Vi har brug for et velstandssamfund – ikke et velfærdssamfund
Udgivet for 400 dage siden i Politik
Tilføjet 21/04 18:00 til Boblere af Henrik Sørensen
Mens påskefreden sænker sig over Danmark, sidder finansministeren sammen med sine embedsmænd i ministeriet og regner på hvordan, de finder 47 milliarder frem mod 2020 på de offentlige budgetter.
Nogle af de 47 milliarder har politikerne allerede fundet. Men der mangler stadig milliarder før regnestykket går op.
Om de 47 milliarder er det reelle tal, eller om der skal findes flere eller færre penge på statsbudgettet, er der ingen der ved. De 47 milliarder bygger på en masse forudsætninger om væksten i samfundet, hvor mange arbejdsløse der vil være osv. For hver gang en af de mange forudsætninger ændrer sig vil regningen på de 47 milliarder kr. blive større eller mindre.
Det eneste vi ved, er at der skal gøres noget. Gør vi ikke det, vil de økonomiske realiteter – når kassen er tom – tvinge os til at handle.
Alle er enige om, at hver dansker over et samlet liv giver et underskud for staten. Fra vugge til grav modtager vi mere fra staten end vi bidrager. Det siger sig selv, at det ikke er økonomisk holdbart. Hver nyfødt dansker koster det offentlige 850.000 kr. i merforbrug på et helt liv, end hvad vedkommende betaler igen i form af skatter og afgifter.
Om alvoren er gået op for politikerne, kan jeg godt have mine tvivl om. De danser om den varme grød, og vil tilsyneladende ikke se de økonomiske realiteter i øjnene.
Vi har verdens største offentlige sektor og verdens højeste skattetryk. Og det er kun et spørgsmål om tid, før der vil der være flere mennesker på overførelsesindkomst end i arbejde. Alle alarmklokker for en katastrofe blinker rødt.
Men det er som om, at ingen hører alarmklokkerne. Udfordringen med vores velfærdsstat er ikke, at der skal justere lidt her og der. Problemet er selve konstruktionen.
Vi har skabt et samfund, hvor det ikke længere er de mange, der betaler til de få - men de mange der betaler til de mange.
Politikerne på Christiansborg burde ikke bruge påskeferien på at finde 47 milliarder kroner i den nuværende velfærdsmodel. De burde bruge tiden på at udtænke en helt ny samfundsmodel.
Problemet med det høje skattetryk og de store offentlige ydelser, vi har i Danmark er, at det for mange mennesker ikke er muligt at finde et arbejde i forhold til deres værdi på arbejdsmarkedet eller deres merindtægt ved at arbejde er for lille i forhold til at være på overførelsesindkomst.
Med velfærdssamfundet har vi skabt en model, hvor borgerne kræver deres andel af tilskud for at ville betale de høje skatter. Det kaldes med andre ord en krævementalitet. Den skal vi tage et opgør med.
Vores fremtid og velfærd afhænger ikke af en udgift på 18 milliarder ud at 1000 milliarder i offentligt forbrug, som efterlønnen koster. Den er mere symbolet på, hvad der er galt i vores velfærdssamfund. At borgere, som er raske og rørige, har mulighed for at gå på tidlig pension med hjælp fra det offentlige.
Der er brug for et opgør med den velfærdsmodel, som samfundet i dag er bygget op omkring med høje skatter og mange tilskud.
Danmark har en af de laveste vækstrater i produktiviteten i OECD. Og her kommer vi ikke uden om vores høje skatter. Det tvinger produktion og arbejdspladser ud af landet. Vi skal sænke alle vores skatter og afgifter. Skattetrykket skal sænkes betydeligt. I dag betaler en lavtlønnet ca. 44 % i skat og en højtlønnet ca. 58 % i skat. Det er alt for højt.
Skal vi skabe ny vækst og arbejdspladser må skatternes sættes ned. Vil personskatterne komme ned på 25 %, vil det skabe en masse nye arbejdspladser, og mange vil øge deres arbejdstid og løn.
Det er faktisk ikke så svært. Markedskræfterne virker fint og skaber de arbejdspladser og den vækst som politikerne efterspørger.
Den vigtigste opgave for finansministeren er ikke at regne på, hvordan vi sikrer efterlønnen, men om at finde ud af hvordan vi kan sætte skatterne ned, så vi kan skabe mere vækst.
Jeg vil endda gå så vidt at påstå at i Danmark har vi pt. ikke et velfærdssamfund, men en velfærdsstat. Forskellen på disse 2 begreber er umiddelbart ret lille, men i konsekvenser er forskellen himmelvid.
Det er statsliggørelsen af samfundet vi skal bekæmpe.
Det var dog et sjældent interessant og glimrende indlæg.
Jeg er meget enig i at der er god grund til at "starte forfra".
Vi skal helt væk fra krævementaliteten, og ha nogle af de gamle dyder tilbage.
Bl.a ville det klæde mange mennesker ikke at kræve fra samfundet mm der er et ekstremt behov.
Dermed mener jeg ikke at folk skal gå og sulte, men tage ansvar for deres eget liv.
Jeg tænker her bl.a på den debat der er vedr. barnløse og de utrolig store problemer de er stødt ind i da de nu selv skal betale ca 15.000 kr for at få børn.
Så lad dog være med at rejse på ferie i et år eller 2, hvis man så gerne vil have et barn må man måske ofre noget for det.
En anden ting som jeg synes man burde overveje er et helt andet pensionssystem, ligesom det i Japan.
Der sparer man op til pensionerne. Her i landet skal pensionerne tages ud af det løbende budget.
Det burde være sådan at vi alle havde en konto i Nationalbanken (eller ATP, eller) hvor der hver måned gik et fast beløb ind på kontoen, sådan at når en person går på pension, så kan man trække fra den.
Iøvrigt har du jo totalt ret i alt hvad du nævner om skattetryk og lignende.
Det eneste jeg ikke rigtig forstår er hvorfor du er i de Konservative, som jeg opgav for mange år siden, da i jo desværre ikke er andet end en appendix til V og ikke får noget fornuftigt gennemført.
I har et fantastisk partiprogram og har gennemført Socialdemokratiets.
Meget mærkelig og meget lille parti efterhånden.
Enig i hvad du skriver, eftersom det giver meget god mening at efterstræbe velstand. Velstand kan vi nemlig alle nyde, og den bedste måde at få mere velstand er at lade folk handle frit.
Men så kunne man også spørge sig selv, hvorfor ikke alle mennesker er enige. For der er mange, mange mennesker, der har stemt på partier der ikke følger denne tankegang.
Og svaret er egentlig ret simpelt. Svaret er, at disse mennesker på venstrefløjen tænker mere på status end velstand. Altså mere på rangering end på absolut rigdom. Hvis vi alle var lige fattige, ville de være ligeglade, bare de vare en smule rigere end os andre. Og havde mere magt. Det er en underlig ting ved menneskeheden, at vi alle fokuserer på hvordan vi har det ift naboen eller kollegaen, selvom vi har det bedre end 90% of verdens befolkning. Den slags tankegang vil smadre grundlaget for velstand hvis vi følger den, og det er desværre den retning vi ser oppositionen rykke i.
PS Der er iøvrigt en hel række ting, der pludselig giver mening, hvis man bytter absolut nyttemaksimering med rangmaksimering. Mode, mobiltelefoner, og luksusprodukter kommer i tanke, men også en række spil-lignende situationer. Prøver lige at grave en artikel frem...
Godt skrevet, Henrik, og ramt lige på pletten. Selv er jeg ved at blive allergisk overfor ordet "velfærd", fordi det i den grad er blevet misbrugt af venstrefløjen.
Det er nok en utopi at tro, man kan afskaffe krævementaliteten hos befolkningen. De er jo blevet hjernevasket af venstrefløjen og fagforeningerne til at man bare skal kræve, og hvis der nogle, der formaster sig til ikke at kræve, så skal socialforvaltningen nok komme efter dem.
@Ole Hansen. Det at være konservativ er ikke kun en politisk holdning, det er en livsstil. At det går op og ned for partiet er ikke noget nyt. Sådan har det altid været. De fleste danskere er i virkeligheden konservative, hvis man går dem lidt på klingen, men de vil ikke være ved det.
Ingrid Slott
"Det at være konservativ er ikke kun en politisk holdning, det er en livsstil. At det går op og ned for partiet er ikke noget nyt. Sådan har det altid været. "
Meget muligt - har selv været medlem af C i mange år indtil der kom et bedre alternativ. Og op og nedture kan man vel godt leve med - men når man ikke kan kende forskel på Konservativ folkeparti og socialistisk folkeparti så er sagen en anden.
C's nedtur skyldes nok nærmere at de ikke længere er konservative og ikke bare at de har haft det lidt hårdt i nogle år. Så nej - ser ikke nogen grund til at støtte partiet bare fordi de stadig har et godt borgerligt navn og engang for længe siden rent faktisk var borgerlige.
Så lad dem falde - måske genopstår de engang i fremtiden som et borgerligt parti men indtil den dag kommer så støt et rigtigt borgerligt parti istedet.
Beklageligt at der stadigt er så mange fup-konservative i De Konservative. Konservative er jo nu engang ikke revolutionære men evolutionære, det er plæderes for her er en (liberal) revolution. Behøver man efterhånden at påpege at problemet ikke fandtes for 10 år siden? At problemet er selvforskyldt på grund af anti-konservativ økonomisk politik?
Det er ærligt talt efterhånden blevet så pinligt at høre på sådanne mennesker der fortsat lever i deres egen lille virkelighed.
@Andreas og Baphemetis. Prøv at læs her Den konservative æter - Kronikker | www.b.dk
Kloge ord.
Mine eneste anke på et glimerende artikel af Henrik på er
Vi har skabt et samfund, hvor det ikke længere er de mange, der betaler til de få - men de mange der betaler til de mange.
Jeg vil påstå at det ikke er korrekt at vi er gået fra "mange der betaler til de få", til "mange der betaler til de mange"
Nej, jeg vil påstå vi er gået til modellen "de få betaler til de mange".. Det skal ikke forstås positivt, som at nogle få er ekstraordinært rige og betaler til samfundet.. Men det skal forstås negativt, som i at under 1/3 af befolkningen (rig som fattig) rent faktisk tjener penge til at holde den resterende 2/3 kørende. vi har jo under 1/3 privat ansatte, som er dem der finansiere hele gildet, 1/3 offentlige ansatte, hvor nogen laver nogle nyttige opgaver, men de tjener intet til samfundet (de forbruger, men yder dog en service), og den restende 1/3 som kun forbruger, uden at tjene noget til samfundet, eller at yde noget.
Så vi er i den situation at under 1/3 af befolkningen betaler hele gildet for 2/3 af samfundet.
Alle er enige om, at hver dansker over et samlet liv giver et underskud for staten. Fra vugge til grav modtager vi mere fra staten end vi bidrager. Det siger sig selv, at det ikke er økonomisk holdbart. Hver nyfødt dansker koster det offentlige 850.000 kr. i merforbrug på et helt liv, end hvad vedkommende betaler igen i form af skatter og afgifter.
Nej, jeg er nok ikke enig i den del.
Gav en dansker 850.000,- i underskud på et liv, ville det betyde at vi pr. gnmsnt. livslængde ville have et underskud svarende til danmarks befolkning (ca. 5,5mill) gange 850.000,- divideret med gennemsnits livslængde (fx. 78år).
Danmarks underskud, hvis hver dansker "koster" 850.000,- på et liv:
5,5mill mennesker * 850.000,- i underskud / 78 år i livslængde = 60 milliarder i underskud pr. år
Er det rigtigt, at Danmark har et underskud på 60 milliarder om året - i gennemsnit? Nej, vel. Så hvor kommer de 850.000,- og den almene viden omkring dem ("alle er enige om, at...").
Hej,
Lidt link om emnet.
http://politiken.dk/indland/ECE1200971/hver-nyfoedt-dansker-koster-850000-kroner/
Linket til politiken forklare ikke noget. Jeg prøver.
Først er sætningen formuleret lidt forkert. Det er ikke sådan, er det ville være bedre om der ingen børn blev født, således at der blev en mindre der belastede samfundet med 850k.
Problemet er at der pt. er et offentligt forbrug, som går til syge, veje, krige og privatejede aktiveringskurser, og disse er finansieret ved offentlige lån. Lissom i Grækenland. Optag nye lån, for at betale af på de gamle.
Det er sådan set bare en "gældsspiral". Det samme som den konservative Henriette Kjær har rodet sig ud i. Og Peter Brixtofte (ex V), han forstår heller ikke ordet gældsspiral.
Alt i alt giver det et tal. Om det er 850.000 ved jeg ikke, men det er princippet i det.
Du skal lige sætte lidt perspektiv på de 60 millarder.
Lige P.T. har vi et offentlig budget på ca 1 000 millarder. og har P.T. et underskud på 47 millarder.
Lad os kigge lidt på tallene. Hvis man antager at de 850 000 er korrekte (jeg har ingen grund til at betvivle det), så koster den Danske befolkning, netto 65,38 Milliarder om året (regner med 6 millioner mennesker - ikke helt korrekt men tæt nok på), pga at velfærd koster, mange nasser på samfundet, for stor offentlige sektor, alt dette spiller ind..
Men det er 65 millarder ud af et budget pä 1000 millarder.. Man regner på at man gerne vil havde 3% i underskud på handels balancen (hele grunden til at S/SF vil bruge flere penge, fordi vi Kun er 47 millarder i underskud, eller 4.7%, og ikke 9% som regeringen lage op til). Så
Man har i mange år (for 1999) kørt med store underskud på de Danske budgetter, og derfor havde vi en enorm offentlig gæld, som var et stort problem. Under Fogh (noget af det eneste virkeligt fornuftige han gjorde) fik han gælden ned, således at den mængde penge der skyldes til Danmark, var det samme eller mere end hvad Danmark skyldte til resten af verden..
Så ja, jeg betvivler ikke at den Danske befolkning i gennemsnit koster staten 60 millarder, mere end hvad der inddrives i skat, m.v. Men mange af disse penge dækkes af beskatning af virksomheder, og underskudet smikes, og skjules.
socialisterne vil helst ikke havde det ud at folk er en underskuds forretning. Så man vil helst ikke drøfte det.
Men det sørgelige er at vi har meget få netto ydere til samfundet (jeg er en af dem, modtager intet fra staten og har aldrig (udannet i udlandet, m.v.)), og det er skammeligt at mange faktisk praler af at de mælker staten.
Det hjælper heller ikke at skære ned på antallet af børn, fordi de voksende der allerede er tilstede er underskuds givende.
Ordet 'velfærd' er slidt ned og degenereret til at betyde velstand uden arbejde på den arbejdende nabosbekostning. Noget jeg får for ingenting.
Velfærdsstaten' er blevet et skræmmebillede i stedet for et ideal.
Henrik, fint indlæg, men jeg er skuffet over denne formulering:
Alle er enige om, at hver dansker over et samlet liv giver et underskud for staten. Fra vugge til grav modtager vi mere fra staten end vi bidrager. Det siger sig selv, at det ikke er økonomisk holdbart. Hver nyfødt dansker koster det offentlige 850.000 kr. i merforbrug på et helt liv, end hvad vedkommende betaler igen i form af skatter og afgifter.
Hvorfor ekstrapolere på den måde? Fakta er jo at der er meget stor forskel på hvor meget den enkelte dansker modtager/bidrager til staten. Faktisk er det jo endda så simpelt at den gennemsnitlige danske mand bidrager med mere end han modtager, mens den gennemsnitlige danske kvinde modtager mere end hun bidrager med. Og det er jo bare på de helt store linjer. Det kan da kun give dårlige løsninger hvis man opererer ud fra en forudsætning om at ALLE danskere er et minus i regnskabet?
Hvis I som politikere er seriøse omkring at nedbringe statens underskud, så nytter det vel ikke med de der brede, ukorrekte, generaliseringer? Hvorfor vil ingen politikere gå konkret til bunds i hvem der koster hvad? Det er vel først når man har et reelt overblik over udgifterne at man kan fokusere indsatsen?
Det er problemet med gennemsnitter, da hvis en andel er netto godt for samfundet og den anden andel er netto skidt, så kan man konkludere at hvis gennemsnittet af alle er skidt, så er det hele reelt skidt.
Men det ændre ikke på det faktum at Netto er den Danske befolkning en flok botnakker, som i gennemsnittet stjæler fra naboen, via skat, afgifter og udjævnings ordninger. Det viser bare der er nogle undtagelser.
Fint. skal vi så ikke holde op med at spille sorteper. Væk med alle fradragene. Væk med alle tilskuddene. Det offentlige skal koncentrere sig om kærneværdier og ikke alt det sjove - ildsjæle vil automatisk selv tage det op der der levedygtigt, hvis det offentlige ikke blander sig. Indfør rød, gul og grøn på alle fødevarer, så kan forbrugerne selv bestemme hvad de vil købe. I øjeblikket fremgår det på jp. at konservativ erhvervsmand med en indtjening på 235 mio kun betaler 8,4% i skat - hvorfor
A.F. Tytler: "A democracy is always temporary in nature; it simply cannot exist as a permanent form of government. A democracy will continue to exist up until the time that voters discover that they can vote themselves generous gifts from the public treasury. From that moment on, the majority always votes for the candidates who promise the most benefits from the public treasury, with the result that every democracy will finally collapse due to loose fiscal policy, which is always followed by a dictatorship."
Når jeg så tænker på den psykologiske kastraktion, som velfærdssamfundet desværre bibringer folk, så ligner demokratiet i dets nuværende form sgu en fuser. Gu' er det angstprovokerende at have ansvaret for sig selv, men når velfærdsstaten både giver en "coward's way out" og i øvrigt gør det rigtig svært at klare sig pga. iværksætterskatter og -afgifter samt tårnhøje skatter, der gør at spændet mellem dagpenge og et job er lille for nye på arbejdsmarkedet, så peger det udelukkende på at flere og flere bliver velfærdseunukker over tid.
Time to be the Man! ;o)
Uha, de borgelige piver over at de betaler for nasserne her i samfundet, men hvor er de dog dobbelmoralsk... De får faktisk de samme ydelse som de mindre bemidlet får... Der var på et tidspunkt noget om at afskaffe børnebidrag for de rige... Jeg kan love da for at der kom alle undskyldninger frem for IKKE at afskaffe den ret... Så hold dog op med det flæberi...
Tja jeg brokker mig, da jeg første gang i mit liv havde brug for hjælp, og fik på trods af millioner i skatte betalinger, og 15 års medlemskab af en A-kasse, fik jeg at vide at jeg skulle klare mig selv, så meget for velfærdsamfundet!!!!
Der findes ikke en velfærds stat, det er en løgn socialisterme frembringer for at begrunde overforbrug til deres eget magt medie..
Så afskaf børnebidrag, helt fint. Afskaf alt, der ikke er øremærket til de allersvageste i samfundet - altså syge, og dem der ikke selv kan.
Du har fat i det eneste rigtige, men jeg tror næppe at det kun er socialisterne der er på gale veje. Lars Løkke påpeger hver gang "Vil vil bevare velfærdssamfundet" selv om han nu har nedbrudt den i 10 år. Nu bruger man bare flere penge på "velfærd"
Jeg er helt enig; der er et forkert fokus på statens finansiering som værende det store problem. Jeg bekymrer mig langt mere for velstands-skabelsen blandt borgerne i Danmark (og den personlige frihed, som gang på gang bliver underprioriteret).
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 55 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 18 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 3 timer siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 39 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Henrik Sørensen Folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti i Gladsaxe. Se Henrik Sørensens profil eller Følg Henrik Sørensen |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

