Vi - de rige svin
Udgivet for 498 dage siden i Politik
Tilføjet 14/01 08:55 til Boblere af slettet bruger 5455
Definitionen af hvornår man er "rig" er skredet gevaldigt, siden Søvndal og Thorning fandt sammen.
Det er tydeligt, at de har udset sig en målgruppe, som skal lægges for had, og som man kan stille op som fjendebilledet. Retorikken er kynisk og bevidst udtænkt.
Jeg og min familie lever i et helt normalt villakvarter i et helt normalt hus og har helt normale og velfungerende børn. Alt i alt lægger vi ikke samfundet til last.
Tværtimod har jeg en årsindkomst på godt 1 mio. kr. og betaler, nok fordi jeg ikke rigtig benytter mig af mulighederne for at sænke skatten, omkring en halv mio. kr. i skat.
Det er sådan nogen som mig, Helle og Villy tænker på, når de hetzer de såkaldt "rige". Jeg kan se i statistikkerne, at der er meget, meget få mennesker i dette land, som har en højere indtægt end mig. Så jeg må pr. definition være en del af dem, Helle og Villy hader og bruger til at udstille som det fælles fjendebillede med henblik på at få sig selv valgt til regeringskontorerne.
Min selvopfattelse ligger milevidt fra hvordan de opfatter mig. Faktisk bliver jeg egentlig både lidt stødt og såret over, at det er mig med mit kæmpestore bidrag til den fælles kasse, som skal gøres til et problem.
Det gør mig vred, frustreret og irriteret, at jeg ikke har lov til at sige, at jeg godt nok synes, at jeg betaler rigtig mange penge i forvejen i skat. Men Helle og Villy vil have endnu flere af mine penge - samtidig med at de håner mig som et dumt, rigt og asocialt svin, der kvier sig ved udsigten til at skulle af med endnu flere penge.
Jeg anser mig selv og mange andre i min indkomstgruppe for en væsentlig del af velfærdssamfundets og dansk økonomis rygrad. Men Villy og Helle omtaler hele tiden mig og os, der knokler hårdt og tjener godt som et problem. Vi er underligt nok blevet et problem, som man bare skal have lukket munden på. Vi fortjener ikke skattelettelser, selvom mit nettobidrag til samfundskagen er mindst 700.000 kr. i forhold til en arbejdsløs. Men det er de arbejdsløse, der har al omsorgen, venlige tanker og medlidenhed.
Jeg vil ikke have medlidenhed. Men jeg vil faneme have respekt. Respekt og anerkendelse for at der er forskel på om man holder godt gang i samfundshjulene eller ej. Det er gået mig godt. Jeg har brudt den sociale arv og kommer fra de laveste niveauer i samfundet. Men Helle og Villy synes jeg er et rigt svin. Og nu vil Villy så ovenikøbet gøre op med princippet om lighed for loven ved at jeg skal betale større bøder for samme lovovertrædelse som den arbejdsløse.
Jeg kan kun sige til jer Villy og Helle, at med alle de signaler I sender om de "rige", skaber I ikke ligefrem en motivation hos folk til at vil gøre det godt og klare sig selv. Det er ikke anerkendelsesværdigt længere med jeres attitude. Men I går den helt forkerte vej, for vi skal have mange flere til at gøre det godt, betale meget i skat og klare sig selv. Det er dem, der skal have skulderklap. Og det er dem, der gerne vil gøre det samme, som skal have et skub. Det er dem, der skal i fokus hele tiden. I skal se at finde ud af, hvordan vi skaffer penge til dette lands mange ydelser og ikke hvordan I hurtigst muligt kan bruge pengene.
I det klima som Villy og Helle er ved at skabe og som de borgerlige løber med på, når de lader sig kyse af S og SFs skræmmesnak om skattelettelser, så er der ikke noget underligt i, at en Lars Seier Christensen forlader landet. En person der har bidraget med enorme summer til statskassen bliver bare hånet og lagt for had af venstrefløjen.
Forstår I på venstrefløjen da ikke, at I er hunde, som hele tiden bider i de hænder, der fodrer jer?
Godt brølt.
Det er frustrerende, at man som produktiv samfundsborger bliver lagt for had, og at det menneskelige ideal for venstrefløjen lader til at være en person på overførselsindkomst, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og derfor har brug for Mette Frederiksen mv. til at fastslå, hvordan de skal leve, hvad de skal spise og drikke osv.
Hvordan kan det undre nogen at folk er deprimerede i årevis, når de skal igennem sygekurser a la dem der beskrives i dagpengeland. dk. Ville i ikke blive deprimerede?
Tværtimod har jeg en årsindkomst på godt 1 mio. kr. og betaler, nok fordi jeg ikke rigtig benytter mig af mulighederne for at sænke skatten, omkring en halv mio. kr. i skat.
Det er ikke for at frustrere dig, men jeg har lige udregnet din skat hvis du boede i Schweiz (Zug). Under 80K (omregnet til Kroner @5.76). Om et par måneder bor jeg der, og vil glædeligt skrive til hele banden her på 180g om livet dernede.
Derudover vil jeg sige, at du bringer noget meget vigtigt om skattedebatten op. Det er ikke bare pengene, der gør det surt. Det er den konstante undertone af, at man skal bøde for noget (griskhed?) ved at betale skat. Og man mistænkes for at prøve at snyde. Det virker unægteligt som om folk ikke er taknemmelige for de penge man betaler til fællesskabet. Mine egne erfaringer er med skattemyndighederne her i UK, men det er vel bare værre derhjemme.
Ikke helt rimelig sammenligning. I Zug vil en familie ogsaa skulle betale ca. 30-40.000 dkk i aarlig sygeforsikring, det er vanskeligt at opretholde to indtaegter da marginaludgifterne ved boernepasning kan vaere ret ekstreme og huslejerne ogsaa betydeligt hoejere end danmark. Forskellen mellem en dansk familie og en schweitzisk familie der lever af en enkelt (hoej) indtaegt er dog stadigt ekstrem - specielt da loenningerne i CH selv uden den nuvaerende valutakurs er 10-20% hoejere (en standard arbejdsuge er 42 timer).
Asociale svin! Måske skulle man udbrede pantsystemet fra (højere) uddannelsessystemet til andre områder. Man kunne f.eks. sige, at hvis man bliver opereret skal man betale en vis pant tilbage hvis man forlader landet indenfor en årrække. Og hvad med bibliotekerne? Hvis man benytter dem bør man naturligvis også være forpligtet til at betale pant hvis man springer fra landet.Og hvorfor ikke udstrække panten til også at gælde lavere uddannelser (gymnasium og nedefter). Så kan I asociale svin som vil flytte fra landet bare betale ved kasse 1.
just kidding:-)
Ikke helt rimelig sammenligning. I Zug vil en familie ogsaa skulle betale ca. 30-40.000 dkk i aarlig sygeforsikring,
Ja, men de kan jo selv vælge hvilken forsikring de vil have. Og standarden på hospital og skoleområdet er heller ikke det samme.
Og 40K tager jo ikke prisen op på nær det samme niveau som han betaler lige nu?
Den billigste forsikring paa markedet (iflg comparis.ch) er 4000 CHF/aar for en familie paa 4 med en selvrisiko paa 3000 CHF/aar. Derudover er der 10% brugerbetaling.
Zug har ikke et saerligt udbygget sundhedsvaesen. Adgang til hospitalerne i Zurich koster ekstra. De offentlige skoler i Zug kender jeg intet til - formodenligt er de udemaerket.
Du glemmer ogsaa at der fratraekkes sociale udgifter paa loensedlen. De udgoer ca 1200 CHF/md. Det er ekstra 85.000 dkk aar. Min tommelfingerregel er at med en loenindkomst paa 1 mio danske kroner skal forvente at ca 25% af loennen gaar til skatter, sygeforsikring, obligatorisk pensionsbidrag, diverse brugerbetaling osv foer man kan sammenligne med dansk niveau. Som du ogsaa paapeger er sammenligningen ikke helt rimeligt da standarden paa f.eks. hospitaler i CH er betydeligt hoejere.
Forkert! Det billigste er at du flytter til Schweiz 3-5 dage om ugen og kommer hjem i weekenden til din kone (på overførselsindkomst) og to børn i Danmark. Så får du let råd til et hus i kartoffelrækkerne og du undgår at blive kaldt et rigt svin. Du er nemlig en moderne, solidarisk socialdemokrat.
Synes jeg kender eksemplet .. det er i hvert fald selve kernen af dette lands problemer. Nettoregnestykket er gudsjammerligt for Danmark.
Han producerer værdiskabende arbejde i Schweiz og sørger for at betale et minimum af skat ved at blive nogle timer ekstra dernede hver uge.
Samtidig er resten af familien - en kone på offentlig ydelse og to børn der forbruger velfærdsgoderne - udelukkende tilsæt for det danske velfærdssamfund, en ren udgift for Danmark. Familien bidrager netto ikke med én krone til samfundet.
Hvis alle indrettede sig som familien i eksemplet, var vi snart bankerot.
Han producerer værdiskabende arbejde i Schweiz = han udfører højtlønnet pamperarbejde i en international, skatteyderfinansieret pamperorganisation i Schweiz
Jeg har noteret mig HTS-flinten som en fallback plan i tilfaelde af desperat noed.
Desvaerre er min indre socialdemokrat af den gammeldags slags der er opdraget til ikke at forsyne sig uhaemmet fra det faelles kagebord.
Bidraget til "sundhedsforsikring" i DK er pro anno omkring 92.000,- for en familie på fire.
Mere end dobbelt op. For dårligere "service".
Men så kan man vel osse blive svøbt i Dannebrog, når man dør på ventelisten?
Jeg glæder mig meget til at høre om dine oplevelser :)
Og ja, det er i den grad tonen der er en stor del af problemet. Den er konstant tilstede og arbejder lige så langsomt på at drive en ud af fællesskabet.
Som ung og naiv startede jeg med gladeligt at ville betale min skat og bidrage. Så blev det til, at jeg hellere ville gøre alt lovligt for at minimere min skat, men blive boende i Danmark og investere mine midler her. Nu vil jeg egentlig gerne bare væk, helst til et sted hvor det virker som om samfundet sætter et minimum af pris på at man knokler.
Yderligere, så har det moret mig på en lettere tragisk måde, at de samme partier som arbejder hårdt for at nedbryde nationalfølelsen virkelig har behov for, at vi bliver herhjemme og arbejder for landet.
Da jeg selv er i en situation som artiklens forfatter og overvejer en flytning til netop Schweiz, ville et par (økonomiske) rejsebreve om landet og hvordan flytning af såvel job som familie, være meget værdsat.
Held og lykke med projektet!
@LordNacho
Det tilslutter jeg mig også, glæder mig til at høre om din rejse.
Jeg påtænker selv at flytte dertil, mit eneste problem er, at jeg ikke taler tysk.
Det gør jeg heller ikke, men de taler også deres eget dialekt dernede. Og som dansker kan man forstå en del af det skrevne. Men det bliver ihvertfald en udfordring, sproget.
Der er også lige det ved Geneva/Zurich områderne, at der er rigtig, rigtig mange fremmede. Efter sigende går det fint med bare engelsk.
Zug er et dejligt område - jeg har arbejdet dernede i et halvt års tid for 12-13 år siden.
Det koster en jetjager at købe bolig - så de fleste lejer sig ind.
Jeg ønsker den gode LordNacho, som ikke vil være sit eget navn bekendt , til lykke med din ny bopæl i Schweiz så kan du nemt smutte over til.
danmarks sportsdarling wozniacki som også flyttede til skattely i Monaco.
Men hun ventede jo lige til hun havde fået megen støtte fra TEAM denmark.
Personligt savner jeg ikke personer med den holdnng til samfundet.
Boe Jørgensen
Boesan, det er mig også en gåde at der skal støtte til for at lære børn at slå til en bold eller kaste en pind, men sådan har I indrettet samfundet. At man så straffer succes her til lands gø jo bare at folk med vindermentalitet har en stor tendens til at flytte. Måske skulle man overveje om det ikke er systemet der er problemet
Helle forfølger vel blot en stolt nationalsindet socialistisk strategi ved at tale om de der rige, der er korpulente, har skæve næser, ikke er kristne og ikke er en del af fællerskabet: eller som man kaldte dem i 30'erne: Jøder.
Helle's fortid i DKP lader sig i disse dage svært fornægte.
Jeg ville ønske at nogen ville spørge hende, hvordan hun mener at en bankdirektør ser ud - bare for at det kunne blive klart, hvis retorik hun låner til lejligheden...
Jeg kan kun sige ++++ for en super kommentar, og velkommen i klubben af "rige svin".
Dem er vi jo efterhånden mange af. Det er jo topskatten, der sætter niveauet for hvornår man opnår prædikatet "rige svin".
Det er nærmest ufatteligt at mange "almindelige" arbejdere, som selv er "svin" per definition, når de tjener i topskatteniveau, kan finde på at stemme på de "røde lejesvende". Det bliver nok alligevel nødvendigt at køre landet ud over afgrunden, førend den "almindelige" dansker vågner op.....
Finder Carsten Jensens indlæg super. Hører ikke til i klubben "rige svin" sådan rent økonomisk, da jeg er almindelig folkepensionist, men dog aligevel i Villy Søvndals øjne, da jeg formastelige tillader mig at være bosat nord for Valby Bakke nemlig i Charlottenlund, og derfor pr. definition hører til bl. "rige svin" dertil har jeg udover min folkepension en arbejdsmarkedspension som jeg så betaler B- skat af, af denne pension bør jeg iflg. samme Villy S ud over skatten, bidrage til de der kun har folkepension.
Udover "fornøjelsen" af, at betale topskat, er der ganske rigtigt mange der nu kan smykke sig med titlen rige svin, gad vide om de så skal arbejde gratis den time mere om ugen, eller kan tillade sig også at blive betalt herfor.
Udover fornøjelsen af at betale topskat, har de fleste rige svin en arbejdsuge på langt mere end 40 timer, som de så - mærkværdigvis for løn for.
Endelig vil jeg bare sådan lige indskyde, at hvis ikke lederen af den bank, som administrerer mine få midler, menes at være sin milionindtægt værd, skifter jeg bank.
Ja man undgår ikke at overveje en tur ud af landet hvis SSF sætter sig i regeringskontorerne og en udflagning af virksomhederne ligger også som en mulighed.
Thorning kan virkelig med skinger stemme udråbe fjenden som de "RIIIIIIIIIGE".
De røde partiers retorik minder mere og mere om det man historisk og internationelt kender socialismen, ikke mindst nationalsocialismen, for. Man lægger en gruppe for had, en gruppe man kan beskylde for at være årsag til alt ondt. Dæmonisering er en central faktor i socialismens virkeliggørelse. Dæmonisering er dog totalt forbudt, hvis det rammer socialismens allierede i islam. Det er jo vigtigt at kende reglerne, hvis man skal overleve i et samfund underllgt en af de store ideologier.
At dæmonisere de rige, har 2 meget vgtige formål. Helle ønsker regeringsmagten og ved udmærket, at dette indebære, at skylden for al dårligdom lægges her: DET ER REGERINGENS SKYLD, dette slipper hun for ved at tillægge skylden disse RIGE.
Ved at råbe op om de rige, tale om at de rige skal betale, tiltrækker hun en mængde vælgere, nemlig alle de der grumme gerne vil modtage, men helst ikke vil bidrage.
Jeg har også brudt den sociale arv på det økonomiske område. Har på 25 år skabt en virksomhed sammen med min familie, der giver millioner i skattebetaling om året. Men har desværre så ikke brudt den sociale arv i forhold til at løsrive mig fra DK. Men bare rolig Helle og Villy. Jeg er i fuld gang med at lære mine børn, hvordan det skal gøres.
Kig her Carsten Jensen:
http://www.isyours.com/e/residency/index.html
Det du sparer i skat kan sagtens betale et månedskort til en flyvemaskine, god rejse, vi andre kommer når vi har fået vores ting på plads!
Henry, last fall, every time your boss got on the stump and said, "It’s time for the rich to pay their fair share," I hid under a couch and changed my name. I left Gage Whitney making $400,000 a year, which means I paid 27 times the national average in income tax. I paid my fair share, and the fair share of 26 other people. And I’m happy to, ‘cause that’s the only way it’s gonna work. And it’s in my best interest that everybody be able to go to schools and drive on roads. But I don’t get 27 votes on Election Day. The fire department doesn’t come to my house 27 times faster and the water doesn’t come out of my faucet 27 times hotter. The top one percent of wage earners in this country pay for 22 percent of this country. Let’s not call them names while they’re doing it, is all I’m saying.
Tja det eneste den Danske skatte politik har medført er at jeg har meldt mig ud af "de rige svins klubben" ved at jeg valgte et meget mere afslappende job, hvor der er langt mindre stress og jag. Jeg er gået fra 80 timer om ugen, til 37 timer..
Jeg kan lide at arbejde, og arbejde hårdt, men jeg gider ikke når der ikke er en gulerrod i enden.
Så jeg er gået til at ligge langt under det halve i skat som jeg plejede og jeg har et meget nemmere liv nu.
Alt i alt kan jeg se at Danmark har tabt en hel del penge på at brand beskatte mig. Jeg tror ikke jeg er den eneste der har valgt denne løsning.
Så velbekommen røde socialister, gad nok vide hvor smerte grænsen går for Danmark, når iværksættere ikke gider være skatte slaver mere.
Nedegangen i netto løn er til at overkomme.
Helle Thorning Schmidt er set på 'the Brussels gravy train' sammen med mand og svigerforældre.
"Neil and Glenys Kinnock received more than £10million in pay, allowances and pension entitlements during their time working at the European Union in Brussels.
Other members of the Kinnock family have also benefited from the Brussels gravy train. Son Stephen’s first job after Cambridge University was as a research assistant to an MEP. His Danish wife Helle – tipped as a future prime minister of Denmark – sat as an MEP from 1999 to 2004, while the Kinnocks’ daughter Rachel was her mother’s research assistant at the European Parliament."
"Mere på Daily Mail, hvor det beskrives, at Kinnock familien har udnyttet EU-reglerne for bl.a. rejser, pensioner og diæter til det yderste. Udover pengene ejer Kinnock familien boliger for over 10 millioner kroner. Det er ganske indbringende at være toppolitiker for et arbejderparti. Ægterparret Kinnock har to børn, Stephen og Rachel. I teorien er HTS’ mand (og HTS) altså arving til halvdelen af, hvad der bliver tilbage af ovenstående."
http://hodja.wordpress.com/2010/07/01/kinnock-familien-kan-bare-det-der-med-penge/
Socialismen er og bliver ondskabens ideologi.
De prædiker om hvordan at økonomisk egeninteresse gør en til et dårligt menneske, mens politisk egeninteresse er for de frelste.
Der er ikke noget mere asocialt end at stemme sig til andre menneskers penge, istedet for at tjene dem selv. Hvad værre er, at de penge som man tager fra "de rige", ellers ville have været brugt på investeringer.
Så kunne Danmark have fået nye fabrikker, virksomheder osv.
Det eneste sted, vi har noget som ligner nulvækst i Danmark, er fandme vores BNP.
Yes sir, rigtig mange plusser til Carsten Jensen, jeg har fuld forståelse for din situation og din opfattelse af tingenes tilstand både aktuelt og fremtidigt. Jeg drømmer også selv om at rykke teltpælene op, når jeg er færdig med min uddannelse (medmindre det lykkes Helle og Villy at gøre alvor af truslen om "kandidat-pant").
Din omtale af at bryde den social arv slog mig som noget, jeg kan nikke genkendende til: Jeg er vokset op i et "arbejder-hjem", begge forældre med korte uddannelser og offentlig ansættelse hele livet. Jeg var familiens første student og derfor også den første (og eneste) der startede på universitetet (det gælder familien i bred forstand: mostre, onkler, fætre, kusiner etc).
Der var aldrig en forståelse for at jeg ville på universitetet og derfor fik jeg ingen opbakning til det, så jeg droppede hurtigt ud igen blot for at være ufaglært i forskellige fabriksjobs og som rengøringsassistent.
For 5 år siden "vågnede" jeg op, tog mig sammen og startede på universitetet igen, holdt fast (stadig uden familiens forståelse) og bliver cand.jur. i år (med 15 års "forsinkelse)
Jeg har som dig brudt den sociale arv. Men vi skal ikke forvente nogen tak fra "de røde" derfor. Vi er jo det, som tidligere statsminister Anders Fogh engang omtalte i en af sine åbningstaler til FT, at han vil have et samfund hvor "man kan gå fra bistandsklient til bankdirektør".
Mine anstrengelser og mit drive bringer mig over en ti-årig periode fra rengøringsassistent til advokat.
"De rødes" retorik fortæller mig, at de helst så at jeg var forblevet rengøringsassistent og ikke havde taget en lang videregående uddannelse. Senest har en faglig sekretær i 3f råbt, at "akademikere har jo bare pikhud på fingrene og tastaturarbejde" mens Harald Børsting mener, at "studerendes eneste arbejde har bestået i at aflevere speciale som 18-20 årig". Læg dertil snakken om "kandidat-pant".
Nej tak, jeg tror jeg smutter!
Tak, Ivan, fordi du bringer navnet Kinnock i spil her. Det er netop der, at alting Helle T gør og siger bliver udstillet som det måske største hykleri i moderne politik.
Hun og hendes familie er blandt de virkelig rige. Men de har tilrettelagt sig på en måde, så i hvert fald Stephens kæmpeindtægt er sikret og i god afstand til den skatteplyndring, der findes her til lands, og som hans kone vil øge, især over for "de rige svin".
Det hjælper altid lidt i meningsmålingerne, at smide Gucci tasken, lige som det hjalp Villy at købe en mindre bil.
Jeg er også blevet træt af brandbeskatning og er nu helt nede på en arbejdsuge på 32 timer. Det er ikke fordi lysten til arbejde ikke er til stede men fordi at den sidste krone forsvinder ganske hurtigt til skat m.m.
Nu er der istedet tid til at passe børn når der er lukkedage samt gå på jagt. Jeg er 34 år og burde jo ikke allerede være på retræte men jeg kan simpelthen ikke se incitamentet til at arbejde mere når gevinsten ved en større indsats ikke kommer min egen familie tilgode.
Who is John Galt?
Gad forresten vide, hvordan de højere bøder for "rige" skal administreres, skal man udover kørekortet medbringe selvangivelse eller kontoudtog.
Rigtig godt indlæg. Misundelse er et af de værste træk i den menneskelige karakter. Vi lider alle af den - men de fleste af os evner at tøjle den. Når man først bliver tillidsmand i en fagforening eller folketingsmedlem på venstrefløjen, så mister man denne evne.
Det mest skumle ved Ole Sohns propaganda er, at han prøver at overbevise den uvidende hob om, at det kun er bankdirektører, rige svin og multinationale selskaber, der kommer til at spytte ekstra i kassen.
31,5 milliarder kroner skal der jo stå på bundlinjen. Mon han kan vride meget mere end 4-5 milliarder ud af ovennævnte grupper?
Så kan vi andre skatteslaver nok regne ud, hvor resten af provenuet skal komme fra.
Det er da godt vi rige svin ikke har andre bekymringer end dem, der kommer til udtryk i denne blogstreng.
Nu har vi i et tiår ikke haft stigende skatter, men derimod har samfundet set øgede udgifter til krigsførelse, piratbekæmpelse, behandlingsgaranti og mange andre i mine øjne nødvendige og rigtige beslutninger og investeringer. Den slags koster og det er i orden at se på skatten igen.
Jeg er selv i en upscale lønklasse og har tit tanker som jeres vedr. udmelding om skattestigninger. Men læsning af jeres indlæg får mig igen ned på jorden. Tak for det og god rejse. I vil ikke blive så savnet som i tror.
Jeg er heller ikke interesseret i at blive "savnet".
Jeg er interesseret i en naturlig balance mellem løn/beskatning og retfærdighed.
Derudover er jeg interesseret i en grundlæggende respekt for mit bidrag.
Danmark opfylder ingen af ovenstående punkter.
@Troelsleth, tror du er radikal. Det lyder sådan med en tankegang, der signalerer, at du er blevet klogere, og at vi andre endnu mangler at se lyset.
Ét er at skatten er abnorm høj, verdens højeste, at den offentlige sektor er verdens største og at vi åbenlyst ikke har greb om fremtidens økonomiske udfordringer.
Noget andet er - som du vist ikke begriber - at hvis man skal betale sin upscale skat med glæde og fornøjelse er vejen frem for politikerne snarere et anerkendende nik end en nedladende, hånende tone overfor dem, der rent faktisk bidrager.
Men du er selv eksponent for den samme problematik: Du anerkender ikke nødvendigheden af at man skal tilskynde og opmuntre folk til at ville yde og bidrage frem for at ville det modsatte. Du kan måske bare starte med at anerkende, at andre gerne vil have anerkendelse for deres store bidrag, når nu du selv er ligeglad med at blive hånet og nedgjort for at være én af "de rige", som Villy S altid siger med aldrig svigtende foragt i stemmen.
Carsten Jensen
Nej, Villy og Helle synes ikke du er et rigt svin men du fremmer ikke din og ligesindedets sag med den retorik.Jeg betaler selv topskat og betragter mig ikke som et rigt svin.
Hvis det må tilladt at give et råd til hvordan du og andre kunne fremme jeres sag kunne det være ved at opfordre jeres poltikere til at afskaffe de elementer i skattesystemet der irriterer personer udenfor arbejdsmarkedet grænseløst.
I ville vinde enorm megen sympati hvis I opfordrede VKO til feks at afskaffe fradragsretten til sundhedsforsikringer som sikrer personer som du og jeg at vi kan komme foran i hospitalskøen.
Hvorfor lader du dig irritere over at vi der i forvejen betale gildet for lov til at beholde lidt flere af vores penge, mod at vi til gengæld finansierer en del af vores behov for sundhedsydelser?
Du skulle da tværtimod glæde dig over at det har kunnet lade sig gøre at skabe en Win-Win, hvor regionerne på den ene side bliver lettet for noget af presset, mens os der er nettoskatteydere på den anden side set får et incitament til at betale to gange for samme ydelse.
Jeg prøver blot at gøre opmærksom på et af de forhold der gør at personer udenfor arbejdsmarkedet ikke har meget forståelse for de synspunkter Carsten Jensen udtrykker.
De synes ikke det er rimeligt at skattesystemet bruges til at skævvride adgangen til sundhedsbehandling og det er med til at skabe billedet af at vi på arbejdsmarkedet kæmper for vores interesser og så føler personer udenfor at de er ii deres fulde moralske ret til at kæmpe for deres.
For mig virker det ikke som en farbar vej at rette politikken ind efter visse gruppers misforståede opfattelse. Så den rette metodik i dette tilfælde er da snarere at få de faktuelle tal på bordet.
Og hvis der så stadig er nogen tilbage, der mener at alt tilhører staten, og dermed at en skatterabat er en "gave", så er der vel ikke så meget mere kan kan gøre der.
Det er ikke en misforstået opfattelse af sundhedsforsikringer giver adgang til at springe køen.
Hvis nogen skulle have været i tvivl tidligere viste JP for et par dage siden at personer med forsikringer kan komme til før personer uden.
En kommentar som din viser meget godt hvorfor borgerlige har så uendelig svært ved at trænge igennem med jeres budskaber.
Hvis I vil have personer udenfor arbejdsmarkedets forståelse skal I komme " I kæmper for jeres og så kæmper vi for vores " tankesættet i møde istf at kæmpe for jeres,
Det burde ikke komme som en overraskelse at man kan komme til hos en privat aktør, hvis man betaler for det. Og igen, hvis det er noget der falder folk for brystet, er de så langt væk fra en markedsbaseret ideologi, at jeg ikke kan se nogen pointe i at rette ind efter dem.
Misforståelsen som jeg omtaler, er den underliggende præmis, at staten ejer alt, og det man ikke betaler i skat er en gave.
Mere præcist kan det ikke siges: Staten ejer alt, og alt det man ikke betaler i skat er en gave.
Det er den præmis, at Helle og Villy tager udgangspunkt i, når de håner os med høje indkomster og høj arbejdsmoral.
Deres følelser udspringer af, at de føler ejerskab til alle mine penge, inden jeg overhovedet får dem udbetalt. Og dem de efterlader til mig efter at have lagt beslag på flere og flere penge, skulle jeg være taknemmelig for. Men det er jeg ikke. Det var mine penge i første omgang.
Ingen vil fjerne retten til at komme til hos en privat aktør men ikke med fradragsret.
Fradragsretten for sundhedsforsikringer er et glimrende eksempel på hvad mange udenfor arbejdsmarkedet opfatter som " de kæmper for deres og så kæmper vi for vores " og den kode skal I knække hvis I vil undgå at mange stemmer på Helle og Villy og dermed også på en millionærskat.
Som tidligere nævnt - der er nogen, som oplever uretfærdigheder i skattesystemet. Og jeg kan ikke døje, at Helle og Villy via skattesubsidiering og fradragsret for fagforeningskontingenter har snablen nede i statskassen i deres kampagne for at få regeringsmagten. Mine skattekroner går simpelthen til at hjælpe Helle og Villy til magten. Føj. Dét er krænkende.
Så jeg forstår ikke, hvorfor fradragsret for sundhedsforsikringer er så meget forfærdelige end muligheden for at statskassen medfinansierer den ene bloks valgkamp, men ikke den anden.
Jeg gentager lige mig selv:
De skulle da tværtimod glæde sig over at det har kunnet lade sig gøre at skabe en Win-Win, hvor regionerne på den ene side bliver lettet for noget af presset, mens os der er nettoskatteydere på den anden side set får et incitament til at betale to gange for samme ydelse.
Jeg vil hellere forlade landet (Og så kan de misundelige så se i vejviseren efter mine skattekroner), end jeg vil give køb på mine principper, blot fordi kombinationen af uvidenhed og grådighed får folk til at stemme på venstrefløjen.
Det med at tage bestik af hvad andre partiers vælgere mener, er det der har givet os fem socialdemokratiske partier.
Du kan godt kalde det grådighed men det er en grådighed som personer udenfor arbejdsmarkedet oplever at vi der er indenfor også har når vi kæmper for feks fradragsret for sundhedsforsikringer.
Hvis vi vil springe køen over må det ske for vores egne penge ( i praksis vores arbejdsgiver ) og når vi holder fast i at ville have fradrag for den mulighed bliver det opfattet som en del af den alles kamp mod alle der for mange retfærdiggør at stemme for en millionærskat.
Det er muligt at det for dig er uden betydning at den lige adgang til sundhedsbehandling skævvrides med sundhedsforsikringer men jeg håber du vil acceptere at andre ser anderledes på det og ikke kalder det uvidenhed.
Forskellen på folk udenfor arbejdsmarkedet og mig, er at jeg betaler deres overførselsindkomst. Og selv når min arbejdsgiver/jeg selv ser en fordel i en sundhedsforsikring, betaler jeg stadig mere i skat end folk på overførselsindkomst. I tilløg til det, kanaliserer jeg nogle ekstra penge ind i et sundhedssystem, der aflaster det de ellers skulle stå længere på venteliste til.
Hvis de folk der har deres eksistensgrundlag som følge af mit arbejde, og den skat jeg betaler, begynder at kalde mig grådig, så har de et seriøst problem med proportionerne.
Og nej, jeg kan ikke acceptere en påstand om at asymmetrisk adgang til sundhedsydelser er en skævvridning. Det er lige så tåbeligt som at tale om et skævvredet kærlighedsliv, fordi de grimme mænd er nødt til at betale for sex.
Det har du naturligvis al ret i verden til at mene men så er du blot så langt du overhovedet kan komme fra at få de personer i tale der vil stemme på Villy eller Helle som led i det de betragter som alles kamp mod alle.
Jeg opfordrer personer som dig og Carsen til at tænke mere over hvordan i får disse grupper reelt i tale og det er mit ærinde her.
Hvis du er i tvivl om at forsikringer betyder at man kan komme før til hos en speciallæge end hvis man ikke har en forsikring skal du blot læse JP fra i tirsdags.
Kender man en smule til hvad der foregår i sundhedsvæsenet er man klar over at det foregår.
Jeg gentager:
Det ville da være sært, hvis en premium model som en privat sundhedsforsikring er, ikke medfører en fordel et eller andet sted. Det er basis for enhver markedsøkonomi, at den der betaler mest, får mest. Er man modstander af det princip, har man en lang og trang kamp op ad bakke her i landet.
Dernæst: Det vi ser hos V lige nu, er hvad der sker, når et tidligere liberalt parti, begynder at jagte den tryghedssøgende svingvælger. Så får man endnu et socialdemokrati, der ender i en overbudskamp med det oprindelige.
Det ER IKKE en farbar vej at lefle for det segment. Det vil blot grave den danske økonomi endnu længere ned i dyndet. Og så kommer panikreaktionerne, hvor staten bliver mere og mere kreativ i bestræbelserne på at få en svindende gruppe af ydere til at betale for en stadig stigende gruppe af nydere.
Kan man ikke få nyderne til at indse at de er på vej til at slagte guldgåsen, så er der ikke noget vi kan gøre for dem, andet end at forlade den synkende skude. Det misundelsesargument du bliver ved med at fremføre, vil blot være med til at accelerere udviklingen.
Og jeg mener det seriøst: Hvem skal betale for pensionisternes nedgroede tånegle, hvis alle dem der betaler mere i skat, end de koster samfundet er flyttet til udlandet?
Det er ikke et misundelsesargument hvilket er en udbredt misforståelse.
Personer udenfor arbejdsmarkedet vil godt være med til at feks millionærer ikke skal betale mere i skat men så skal personer på arbejdsmarkedet som du og jeg ikke kæmpe vores kampe for at få de fradrag og de fordele vi gerne vil have.
Feks fradrag for sundhedsforsikring blandt meget andet.
Når vi gør det bekræfter vi den gruppe i at det er alles kamp mod alle og legitimerer at de stemmer for en millionærskat mm.
Jeg håber ikke du tager det personligt for sådan er det ikke ment men du og Carsten mfl får flyttet lige præcis 0% af holdninger og stemmer hvis ikke I forstår den problemstilling.
Det er rendyrket misundelse.
Den rationelle konstatering er at der kommer flere penge totalt til sundhed med fradraget, end staten går glip af. Sundhedsskat + private forsikringer > Sundhedsskat + skattefradraget.
Personer udenfor arbejdsmarkedet, der nægter at se det i øjnene, er i mine øjne udenfor pædagogisk rækkevidde. De er tilsyneladende ligeglade med at deres krav om lighed trækker alle ned på et niveau der er lavere end det de kunne få, hvis de ville indse at der er en grænse for hvad de der betaler vil finde sig i.
Og din argumentation lyder ærligt talt for mig som om du er ramt af en form for Stockholmsyndrom.
Anders
Helt fair men jeg gjorde ihvertfald forsøget på at få gjort dig og Carsten lidt mere bevidste om hvordan I reelt kan få gehør for jeres synspunkter blandt dem I gerne vil påvirke.
Hvis du tror det drejer sig om lighed for enhver pris og misundelse rammer du helt forbi skiven hvilket jeg håber du ikke vil opfatte som en fornærmelse.
Forstod du mit synspunkt?
At der er en grænse for hvor meget jeg gider slave for dig.
Og forstår du hvad konsekvensen er, den dag jeg ikke gider mere?
Jeg er skam selv nettobidrager i stor stil.
Jeg håber på at personer på begge sider af bolden kan finde nøglen til at forstå hinanden men der er ikke meget der tyder på at der er nogen reel indsigt i hvordan venstreorienterede tænker hos borgerlige.
Og omvendt iøvrigt.
Du lader til at have sat dig ind i den venstreorienterede tankegang, så prøv lige at besvare mine spørgsmål, som om du var på den front.
Så vil jeg svare at også venstreorienterede er opmærksomme på at det er vigtigt at få skatten på arbejde ned men det skal finansieres socialt ansvarligt.
Hvis topskatteydere gerne vil have skatten på arbejde ned vil mange venstreorienterede gerne have at det sker med en finansiering som gør at det bliver alle der efter evne bærer finansieringen og ikke at man feks vil have fradrag for sunmdhedsforsikringer som rammer dem der står udenfor arbejdsmarkedet i form af længere ventetid.
Jeg ser gerne at vi flytter skat fra arbejde til bolig hvilket med overgangsordninger og feks en garanti om at ingen kan blive stillet ringere af det i en lang periode kan ske uden at nogen behøver at gå fra hus og hjem.
Jeg ser gerne at vi flytter skat fra arbejde til bolig hvilket med overgangsordninger og feks en garanti om at ingen kan blive stillet ringere af det i en lang periode kan ske uden at nogen behøver at gå fra hus og hjem.
Jeg ser gerne at skatten fylder mindre og ikke bare flytter fra det ene sted hen til det andet.
Hospitalskøen er da ikke blevet længere af at der er kommet et privat element ind.
Men jeg kan da godt overveje at støtte at fradragsretten for sundhedsforsikring forsvandt, hvis man samtidig fjernede fradragsretten for fagforeningskontingenter, hvor skattesystemet bliver bidragydere til socialdemokratiske valgkampagner. Det er da ækelt.
Nu rammer fagforeningskontingenter jo ikke personer udenfor arbejdsmarkedet,
Derimod bliver adgangen til sygdomsbehandling skævvredet med forsikringer som JP viste forleden dag.
Fradragsretten for sundhedsforsikringer er et godt eksempel på hvorfor I ( jeg er godt klar over at det langtfra er nogen homogen gruppe ) har så uendelig svært ved at få forståelse for jeres synspunkter.
Fradragsret for fagforeningskontingenter rammer da mig benhårdt, fordi uden den ville det være tvivlsomt om der kunne manipuleres en forkert stemning frem blandt vælgerne, der får at vide, at S og SF skam godt kan klare de økonomiske udfordringer.
Hvem kommer til at betale for det, når regningen en dag kommer? Det gør jeg da. Endnu mere end det jeg allerede betaler. For de 833.000 der er på offentlig forsørgelse kommer jo ikke med de penge.
Den slags undervurdering af vælgerne tror jeg ikke hjælper din sag.
I al fredsommelighed vil jeg blot give et par gode råd til hvordan du og andre kan gøre noget reelt for at forbedre jeres sag overfor personer udenfor arbejdsmarkedet hvis stemme på valgdagen tæller akkurat lige så meget som din og min.
Og den slags gode råd er selvfølgelig altid velkomment, under alle omstændigheder tak for det.
Men at tro at alle vælgere er fuldt og helt oplyste om velfærdssamfundets økonomiske mekanismer og derved er i stand til at gennemskue manglerne og hullerne i S og SFs planer, vil desværre være en grov overvurdering af vælgernes evner. Ikke engang Villy og Helle kan gennemskue hullerne.
Inden lommetørklæderne findes frem er det måske værd at minde om at vi boligejere har oplevet store besparelser på ejendomsværdiskatten under VKO.
Ønsket om at få skatten ned på arbejde deler vi men jer (!?) der har stemt på betonpartierne V og K har modvirket at vi har kunne få lavet den samfundsgavnlige omlægning fra arbejde til bolig.
Den mekanisme har mange lukket øjnene for og bla derfor er det rimeligt at også millionærer bliver bedt om at betale lidt ekstra.
Jeg kan se at der hersker store misforståelser her på sitet om hvordan venstreorienterede tænker og bidrager gerne til lidt opklaring.
Retorik ala hunde der bider i hånden hjælper intet.
Tak for kommentaren, Niels. Jeg tror, det hverken gør fra eller til, om jeg bruger retorik med hunde i hånden. Det er netop de meget voldsomt medie-eksponerede, der skal tænke sig om og tage sig sammen rent retorisk. Mine budskaber kommer kun ud blandt åndsfæller.
Jeg véd godt, at man på venstrefløjen bruger sangen om at ejendomsværdiskatteloftet har givet boligejerne store gevinster. Det svarer til at få en dummebøde på 1000 kr. og få den nedsat til 800 kr. og derefter får man at vide, at man har haft en kæmpegevinst. Men hov, det var jo i første omgang mine penge, som I tog, og som kommer oveni i de enorme summer jeg i forvejen betaler.
Det er muligt at det er regnestykket for dig men for rigtig mange ville det ikke være en god ide at få omlagt skat fra arbejde til bolig.
Det er utvivlsomt en af grundene til skattestop og kontraktpolitik ( læs betonpolitik ) desværre har været så populært.
Det ulyksalige ejendomsværdiskatteloft skabte prisstigninger som vi er mange der profiterede af og nu er det rimeligt at v i også bidrager lidt ekstra til at få betalt regningen.
Det burde optimalt ske med en stigning i ejendomsskatterne men det er en død fisk i dansk politik pgra kontraktpolitikken.
Bolig beskatning vil jo ramme skævt. Hvordan skal pensionisterne kunne blive boende hvis der skal skrues op for ejendomsskatterne?
Hvorfor er det altid enten den ene eller den anden beskatning der skal diskuteres? Hvorfor ikke hvordan vi får tøjlet det monster som i kalder Velfærdstaten?
Det er netop en godt pointe, at man ikke gør samfundet retfærdigt ved konstant at fifle med det ene og det andet. Den og den skat er god/dårlig for den eller den gruppe, så lad og rette det med bare en mere regel.
Dermed har jeg dog ikke tilbudt et svar, udover at man som vesterlænding har et valg om hvor man vil slå sig ned.
HOSPITALSKØEN
Jeg har desværre , i en alder af 80 år belastet sygesikringen med mange udgifter .
En hjerteoperation samt yderligere 6 indlæggelser.
Desuden har jeg været på privathospital og privatklinik.
Efterfølgende bad jeg om aktindsikt og fik tilsendt fakturekopi fra privathospital og klinik.
fot en prostataoperation som senere viste sig havde været overflødig.
Prisen var ´lige knapt det dobbelte af prisen i det offentlige Men næsten alt personale i det private var samtidigt ansat i det offentlige system.
Så jeg har kostet kassen efter 4 år på arbejdmarkedet uden sygdom.
Boe Jørgensen
Nu må der være lidt perspektiv på tingene, hvad er det for en indstilling, at ville klare sig selv, og ovenikøbet være istand til at kunne det.
Det er simpelthen ikke solidarisk.
Hvad skal vi gøre med alle de ansatte sagsbehandlere og socialrådgivere, skal vi måske til at afskedige de stakkels mennesker, de har svært ved at klare presset i forvejen, når de bliver truet af klienterne.
Den umenneskelige linie du står for, fører til en social massegrav på sigt.
Tænk dog på disse mennesker, der har taget lange uddannelser for at hjælpe andre, der er født med handikap, såsom manglende evne til at stå op om morgenen, og allergi overfor fast arbejde, du er så urimelig.
Tænk på alle de mange førtidspensionister, der virkelig trænger til en hånd.
Danmark er ikke en ordentlig velfærdsstat, før der er minimum 1-2 sagsbehandler pr. indbygger!
Tværtimod er det yderst mistænkeligt, at du kan klare dit eget liv, og man må formode, du er en slags kapitalist lakaj, der udbytter dine omgivelser, så du skal selvfølgelig betale mere til "fællesskabet".
Føj for den en ulækker indstilling overfor dette fantastiske samfund, der slet ikke er kommunistisk i sin grundform.
PS: Ironi kan være anvendt.
Vi er også nogle som hader Helle og Villy. Jeg tjener i øvrigt langt under en million.
Det er et rigtigt godt indlæg. Jeg vil opfordre dig til at skrive personligt til Helle og vittigheden Villy. Du har helt ret i dine betragtninger. Du bliver kaldt et problem og en der skal betale mere fordi han ikke betaler nok. Det er meget skræmmende at vores samfund drejer i den retning.
BRAVO for en dundertale du leverer!
Halløj - jeg vil lige sige at det er dejligt at der trods alt er nogen fornuftige mennesker tilbage i DK.
Som Søren K skriver, så er det her det går galt - og netop det brokker Carsten sig over.
for sjov kan jeg nævne dette eksempel som er meget lavpraktisk beskrivelse af ovenstående.
Jeg - (A)-samler dåser op på min vej, som - (B) - har smidt, inden (C) som er offentlig renovationsmand kommer og samler den op. Idet ansvarlige A gør det, fratager han C sit arbejde, samtidig med at han gør sig upopulær hos B'erne som kigger mærkeligt på ham.
Det samme sker på landsplan. I stedet for at forældre lære deres børn at være A bliver de B og C skal løse problemet.
Samme billede kan så tages og sættes på, skat, indvandrere, offentlige ydelser, hærværk, misbrug, offentlig ledelse, og u name it. Det er til at brække sig over. Senest også medieskat, og elafgift, og hvad vi skal finansiere ghettoødelæggelser og alt muligt andet med. (Sjovt nok var disse "ghettoer" aldeles fine og meget moderne da de blev bygget - er det mon klientellet der gør at det hele sejler - i hvilken ghetto bor mon Birtw Weiss' børn nu og bliver beriget med både vold og trusler).
Lidt synd at vi verdens bedste samfund skulle ødelægges på kun 40 år......
Problemet flemming er vel ikke det stærke civilsamfund som A udbyder, men at alle vænner sig til C og dermed bliver B. De enkelte Aer der er tilbage skal stadig betale for C og behandles af C som om A var B.
Det ægrer mig folk er så vilde med idéen om at flytte fra landet. Som rotterne der forlader den synkende skude. Omend jeg sagtens kan forstå incitamenterne til det. Og vil ikke ligge folk der flytter fra landet for had eller foragt. Måske snarere forståelse.
Måske er det bare fordi jeg ikke selv kan flytte til Schweis. Jeg har mine venner, familie og job her i danmark, og jeg tror ikke der er mangel på mekanikere i schweis heller.
Måske det derfor jeg engagerer mig politisk, og prøver at sprede budskabet. At det er fordi jeg intet valg har.
Jeg er ked af Helly skal lægge jer for had. Men uanset hvordan i vender og drejer jeres situation er Danmark i jeres årer. Og netop derfor burde i blive tilbage og tage kampen op.
Det her handler ikke bare om skat. Egoisme. Fornuft. Men om danmarks fortsatte eksistens som et dejligt land at bo i. Jeg kan fortælle jer der skal mere en Helly til for at drive mig ud herfra. Vi har de flotteste piger, den bedste øl og en fantastisk humor og selvironi. Vi mangler bare realitetssans, og forståelse for danmark ikke er verdens navle.
Dejlig kommentar... måske man skulle få trykt en T-shirt med teksten "Rigt Svin" :-)
Glimrende indlæg, som jeg er 100% enig i.
Jeg har selv tilbragt nogle år i Norge, og det var noget af et chok at komme hjem for 3 år siden. Ikke nok med at skatten er højere, det gælder også det generelle afgiftsniveau, så totalregnestykket er til at blive deprimeret af.
Hvis det så bare var sådan at der var value-for-money, så kunne forklaringen jo ligge her - sådan forholder det sig bare ikke. Og med børn i både institutions- og skolealder, kan jeg bekræfte at kvaliteten var højere, både hvad angår de fysiske omgivelse og indhold.
Det er egentlig ironisk, at der tales om at vi skal uddanne os, blive klogere osv. - og i det øjeblik hvor du gør dette med efterfølgende succes, så ændrer du pludselig kategori, og bliver et rigt svin... Vi så jo senest igår i Operation X, at samfundet har god brug for pengene, til blandt andet topskattelønninger til handicapmedhjælpere...
@Timing
Kan godt lide dit indlaeg og er paa mange maader enig. Det var som min gamle far sagde, at det er i tilfaelde af en S/SF regering landet virkelig har brug for jer, at tage ansvaret og lave det om.
I en romantisk time kan jeg godt se det, kan godt maerke en indestaenkt trang til at vaere i samme baad og redde landet naar det er skubbet til kanten af den dybe afgrund.
Men saa er det bare at realiteterne vaelter ind i form af den fri fantasi politik fra S/SF personificeret ved Thornings skattestunt, som jo for underskudet er rimeligt ligegyldigt, men moralsk sender ukontrolable sure opstod der afliver romantikken, for mig er det utroligt det kan lade sig gore at den kvinde stadig leder et S parti.
Jeg har kunnet gore det samme som Hr Thorning igennem et par aar men valgte indtil nu ikke at gore det, jeg mener jeg derfor fortjener at bedomme HTS moralsk uden det er misundelse.
Jeg har ikke et halmstraa at holde mig til mere, ingenting der skulle gore jeg forsatter med at betale Dansk skat uden at skrive idiot paa ryggen.
Et par kommentarer herinde bruger ogsaa det gamle velfaerds kneb, at referere til de oprigtigt traengende - og dermed gore enhver kritik af nassere til at kritikkere er lig daarlige mennesker.
Engang imellem er det ret sjovt i et storre selskab at se hvor mange der er ansat eller paa en eller anden maade aflonnet af staten, det giver et interessant billede af hvor meget skat der skal til, da fordelingen ofte er 50/50.
I mit omraade er et fantastisk attraktivt aeldrecenter, fantasiske lejligheder og hver dag - flere gange om dagen - ankommer en haer af hjemmehjaelpere i deres firmabil (Honda), hvordan kan vi tillade os at klage over serviceniveauet?
Humlen er at vi ikke opnaar velfaerd ved konstant at pylre for offentligt ansatte - vi opnaar kun stemmer, men desvaerre er det dermed nok til at regere.
Jeg er paa ingen maade imod ofentligt ansatte, kun dem der konstant modsaetter sig fornyelser (er lig forringelser) og hvor den eneste losning paa deres problemer er flere penge. Risikoen ved alle skriger paa flere penge er jo at dem der virkelig traenger ikke bliver set.
Sjovt nok har venstreflojen taget patent paa solidaritet, men venstreflojen er da mindst lige saa selfisk som dem der gerne vil bestemme mere over deres eget liv.
At klage over det afsindige og dybe uretfaerdige i at betale topskat, ejendomsskat, vandafledningskat dobbeltskat paa el (fordi vi skal financiere gronne jobs) 25% moms, 180% bilskat plus moms, affaldsafgifter, barsel afgifter, aktiverings spekulationsprojekter, HTS' mand, livtidskunstner tilskud, aeldresamtaler fordi familien ikke selv gider, diskussion om privathospitaler fordi man ikke vil vente 9 maaneder paa en konsultation ........................... osv osv osv .............. gor ikke klagere til daarlige mennesker der onsker alle ondt og bare vil skovle ind ................ latterligheden med omfordeling og beskyttele af menneskeheden fra sig selv har vitterligt taget et omfang der er grotesk, vi kan bare ikke alle se det fordi det er blevet stopfodret ned i os igennem generationer.
Men det er det der er sket, og derfor jeg er enig med Timing i teorien, men har opgivet praktisk, jeg kommer tilbage naar der skal ryddes op
"Forstår I på venstrefløjen da ikke, at I er hunde, som hele tiden bider i de hænder, der fodrer jer?"
Tak for generaliseringen.
Forstår i på højrefløjen (jaja haha) da ikke at den her retorik med højre vs. venstre fløjen er noget bavl politikerne finder på for at få mere magt over os?
Jeg er på venstrefløjen, og jeg er taknemmelig for alle jer der bidrager til samfundet, men jeg affinder mig også med alle de folk der ikke kan, for sammen kan vi faktisk lave et samfund hvor vi ikke er bange for at gå på gaden eller at konsekvensen af at vi mister vores job er at familien ender i randestenen. Er der en ting jeg er træt af er det politikere der skal stille os op mod hinanden for at fremme deres egne interesser og presse deres egne fordomme ned over os!
@crispy, jeg har været meget omhyggelig med ordvalget, og der er et problem med talforståelse og indsigt på venstrefløjen. Dermed ikke sagt at det gælder alle. Og min formulering indikerer heller ikke, at det gælder alle.
Jeg affinder mig som du med, at der er folk, som ikke kan. Splittelsen mellem højre og venstre går ikke dér. Den går der, hvor venstrefløjen ikke kan se noget problem i at 833.000 danskere er på offentlig forsørgelse, hvorimod højrefløjen mener, at der umuligt kan være så mange uarbejdsdygtige. Ergo må ordningerne være for gode eller også bliver de udnyttet. Hør nu her, der ER jo ikke 833.000 voksne danskere som ikke kan klare sig selv. Erkend det dog. Og få ryddet op. Så hjælper vi økonomien og vi hjælper dem, der er de reelt svage.
Ten men in a pub
Suppose that once a month, ten men go out for beer and the bill for all of them comes to £100. If they paid their bill the way we pay our taxes and claim State benefits, it would go something like this;
The first four men (the poorest) would pay nothing. The fifth would pay £1.
The sixth would pay £3.
The seventh would pay £7.
The eighth would pay £12.
The ninth would pay £18.
And the tenth man (the richest) would pay £59.
So, that’s what they decided to do. The ten men drank in the bar every month and seemed quite happy with the arrangement until, one day, the owner caused them a little problem. “Since you are all such good customers,” he said, “I’m going to reduce the cost of your weekly beer by £20.” Drinks for the ten men would now cost just £80.
The group still wanted to pay their bill the way we pay our taxes. So the first four men were unaffected. They would still drink for free but what about the other six men; the paying customers? How could they divide the £20 windfall so that everyone would get his fair share? They realised that £20 divided by six is £3.33 but if they subtracted that from everybody’s share then not only would the first four men still be drinking for free but the fifth and sixth man would each end up being paid to drink his beer.
So the bar owner suggested a different system. The fifth man, like the first four, now paid nothing.
The sixth man paid £2 instead of £3 .
The seventh paid £5 instead of £7.
The eighth paid £9 instead of £12.
The ninth paid £14 instead of £18.
And the tenth man now paid £49 instead of £59.
Each of the last six was better off than before with the first four continuing to drink for free.
But, once outside the bar, the men began to compare their savings. “I only got £1 out of the £20 saving,” declared the sixth man. He pointed to the tenth man, “but he got £10!”
“Yes, that’s right,” exclaimed the fifth man. “I only saved a £1 too. It’s unfair that he got ten times more benefit than me!”
“That’s true!” shouted the seventh man. “Why should he get £10 back, when I only got £2? The rich get all the breaks!”
“Wait a minute,” yelled the first four men in unison, “we didn’t get anything at all. This new tax system exploits the poor!”
So, the nine men surrounded the tenth and beat him up. Funnily enough, the next month the tenth man didn’t show up for drinks, so the nine sat down and had their beers without him.
But when it came to pay for their drinks, they discovered something important – they didn’t have enough money between all of them to pay for even half the bill.
Dagens politik i en nøddeskal - god historie. Tak for den! Tænksomme vil påskønne den og erkende, at det eneste værn mod skattestigninger er 100% beskatning af hver tjent krone - det er en lydmur Rød Blok endnu ikke har kunnet gennembryde!
Bravo! Velskrevet og lige på kornet.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 18 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 6 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 2 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 36 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 27 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

