Er rygeforbud skyld i flere trætte piloter?

Er rygeforbud skyld i trætte piloter?  -  Spørgsmålet rejses i et debatindlæg i JP af miljøbiolog Niels Ipsen efter den seneste tids nyhedsartikler...

Klaus K,

02/05/2011

Er rygeforbud skyld i trætte piloter?  -  Spørgsmålet rejses i et debatindlæg i JP af miljøbiolog Niels Ipsen efter den seneste tids nyhedsartikler om den store stigning i episoder, hvor piloter er faldet i søvn i cockpittet.

Stigningen er ifølge trafikstyrelsen markant de sidste tre år, dvs. efter rygeloven i 2007, som også gælder i civile fly.

Spørgsmålet er relevant, fordi det er vist i videnskabelige forsøg, at nikotin-indtaget fra tobakken gør rygere i stand til at holde sig vågne og arbejde koncentreret i mange flere timer end ikke-rygere, forudsat at de kan ryge under arbejdet.

Samtidig viser videnskabelige forsøg imidlertid, at rygere klarer sig dårligere end deres ikke-rygenede kolleger, hvis de ikke kan ryge. En rygende pilot, der ikke kan ryge under en langtur, kan derfor betyde reduceret flysikkerhed og øget risiko for fatale konsekvenser.

Den amerikanske regerings National Institute on Drug Abuse konkluderede sidste år i en definitiv analyse, at nikotin i cigaretterne øger hjernens præstationer på en række områder: Hurtighed, årvågenhed, arbejdshukommelse, fokus og motorik.

"Naturligvis kan ingen forlange, at piloter skal tage nikotin eller ryge for at opnå flysikkerhed, men der er stærke indikationer på, at stigningen i pilotfejl kan hænge sammen med rygeforbuddet," fremgår det af debatindlægget.

"Vi opfordrer til, at forholdet undersøges nærmere. Man opnår uden tvivl større flysikkerhed ved at lade rygende piloter ryge, hvilket må være vigtigere end den moralske tilfredsstillelse ved at vide, at cockpittet er røgfrit."