VUer efter møde med Hizb-ut-Tahrir: "De var godt nok langt ude"
Udgivet for 794 dage siden i Politik
Tilføjet 23/03 16:59 til Boblere af Afskaftopskattennu
Kilde: lokalavisen.dk
"De ønsker et Kalifat-styre med muslimske love skrevet for 1400 år siden, der skal styre samfundet. Frihed er noget pjat, og de går ikke ind for demokrati. Det tror jeg ikke helt, VU'erne var enige i," siger Jens Husted
Man husker jo alt for tydeligt hvor megen negativ og fordømmende pressedækning VU's møde med nazisterne fik.
Men de klarede sig denne gang end ved mødet med nationalsocialisterne.
Og det her er et soleklart eksempel på hvorfor jeg aldrig nogensinde har ville/vil melde mig ind i VU. - At de overhoved er med til at legitimere nazister og Hizb-ut-Tahrir i det sociale ved at invitere dem til møder, er tragisk, sørgeligt og forkert på alle måder.
Hizb-ut-tahrir og dansk nationalsocialistisk parti er begge fuldt lovlige organisationer, på lige fod med VU.Det kan der nu rejses begrundet tvivl om. De har blandt andet en fælles holdning til jøder, der ikke ligefrem passer til Grundlovens ånd og bogstav. HuT er dem, der har været nærmest ved at blive tvangsopløst, men nationalsocialisterne ved også godt, at de ligger i farezonen.
Så forstår ikke hvad du mener med legitimere.Selvom der mangler et grundled, forstår jeg godt din sætning :)
Det handler om at blive en del af det gode selskab, at blive taget alvorligt af andre politiske partier, og dermed blive opfattet som en legitim politisk organisation med et relevant virke.
VU tager heldigvis brodden af det ved at sige: "De var godt nok langt ude".
Mvh Søren
Det eneste jeg påpeger er at det synes jeg egentlig også hans eget parti, DF, er.Det vil jeg naturligvis blankt afvise.
Det er en ikke særlig elegant måde at sige: "Jeg er ikke enig med DF".
DF har også stillet forslag om burkaforbud, men jeg kender ikke til ordlyden af noget lovforslag, eller om det eventuelt ifølge juridiske vurderinger skulle være grundlovsstridigt (og det burde da ellers ikke være svært at finde en venstreorienteret universitetsjurist til at sige god for, at dette var tilfældet). Gør du?
http://www.direkte.folketinget.dk/dokumenter/tingdok.aspx?=%2Fsamling%2F20091%2Fbeslutningsforslag%2FB11%2Fbaggrund.htm&p=1
Her også et spørgsmål fra LA !!
”Vil ministeren orientere om, hvorvidt Rigspolitiet eller an-dre myndigheder er kommet med en ny vurdering af de tra-fiksikkerhedsmæssige aspekter af at bære burka, når man erfører af et motorkøretøj, end den der blev givet ved besvarel-sen af spørgsmål nr. S 4129 i folketingsåret 2005-06?”
http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20081/almdel/REU/spm/1136/svar/643419/718947/index.htm
Hvad angår spørgsmålet i Folketinget fra LA, så forekommer et spørgsmål om trafiksikkerheden i forbindelse med kvinder, der fører bil iført burka, ikke særlig relevant, al den stund burkaklædte kvinder ikke kan formodes at måtte føre bil. Det er da, så vidt jeg ved, ikke tilladt i Saudi-Arabien f.eks. (heller ikke for andre kvinder, tror jeg).
http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20081/almdel/UUI/spm/286/svar/660910/756153/index.htm
Hvad der er bekymrende, er den såkaldte juridiske aktivisme, som de nyere juridiske fortolkninger tilsyneladende er udtryk for, og som også er genstand for slagsmål i f.eks. den amerikanske Supreme Court (og noget som EU-domstolen excellerer i)...
Hvad der er bekymrende, er den såkaldte juridiske aktivisme.Enig! Der sidder nogle jurister, der ikke er tilfredse med at tolke loven, men som også gerne vil ændre dens betydning efter deres egne hoveder. Det er meget værre i EU end i dette eksempel:
Justitsministeriet er endvidere bekendt med, at der inden for islam er for-skellige opfattelser med hensyn til, om der efter islam gælder et påbudom, at kvinder skal have tildækket ansigtet – f.eks. ved at bære burka – idet offentlige rum. Ministeriet lægger imidlertid til grund, at i hvert faldvisse muslimer opfatter en sådan tildækning af ansigtet som efterlevelseaf et religiøst påbud eller en religiøs anbefaling, og at det også i øvrigt ialmindelighed vil være motiveret eller inspireret af islam, hvis kvinderbærer burka i Danmark.Her kunne de med lige så stor ret have sagt noget i retning af:
På det foreliggende grundlag, herunder den opfattelse af grundlovens§ 70, som er kommet til udtryk i den statsretlige litteratur – jf. pkt. 1.1 og1.2 – er Justitsministeriet mest tilbøjelig til at mene, at et forbud mod atbære burka i det offentlige rum vil indebære, at nogen på grund af ”tros-bekendelse […] berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder”
Da mange muslimske kvinder ikke bærer burka eller anden religiøs beklædning, men alligevel opfatter sig som muslimer, kan hovedbeklædningen ikke opfattes som nødvendig for at være muslim, og det vil derfor ikke være imod religionsfriheden at indføre et forbud.
Andre problemer?
Eller skal vi tage fat på processen omkring Lissabon-traktaten? Der er en del flere grundlovsmæssige udfordringer her...
Hvad angår EU og grundloven har du ret, her har både de nuværende regeringspartier og hele oppositionen - undtagen Enhedslisten, som hellere ville indlemmes i det forgangne USSR eller Mao-Kina, så vidt jeg har forstået - en hel del mere at svare for!
@ Henrik:
Hvad mener du med "Andre problemer"?
Mht. Lissabon traktaten kan jeg jo se det er noget du ved en masse om. Min viden om den er begrænset.
Som sagt, så kender jeg ikke ordlyden af DF's forslag i detaljer, og jeg ønsker i øvrigt heller ikke at skulle optræde som DF-apologet i det hele taget, jeg har skam også mange kritikpunkter i forhold til partiets (ikke mindst dets økonomiske) politik!
Hvad angår et burkaforbud, er jeg helt enig i, at et generelt forbud mod at bære burka er frihedskrænkende, ikke specielt af religionshensyn, men fordi det ikke tilkommer staten at bestemme, hvordan folk går klædt!
Derimod mener jeg, at når det angår mennesker, der optræder i statslige/offentlige funktioner, er et burkaforbud absolut på sin plads, hvis det f.eks. gælder domstolene, politi eller militær. Hvor langt, det er rimeligt at udstrække et sådant forbud, kan diskuteres.
Nu er det en del af dagligdagen, at politikerne kommer med mere eller mindre gennemtænkte forslag, der naturligt skal vejes mod Grundloven, hvad forslagets modstandere ivrigt vil gøre. Det er der ikke noget særlig kontroversielt i. Det er dumt - ikke lovstridigt - at fremsætte et lovforslag, der strider mod Grundloven.
Hvad angår burkaforslagene synes jeg egentlig, vi burde tage en anden fremgangsmåde, at forbyde denne maskering i statens institutioner. Det kan næppe være i strid med Grundloven, og ville give muslimske kvinder et åndehul, hvor de kan være fri for deres religiøse klædedragter.
Lissabon-traktaten er en hvepserede, og Nice-traktaten før den var også problematisk. Ved hjælp af spidsfindige juridiske vurderinger, i lag ovenpå hinanden, har regeringens jurister vedtaget, at der ikke afgives suverænitet i dem, og at de derfor kan vedtages udenom Grundlovens § 20. Men når vi ikke engang kan forbyde 'kødklister' i vores eget land, må der altså være afgivet suverænitet, og ganske meget, et eller andet sted undervejs.
Tilsvarende er vurderingen af vores mulighed for at skifte kronen ud med euro baseret på en yderst tvivlsom vurdering af Grundlovens §26, der siger at kongen lader slå mønt i landet. Basis for at vi alligevel kan overlade det til andre er, at juristerne siger: "Jamen, loven handler kun om mønter - de fleste penge i dag er sedler!"
Det er godt at kunne sin Grundlov. Derfor har DF udgivet den i en gratis minibog.
Jeg har set nogen der var bange for at burkabeklædte røvede banker og så var nogen af den overbevisning at de var kvindeundertrykkende og derfor skulle forbydes.
Jeg vil tro, at banker og andre private virksomheder selv vil kunne opstille regler om maskering. De har - jfr. dommen i sagen mod FØTEX - også ret til at kræve, at medarbejdere med kundekontakt hverken bærer burka, hijab eller lignende.
Her var det - til almindelig orientering - kun forslag.
Lissabon-traktaten, derimod, blev vedtaget...
Der findes flere slags legitimitet, ikke kun lovens bogstav, hvilket du vel ved som enhver anden.
Alligevel pådutter du debatten den konsensus, at "illegitim" er lig med "ulovlig", sådan at du ved at fastslå lovligheden "elegant" kan etablere legitimiteten. Derefter kan du så give dig af med at prise dialog i al almindelighed og samtidig rakke lidt ned på DF.
Det er en svindelagtig og dybt underlødig form for debat, men desværre ret typisk for DF-haderne.
Spørgsmål 1:
Mener du virkelig der kun er en slags legitimitet, nemlig lovens bogstav?
Spørgsmål 2:
Hvad mener du med sten og glashus? Hvem er det der kaster med sten og hvordan mener du de bor i et glashus?
Der er forskel på en demokratisk process og Demokrati.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 6 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 4 timer og 11 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 4 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer og 19 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 32 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 18 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 28 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 29 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 16 timer og 56 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 18 timer og 59 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 12 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 41 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 37 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 20 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 51 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

