", siger sygeplejersken. Manden får lov at vente igen - denne gang på at få såret desinficeret og bundet ind.
Jeg blev selv sluppet fri med en recept på penicillin efter 5 timer. Jeg følte mig heldig. En anden kvinde med et ikke helt akut problem blev sluppet fri med sin recept samtidig med mig - for hendes vedkommende havde ventetiden været 7 timer. En ung pige, der var kommet til skade med foden efter en fodboldkamp, sad der stadig, da jeg gik. Foden var ikke brækket, og det eneste, hun ventede på, var at få udleveret et par krykker. Hendes venner informerede hende om, at på nettet kan man altså købe krykker af private til 150 kr. Man kunne se på hendes ansigt, at hun ærgrede sig lidt over, hun ikke havde tænkt på det noget før. Det forstår jeg godt.
"Velkommen til velfærdslandet Danmark", hørte jeg kvinde sukke, efter hun havde fået oplyst, hvor længe, hun sandsynligvis skulle vente på at få sin febersyge datter tilset.
Nemlig.
Jeg har ladet mig fortælle, at den private skadestue på Frederiksberg lover maksimal ventetid på 20 minutter. Hvis de almindelige skadestuer i Danmark blot kunne love en maksimal ventetid på 3 timer, ville meget være vundet. Inklusive en minimal respekt for dem, der betaler hospitalspersonalets løn - patienterne. Men det ville kræve, at hospitalerne kunne se et formål med at forbedre deres service, og hvad skulle formålet være med det, sålænge man blot bader sig konkurrencefrit i velfærdskroner.
Siger du, at der er andre værdier i tilværelsen, end penge? Afviger!
-1
Hvis jeg bliver syg har jeg ærlig talt mere lyst til at rulle mig sammen i et hjørne og vente på enten at få det bedre eller at stille kameluldssutterne - end at blive udsat for sådan noget fis. Og jeg ved af erfaring, at dit tilfælde ikke er en enlig svale. Da en veninde skvattede på min motorcykel og brækkede kravebenet ventede hun vel i 6 timer på et røgtenbillede og en slynge.
Har du nogen idé om hvad lægerne osv. foretog sig i ventetiden? Det lader jo ikke til der var så mange patienter, og mange sager er jo hurtigt overstået. Jeg tror højst jeg har fået 20 min. "service" de få gange jeg har været på skadestuen, og det er sikket også hvad du selv har fået. Det kan derfor undre hvordan ventetiderne kan komme så højt op.
Personligt har jeg heldigvis kun oplevet god og ret hurtig service - det var på Amager og Hvidovre. Så måske er der stor forskelle på hvordan skadestuerne drives.
Jeg tror bestemt også, der er stor forskel på skadestuerne. Det er blot langtfra første gang, jeg hører om ventetider som ovenstående i København - som Lars Kragh også er inde på.
I ventetiden går jeg da ud fra, de tilså andre patienter. Der lå selvfølgelig også nogle patienter på stuerne. Men de så bestemt ikke alle ud til at have lige travlt, og generelt er mit indtryk fra de gange, jeg har besøgt danske hospitaler, at rygterne om personalets travlhed er overdrevne. De mange hospitalsfyringer mener jeg ikke er så grundløse endda.
Jeg tror, mange enkeltpersoner i personalet gør deres bedste, men den samlede effektivitet er tydeligvis ekstremt lav. Jeg er ikke i tvivl om, at det har noget med manglende konkurrence at gøre.
Yep det tror jeg også. Jeg tror personalet vil sige de har nogenlunde lige travlt næsten uanset hvor mange der er ansat (ned til en grænse selvfølgelig). For hvis de ikke føler de har travlt, så vil overskudstiden - sikkert ubevidst - gå til diverse "fyld" såsom lidt hyggesamtaler med kollegerne på gangen, lidt langsommere gang rundt på hospitalet, 7-kabelen, papirnusseri, TV-kig i venteværelset osv. lige indtil man igen føler man har lidt "travlt". Det ligger i menneskets natur og hænger sammen med at man arbejder bedst under pres. Vi er vel også enige om at personalet på skadestuerne ikke ligefrem løber paniske rundt for at nå opgaverne - det har jeg i hvert fald aldrig set.
Et projekt bliver heller ikke færdigt til tiden blot fordi man indregner en masse ekstra tid til reserve og dermed får en længere deadline. Projektet bliver blot dyrere og senere færdigt.
"....Jeg tror, mange enkeltpersoner i personalet gør deres bedste....."
___
Ærligtalt nej, det er jeg holdt helt op med at tro på. De fleste af dem skider på patienterne og behandler os som det, de regner os for: 2-benede chikanører, der slet ikke skal tro, vi har krav på noget som helst, hverken høflig tiltale eller god behandling.
Vi har da under ingen omstændigheder krav på det, vi betaler dem for: Verdens bedste behandling til gengæld for verdens højeste skatter.
Vh Abel.
http://jp.dk/opinion/breve/article1658891.ece
http://www.berlingske.dk/article/20090704/ilaegenshaender/707040051/
http://www.180grader.dk/nyheder/Fem-_rig_med_br_kket_arm_m_tte_vente_11_timer_p_skadestuen.php
http://www.berlingske.dk/danmark/danmark-ligger-i-top-med-sygehusjob
Nu er jeg selv ansat i sundhedsvæsenet i genoptræningsregi. Du har givetvis haft dine dårlige oplevelser. Og fred være med det, det er klart det farver dit syn på branchen. Men jeg kan fortælle dig, at der er rigtig mange ildsjæle og hårdtarbejdende mennesker der konstant giver sig fuldt ud, og i enkelte tilfælde giver mere end hvad godt er(for dem selv).
Sundhedsvæsenet er roddent i rigtig mange henseender, men meget af det skylses systemet, vores samfundsmodel, og selvfølgelig også brodne kar blandt ansatte. Men det er forkert at tro at folk ikke yder deres bedste. Mange yder deres bedste, nogle yder det systemet giver incitament til, og nogle yder ikke nok. Sådan er det..
Det er vel et problem at man som patient i sygehusvæsnet, kan komme ud for en så dårlig behandling som Camilla her beretter om. For selvfølgelig er der massere af ildsjæle der arbejder i sygehusvæsnet - men hvad hjælper det når der tydeligvis er nogle enorme strukturelle problemer? Jeg synes det værste er at nogle politikkere er kan finde på at sige man skal fjerne fradraget for private sundhedsforsikringer. De beviser bare at de bekymrer sig mere om deres forfejlede ideologi - end patienters reele behov.
Helt enig der er masser af personale i sundhedsvæsenet der stadigvæk har gnisten. Jeg frygter mest af alt en ond cirkel hvor alle hakker på personalet og hvor personalet bliver mindre og mindre engageret - det må endelig ikke ske! Mon ikke en form for "rejsehold" der vurderer forholdene kunne være gavnligt? Hvor man visker tavlen rent og fokuserer på nu at få mest muligt ud af de resourcer der nu engang er.
LB - Jeg er helt enig. Det handler ikke om de ansatte og om brodne kar. Det handler om en velfærdsmodel der ikke fungerer. Det handler om en arbejdsplads der ikke fungerer. Fungerer velfærdsinstitutionen ikke fungerer de ansatte heller ikke og dermed opstår alle disse kedelige historier vi nu kan høre om.
Jeg mener bestemt det er velfærdsmodellen der skal tages fat i og en total renovering af sundhedsvæsenet ville nok ikke skade.
God kommentar!
Du har fuldstændig ret i, at der er mange, der yder en fantastisk indsats. Desværre er det de "brådne kar", der sætter dagsordenen. Jeg har talt med flere ildsjæle, som fortæller, at de holder en lav profil og bare passer deres arbejde. Dårlige ledere og lav moral præger mange offentlige institutioner. Eksemplet med plejehjemmet på Irlandsvej taler for sig selv. Hvis der bare havde været et par ildsjæle her, ville den stakkels gamle mand ikke have fået lov til at ligge med fyldt ble og daggammel mad. Plejehjemmet Lotte er et eksempel på, hvad en god leder og dygtige medarbejdere kan, når de vil.
Det der, det er - undskyld udtrykket - noget bullshit at lukke ud. Jeg er hamrende træt af artikler om "lægesvigt" og specielt Berlingskes temaserie "I lægens hænder" (jeg nægter at tro på, at forældrene har sagt til 11 læger, at drengen muligvis kunne have slugt et batteri uden at der er én af dem, der ville have taget et røntgenbillede). Journalisterne æder de historier råt, fordi de er... ja, en god historie.
Indrømmet, der findes brodne kar i kurven. Men det gør der helt sikkert også i den virksomhed, hvor DU er ansat. Langt de fleste ansatte i sundhedssektoren kæmper for at yde en god indsats, hver gang de går på arbejde, så de der personlige angreb kan du sådan set godt pakke sammen. Hold nu op med at se spøgelser, hver gang det offentlige er involveret.
Ja, Camilla en kedelig oplevelse og forstår din vrede alt for godt.
Frekventerede selv Hospital Danmark i.f.m. tragiske omstændigheder fra marts til oktober og der er absolut intet godt at skrive hjem om, ren skandale.
Jeg er stadig meget rystet ovenpå personlige oplevelser omkring verdens efter sigende dyreste hospitalssystem og mener absolut at privat konkurrence kunne gøre en forskel, ligesom jeg mener at vi skal ha' ryddet grundigt op i personalestanden, der er alt for mange brodne kar, der ødelægger det for de pleje-ansatte som vil gøre et godt arbejde.
Når personalet udtaler, at de har travlt, ja så er det med at spænde ben for hinanden eller sidde foran computeren, som de nødigt vil forlade. Har ikke tal på alle de gange jeg er gået ned i deres personalestue og direkte hentet dem og ellers fået dem til det, de er ansat til. Jeg burde ha' fået løn for mit arbejde og jeg er stadig så træt og restituerer mig faktisk ovenpå et hårdt halvt år, hvor min tro på velfærdsstaten har lidt et stort knæk.
http://www.180grader.dk/Politik/der-er-noget-helt-galt-i-plejesektoren
Det gør mig ondt. Jeg frygter også for den dag, hvor jeg selv eller en af mine nærmeste har brug for langvarig kontakt med sundhedssystemet pga. alvorlig sygdom. Man kan jo nærmest blive helt desperat af at tænke på, hvor dårlig service, man risikerer at få - oveni det tragiske i selve sygdommen, som selvfølgelig er det primære. Jeg har en enkelt gang været tæt på en patient, der havde en alvorlig sygdom, og vedkommende fik god behandling. Men det virker så ekstremt tilfældigt, om det er tilfældet eller ej.
Kan godt forstå, du skal restituere dig.
Spild af skadestuens ressourcer, at tage på sygehuset for en underlivsbetændelse. Den er ikke en akutopstået undersøgelse, som reelt er det skadestuen skal bruges til. Hvad og hvilke skader er blevet forsinket på grund af din fuldstændigt vanvittige henvendelse til skadestuen!
Det er typisk socialistisk tankegang.
Hun betaler for en ydelse og så må hun også benytte sig af dem som hun vil. Du kan ikke forlange at hun selv skal vurdere hvornår at hun har brug for akut lægehjælp, under påskud af at det er til gene for andre.
Hvis man betaler for en ydelse i dyre domme, så har man også ret til at benytte den, når man mener at der er behov for den.
Brian
Typisk socialistisk tankegang!
Hun ved hvad hun fejler. Hun kontakter vagtlægen som ikke vil behandler hende.
Hvornår forstår I, der er en hvis mængde arbejdskraft på skadestuen, det er jo ikke som om de ansatte sidder på den flade hele dagen, som er de undertoner jeg hører i dette indlæg.
Når jeg betaler for en ydelse i dyre domme så skal jeg også udnytte den. Lidt ligesom din forsikring ikke, nu har jeg ikke brugt den i flere år, så må jeg hellere få en skade så jeg kan få noget ud af alle de penge jeg har betalt!!!
Nu må i sgu komme ind i kampen. Når man så har forbrugt det man har indbetalt, skal man så bare efterlades ude på vejen hvis man kommer til skade?
Det du vil brian er det amerikanske system? Du betaler for det du bruger, hvis du ikke ghar betalt så må du gå til den lokale klinik for mindre bemidlet.
Jeg går ud fra at du har læst i mange år, dvs at det dine forældre har betalt, formentligt dækket din uddannelse. Lad vær med at bruge det som et kriterie for din ret.
Hvad er det man skal bruge skadestuen til Akutte opstået sygdomme og skader som er livstruende. Jeg tror I ville finde mange sygehusfolk som vil kunne sige at de bruger uforholdsmæssige krafter på at behandle sygdomme eller skader som ikke er nødvendige for skadestuen at skulle bruge krafter på. Når folk med skader og sygdomme, der ikke hører til på skadestuen, tager det altså tid fra sygdomme og skader der er livstruende eller er af karakter som skal behandles her og nu.
Hvor galt står til det i lille Danmark? Jeg tror vi er blevet et folk som kræver og kræver, samt skriger op om uretfærdig behandling når vi ikke får den behandling vi ønsker. Sund fornuft kunne bruges.
Hvis man laver en udregning på hvornår du breaker even i forhold til at du har betalt skat nok til at dække de omkostninger Danmark har på dig, så skal du du være noget ældre end du er.
Det må jo være en individuel vurdering. Jeg prøvede som skrevet i første omgang at komme til vagtlægen. Det synes jeg er rimeligt, hvis man i løbet af en weekend oplever feber og smerter. Infektioner skal behandles så hurtigt som muligt; ellers kan de let brede sig. Vagtlægen har taget imod mig, når jeg f.eks. har haft halsbetændelse - er der betændelse i den anden ende, er det åbenbart ikke en mulighed :-) (hvilket jeg i sig selv finder bizart - en gynækologisk undersøgelse er altså ikke rocket science for en læge).
Og så valgte jeg skadestuen frem for at vente til i dag. Som Brian Clausen skriver, så har jeg - for slet ikke at tale om mine forældre igennem årtier - betalt for det. Og det er jeg glad for, jeg valgte, for så fik jeg at se, hvor galt, det står til i lille Danmark. Som du kan forstå (hvis du da har forstået mit indlæg overhovedet), var jeg langtfra den patient, der fik den dårligste behandling.
Om det er spild af skadestuens ressourcer er vel en lægelig vurdering. De kunne afvise hende men har altså valgt at behandle. Altså har lægen, som er bedre kvalificeret end både du og jeg, vurderet at det var nødvendigt.
Din historie er bestemt ikke unik Camilla - og god bedring i øvrigt.
Nogle vil argumentere, at din tilstand (mulig underlivsbetændelse) gjorde, at du blev prioriteret lavere end akutte skater. Til det vil jeg dele følgende personlige, noget mere dramatiske og 100% sandfærdige historie, ligeledes om Bispebjerg Hospitals skadestue.
I forbindelse med et arrangement jeg var delarrangør på, var scene-fyrværkeri en del af showet. Som del af scenefyrværkeriet, hvortil alle tilladelser var indhentet, og som blev varetaget af professionelle, certificerede pyroteknikere, skulle en kanon gentagende gange affyres - med en kraftig fontænt-lignende ladning.
Uheldigvis lykkedes det en ung, kvindelig tilskuer at forcere afspærringen, netop som fyrværkeri-showet var igang, og placere sit hoved direkte foran førnævnte kanon - og hun blev ramt i ansigtet af den fontæne-effekt der blev genereret. Det skal nævnes, at scenefyrværkeri er baseret på krudtvarianter, der indeholder diverse metalpulvre, for at generere kraftig "flash-effekter", og disse krudtblandinger brænder ved temperaturer på flere tusinde grader!
Den uheldige tilskuer blev stærkt forbrændt i ansigtet, og også øjnene var tydeligvis blevet beskadiget! Vi så straks situationens alvor, og indenfor få minutter var vi på vej i privat køretøj mod hospitalet (vi vurderede ikke, at vi kunne vente på ambulance), med 112 i røret (for at sikre at vi kom frem det korrekte sted, og at lægehjælp stod klar).
112 dirigerede os til Bispebjerg skadestue - og det var en horribel tur at tage, med en stakkels pige, der skreg i smerte, med svære forbrændinger i ansigt og øjne.
Ved ankomst var der, meget til min overraskelse, ikke hverken akut lægehold eller båre klar. I stedet måtte vi stå i receptionen - og vente på at blive tilset - på trods af de åbenlyse kritiske skader hos pigen. Efter 10 minutter (med skrig og gråd) blev vi visiteret - og ført ind i et badeværelse, hvor jeg blev instrueret i at holde hendes hoved (jeg - en tilfældig person - ikke en professionel sundhedsmedarbejder) under mellem-koldt vand, indtil de, hospitalspersonalet, vendte tilbage.
Der sad jeg og vores chauffør så, gennemblødte, med en stærkt forbrændt og blind ung pige i favnen, i over en time, og øsede vand på hendes ansigt. Ingen smertestillende - ingen professionel undersøgelse, og en forspørgsel fra mig om at hospitalet, baseret på hendes ID ville prøve at underette hendes familie - blev afvist.
Ved at ringe på kryds og tværs, og være kreativ, lykkedes det os, uden hospitalets hjælp, efter en times tid, at få far i den unge piges nærmeste pårørende (far), og han ankom så pronto som muligt til hospitalet, for sammen med venner af familien at overtage situationen.
Så efter 2 timer, kl. 04:00 kunen jeg og min chauffør forlade Bispebjeg igen - med den unge pige i hendes families (ikke hospitalets) varetægt.
Her slutter min direkte involvering - men jeg blev senere informeret om det videre forløb:
- Først om morgenen, (ulykke +6/7t) timers smertehelvede fik pigen noget lokalt smertestillende.
- Først næste dag kl. 13 (ulykke + 11t) - blev pigen tilset af en øjenspecialist. Han konstaterede øjenskade, og hun blev først her ordentligt indlagt,
- Først 2½ dage efter ulykken, blev hun opereret, for hendes potentielt kritiske øjenskader!!
Den behandling er simpelthen HORRIBEL! En ung pige, grusomt forbrændt, hvis syn og ansigt, og dermed mulighed for et normalt liv i al fremtid - behandles som om der er tale om en forstuet lille-tå.
De første mange timer lades hendes behandling helt op til de helt tilfældige mennesker, der får hende på hospitalet.
Derefter, i endnu flere timer, er det op til familien, at passe på hende - indtil vores verdensklasse hospitalsvæsen ellers kan undse ressourcerne til det...
Historien forgik for præcis 6 måneder siden - og den står stadig frisk i min erindring - som en af de mest grufulde oplevelser i mit liv. Havde jeg ikke selv været involveret, men blot læst den, ville jeg simpelthen tro at den var løgn...
Tak :-).
Du har altid nogle glimrende kommentarer, men denne slår dog det meste. Jeg er lamslået. Hvordan kunne det dog lade sig gøre?! Jeg håber, hun efterfølgende klagede over hospitalet - i det omfang, det nu kan lade sig gøre. Ikke, at det hjælper - men for princippets skyld.
Forfærdelig historie. Det langt mest alvorlige er selvfølgelig, at hun ikke får hurtig og kompetent behandling i en så akut og kritisk situation, men da jeg læste historien, slog det, at personalet nægtede at kontakte hendes familie, mig faktisk som det værste. Der er noget nærmest ondt over det.
Selvfølgelig kom jeg bag i køen i forhold til mere akut skadede, hvilket det siger sig selv, at jeg finder i sin skønneste orden. Men som beskrevet var det tydeligt, at personalet havde knap så rygende travlt, som de selv mente. Og i de to venteværelser sad ingen alvorligt skadede (ingen, der blødte, havde meget stærke smerter el. lign.). Den værst tilredte var faktisk manden med hånden - og han fik den dårligste behandling af alle.
Jeg var også helt og aldeles paf - både under og efter.
Jeg tøvede med at skrive denne kommentar, netop fordi det kunne virke lidt belejligt, at jeg som (kendt) agitator imod storstaten, lige skulle have oplevet sådan et horriblet tilfælde af offentligt svigt. Men historien er god nok.
Jeg har set megen nød og elendighed - bla. i års ophold på det Afrikanske kontinent. Men at holde en stærkt lidende person i egne arme, og i timevis - mens der ingen hospitalshjælp er at få (selvom man er på hospitalet) - så føler man sig helt og aldeles hjælpeløs!
Jeg håber hendes familie forfulgte sagen! Jeg ved, at vi som ansvarlige arrangører fik vores del af deres vrede at føle, hvilket er fuldt ud forståeligt. Men jeg håber virkelig også, at de gik videre til patientklagenævnet!
For mig - der dog aldrig var i tvivl herom - var dette endnu en tyk streg under, hvad man kan forvente, når man frakobler den direkte kundebetaling fra serviceydelsen, samt hvad vi som borgere kan påberegne af service, til gengæld for verdens højeste skattetryk.
PS. Hun kom sig efter nogle måneder - og fik kun en mindre synsnedsættelse på det ene øje. Men - ikke takket og være det danske sundhedssystem - snarere på trods af...
"Somme tider spekulerer jeg på, om ikke man alligevel skal passe på med at støtte alt for firkantet op om liberalisering og udlicitering af offentlige opgaver til private aktører. Tænk, hvis vi fik et usolidarisk og koldt samfund, hvor der kun var plads til de effektive, og der ingen omsorg var at hente for de svage."
Næste gang du spekulerer på dette så spørg dig selv dette: var danmark et koldt og usolidarisk samfund dengang staten var halvt så stor som nu?
Er folk der bor i minimalstater kolde og usolidariske?
Af alle de løgne den moderne velfærdsstat har udbredt er den mest modbydelige den om at menesket af natur er hensynsløs, grådig og villig til at dolke sidemanden i ryggen hvis der er lidt penge i det.
For at få et historisk perspektiv på, da dette ikke er noget nyt. For snart 25 år siden, hvor jeg indenfor 1.5 år brækkede armen små 3 gange. (Ja, jeg er så ikke blevet klogere siden ;) Der var vente tiden på at få det ordnet, 10-12 timer, på skadestuen, hver gang.
Så selv dengang var der problemer med ventetiden på skadestuen, i "verdens bedste hospitalsvæsen". Man kan da trøste sig med at det er gratis... eller hvordan var det nu det var ;)
Dog er det meget individuelt, hospitalerne imellem, som andre også har nævnt. Har oplevet alt fra rigtig god og hurtig behandling på Herlev skadestue, til at få det onde blik fra personalet, da jeg vovede at forstyrre dem i formiddagskaffen.
Sidst nævnte oplevelse fik jeg da jeg, blev indkaldt til at donere blod på Hillerød sygehus. Super motiverende at være blod donor og blive modtaget på den måde.. not.
Dit problem starter egentlig lang tid før skadestuen, egentlig er skadestuen slet ikke beregnet til tilfælde som dit, men skadestuens håndtering af dig er alligevel under al kritik. Skadestuen er beregnet for folk, der får revet lemmer af, har skudsår og lignende. Det går galt meget før, nemlig da du ikke kan komme i kontakt med en vagtlæge. Det er vagtlægesystemet , der har til opgave, at tage sig af dig og det er egentlig vagtlæge systemet, der svigter.
I gamle dage, da lægerne var ansatte af sygekasserne, var brugerne i princippet med til at vælge en bestyrelse, som ansatte lægerne. I 1973 blev sygekasserne lagt ind under kommunerne, der blev forbindelsen mellem patienten som kunde og lægen som betalt af patienterne ophævet. Der var meget pamperi i den gamle ordning, men brugerne havde trods alt en mere direkte indflydelse på økonomi og effektivitet. Der var færre læger dengang, men skulle man have et sygebesøg, så kom ens egen læge eller en af de fire læger, de delte vagter med. Idag skal man sikkert aftale rigtig mange vagtlægesøg før man ser den samme vagtlæge igen.
De få gange jeg har været hos bare den praktiserende læge - specielt med mine børn - orker jeg ikke engang at sidde i venteværelset - ventetid 1-2 timer.
En næste gang skulle du måske overveje Skadenstuen.nu
3000 kr. for et visit er dog mange penge for de fleste. Ikke mindst når man har betalt til den slags i skat allerede.
Pengene burde følge patienten som så vælger hvor han vil have ydelsen. Så ville skadestuerne skulle konkurere på service og pris.Et mindre brugerbetalings-beløb for at undgå "misbrug" af folk som tager på skadestuen fordi de har 38 i feber eller lidt ondt i halsen, vil nok være en god ide. I dag undgås "misbrug" ved at tilbyde en så rædselsfuld service, at folk skræmmes til at blive væk, hvor deres ventetid og smerter sættes til en værdi af 0.
Eftersom der ikke bliver nævnt noget om overvejelser om vagtlægeklinikken og det er i weekenden, så er det bedste bud, at det også er udenfor skadestuen.nu's åbningstid, der er mere begrænsede end vagtlægeklinikkens i weekenden.
Det pisser mig af når folk uden indsigt og erfaring udtaler, at vi har et godt sundhedsvæsen. Vi har et utroligt ringe sygt væsen. Og der hvor den er gal på den er, at systemet intet incitament har for at gøre det bedre, for de har monopol og patienterne har bare at rette ind og tilpasse sig systemet og de ansatte. Min antipati for læger og sygeplejesker i det offentlige er stor og velbegrundet. De kan demonstrere for at afpresse politikerne for højere løn - men ikke for at rette op strukturen i det syge væsen.
Camillas oplevelser er helt i tråd med hvad de fleste andre med gode observationsevner oplever når de får nærkontakt med det syge system. Og så bør man skænke en tanke til de tilfælde - med al respekt til Camilla som jeg ønsker god bedring - møder det syge væsen med endnu mere akutte, alvorlige og smertefulde problemer. Magtesløsheden, de fysiske smerter og langvarige konsekvenser er alvorlige sager.
Frihed og din erfaring inden for dette system er?
Frihed, lad os da ikke håbe at du blive syg, så du skal behandles af disse sygeplejesker eller læger!
Har lige været indlagt på Hamlet, skulle opereres kl. 7.15, den blev udsat. Udsat til 11.00 kommer i god tid, venter på at blive afhentet til dagafsnittet, kommer op kl. 11.45 får en briks som fungere men ikke er videre behagelig over en længere periode. Afventer stadig kl. 12.00 og kl. 13.00 samt 14.00 og 15.00. kommer ind kl. 15.10 ude igen fra operationen kl. 16.00, sendt hjem kl. 17.15.
Sjovt det er privat, de oplever ikke akutopstået operationer og alligevel forekommer forsinkelser.
Jeg har også kun hørt horrible historier om Bispebjerg. Der er nok en grund til, at det bliver kaldt for Feltlazarettet.
Det er horribelt at betale løn til ligeglade og ineffektive mennesker. Og det sker kun i det offentlige system.
Det er sikkert kun en lille del af de offentlige ansatte der opfører sig sådan, men hvorfor finder de effektive offentlige ansatte sig i at få et dårlig prædikat af de dårlige kollegaer ?
Man skal altid have et nødkit i bilen hvis man kommer i forbindelse med offentlige myndigheder.
Nødkittet bør indeholde:
Kamera. Gerne med lidt taske og en god rem. Pyt med om det virker, bare det ser prof ud.
Reporter-vest med lommer o.l.
Diktafon stikkende ud af en lomme.
Pressekortlignende ting på vesten.
Notesblok
Spørgsmålark med følgende spørgsmål ( man kan også lære dem udenad ) som stilles til personalet
Nå så det her er XXXX, hvordan staves det helt nøjagtigt ? Oookaaayy
Hvem sagde du igen var daglig leder ? Hvordan staves det helt nøjagtig ? Oookaaayy
Hvad var det nu for en forvaltning i hørte under ? Hvordan staves det helt nøjagtig ? Oookaaayy
Og så slutter man af med :
Hvad var det lige dit navn var ? Hvordan staves det helt nøjagtig ?Oookaaayy, mange tak for hjælpen.
Hvorefter man giver dem blikket "youre dead meat motherfucker"
Blikket skal måske tages i brug tidligere hvis der pludselig dukker en overordnet op. I sådanne tilfælde skal man slet ikke svare på deres udtalelser, men bare gentage spørgsmålsrækken.
I rigtig mange tilfælde vil effektiviteten stige drastisk når du er i nærheden
Min gamle mor skulle "kun" vente i 11 timer på den forfærdelige skadestue på Herlev med en brækket arm.
Kæresten slap med at vente i 7 timer med et ødelagt korsbånd i knæet samme sted - for dernæst at få en intetsigende rapport tilsent til egen læge et par uger efter... hvor egen læge så var på ferie osv. osv. men det endte med at de offentlige sygehuse efter 5 mdr. kastede håndklædet i ringen og Aresødahl privat sygehus tog kompetent hånd om sagen.
Ja det er nogle barske historier ind imellem.
For mange år siden blev jeg hasteopereret på Helsingør Sygehus - find behandling fra skadestue og frem.
I december sidste år, faldt jeg i en snedrive, og vrikkede om på foden. Jeg fik kravlet tilbage i lejligheden. Om aftenen tilså min mor mig, og der havde jeg stærke smerter selv om jeg lå helt stille. Min mor ønskede ikke at tage nogen chancer - anklen var måske brækket? - så vi kørte på skadestuen på Frederiksberg. Efter ca. 30 minutter bliver jeg tilset af en læge. Han siger ikke rigtig noget, og går igen. Efter en time erfarer vi, at der sandsynligvis er 8-10 timers ventetid. Det er vinter og derfor ret koldt i ventesalen, og stolene invitere ikke til hygge.
Min mor kører mig derfor til Gentofte, hvor jeg inden for ca. 10 minutter har fået krykker og bliver tilset af en læge, der ikke mener foden er brækket, men "vi ta'r lige et billed". Der går ca. 4-7 minutter inden jeg komme ind til det, og bagefter binder lægen min fod ind og jeg kan tage hjem.
For fremtiden tager jeg altid til Gentofte! :)
+1 til gode erfaringer med Gentofte skadestue herfra også. Har været der 2 gange og aldrig ventet mere end 15 minutter.
Da min 73 årige svigermor sidste jul faldt og brækkede hoften, lå hun efterfølgende 2½ døgn på Herlev, inden det passede personalet at gøre noget som helst for hende. Fuldstændig uacceptabelt.
Selvfølgelig fik hun da noget at spise. Det jeg mener, er hun lå med en brækket hofte i 2½ døgn inden hun fik nogen form for behandling.
Du læser kommentaren som fanden læser bibelen.
Ja det kræver et godt helbred at komme i kløerne på hospitalsvæsenet. Jeg skulle mene
at selvsamme væsen, står for,eller er mere eller mindrer skyld i, over 5000 dødsfald om året.
Gad vide, hvor mange af de (påståede) 5000, der ville være døde, hvis de ikke kom på sygehuset. Mit gæt er en ret så stor del, tangerende til 100% (Obs! Jeg påstår ikke, at der ikke sker fejl!)
Har prøvet det samme. Ventede 3 timer på en skadestue med voldsomme smerter, så tog jeg hjem. Prøvede igen 2 dage senere og blev indlagt.
Har også mange mareridtsagtig historie om Bispeberg Skadestue.
Det ville kræve sit eget tråd.
Man burde samle historierne og sende dem til sundhedsministeren.
Man kan også skrive om det i virksomheders mails - så kommer SKAT med den liberale skatteminister og spejler hele møllen ind til SKAT og så burde skatteministeren lave et lille sammendrag og sende til sundhedsministeren... det er da en nem idé :-)
Ved fra bekendte i sygehusvæsnet at
1) sygeplejerskerne ved den er gal men korpsånden gør angst for at tale om det
2) lægerne er hjerneblæst fra studiet og ser sig som officerer af finere karat i et påkrævet og effektivt monopol administreret af dem. Nogle gange ineffektivt når det er administreret af en doefer.
Jeg kender også flere, der arbejder på hospitaler. Min konklusion på deres oplevelser er, at der ofte foregår små, territoriale krige. Lægesekretærerne mener, at sygeplejerskerne tager deres arbejde, sygeplejerskerne mener, at SOSU'erne tager deres arbejde, og vil i øvrigt gerne ha' lidt mere af lægernes, SOSU'erne er irriterede over portørerne, og lægerne (og resten) hader DJØF'erne.
Det er ikke usædvanligt, at den her vogten over arbejdsområder besværliggør og forsinker div. arbejdsgange helt unødvendigt.
Derudover, er der den sædvanlige historie om, at det er svært at fyre inkompetente chefer i det offentlige. For nyligt er det blevet fyret stort på Hillerød sygehus, men der sidder stadigvæk ikke mindre end 3 chefer i toppen, hvor de sagtens kunne nøjes med en. Hvis man spørger patienterne, ville de nok hellere have beholdt nogle ekstra sygeplejersker for den pris en chef koster.
Sidst, så har jeg hørt rigtigt mange klager over de bizarre tids- og ressourcespildende undersøgelser, div. DJØF'er finder på, for at legitimere deres stillinger. Den var simpelthen ikke gået i det private.
Helle
Og din kompertance er således at du kan vurdere at der kun er behov for 1 chef. Jeg synes også at det er mange, men ved ikke nok til at vurdere om 1 chef kan varetage de 3 chefers arbejde.
Nu tror jeg ikke at Djøfer selv bestemmer hvilke opgaver de skal lave, men vi har haft en regering i 9 år hvor mere og mere skal indberettes. Skyd på dem der skal skydes på.
Som jeg gjorde opmærksom på, refererer jeg de synspunkter, jeg har fået formidlet fra mennesker, der arbejder der, og som kender til det indefra. Så kan du være så uenig, du vil med, det.
Sjovt er det også at læger uden økonomisk uddannelse, står for alle indkøb til de enkelte afdelinger, på visse sygehuse bruger hver afdeling sin egen leverandør. Det vil sige at alle stordriftsfordele bliver hældt ud i toilettet, fordi den ene overlæge får ski-turen betalt af "medicinselskab1" mens en anden overlæge får sin betalt af "medicinselskab2". Dette betyder ikke at "medicinselskabene" er skurkagtige, det betyder blot at de udnytter systemet, og hvis systemet kan udnyttes så har det fejlet. Sæt nu forhelvede indkøbsuddannede specialister til at foretage daglige indkøb og læger og sygeplejersker til at behandle patienter...
Præcis. At man er en dygtig læge, gør ikke nødvendigvis en god til at administrere en afdeling. Få dog en, der er god til administration til det. Men så er vi tilbage i de territoriale krige, jeg har skrevet om i en kommentar lidt længere oppe. Lægerne er ikke interesseret i at være underlagt nogen, der ikke har en medicinfaglig uddannelse, og der kommer en ynk og jammer uden ende, hver gang det bliver foreslået.
Ligegyldigt hvor man er eller ser hen er der fjolser alle steder og det er ligegyldigt om det er i staten hos politiet eller i hospitalsvæsnet og det er jo som regel dem man lægger mærke til på trods af at andre de samme steder udfører deres arbejde perfekt.
Og det er ikke få gange at en af dem der udfører sit arbejde perfekt får det videre forløb ødelagt når det går videre til et eller andet fjols der enten ikke kan finde ud at udføre sit arbejde eller bare er doven.
Med hensyn til en skadestue sker der en priotering så dem der er i livsfare og er personale krævende kommer før til end en der "bare" har brækket noget eller har et sår eller en betændelse der ikke er livstruende på samme måde som et stort skadested hvor der bliver prioriteret efter hvem der kan overleve og hvem der ikke kan samt hvem der har ikke livstruende skader såsom brækkede arme og ben,småsår og lignende.
Og der er mange der nok skal være glade for at de ikke ser de mange skrækindjagende og tragiske ting der sker inde bag ved for så skulle mange følsomme personer også have krisehjælp oveni den skade de i forvejen har og ønsker behandlet.
Og det er jo klart at hvis personalet er i gang med mange alvorlige tilfælde (hvilket har sine begrænsninger inden de tilkalder bagvagten i svære og mange tilfælde feks katastrofer ) bruger de de resourcer der er til rådighed feks folk der virker kompetente nok til at give øjenskylning og en eventuelt operation kan først komme på tale når øjnene viser en så stor normal tilstand som muligt hvor man kan se skadens omfang,hvorimod hvis øjet var faldet ud eller det var flækket ville det under normale omstændigheder blive opereret og behandlet hurtigere.
Men for dem der kommer selvhjulpen eller i såkaldt privat regi føles ventetiden altid lang for det er jo nu en gang i de flestes natur at syntes at de er det vigtigste individ og at deres lidelse og lidelser er de vigtigste.
Time as a price. (en beskrivelse af det "gratis" sundhedssystem)
Conclusion.
Given the current structure of the Canadian healthcare system, the long patient wait times are here to stay. Those that believe the problem could be solved by increasing the supply of health services ignore the large demand effect of a reduction in wait times. Others, who believe that waiting is an unavoidable fact of life, ignore the fact that the long wait times are an artifact of the "priceless," politically administered supply system.
When the price is not allowed to perform its function of supply-and-demand rationing, something else will.[3] In the case of the Canadian healthcare system, this price substitute is our time. But many of us may not be aware of the destructive nature of this hidden and steep price tag. While the unseen costs are always easily ignored, they are constantly eating up the economy's productive resources
Hvis du skal vente 7timer+, er det lige foer det kan betale sig at flyve til Hong Kong, hvor skatten er 15%, og saa gaa gratis paa skadestuen der. Flyveturen tager paa en god dag 10timer, ventetiden er under 5 minutter, prisen er den samme, kvaliteten hoejere.
Hvis du har et job har du jo selvf ogsaa en privat sygeforsikring som vil give dig en behandling der er bedre end selv de bedste privathospitaler i DK
Jeg bør føle mig heldig. Har kun haft én oplevelse med Bispebjerg Skadestue og den var ikke negativ.
At Frederiksberg maks. har 20 min ventetid må være noget helt nyt. Jeg har flere gange ventet præcis 3 timer. Egentligt sjovt at det aldrig er 2 timer og 55 minutter, eller 3 timer og 5 minutter.. ALTID 3 timer, som om de strækker den så lang tid som muligt.
Der står på forsiden af deres hjemmeside, at der er under 20 minutters ventetid, så det er da ikke særlig god stil, hvis de ikke kan overholde det. Det er jo netop bla. nedsat ventetid og hurtig behandling, man betaler for på en privat skadestue. Fik du afslag i prisen pga. lang ventetid?
Vil du ikke være så venlig og forklare mig din pointe.
Min pointe er, at man i den danske sundhedssektor bør lade private udbydere af lægehjælp spille en større rolle. Med medfølgende, sund konkurrence mellem udbyderne, der vil øge effektiviteten, og i hvert fald en vis grad af direkte brugerbetaling. Den direkte betaling vil øge brugernes krav til udbyderne, og samtidig øge udbydernes respekt for brugerne, som i højere grad vil blive anset for at være de kunder, de egentlig er. Ligesom ekspedienterne i en tøjforretning som regel er høflige og opmærksomme på kunderne, fordi de ved, hvor pengene til at køre forretningen rundt kommer fra.
Hvorfor har du i øvrigt altid kun uvenlige kommentarer til mine klummer? Du virker lidt besat.
Er det nødvendigt for dig at jeg laver en smiley før det er en venlig kommentar?
:-)
Hvordan vil du kunne vide om du bliver behandlet lægemæssigt bedre på et privat hospital? At "ekspedienten" i "lægeforretningen" er høflig og nusser om dig, er ikke ensbetydende med at du modtager den bedst mulige behandling af din underlivsbetændelse. Vil du så bagefter vurdere dit underliv om det var god behandling? Hvilken viden har du om det :(
Da jeg for et par måneder siden forstuvet min ankel, troede jeg selv den var helt gal, og muligvis brækket. Jeg tog hjem uden at overbelaste min fod, og næste morgen tog jeg på Gentofte hospital inden skole, hvor ventetiden var 10 minutter, og jeg fik en flot behandling af min fod. Den var ikke brækket. Jeg fik morgenglade smil, og god vejledning til genoptræning. Har du overvejet at problemet er sammenhængen mellem borgernes valg af besøgstid på hospitalet og bemandingens størrelse på det foretrukne besøgstidspunkt. Det er for ingen overraskende at medarbejdere er trættere senere på dagen, og flere helst vil have fri.
Jeg forstår din bekymring, jeg skal ikke føde børn med min fod jo. F.eks. behandling af underlivsbetændelse ville jeg foretrække blive varetaget af det offentlige, men en privat fysioterapeut kunne sikkert godt behandle min forstuvet ankel.
Det er bare ærgerligt at det synes "for sent" til at indføre privat stordrift af sundhedssektoren. Det ville kræve en tilpasningsperiode på mange år for vores samfund, er det ikke lettere at fortsætte med den offentlige sundhedssektor, også i stedet bruge energien på vækst i velstand.
med venlig hilsen mikkel
Hvis bare denne historie og N. Nikolajsens var de eneste. Jeg var hjemme i DK til begravelse tidligere på året. Jeg havde en kammerat, hvis sekundære kræft ikke blev opdaget før han selv tog til lægen. Han havde haft en svulst fjernet før, så de vidste vel godt hvad risikoen var. Men til de regelmæssige scanninger valgte man kun at scanne den type, som han havde haft (modermærke).
Det gjorde mig meget betænkelig, da jeg selv har været til lægen med meget milde hjærtesymptomer. Han sendte mig så videre i det private til 5 forskellige scanninger, selvom han nok vidste at der intet var at frygte. Jeg er ikke læge, men hvis jeg kan få flere tusinde punds (jeg bor i UK) scanninger, som lægen selv før han får resultatet kan sige vil vise at intet er galt, så må man kunne scanne en mand, der har haft kræft lidt mere grundigt.
Så siden begravelsen har jeg så haft på fornemmelsen at min kammerat er død pga systemet. Hvis han havde haft privat forsikring, kunne jeg tænke mig at det kunne være gået anderledes.
Jeg har oplevet, at være i direkte og højlydt skænderi med en sygeplejerske i forbindelse med, at min gamle mormor har været indlagt. Sygeplejersken talte direkte ubehøvlet over for min bedstemor imens hun lå gul og blå i en sygeseng efter at have haft en blodprop i hjernen. Da min mormor selv havde for få kræfter til overhovedet at sige plejersken imod, måtte jeg (meget mod min vilje) på det nærmeste irettesætte hende i plenum. Sygeplejersken blev tilsyneladende overrasket over, at der var nogen, der havde mod til at sige hende imod, hvortil hun straks undskyldte med at "de var inde i en stresset periode." Alle kan blive stressede, men at de lader det gå ud over patienterne...
Jeg har boet i Italien og selv her, i landets hovedstad, får man en bedre behandling i det offentlige sygehusvæsen - uanset om man er statsborger i det pågældende land eller ej. De danske sygehuse er sikkert udemærkede på flere områder, men det har i særhed sine huller...
Denne kommentar fra folkekære Lise Nørgaard sætter i øvrigt debatten i perspektiv:
http://www.dr.dk/Dokumentar/gammel_struktur/tv/DR1/2007/0108133027.htm
(Linket i højre side "Service of hospitaler," tidskode 00:30)
Skræmmende at læse alle disse historier, men det er desværre fuldstændig de samme erfaringer jeg og bekendte har.
Det er bare ikke kun skadestuen den er gal med, det er den praktiserende læge, vagtlægen og skadestuerne.
En bekendt lå med lungebetændelse i en uge, med to vagtlæge besøg som sagde det var influenza, før vedkommende blev indlagt. Hvor mange mennesker dør i Danmark hvert år på grund af groft lægesjusk? Jeg tror desværre vi taler tusinder her!
Hvad er det der gør så mange mennesker i det offentlige sundheds system dovne, ligeglade og uduelige? Jeg tror ikke på at disse mennesker er 'onde', men snarere at systemet skaber kolde, kyniske og megalomaniske medarbejdere.
Der er simpelthen vendt op og ned på klient forholdet. Vi, som skattebetalere, er KUNDER, vi er disse sygeplejerskers og lægers indirekte eksistensgrundlag. Desværre lider sundhedssystemet af den samme syge som resten af det offentlige system, kunderne (patienterne/ofrene) er til for systemet, ikke omvendt.
Jeg vil i fuldt alvor hellere behandles på et privat hospital i et tredje verdens land end på et offentlig hospital i Danmark. Skal jeg en tur til lægen smutter jeg forbi en privat lægekonsultation og betaler de hundrede kroner det koster.
Retfærdigvis skal det siges at lægerne og sygeplejerskerne på Riget virker meget kompetente.
Men for dem der kommer selvhjulpen eller i såkaldt >privat regi< føles ventetiden altid lang for det er jo nu en gang i de flestes natur at syntes at de er det vigtigste individ og at deres lidelse og lidelser er de vigtigste.
At komme selvhjulpen eller i "privat" regi menes at man selv møder op på skadestuen eller i følge med en der har bragt en og dermed som regel bliver anbragt i vente værelset hvorimod akut syge og tilskadekomne der bliver indbragt med ambulance kommer bagved.
Så hvis man så efter udenfor ved ambulance tilkørslen og indgangen bagved og konstaterer at den ene ambulance efter den anden ankommer burde man komme til den konklusion at der åbenbart er mange der kommer ind og har det langt værre.
Det er som regel kun "nybegyndere" og fjolser der ikke hører hjemme på en skadestue der hidser sig op under stres på en skadestue for med tiden tager de fleste det roligt selvom de skynder sig for med tiden bliver det hele ren rutine med brækkede ben,akut sygdom,dødsfald,indbragte døde,børn og voksne der skriger i smerte,urolige og opfarende personer enten på grund af skade,druk,stoffer eller bare "almindelige" sindsyge der bliver bragt videre til psyk skadestue samt det triste med at give pårørende besked om enten indlæggelse eller pårørende der er afgået ved døden.
Alt dette bliver til sidst ren rutine for det er stort set det samme der sker hele tiden på en skadestue bare med nye personer hver gang (lige bortset fra narkomaner,alkoholikere og psykisk syge som kan være gengangere)
At der er nogen af personalet der syntes at patienterne er til for dem er stort set det samme alle steder og så er det ligegyldigt om det er hospitaler,eller andre myndigheder,forretninger mv fjolser er der alle vegne...men der er heldigvis også mange der bare arbejder rationelt og ikke lader sig ophidse eller render rundt og leger små konger og dronninger men betjener folk godt,hurtigt og høfligt.
Men som alle andre steder i verden er der jo altid nogle der er dovne og som ikke rigtigt gider deres arbejde hvilket jo som regel er dem man lægger mærke til for man brokker sig i sagens natur ikke over nogen der er effektive (de eneste der kan finde på at brokke sig er som regel kollegaerne der af misundelse over deres egen mindreværd eller frygt for at de kan komme til at lave mere kan finde på at fortælle dem at de laver for meget og er for venlige ved folk og alt afhængig af forholdene med hensyn til overtal af dygtige eller dovne bliver forholdene derefter så enten er det de dovne eller også er det de dygtige der dominerer vagtholdet )
Selvfølgelig skal man vide at der også kommer patienter ind ad bagdøren - altså i ambulance, ofte med udrykning.
Min kone blev hentet af en ambulance en aften pga. meget kraftige mavesmerter.Hun kom til skadestuen og blev tilset og så skete der bare ikke mere!
Jo nogle velmenende sygeplejersker kom med deres bud på hvad årsagen til smerten kunne være.
Nyresten, galdesten og andre eksotiske sygdomme. Én forsøgte endda med sødt med noget zoneterapi, men intet hjalp på smerterne.
Efter 3 dage på sygehuset, hvor familien ikke kunne blive indlagt på trods af at vi har en søn der på det tidspunkt var 5 måneder gammel, blev der endelig tid til at kigge nærmere på min kone.
Hun nåede at faste i 36 timer op til en kikkertoperation, hvor de næsten var ved at opgive at finde smerten, men til sidst fandt ud af at blindtarmen var perforeret.
ALLE vi har talt med efterfølgende har mindet os om at det faktisk er ganske farligt at gå rundt så længe med en perforeret blindtarm, men hvad kunne vi gøre? Vi foreslog selv undervejs at det kunne være blindtarmen, men på trods at endetarms og gynækulogiske undersøgelser stod lægerne på bar bund og afviste vores "forslag" arrogant.
Det var bare en af vore oplevelser med sundhedsvæsenet... Jeg har flere og de er ikke gode...
Rystende.
På Bispebjerg kan man i øvrigt se, når der kommer patienter ind med ambulance. Der kom en i den tid, jeg var der. Han så ud til at have fået god behandling i ambulancen (han var tydeligvis ikke i smerte), og blev så kørt ind på en stue, hvor han sikkert fik lov til at tilbringe en hel del tid med at glo op i loftet - det vil være mit kvalificerede gæt.
Sorry to hear!
Samme problem på skadestuen i Køge. Laaaaange ventetider uanset tidspunktet på døgnet og uanset antallet af ventede patienter. Det er ikke 'tilladt' at bevæge sig væk fra venteværelset (medmindre man fupper sig til at være ryger og derfor må gå udenfor).
Min hustru oplevede at sidde en formiddag med vores datter og vente på at alle ansatte skulle holde morgenmøde. HALLOOOOO - biksen er fuld af kunder!! Så let røven og hold møde på et andet tidspunkt!
Den private skadestue på Frederiksberg har vores familie som kunder nu. Trods 40 km bilkørsel hver vej.
Hvis jeg havde et barn, tror jeg også, jeg ville prioritere at betale for en privat skadestue, når det var barnet, det handlede om. Hvis det altså var økonomisk muligt for mig.
I løbet af 40 kilometers bilkørsel kan skader ikke nå at forværres i den grad (medmindre der sker et biluheld, selvfølgelig ;-), som de kan i løbet af 5-7-10 timers venten på en offentlig skadestue.
Halloooo (for nu at bruge dine termer). Morgenmøde (eller konferencer om man vil) er til for at gennemgå døgnets hændelser, indlæggelser og dødsfald - og det holdes netop om morgenen, da de læger, der på det pågældende tidspunkt har arbejdet i 24 timer, nok gerne vil hjem og have en lille en på øjet.
Er det i øvrigt rimeligt, at personalet skal rende sygehuset rundt for at finde dig, fordi venteværelset ikke er godt nok? (og selvfølgelig skal det være "tilladt" at gå ud og trække frisk luft, det er ikke det, jeg anfægter...)
Det er urimeligt at bede tilskadekomne kunder sidde på en stol og vente i 7 timer!
Der er vel et system (IT el. papir) hvor de ankomne kunder registreres, så man har styr på hvem de er, rækkefølge, osv. Det er da ikke rocket science at notere et mobilnr og sende en SMS når den forventede ventetid er nede på 1 time (det kan simple it-systemer klare - og hvis telefonsystemet til lægevagten kan udregne ventetid baseret på espedition af de tidligere kunder igennem systemet, så kan skadestuen nok også - hvis man vil)
Jeg er enig - og netop derfor skal systemet optimeres, så kunderne ikke skal vente i 7 timer men måske blot en halv time. Men man er stadig nødt til at have de ventende samlet ét sted.
På mange hospitaler er der faktisk ikke noget IT-system, hvor kunderne registreres - der bliver det noteret på et stykke papir. Det er faktisk ret skræmmende, så oldnordisk det er :)
Der er rigtig mange liberale, der stemmer liberalt (jo, det kan man godt) med henblik på at trække samfundet en smule i den retning, ikke fordi man ønsker et 100% firkantet og elitært liberalt samfund, der ikke har plads til de svage. Men det er sådan, at venstrefløjen hele tiden fremstiller det - måske fordi frihed er anti-tesen til socialisme.
skyldes jo at vores regering har brugt for mange penge på privathospitalerne og har udsultet hospitalerne... Liberalismens sande ansigt
Jeg er generelt enig i hele diskussionen. Jeg mener bare man skal passe meget på med at angribe den enkelte ansatte. - Som jeg i hvert fald mener har hjertet på helt rette sted.
Jeg har et nært familiemedlem som er overlæge på Aalborg sygehus, han mener at kunne effektivisere hans afdeling med mindst 30-50% (måske også 100% - hans egne ord).
Men "systemet" tillader ikke de ændringer han mener ville være effektive. (f.eks. indivuelle lønforhandlinger, mere fleksible arbejdstider m.m.) Derfor mener han også de private er mere effektive - og til tider også bedre.
Han mener ikke vi skal gå over og privatisere alt, men han mener at privat konkurrence er med til at øge effektiviteten og formindske omkostningerne.
Nu har jeg ikke orket at læse alle kommentarer, men som medicinstuderende - og kommende læge - føler jeg trang til at give mit besyv med her.
Jeg er helt enig i, at der findes mange dårlige læger, der ikke har nogle skrupler overfor patienterne - so far, so good (?). Men der findes altså - endnu - flere læger, der kæmper en kamp for at udføre et stykke arbejde, som både de selv og patienterne kan være tilfredse med, under urimelig vilkår. For at nævne et enkelt eksempel: 24-timers vagter. Hvis en lastbilchauffør har kørt x antal timer, så skal han død og pine sidde på en tilfældig rasteplads i Tyskland og spise Wienerschnitzel. Hvis en læge har arbejdet 21 timer, så er det intet problem at sætte vedkommende til at fjerne en tyktarm el. lign. - det er da at spille hasard med patienternes liv.
Og hvis I vidste, hvad der kommer af spildtid på en skadestue (no offence til forfatteren, der tydeligvis har haft et reelt problem, som vagtlægen burde have taget sig af - men nu udskrives der altså ikke antibiotika i landet efter hvad patienterne mener, de bør have; eller, det burde i hvert fald ikke ske). Det vælter ind med folk med ligegyldige skader og sociale tilfælde, der optager meget af plejepersonalets tid - og folk, der har travlt med at brokke sig over, at forplejningen er god nok (en skadestue er jo for pokker ikke et 5-stjernet hotel!)
Hvad angår ventetider, har jeg også - som patient - oplevet horrible eksempler. Ofte skyldes det, at der skal være en ledig stue til hver patient, og at ikke alle patienter er overstået på et splitsekund. Det er altså ikke hver gang, fordi at lægerne blot sidder og drikker kaffe.
Når ovenstående er sagt, så er jeg dog meget enig i, at hele sundhedssektoren kan optimeres mange, mange gange. Man kan blandt andet starte med at omlægge de 5-6 EDB-systemer, hvert hospital har til ét, således at hospitalerne rent faktisk kunne kommunikere sammen (og man således ikke behøver at høre Fru Jensen for 4. gang fortælle om sit alkohol- og tobaksforbrug).
Du tager fejl. Det er patienterne som bør få det de mener de skal have. Er der noget mere hårrejsende end læger som mener at patienterne f.eks. ikke skal have smertestillende medicin. Magen til formynderisk svinsk opførsel. I det hele taget burde folk selv bestemme hvad de vil have, og så skal lægerne rådgive. Ikke bestemme. Dét burde I lære - men I lærer tilsyneladende, at I skal blive små konger. Og det er I ikke. I får løn af den I sidder overfor. I bør sige tak - ikke omvendt. Kunde-forholdet er helt bagvendt i det offentlige. Og lægerne og sygeplejeskerne elsker det - for det gør jo dem til dem med magten, selvom det burde være kunden der har magten ligesom i andre forhold.
Du har tilsyneladende overhovedet ikke forstået essensen af mit indlæg. Jeg forsvarer ikke, at læger ikke vil give smertestillende. Jeg forsvarer heller ikke formynderiske ordninger (jeg er absolut pro selvbestemmelse etc. - at nogle patienter så mener, at de er omvandrende medicinske atlas må så stå for deres egen regning). Og jeg mener bestemt ikke, at vi lærer at blive "små konger" - jeg tror, du har mødt en fra "den emsige overlæge"-generation, der heldigvis er på retræte.
Langt de fleste medicinstuderende knokler altså ikke i >6 år (plus de løse 10-15 år bagefter) for at blive magthavere, men fordi, de har et ønske om at hjælpe andre, der har behov for det.
Og lige præcis hvad angår smertestillende præparater, så dør man altså af det, hvis det doseres i for store mængder - og i den efterfølgende sag køber embedslægen altså ikke "jamen, han bad selv om det"-argumentet.
Jeg tror ikke du forstår essensen af mit indlæg. :-) Folk skal og må bestemme over sig selv. Du har allerede lagt i ovnen til en nedladende tone overfor kunderne med din kommentar om "omvandrende medicinske atlas"; der er faktisk god sandsynlighed for, at dine kunder ved hvad de taler om. En læges rolle bør her være rådgiver. Kunden/patienten bestemmer.
Angående smertestillende ved vi jo begge hvad det i høj grad handler om. Det kan koges ned til puritanisme og formynderi. Nu tror jeg de færreste vil have så meget smertemedicin at de dør og igen bør lægens rolle naturligvis være at rådgive. Jeg forstår ikke helt argumentet om embedslægen for indtages indholdet af en recept eller to smertemedicin vil det sandsynligvis være dødeligt.
Jeg prøver igen :-) Selvfølgelig er patienterne 100% selvbestemmende, da det er deres krop, der fyldes med medikamenter. Men hvis du vidste, hvilke selvmedicineringsfejl og lign., der findes, så ville du blive overrasket ;-) Men jeg er enig i, at lægerne bør fungere som rådgiver - men lægen VED altså bedre (og det har intet med en nedladende eller arrogant holdning at gøre men derimod, at der ligger 6 års grunduddannelse bag det, man som læge foretager sig)
Mht. embedslægen, så kan det godt være, det blev en lidt krænglet formulering. Det, jeg prøver at sige er, at selvom patienterne mener, at de skal have x antal morfinindsprøjtninger/-piller, så er det måske ikke altid en super god idé, da det potentielt slår dem ihjel. Og i sådan et tilfælde vil der komme en sag ud af det, hvor lægen kan miste autorisationen.
Men Jakob, realiteten er jo, at patienterne ikke er selvbestemmende. Ikke mindst angående smertebehandling. Du kan læse tusindevis af historier om folk som ikke kan få den smertebehandling de selv vil have - fordi de sidder overfor en formynderisk og puritansk læge som har magten og som mistænker dem for at være narkomaner eller fordi de mener, at folk ikke selv kan administrere den slags. Det er ren barnepige/big mother syndrom. Og det er ualmindeligt umyndiggørende.
Jeg vil også sætte spørgsmålstegn ved, at lægen VED bedre i alle tilfælde. Men naturligvis har lægen en viden som han skal rådgive kunden på baggrund af. Men læger ved ikke alt. Slet ikke angående cutting edge behandlinger.
I praksis i dag er det ikke patienten selv som bestemmer. Det burde være sådan, men det ikke sådan. Og det er skændigt.
Det findes der helt sikkert masser af eksempler på, og det burde også fremgå af mine indlæg, at jeg synes, at det er særdeles problematisk.
Læger ved absolut ikke alt - men de har en viden, der bygger på et fagligt grundlag, som patienterne ikke har - og ved derfor bedre i mange tilfælde. Jeg tror slet ikke, vi er så uenige igen på det her område :-)
Hvad angår din sidste kommentar er jeg 100% enig.
... og angående edb-systemer: Lave nogen der kunne starte hurtigt op og putte dem på nogle maskiner, der kunne kalre dem. Jeg har været en del på hospitalet i år og har flere gange oplevet seancer, hvor vi måtte sidde og vente på en computer. Jeg ved ikke præcis hvad det var lægen ville have startet - et program hvor han kunne bestille en eller anden behandling til min sidemand, men han nåede da hele stuegangen på firesengsstuen uden at det var kommet igang.
EDB-systemerne i sundhedssektoren halter alvorligt og burde have et ordenligt eftersyn. Så vidt jeg kan forstå, stammer problemerne helt tilbage til dengang, hvor hvert amt mente, at de havde den eneste rigtige EPJ-opskrift. Det havde de åbenbart ikke...
Problemet er jo også, at nogle sygehuse bruger ét program til radiologiske undersøgelser, ét til blodprøver, ét til medicin etc. - og når så Fru Jensen kommer med sin alenlange medicinliste tager det noget tid at taste det ind i et system (i stedet for at få en anden, kompetent person til at gøre det).
Jakob Kirkegård: Jeg er enig med dig i, at lægernes arbejdsvilkår er hårde - hvorfor de har 24-timers vagter, har jeg aldrig forstået. Arbejder lægerne selv hårdt på at få det afskaffet, eller er der en grund (f.eks. økonomisk) til, at de stadig kører med disse vagter?
Men jeg kan ikke sympatisere med dine klager over, at der på en skadestue er et rend af mennesker med "ligegyldige skader" og "sociale tilfælde". Jeg synes, offentligt ansatte læger og sygeplejersker, der ikke gør deres bedste overfor patienterne, er at anse for sociale tilfælde. I modsætning til nogle tror jeg såmænd nok, som du er inde på, at mange gør deres bedste. Om det er de fleste, ved jeg ikke. Her er det nemlig, jeg tror, at motivationen for at gøre sit bedste per definition daler for mange mennesker (ikke alle), når de ikke arbejder i et tilstrækkeligt konkurrencepræget miljø. Hvis hospitalerne ikke mister en masse kunder på at yde ringe service, er miljøet ikke tilstrækkeligt konkurrencepræget.
I øvrigt er det ligegyldigt, om en skade er ligegyldig. Jeg har betalt for at kunne komme til lægen.
Gode pointer omkring EDB-systemerne.
Og så tror jeg forresten ikke, at der er ret mange, der bliver læger for at hjælpe andre. Jeg tror, folk bliver læger, fordi de er sikret arbejde til en god løn, og fordi faget er prestigefyldt (den sidste motivation foregår nok primært på det ubevidste plan). Når vi hjælper andre, er vi ofte i første omgang motiveret af forskellige former for egoisme - hvilket ikke gør hjælpen mindre værdifuld.
Camilla
"I øvrigt er det ligegyldigt, om en skade er ligegyldig. Jeg har betalt for at kunne komme til lægen"
Så fordi du har betalt, så skal der sørme også stå en læge til rådighed 24 timer bare for mig! Selv om du sikkert betaler meget i skat, så tror jeg ikke du betaler nok til at have denne læge stående til rådighed kun for dig når du har brug for det. Når du går til lægen så får du den behandling du har brug for.
Har været indlagt på Hamlet i fredags, skulle opereres kl. 7.15, den blev udsat. Udsat til 11.00 kommer i god tid, venter på at blive afhentet til dagafsnittet, kommer op kl. 11.45 får en briks som fungere men ikke er videre behagelig over en længere periode. Afventer stadig kl. 12.00 og kl. 13.00 samt 14.00 og 15.00. kommer ind kl. 15.10 ude igen fra operationen kl. 16.00, sendt hjem kl. 17.15.
Dette er et privat foretagende og bliver betalt for at jeg skal opereres til den tid som de selv har givet mig. Hvorfor kommer jeg så ikke til, til den tid som jeg har fået? Kom nu Camilla, kan du svare på det? Det er jo privat så alt skulle jo fungere perfekt!
Jeg ved faktisk ikke, om 24-timers vagterne er under afskaffelse. De er jo økonomisk set praktiske, da man næsten kan arbejde en hel uge på et døgn og derved få nogle fridage. At man så, i mine øjne, spiller hasard med patienters liv og lemmer synes åbenbart tilsidesat.
Selve miljøet er sådan set forholdsvis konkurrencepræget (det gælder om at få gode stillinger, der kan give en gode kort på hånden til at komme ind på drømmespecialet etc. - dog er det rigtig svært at sammenligne lægefaget med stillinger i fx det private, økonomiske erhvervsliv) - jeg kan dog sagtens følge din pointe i, at motivationen skulle kunne dale i det pågældende tilfæde. Og prøv at følge med en skadestuelæge en dag (næppe muligt), og så vil du se, at der faktiske ER mange "ligegyldige tilfæde", der optager plads for de, der vitterligt har behov for lægehjælp. At disse patienter har lige så meget ret til lægehjælp har du helt ret i, men det ville nu være rart, hvis folk ind i mellem tænkte sig lidt om, inden de bener på skadestuen ;-) Bl.a. derfor er det jo også foreslået af mange at indføre brugerbetaling hos privatpraktiserende læger - netop (blandt andet) for at komme dette problem til livs.
Jeg vil gerne medgive, at der er nogle, der er i faget for prestigens skyld - hvad enten de (vi) vil indrømme det eller ej. Men lønnen er altså ikke så god, som folk måske går og tro. Ja, man stiger hurtigt i løn, når man bliver speciallæge. Men i stedet er den gennemsnitlige månedsløn for en nyuddannet vidst omkring 27.000 om måneden (+15 % pension; hæng mig dog ikke op på tallene) for at boltre sig i andre menneskers kropsvæsker på obskure tidspunkter af døgnet :-)
Udover dette, så ros for endnu en skarp klumme fra dig. Det her er virkelig et emne, der trænger til en kraftig overhaling. Jeg prøver ikke at forsvare dårlige læger men give et forklaring på, set fra den anden side af bordet, hvorfor tingene af og til er som de er.
Flere artikler fra Politik
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 2 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 17 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for kort tid siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 1 minut siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 12 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 12 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 45 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 12 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 4 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
Om Camilla Paaske Hjort Freelancejournalist for 180Grader.dk. Medlem af Dansk Presseforbund. Kontakt: camillahjort09(snabela)yahoo.dk og camillahjort09(snabela)gmail.com. Se Camilla Paaske Hjorts profil eller Følg Camilla Paaske Hjort |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

