Merkel truer med krig
Udgivet for 212 dage siden i Udland
Tilføjet 26/10 17:14 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: euobserver.com
Angela Merkel, der har problemer med at redde euroen og den Europæiske Union, truer nu med krig, hvis ikke vi europæere opgiver vores århundredegamle tradition for at styre vores egne lande.
Som et praktisk eksempel på dette styre foreslår hun, at EU-ECB-IMF Trojkaen opretter et permanent kontor i Grækenland, så den bedre kan styre landets finanspolitik.
Det mest bemærkelsesværdige er næsten, at den slags udmeldinger skulle komme fra en tidligere DDR-borger, som - om nogen - burde vide bedre...
Nej.
Angela Merkel truer absolut ikke med krig.
Tværtimod, så frygter hun krig som følge af, at der har været frit slag for lande som Græklenland til at belåne sig op over skorstenen og derefter overlade gælden til alle Eurozonelandene.
Den implicitte trussel er tydeligvis nok, at hvis euroen og - ifølge Merkel selv - dermed den europæiske union i sin nuværende form bryder sammen, så befinder vi os tilbage i mellemkrigstiden ... og vi ved jo alle, hvor det endte!
Mao. er det ikke andet end endnu en variation over den gamle traver om EU som "fredens projekt", som man i 'proeuropæiske' kredse åbenbart stadigvæk håber på, i de europæiske befolkningers øjne, kan retfærdiggøre enhver form for politiske overgreb, tilsidesættelse af demokratiske rettigheder og supranational centralisering af politisk magt i Bruxelles...
Det kan vel ikke være så svært. Hvis man vil med i Euro-klubben, så må man opfylde visse betingelser. Så mangler vi bare, at hvis man ikke overholder disse betingelser i f.eks. et år, så ryger man ud igen.
Hvor svært kan det lige være? Helt uden at nogens "rettigheder" bliver krænket.
Hvad er fordelene for den almindelige borger i Danmark, Sverige, UK - eller for den sags skyld i f.eks. Finland, Tyskland og Holland (som er medlemmer) - ved at være med i "euroklubben"?
F.eks. at en fælles valuta gør at priser og den slags er umiddelbart sammenlignelige mellem alle medlemmer, hvilket styrker deres indbyrdes fælles marked. Det gør det også billigere at rejse (Forex skal ikke tjene deres).
Hvis det kun er for at give en krykke til folk der hverken kan betjene en regnemaskine, eller en valutaomregner, samt at spare 100 kr i vekselgebyr om året, så er jeg glad for at vi ikke er med.
Og alt ovenstående gælder selvfølgelig kun for handler og rejser i EU.
Hvis du kun bruger 100kr i vekselgebyrer/kurstab, så handler du ikke meget med resten af EU privat. Måske fordi vi ikke har en fælles valuta?
Og nej, ikke for EU, for medlemmer i Euroklubben.
Nej, det har du ret i, en ferie en sjælden gang, og de steder jeg rejser er det primært kontanter der virker, så det er 3 x 30 kr. i gebyr for at max'e et VISA ud i en kontantautomat i første store by.
Og mine handler er primært uden for EU, og forgår i USD, men bestemt ikke på grund af fælles valuta. Det skeler jeg overhovedet ikke til, evt. kurstab er regnet ind i salgsprisen til mine kunder med det samme, lige som enhver anden omkostning som told og transport.
Du har ret i din præcisering til sidst.
God weekend
Du spurgte mig om det nære -- eller sådan forstod jeg det. Så kan du ikke forlange at se det store perspektiv også...
Problemet med Euroen er ikke valutaen. Problemet er at der ikke er nogen sanktionsmuligheder --- man kan ikke blive smidt ud, eller sat under administration eller lignende.
Klubber man ikke kan blive smidt ud af har en tildens til at ende galt.
Hvorfor er der ikke store perspektiver i det nære? - Du ved, sådan noget som at politiske beslutninger træffes så tæt på borgerne som muligt, det kaldes demokrati!
For ikke så forfærdelig mange år siden var slagnummeret hos danske EU-tilhængere ellers noget med 'subsidaritets-' eller 'nærhedsprincippet', der angiveligt gik ud på præcis dette, men det er - det må jeg indrømme - godt nok ikke noget, jeg har hørt meget til de seneste par år. Dette 'princip' er tilsyneladende forsvundet ned i det samme sorte hul som det danske forbehold over for EU-statsborgerskabet, som jeg ellers ikke husker at have stemt for at afskaffe!
I stedet går visen nu på, at den økonomiske og finansielle politik skal centraliseres og besluttes af ikke-folkevalgte EU-bureaukrater, og europæiske nationalstater og befolkninger sættes under administration af Bruxelles.
Undskyld mig, men det er ret præcist, hvad jeg forstår ved politisk totalitarisme...
Det er vist noget du har misforstået: Man kan sagtens have et (repræsentativt) demokrati hvor beslutninger træffes længere væk end muligt. EU har rigtigt nok et "nærhedsprincip", men det er udover hvad der forstås ved et demokrati.
Hvad resten angår har jeg svært ved at se hvad det har med nære fordele ved Euroen at gøre. Jeg kan forstå du er sur, nu hvor du har stemt for nogle forbehold du så ikke synes bliver respekteret, men det har jo ikke rigtigt noget med Euroklubben (som vi jo ikke er medlem af) at gøre?
Det er vist noget du har misforstået: Man kan sagtens have et (repræsentativt) demokrati hvor beslutninger træffes længere væk end muligt.
For det første, med "muligt" mener jeg naturligvis praktisk muligt, og jeg vil fastholde, at det ikke er noget sundt demokratisk princip, at politiske beslutninger træffes længere væk fra borgerne, end det er absolut nødvendigt. Hvad skulle formålet, set i et demokratisk perspektiv, dog være med det?
For det andet er et demokrati, efter min opfattelse, andet og mere end et sæt formelle, konstitutionelle regler. Det forudsætter kort og godt et folk, eller på oldgræsk, et demos - deraf selve navnet "demokrati", der som bekendt betyder folkestyre. Derfor er forestillingen om et paneuropæisk demokrati også i selve udgangspunktet absurd, fordi der ikke findes et "europæisk folk", men kun danskere, svenskere, tyskere, etc.
Det er også her, at den ideologiske radikalitet i EU-projektet bliver åbenlys: EU-bureaukraterne vil ikke bare skabe et fælleseuropæisk styre, nej, de vil politisk omskabe selve den europæiske virkelighed!
Derfor er sammenligningen med sovjetkommunismen, efter min mening, også helt på sin plads. Sovjetkommunisterne ville også med vold og magt skabe et nyt menneske og en ny virkelighed.
Så kan du naturligvis mene, at min opfattelse af demokrati er nok så "misforstået", men det er et synspunkt, jeg absolut ikke står alene med, hvis du giver dig til at læse lidt om, hvad demokrati er.
Men selv hvis man - blot for argumentets skyld - accepterer den snævrere, formelle definition af, hvad et demokrati er, har jeg i øvrigt også mere end meget svært ved at se, at EU i sin nuværende form skulle kvalificere sig som demokratisk...
Om man synes at EU er demokratisk nok eller ej har *heller* ikke noget at gøre med de konkrete fordele der måtte være ved € for den enkelte borger i "klubben".
Desuden er alt det ovenstående bare ord og definitioner. Jeg finder det er ikke vigtigt, andet end jeg kan konstatere at med din definition af demokrati er der vist ikke nogen demokratier i verdenen. Teknisk set er EU f.eks. (repræsentativt) demokratisk efter alle rimelige definitioner af demokratisk, da begge kamre er valgt af brede dele af befolkningen i EU (indirekte i det ene tilfælde).
Det er tænkeligt... hvis du mener at alt fra EU er slemt. Jeg har et lidt mere nuanceret billede (sikkert fordi jeg er så gaaammmeel :) )
Bemærk at vi ikke er uenige om at EU kunne forbedres på 1000 måder; og på spøgsmålet om EU er en fordel sådan alt i alt ville jeg nok svare: Ja, men det er for nedadgående, desværre.
Til at starte med kunne man jo gøre EU-parlementet til et mere normalt parlament med europæiske partier og forholdstalsvalg ala DK.
F.eks. at en fælles valuta gør at priser og den slags er umiddelbart sammenlignelige mellem alle medlemmer, hvilket styrker deres indbyrdes fælles marked.
Til gengæld eliminerer den fælles valuta vitale markedsmæssige signaler, hvilket giver regeringerne langt større mulighed for ekstrem gældsætning. Resultatet ser vi nu.
Det er ikke så meget den fælles valuta som sådan, som det er den konkrete konstruktion. Der er ikke nogen valutamæssig årsag til at vi skal hæfte for PIIGS overforbrug.
Jo, det er der faktisk. Selvom det ikke står direkte, har eurolandene god grund til at tro, at de kan låne mere eller mindre ubegrænset til lav rente. Det har jeg set en ganske detaljeret analyse af - og det er præcist, hvad der er sket.
Ingen valutakonstruktion kan realistisk bringe lavere rente på lang sigt. At euroen har gjort det i nogle år er imod markedets natur og står til at vælte - nu.
Det er jo pga. den gensidige forsikring, ellers burde det vel ikke gøre nogen forskel hvilken valuta man for udstedt sine statsobligationer i.
Den fælles valuta gør ikke priserne samlignelige udover hvad de var i forvejen, derudover styrker det ikke det indbyrdes fælles marked da det skader konkurrence evnen inden for unionen og derigennem sænker konkurrence evnen ud af til.
Jo stærkere vi konkurrere med vores naboer jo stærkere konkurrere vi også med kineserne, amerikanerne etc.
EU's løsning på den faldende konkurrence evne er øget protektionisme, og protektionisme var den underliggende og virkelige årsag til langt de fleste krige i den moderne tid, da dem man handler med skyder man ikke.
1. Verdenskrig er et første klasses eksempel på den skade Fransk og Britisk import embargo mod tyske maskiner og industriel produktion medfører, mistro og alt ødelæggende krig på det europæiske kontinent kom direkte af politisk kontrol over markedet.
Den fælles valuta gør ikke priserne samlignelige udover hvad de var i forvejen
Det er jo simpelthen ikke rigtigt. Fortæl mig i hovedet, hvad er den bedste pris: €300 eller £200 eller kr.2220?
EUs evt. protektionisme har intet med Euro at gøre.
Angela Merkel truer absolut ikke med krig.
Jo, det gør hun. Naturligvis ikke fra Tyskland, for de har snart ingen hær længere. Der er sikkert snart færre tyske soldater end der er Grå Ulve i landet...
Men hun beskriver ganske detaljeret, at vi vil få sammenbrud og krig, medmindre vi følger hendes plan for at gøre den Europæiske Union til en kæmpeudgave af .. Jugoslavien :(
Dem man handler med, slås man ikke med. Derfor fungerede Europa fint også uden EU og euroen. Dengang hed det bare "Det Europæiske Fællesskab", og der var ingen, der gik i krig på grund af manglende fælles valuta.
Når de "vores egne lande" ikke kan finde ud af at styre sig selv, må andre træde til, når de ikke overholder spillereglerne.
Derfor nævner Gianfranco Fini under højlydte protester en lærerinde fra Norditalien, som er gift med Lega Nords leder, Umberto Bossi, og som for snart 20 år siden lod sig pensionere som blot 39-årig.
Hvorfor skulle det ikke ene og alene være italienernes problem, hvofor f***** skulle det gøres til vores problem eller ansvar?
Fordi de deler valuta med resten af klubben og man ikke kan sparke Berlusconi og italienerne ned til Libyerne.
Jamen det er jo sådan set også min pointe: Hele EU-projektet - og da i særlig grad europrojektet - indebærer en hidtil uset grad af "socialisering" af ansvar - lige fra det rent personlige ansvar over bankernes ansvarlighed til ansvar på nationalstatsplan.
I princippet kan man vel ikke engang bebrejde de banker noget, som har købt stort op af statsobligationer til en lukrativ rente i sikker forvisning om, at hvis investeringen gik galt, ville tabet via EU og euroen blive "socialiseret" (= det ville de europæiske skatteydere komme til at dække). Det er for så vidt ikke en ulogisk handlemåde, men umoralsk er det stadigvæk i mine øjne.
Derfor ville jeg også græde tørre krokodilletårer over at se en række, vist især franske, storbanker knække halsen på det - det ville kun være godt og rigtigt (uanset de kedelige konsekvenser det måtte have for enkeltpersoner, that's life).
Jeg frygter altså ikke så meget en forværring af den europæiske vækst-, gælds- og finanskrise, som jeg frygter en yderligere forvitring af almindelig moral (det betyder ikke andet, end at man skal sætte tæring efter næring, yde enhver sit, etc.). Og jeg er helt parat til at acceptere en nedgang i levestandard (jeg har alligevel aldrig været så fordringsfuld), hvis alternativet er et nyt Sovjet-style diktatur under et blåt flag med gule stjerner, som jeg alligevel ikke tror på, i det lange løb, vil kunne skabe bedre økonomiske resultater end et frit samfund.
Og nu ser det ud til at der ved at ske med Merkel vs Cameron..
__________________________________________
Jonas . Bedrebarbering.dk og Fotofremkaldelse.nu
Flere artikler fra Udland
Lagarde provokerer: Mere sympati for Afrika end for grækerne
Udgivet for 2 timer og 39 minutter siden i Udland
Tilføjet 26/05 12:17 til Boblere af Tortor
Kilde: epn.dk
Messerschmidt: Rabat på rejser skal hjælpe Grækenland
Udgivet for 1 time og 50 minutter siden i Udland
Tilføjet 26/05 13:01 til Boblere af kimsahleriksen
Kilde: dr.dk
"Høyresiden har hatt rett" -Aftenposten
Udgivet for 1 dag og 49 minutter siden i Udland
Tilføjet 25/05 13:50 til Boblere af Malmzon
Kilde: aftenposten.no
Iranske flådeskibe hjalp Maersk Texas - CNN.com
Udgivet for 1 dag, 13 timer og 40 minutter siden i Udland
Tilføjet 24/05 22:49 til Boblere af Callesen58
Kilde: edition.cnn.com
Amnesty vil reformere »forældet« Sikkerhedsråd
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 24/05 03:01 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: bt.dk
Japansk atom-ulykke førte kun til små udslip
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 17:22 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: nyhederne.tv2.dk
Lad grækerne få friheden tilbage
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 08:41 til Boblere af Einer T. Ludvigsen
Kilde: borsen.dk
Næsten 60.000 cubanere sidder i fængsel
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 07:06 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
USA: 2.000 fejldømte slap ud af fængslet
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 20:08 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jp.dk
Schweiz: Dom påbyder politiet at beskytte islamkritikere
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 23:18 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: politisk-ukorrekt.dk
Ludere på kontrakt | Damefrokosten
Udgivet for 2 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 08:36 til Boblere af S. Hytteballe
Kilde: damefrokosten.com
David Littman: In Memoriam
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 23/05 08:06 til Boblere af Henrik Ræder Clausen
Kilde: europenews.dk
Græsk venstreleder: Vi vil beholde euroen
Udgivet for 3 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 23:20 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: metroxpress.dk
Fitch sænker Japans kreditvurdering
Udgivet for 4 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 12:05 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: business.dk
Radigalninge: Vores støtte til massemorder kan vise sig at være "en sort plet"
Udgivet for 4 dage siden i Udland
Tilføjet 22/05 12:01 til Boblere af Hans Und
Kilde: radikale.net
Afværger piratangreb, anklages for at være skydegale - typisk DR logik
Udgivet for 4 dage siden i Udland
Tilføjet 21/05 22:01 til Boblere af Kaare Thode Jørgensen
Kilde: politiken.dk
Socialisme i praksis: en tur til Nordkorea
Udgivet for 4 dage siden i Udland
England: Multikulturel kampagne mod synlig kristendom - Sappho
Udgivet for 5 dage siden i Udland
Tilføjet 21/05 10:47 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: sappho.dk
Er det et problem hvis Grækenland forlader Euroen?
Udgivet for 5 dage siden i Udland
Tilføjet 21/05 10:21 til Boblere af Christian Melgaard
Kilde: epn.dk
Nyt anti-ryge nederlag i Holland: Små cafeer kan fortsat tillade rygning, siger dom
Udgivet for 7 dage siden i Udland
Tilføjet 19/05 14:12 til Boblere af Klaus K
Kilde: dutchnews.nl
|
Om Henrik Ræder Clausen Ned med skatten, op med humøret! Ny bog: Cypern i halvmånens skygge. Bestil hos boghandler eller bibliotek. ISBN 978-87-91107-37-5 Min... Se Henrik Ræder Clausens profil eller Følg Henrik Ræder Clausen |
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 232 klik
Løgnens imperium misregerer landet 26/05 06:33 - 121 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 116 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 107 klik
Minister vil lægge skat på vennetjenester 25/05 10:23 - 814 klik
Kommentar til Joachim B: Slutdato for forbud - og en note om økonomien 25/05 19:23 - 623 klik
Danske ministre stiger 31% i løn 25/05 20:05 - 436 klik
Liberal Alliance er blevet socialistisk 26/05 08:45 - 369 klik
Sådan begyndte det. Global opvarmnings bedraget! 25/05 12:52 - 349 klik
|
|
Tænk at livet koster livet! Tilføjet 23/05 22:39 af Thyra Frank |
|
|
HILSEN FRA KANTEN AF DEPRESSIONEN Tilføjet 23/05 17:04 af Niels Peder Ravn |
|
|
LA har (mere end) et imageproblem med udlændingepolitikken Tilføjet 18/05 15:09 af Torben Mark Pedersen |
|
|
Ældrebyrdens komme varsler et varigt farvel til folkepensionen Tilføjet 09/05 18:31 af Sasha Renate Bermann |
|
|
Socialismens besnærende konformitet Tilføjet 06/05 10:21 af Rasmus Brygger |
| Flere klummer | |
|
|
Bill O'Reilly Caught on Tape Smearing Occupy as Terrorists Tilføjet 25/05 23:26 af NickRohde |
| Flere videoer | |

Bookmarklet

