Zenia Stampe aner ikke hvad hun taler om.
Udgivet for 305 dage siden i Politik
Tilføjet 25/07 14:24 til Boblere af Isabella Balkert
http://blog.politiken.dk/stampe/2011/07/24/ingen-skyld/
Zenia Stampe har som sædvanligt misforstået det hele! Fascisterne og Nazisterne er om nogen kendt for massemord, som en handling der tilskrives politiske årsager og manifester, hvad enten vi bryder os om dem eller ej.
Det er fascismens væsen at trampe på demokratiet og tage over med magt, fordi man føler sig hævet over demokratiet.
Det er fascismens og nazismens væsen at bære uniform. Og netop uniformen der skal give det autoritative udtryk, er hvad Anders Breivik ønsker at fremstå i. Han myrdede løs i uniform og nu ønsker han at gå i retten i en ny uniform.
Fascisme er politisk ekstremisme og ekstrem nationalisme, det behøver vi bare at se tilbage på Mussolini og Hitler for at forstå. Fascisterne og Nazisterne er gale mennesker og deres politiske aktioner viser med alle former for tydelighed, at vold og massemord ligger dokumenteret i både den fascistiske og den nazistiske tradition.
Mussolini og Hitler var gale mænd, der med stolthed omtalte sig selv som fascist og nazist, og netop de overlagte og præmediterede mord, på politisk opposition, hvad enten det var enkelte mord eller mord på grupper, det er en væsentlig del af fascismens udtryk, og det er en liga Anders Breivik tilhører. Han er blot et nyt udtryk for den fascisme, racisme og det broderskab han tilhører. Hvilket er let aflæseligt fra denne gruppes ideologier og fanatiske religiøsitet, som vi ser det på internettet.
Det er vor tids nazistisk fascistiske korsriddere der mødes og deler deres syge ideologier på internetter med henblik på aktioner i det virkelige liv.
Nazismens udtryk var fascisme kombineret med racisme, og som sådan er det helt på sin plads at omtale Anders Breivik som Nazist.
Brevik afviger ikke meget i sit politiske syn fra Hitler, der også mente det var på sin plads at udrydde andre mennesker der kom hans politiske ideologier på tværs.
Zenia Stampe er bare for dum og for historieløs til at fatte denne sammenhæng. Hun vil hellere kalde det noget andet.
Anders Breivik udførte en politisk aktion, der skriver sig ind i en politisk tradition, vi ser både hos Muslimske fundamentalister nu, og som vi så i rigelig grad under anden verdenskrig både hos Mussolini og Hitler, og vi så det hos Mao, Stalin og andre gale mennsker der formulerer deres sindsyge idéer i politiske manifestationer, der efterfølgende udløses i meningsløse masse mord af anderledes tænkende.
Anders Breivik har skrevet et politisk manifest, en lille gruppe gale mennesker, fascister, racister og nazister har sympati for, og dette manifest vil enhver person der er i besiddelse af sund fornuft tage afstand fra. Anders Breivik er ikke alene, som man nemt kan overbevise sig om på internettet.
http://www.templiers.org/eloge-eng.php
http://www.templiers.org/eloge-chapitre3-eng.php
http://novaemilitiae.squarespace.com/
http://www.youtube.com/watch?v=Ec4z97_A2OQ&skipcontrinter=1
Massemorderne har også deres liga, hvor lidt vi end bryder os om den, og en mand der med præmediteret og med overlæg myrder så mange mennesker, og på den baggrund som Anders Breivik gjorde det, han er massemorder, hvad enten Zenis Stampe kan forstå det eller ej. Havde ingen standset ham, så havde han myrdet videre.
Zenia Stampe er historiebevidstløs og uden kendskab til de poltiske ismer. Hvordan så dumt et menneske som Zenia Stampe, kan få sin egen klumme på Politiken, blot fordi hun er Radikal, det er ikke til at fatte.
http://da.wikipedia.org/wiki/Massemord
Jeg synes faktisk det hun siger lyder ganske fornuftigt. Jeg forstår ikke, hvad du er uenig i.
Så må du læse det igen indtil du forstår det. Zenia pakker ting ind - for samtidigt at pakke sig selv væk.
Det har jeg da ellers skrevet et rimeligt langt indlæg for at belyse, hvad er det du ikke forstår Kim Ursin, eller er du Radikal?
Du gør rimeligt hurtigt dig selv umulig at diskutere med, når udgangspunktet er "eller er du radikal, underforstået [et eller andet ekstremt negativt du lægger i ordet radikal]" - åbenbart meget typisk for 180grader at man ikke kan være uenig i noget uden at man er 'fjenden' ?
Re: Zenia Stampe - jeg kan ikke helt følge hende, men jeg tror det hun vil frem til er, at man ikke skal legitimere det Breivik har gjort, ved at behandle det som et "politisk indlæg". Det er nok en smule naivt at tro at man kan behandle det helt uden for kontekst, men det er jo svært at vide hvad man egentlig skal sige til sagen endnu .. er der flere celler? ER han medlem af et eller andet broderskab? ... eller fandt han bare på hele dynen for at få medieeksponering?
Uanset hvad synes jeg ikke vi skal gi' ham den medieeksponering - han skal ties ihjel.
Se iøvrigt her, hvor Niels Krause-Kjær blogger om emnet, citat:
"Og det nytter slet ikke noget, at opfylde Breiviks hedeste ønske - at ophøje hans drab på næsten 100 unge mennesker til en politisk handling, for det var det naturligvis ikke, uanset hvor meget han selv insisterer på det."
http://nielskrause.blogs.berlingske.dk/2011/07/25/tonen-i-debatten/
han er jo en af vennerne, så måske man skulle moderere det hidsige standpunkt?
Som jeg læser Zenias indlæg, og nu er det altså muligt at danne sig et generelt billede af et blog indlæg og så reagerer på dette uden at gennemanalysere hver eneste punkt af indlægget, så er hendes pointe den at tossen er en tosse og det at han angriber regeringen og Arbejderpartiet med en eller anden syg ide om at de er skyld i "masse indvandring" ikke gør ham til at tilhøre den yderste højrefløj.
Det gør ham til en gal mand med en forskruet virkelighedsopfattelse af både landet og sin egen rolle i verden.
Når man begynder at sammenligne med Hitler og Mussilini så er det ganske enkelt at give ham alt for meget kredit. Vi har her en enspænder, der i 9 år planlægger et terrorangreb, han er netop en enspænder, på 9 år har altså tilsynladende ikke samlet nogle tilhængere, hvad der er tilbage, er en ensom ynkelig person, der ikke kunne slå til i livet og valgte så at finde syndebukke for det. Og det er sådan han skal behandles. At anynym12345 på et eller andet debatforum derefter roser ham, skal man ærlig talt lave være med at lægge så meget i. Der var såmænd også nogle, der så op til Charles Manson, og der er også nogle, der synes Peter Lundin er en fin fyr.
At begynde og opfinde halve "undskyldninger" (i mangel af bedre ord) som "den undertrykte debat var skyld i det" (Fremskridtspartiet er iøvrigt et af landets største partier, så helt undertrykt er debatten såmænd nok ikke) er et forsøg på at finde mening i galskaben og finde en eller anden rationel forklaring, som ikke er der.
Han skal behandles som den massemorder han er. Han skal smides i en celle så lang tid som retten nu engang bestemmer og det er så det. At politisere en massemorders gerning er og forbliver i min optik helt galt, uanset hvor meget han så end insistere på det. Derfor glæder det mig da også at retten meget fornuftigt ikke gav ham taletid til befolkningen for at "forklare sine handlinger".
Jamen det er jeg ikke ening i Kim Ursin. ABB har helt enkelt højreekstremistiske tendenser, han er medlem af en loge, der i hele sin opbygning ønsker at fremme højrenationalistiske tendenser, som man ofte ser det hos højreekstremister.
Han har været i jævnlig debat med Nazisterne, han har planlagt sin massakre på uskyldige mennesker i længere tid og mener ikke han er skyldig i massemord.
Han er som så mange andre højre ekstremister gal i skralden, og åbenbart en del af flere terrorceller, som han forventer vil gå i aktion. Den loge han tilhører har grene til flere lande, og som jeg kan aflæse af min korte gennemgang af de links jeg har lagt, så mindst Polen, USA, England involveret i denne loge aktivitet. Han er blevet rekrutteret af andre, så han er ikke en ene mand på banen der bare er gået amok på en ø.
At det ikke er lykkedes ham at skabe en hel verdenskrig gør ham ikke mindre højrefascistisk. Mosley og hans gruppe tæskede folk i gaderne, og slog ingen ihjel, men alligevel blev han, på grund af sine idéer, erklæret både fascist og højreekstremist og det havde han overhovedet ikke noget problem med. Som ABB var han stolt af både sine tilhørsforhold og sin uniform.
Zenia har ikke forstået en brik af det hele - Det holder jeg stadig fast i.
Jo, jamen det er tydeligt at du ikke bryder dig om Stampe, og det er jo fint nok, men hun er altså en ret lille fisk det politiske landskab, så at hun ligefrem skulle have afsporet hele debatten.. det har jeg ærlig talt lidt svært ved at se.
Du har ret SvendBank, Stampe er en ret lille fisk i det politiske landskab rent intellektuelt, men hvorfor har hun så, så fremtrædende en plads i DRV og en klumme og en blog på Politiken, hvor hun spyr sit sludder ud dagligt og jævnligt?
SvendBank - Jeg indrømmer at det er sjældent at jeg kan forstå eller sympatisere med de Radikale, og når jeg spørger er du Radikal, så er det fordi de Radikale plejer at forstå hinanden, selvom ingen andre kan. Det er jo nærmest deres særkende. DRV har for nyligt fremlagt et eller andet forslag om at man skulle vælge reklamer til i stedet for fra, hvilket i øvrigt også er næsten umuligt og det syntes jeg var en strålende idé, men ellers er der langt mellem snapsene.
ABB er medlem af et broderskab, som du kan se af de links jeg har lagt. Han er religiøs med hang til den Katolske kristendom, og som du kan se er der mange links til Amerikanske kirker på en af websiderne. Han er også racist og har været i jævnlig dialog med Nazisterne der også har kastet deres had på Muslimerne. Og som vi alle sammen ved, så ønsker højreekstremisterne der også er højrenationalister, muslimerne ud af deres lande.
Han planlægger en aktion der munder ud i et massemord og har overhovedet ikke nogen som helst tømmermænd efter sin ugerning - Han mener han har foretaget sig noget godt for os alle sammen.
Helt ærligt - Nazisterne slog mange flere mennesker ihjel, men de fandt det ikke alene i orden, de fandt at de havde foretaget sig noget godt i forhold til det tredje rige de forsøgte at skabe.
Ideologierne er ens, man slår ihjel og renser ud, som som det er en god gerning og man kan ikke se man har gjort noget forkert. Det er religiøs, politisk fanatisme af værste skuffe og ren galskab i begge tilfælde og så må man kalde det, hvad det er.
Jeg har aldrig været fan af eller enig med Krause Kjær. Og Krause Kjær er ikke en af mine venner.
Derfor forbeholder jeg mig også retten til, stadig at mene at ABB foretog en politisk motiveret handling, som var det rene galskab og jeg kan ikke tage nok afstand fra det han har gjort, men en politisk handling var det alligevel. Politiske handlinger er ikke gode i sig selv, det er kvalliteten af den politiske handling der må tale for sig selv, og om det er en god, en dårlig, en racistisk betonet, en bestialsk eller en vanvittig handling der er udført i et politisk øjemed.
DRV har for nyligt fremlagt et eller andet forslag om at man skulle vælge reklamer til i stedet for fra, hvilket i øvrigt også er næsten umuligt og det syntes jeg var en strålende idé, men ellers er der langt mellem snapsene.
Så DRV er kun fornuftige, når de er enige med dig - så kender vi dig igen IB!
Hold dog op Rikki - Det vi hver især finder fornuftigt hos de enkelte partier, det er det der afgør hvor vi sætter vores kryds på stemmesedlen og sådan er det jo også for dig, så lad dog være med at fremhæve mig som speciel på det punkt. Det er givet flere partier du mener er ufornuftige på den ene eller den anden måde. Måske er du en af dem der finder at DRV er helt igennem fornuftige, nogen må der jo være, når man ser på deres vælgertilslutning, men det er heldigvis ikke ret mange.
Godt indlæg, Isabella tak for det - du skriver bla.:
"Brevik afviger ikke meget i sit politiske syn fra Hitler, der også mente det var på sin plads at udrydde andre mennesker der kom hans politiske ideologier på tværs"
Når Zenia ikke vil tale politik, så er det også fordi hun som radikal har svært ved at forholde sig til virkeligheden, til sagen og til det politiske. Og yes hun er vist også svag historisk.
F.eks. vil og kan hun ikke se, at også Brevik var et offer - et offer for de hårdhændede voldelige konsekvenser af en hovedløs indvandringspolitik med multikultur især i øst-Oslo (han mødte selv volden mange gang i sin ungdom, og måtte lære at håndtere det. Det er usundt for en ung mand), Hans reaktion var bl.a., at han blev så psykisk skadet af det, at han udviklede en slags sindssyge, så han troede, at han måtte slå sine politiske modstandere i hjeld. Det var vist otte gange, han prøvede han at blive overfaldet, da han var dreng eller ung mand.
Man er vel i sig selv sindssyg, når man mener sig berettiget til at dræbe sine politiske modstandere.
Zenia ønsker for alt i verden, at vi skal undlade at tale om den vold og ufred samt tendens til segmentering, opsplittelse og ekstremisme, der er en konsekvens af den den multikulturalisme og indvandring, som hun og De Radikale i årevis har været fortalere for.. Det ødelægger deres galnsbillede. Men især børn og unge, og som ikke er rige og ikke bor i Holte, Gentofte eller andre pæne steder med ro og orden, de kender til denne vrangside, og de betaler prisen for multikulturalismen.
Jeg er helt enig med dig Bolette - Breivik er på mange måder et desparat offer, der bliver en modpol til det han føler han har været udsat for.
At han går ind i en loge der dyrker de mandtlige symboler, CS. Lewis og andre eventyr figurer, fortæller også noget om en far der har svigtet helt og aldeles.
Der er rigtig mange ting man kan kikke på og årsager man kan analysere, men tilbage står billedet af en mand der er gået amok i sit had og sin fanatisme som vi har set det så mange gange før i historien.
Glimrende indlæg, men det halter, hvorfor mangler Mao Tze Tung, Stalin, Lenin, Pol Pot?
Det er de virkelig tunge drenge, i den kreds af massemordere, hvor også Hitler og Mousilini har deres plads.
Når din profils hjemmeside ikke dukker op, så får man mistanke om, det kun handler om at fordømme vold fra den ekstreme højrefløj.
Det ville klæde Isabella at tage afstand fra al politisk vold og at få sit link til hjemmesiden bragt iorden, når hun nu har valgt at lægge det frem.
Jamen jeg er enig med dig SoerenK, jeg kunne sagtens have inkluderet Mao, Stalin, Lenin, Pol Pot og mange flere i min beskrivelse af fascistisk opførsel i kommunistisk, stalinistisk regi - For jeg er absolut ikke blind for venstrefløjens vold eller andre voldsregimer. Men nu har vi så fået det sat på plads ved din hjælp. Og det takker jeg for.
Jeg skrev indlægget i irritation, og uden den helt lange reflektion og jeg har i virkeligheden ikke tid til at sidde her og skrive idag, så du må have mig undskyldt.
Hvad er det for et link til hjemmesiden du efterlyser?
Det viser sig at Anders Breivik havde Nazi sympatier:
http://www.bt.dk/udland/terrorsigtet-var-aktiv-paa-naziforum
Zenia er om nogen sindsyg når hun søger at bortforklare tingene. Det er meget vigtigt at forstå den sammenhæng disse feje handlinger er opstået i og som følge af. Denne fejen ind under bordet som "fodboldsyge" som Zenia er ude efter er igen et udslag af Radikal syge. En forudsætning for at gå i krig med et problem er at have en debat om emnet. Det ønsker Zenia at presse i tavshed ved at henføre det hele som blot værende en sindsyg, der blev sur en dag og skar lidt mere end sit øre af.
Men det er det ikke! Det er folk som politisk tager extreme midler i brug. Zenia burde overveje sin strudsepolitik med at stikke hovedet i busken.
Enig Henrik L. Og Politiken burde gennemgå deres klummeskrivere og undersøge om de har lyst til til at give så useriøse og historieløse personer, som Zenia Stampe en fast klumme på Politiken, men Lidegaard familien har aldrig skjult deres kærlighed til og tilknytning til det Radikale Venstre i toppen af det Radikale Venstre, men Lidegaard kan komme til at ødelægge avisen, med de ultra Radikale tossse holdninger der luftes alt for ofte der. Det har under alle omstændigheder ikke fremmet min lyst til at holde Politiken dagligt.
Jeg læser Zenia i denne blog skriver at der ikke er kollektiv skyld for alle til højre for midten eller for alle der i en eller anden form er muslimer, iforhold til terror.
Og det er da fornuftigt nok...
Det er en selvfølgelighed, som det ikke er nødvendigt at gøre opmærksom på, som jeg ser det peter jensen. Der er ingen i dette land, der kan finde på at forestille sig at alle muslimer er potentielle terrorister eller at det at stemme til højre for midten giver et potentiale for at være massemorder med Nazi sympatier og vanvittige logetilbøjeligheder.
Det er selve idéen om at man ikke skal inkludere Breivik i en liga han med rette tilhører, der virker så åndsvag på mig.
Hmm, der er mange som netop giver højrefløjen kollektiv skyld i disse dage.
Jeg havde faktisk ventet Zenia ville gøre ligeså.
Tja, nu du siger det, så er der faktisk mange - netop herinde - der også giver venstrefløjen kollektiv skyld. Man skal ikke klikke sig gennem ret mange tråde før man finder lange monologer om hvor afstumpede og forskruede og ikke mindst kommunistiske hele venstrefløjen er.
Hvis du spørger mig, er problemet netop at folk fra de forskellige fløje er så ubarmhjertige over for hinanden. Der er ligesom ikke nogen given ved dørene, eller nogen forståelse for at der måske - bare måske - også er gode intentioner bag ved det de andre siger og gøre.
Hvis vi kunne komme så langt som at acceptere at "de andre" måske *ikke* er fuldstændig skudt i hovedet... ja det ville jeg sgu danse en lille dans over.
læste du også:
Men vi bør ikke acceptere massemordet som en politisk handling. Det er ikke politisk ekstremisme, nationalisme eller fascisme. Det er en gal mands værk, og hvis vi accepterer at italesætte det som en politisk aktion, accepterer vi, at det kan skrive sig ind i en politisk tradition.
Med andre ord: Zenia vil vifte hele lortet til side som værende udelukkende en gal mands værk.
Men det er det ikke! Zenia har knald i låget!
Det (ABB's lort) er en politisk aktion som jeg skarpt tager afstand fra! Ligesom jeg i lidt mindre dramatiske vendinger tager afstand fra Zenia's vatpikke holdninger!
Ja jeg læste det hele Henrik, det var derfor jeg blev så irriteret at jeg skrev dette oplæg til debat. Og jeg er helt enig med dig i det du skriver.
ABB havde politiske holdninger som jeg har læst mig til.
Men sammenhængen mellem de holdninger og de midler han vælger er ren galskab.
Imo er det korrekt at omtale ABB's handlinger som en gal mands værk.
Betegnelsen "politisk aktion" giver en legitimitet ABB's handlinger ikke indeholder eller fortjener.
Ja, og Hitler, Mussolini, Stalin, Pol Pot og andre terrororganisatinoner var og er også styret af gale fanatikere, så hvad er forskellen Peter Jensen?
Ja hvad er forskellen Peter Jensen? Tegn og fortæl os det lige!
Er forskellen den at Zenia skal lige være mellemfilter og forklare os andre hvad der er hoved og hale i sagen? Nå men den hopper jeg ikke med på.
Arh, det er for meget at åbne debat om.
Lad os nu lige tage debatten om ABB's handlinger var "en gal mands værk" eller "politisk aktion".
Betegnelsen "politisk aktion" indebærer at man faktisk indgår i en politisk sammenhæng, et politisk spil.
Det gør ABB's handlinger på ingen måde.
ABB vil sikkert selv kalde sine handlinger "politiske aktioner".
Jeg vil kalde det en gal mands terror.
Hvilken politik mener I det er ABB ønsker at promovere med sine handlinger ?
Godt - så vil jeg uden at rødme kalde dig galt afmarcheret. Du stiller her igen din egen præmis op for hvad der er politisk korrekt osv. Men det er og forbliver noget ævl.
Du ender i din forkerte konklusion med at feje hele lortet ind undet bordet i et håb om at det aldrig sker igen osv.
Så du mener ikke at Hitler, Stalin, RAF, osv. indgik i noget politisk spil?
Jeg må medgive dig så meget, at det ikke helt er soleklart endnu hvad der har fået ABB så langt ud i hampen. Som jeg andetsted skrev spiller visse psykologiske og sociologiske faktorer også meget ind - i lighed med fx. Hitler.
Peter Jensen. ABB skyder unge mennesker der er politisk optaget og til politisk møde, hvordan kan du bortforklare det som værende en ikke politisk aktion? ABB forklarer jo netop at han er utilfreds med de politiske forhold i Norge. Og den rolle venstrefløjen har haft i forhold til muslimerne i Norge.
ABB ønsker at fremme et Norsk samfund uden Muslimer, uden Islam og uden for EU, som man kan se af hans video. Derfor angriber han en politisk fløj, som han mener har fremmet forholdene for Muslimer og Islam i Norge. Det er en straffeekspedition mod en politisk organisation som han hader.
At hans angreb naturligvis ikke får det resultat, det er så en anden sag.
Tyskerne skød og dræbte også opposition mod Nazismen i Europa, uden det fik det ønskede resultat.
Imo bliver intet bortforklaret om den ene eller den anden betegnelse påhæftes.
Her er lidt ang definition af de forskellige betegnelser:
Jeg føler stort set at Zenia Stampe har afsporet hele debatten om ABB. Politiske aktioner kan ske på alle mulige måder og hvis han ABB har en vision om et andet samfund end det han lever i og han mener han gør opmærksom på det, med den aktion han har foretaget sig, så skal der nok være et par tosser der er enig med ham i det han ønsker sig og det han har gjort.
Heldigvis er 99½% af folk omkring ham ikke enige med ham i verken hans politiske visioner eller hans fremgangsmåde - Og det er sådan set hvad der er at sige om den ting.
Udover at det han forårsagede, har skabt sorgens dag for alt for mange mennesker - Og at vi bør være langt mere vågne, når ekstreme politiske holdninger og spirer i vores samfund, og folk isolerer sig fra alt og alle, uden vi undersøger hvorfor - Fordi konsekvenserne er så forfærdelige for dem der rammes - Når politiske ekstremister går amok med terror handlinger. Vi har set det i USA, gang på gang, og nu har vi så også set en afsporet Nordmand, angribe sine egne, uden man kan forstå hvordan han kom så langt ud på det politiske overdrev, at han kunne finde på at planlægge og udføre sit voldsorgie.
Måske skyldes Zenia Stampes "manglende historiebevidsthed", at hun udmærket godt ved, at det radikale venstre var meget tyskorienteret og stærkt imponeret af Hitlers Tyskland i årene 1935-1942.
Det var det parti, som i regering med socialdemokratiet tvang Stauning til helt at afskrive et passende forsvar, ligesom det var dette partis avis, Politiken, som viste sympati for Nazityskland. - Alt sammen noget både S og R efter 1945 har gjort alt for at udviske. I virkeligheden må vi takke modstandsbevægelsen for, at tyskerne til sidst tabte tålmodigheden og forlod den med S og R aftalte
fredelige besættelse. Ellers havde de allierede efter 1945 overladt os til samme skæbne, som
overgik de østeuropæiske lande.
Og historikeren Bo Lidegaard, var med sin historie forfalskning med til at glorificere Scavenius og Politikens rolle under Anden Verdenskrig, hvilket Politiken så kørte en flere dages kronikeren over i Tøgers tid. At DR førte Lidegaards tanker om historieforfalskning videre i et portræt af Scavenius, gjorde de gamle frihedskæmpere rasende, men de fik dårligt lov til at komme til orde i denne sag. Som med EU, ønskede man kun sin egen fortolkning.
Bo og Martin Lidegaard har været fremstående medlemmer af DRV, og nu er Bo Lidegaard så chefredaktør på Politiken og i færd med at omdanne Politiken til en sand valgavis for DRV. At Margrethe Vestager også omtaler landsforrædderen Scavenius som en stor mand, og en stor politisk begavelse, det gør bare at man bliver endnu mere træt af DRV.
Ledere af DRV og Socialdemokratiet, lod sig også forblænde af DDR-Regimet, og i 80erne benyttede en hel række kendte danske radikale politikere godt af gratis ferieophold, med deres familier, på DBDs feriehotel Haus Muldenberg, for partifunktionærer og særligt udvalgte parti-medlemmer. Hotellet lå syd for Zwickau ved grænsen til Tjekkiet.
Det var noget der skete i al ubemærkethed. Kun en inderkreds i Det Radikale Venstre kendte til fulde omfanget af ferie-trafikken på Muldenberg og det kammerateri, der uviklede sig mellem de gladde givere i det østtyske Bondepati og de taknemmelige radikale danskere.
Spørgsmålet er stadig og til alle tider, hvorfor den danske presse af al magt har fortrængt, at de radikale politikere lod sig invitere på gratis-ferier i et totalitært land, hvor alle slags krænkelser af menneskerettighederne forkom dagligt, og at Mujldenberg-opholdene blot var en betanddel af det tætte samarbejde, som DRV havde etableret med Bondepartiet i Østtyskland.
Støttet af den radikale ledelse, bl.a. Niels Helveg Petersen og Marianne Jelved, behandlede de to partier hinanden som broderpartier. Man sendte delegationer til hinandens kongresser, afstemte hinandens udenrigspolitiske holdninger, og der blev knyttet tætte venskaber mellem partiernes repræsentanter. Og de taler om stuerene partier og partiledere?
Selv efter murens fald i 1989 fortsatte det politiske samarbejde mellem DRV og DBD. Således var DBD-formanden Günter Maleuda og hans kontorchef Ernst-Otto Christballe på besøg hos DRV så sent som i juni 1990, som om intet var forandret.
De blev modtaget med åbne arme af gruppeformand Marianne Jelved, energiminister Jens Bilgrav-Nielsen, landsformand Thorkild Møller, fhv. MFer Dagmar Mørk Jensen og andre radikale spidser.
Dem der kan huske, kan også huske at de Radikale i 1983-88 sammen med socialdemokraterne og SF skabte Folketingets "alternative sikkerhedspolitiske flertal" og lavede fodnotepolitik over for Nato, der senere udmøntede sig i en antiamerikansk folkerørelse og fredsbevægelse der blomstrede med kontakter hen over jerntæppet, fordi man troede, at hvis man ikke accepterede de kommunistiske diktaturer, ville der udbryde atomkrig. Hellere rød end død.
I denne højspændte situation i dansk politik spillede det østtyske Ministerium for Statssikkerhed MfS med som en usynlig makker. hele den del af Bondepartiets top, der stod for samarbejde med de radikale, var nemig pånogen få undtagelser nær, trænede MfS-agenter, der enten havde været eller stadig var i Stasi's sold. Dertil kom at Bondepartiet også var fuldstændigt styret af kommunistpartiet. Det var således et instrument for begge DDR-systemets magtcentre, MfS og SED.
Der kan slet ikke være nogen tvivl om, at de østtyske magthavere brugte Bondepartiet og dets samarbejde med DRV til at stå en breche NATO, noget der blev gjort muligt af de danske socialdemokrater de var blevet betænkelige over den nye atomvåben politik og ikke lægere ville stå ved det tilsagn, de havde givet til NATO-dobbeltbeslutningen. Historien fortsætter med DRV og Østtyskland med en strøm af radikale invitationer i efteråret 87, foråret 88 der betød at DBDs bagmænd, SED og MfS kunne trykke med på vægtskålen, når de radikale lavede deres ballancegang i dansk politik. Man førte sig frem med en Verdensfredskongres, men af udtalelser fra Rudolf Bannermanns refarat, fremgår det at DRV føler sig mere forbundet med og tryg ved det østtyske Bondeparti end med de danske medier og Danmarks to vigtigste NATO-allierede USA og Storbritanien. Jens Clausager udtalte at han som leder af delegationen fra DRV, var glad for at kunne være blandt venner på Tysklands Demokratiske Bondepartis 12. kongres. Og han udtalte her: " Vi føler os næsten som medlemmer af jeres parti". Meget mere her:
Stasi og Danmark - De østtyske arkiver afslører agenter og medløbere. Mette Herborg og Per Michaelsen.
Flere artikler fra Politik
Løgnens imperium misregerer landet
Udgivet for 6 timer og 13 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 06:33 til Boblere af Limfjord
Kilde: ekstrabladet.dk
Skal staten favorisere skilsmisse?
Udgivet for 4 timer og 8 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:31 til Boblere af Kjeld Flarup
Kilde: politiken.dk
Liberal Alliance er blevet socialistisk
Udgivet for 4 timer og 17 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 08:45 til Boblere af HansJoachim
Mubarak tror på ny revolution i Ægypten, hvis præsidenten bliver islamist !
Udgivet for 3 timer og 25 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 09:49 til Boblere af Medhat Khattab
Progressiv socialpolitik = lavere skat | Damefrokosten
Udgivet for 38 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 11:15 til Boblere af Camilla-Dorthea
Kilde: damefrokosten.com
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien
Udgivet for 18 timer og 22 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 19:23 til Boblere af Klaus K
Kilde: metroxpress.dk
Når en jurist forsvarer friheden — Kulturkamp
Udgivet for 34 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 13:08 til Boblere af Anders Vind Ebbesen
Danmark skal forhandle om mindre åbenhed i EU
Udgivet for 35 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 12:55 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: b.dk
Danske ministre stiger 31% i løn
Udgivet for 17 timer og 2 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:05 til Boblere af Claus Tjørndal
Kilde: dr.dk
JP opgiver at leje sig ind i højhusprojekt på havnen i Århus. Tvunget væk?
Udgivet for 13 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 00:07 til Boblere af leif
Kilde: jp.dk
Nu begynder den arabiske vinter
Udgivet for 13 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 21:19 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: blogs.jp.dk
Lufthavnsansatte til kamp mod fagforeninger
Udgivet for 19 timer og 5 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 18:39 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Minister vil lægge skat på vennetjenester
Udgivet for 1 dag, 3 timer og 18 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 10:23 til Boblere af hoffmann
Kilde: dr.dk
Skandale: Venstre vil indfører en millionærskat
Udgivet for 16 timer og 47 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:57 til Boblere af Carl Andersen
Kilde: b.dk
Kendt journalist og Stasi-jæger mistænkes for at være storspionen, alle leder efter - Politiken.dk
Udgivet for 7 timer og 43 minutter siden i Politik
Tilføjet 26/05 01:07 til Boblere af Jeppe Juhl
Kilde: politiken.dk
Peter Kurrild-Klitgaard: Danske mediers største USA-hemmelighed
Udgivet for 13 timer og 26 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 23:27 til Boblere af Ola Hansen
Når moderinstinktet regerer
Udgivet for 1 dag, 4 timer og 10 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 09:35 til Boblere af Lennart Kiil
Kilde: manfo.dk
Skats lange pokerarm klar til at hive internetudbydere i fogedretten
Udgivet for 21 timer og 57 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: version2.dk
Kommentatorer: Hele skattereformen kan ryge i skraldespanden
Udgivet for 21 timer og 48 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 15:57 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
EU-strid kan udløse folkeafstemning
Udgivet for 5 timer og 31 minutter siden i Politik
Tilføjet 25/05 20:17 til Boblere af Henrik Johansen
Kilde: jp.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 256 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 148 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 115 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 111 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 924 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 592 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 395 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 362 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 340 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |

Bookmarklet

