Vi vil ikke have disciplin og lektier, lyder det fra Skoleledernes formand

Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal udtaler til Berlingske,  ”at store internationale undersøgelser viser, at lektier ikke hjælper noget s...

Steffen Hansen,

07/07/2014

Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal udtaler til Berlingske,  ”at store internationale undersøgelser viser, at lektier ikke hjælper noget som helst. Lektier disciplinerer børnene, men det er tiden nok løbet fra.”

Der er tre elementer i Claus Hjortdals udtalelser, der vækker undren og bekymring:  Lektier hjælper ikke på noget som helst og det er videnskabeligt underbygget. Discplin er noget tiden er løbet fra – det er der ikke behov for.

Det undrer såre, at lektier ikke kan hjælpe på indlæring overhovedet. Skal man tilegne sig basale færdigheder i et nyt fremmedsprog kræver det tid og flid at lære nye gloser og grammatik udenad. Simple regnestykker som at lægge to encifrede tal sammen kan også kun komme til at ligge på rygraden ved utallige gentagelser. Hvis ikke det skal foregå i form af hjemmearbejde, kan det kun foregå i timerne, hvorved der bliver brugt værdifuld tid på noget som eleverne burde have arbejdet på hjemme.

Store internationale undersøgelser viser desuden ikke noget sort-hvidt billede af effekten af lektier. Center for Public Education har fx offentliggjort et review, som i mange tilfælde påviser en klart positiv effekt af lektier. Derfor kan Claus Hjortdals udtalelser mere betegnes som politiske dogmer end som forhold, der er videnskabeligt dokumenteret, hvilket sørgeligvis viser noget om skoleledernes indstilling og dagsorden.

At disciplin ikke mere er noget som er relevant tyder på, at skolelederne generelt ønsker en nation, hvor fundamentet for at opretholde eller øge velstanden bevidst skal eroderes. 

Kilde: