Venstres Ungdom: 1908-2010, R.I.P.
Udgivet for 717 dage siden i Politik
Tilføjet 09/06 09:34 til Boblere af Jeppe Toft
Venstres Ungdom – en uafhængig politisk institution. Stiftet i 1908, død og begravet i 2010.
Venstres Ungdoms historie er stolt og traditionsrig. Den går helt tilbage til før partiet Venstre blev stiftet. Faktisk er VU 12 år ældre end Venstre. I VU har det altid været vigtigt for – i særdeleshed – den mest liberale del af foreningen at værne om den partipolitiske uafhængighed, som har været et gennemgående træk for foreningen i al dens levetid. Der er store dele af foreningen, for hvem ordet ”Venstre” er et synonym med et mislykket borgerligt projekt. Uafhængigheden har samlet VU, netop fordi uafhængigheden til Venstre har været den paraply, som har kunnet sikre anarkister, småborgerlige og politikere in spe fælles fodslag.
Efterhånden må man erkende, at de tykke vægge til Venstre er brudt ned. Nogle vil sige, at det har været længe undervejs, og det er der nok noget om. Efterhånden har VU udviklet sig til Venstres politikerskole. Et hurtigt kig ned af formandslisten vil vise, hvor stor en del, der senere har gjort politisk karriere for Venstre: Thomas Banke, Torsten Schack, Karsten Lauritzen, Peter Christensen, Carl Holst, Kristian Jensen, Claus Horsted… For bare at nævne de nyeste tilfælde af Venstre-politikere, der har gjort deres karriere gennem VU.
D. 8/6 fik den nuværende formand, Jakob Engel Schmidt, sin kreds i Lyngby, som han længe har jagtet. Uden at det dog får ham til at overveje sin stilling i VU. Uafhængighed? Tvivlsomt.
Jeg synes, at udviklingen er uheldig. Mest fordi, at det risikerer at dræbe foreningen. Mit umiddelbare bud er, at et sted mellem hver tredje og hver fjerde aktive VU’er ikke ligefrem har sympati med Venstre – dette er naturligvis blot mit personlige skøn. Uanset hvad, så er det i hvert fald ikke en ubetydelig andel. Men denne andel vil efterhånden forsvinde, for hvad er der tilbage at kæmpe for i en forening, der er drevet af Venstre? Hvad er der tilbage af værdighed, integriteten og uafhængigheden, når man er reduceret til partisoldater for et mislykket og misforstået projekt? Hvordan skal det hænge sammen økonomisk og organisatorisk, hvis man udvander den store minoritet af medlemmer, der foragter Venstre? Og ikke mindst; hvilke interessekonflikter vil det ikke føre til?
Jeg tror ikke, at skuffelsen har været mindre tidligere, da aktive VU’ere i de ledende organer har meldt sig under fanerne, men i modsætning til tidligere er der andre liberale organisationer og ungdomsorganisationer. Et faktum, som jeg tror lige så stille vil dræbe VU som en bredt favnende forening med integritet.
Hvilken ironi det ikke er, at det er den frie konkurrence, der skal dræbe en liberal forening!
Venstre havde mange forløbere, og der var mange partier på datidens Venstre-fløj (Nogle vil mene, at de ikke har flyttet sig fra den fløj siden :) ). Men navnet Venstre og den egentlige dannelse af partiet - uden en masse andre navne, partier og idéer - skete først i 1920.
Mvh.
Endnu en formand for VU har nu, efter at have optrådt som loyal partisoldat, og fx. på TV nedgjort Liberal Alliance sammen med repræsentanter for moderpartiet, fået sin sikre kreds.
1) Navnet Venstres Ungdom kommer sig af den historiske kontekst, hvor man tog navn efter Venstrefløjen, der dengang var den progressive fløj (i modsætning til den konservative højrefløj). Det har således intet med partiet Venstre at gøre. Hver evig eneste gang, det har været til afstemning at droppe den partipolitiske uafhængighed, så har der været et flertal i mod ønsket. Sjovt nok tror jeg, at hvis forslaget kommer til sommerens Landsstævne, at det vil få flertal.
2) Hvori er integriteten og uafhængigheden af en formand, der repræsenterer to foreninger? Ingen vil jo betragte VU's holdninger som selvstændige længere, men sandheden er jo også allerede, at de holdninger, som VU markerer sig med lige pt. er skudt ud af Venstres Pressetjeneste - og det ved du også godt.
Men tænk over alle de interessekonflikter, som der kan opstå med en formand, der er kandidat for Venstre. Politiske, økonomiske og egeninteresser. Da Løkke var formand og EP-kandidat blev valgkampsbudgettet overskredet med 300 %. Det handler ikke udelukkende om politiske udmeldinger.
Men okay, I er jo også en eksklusiv skare, der ønsker en medium-stor stat, så det projekt synes jeg da passende, at I kan arbejde på gennem Venstres Ungdom ;)
Men jeg glæder mig da til at høre Jakob tale om fri hash, afskaffelse af kulturministeriet, fjerne rygelovgivningen, fjerne mærkelige regler blabla, hvis/når han kommer i folketinget. For der er jo en lang og stolt VU tradition for, at VUere, der ender i folketinget, taler for den slags, ikke?
... nå nej :o)
Flere af de Venstrefolk der stemte mod partiet og dermed tillod homoseksuelle at adoptere, var tidligere VU'ere, som på den måde påvirkede samfundet i en mere liberal retning.
Hvis man virkelig mener at, fordi der er VU'ere der er kandidater/folkevalgte for Venstre, forhindrer os i at udføre liberal politik, er man jo velkommen til at starte sin egen organisation eller melde sig ind i en anden.
Kan man ikke lide lugten i bageriet...
Jeg synes ærlig talt, at du er pinlig at høre på. Har du overhovedet læst mit indlæg?
"At VU har et samarbejde med Venstre og støtter Venstre er ganske naturligt for Venstres Ungdom."
Det er jo lige netop det, der IKKE er tilfældet. Vi er mange, der ikke mener, at Venstre ikke er løsningen på alle problemer ligesom I gør.
"Flere af de Venstrefolk der stemte mod partiet og dermed tillod homoseksuelle at adoptere, var tidligere VU'ere, som på den måde påvirkede samfundet i en mere liberal retning."
I øvrigt de samme mennesker, der har stemt for skattestigninger, bureaukrati og diskuteret nichelovgivning siden 2001. Desuden holder argumentet jo ikke, når det samtidigt er massere af gamle VU'ere, der stemte i mod. Det nævner du sjovt nok ikke noget om.
"Hvis man virkelig mener at, fordi der er VU'ere der er kandidater/folkevalgte for Venstre, forhindrer os i at udføre liberal politik, er man jo velkommen til at starte sin egen organisation eller melde sig ind i en anden."
Det handler jo ikke kun om politik. Du kan evt. se mit svar til Mikkel. Desuden er det enormt svært at tage en forening seriøst, hvis sammenrendet med Venstre er så stort som det er tilfældet.
"Kan man ikke lide lugten i bageriet..."
En ekstremt nedladende kommentar, derfor bliver mit svar ligesådan: Niels; jeg har brugt 1½-2 timer på den her forening hver EVIG ENESTE DAG i halvandet år. Jeg har ringet rundt til ikke-gentegnede medlemmer, jeg har sørget for at der kom medlemmer i små VU-foreninger, for at vi kunne få DUF-støtte fordi dine venner i forretningsudvalget ikke er opgaven voksen, jeg har rettet komma- og stavefejl på et utal af artikler på vu.dk, jeg har arrangeret aktiviteter i min lokalforening, jeg har deltaget i ligegyldige møder, for at VU skulle være repræsenteret, jeg har rejst land og rige rundt for at støtte mindre foreninger, jeg har skabt mere presse egenhændigt end VU Birkerød nogensinde har gjort.
At det er lykkedes jer at have to gode måneder i Birkerød, som nu gør, at du mener, at du skal i Forretningsudvalget skal ikke få en NULBON som dig til at underminere alt det arbejde, som gode kræfter gør i foreningen, selvom de krummer tæer over den politiske styring pt. Det er p.g.a. CV-rytteri, at VU's økonomi sejler, og at antallet af medlemmer er faldende. Og det ændres fandme kun ved hårdt arbejde over en lang periode..
Men held og lykke. Jeg tror da helt sikkert VU bliver et bedre sted under din og andres ledelse, hvor der jo øjensynligt skal være synkroniseret meningsdannelse før man er velkommen.
For lige at gøre en ting helt klart fra starten af: Min kommentar omkring lugten i bageriet, var på ingen måde nedladende ment. Men jeg synes det giver god mening, at hvis man er lodret uenig i holdninger/beslutninger i en forening, er det vel naturligt at finde et andet sted?
Jeg vil også lige understrege, at du faktisk ikke er den eneste, der bruger mange timer på den her forening. Jeg har i den grad også brugt lang tid og har ligesom du også været rundt og hjælpe andre foreninger. Og det er over en meget længere periode end 2 måneder jeg har gjort det! Jeg er blot uenig med dig, og jeg synes det er under lavmålet at blive personlig på den måde. Det var ikke min intention - jeg har stor respekt for det store arbejde du har lagt for VU.
Nok om det, det kan vi altid diskutere på et andet tidspunkt, f.eks. til kandidatpræsentationer i stedet for her: Men hvordan kan det nogensinde være en holdning/beslutning truffet af foreningen, når det er Jakob selv, der har taget den?
Dine argumenter er jo hullet som en si, altså.
Ja - det er jo også det, som folk i stor stil gør :-) Folk flygter fra VK/VU og over til LA/LAU, og den bevægelse er slet ikke færdig endnu.
Når den er - står kun midtervælgerne med socialdemokratiske tendenser, tilbage i VK, og kun karrierepolitiker-spirene samt nostalgikerne tilbage i VU.
>Jeg tror på, at den bedste måde at påvirke Venstre i liberal retning på, er ved at samarbejde med dem
Nej - for den bedste måde at ændre Venstres kurs på, se ovenfor.
V svigtede da de forspildte den store chance der i 2001 åbnede sig. VU mistede "som organisationen der skulle trække Venstre mod højre" sin mission og mening med LA's dannelse.
V under Fogh satsede på at erobre midten, samtidig med at de ud fra argumentet "vi er stadig bedre end de røde" kunne holde på de borgerlige stemmer. Den strategi kollapsede, som LA indtog det ledige standpunkt på højrefløjen - men holdt da længe nok til at Fogh kunne tage magten, lege statsmand i 9 år, og sikre sig et internationalt topjob.
Nej, VUs medlemstal blev IKKE øget med 600 medlemmer sidste år. Vores medlemstal er steget med 150. Men det er også diskussionen uvedkommende.
Og hvad e det for noget sludder det sidste? Der er masser af VU'ere, der ikke kan tale om andet end økonomi. Se f.eks. Jakobs udtalelser: Her skal vi fjerne efterlønnen mv. alene fordi, vi så kan blive endnu rigere. Hvad skete der med argumenter for, at man faktisk blive mere fri af at sænke skatten? Det argument bruger LA/LAU skam også - det savner jeg sgu at høre VU bruge en gang i mellem.
Det er fint nok, du er uenig med Jeppe Toft, men at lyve er sindssygt plat :o)
Du kan med fordel se LAUs gruppe her på 180 (http://www.180grader.dk/gruppe/liberal-alliances-ungdom), hvor artiklerne skrevet af LAUere kredser om en bred kreds af emner - integrationspolitik, retspolitik, kulturpolitik og klimapolitik er bare nogle af dem. Det samme vil du opdage gør sig gældende, hvis du besøger laungdom.dk - så at sige, det kun handler om økonomi er mildest talt noget sludder.
Der er skam plads til alle af liberal observans i LAU - man behøver ikke kun have interesser for alternative pengesystemer. Dog er vejen til at blive levebrødspolitiker nok længere end i VU.
[snip]... hvorimod LA/LAU kun kan snakke om økonomi.Det er vist noget af en tilstræbelse. Langt de fleste LA støtter jeg er bekendt med, er endog meget værdipolitisk interesserede, med frihed som en gennemgående faktor - og ikke kun på det økonomiske.
Adam: Det der 450 er jo et plat tal. Vi er steget med omkring 150 i forhold til sidste DUF opgørelse, hvor vi ellers har lidt nederlag på stribe de sidste mange år. Nå ja - behøver jeg at nævne, at vi er faldet med de 150 igen?
Og hvor er den personlige hetz? Jeg ser, at Jeppe Toft er bekymret for en forening, som han egentlig har været glad for.
VU er blevet reduceret til en flok partisoldater. Det er en ærgerlig udvikling, som VUs stiftere nok ville vende sig i graven et par gange over.
Tak for din artikel. Jeg er rigtig ked af, at du har valgt at trække dig som aktiv fra VU. Det har jeg også fortalt dig personligt. Venstres Ungdom har et stort behov for aktive ildsjæle som dig. Netop derfor ærgrer det mig, hvis denne meget vigtige debat om VU’s politiske uafhængighed og forhold til Venstre bliver skændet af perfide angreb og personhetz. Lad os holde os til substansen.
Fakta:
1) Antallet af primære medlemskaber i Venstres Ungdoms landsorganisation oplevede en fremgang fra 31.12.2008 til 31.12.2009 på ca. 450.
2) Økonomien sejler ikke (længere..). Alle der har lyst, kan komme på lørdag til det åbne LS-møde og få en vurdering af dette, når undertegnede fremlægger årsregnskabet.
I forhold til debatten om folkevalgte VU’ere, kan jeg sagtens forstå din frustration. Men det kan ikke komme som en overraskelse. Den politiske ledelse i foreningen (formand, næstformand og politisk ordfører) er alle tre tæt forbundet med V, bl.a. da de alle tre var KV-kandidater i efteråret.
Med håb om en konstruktiv debat,
Bedste hilsner
Adam
Jeg meldte mig i sidste ende ud i protest mod Venstres politik og er efter nogle år havnet hos Liberal Alliance. Glæder mig til at få en rundtur på Borgen med Simon Emil, når jeg kommer hjem til Danmark, ligesom Gitte Lillelund Bech gav mig i gamle dage :)
__________
Åh, nej, da!
Anders Fogh afskaffede den mulighed i 2002 da han sagde, at liberalismen ikke længere er Venstres idegrundlag.
Fra den dag er der 7 socialdemokratier i Folketinget. Danskerne er verdens mest brutalt beskattede befolkning, Danmark tynges af verdens mest uduelige offentligt ansatte og derfor største stat uden for Cuba og Nordkorea.
Fogh og Løkke har lavet landet om til en beskidt politistat, hvor civile fratages vore borgerrettigheder, nye STASI-korps sættes ind mod befolkningen, Skodtilsynet, DSBs togkontrollanter, Madgestapo fra Fødevarestyrelsen, SKAT, PET, miljøkontrollanter, hybenrosekorps og mange flere. Enhver åndsamøbe af en kommunalarbejder har ret til uden dommerkendelse og uden konkret mistanke om ulovligheder at gå ind i enhver bolig på landet for at kontrollere, hvad hun vil, og endda stjæle de genstande med, hun vil efter forgodtbefindende.
Al den beskidte uliberale lovgivning har Venste været med til at gennemføre.
Luk lige med at Venstre skulle være bare 10 nanograder liberal.
Vh Abel.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 17 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 53 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
Om Jeppe Toft Økonomistuderende på Aarhus Universitet, der efter næsten 3 år stadig ikke er blevet hjernevasket af Keynsiansk elendighed. Næstformand i... Se Jeppe Tofts profil eller Følg Jeppe Toft |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

