Badminton-spillere smidt ud efter skandale - OL 2012
Udgivet for 297 dage siden i Sport
Tilføjet 01/08 14:15 til Boblere af _slettet_bruger_5280
Kilde: sporten.dk
Konsekvens - fedt ! Det vil jeg gerne se oftere
Det er ikke kønt at se, men der er overhovedet ikke ualmindeligt med en puljeturnering. De optimerer jo deres chancer for at komme videre i knald-eller-fald kampene bagefter. Der er også røvkedelige CL kampe hvor man stiller med svækkede hold, fordi man allerede er kvalificeret.
Faktum er, at folk påvirkes af incitamenter. Turneringsarrangører såvel som politikere burde lige tænke på det.
Det var iøvrigt forudset at det ville ske:
"The idea was to have group stages to show more badminton on the TV, to give the non-dominant countries in badminton more of a chance to play in the Olympic environment.“It has just really backfired. As soon as I heard it was group stages, I think it was six or seven months ago, I said instantly that means you can fix the way you go through in your draw."
I knew this was going to happen. It was put to the BWF many times. They ignored the warning signs, thinking it would be fine.”
http://www.telegraph.co.uk/sport/olympics/badminton/9443672/Badminton-match-fixing-scandal-is-embarrassing-and-truly-disgraceful-says-former-Team-GB-Olympian-Gail-Emms.html
Det topseedede kinesiske par er så suveræne, at de ikke havde behøvet at gøre det. Men de har ingen fri vilje. De gør 100%, hvad deres trænere beder dem om at gøre. Træneren har åbenbart vurderet, at det bedste var, at der skulle være mulighed for en rent kinesisk finale, så de kunne få både gulv og sølv.
Det er helt standard i badminton, at kineserne ustraffet matchfixer og trækker sig fra kampe. Især i året op til OL gør de, hvad de kan for at pakke verdensranglisterne med kinesere, så de kan få det maksimale antal spillere med.
Trænerne havde nok bare ikke tænkt over, at der er mere opmærksomhed og fordømmelse under OL, så nu hvor skandalen ruller, går det officielle Kina i damage control mode. Og som de eneste vælger kineserne ikke at appellere udelukkelsen. LOL.
I øvrigt er det godt nok vattet af BWF, at de først tør gøre noget ved det, når man også kan straffe andre lande. Hvis kineserne ikke havde startet svanseriet, havde de andre nok heller ikke fortsat det (og ja, jeg ved godt, at Sydkorea også har gjort det før).
Det er jo ikke matchfixing i almindelig forstand. Matchfixing er forbundet med væddemål, altså et udefrakommende incitament.
Folk har de interesser, som de nu engang har, i dette tilfælde at maksimere medaljehøsten for deres land. Hvis man vil undgå at folk ikke gider at vinde, så må man komme med et andet system, fx en form for lodtrækning eller samtidige kampe, eller hvad man ellers kan finde på.
Men at fordømme folk for at følge deres interesse er hyklerisk. Hvis de ikke følger deres interesse, så tjener de andres (mindre landes) interesser.
Jeg tror roligt, du kan regne med, at der er bookmakere, der har tabt store summer på kinesernes numre i løbet af det seneste års tid. Men mon ikke de efterhånden har lært ikke at udbyde spil på de kampe, hvor de kan blive brændt.
Vi er ikke uenige i, at puljespil kan skabe incitament til at tabe. Det er, som du selv siger, ikke noget nyt. Det skete bl.a. i VM '86, hvor Vesttyskland vist ikke spillede sig helt ud mod Danmark :)
Men jeg er helt uenig med dig i, at det udelukkende er arrangørernes skyld. Det er også deres skyld, for de var advaret, om hvad der ville ske. Men hovedskylden ligger efter min mening hos Kina. De er berygtede for deres magtfuldkommenhed inden for badminton, og nu bider det dem så i røven. Det, de gjorde i går, svarer til, at to fodboldhold under en stor slutrunde begynder at lave det ene selvmål efter det andet. Det ser vi trods alt sjældent i fodbold - om end det vist engang skete i en landskamp mellem to caribiske småstater (ligeledes pga. incitamentsproblemer).
Men når kineserne er så suveræne kan man da godt se hvorfor de synes at de ikke burde spille imod hinanden in kvartfinalen? Man kunne evt lave noget som Champions League, hvor hold fra samme land ikke bliver sat sammen efter gruppespillet. I det hele taget har CL tænkt en hel del på incitamenter.
Nu det ene par er blevet disket har Kina faktisk ikke tabt meget ift situationen før. Man kunne endda fristes til at sige at det er totalt vilkårligt hvilke af de to par er blevet smidt ud, da det hele kom an på hvem der spillede først. Dog kender jeg ikke detaljerne særligt godt.
Der er også spørgsmålet om hvad man kan forvente af folk. De kommer tydeligvis for at vinde turneringen med så mange medaljer som muligt. Kan man så også bede dem om at gøre noget, som de ikke mener gavner dem?
De burde måske have snakket med nogen, før de gik og gjorde som de gjorde, det vil jeg gerne medgive.
Kina har tabt en stensikker guldmedalje. Det suverænt bedste par er røget ud. Deres andet par tabte jo til danskerne, så de er ikke usårlige. Mig bekendt var det den kamp, der satte kædereaktionen i gang. Danskerne slog de andenseedede kinesere, og så startede balladen :)
Jeg vil ikke kravle op på moralens høje hest og "fordømme", hvad kineserne har gjort. Jeg kommenterer bare situationen, som jeg ser den.
Normalt kan kinesernes matchfixing i form af fame-walk-overs eller optimering af verdensranglisten i OL-år ikke straffes, for det er jo nemt at få det til at ligne en rigtig kamp, når begge parter er indforståede med, hvad resultatet skal blive (kineser mod kineser). Og så kan man ikke bevise noget.
Men i denne situation ville begge par tabe, og så kom farcen. Og det reagerer BWF så på. Du har ret i, at den situation kunne have været undgået med et andet turneringsformat. Men det ændrer bare ikke ved, at kineserne har været vant til at snyde og tabe med vilje i lang tid, og at det er et kæmpe problem for sporten.
Jeg hørte lige et interview med Thomas Laybourn, og hans kommentar var helt i tråd med, hvad jeg har skrevet herinde.
Og for at svare på dit spørgsmål: der er en regel om, at man skal gøre sit bedste, så ja, det kan man godt forvente.
Men det er da lidt synd for det topseedede par, at de nu bliver korsfæstet, for de følger bare ordrer.
Btw, hvis du endelig vil snakke om hykleri, så tjek Lin Dans kommentar til sagen :)
Spørgsmålet er hvad man gøre når man har usammenhængende incitamenter. Det er der ikke noget svar på.
Det er jo billigt nok at sige at folk altid skal prøve at vinde, men det svarer jo ikke på hvad de skal gøre når de også vil vinde turneringen.
Har ikke hørt hans navn nævnt. Hvad siger han?
"If you want to be the best, you have to beat the best".
Det er systemet i turneringen det er galt med.
Det er umuligt at tvinge sportsfolk til at yde en seriøs indsats, når det ikke tjener noget formål, og i dette tilfælde direkte forringer deres chancer videre i turneringen.
Næste gang er de nok bedre til at maskere det...
Jeg har svært ved at se noget problem med den måde, som de kinesiske, indonesiske og sydkoreanske badmintonpar har handlet på. Det er i turneringsstrukturen, at fejlen ligger. Det er klart, at når man har sat sig i den fordelagtige situation, at man ikke er pisket til at vinde en kamp, kan man sagtens spare på kræfterne, så man er klar til de kampe, hvor der reelt står noget på spil. Det er ulempen - så at sige - ved at spille puljekampe, og badmintonparrene har ikke gjort noget forkert.
En del af gamet , syns ikke de skulle have været diskvalificeret. Accepter det eller andenturneringsform. De spiller altså for at vinde turneringen , ikke for at underholde seerne.
Hvis ikke arrangørerne kunne forudse hvad der skete, er de ikke deres opgave voksen.
Og hvis man deltager i en turnering prioriterer man sq da sine kræfter og maximerer efter det samlede resultat.
Strengt taget kunne de bare have foretaget lodtrækning til næste runde efter at gruppespillet var afsluttet, og iøvrigt spillet alle kampe i sidste runde samtidigt.
Forbundet er en flok hyklere efter min mening.
Flere artikler fra Sport
Dette kan være verdensrekord i torsk - VG Nett om Fiskehistorier
Udgivet for 25 dage siden i Sport
Tilføjet 30/04 12:26 til Boblere af Jimmi K
Kilde: vg.no
Medierne er hykleriske i deres dækning af doping i cykelsporten
Udgivet for 67 dage siden i Sport
Tilføjet 19/03 09:27 til Boblere af HansJoachim
Nej, nej, nej: Det må ikke ske: Rolf ER ren! Han SKAL være ren! Ellers står verden ikke længere
Udgivet for 67 dage siden i Sport
Tilføjet 18/03 18:57 til Boblere af Torben Mark Pedersen
Kilde: sporten.tv2.dk
Måske skulle man blive landstræner?
Udgivet for 107 dage siden i Sport
Tilføjet 07/02 12:58 til Boblere af Harelly Børthordal
Kilde: harelly.dk
Doping – Snyd eller udstyr?
Udgivet for 111 dage siden i Sport
Hvis doping er snyd hvad så med specialcykler, hjælperyttere o.a. ?
Udgivet for 113 dage siden i Sport
Tilføjet 01/02 11:04 til Boblere af Christian Melgaard
Michael Rasmussen var dopet 1998-2010 - og tak for det!
Udgivet for 114 dage siden i Sport
Tilføjet 31/01 14:59 til Boblere af Christian Melgaard
Kilde: jyllands-posten.dk
Sport: Nu er Joachim B. Olsen OL-sølvvinder
Udgivet for 170 dage siden i Sport
Tilføjet 05/12 22:42 til Boblere af Claus Andersen
Kilde: sporten.dk
SF-profil boykotter AGF
Udgivet for 180 dage siden i Sport
Tilføjet 26/11 15:59 til Boblere af Fyrstwalter
Kilde: jyllands-posten.dk
Skat sidestiller doping med narkotika
Udgivet for 183 dage siden i Sport
Tilføjet 22/11 21:46 til Boblere af pal
Kilde: politiken.dk
Kongefald: UCI piller stjernerne af Armstrong - tror de!
Udgivet for 214 dage siden i Sport
Tilføjet 22/10 22:59 til Boblere af Christian Melgaard
Kilde: politiken.dk
Følg Felix Himmelfartsdag live
Udgivet for 221 dage siden i Sport
Tilføjet 14/10 13:27 til Boblere af Jimmi K
Kilde: redbullstratos.com
Er Paralympics ikke spild af tid?
Udgivet for 259 dage siden i Sport
Tilføjet 08/09 03:13 til Boblere af slettet bruger 1099
Paraolympisk Lege: Sårede soldater bliver de nye medaljetagere
Udgivet for 260 dage siden i Sport
Tilføjet 07/09 09:52 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politiken.dk
Doping-chok: Armstrong opgiver kamp mod doping-anklager
Udgivet for 274 dage siden i Sport
Tilføjet 24/08 09:21 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: kristeligt-dagblad.dk
Dumt: Anholdt for ikke at smile under OL
Udgivet for 288 dage siden i Sport
Tilføjet 09/08 20:27 til Boblere af Jimmi K
Kilde: ekstrabladet.dk
Kinesisk OL-succes er udtryk for planlægning og dedikeret satsning
Udgivet for 289 dage siden i Sport
Tilføjet 09/08 12:52 til Boblere af Christian Melgaard
Kilde: nyhederne.tv2.dk
TOMME PLADSER VED OL
Udgivet for 292 dage siden i Sport
Tilføjet 06/08 12:03 til Boblere af Elisabeth Hartlev
OL- hvorfor så mange tomme pladser
Udgivet for 295 dage siden i Sport
Tilføjet 03/08 13:36 til Boblere af _slettet_bruger_7373
Kilde: bastiat.mises.org
Oprøret i Sverige: Det handler om MAGT! 25/05 12:52 - 490 klik
Den svenske løgn - Dagens avisleder - JP 25/05 07:43 - 239 klik
Zubair Butt ;Vi må prøve at forstå de skændige drabsmænd 25/05 14:33 - 170 klik
Den svenske løgn - Dagens avisleder - JP 25/05 07:43 - 1664 klik
Asmaa lærer politiet ny metode at fange forbrydere på... 24/05 17:14 - 784 klik
Oprøret i Sverige: Det handler om MAGT! 25/05 12:52 - 781 klik
|
|
Selvejerskab, John Locke og fængslingen af Lars Kragh Andersen Tilføjet 17/05 12:20 af Torben Mark Pedersen |
|
|
EU som minimalstat Tilføjet 29/04 11:11 af Laura Lindahl |
|
|
Tossede faggrænser koster rigtig mange penge Tilføjet 28/04 23:14 af Ove Høeg Christensen |
|
|
”This is what we believe!” Tilføjet 24/04 15:29 af Torben Mark Pedersen |
|
|
EU-Kommissionens økonomiske uansvarlighed vil koste Danmark 3,3 mia. kr. Tilføjet 23/04 08:14 af Laura Lindahl |
| Flere klummer | |
Bookmarklet

