Vi ønsker vel alle en bedre fremtid
Udgivet for 433 dage siden i Politik
Tilføjet 19/03 15:55 til Boblere af Niels Westy Munch-Holbek
En nylig undersøgelse viste, at 80 % af danskerne overvurder Danmarks velstand i forhold til resten af verden, og det er skræmmende. Ikke nok med, at den økonomiske vækst i Danmark de seneste 10 år har været blandt de 5 ringeste i OECD. Vi kan ydermere se frem til endnu ringere vækst de kommende 15 år, og dermed fortsætte velstandsnedturen.
En del af forklaringen er, at der ganske enkelt er for få der arbejder og for mange på overførselsindkomst i Danmark. Herhjemme lever således hver fjerde i den erhvervsaktive alder af overførselsindkomster, mens det i Sverige kun er hver femte. I Island er andelen endda nede på 12 %.
Ned med skatten
Vi har i den grad brug for reformer der sikrer højere vækst og at flere forsørger sig selv og sine. Derfor skal skatten sættes ned, så det kan betale sig at gøre en ekstra indsats, tage en uddannelse osv. Og derfor skal selskabsskatten halveres, således at både danske og udenlandske virksomheder igen vil investere og producere i Danmark.
Mens vi de seneste 10 år har bevilget hinanden lønforhøjelser er virksomhedernes investeringer nemlig styrtdykket, og det kan ses på produktivitetsudviklingen, der er i helt i bund.
Det er tilsyneladende lykkedes at bilde store dele af befolkningen ind, at man kan fordele sig til velstand. Vi er i disse år godt i gang med at sætte den velstand over styr, som tidligere generationer gennem hårdt slid har sikret os. Jovist, Danmark er fortsat et dejligt land, men desværre bevæger vi os i den forkerte retning.
Vismandsrapporter, kommisionsrapporter, forskningsrapporter osv. har ellers gennem mange år klart dokumenteret problemerne. Desværre har man politisk afvist at agere derefter. Økonomisk viden er derimod blevet omtalt af ledende politikere som enten ”økonompis” eller affærdiget som udtryk for at ”økonomer er altid bekymrede”.
Hvem tror du på?
Men ærligt talt, hvem tror du mest på? Levebrødspolitikere der mest går op i egen magt, eller landets bedste hoveder og dygtigste eksperter?
Det er fortsat muligt at gøre Danmark ”fremtidsklar” uden det behøver at gøre ondt. Fjerner vi efterløn, halverer erhvervsstøtten, afskaffer tåbelige regler og effektiviserer den offentlige sektor, kan vi nedbringe den offentlige gæld samtidig med, at vi sænker skatten på arbejde og investering.
Derved sikrer vi vækst i Danmark. Til gavn både for os selv og ikke mindst vores efterkommere. Hvis vi derimod ikke gennemfører reformer, vil vores børn og børnebørn nok tænke sig om en ekstra gang, før de beslutter sig for en fremtid i Danmark. Mange vil nok konkludere, at de er bedre tjent ved at flytte til udlandet.
Hvis det skal undgås, må vi erkende situations alvor og gøre noget ved det. For vi ønsker vel alle en bedre fremtid for Danmark – eller hvad?
Jeg vælger at tro på landets bedste hoveder og dygtigste eksperter, og ærgrer mig over, at politikere i dag ikke har det fornødne mod til at vedtage de nødvendige reformer, før det er for sent. Men det kan være, at de kommer til "fornuft", når vi i løbet af få år får græske tilstande.
Det er i høj grad bekymrende, at så få dansker har forstået, hvilke økonomiske udfordringer Danmark står overfor - ikke blot nu, men især i de kommende år, hvor de store ældreårgange går på overførselsindkomst, og hvor fremtidens unge kan se frem til, at hver gang der er én voksen på arbejdsmarkedet, så er der to voksne der skal forsørges. - Man kan vel næppe bebrejde de unge, hvis de vælger at flytte til udlandet.
De unge har i dag en helt anderledes og global tankegang end mange af deres forældre og generationerne før dem har eller havde. De unge oplever, at verden er deres - de tænker globalt. De læser i udlandet, etablerer venskaber i udlandet, som de holder ved lige over såvel de digitale medier, som ved at rejse mellem lande og verdensdele - rejser, de selv finder helt naturlige, og lige så naturlige, som når deres forældre sætter sig i bilen og kører på familiebesøg på den anden side af Storebælt.
En stor del af Danmarks ungdom vil i langt højere grad opfatte sig selv som verdensborgere, og er ikke skræmte ved tanken om at skulle arbejde i England, USA eller andre steder. Mange af vores børn og børnebørn vil, hvis ikke væksten i Danmark sikres, vælge at bosætte sig i udlandet - fordi der var nogle politikere, der ikke havde det fornødne mod, og i højere grad sad klistret til deres taburetter.
Jeg er dybt uenig i at landets bedste hoveder og dygtigste eksperter har siddet i de Kommissioner du henviser til. Jeg mener ikke hverken Carsten Koch eller Stine Bosse - for ar nævne nogle - er de bedste endsige eksperter. Og visse anbefalinger fra disse såkaldte eksperter er direkte vanvid. Især når det gælder boligskatter er forstanden som forblæst.
LA har en god politik, som der er megen god argumentation for (dog ikke Jeres snak og beregninger om sort arbejde). I bør snarest stoppe med at henvise til "eksperter", som i visse tilfælde end ikke kan regne.
Det vrimler med folk, der opfatter "de riges" egoisme som det eneste problem. Statistik - f.eks. om topskatten - og tal i det hele taget bider ikke på dem. Skatten skal hæves for enhver pris, så staten kan tage sig af "de fattige". Holdningen på venstrefløjen og i høj grad i medier og undervisning er, at der i det danske samfund skabes og ophobes masser af velstand, som imidlertid uretmæssigt tilflyder "de rige", fordi VK-regeringen kun varetager deres interesser ved uafbrudt at "skære ned" på den offentlige service på hospitaler, i skoler o.s.v. Patienter, plejehjemsbeboere og skoleelever lider altså under grimme kapitalisters grådighed, der bevirker at store summer flyttes til investeringer - eksempelvis fast ejendom i udlandet. Sådan ser verden ud for den meget store befolkningsgruppe, der stemmer på S, SF, R og EL. I deres tankegang skal og kan problemerne løses ved at fortsætte en klassekamp mod en overklasse, der blev afbildet i en fjern fortids kommunistiske propaganda som f.eks. i Herluf Bidstrups karikaturer i partiavisen Land og Folk af den fede kapitalist med cigar og høj hat. Dette billede af "de rige svins" tyranni ledsages af Lenins myte om Vestens "imperialisme", der er skyld i brutal udbytning af "den tredje verdens" sultende masser - især de stakkels palæstinensere. Masser af skolelærere og journalister tror på den slags vås, og skatteyderne betaler dem for at servere disse løgne for børn og unge, der render rundt og vansirer omgivelserne med graffiti som "no borders, no nation". Undervisning og medier udgør simpelthen strukturPROBLEMET i et grotesk kulturelt og politisk forfald.
@Afskaf skatten - Der kan ikke udsættes noget på Carsten Kochs kommisionsarbejde - problemet er kun opstået, fordi han er vendt tilbage til at være politiker. Med hensyn til estimaterne for sort arbejde, er det estimater der er lavet af Rockwoolfonden. Det er vel trods alt bedre at henvise til beregninger (der givet er meget usikre - det vil de der har lavet dem være de første til at anføre), end blot at stikke en finger i vejret og føle efter i maven, hvordan man nu fornemmer verden er eller burde være skruet sammen, fordi det passer ens magtambitioner bedst :-) Heldigvis hænger LAs plan sammen også selv om forventede indtægter fra mindre sort arbejde, skulle blive mindre end angivet af Rockwoolfonden.
Jeg er uenig i at der intet er at undsætte på Kochs kommisionsarbejde, fx hans forslag om reduktion af rentefradraget til finansiering af skattelettelser, som jo er vedtaget med seneste VKO-skattereform. Beregningerne er forkerte og gør faktisk at VKO-skattereformen i forhold til planen ikke er overfinansieret på den led.
Sort arbejde reduceres hvis skatten sænkes til max 40%, men hvad der ikke kommer af sig selv af den vej - kommer ikke, med mindre I vil oprette en politistat. Til gengæld er der ikke medregnet dynamiske effekter, som mere end opvejer dette.
Det giver ikke 18 mia. at afskaffe efterlønnen, men det er flueknepperi.
den økonomiske vækst i Danmark de seneste 10 år har været blandt de 5 ringeste i OECD. Vi kan ydermere se frem til endnu ringere vækst de kommende 15 år, og dermed fortsætte velstandsnedturen.
Det er jo glimrende nyt.
At ligge med så høj arbejdsfri velstand, tiltrækker kun udnyttere. Målet er nu at udbrede ovenstående på etniske sprog.
Danmark har en høj marginalskat, men også en høje værdi af rentefradraget. Alene rentefradraget koster 15-20 mia. årligt, som istedet kunne anvendes til at reducere skatten på arbejde.
Du har ikke lært at regne endnu. Hvis du vil øge boligskatter bedes du anvise finansiering. Er det højere personskatter der skal finansiere dine manglende regnekundskaber?
Du har ikke lært at regne endnu. Hvis du vil øge boligskatter bedes du anvise finansiering. Er det højere personskatter der skal finansiere dine manglende regnekundskaber?
1) Lavere rentefradrag skal sikre lavere skat på løn
2) Afskaffelse af skattestoppet vil kunne sikre finanspolitisk holdbarhed på sigt med omkring 1 % af BNP og dertil mindske svingningerne i priserne. Sammen med fjenelse af efterlønnen, vil de danske balanceproblemer være tæt på at være løst.
Ad 2) - Så vil opretholdelsen af skattestoppet kræve højere skat på arbejde.
1) Lavere rentefradrag koster provenu, som du bedes anvise finansiering for
2) Afskaffelse af skattestoppet vil koste både samfundet og statskassen formuer så langt øjet rækker (dette er alle økonomer enige om), du bedes anvise finansiering herfor
ad 2) Der er intet belæg for at den finanspolitiske holdbarhed på sigt forbedres med 1% af BNP - bl.a. afviser Cepos dette. Og du glemmer de akkumulerede effekter. Selv hvis der om 30 år er et lille plus, så har der jo forinden været gigantiske tab af formuer og provenu, som du bedes anvise finansiering for. Ingen kan se 30 år ud i fremtiden, heller kke vismændene. Sidst DREAM modellen så 30 år ud i fremtiden, tog de ikke bare fejl, de tog fejl af selve retningen!!!
Du er radikal, og har gevaldige problemer med argumenterne - og derfor fremstår du blanket af og utroværdig.
1) Lavere rentefradrag koster provenu, som du bedes anvise finansiering for
Nej, det giver et provenu. Mindre fradrag, større skattebetaling.
B. Lavere bundskat og større beskæftigelsesfradrag finansieres af lavere fradrag. Reformforslagetindeholder en markant udbredelse af skattebasen via fradragssanering og ikke mindstlavere rentefradrag, der medgår til finansiering af en nedsættelse af bundskatten ogen forhøjelse af beskæftigelsesfradraget.
2) Afskaffelse af skattestoppet vil koste både samfundet og statskassen formuer så langt øjet rækker (dette er alle økonomer enige om), du bedes anvise finansiering herfor.
Forkert.
Et andet væsentligt element i den kommende 2020-plan bør være, at skattestoppets nominalprincip ophæves. En ophævelse af nominalprincippet vil forhindre den gradvise udhuling af boligbeskatningen og giftskatterne i at fortsætte. Nominalprincippet bidrager til en skævvridning af kapitalindkomstskattesystemet, indebærer en stigende belastning af de i forvejen svage offentlige finanser og fjerner den konjunkturstabiliserende effekt, der ville være i ejendomsværdiskatten, hvis nominalprincippet blev ophævet.
Du er radikal, og har gevaldige problemer med argumenterne - og derfor fremstår du blanket af og utroværdig.
1) Nej, jeg er ikke "radikal"
2) Dine påstande er så syrede, at det er omsonst at 'argumentere' med dig over et almindeligt niveau. Omkring argumenter og dokumentation består dine indlæg stort set kun af ønsketænkning og fejlfortolkninger af stort set alt om emnet.
Skat på indkomst er på stort set alle parametre et dårligere valg end skat på fast ejendom.
Som omtalt foroven har Skattekommisionen regnet forkert når det gælder rentefradraget. Folk der er i tvivl kan jo hente erfaring fra reduktionen af rentefradraget i skattereformen fra 1987, som kostede både samfundet og statskassen en formue.
Mine argumenter er udtryk for sagkundskab. Du har endnu ikke fundet en økonom der mener skatetstoppet har kostet provenu.
Jeg er dybt uenig i at en ophævelse af skattestoppet vil være konjunkturstabilisrende, som jeg tager afstand fra de formuleringer der anvendes i diverse rapporter, som antyper at en vis økonomisk skole ligger til grund for udredningerne. En økonomisk skole som ligger tæt op af Keynes og alias, som historien har afvist som en ubruglig økonomisk skole. Det er sådan set den skole der gav os finanskrisen, men ingen er klogere end markedet.
Som omtalt foroven har Skattekommisionen regnet forkert når det gælder rentefradraget. Folk der er i tvivl kan jo hente erfaring fra reduktionen af rentefradraget i skattereformen fra 1987, som kostede både samfundet og statskassen en formue.
At Skattekommisisonen og Finansministeriet skulle regne forkert, tror jeg de vil blive kede af at høre, men det er som tidligere kun en påstand fra dig.
Mine argumenter er udtryk for sagkundskab.
Ja, det siger du jo.
Jeg er nok den mest seriøse økonom her til lands. Økonomer der går ind for skat på kapital er ikke seriøse, men østtyskere.
Du har endnu ikke fundet en økonom der mener skatetstoppet har kostet provenu.
Åh - hold nu op.
"Hele vores rapport handler om, hvordan vi skaber dækning for de offentlige udgifter, og hvordan vi undgår de meget store underskud. Der er det helt oplagt at droppe nominalprincippet. Hvis man bevarer det, vil det svare til at skyde sig selv i foden. Vi kommer til at mangle penge i foruroligende grad i fremtiden, men nominalprincippet betyder, at vi mister et skatteprovenu. Det er et årligt tab. Vi bør som et minimum sørge for, at skatterne ikke udhules år for år," siger overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
Jeg er dybt uenig i at en ophævelse af skattestoppet vil være konjunkturstabilisrende, som jeg tager afstand fra de formuleringer der anvendes i diverse rapporter, som antyper at en vis økonomisk skole ligger til grund for udredningerne
Udokumenteret postulat.
Skattestoppet på boliger, er reelt en løbende sænkning af lagerbeskatningen af den løbende kapitalgevinst på egen bolig, som skal modsvares af en skat et andet sted - nemlig skatten af løn.
Vismændene anbefaler at droppe skattestoppets nominelle fastlåsning af afgifter og ejendomsværdiskat og i stedet bruge pengene på lavere skat på arbejde. Både lavere marginalskatter og et øget beskæftigelsesfradrag vil kunne øge den samlede beskæftigelse og velstand.
Drop skattestoppet og sænk skatten på arbejde - Kommentar i Børsen d. 3.1.2005
Jeg venter på din dokumentation.
Som sagt er det et meget tyndt grundlag den anbefaling er baseret på, når deres egne modeller så langt øjet rækker viser at en afskaffelse af skattestoppet vil koste provenu. Cepos afviser også vismændenes beregninger på sigt.
Og du har fortsat ikke fundet en økonom der mener skattestoppet har kostet provenu.
Så igen:
1. Skattestoppet har været en gevinst for samfund og statskassen; dette er et faktum.
2. Alle er bekendt med offentlige økonomer anbefalinger på dette område, men der er intet belæg for disse anbefalinger. Det er ren spekulation baseret på bolig- og jordpriser DREAM modellen slet ikke kan redegøre for eller beregne, og sidst DREAM skulle regne 30 år ud i fremtiden regnede maskinen ikke bare forkert, den tog fejl af selve retningen.
Som sagt er det et meget tyndt grundlag den anbefaling er baseret på, når deres egne modeller så langt øjet rækker viser at en afskaffelse af skattestoppet vil koste provenu
Bibeholdelsen af skattestoppet koster provenu som må hentes ved højere skat på arbejdsindkomst. Det er en skævvridning af skattesystemetet og koster vækst og velstand.
Og du har fortsat ikke fundet en økonom der mener skattestoppet har kostet provenu.
Tværtimod - der findes ingen økonomer der mener, det modsatte.
1. Skattestoppet har været en gevinst for samfund og statskassen; dette er et faktum.
Nej, det er en falsk konklusion som du har konstrueret.
2. Alle er bekendt med offentlige økonomer anbefalinger på dette område, men der er intet belæg for disse anbefalinger. Det er ren spekulation baseret på bolig- og jordpriser DREAM modellen slet ikke kan redegøre for eller beregne, og sidst DREAM skulle regne 30 år ud i fremtiden regnede maskinen ikke bare forkert, den tog fejl af selve retningen.
Udokumeneteret kritik af DREAM.
Du er da vist ikke for kvik. Alt det jeg skriver er dokumenteret.
Haha. Enten er du tungnem eller decideret dum.
Det er vist ikke mig der er tungnem. Kig på grafen side 296 og fortæl hvad der sker når man afskaffer skattestoppet.
Skatteprovenuet falder!
Det betyder at skattestoppet har øget skatteprovenuet. Det er meget simpelt, og intet citat fra en økonom i hele verden modsiger dette.
Vi kommer til at mangle penge i foruroligende grad i fremtiden, men nominalprincippet betyder, at vi mister et skatteprovenu. Det er et årligt tab. Vi bør som et minimum sørge for, at skatterne ikke udhules år for år," siger overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
Dertil har skattestoppet indtil i dag, medført højere personbeskatning end eller.
Så både statsstøtte til ejerboliger og højere skat på arbejde. En dårligere kombination findes ikke.
Skatten på arbejde er da ikke steget, hvor har du det fra?
Læg mærke til gramatikken "kommer til" - han snakker om en fremtid, som han intet kender til. Vismændene kan, som fortalt, hverken beregne eller redegøre for bolig- endsige jordpriser nu og frem. Ergo kan de ikke sandsynliggøre deres anbefalinger. Følg nu med. Det er ren spekulation, og sidst vismændene spekulerede i fremtidens boligforhold tog de helt fejl af retningen.
Skatten på arbejde er da ikke steget, hvor har du det fra?
Når skatten falder på ejendom, mangler den et andet sted.
Nej, og da slet ikke når skatteprovenuet fra fast ejendom stiger.
http://borsen.dk/nyheder/boligen/artikel/1/189341/boligskatter_er_steget_13_mia_trods_skattestop.html
Skattestoppet på ejendomsværdiskatten giver et provenutab.
Vi kommer til at mangle penge i foruroligende grad i fremtiden, men nominalprincippet betyder, at vi mister et skatteprovenu. Det er et årligt tab. Vi bør som et minimum sørge for, at skatterne ikke udhules år for år," siger overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobse
Nope. Det kan du ikke finde udsagn eller bevis der understøtter. Enhver økonom med en lommeregner kan på mindre end 12 minutter regne sig frem til at skattestoppet fra 2002 til nu har øget provenuet, det fremgår også indirekte af Vismandsrapporten fra foråret 2010 og kan bekræftes ved henvendelse til Det økonomiske Råd.
Og læg venligst mærke til at samlet provenu fra skat på fast ejendom er steget mere end lønninger siden 2002 jf. mit link.
Du benægter fakta. Det gør kun landsbytosser.
Har du problemer med f.eks.formateringen ?
Vi kommer til at mangle penge i foruroligende grad i fremtiden, men nominalprincippet betyder, at vi mister et skatteprovenu. Det er et årligt tab. Vi bør som et minimum sørge for, at skatterne ikke udhules år for år," siger overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
Jeg har generelt et problem med folk der ikke ved hvad de snakker om.
Det må være hårdt at være i konflikt med sig selv.
Skattestoppet har som sagt været selvfinansieret, fordi skattebasen er udvidet. Skattestoppet svarer til en løbende lettelse af marginalskatten, som også ville være fuldt ud selvfinansieret. Det hedder dynamiske effekter. Dynamiske effekter er mest betydelige på kapitalskatter, som det bl.a. også fremgår af en OECD-rapport.
Skattestoppet har som sagt været selvfinansieret, fordi skattebasen er udvidet. Skattestoppet svarer til en løbende lettelse af marginalskatten, som også ville være fuldt ud selvfinansieret. Det hedder dynamiske effekter. Dynamiske effekter er mest betydelige på kapitalskatter, som det bl.a. også fremgår af en OECD-rapport.
"Som sagt" betyder skattestoppet, at andre skatter, læs skatten på arbejde, løbende skal sættes i vejret. Dette betyder lavere vækst og velstand i samfundet, ud over at statsstøtten til boligejerne skævvrider kapitalbeskatningen. Dette gælder i øvrigt også andels- og lejeboliger.
Du har ikke dokumenteret noget som helst, men taler imod al sagkundskab. Dertil er dine slutninger ulogiske og usammenhængende.
Nej, nu må du sgu holde op. Du må da forholde dig til fakta.
Fremgår det eller fremgår det ikke af vismandsrapporten fra foråret 2010 at en ophævelse af skattestoppet vil koste provenu så langt øjet rækker? Og hvad betyder det logisk set. Netop, at skattestoppet har øget provenuet. Derom er der ingen tvivl.
Find en økonom der mener skattestoppet har kostet provenu eller hold kæft. Det andet er for dumt.
Skattestoppet er et yderligere subsidie til fast ejendom. Modsætningen til dette statstilskud er højere skat på anden indkomst, det være sig renteindtægter eller løn.
Derfor er der heller ikke en eneste fagøkonom der med saglige argumenter støtter lavere og lavere skat på fast ejendom. Det har du heller ikke kunne underbygge med hverken logisl argumentation eller dokumentation.
Skattestop har intet med subsidie at gøre. Skatteprovenu fra fast ejendom stiger og stiger, du forstår det bare ikke.
Skattestop har intet med subsidie at gøre. Skatteprovenu fra fast ejendom stiger og stiger, du forstår det bare ikke.
Politisk betinget skattefrihed og skævvridning af skatterne, er inddirekte subside. Særligt galt går det, når skatten skal opkræves et andet sted. Læs på persomskatten.
Personskatten er faldet.
Er du i stand i til at løse en ligning med to ubekendte?
X (Samlet skattebehov) = Y (Ejendomsværdiskat) + Z (personskat)
Når Y ikke stiger, må Z alt andet lige stige.
Skattebehov er vist noget du selv har opfundet. Man kunne jo evt. tilpasse offentlige udgifter et konkurrencedygtigt skatteniveau.
Der findes i øvrigt andre skattekilder end ejendomsværdiskat og personskat, og ejendomsværdiskat udgør altså kun godt 1% af samlede skatter. Det er jo slet ikke noget der batter, så fokus er forkert.
Fokus bør være offentlige udgifter og lavere skatter på både indkomst og kapital og iøvrigt alle andre skattekilder.
Du fatter stadig ikke, at når ejendomsskatten falder så skal en anden skat stige.
Du tumler fortsat rundt uden nogen dokumentation for dine udsagn.
Du fatter stadig ikke, at når ejendomsskatten falder så skal en anden skat stige.
Du tumler fortsat rundt uden nogen dokumentation for dine udsagn.
Det er da noget forbandet vrøvl! Rentefradraget har intet med marginalskatten at gøre. Rentefradraget fratrækkes i BUNDEN af indkomstskatteskalaen og falder rimeligt drastisk i de kommende år.
Hvis LA skal tages seriøst, må de finde ud af hvad de selv mener og kunne fremlægge en troværdig politik, så man ikke har medlemmer som Joachim B Olsen der mener at man kan spare 14 mia. på aktivering.
Eller er LA blot en ny afdeling af Fair Løsning og dens indholdsløse overskrifter?
Den finder du stadig ved at se på Liberal Alliances hjemmesider - http://www.liberalalliance.dk/politik/maerkesager
Man kan da fint spare 14 mia på aktivering - ved fuldstændigt at afskaffe den. Slut prut - så er den udgift væk.
Man kan da fint spare 14 mia på aktivering - ved fuldstændigt at afskaffe den. Slut prut - så er den udgift væk.
Ved du hvad udgifterne dækker over?
De dækker over noget ÆVL som vi slet ikke har brug for. Vi skal skære i offentlig papirnus og sænke skatter og afgifter, så DK kan sparke røv.
Nu må du stoppe. Jeg gav udtryk for en personlig holdning om, at jeg mener aktivering bør afskaffes. Løntilskud, bureaukrati og meningsløse kurser. Alt sammen noget der hører hjemme i en socialiststat. Københavns kommune der sjofler med reglerne for at trække refusionspenge ud af statskassen. Aktivering er ikke andet end en dyr ordning der er til for at sløre det reelle antal arbejdsløse og skabe kunstige jobs både i administrationen af ordningen og i jobs med løntilskud. Jobs der ikke ville eksistere på markedsvilkår. Brug i stedet de 15 milliarder på at sætte skatten på arbejde ned.
Men det er blot min personlige holdning.
Hvordan vil du håndtere dit forslag?
Selv under højkonjunkturen i 2006/2007 var der mange i aktivering.
Det ændrer ikke på, at også dengang var det spild af penge. Landsskadelig virksomhed! pampervældet gror og gror man stjæler lidt mere fra de velkørende, tager noget fra de svage og giver det til pampere for at de kan bygge smarte huse i glas og stål i det indre KBH osv.
Jeg kan ikke tale for JBO, men et vildt og hasarderet gæt: Hvis aktivering afskaffes vil de, der er i aktivering ophøre med at være i aktivering.
Men jeg er selvfølgelig ikke cand.scient.pol og ansat i Københavns Kommune, så det er meget tænkeligt til at der er en lysende logisk fejl i min opfattelse. Måske vi kan nedsætte en kommission med vide beføjelser inden for simpel logik der kan kulegrave om alternativet til at være i aktivering vitterligt er ikke at være i aktivering?
Hvis aktivering afskaffes vil de, der er i aktivering ophøre med at være i aktivering.
Dygtigt set. Men hvordan spares der 14 mia. - kender du posterne for de 14 mia?
Det nytter jo intet nu at holde arbejderne i fattigdom og bistandsklienterne i velstand, så har vi ikke nået mere end slaveri for en priviligeret arbejdsfri klasse.
Mens vi de seneste 10 år har bevilget hinanden lønforhøjelser er virksomhedernes investeringer nemlig styrtdykket, og det kan ses på produktivitetsudviklingen, der er i helt i bund.
Jeg undrer mig virkelig over den bemærkning: Har vi virkelig bevilget hinanden lønforhøjelser? Undskyld jeg er lidt grov, men var du født på det tidspunkt, virksomhederne manglede arbejdskraft, og sagde bare jatak -du må få den løn du synes du er værd, bare du kommer ind og hjælper os? Virksomhederne kunne bare havde sagt stop, men det gjorde de ikke.
Lidt realitetssans- og research vil klæde...
Lad os være seriøs: Skattenedsættelse, uanset hvilke farve den kommende regering får er utopi:
-Statsgælden er for stor, takket være den nuværende regering.
-Hvis nogen skulle have skattenedsættelse bliver det ikke private, men virksomhederne, vi andre vil komme i anden række -Uanset om vi kan lide det eller ej.
Flere artikler fra Politik
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 3 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 5 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 3 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 18 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 52 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 40 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 14 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Niels Westy Munch-Holbek Udlandskommentator ved Dagbladet Børsen Præsident for Akademiet for Fremtidsforskning Cand. Polit. Se Niels Westy Munch-Holbeks profil eller Følg Niels Westy Munch-Holbek |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

