Ytringsfrihed: Hykleriet kender ingen grænser
Udgivet for 540 dage siden i Politik
Tilføjet 03/12 10:11 til Boblere af Kasper Planeta Kepp
Muhammedtegningerne blev lavet for at insistere på ytringsfriheden,og skadede til en vis grad internationale forhold, både økonomisk og politisk. Nuvel - som tilhænger af ytringsfrihed er det den pris, man må betale en gang i mellem, og den er i den grad truet på alle mulige fronter, at også de forholdsvis nemme point i religionskritikken er værd at tage med.
Ytringsfrihed er ytringsfrihed er ytringsfrihed.
Men så kommer Wikileaks' læk. Og straks viser alle de "falske profeter", for at blive i terminologien, og hyklerne sig fra deres værste side. Wikileak's dokumenter skader nemlig også til en vis grad internationale forhold - eller også forbedrer de dem på sigt? Tja, det afhænger af magthavernes respons - om de vil udnytte "chancen" og lukke samfundene endnu mere, eller åbne op. Da politikerne styrer samfundet er det deres valg - og de vælger nok hårdt mod hårdt, den deroute, de forlængst har påbegyndt.
Som Kennedy sagde i 1961: Vi besluttede for lang tid siden, at farerne ved urimelig censur langt opvejer de årsager, der citeres for at retfærdiggøre dem. Men der er vældig stor fare for, at et annonceret behov for større sikkerhed vil blive brugt af dem, der er ivrige efter at udvide dets betydning til de yderste grænser for ytringsfriheden.
Derudover giver Wikileaks offentligheden indblik i en række forbrydelser, der ikke er blevet straffet (norsk korruption ved køb af amerikanske jagerfly, spionage mod FN-diplomater), samt giver et vedkommende indtryk af realpolitik, f.eks. i forhold til Ruslands de facto oligarki og deres adfærd i konflikten mod Georgien. Den slags er yderst relevant for et åbent, demokratisk samfund.
Alle nationer står for skud. Wikileaks skelner ikke. Sandheden skelner ikke, information skelner ikke. Rusland, Kina, Nordkorea, Norge, USA: Alle de store statsmagter står for skud.
En række medier prøver at inddæmme den "reelle" ytringsfrihed (adgangen til informationen til så mange som muligt) ved at koncentrere sig om ikke-historierne. Naturligvis er nogle af de værste hyklere, Poul Høi f.eks. - hurtige til at "overse" betydningen af de vigtige oplysninger og fokusere på dem, der er ligegyldige.
Når man vanskeligt kan afvise ytringsfriheden, må man prøver at underspille dens betydning. En række såkaldte "forkæmpere for ytringsfrihed" udstiller deres absolutte hykleri for resten af samfundet. Hvor er Flemming Roses indædte kamp for ytringsfriheden? Hvad med de skabsliberale bloggere på Berlingske og JP?
Derimod er USAs reaktion særlig interessant. De andre holder mund, indtil Førerhunden i flokken gør. Og de værste formodninger viser sig sande. Hvis USA stadig er et åbent, demokratisk samfund, hvor er så den overbærende forsonlige tone, vi håbede på fra vores liberale storebror? Har gode kræfter noget at skjule? Hvorfor denne voldsomme, totalitære reaktion? Og alt dette, selv efter at Pentagon har sorteret i det hele (som de fik lov til). En bekræftelse af det, vi allerede ved: The Founding Fathers er forlængst gået i hi over there.
Inden længe vil Terrorloven blive udvidet, først i USA, siden i Danmark, til ikke bare at straffe som terrorisme "verbale trusler" om vold eller uro ved en systemskranke eller på et kontor (som den gør nu).
Den vil udvides til at straffe som terrorisme "spredning af følsomme eller kritiske oplysninger i offentligheden, der er en trussel mod den nationale eller internationale sikkerhed".
Politikere og journalister i Danmark fører gladeligt an i destruktionen af demokrati og frihed. Men kære venner: Det er faktisk ikke så svært: Hvis I i et øjebliks levebrødsjournalistik eller ditto politik skulle glemme, hvilke principper, I blev bedt af folket om at varetage, så stil jer foran spejlet og sig:
Ytringsfrihed er ytringsfrihed er ytringsfrihed.
At muhammedtegningerne kostede økonomisk er vist lidt af en traver, der især er populær blandt journalister og som aldrig forbigår en lejlighed til lige at nævne det. Ingen undersøgelse har kunne dokumentere den økonomiske skade. Jo, der var vist lidt smør og mælk i nogle af diktaturstaterne i fjerne egne af verden, men det blev vist opvejet af en
Ellers forbandet god udstillelse af hykleriet. Mangen en stjerne jeg måtte have hos ellers så liberale debattører falmer i disse dage!
Wikileaks er fantastisk! Jo mere staternes indre natur og virkemåde afsløres jo bedre; folk kan nu ved selvssyn se, at de regereres af en flok magt-liderlige og middelmådige politikere, der er korrumperet af deres ego og tro på deres vigtighed.
Desværre så er det kun korrespondancer til og fra USA, der lækkes. Flere regeringer må gerne blive udstillet.
Jeg var i Yemen kort tid efter den danske ambassade blev futtet af. Min kæreste bosiddende i Yemen havde intet hørt, vidste intet om tegningerne og var ret ligeglad, som alle andre jeg talte med.
Hele denne sag er en "dansk" sag. Den bliver gentaget igen og igen. Tror mere at det er dansk navlepilleri end noget andet
Til gengæld har uderigministeriets exportafdeling bekræftet at eksporten til USA steg signifikant efter Muhammedkrisens escalering! Se det vil imngen høre eller tale om. Men spørg på ret sted! En del af Danmarks bemærkelsesværdige accelleration i årene 2007-2008 - halve er en direkte følge af Muhammedorienteret støttekøb fra USA.
Alle nationer står for skud. Wikileaks skelner ikke. Sandheden skelner ikke, information skelner ikke. Rusland, Kina, Nordkorea, Norge, USA: Alle de store statsmagter står for skud.
Den påstand bedes du underbygge. Det fremstår ikke klart for mig, hvilke kriterier Wikileaks anvender - men at WL er eksponent for sandheden tvivler jeg på.
Ytringsfrihed er begrænset på en række punkter for at beskytte individder og vores samfund.
Ytringsfrihed er ikke synonymt med udbredelse af fortrolige dokumenter.
Ytringsfrihed berettiger ikke industrispionage.
Ytringsfrihed berettiger ikke at en læge lækker sygejournaler.
Ytringsfrihed berettiger ikke organisationer til at føre og dele registre om personer.
(Nogle) Islamister ønsker at indskrænke ytringsfriheden ved at forbyde kritik af Islam og er villig til at dræbe for at opnå dette mål. Dette er der en gruppe mennesker der bekæmper herunder Trykkefrihedselskabet og enkelte politiske partier.
Samme gruppe arbejder lovligt for en udvidelse af ytringsfriheden ifht. §140, §266b etc. At JP, Trykkefrihedsselskabet etc. ikke arbejder for at undertrykke individder eller bringe vores samfund i fare ved anvendelse af illegale metoder for at understøtte eller gennemtvinge en politisk dagsorden; er jeg ganske tilfreds med.
Hvis du går ind på wikileaks hjemmeside, vil du konstatere, at de omtalte nationer netop står skud. Ellers læs medierne: Der er sager om Rusland, Norge, Kina, England og USA, der er blandt de alvorlige. Wikileaks har tidligere offentliggjort dokumenter helt uden skelnen til deres geografiske eller geopolitiske ophav.
Dermed er udtalelsen om deres indiskrimination afklaret.
Verificere kan man dog ikke i øjebelikket, da den amerikanske internetudbyder har lukket hjemmesiden, hvilket som alt muligt andet bekræfter mit synspunkt i artiklen.
Vedrørende resten: Borgere har pligt til at rapportere forbrydelser, selv når dokumentationen er klassificeret.
Da der er dokumenteret forbrydelser i det forhåndenværende materiale, er lækken dermed i sig selv retfærdiggjort, hvorimod retsspørgsmål vedrørende frigivelse af andre klassificerede oplysninger ikke er afklarede, men formentlig kan føre til erstatningskrav mod Wikileaks, ligesom erstatningskrav fra Arla eller fra muslimske grupper kunne være udløst af Muhammedtegningerne.
Da sådanne erstatningskrav typisk kræver retssag og undersøgelse, afholder den forulempede part sig gerne fra at føre sag, ligesom man ofte ser det i potentielle injuriesager.
Denne artikel, som jeg brugte en god tid på, lå behageligt på forsiden af 180 grader med 3 point, indtil to anonyme personer trak den væk med minuspoint.
Endnu et eksempel på, at "reel ytringsfrihed" er betinget af mediets udbredelseskraft og effektivitet.
De pågældende har følt sig krænket af at se deres eget hykleri eller deres heltes ditto udstillet; i stedet for at undersøge emnet, eller argumentere imod, svarer denne type personer direkte med censurens stille sprog, i dette tilfælde de afgørende point, der fører en ubekvem sandhed væk fra 180 graders forside.
Jeg er en af dem.
Det er ikke emnet, men derimod en forvirret og ustruktureret misbrug af ytringsfrihedsbegrebet, der fører til den negative stemme.
Jeg gentager:
Det er ikke emnet, men derimod en forvirret og ustruktureret misbrug af ytringsfrihedsbegrebet, der fører til den negative stemme.
Man kan råbe BRAND! i et fyldt teater, når der ingen brand er.
Men hvorfor spørger du om det? Jeg talte om at misbruge begrebet, ikke selve ytringsfriheden.
Ja den har vi vist haft flere gange. Jeg kommer til at tænke på et citat af Søren Kierkegaard.
Det hændte på et teater, at der gik ild i kulisserne. bajads kom for at underrette publikum derom. man troede, at det var en vittighed og applauderede; han gentog det; man jublede endnu mere. Således tænker jeg at verden vil gå til grunde under almindelig jubel af vittige hoveder, der tror at det er en vits.
Nej at råbe brand er ikke misbrug, men dumt.
Mange mennesker misforstår ytringsfriheden.
Ytringsfrihed er ikke at man straffrit kan sige hvad som helst.
Faktisk findes der stadig love om bagvaskelse, injurier og bedrageri.
Og det skal der selvfølgelig findes og de love skal bruges.
At der er ytringsfrihed betyder ikke at man kan LYVE uden at det får konsekvenser.
Man kan altså ikke uden konsekvens RÅBE BRAND uden der er en brand. Derfor er det ikke misbrug af ytringsfriheden at råbe brand. Det er LØGN - og det er, i dit nævnte tilfælde, at udsætte teatergæsterne for fare, eller i hvert fald en form for hærværk - fordi man ødelægger forestillingen.
Ytringsfrihed betyder at det er lovligt at sige hvad man mener - uden at blive retsforfulgt bare fordi nogen ikke synes om hvad man siger:
Hvis man fx mener at lyserøde mennesker er dumme - så kan man sige det.
Hvis man bliver afkrævet bevis, så kan man fremlægge det bevis.
Vi siger vi har ytringsfrihed her i landet, men der er godt nok nogle forskellige synspunkter - som man ikke må sige noget om, fordi det opfattes som "ringeagtende". Det er det "racismeparagraffen" - §266b i straffeloven - handler om.
Men den professor, der mener at have fundet bevis for at kvinder er mindre begavede end mænd - skal OGSÅ have lov til at sige det. Og han skal have lov til at føre bevis for sin påstand. Hvis det viser sig at være det rene fup. Så kan nogen jo anlægge en sag om bagvaskelse - hvis de føler sig gået for nær.
Det må du da gerne argumentere for, hvis du kan.
Ytringsfrihed er grundlovssikret og en menneskeret. Men den er det "under ansvar for loven". Herunder hører emner, der gør ytringfrihed relativ, såsom injurier, blasfemi, racisme, terrortrusler, værdipapirloven om verbal manipulation, forretningshemmeligheder osv.
Mere er der ikke i det.
Det "ustrukturerede misbrug af ytringsfrihedsbegrebet" skyldes formentlig, at du vurderer, at Wikileaks overtræder nogle af disse love, og dermed er det lige præcis dig, der misforstår ytringsfrihedsbegrebet.
Jeg siger, WIkileaks har ytringsfrihed under ansvar for loven.
Det håber jeg, du er enig i?
At forsvar for at tegnere ikke skal slås ihjel og at modstand mod at indskrænkelse af ytringsfrihed kan legitimeres med kausale forhold mellem ytringer og evt. modstanderes illegale reaktioner forudsætter, at man forsvarer ulovlig offentliggørelse af fortrolige dokumenter.
Kære Marius
Som sagt er definitionen på et åbent samfund fri information under ansvar for retsstaten. Wikileaks står naturligvis til ansvar overfor loven, og udleverer samtidig en række lovbrud udført bl.a. af Norge og USA.
Det kan næppe genere dig. Det, jeg kæmper for, er Wikileaks ret til at ytre sig ved at offentliggøre information under ansvar.
Det er deres formelle ret til ytringsfrihed. Vi ved godt allesammen, at der ikke findes reel ytringsfrihed.
Du hævder, at du er modstander af offentliggørelse af fortrolige dokumenter, selv om
(1) man offentliggør dem under ansvar, som Grundloven fordrer;
(2) man afslører forbrydelser derved, som man har borgerpligt til.
Det finder jeg problematisk.
+1
Er ikke 100% enig, men mener bestemt at denne velskrevet artikel og i særdeleshed emnet hører til på forsiden af 180 grader.
Efter min bedste overbevisning er det meste af det, som WL er kommet med i denne omgang en gang diplomatisk sladder.
Din pointe vedr. terrorlovgivningen og den påvirkning som denne læk kan få for samme, er jeg dog fuldstændig enig i.
Tak for det, og ja: Indholdet af lækken kan man jo altid diskutere. For nogen er det indlysende (dvs for dem, der erkender geopolitisk realpolitik og enten velkommer eller beklager offentliggørelsen), for andre en øjenåbner.
Der var intet overraskende for mig f.eks.. Forbrydelser sker hele tiden i realpolitik; det interessante er, at nogen dokumenterer dem, at de bliver afsløret og om de får konsekvenser.
Hvis man vil på wikileaks efter, at USA har censureret sitet, så prøv:
http://213.251.145.96/
Det er sjovt, så meget ballade, der var med Kina og Google i sin tid....
Spørgsmålet om Wikileaks er vel mere et spørgsmål om, hvorvidt stater og privatpersoner ansat i offentlig tjeneste kan gøre krav på, at der er visse oplysninger, der kan holdes hemmelige for borgerne, der betaler via skatten?
Skal alle efterretningsoplysninger lægges ud på nettet? Inklusive navne og adresser på spioner i udlandet? Og inklusive alle oplysninger om personer i landet, der udgør en sikkerhedsrisiko? eller blot er kriminelle?
Skal alle forhandlingsoplæg fra politiske partier i og udenfor regering være offentligt tilgængeligt?
Skal diplomatiske indberetninger være offentligt tilgængelige?
Skal det, der i dag er militære hemmeligheder, være offentligt tilgængelige?
Hej Torben
Definitionen på et lukket samfund er vel, at information ikke er offentligt tilgængelig, og inden for denne definition, mellem 0 og 100%, findes
ethvert samfund; ligesom ytringsfriheden ikke er reel, ikke altid materiel,
men ihvertfald findes formelt i de mest demokratiske samfund, vi har i dag.
Problemstillingen består i, at der er nogle, der kritiserer Wikileaks for at gøre information tilgængelig per se. Det er underkendelse af selve begrebet "ytringsfrihed under ansvar" og et angreb på den formelle ytringsfrihed, den sidste og eneste form for ytringsfrihed, der er absolut i et demokrati.
Jeg har intet problem med, at Wikileaks straffes under retfærdig rettergang, hvis det kan vises, de har gjort skade. Men jeg har et problem med dem, der angriber Wikileaks formelle ytringsfrihed.
Mange af dem, der angriber Wikileaks' formelle ytringsfrihed støttede ikke bare den formelle ytringsfrihed ifm Muhammedtegningerne, men gjorde sig også for talsmænd for, at Arla ikke kunne søge krav imod den skade, de lidte for ytringerne, altså til talsmænd for materiel ytringsfrihed.
Det er der, hykleriet ligger, som jeg ser det.
PS
Klassifikation af information er selvfølgelig helt i orden og nødvendigt, sålænge det ikke misbruges til at holde information, der burde være kendt, skjult. Wikileaks har med deres indsats både gjort sig skyldige i lovbrud og samtidig afsløret lovbrud, og i den situation må vi jo se, om retsstaterne formår at reagere på begge typer lovbrud.
+1
Et meget relevant emne at tage op - og specielt de perspektiver, som du opridser til sidst i din klumme, burde - om ikke andet - kunne overbevise enhver om, at det er en relevant diskussion.
Mine indvendinger er langt hen ad vejen stort set identiske med TMP's umiddelbart ovenfor, som jeg derfor ikke vil gentage. Men jeg forstår ikke helt dit svar på samme.
Hvis jeg forstår dig ret, så mener du med dit forsvar for WikiLeaks "formelle ytringsfrihed", at man har ret til at offentliggøre hvad som helst, hvis man blot efterfølgende er parat til at stå til ansvar for domstolene for eventuelle lovovertrædelser?
Det er på sin vis også på linje med f.eks. den danske grundlovs bestemmelse om ytringsfrihed (grundlovens §77), men den afgørende forskel er, at denne bestemmelse vedrører retten til at offentligøre egne meninger og holdninger og ikke statshemmeligheder. Så mit spørgsmål er, vil du principielt ikke anerkende et sådant begreb som statshemmeligheder (hvad f.eks. korrespondance mellem et lands regering og landets udsendte diplomati efter min mening åbenlyst kvalificerer som)?
Videre skriver du:
Mange af dem, der angriber Wikileaks' formelle ytringsfrihed støttede ikke bare den formelle ytringsfrihed ifm Muhammedtegningerne, men gjorde sig også for talsmænd for, at Arla ikke kunne søge krav imod den skade, de lidte for ytringerne, altså til talsmænd for materiel ytringsfrihed.
Her kan jeg dårligt følge dig. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så betyder det, at Arla har ikke noget berettiget krav, som kan begrunde en erstatningssag mod Kurt Westergaard eller Jyllands-Posten (og i så fald er vi enige). Men hvad har det med ovennævnte spørgsmål om en stats ret til at have klassificerede oplysninger at gøre? Arlas kommercielle interesser i Mellemøsten - som Arla-ledelsen vel selv har valgt at satse på og derfor også er fuldt ud ansvarlige for (noget tilsvarende gælder selvfølgelig enhver anden privat virksomhed) - kan da på ingen måde sammenlignes med statsinteresser, som i sidste ende handler om at opretholde staten, ikke for statens egen skyld, men (ideelt set) for borgernes?
Det korte af det lange er altså, har f.eks. den amerikanske regering i dine øjne - i nationens/borgernes interesse - ikke ret til at gribe ind (om nødvendigt også "præventivt") over for WikiLeaks, der i realiteten undergraver USA's udenrigspolitik? Det mener jeg! (At den slags indgreb så ikke skal udvikle sig til en undskyldning for indførelsen af et totalitært kontrolsamfund, det siger sig selv - det er, som du selv er inde på, et spørgsmål om balance.)
Et andet spørgsmål i den forbindelse kunne så være, hvor langt amerikansk jurisdiktion rækker, men det mener jeg ikke er relevant andet end på den måde, at hvis krænkelserne af den amerikanske stats interesser ikke er foregået på amerikansk territorium (og kan retsforfølges ved en amerikansk domstol), er det at betragte som krig...
Hej Jacob
--- Først min opfattelse af ideologien:
I princippet kan det ideelle, liberale demokrati i fred med sine omgivelser tåle enhver undersøgelse og offentlighed i dens forretninger, eftersom statsanliggender for et demokratis vedkommende er folkets anliggender, som dermed bør være tilgængelige for folket. Staten er i demokratier en projektion af folket, ikke sig selv!
Det perfekte demokrati beskytter ikke sig selv med andet end fri information, som i dette tilfælde er nok til at bevare det demokratiske samfund, hvis den frie information gennemtrænger hele samfundet perfekt, og visheden om samfundets godhed og rigtighed er massivt tilstede. Hvorfor? Fordi den frie information vil aflive ineffektiviteter, løgn og ondskab.
Tilmed vil eventuelle antagonister sikkert kunne overvindes med information alene. Murens fald er måske et eksempel på dette, både ved informationens og demokratiets egne tidevandskræfter, men også ved, at det informationshæmmede samfund går under i ineffektivitet i konkurrence med det informationsstyrkende.
Bertrand Russell er en af dem, der har undersøgt dette meget, historisk f.eks. i de græske bystaters opgør, europæisk middelalder, uafhængighedskrigen, den engelske koloniperiode, første og anden verdenskrig og tilsidst den kolde krig. I hans øjne er det altid den mere demokratiske part, der har vundet, af disse årsager.
Den frie information er demokratiets "usynlige hånd", der korrigerer ineffektivitet og sikrer fremdrift ved selvkritik, ligesom de frie markedsmekanismer har deres usynlige hånd - i teorien (i praksis ikke længere).
Det er vel derfor, liberale er tilhængere af så fri information som praktisk muligt i alle beslutningsprocesser, både i markedet og i samfundet.
--- Dernæst realiteterne:
Problemet består i, at senkapitalismens repræsentative superstater ikke er særligt demokratiske - ligesom der kun er formel ytringsfrihed (ikke reel og materiel) er der også kun formel beslutningsmagt hos folket (ikke reel, da repræsentanterne i stor udstrækning ikke gør det, de specifikt får mandat til, men fører statspolitik som professionelle politikere helt uafhæøngigt af folket).
Alle imperfekte systemer er nødt til at begrænse information for at overleve, fordi i et frit informationssamfund vil alle fejl blive afsløret og straffet, ligesom et frit marked straffer ineffektive firmaer. Derfor prøver alle stater at beskytte sig mod viden om deres ineffektivitet, fordi ingen stater er perfekte.
Desto mere udemokratiske, de bliver, desto mere skadelig bliver den fri information. Derfor bliver senkapitalistiske (statskapitalistiske) samfund mere og mere udemokratiske, efterhånden som superstaternes ineffektiviteter hober sig op.
Dermed opstår behovet for - i konkurrence med andre uperfekte stater - at fremstå stærkest ved ikke at have informationen imod sig. Statshemmeligheder bliver en realitet.
Da stater i demokratier er projektioner af folket, er det folket der ejer al statsinformation og afgør, hvad der skal gøres med den. Hvis vi ønsker, at referater fra vores stats virksomhed skal være hemmelig på grund af konkurrencen ovenfor (eller lad os sige: trusler fra andre systemer), så er det udelukkende en midlertidig løsning i erkendelse af, at andre stater kunne misbruge denne viden og kompromittere vores sikkerhed.
Men som Franklin, Kennedy, Mises og Hayek har sagt, så er dette et farligt skråplan, der vil svække vores eget system i forsvaret mod andre.
Et demokrati vil til enhver tid ønske at dele folkets viden med folket. Det er kun af nød, det ikke gør det, i lyset af en ydre eller indre fjende.
Den korte af den lange er, at formel ytringsfrihed er det sidste spinkle strå, ethvert demokrati må klamre sig til, nemlig den, du refererer til i Grundloven "under ansvar".
Samtidig er den formelle ytringsfrihed en essentiel kontrolmekanisme, fordi, selvom
den er under ansvar, muliggør den netop afklaringen af fejl og forbrydelse indenfor
samfundet.
Wikileaks skal selvfølgelig kunne stilles for en domstol, og USA har ret til at bringe Wikileaks for en domstol, hvis der er en sag imod dem, ligesom de ineffektiviteter, de har afsløret, skal kunne retsforfølges i demokratier.
Men det er til enhver tid godt, at der er nogen, der tør frigøre information til "markedet": Du kan sammenligne det med en whistleblower, der i processen offentliggør firmahemmeligheder. Han begår kriminalitet mens han afslører andres.
Vurderingen må jo være hos disse whistleblowers, efter nøje afregning, at der vindes mere godt end der tabes, men det er jo et individuelt skøn, og meget idealistisk af dem, der er villige til at stå ved ansvaret bagefter.
- Sålænge vi har formel ytringsfrihed, altså. Frankrig er ved helt at forbyde Wikileaks uden skelnen til, om de relevante sager for og imod kan holde ved en domstol.
Det ved jeg ikke helt, hvad jeg skal svare til, men lad mig alligevel prøve:
For det første er jeg selvfølgelig enig i, at en så udstrakt offentlig indsigt i statsforvaltningen som muligt er ønskelig. Men det betyder ikke, at hvem som helst skal have adgang til alle oplysninger.
En stærk stats- eller centralmagt er - i mine øjne - afgørende for opretholdelsen af et (relativt) frit samfund, og derfor må en stat/centralmagt også kunne beskytte sig ved en vis restriktion på adgangen til "følsomme" oplysninger.
Hvad angår at det kun kan retfærdiggøres midlertidigt med henvisning til konkrete trusler, vil jeg betragte det som en "permanent midlertidighed", dvs. din forestilling om nogen anden tingenes tilstand som ideal betragter jeg som en utopi.
Ytringsfrihed er ikke den vigtigste frihedsrettighed, det er den private ejendomsret, som er grundlaget for enhver civilisation, og det fordrer en stærk (ikke nødvendigvis en omfattende) statsmagt!
Hej Jacob
Privat ejendomsret er selvfølgelig ganske fundamental - men fundamentalerne kan næppe gørs uafhængige, og der er stærke argumenter for, at reel, fuld og materiel ytringsfrihed er den eneste garant for privat ejendomsret.
Til hvad nytte er ejendomsret, hvis du ikke kan forsvare denne ret i ytring? Ejendomsret kræver en domstol og et medie for udveksling af information vedrørende retten til ejendommen.
Masser af mennesker og organisationer har gennem tiden fået beslaglagt ejendom netop i kraft af, at deres sag ikke kunne kommunikeres frit. Skal vi starte med tempelridderne?
Ideer står over materien og kan fælde den når som helst. Hvis information flyder frit, er ejendomsretten garanteret i et demokrati. Det modsatte er ikke tilfældet: Hvis ejendomsretten er fri, er informationsfriheden ikke garanteret.
Ergo er informationsfrihed nok mere fundamental end ejendomsfrihed.
Til hvad nytte er ejendomsret, hvis du ikke kan forsvare denne ret i ytring? Ejendomsret kræver en domstol og et medie for udveksling af information vedrørende retten til ejendommen.
Til hvad nytte er ejendomsret, hvis der ikke eksisterer et voldsmonopol (en statsdannelse) til at opretholde og forsvare denne, inklusiv domstolsafgørelser om, hvad der er dit, og hvad der er mit? Stat og privat ejendomsret er det fundamentale.
Ideer står over materien og kan fælde den når som helst. Hvis information flyder frit, er ejendomsretten garanteret i et demokrati. Det modsatte er ikke tilfældet: Hvis ejendomsretten er fri, er informationsfriheden ikke garanteret.
Jeg forstår ikke, hvordan den private ejendomsret skulle være sikret af fri information (det kræver et voldsmonopol)? Det modsatte er naturligvis heller ikke nødvendigvis tilfældet, men f.eks. - og mest oplagt - er eksistensen af private og uafhængige medier med til at sikre en større grad af fri information.
"En stærk stats- eller centralmagt er - i mine øjne - afgørende for opretholdelsen af et (relativt) frit samfund, og derfor må en stat/centralmagt også kunne beskytte sig ved en vis restriktion på adgangen til "følsomme" oplysninger."
Det er jo også derfor de stærke statsmagter har (haft) særlige "kontorer" til at fastholde denne centralmagt: Stasi, Gestapo, KGB, FBI...
Det er meget meget vigtigt med en stærk centralmagt og dens kontrolapparat, så borgerne ikke kan kontrollere magthaverne.....................................................................................................................
Hykleri? Ytringsfrihed? "What's new, pussycat?" I århundreder har politikeres hykleri og dobbeltmoral været kendt, så i den retning er der ikke noget nyt i "afsløringerne", andet end en gang sladder om, hvad amerikanske diplomater har benævnt bl.a. europæiske politikere. Det giver højest lidt ridser i lakken og nogle passende beklagelser mellem parterne.
Julian Assange ønsker "sandheden"; hvorfor bare ikke betragte ham som værende en typisk nutidstype, 120% narcissist, som selvfed soler sig i rampelyset og mediernes bevågenhed.
Hvordan kunne disse dokumenter slippe ud? Ja, hvis der er 2½ million personer i den amerikanske administration, som har adgang og "clearance", så er det vel overraskende det ikke er sket før, og
amerikanerne har kun sig selv at takke for et dårlig beskyttet IT-sikkerhedssystem.
Det er svært at sige, hvad godt der kommer ud af Wikileaks udgivelser, men i hvert fald det dårlige, at samtaler, drøftelser, udtalelser blandt politikere og diplomater vil blive endnu mere lukkede og slørede, hvilket på langt sigt ikke beriger demokratiet.
HVIS nu nogle af disse oplysninger var VIRKELIG hemmelige - så havde USA nok beskyttet dem bedre.
Mon Wikileaks overhovedet får fat i det virkelige sprængstof?
Det minder mig om den gamle Roland Barthes, der sammen med det øvrige sammenrend af franske venstrefløjsintellektuelle prægede læsningen på Humaniora på Københavns Universitet i firserne.
Han havde et begreb: Innoculation. Det betyder "vaccination".
Han mente at statsmagten "vaccinerede" sig selv mod revolution - ved at give modstanderne en "lille luns" - som de så kunne more sig med og bruge kræfterne på - alt imens "systemet" levede videre i bedste velgående.
WikiLeaks eksponeringer er reel ytringsfrihed at global interesse.
Mohamedtegningerne er ytringer blot for at provokere en bestemt gruppe. Det snerper hen ad religionsforfølgelse. Det er ikke af generel interesse, og har mod min vilje skadet mit omdømme når jeg rejser udenlands.
Traemand: Der er ingen lov der forbyder at skade dit omdømme. Med mindre man gør det med løgn.
Muhammedtegningerne skal vi ikke diskutere, men vi er nok ikke enige.
Det var måske nok dumt set i mange menneskers øjne (også mine) - men det kan på ingen måde være vores opgave, at diktere om man må tegne Muhammed eller ej. Det ville jo være at indføre religiøs lovgivning - og så er vi for alvor inde i religionsforfølgelse.
Wikileaks er en rigtig god ting for demokratiet, men man må også stille det kritiske spørgsmål: Hvordan ved vi om oplysningerne er pålidelige? Hvordan kan vi være sikker på at folkene bag Wikileaks ikke har pyntet på nogle af telegrammerne for at opnå et bestemt politisk mål?
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 6 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 4 timer og 7 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 4 timer og 16 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer og 24 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 18 timer og 21 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 33 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 17 timer og 1 minut siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 19 timer og 4 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 42 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 9 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 30 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Kasper Planeta Kepp "I det vidtstrakte moralske landskab mellem uvidenhed og rendyrket ondskab ligger en enorm gråzone, der ustandseligt betrædes, når dumheder... Se Kasper Planeta Kepps profil eller Følg Kasper Planeta Kepp |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

