Amerikansk stat legaliserer guld og sølv som betalingsmiddel
Udgivet for 357 dage siden i Udland
Tilføjet 04/06 11:46 til Boblere af Simon Espersen
Af Simon Espersen, 180Grader.dk
Staten Utah, der ligger i det vestlige USA har gjort guld- og sølvmønter til lovlige betalingsmidler. Ny lovgivning i staten sikrer samtidig, at handel med guld- og sølvmønter fritages fra den generelle skat på handel med valuta'er, aktier, obligationer mv. - den såkaldte "capital gains tax" - og fra andre skatter.
Lovgivningen, der legaliserer guld- og sølv som betalingsmidler blev ifølge Associated Press gennemført som en protest imod den føderale pengepolitik. Initiativtageren til legaliseringen af guld- og sølvmønter som betalingsmidler, republikaneren Brad Galvez, afviser dog, at der er tale om et skridt imod en decideret tilbagevenden til guldstandarden. Borgerne skal blot have et alternativ til den statsregulerede dollar, lyder det.
Symbolpolitik eller beskyttelse?
Som den første praktiske konsekvens af lovgivningen vil borgere i Utah fra og med den 1. juni kunne bruge guld og sølv som betalingsmiddel via et betalingskort, hvorfra man kan trække på sin guld og sølvbeholdning. Som udgangspunkt forventes det derimod ikke at virksomheder vil acceptere betaling med guld- og sølvmønter direkte.
Da virksomheder i dag skal acceptere dollaren som betalingsmiddel er det også tvivlsomt hvor stor interessen for betalingskortet bliver, udover at det måske bliver mere interessant for almindelige borgere at spare op i guld. I et interview med NBC den 4. marts sagde Brad Galvez således også, at legaliseringen var et modtræk fra Utahs side til at beskytte sig mod den svækkede dollar. Her fortalte republikaneren hvordan flere amerikanske stater er på vej med lignende lovforslag. Til NBC forklarede han også, hvordan tiltaget i vid udstrækning er udtryk for et ”græsrodsoprør”. Almindelige borgere bliver ifølge Galvez mere og mere bekymrede over dollarens fremtid.
Legalisering af handlen med guld og sølv en del af valgkampen
Blandt andre kongresmedlem og præsidentkandidat Ron Paul ønsker en føderal legalisering af handlen med guld og sølv. Som sin partifælle i Utah er målet med legalisering at introducere konkurrence mellem valutaer, og på den måde udfordre og ansvarliggøre den føderale pengepolitik og dermed dollarens status.
Det som man har gennemført i Utah i år, er noget som Ron Paul var fortaler for sidste år på det føderale plan. Her forsvarede Paul forslaget med, at man i tilfælde at "kaotiske tilstande" med dollaren - antageligvis i forbindelse med hyperinflation - med en legalisering af guld og sølvmønter som betaling ville have mulighed for en mere smertefri tilbagevenden til normale tilstande.
På hjemmesiden www.legalizegoldandsilver.com gør Ron Paul opmærksom på, hvordan guld , sølv og andre metaller historisk set har bevaret deres værdi, mens dette ikke har været tilfældet for "fiat money", det vil sige penge der ikke er bakket op af andet end statens legalisering herunder kravet om at man skal acceptere dollaren som betalingsmiddel. Her kan man også høre Paul forklare, hvorfor han mener, at det nuværende banksystem "the federal reserve" skal reformeres og udfordres af konkurrence.
Sidste år blev Paul udpeget af sine kolleger til at overvåge centralbanksystemet i en af den amerikanske kongress' underkomiteer Ron Paul har tidligere kaldt den amerikanske stat for "verdenshistoriens største falskmønter" , og han er netop fortaler for at man bør have ret til at afvise betaling med dollar
På præsidentkandidatens hjemmeside www.ronpaul.com er kampen imod "fiat money" derfor også central. Og at bruge kampen for at legalisere handel med guld er tydeligvis én måde, hvorpå man kan beskrive den frygt som den statslige gældsætning skaber blandt den amerikanske befolkning. Man minder på denne måde befolkningen om, at staten gældsætter sig ved at svække borgernes købekraft, og at republikanerne tilbyder vælgerne en måde, hvorpå de kan bevare pengenes værdi.
Gode penge fortrænger dårlige?
Modstandere af legaliserings-initiativerne hævder, at disse vil skabe yderligere inflation - formentlig ved at legalisering af guld- og sølv som betalingsmiddel vil udstille dollarens svaghed yderligere. De siger også, at det vil gøre det vanskeligere for den føderale stat at regulere den amerikanske økonomi ved hjælp af pengepolitikken, hvilket de fleste tilhængere efter alt at dømme ikke er uenige i.
Analytikere bekræfter under alle omstændigheder at guld bliver mere og mere interessant i takt med at monetær uro (også i Europa), permanent lave renter samt frygten for inflation bider sig fast. Prisen på guld er mere end femdoblet det seneste årti.
Denne artikel er kommet i stand takket være penge fra 180Graders superbrugere, der har tegnet et abonnement til 39 kr. om måneden. Du kan blive superbruger ved at klikke her.
Læs mere:
Utah Silver and Gold Staged to Kill the Bank – Utah Vs Fed
Utah Sound Money Legal Tender Act (TEXT – Enrolled)
"This bill recognizes gold and silver coins that are issued by the federal government as legal tender in the state and exempts the exchange of the coins from certain types of state tax liability."
Utah Approves Gold, Silver as Legal Tender
"For the first time since 1971, gold and silver are once again considered legal tender in at least one part of the United States."
Utah House Passes Bill Recognizing Gold, Silver as Legal Tender
”Backers of Utah's bill say they want to send a message to the rest of the country. "People sense that in the era of quantitative easing and zero interest rates, something has gone haywire with our monetary policy," said Jeffrey Bell, policy director for the Washington-based American Principles in Action, which helped shape the bill. "If one state recognizes gold as a valid currency, I think it would embolden people not just in other states but in Washington," he said.”
David Morgan on the Utah legal tender law (Fox)
Gold, Silver Now Legal Tender in Utah
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_System
http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_tender
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax
De siger også, at det vil gøre det vanskeligere for den føderale stat at regulere den amerikanske økonomi ved hjælp af pengepolitikken [...]
Godt! Politikere går efter at blive genvalgt. De skal under ingen omstændigheder have kontrol over renten. Det er fuldstændig ansvarsløst. De gør meget risikofyldte lån profitable for banksystemet med den lave rente for at sikre økonomisk vækst, så de kan blive genvalgt. Konsekvensen er økonomiske kriser. Lad renten dannes naturligt!
Dejligt at der er nogle der snakker om Ron Paul. I MSM nævner de ham aldrig, og når de gør nævner de ham knapt nok.
Så, så Mads M. Prøver du at lægge Freedom ord i munden? Eller er det bare det gamle ordsprog om, at hvad hjertet er fuldt af løber tastaturet over med?
Under alle omstændigheder er det noget uskønt
Og så alligevel ikke. Han bibeholder rigtig mange kræfter i et dødt system. Han kan ikke få sig til at sige han har brugt 20 år på at end the fed. Han bliver ved at sige løsningen er lige om hjørnet. Men det kan ikke lade sig gøre. Politik er netop dette NWO's værktøj som det har været de sidste 150 år. Enhver som styrker tilliden til den politiske process arbejder derfor på sin egen måde for NWO. Det som ændres efter ét valg, kan nemlig ændres igen efter det næste. Så længe staten eksisterer som gode idéer i folks hoveder vil der aldrig være fred og vedvarende økonomisk vækst i verden :)
Kunne det samme lade sig gøre for en by, kommune eller region i Danmark?
Som udgangspunkt vil jeg ikke forvente det, da fritagelsen fra "capital gains tax" (som jeg ikke ved hvad hedder på dansk?) ikke kan ske på kommunalt niveau - da det ikke er kommunen som udskriver skatten.
Jeg kommer til at tænke på erfaringer med lokale bytteringe, se eksempelvis http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=3213.
Følgende citat, med dets misforståelse af økonomi, fik mig til at krumme tæer:
[kontekst: "de svage" får gavn af lokal valuta; der betales ikke skat af transaktionerne] Vi er blevet hjernevaskede af markedsmekanismerne til at tro, at de eneste evner, der er noget værd, er de, der kan måles i penge. Men det er jo en misforståelse. Markedsmekanismerne er gode på mange måder, men har altså begrænsninger i forhold til de svageste på bunden af samfundet, understregede Martin Simon.
Hmm, lad os tænke over det: man kan enten afregne ens udbud og efterspørgsel (mest af alt af arbejde) i kroner, med 40-60% marginalskat, eller funnymonny, med 0% marginalskat. Der skal jo nok være markedskræfter der bevirker at dem der kan noget de færreste har brug for ikke tjener så meget på det lokale marked. Ergo må forskellen vel være skattetrykket på de to valutaer.
Så altså: det høje skattetryk går ud over de svage i samfundet. Kan Liberal Alliance bruge det budskab til noget?
LA kunne arbejde for at vi bakkede kronen op med de 67 tons guld som Nationalbanken siger at den har.
Personligt tror jeg bare ikke på vi har det guld. Jeg har aldrig set/fundet beviser for det. Der er kun bankens ord, men det vil aldrig være godt nok for mig, da jeg ikke stoler på dem. Der laves ingen uafhængig audit af det og Nationalbanken afviser at oplyse noget som helst om det.
Gad vide hvordan Rothchilds og Rockefellers vil komme de opsætsige til livs denne gang, skulle dette sprede sig yderligere.
Det er også mit indtryk at vi er godt på vej til at få stoppet NWO.
Støtter selv Ron Paul, selv om det ikke er med ret meget.
"Man minder på denne måde befolkningen om, at staten gældsætter sig ved at svække borgernes købekraft, og at republikanerne tilbyder vælgerne en måde, hvorpå de kan bevare pengenes værdi."
Kan nogen forklare mig hvordan det kan "gældsætte" borgerne?
Hvis borgerne har store lån så er det vel en inflation som gør det modsatte.
ja jeg spørger som jeg har forstand til, men måske nogen kan give mig lidt mere forstand på det her.
Det er ganske enkelt. Staten har ingen penge, det er altid borgerne som sidder på regningen, også når det gælder et lån der skal tilbage betales.
Lånet bliver selvfølgelig billigere hvis der laves flere dollars. Men det er snyderi.
Ka-ching! Bonus til Simon Espersen! Tillykke :-) -er det ikke første gang i 180grader.dk's historie?
Saa laenge der er "Legal tender" love, vil det ikke nytte noget, da daarlige penge altid fortraenger gode.
Hvad er pointen i artiklen, andet end at referere hvad mange andre medier har skrevet?
Jeg savner en diskussion af konsekvenserne. Hvad betyder det, om noget? Er det bare et kuriosum? Vil guld og sølv nogensinde blive en reel konkurrent til fiat penge?
Når der udstedes kreditkort, der trækker på en konto, hvor indskuddet er en vis mængde guld, så fungerer guldet jo hverken som regneenhed eller som betalingsmiddel (det er stadig elektroniske penge, der afregnes i dollar), så guldet er alene et værdiopbevaringsmiddel. Det vil ikke ændre noget.
Er guld et godt værdiopbevaringsmiddel? Nej. Det giver (i hvert fald ifølge guldtilhængerne, der netop hylder guldets evne til at bevare sin købekraft) nul forventet realt afkast, til gengæld er der en meget stor volatilitet, dvs. risiko. Kombinationen af nul forventet afkast og stor risiko er den værst tænkelige. Det gør guld til et meget lidet attraktivt værdiopbevaringsmiddel. Det er derimod stort som spekulationsobjekt.
Og det er netop, fordi det er et spekulationsobjekt, at guldprisen er blevet noget i retning af 5-doblet på lige så mange år, så er der overvejende sandsynligt, at guld vil være meget dårligt til at bevare sin værdi på mellemlangt sigt, uanset om guldprisen vil fortsætte med at sige på kort. Guld er under alle omstændigheder en højrisiko investering.
Og mønter af guld og sølv vil næppe vinde frem. Af gode grunde. Og det er af præcis de samme gode grunde, der var årsagen til, at guld blev udkonkurreret som det foretrukne betalingsmiddel fra en gang i middelalderen og gradvist i højere og højere grad op til 1914. Først af veksler (bills of exchange) og senere af check og andre papirbaserede betalingsmider (taler ikke om fiat penge). Og det skete helt på markedsmæssige vilkår!
Der er simpelthen så store problemer med varestandarder, også dem der er baseret på guld og sølv, at et monetært system baseret på cirkulerende guld- og sølvmønter aldrig igen bliver konkurrencedygtigt.
Hej Torben
Her er nogle politologiske, kulturelle, historiske, pædagogiske og økonomiske grunde til at fortælle historien:
Politologi:
1) Her er endnu et eksempel på at man fra delstaternes side gør op med den føderale stats magt [jf. også historien om fødevarefrihed: http://www.180grader.dk/Udland/amerikanske-byer-afviser-den-statslige-foedevareregulering-og-kontrol]
- Denne gang handler det så om pengepolitikken og centralbanksystemet. Og atter har man tiltag på både det statlige og føderale niveau.
2) Borgerne er angiveligt så bekymrede over dollarens status, at politikere mener, at bekymringen kan bruges i valgkampen og til at føre protestpolitik.
Amerikanske politikere mener således at der er politisk kapital (...) i at legalisere betaling med guld og sølv.
3) Det er i sig selv en historie, at man kan gennemføre lovforslaget - og få så meget omtale (AP, FOX, NBC) - selv om tiltaget isoleret set ikke betyder noget. (Men det er jo netop fordi det kun er de færreste der ser forslaget uden at forstå målet, der handler om at skabe fri konkurrence.
3) Utah er ganske vist eksotisk på mange måder, men det øger væsentligheden, at flere stater er på vej med samme slags tiltag.
- Om tiltaget i sig selv så har praktiske konsekvenser ud over at gøre opmærksom på den svage dollar er så underordnet. De politiske initiativtagere ser det tydeligvis ikke som et isoleret skridt, men som et skridt i retning mod at skabe konkurrence om betalingsmidler.
4) Jf. afsnittet om Ron paul er det interessant hvordan man bruger pengepolitikken til at pege på modstandernes politiske uansvarlighed - også i mere generel forstand.
Kultur:
Jf. også historien om fødevarefrihed, er det interessant for undertegnede at fortælle om hvordan den amerikanske frihedskamp er mere radikal end den danske. Det er måske ikke overraskende, at delstater i USA finder på den slags tiltag. Men at en amerikansk præsidentkandidtat vil give virksomheder lov til at afvise dollaren og taler om "falskmønteri", viser at tonen er noget anderledes end herhjemme.
I DK er der en tendens til at søge imod midten af frygt for at blive stemplet som yderligtgående (jf. Liberalisternes ophør). Det er interessant for mig at vise hvordan noget vi betragter som relativt radikalt, i USA kan føres tilbage til noget der er politisk mainstream - jf. at Ron Paul med sine synspunkter er opstillet som præsidentkandidat, og at debatten om "legal tender" generelt rejses fra republikansk side.
Historie:
Denne historie bliver af kilder - herunder AP - koblet til spørgsmålet om en tilbagevenden til guldstandarden [http://da.wikipedia.org/wiki/Guldstandarden ]. Initiativtagerne afviser at en tilbagevenden til guldstandarden er målet. Men man har altså rejst spørgsmålet om hvorvidt der er en politisk interesse for at gøre dette. I den sammehænge kan nyheden bruges til at minde læserne om, at der har været tider med en mere stabil pengepolitik.
Pædagogik:
1) Nyheden kan altså bruges til at minde læserne om, at der er forskel på sikkerheden, værdien og stabiliteten af betalingsmidler, og at denne forskel blandt andet har at gøre med om staten har kontrol med betalingsmidlerne, hvor meget kontrol - samt hvilken kontrol de har.
Af samme grund er det jo også interessant for os i Danmark at høre historien om at der er hyperinflation i Zimbabwe og om hvilke konsekvenser, det har for indbyggerne dér.
2) Historien kan bruges til at anskueliggøre hvad en svag dollar handler om, og hvad en yderligere svækkelse og evt. eskalering af en svækkelse kan resultere i: det vil sige flugt fra dollaren til andre værdier/betalingsmidler.
Økonomi:
1) I sig selv har tiltaget som jeg nævner det ikke den store praktiske betydning, sålænge man som virksomhed eller borger ikke kan afvise dollaren. Men målet er jo, at man skal kunne gøre dette på et tidspunkt (ifølge Ron Paul). Den politiske målsætning er, at der skal være fri konkurrence for valutaer. De politiske initiativtagere mener at fri konkurrence betyder at gode penge fortrænger dårlige, og at politisk kontrol med pengepolitikken betyder at dårlige penge fortrænger gode.
2) Om guld og sølv er praktisk eller ej, er uvigtigt i sammenhængen. Man ønsker fra politisk side at skabe mere konkurrence om betalingsmidler. Man vil overlade det til borgerne at vælge det, som de synes er mest praktisk. Og det er det sidste der er interessant.
3) Du spørger i denne sammenhæng: "Vil guld og sølv nogensinde blive en reel konkurrent til fiat penge?" - Det ved jeg ikke. Jeg kunne have spurgt nogle eksperter. Men initiativtagernes indstilling er at man vil fjerne kravet om at man skal tage imod dollar, og lade borgerne vælge selv. Måske ville de også spørge dig om ikke dollaren idag et mere risikabelt foretagende end guld?
Tilsvarende nævner du flere praktiske problemer med guld som betalingsmidler og til værdiopbevaring. Men atter ville initiativtagerne henvise til at lade borgerne bestemme selv. I den forbindelse skal der også gøres opmærksom på, at der findes modstandere af forslaget, og at disse modstandere ønsker at beskytte dollaren imod guld og sølv. Spørgsmålet er så om de handler i borgernes interesse eller i "velfærdsstatens".
Mvh.
Simon
Hej Torben,
Dine kommentar var godt nok ikke til mig, men jeg vælger at kommentere alligevel.
Vil guld og sølv nogensinde blive en reel konkurrent til fiat penge?
Nej, ikke hvis der i udtrykket "fiat" inkluderes "legal tender" love. Så vil de dårlige penge (fiat) udkonkurrere gode penge (f.eks. guld).
Når der udstedes kreditkort, der trækker på en konto, hvor indskuddet er en vis mængde guld, så fungerer guldet jo hverken som regneenhed eller som betalingsmiddel (det er stadig elektroniske penge, der afregnes i dollar), så guldet er alene et værdiopbevaringsmiddel. Det vil ikke ændre noget.
Korrekt, rent praktisk vil det ingen forskel gøre.
Er guld et godt værdiopbevaringsmiddel? Nej. Det giver (i hvert fald ifølge guldtilhængerne, der netop hylder guldets evne til at bevare sin købekraft) nul forventet realt afkast
Det er et godt værdiopbevaringsmiddel, fordi det ikke forgår. Ingen forventer vel afkast af noget som opbevares? Derimod er der intet til hinder for, at du binder dit guld i banken i en hvis minimumsperiode og dermed får renter, ikke meget anderledes end i dag.
til gengæld er der en meget stor volatilitet, dvs. risiko.
Spørsmålet er hvor meget af den volatilitet, som bl.a. bliver målt i fiat penge, er pga. af volatilitet i fiat pengene selv og pga. af spekulation i guld affødt af fiat pengenes usikkerhed? Men derudover er jeg enig i, at basere penge på et enkelt metal er en mindre god ide. Man kunne sagtens forestille sig en samling af metaller og muligvis andre råvarer i en fastsat ratio som en pengeenhed.
Og det er netop, fordi det er et spekulationsobjekt, at guldprisen er blevet noget i retning af 5-doblet på lige så mange år, så er der overvejende sandsynligt, at guld vil være meget dårligt til at bevare sin værdi på mellemlangt sigt, uanset om guldprisen vil fortsætte med at sige på kort. Guld er under alle omstændigheder en højrisiko investering.
Helt enig. Jeg tør ikke investere i guld på nuværende tidspunkt.
Og mønter af guld og sølv vil næppe vinde frem. Af gode grunde.
Naturligvis.
Der er simpelthen så store problemer med varestandarder, også dem der er baseret på guld og sølv, at et monetært system baseret på cirkulerende guld- og sølvmønter aldrig igen bliver konkurrencedygtigt.
Der er ingen problemer med varestandarder. Faktisk er statsmagterne nød til at indføre "legal tender" love for at nogen vil bruge deres penge. Hvis fiat penge var konkurrencedygtige, som det ser ud til at du påstår, så var der ikke brug for lovgivning til at tvinge brugen af dem.
Er guld et spekulationsobject lige nu, jeg det er det vel også, ved siden af sine andre funktioner, men vil det være det i et samfund med en guldstandard? Nej, det vil det trods alt bare være penge.
Hvad angår forrentning, så er der jo to former for bankopbevaring. Deposit banking og Investment banking, hvor du ved sidstenævnte låner dine penge til banken, der så låner dem vidre. Det får du renter for, om grundlaget er guld eller obama's løfter gør igen forskel.
Er guld en satsning, tja, måske. Hvis du køber guld og laver deposit banking med det vil du opleve en svag negativ forrentning ( vist under 0.5% på goldmoney, men er ikke sikker lige pt.) Hvis du derimod køber dollars, så kan du være helt sikker på en negativ forretning på godt og vel 5% om året, med vedvarende mulighed for 100% værditab, hvis (når) dollaren crasher
Flere artikler fra Udland
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten
Udgivet for 22 timer siden i Udland
Tilføjet 25/05 13:50 til Boblere af Malmzon
Kilde: aftenposten.no
Iranske flådeskibe hjalp Maersk Texas - CNN.com
Udgivet for 1 dag, 10 timer og 50 minutter siden i Udland
Tilføjet 24/05 22:49 til Boblere af Callesen58
Kilde: edition.cnn.com
Amnesty vil reformere »forældet« Sikkerhedsråd
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 24/05 03:01 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: bt.dk
Japansk atom-ulykke førte kun til små udslip
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 17:22 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: nyhederne.tv2.dk
Lad grækerne få friheden tilbage
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 08:41 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: borsen.dk
Næsten 60.000 cubanere sidder i fængsel
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 07:06 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
USA: 2.000 fejldømte slap ud af fængslet
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 20:08 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
Schweiz: Dom påbyder politiet at beskytte islamkritikere
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 23:18 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politisk-ukorrekt.dk
Ludere på kontrakt | Damefrokosten
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 08:36 til Boblere af S. Hytteballe
Kilde: damefrokosten.com
David Littman: In Memoriam
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 08:06 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: europenews.dk
Græsk venstreleder: Vi vil beholde euroen
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 23:20 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: metroxpress.dk
Fitch sænker Japans kreditvurdering
Udgivet for 4 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 12:05 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Radigalninge: Vores støtte til massemorder kan vise sig at være "en sort plet"
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 12:01 til Boblere af Hans Und
Kilde: radikale.net
Afværger piratangreb, anklages for at være skydegale - typisk DR logik
Udgivet for 4 dage siden i Udland
Tilføjet 21/05 22:01 til Boblere af Kaare Thode Jørgensen
Kilde: politiken.dk
Socialisme i praksis: en tur til Nordkorea
Udgivet for 4 dage siden i Udland
England: Multikulturel kampagne mod synlig kristendom - Sappho
Udgivet for 5 dage siden i Udland
Tilføjet 21/05 10:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: sappho.dk
Er det et problem hvis Grækenland forlader Euroen?
Udgivet for 5 dage siden i Udland
Tilføjet 21/05 10:21 til Boblere af Christian Melgaard
Kilde: epn.dk
Nyt anti-ryge nederlag i Holland: Små cafeer kan fortsat tillade rygning, siger dom
Udgivet for 6 dage siden i Udland
Tilføjet 19/05 14:12 til Boblere af Klaus K
Kilde: dutchnews.nl
Brasilien taber pusten mens Colombia stormer frem – forskellen er markedskapitalisme
Udgivet for 7 dage siden i Udland
Tilføjet 19/05 09:38 til Boblere af Niels Westy Munch-Holbek
Kilde: americas.dk
EU forbereder græsk exit fra euroen - ifølge EU's handelskommissær!
Udgivet for 7 dage siden i Udland
Tilføjet 18/05 12:16 til Boblere af Svend Andersen
Kilde: politiken.dk
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |
|
Om Simon Espersen Cand. scient. pol. ses[@]coin.dk Se Simon Espersens profil eller Følg Simon Espersen |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 213 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 160 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 110 klik
De rige får beskåret børnechecken 26/05 08:11 - 109 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 107 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 972 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 562 klik
855.000 kr. skattekroner lige ned i lommen på 21-årig musiker 24/05 23:13 - 404 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 361 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

