Vores frihed er truet indefra – ikke udefra
Udgivet for 720 dage siden i Politik
Tilføjet 21/02 13:41 til Boblere af Anders Samuelsen
Jeg savner Uffe Ellemann. Det vender jeg tilbage til. Men ha’ lidt tålmodighed.
Jeg bliver nødt til at starte langsomt, for i sidste uge var jeg fire dage i Norge - på langrend! Jeg er vild med Norge. I min barndom besøgte jeg det smukke land ofte, som voksen sjældnere. Det er vel cirka 10 år siden, jeg sidst var på langrend (ungerne vil hellere alpin i Alperne).
Udflugtens mål var som altid min moster og onkels fantastiske hytte cirka 60 km nord for Oslo. Det er ikke en kæmpehytte. Der er heller ikke hverken jacuzzi, moderne samtalekøkken eller espressomaskine. Faktisk ligner hytten fuldstændig sig selv som i min barndom: Samme møbler, min bedstemors hjemmesyede puder, den samme duft, de samme LP-plader(!), den samme åbne pejs, de samme langrendruter med mærkelige navne som Lygna og Koperud. Tilsæt firkløver-chokolade og appelsiner som mellemmåltid på ruten, god mad og rødvin efter en lang skidag og så kaffe og en lille skarp, mens fjernsynet viser vinter-OL med norske kommentatorer, der tiljubler deres ”gull-jenter” og ”gull-gutter” – ja, så kan du sikkert fornemme lidt af stemningen.
At komme til hytten er som at blive skudt tilbage i tiden. Til dengang alt var ukompliceret. Sådanne fire dage i en anden verden er (OL-)guld værd. Den friske luft, de smukke landskaber, eftertænksomheden. En god bog. Stilheden før den danske politiske forårsstorm.
Netop den forgangne uge stod der muslimer, tegninger og tåbelige fanatikere i alle de norske nyhedshistorier. En tåbelig 24-årig ekstremist mente - efter tre fredelige og for medierne derfor totalt kedelige protestdemonstrationer over en ligegyldig tegning - at det var på sin plads at forlange alle homoseksuelle smidt ud af Norge! Der stod han på tv ved siden af sin udslidte røde Nissan og lignede – kort sagt – den idiot, han er: Det halvlange tynde skæg, en form for natkjole og hvad har vi ellers af ekstremist-stereotyper?
Man får næsten ondt af staklen, fordi han er så enfoldig og naiv. Ja, og ondt af os selv, nordmænd og danskere, fordi vi skal bruge tid på den slags.
Efter synet af ham og vel ude på ruten igen er det, at man alligevel får kræfter til at hæve sig lidt op over horisonten og spørge sig selv: Hvad er det egentlig, der truer vores frihed? Er det den klovn? Selvfølgelig er det ikke det. Er det tre burkaer? Vrøvl. Er det en invasion af kødklister? Er det jordskælv i Nordsøen? Er det amerikanisering eller måske en kommende muslimsk invasion – ja, hvem ved, et fanatisk muslimsk flertal i Folketinget? Næ, selvfølgelig er det ikke det. De udfordringer, der kommer til os udefra, er relativt små, og vi kan håndtere dem, ignorere dem, ja, vi kan tage fat i nakken på den 24-årige tosse – og så komme videre.
Nej, truslen kommer indefra. Vores frihed er truet af vores manglende vilje til reformer. Vi har kurs mod velfærdssamfundets kollaps: At vi ikke har råd til et ordentligt sundhedsvæsen, gode uddannelser og hjælp til de svageste – fordi vi enøjet falder fra fristelsen til bare at lade skattetrykket stige og underskuddet eksplodere yderligere i stedet for at gennemføre de nødvendige reformer. Dét truer vores frihed.
Jyllands-Posten fortæller i dag, at fire unge hver dag sendes på førtidspension! Se, dét er et problem. Vores fristelse til at parkere folk uden for fællesskabet er et problem. Ligesom det er et problem, når der om kort tid ikke er varme hænder nok til at passe de ældre. Ligesom det er et problem, at vores stagnerende effektivitet, både i den offentlige og i den private sektor, i de kommende år kommer til at koste os op mod 250 milliarder kroner i BNP ifølge de nyeste tal fra OECD.
Det skræmmende er, at vi i mange år har vidst, at vi har store og reelle udfordringer, som truer os og vores frihed. Jeg kan egentligt ikke sige det meget bedre, end Uffe gjorde i sin afskedstale til Venstre landsmøde tilbage i 1998 - gengivet i hans bog ”Din egen dag er kort”:
”(…) der er alt for mange ting i Danmark, som slet ikke hænger sammen. Og der er stadig ikke tilstrækkelig politisk vilje til at lave om på tingene, så de kommer til at hænge sammen (..) I de kommende år vil der blive forholdsvis flere, der skal forsørges – og forholdsvis færre til at betale. Samtidig med at konkurrencen udefra bliver hårdere og hårdere. Det er udfordringen, Danmark står overfor. Det er, hvad der truer vores frihed. Den er truet indefra – ikke udefra.”
Her 12 år efter har Uffe stadig ret. Jeg savner ham i dansk politik, fordi han turde sige tingene ligeud: Vores frihed er truet indefra – ikke udefra. Mens det er helt vidunderligt, at den norske hytte ligner sig selv i sin uforanderlighed, ja, så er det en trussel mod vores frihed, at også dansk politik ligner sig selv. Trøsten er, at vi stadig kan nå at gøre noget ved det.
Otte mandater til Liberal Alliance efter næste valg kommer til at gøre forskellen. 100 norske km langrend i benene hjælper på formen. Vi går et godt forår i møde. Hold øje med aviserne fra uge 9!
Kan du ikke redigere dit indlæg. Det er vanskeligt at læse det sådan som det er udgivet. Tak.
Hvis der er noget danskeren frygter mere end en eller anden fremmede der taler underligt dansk, så er det at der ikke løber penge ind d. 1 i måneden, fordi de politiske partier ikke kunne holde balance i udgifter og indtægter.
Vi trues indefra. Ja, det ved gud vi gør. Vi trues af vores manglende intelligens, vores manglende forståelse for andre, vores evne til at skamrose os selv (Verdens bedste dit og dat).
Jeg savner Preben Møller Hansen. Han kunne også sige tingene ligeud - og i en grad så det var til at forstå.
Så blev ved med at slå på tromme for afskaffelse af DR licensen, men lad det ikke være din eneste bevæggrund - der findes mange "DR licenser" du betaler over skatten, og som samlet set koster dig langt større frihed, og er langt mere undermineringen for din fremtid.
Er det en invasion af kødklister?Kødklisteret er ikke det største problem i den sag - kernen er, at selv noget så banalt som dette har vi ikke længere ret til at tage beslutninger om i vores eget land. Derfor balladen, derfor er det vigtigt. Der er andet i politik end penge og økonomi.
De manglende reformer koster milliarder og atter milliarder og om få år er Nordsøolien tømt ligesom græshoppegenerationen har tømt kasserne i form af efterløn og lempelige dagpengeregler.
Jeg læser generelt med STOR interesse alt, hvad AS skriver her på 180grader, men håbet om at se fornuftens lys i hans øjne svinder gang for gang. :(
Så bortset fra en uforstålig beundren for Uffe E. og manglende principiel afstandtagen til Burkaer og undladelse af, at trække en lige linie fra den 24 årige Norske Muslim til hans ligesindede i Danmark; Stenings-Pedersen, Islamisk Trossamfund osv., så har du da ellers helt ret, Anders.
Nutidens politik er gansk rigtigt præget af kujoner, naivister og gutmenschen så jo, truslen kommer indefra!
"Netop den forgangne uge stod der muslimer, tegninger og tåbelige fanatikere i alle de norske nyhedshistorier. En tåbelig 24-årig ekstremist mente - efter tre fredelige og for medierne derfor totalt kedelige protestdemonstrationer over en ligegyldig tegning - at det var på sin plads at forlange alle homoseksuelle smidt ud af Norge! Der stod han på tv ved siden af sin udslidte røde Nissan og lignede – kort sagt – den idiot, han er: Det halvlange tynde skæg, en form for natkjole og hvad har vi ellers af ekstremist-stereotyper? Man får næsten ondt af staklen, fordi han er så enfoldig og naiv. Ja, og ondt af os selv, nordmænd og danskere, fordi vi skal bruge tid på den slags."
"Ja, og ondt af os selv, nordmænd og danskere, fordi vi skal bruge tid på den slags."
/Odin
Kan du klippe håret af en skaldet mand?
/Odin
Lavere selskabsskatter øger også produktividiteten. Det siger endda Det Økonomiske Råd.
Det helt store problem er jo, at danske produkter er alt for dyre på verdensmarkedet, og det er ikke middelklassen og overklassen, som arbejder i produktionen på fabrikkerne, eller sidder traktoren og pløjer marken.
Og en fabriksarbejder har jo kun fået 50 - 100 kroner om måneden i skattelettelse, så han begynder næppe at arbejde mere og hårdere af den grund.
/Odin
Det afgørende er at de ikke straffes i så høj grad for at arbejde og uddanne sig. Typisk er det jo dem med de laveste skattebetalinger, der også brokker sig over at de får mindst ud af skattereformen-
Hint - Tag en uddannelse eller et ekstra job og man kan mærke forskellen.
Finanspolitisk er dansk økonomi ikke holdbar for nuværende, fordi befolkningen bliver ældre og der er færre til at sørge for produktionen.
En af løsninger er lavere skat på arbejde. Læs Skattekommissionens rapport. To andre redskaber der er nødvendige er afskaffelse af efterlønnen og en kortere dagpengeperiode.
Når overskudet istedet tvangsbeslaglægges af Staten, så mister man først en del af overskudet i den administration som Staten bruger på at tvangsbeslaglægge og senere omfordele overskudet. Dernæst er modtagerne ofte mennesker, som bruger rub og stup på rent forbrug (fødevarer og fornøjelser).
Forskellen er, at lader man overskudet blive der hvor overskudet er skabt, så vil man få den mest rationelle forbrug af overskudet med et minimum af spild. Tvangsopkræver man overskudet og omfordeler det, så sandsynligheden at stort set alt brændes af, og der er et massiv spild i processen.
Al skat er fuldstændig irrationel, men særlig irrationel er det at beskatte overskud, da det reelt er overskud som opbygger velstand i samfundet.
Truslen kommer både udefra og indefra. Og socialismen bliver stærkere dag for dag, når islamisk importeret stemmekvæg utvetydigt støtter rød fløj.
LA og de anstændige borgerlige bliver ved med at ignorere dette faktum. Multikulturel islamisk indvandring skaber socialisme, det kan ikke siges nok gange.
Den muslimske demografiske udfordring er et lige så stort problem som den tiltagende regel styring og socialisme.
Indtil LA og cafe-latte liberalisterne fatter dette, er det svært at tage dem seriøst.
Og jeg er umådelig træt af, at man i DF land har så forbandet travelt med at råbe op om "de fremmede", imens DF aktivt render rundt og freder samtlige offentlige kasser, som islamisterne lever af. DF er den største gave til islamismen i Danmark - ikke blot har islamisterne fået sig et totalitær modstykke de kan spejle sig i, men DF sikre dem også livsvarig overførselsindkomst, gratis hospitaler, veje - ja, you name it.
Fint at man i 00´erne ville standse den åbenlyse irrationelle indvandring af uuddannet ikke produktive invandre med en ikke tilpasset kultur, men det er direkte idiotisk at fortsætte med at stemme på DF i 10´erne. Ikke blot har stort set samtlige partier i folketinget taget de mulige centrale dele i DF´s udlændinge politik til sig, men idag er det DF som er den største "borgerlig" beskytter af islamisterne, som i ro og mag kan leve på din og min skatteregning, som DF har fredet.
Kom nu for fanden ind i kampen, istedetfor at lade jer spise af med en eller anden hjemmehjælpers irrationelle indgang til økonomi. Man kan fandme ikke lede et land på en eller anden konstrueret Morten Korch virkelighed, som ALDRIG har eksiteret andetsteds end på film.
Og kom lige selv ind i kampen: Hvordan mener du f.eks Danmarks integrations og indvandringspolitik skal være ? Problemet med Jer "liberale" er, at I ikke har noget svar, der fungerer i den virkelighed langt flertallet af danskerne befinder sig i, og at I derfor ikke kan finde på andet og bedre end at skælde ud på DF.
Nu er alle liberale jo ikke enige om alt, så jeg kun give dig min egen holdning (som har ændret sig en del over årene).
Invandrepolitiken skal være ganske simpel i Danmark. Er du turist, så skal der stilles garanti for dig, før du kan komme ind i landet, så man er sikker på at du rejser igen. Er du kommet for at arbejde eller uddanne dig, så skal du kun komme ind hvis der bliver stillet garanti for dig, men du har ikke adgang til det socialesystem - tilgengæld skal du betaler det mindre i Skat som det socialesystem koster imens du er her. Vil du starte virksomhed i Danmark, så skal du investere for minimum €1 million (vil sikre at det bliver vækst virksomheder der kommer til landet, og ikke et væld af enmands virksomheder).
Grænsekontrol er jeg sådan set med på, men der vil være tale om fokus på personkontrol, og ikke det idioti vi har idag, hvor det er varerne man går efter, fordi socialisterne (inkl. DF) skal have sponsoret deres irrationelle stat.
At man skælder ud på DF skyldes at de fører landsskadelig politik, som på en gang puster til ilden, imens de skam beskatter og sviner de produktive til. Så de får af samme skuffe.
USA har også langt færre muslimer end de europæiske lande. Og er det ikke lidt langt ude, at vi skal ændre vores samfundsmodel efter amerikansk forbillede bare for at undgå at avle muslimske ekstremister ?
Jeg synes du selv skulle tage et kig på nogle andre "andre lande". F.eks alle de lande, hvor skatterne og velfærdsstaten er helt i bund, som du ønsker, men som alligevel har langt værre problemer med islamister end os.
Til gengæld synes jeg ikke, at dine tanker om indvandringspolitik er helt ved siden af.
Og nej, det er ikke langt ude at ændre en samfundsmodel, som ikke bare er skadelig økonomisk og social, men også føder og opetholder islamister. Det er nærmer en pligt, at ændre det, når du kender til åresagen, og du ikke kan rende rundt og lege tankepoliti om hvem der islamist etc.
Og ja, USA har helt sikkert en af de bedste erfaringer med at integrere store forskellige kultur grupper - ikke at det er perfekt, men man skal skú ikke undervudere de erfaringer de allerede har gjort sig. At skulle klare sig selv, og dermed have mere "frygt" i sin hverdag, det er langt bedre en den "falske tryghed", som det nuværende system sælger.
Truslen kommer, så sandt som det er sagt, indefra. Her fem tilfælde fra det seneste døgn:
35-årig overfaldet på Kgs. Nytorv
http://politiken.dk/indland/article907049.ece
Faktapige bagbundet
http://ekstrabladet.dk/112/article1302933.ece
Dagli´Brugsen røvet efter lukketid
http://lokalavisen.dk/dagli´brugsen-røvet-efter-lukketid-/20100221/artikler/100229929/1021
Ung mand truet ved busstoppested
http://jp.dk/indland/aar/kriminalitet/article1986579.ece
Ung mand tvunget ind i bil
http://jp.dk/indland/krimi/article1986243.ece
.
.
.
Find selv flere. Det er ikke svært, på tords af en presse der med al magt forsøger at dække over kendsgerningerne!
Måske du skulle komme i arbejdstøjet, istedet for som en giraf, at gå rundt og kigge ned på os andre, mens du drømmer om at få fred for muslimer og kriminalitet.
Så jo flere muslimer der importeres, jo mere vil det tærre på den sociale kapital som dette samfund har opbygget gennem generationer.
Selvfølgelig har du ret i at de ovenstående kriminalitets problemer ikke ville forsvinde hvis alle de indvandrede ikke fandtes i landet. Fakta er dog at bylivet er blevet væsentligt forrået i de seneste par år og muslimske unge mænd har en stor anpart i dette.
Det er sådan set dette meget åbenlyse faktum som giraffen belyser.
Men det forekommer lidt paradoksalt at du på den ene side, lidt naivt, siger du vil arbejde for fælleskabsfølelse, mens du samtidig anklager giraffen for at være utopisk.
Hvis du støtter en multikulturel samfundsmodel, giver du indirekte støtte til et samfund med mindre fællesskabsfølelse og sandsynligvis en større grad af dysfunktionalitet. Dette er de rå kendsgerninger, så er valget op til dig.
Kan to kulturer blive enige om nogle fælles grundlæggende værdier, ville jeg godt kunne kalde mig selv for multikulturalist - i den betydning at jeg ikke strukturelt ville diskriminere konkurrerende kulturer. Privat skal man jo diskriminere som hjertet begærer, hvis det ikke bryder de aftalte grundlæggende værdier. Jeg ser ingen værdi i multikultur, hvis de involverede kulturer vil holde sig for sig selv, men jeg ville ikke kunne forsvare en "udrensning" mod flertallets vilje på basis af en minoritets kriminalitet.
Hvis man i kampen for at skabe en monokultur, tilsidesætter de grundlæggende værdier jeg holder af (personlige frihedsrettigheder), så er man faktisk en af mine "fjender" (ideologisk set).
Du vil sikkert henvise til 1400 års historie, Koranen og hadither (og hadather, hvis du kan tilgive rimen), og mene at vores kultur aldrig vil kunne dele fælles værdier med muslimer, og at der derfor ikke er nogle værdier som skal respekteres i relationen. Eller at de vil snyde os "vantro" indtil de har magt nok til at ignorere aftalen.
Jeg kan ikke afvise at jeg selv en dag bliver så klog, at jeg bliver enig med dig. Jeg lever mig ind i at have denne holdning, når jeg læser og hører kommentarer om muslimer/islam - og selv da føler jeg sjældent sampati med dem der vil redde Danmark for islam. Jeg kan simpelthen ikke finde mine værdier i mange af disse udtalelser, selv hvis vi er enige i synet på muslimer og islam. Når stilen bliver hånlig og nedladende, er jeg også stået af.
Den følelse af at være under angreb, som både ses blandt unge muslimer og mange DF'ere, fører ikke andet end krig og ballade med sig. Dette er bestemt ikke til gavn for os andre. DF gør primært en bjørnetjeneste i kampen mod islamismen.
Jeg vil lige sige jeg bor i et område hvor over 42 % er to kulturalle, og vi har ikke problemer, vi har nogle beboer som ønsker at vi alle skulle kunne leve sammen til hverdag, i respekt for hinanden ligemeget om man er hindu, muslim, kristen eller ateist.
Og det er det Liberal Alliance kæmper for, respekt for det enkelte menneske og intet andet, det gør DF ikke, de forsøger krampagtigt at holde fast i tiden før 68 hvor der var et få tal af indvandre man kunne se var det, for før den tid var det polakker som var her men dem kunne man ikke se fordi de var "hvide" som os andre.
DF forsøger at piske en stemning op om problemer som ikke findes, og forsøger at komme med løsninger som ikke er holdbar, fordi problemer er ikke eksisterende,
som Burka, forældremøder eller at alle institutioner i DK nu kun må få halal slagtet kød.
Liberal Alliance er det eneste liberale parti i DK, og det eneste parti som tør at stå frem med deres meninger og hvor partiet er enig om partigrundlaget, mere end man kan sige om noget andet parti i tinget.
Ghettoområderne har en procentsats på ca. 90 %, og tilsvarende større problemer med segregeringens skyggeside.
Nej, selvfølgelig. Islam er ikke noget problem. Ikke det mindste. Det er helt klart, ser jeg nu.
Liberal Alliance er det eneste liberale parti i DK, og det eneste parti som tør at stå frem med deres meninger og hvor partiet er enig om partigrundlaget, mere end man kan sige om noget andet parti i tinget
Liberal Alliance er en flok storbytosser, der får 0.2% af stemmerne i meningsmålingerne. Jeg forstår godt, at du er lidt indebrændt, men det tag det med et smil. Det gør vi andre :-)
En oplevelse jeg meget stærkt tvivler på ville blive mere behagelig, hvis masserne ikke var bedøvet med passiv forsørgelse - ikke at jeg er uenig i løsningen på de strukturelle, økonomiske problemer, men det er bare svært, at se hvordan de segregeringsproblemer, vi ser i dag, mirakuløst skulle blive mindre...
Derfor klinger det lidt hult, at sige a uden også at sige b - eller helt fornægte b, som man mere for indtrykket af, er tilfældet...
1. Hr. Anders Samuelsen kan ikke belære den arbejdende befolkning om noget som helst, der har nytteværdi for denne befolkning.
2. Et ophold på et skisportssted ændrer ikke på hr. Samuelsens evner eller status i så henseende.
Ikke at vi ikke har problemer, men det gå jeg udfra man også har der hvor der kun bor hvide med samme gennemsnits alder.
@ e andersen - Ja dit indlæg var jo nok mere begavet end mit, sorry.
Men da godt at høre, du er optimistisk på vegne af dit boligområde. Jeg glæder mig til at høre om det lykkes - når I engang rammer de 90 %; det ville der jo være mange andre, der kunne lære noget af.
Jeg håber at projektet lykkes - og mener at der er flere tegn på at det går din vej...
Dernæst - jeg kan så læse at debatten nu drejer sig om indvandrernes kriminalitet, der er en belastning for flere skribenter.
Min opfattelse er følgende:
- På den ene side har vi hos disse drenge skabt en forventning om penge fra det offentlige der er så fast og så indgroet at frustrationen er stor når der så ikke bliver råd til alt det der giver prestige.
- På den anden side har vi i gennem regler og skat på indkomst fjernet alle de jobs, der kunne give selvrespekt og interesse i at skabe en egen tilværelse.
Nu er kassen så ved at være tom og de vil blive mere og mere frustrerede og voldelige indtil der er muligheder for jobs igen.
Sat på spidsen mangler vi de jobs i virksomhederne, hvor drenge kan gå til hånde indtil de tager en uddannelse. De findes ikke fordi lønnen er så høj. Der er mange opgaver som nu kun bliver løst halvt eller slet ikke fordi der simpelthen ikke er råd til at lønne nogen, så de bliver løst.
Endnu mere skarpt kan man sige, at vi kommer ikke ud af dette før overlægen mener han kan tjene flere penge ved at være overlæge end ved at lægge fliser og før advokaten bestiller mad udefra om onsdagen.
Og naturligvis skal vi gøre noget for at dette miljø er gunstigt, men er løsningen at gå i selvsving over burkaer og tørklæder, så folk bakkes op i et hjørne og blot føler sig endnu mere isoleret? Eller er løsningen at lade være med f.eks. at parkere dem på passiv bistand og dermed netop finansiere ghetto-dannelse og fjernelsen fra det danske arbejdsmarked - og dermed fra andre danskere. Og selvfølgelig skal vi ikke være naive og stadig stå fast på vores principper - hvis ikke for deres egen skyld, så i det mindste for at sikre bacon'en. Tænk på alle de stakkels grise, der har levet et godt og trygt liv, fordi vi gav dem muligheden. Uden os ville de aldrig være født.
Jeg vil på ingen måde negligere de reelle problemer, der er rundt omkring. Det er trods alt heller ikke hr. og fru Jensen jeg ofte har set stå og sælge hash på israels plads. Men please, prøv at forstå. Vores økonomi har problemer. Store problemer.
Den demografiske udvikle, hjerneflugten af de dygtigste blandt de dygtige, den faldende arbejdsmoral og entrepreneur-ånd, den enorme ineffektive offentlige sektor, antallet af førtidspensionister (7,1% mellem 18-68 år) samt efterlønnerne, den lave ugentlige arbejdstid pr medarbejder, statsunderskuddet etc. etc. etc.
Det er ikke noget man bare lige kan ændre ved at sætte en symbol-skat på de onde, onde rige mennesker som så tager dem selv og deres virksomheder med ud af Danmark og gør os endnu fattigere. Det kan heller ikke løses ved at råbe op om tidligere tiders fejlslagne (og ikke-liberale) indvandringspolitik baseret på åbne grænser + åbne kasser. Sket er sket, og det hjælper ikke noget at græde over spildt mælk istedet for at håndtere situationen.
Men noget skal gøres. Man får dog næsten tanken, at det store primært ikke-arbejdende stemme-flertal er fuldstændigt ligeglad mere deres børns fremtid så længe de kan udskyde problemerne for dem selv. Nu er vi dog nået det punkt, hvor det ikke kun er folks egne børn, de lader i stikken. Det er også deres egen alderdom. For om ikke så få år kommer de til selv at mærke konsekvenserne af deres virkelighedsbenægtende og/eller kortsigtet egoistiske valg. De kommer til at mærke det på deres rådighedsbeløb, på sygeplejen og på retsvæsenet.
Heldigvis fører resten af eu, herunder især sverige, og norge en ligeså økonomisk virkelighedsbenægtende politik. Nogle af dem har set vigtigheden af at konkurrere på skatteområdet, hvis højtlønnede ikke blot skal tiltrækkes men at borgerne også skal have lyst til at uddanne sig og gøre en ekstra indsats. Desværre er der så andre punkter, hvor deres politik kun kan føre til dårlig økonomi - bl.a. gennem planøkonomi overfor erhvervslivet. Så relativt set bliver vi ikke så hårdt ramt, fordi vores nærmeste lande er ligeså tåbelige. At andre lande, så får os til at ligne ulande er en anden sag.
Men prøv at vend den om. Tænk hvis vi gjorde Danmark til 'the place' for veluddannede. Både ved at lade dem beholde lidt mere af deres egne penge, men også i form af vores rent moralske påskønnelse overfor dem, der får hjulene til at køre rundt, og især dem, der får dem til at køre meget rundt. Når Norge's olie-eventyr når sin ende og Sverige bliver suget endnu mere ind i deres egen nedadgående økonomiske spiral, så ville Danmark lige pludselig være et slaraffenland for veluddannede skandinaver med uddannelserne betalt og klar til at skabe værdi på arbejdsmarkedet. Med den rigtige politik kunne Danmark trodse den demografiske udvikling og igen blive et af både eu's og verdens bedst kørende erhvervslokomotiver til gavn for både de rige, mellemklassen og de svageste. Det kunne blive så smukt
Snøft... smukt, men naivt.
Der var en eller anden som forsøgte sig med "den danske drøm", men den var så triviel/hverdagsagtig, at ingen idag entlig kan huske hvad denne en eller anden sagde.
Og det er problemet, at de mennesker som skal være visionærer på Statens vegne - ja, de findes simpelhen ikke længere i Staten/Folketinget. Der er findes ingen idag, som kunne komme på "Med lov skal land bygges, men ville en hver nøjes..." - nej istedet er det "Herved bekendtgøres lov om...", fuldstændig renset for nogen større idé, eller ideal.
Jeg går nogle gange og tænker om det virkeligt var det her vores forfædere havde forestillet sig, da de af lyst og nød grundlage Staten... vil de reelt føle at vi var lykkes, når de så det slavebånd som Statisterne har sat på os? Jeg kender selvfølgelig ikke deres svar, men læser man imellem linjerne på det tidligere generationer skrev før os, så var freden det vigtigste... freden fra uret, og freden til at være sig selv. Og måler vi det idag, så må vi siges at vi har fejlet (at have fred for Staten, og ikke blive begået uret imod af Staten - det er en utopi i Danmark).
Dansk politik mangler visionærer - folk der kan tænke store tanker, og skrive store ord, men samtidig holde det indenfor det snusfornuftige danske jeg...
Ja, jeg kan også drømme ;-)
Imens for at kaste lidt humor ind i denne debat dette:
http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
he asked about some reforms of the eftersalery and the danish skatsystem - but nobody understood him and so Danmark just went under
Flere artikler fra Politik
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid.
Udgivet for 9 timer og 46 minutter siden i Politik
JP's leder om leksikon.org: Propagandisterne
Udgivet for 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 12/02 06:54 til Boblere af Ola Hansen
Kilde: jp.dk
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør
Udgivet for 14 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:18 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: jp.dk
Vindmøller og den forbudte kernekraft.
Udgivet for 19 timer og 50 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:42 til Boblere af Holger Skjerning
Groft Sagt: Græsk gidselleg
Udgivet for 9 timer og 46 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 22:51 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: b.dk
Landbrugsminister er ligeglad med den private ejendomsret | Fair Forbud
Udgivet for 15 timer og 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 17:16 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: fairforbud.dk
Kong Kokain
Udgivet for 11 timer og 49 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 20:30 til Boblere af sorenh
Kilde: tobak-jatak.dk
Pensionsalderen i Sverige sættes op fra 65 til 75 år - for at finansiere indvandringen fra ikke-vestlige lande?
Udgivet for 1 dag, 1 time og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:00 til Boblere af Winston Smith
Kilde: blogs.jp.dk
Kan en hvid arbejde som en neger?
Udgivet for 17 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 13:07 til Boblere af synopsis-olsen
Betalingsring vil koste år af dit liv
Udgivet for 19 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:13 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: borsen.dk
Helle Ib: Trængsler med "ringen" vil ingen ende tage
Udgivet for 23 timer og 58 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 08:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: borsen.dk
Skal sundhedsvæsenet handle på videnskabelig eller på autoritær viden?
Udgivet for 22 timer og 15 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 10:07 til Boblere af Ane Kirkensgaard Due
Betalingsringen: SF's kronjuvel
Udgivet for 20 timer og 6 minutter siden i Politik
Smuk og slank på statens regning
Udgivet for 13 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 18:53 til Boblere af Mac
Kilde: ekstrabladet.dk
Radikal kovending om døds-debat
Udgivet for 12 timer og 16 minutter siden i Politik
Gallup: Blå blok udbygger sit solide forspring
Udgivet for 1 dag, 1 time og 23 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:21 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: b.dk
ACTA vil blokere for livsvigtig medicin til verdens fattigste | information.dk
Udgivet for 18 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 11/02 14:39 til Boblere af Martin-2
Kilde: information.dk
Overborgmesteren: Jeg kunne ikke kontrollere min hash-rus
Udgivet for 1 dag, 1 time og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 07:23 til Boblere af Ulrich
Kilde: bt.dk
Domino's stopper udbringning på Nørrebro efter at et af deres bude blev overfaldet og røvet af 15-20 'unge'
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 10/02 22:01 til Boblere af Winston Smith
Kilde: politiken.dk
Betalings ringen er et problem
Udgivet for 15 timer og 44 minutter siden i Politik
Tilføjet 11/02 12:15 til Boblere af Carl-Mar Møller
|
Om Anders Samuelsen Opvokset i Horsens, i Hobro og på Samsø 1986: Student, Viborg Katedralskole 1993: Cand.scient.pol, Århus Universitet Under studierne diverse... Se Anders Samuelsens profil eller Følg Anders Samuelsen |
Radikal: Jeg håber jeres kæreste dør 11/02 18:18 - 41 klik
Svend Auken: Betal mine dummebøder, eller jeg smadrer dig! 11/02 23:50 - 37 klik
Ny stramning af rygeloven er det rene vanvid. 11/02 22:58 - 30 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 22 klik
Liberal Fristad bliver måske snart en realitet 11/02 18:32 - 18 klik
Juicekæde risikerer kæmperegning efter kontrolbesøg - Media | www.business.dk 11/02 10:36 - 887 klik
Gallup: Blå blok udbygger sit solide forspring 11/02 07:21 - 641 klik
Skal staten begrænse rygning? - se JBO i clinch med Flemming Møller Mortensen 09/02 20:41 - 406 klik
Vindmøller og den forbudte kernekraft. 11/02 12:42 - 403 klik
|
|
Danmark som forgangsland Tilføjet 09/02 17:21 af Allan H. Nielsen |
|
|
Fra Hayek til de Historieløse Tilføjet 05/02 13:50 af Kasper Planeta Kepp |
|
|
Tobinskat: Den forkerte løsning på det forkerte problem Tilføjet 31/01 09:44 af Henrik Ræder Clausen |
|
|
Er de nyuddannede og studerende simpelthen bare for forkælede? Tilføjet 28/01 19:19 af Maria Holme Overgaard |
|
|
Skolens stjernestunder Tilføjet 26/01 08:37 af Lasse Birk Olesen |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

