Ny teknologi former samfundet, glem politik
Udgivet for 358 dage siden i Videnskab
Tilføjet 31/05 10:42 til Boblere af Lasse Birk Olesen
[Først bragt som kronik i Weekendavisen d. 13. april 2012 under titlen "Ny teknologi former samfundet, glem Christiansborg". Se også min TEDx-talk med samme tema.]
Frygt for klodens overbefolkning har eksisteret som minimum siden slutningen af 1700-tallet, og videnskabsfolk argumenterede i over 100 år for politisk indgriben i folks ret til at føde børn. I slutningen af 1960'erne toppede hastigheden hvormed verdens befolkning voksede, men det var ikke en handlekraftig politiker, der kunne tage æren. Nej, den langsommere vækst indtraf på samme tid, som p-pillen blev alment tilgængelig.
Havde de, der problematiserede overbefolkning, afsat flere ressourcer til udvikling af p-pillen fremfor at oprette helt så mange organisationer, skrevet så mange akademiske bøger og læserbreve, og lobbyet så meget for politisk indgriben, så var deres bekymringer blevet lettet før.
Historien er fuld af eksempler på, hvordan teknologi har bragt mennesket mere fremgang, frihed, velstand og sikkerhed end noget politisk projekt kunne håbe på. Det var takket være Guthenbergs trykpresse, at renæssancens idéer kunne spredes til hele Europa hurtigere end den katolske kirke kunne stoppe det. Og ingen menneskerettighedsorganisationer eller handelssanktioner har hjulpet ytringsfriheden i undertrykte lande så meget, som internettet har med blogs, Twitter osv.
Det kontraproduktive demokrati
I dag fokuserer langt de fleste samfundsbevidste borgere stadig på de politiske initiativer. Dette fokus bør genovervejes uanset hvilken tilgang til politiske spørgsmål, man har, men det er særligt ærgeligt og paradoksalt, hvis man abonnerer på det borgerligt-liberale idésæt.
I valget af politisk holdning har borgerligt-liberale nemlig anerkendt, at det frie marked virker, fordi mennesker som regel handler i egeninteresse. Men i valg af politisk strategi ignorerer man nøjagtigt det samme: Embedsmænd og politikere i den demokratiske stat har alle incitamenter til at handle imod det borgerligt-liberale værdisæt og i stedet tilgodese de interessegrupper, der råber højest.
Medlemmerne af en lille interessegruppe har stor interesse i at gøre opmærksom på sig selv, fordi offentlige støttekroner gør en stor forskel for hvert agerende individ i gruppen. Når regningen skal betales, fordeles udgifterne imidlertid ud på en langt større gruppe af skatteydere, hvorfor disses modstand vil være svag.
Hvis et lovforslag fx vil omfordele for 30 mio. kroner til 10.000 personer, så har hver enkelt i gruppen en potentiel timeløn på 3.000 kr., hvis de bruger en time på at skrive et læserbrev eller demonstrere for forslaget. De omtrent 3 mio. skatteydere vil dog kun miste 10 kr. i gennemsnit, hvis forslaget gennemføres, og det kan derfor ikke betale sig for et individ i gruppen at bruge en time på at gøre modstand.
Bl.a. på baggrund af dette har bredt respekterede public choice-økonomer erkendt, at det at søge borgerligt-liberale reformer ved at agere indenfor rammerne af demokratisk politik er et umådeligt svært projekt. Det synes da også at have fejlet uden undtagelse, når man kigger på historien. I det omfang borgerlige forbilleder som Thatcher og Reagan fik gjort indhak i det offentlige budget, så er deres eventuelle besparelser mere end rendt over ende siden af nye udgifter.
Teknologi vinder over politik
Heldigvis arbejder selv politik indenfor rammen af noget større, og deri ligger de opløftende muligheder for at skabe positive samfundsændringer, der er væsentlige og vedvarende. Lovgiverne må nemlig nødvendigvis forme deres virke efter det økosystem af kultur, idéer og teknologi, som det nærværende og de omkringliggende samfund besidder.
Af disse tre rammevilkår er teknologi i dag blevet den vigtigste og nemmeste at forme. I modsætning til politiske idéer tages ny teknologi i brug og spredes på baggrund af folks egeninteresse, af iværksættere, investorer og forbrugere, og har derfor en langt større løftestang. Der gik 70 år fra udgivelsen af det kommunistiske manifest til Oktoberrevolutionen, mens det arabiske forår på få måneder spredte sig via elektroniske og sociale medier og førte til opstande og demonstrationer i hele regionen.
Selvaccelererende udvikling
Det er endvidere i den teknologiske udviklings natur, at den er selvaccelererende. Computeren satte fx forskere i stand til at behandle så store datamængder, at vi kunne kortlægge det menneskelige genom. Den ene opfindelse muliggør udviklingen af en række andre.
Således har historikere konstateret, hvordan der går kortere og kortere tid imellem de teknologiske paradigmeskift. I middelalderen kunne en far forvente, at hans søn ville leve sit liv under de samme vilkår som ham selv. På denne tid var teknologi en nærmest ikke-eksisterende faktor i samfundsudviklingen, mens politisk indflydelse betød alt. I 1800-tallet blev de fleste i Vesten introduceret til en eller to store nye opfindelser i løbet af deres liv. Mens vi i dag, på blot et par årtier, har taget computere, mobiltelefoner, kloning, gensplejsning og internettet (som i sig selv har bevirket revolutioner i en række industrier) til os.
Den amerikanske fremtidsforsker Ray Kurzweil har indsamlet lister over historiens vigtige teknologiske begivenheder fra 15 forskellige kilder. I sin bog The Singularity is Near viser han, hvordan samtlige kilder indikerer, at tiden der skiller to skelsættende begivenheder er aftaget eksponentielt lige fra menneskets opståen over etableringen af landbrugssamfundet og til etableringen af internettet.
En ny mulighed for indflydelse
Der er ingen grund til at tro, at denne udvikling ikke vil fortsætte, som den har gjort det i mange tusinde år. Vi kan derfor forvente, at ny teknologi kommer til at spille en stadig større rolle i de næste årtier. Nye opfindelser vil komme hurtigere, og iværksættere og virksomheder vil øjne flere muligheder end nogensinde før.
Da politiske reformer ikke besidder de samme selvaccelererende egenskaber vil deres samfundsmæssige betydning skrumpe ind relativt til den teknologiske indflydelse. Dette skift fra politik til teknologi som den mest indflydelsesrige sfære finder sted lige nu. Skiftet betyder også, at individer og organisationer, der ønsker at præge samfundet i en bestemt retning, bør kanalisere en større del af deres ressourcer væk fra politik og over i teknologi, hvis de vil maksimere deres indflydelse.
Der findes således en række teknologiske projekter med fantastisk interessante samfundsperspektiver, som tilbyder en stærk løftearm til de, der ønsker at påvirke samfundsudviklingen.
Teknologier med potentiale
Det kunne være et af flere projekter, som arbejder på at gøre det økonomisk attraktivt for mennesker at bo på havet. Med koloniseringen af et nyt område åbnes op for muligheden for at afprøve nye samfundsstrukturer, som resten af verden kan kopiere, hvis de er succesfulde - på samme måde som koloniseringen af Amerika skabte det moderne demokrati, der siden spredte sig til resten af vesten. På engelsk identificeres disse projekter samlet under begrebet seasteading.
Det kunne også være en ny form for finansielle transaktioner over internettet. Som en slags digitalt guld findes der en begrænset mængde såkaldte Bitcoins, som fluktuerer i værdi ifht. dollars og euro. I modsætning til guld kan Bitcoins dog sendes fra den ene til den anden ende af verden uden gebyrer og på sekundet. Projektet er endnu på et eksperimentelt stadie, men da dets organisation og virke er fuldstændig decentralt har det vist sig særdeles modstandsdygtigt. Da VISA og PayPal fx lukkede for donationer til Wikileaks var det kun med Bitcoin, man kunne støtte organisationen, da ingen kan lukke en Bitcoin-konto. Desuden kan en kontos saldo og ejermand holdes hemmelig, og hvis en økonomi i højere grad benytter Bitcoin i stedet for gængs valuta vil centralbanken ikke længere være i stand til at inflationære pengemængden og føre keynesiansk finanspolitik.
Retfærdigvis skal det siges, at jeg er personligt investeret i netop de to ovenstående projekter og derfor ikke upartisk. Men der er mange flere interessante ting på vej.
Modningen af mikro- og nanoteknologien, som sker lige nu, har utallige samfundsperspektiver. Fx benyttes 3D-printere allerede af ingeniører og designere til at skabe prototyper i plast på få timer, men når 3D-printerne bliver i stand til at printe i ledende materialer på mikroskala, og de når et prisniveau, der er attraktivt for forbrugere, vil enhver blive i stand til at udskrive fx en fysisk mobiltelefon på sin hjemmeprinter. Karl Marx kunne ikke i sin vildeste fantasi have forestillet sig en bedre demokratisering af produktionsfaciliteterne, og dog vil det være et produkt af det, han stillede sig op imod: Firmaer og iværksættere handlende i egeninteresse med stærke profitmotiver. Ikke politisk dekret.
Teknologi giver større afkast
Som det er med alle fremtidsforudsigelser er der selvfølgelig ingen garantier. Måske tror man ikke på betydningen af de projekter, der tilfældigvis er nævnt her, eller nogen synes måske slet ikke, de er sympatiske. Men de er blot få eksempler på talrige spændende udviklinger, der er på vej, og mit overordnede budskab står endnu, fast bakket op af historiens gang: Mange skelsættende begivenheder i samfundsudviklingen blev katalyseret af teknologi med den førte politik blot værende et produkt heraf.
Og den teknologiske udviklings selvaccelererende natur betyder, at den kun vil fylde endnu mere fra nu af. Politik vil med tiden svinde ind til en niche med stadig mindre samfundsmæssig relevans. Hvis man ønsker at investere sine ressourcer der, hvor de kan gøre den største forskel, skal der derfor herfra lyde en opfordring til at kigge mindre på Christiansborg og Bruxelles og mere på iværksættere og uafhængige forskningsorganisationer.
Meget rigtigt i denne. Du overser dog et afgørende punkt - at hvor teknologi på den enes side kan være frisættende og værdiskabende, så kan teknologi i minst lige så høj grad være kontrollerende, dikterende og overvågende.
Faktisk er dårlig teknologidesign væsentligt farlige end dårlig lovgivning, forid teknologi DIKTERER og GENNEMTVINGER, hvor lovgivingen kan fortolkes, ignoreres og ændres væsentligt nemmere end implementeret teknologi.
F.eks. NemId er det ultimative magtmiddel og værst tænkelige for både frihed og økonomisk vælst - alt hvad du foretager dig skal være kontrolleret af en central instans.
Ja, teknologi kan bruges til både godt og ondt. Derfor er det også vigtigt at få gode mennesker til at engagere sig i det.
Og jeg er ked af at sige det; regulere det med henblik på at beskytte vores frihed og privatliv.
Det vigtige er, at reguleringen ikke sker med henblik på at tjene særinteresser og staten men alene individuel frihed og privatliv og magt over egne data.
Derfor er det også vigtigt at få gode mennesker til at engagere sig i reguleringen af teknologien.
Regulering behøver ikke nødvendigvis komme fra staten. Man kan sagtens have reguleringer som man frivilligt følger. Det gør desuden også at reguleringerne som regel er i top, og ikke har utilsigtede konsekvenser.
UL Labs er et udemærket eksempel på dette. De sikkerhedstester ting lige fra mus og keyboards til skudsikre veste. Og hvis man får deres stempel kan man være sikker på ens produkt er i top, og langt de fleste seriøse producenter, især indenfor elektronik, vælger at få deres produkt UL listed. Check under din mus eller keyboard, eller bag på din skærm. Der vil med gå sandsynlighed stå UL listed i en lille cirkel, det betyder at den lever op til meget høje standarder, og ikke pludselig bryder i brænd, giver stød eller lign.
Det kan sandsynligvis lade sig gøre, og fungerer sikkert fint med certificering af produkter.
Jeg er mindre overbevist mht. privatliv, overvågning.
Lad os forestille os at mikroskopiske nanorobotter som i netværk kan optage lyd og video, kunne spredes over hele landområder meget billigt sådan at det blev teknisk muligt og billigt at overvåge alle mennesker, næsten altid, næsten hvor som helst og med alle mulige interesser; så kommunen kan sikre, at vi ikke bander eller ryger omkring børn, at dine børn får mad (og den rette mad), kommer i seng til tiden, ikke ser skadelige ting på TV etc, at banken og forsikringsselskabet kan overvåge og lave detaljerede risikovurderinger af dig, at skattevæsenet kan overvåge, at du ikke udfører sort arbejde; ja, fantasien har vel ingen grænser, når prisen på denne teknologi kommer langt nok ned.
Den teknologiske udvikling vil skabe behov for regulering for at beskytte vores privatliv og frihed, desværre. Men jeg har svært ved at komme uden om det uden risikoen for stært dystopisk fremtid.
I princippet er der muligheder for, at man via i privat regi kunne omgå disse problemer og f.eks. bosætte sig på en Seastead, hvor man har besluttet sig for at forbyde den slags invasion af vores privatliv etc. Men omkostninger vil i så tilfælde være massive og forbeholdt de meget få.
Angry Bird:
Hvordan paranoid? Som om at det ikke allerede er i støbeskeen og det kun er noget visse "paranoide" forestiller sig?
http://www.redicecreations.com/article.php?id=19998
Man skal da efterhånden være idiot for ikke at have fattet at global governance er på vej i strækmarch. Det lader til at una-bomberen alligevel havde ret.
En person der er hensat til at konkludere på baggrund af sine egne ikke-bekræftede antagelser er ikke værd at spilde tid på.
Helt enig i din kronik!
Man kan også gå videre i sin argumentation, fx i et af tidens hotte emner som de globale klimaforandringer (hvis man anerkender at menneskeheden påvirker dem): er det et teknologisk problem eller et politisk problem? Hvis teknologien til CO2-fri energiproduktion til en konkurrencedygtig pris fandtes (og uden en betændt debat som omkring a-kraft), så var CO2-problemerne løst! Ingen ville vælge den dyrere CO2-udledende teknologi, det ville være tåbeligt.
Forurening i storbyer pga. biler og lastbiler? Politiske løsninger: betalingsring o.l, teknologiske løsninger: el-biler, tele-presence o.l.
Det bedste politikerne kan gøre er ikke at stå i vejen!
Man kan også gå videre i sin argumentation, fx i et af tidens hotte emner som de globale klimaforandringer (hvis man anerkender at menneskeheden påvirker dem): er det et teknologisk problem eller et politisk problem?
Hvorfor opstiller du problemets felt som et enten-eller? Bruno Latour har i "Nous n'avons jamais été modernes" (på dansk: "Vi har aldrig været moderne") argumenteret for at mange af vores tids problemer netop ikke kan anskues fra kun én den ene side, at opdelingen i natur- og kulturvidenskab er problematisk for forståelse og dermed løsning af problemerne. I betragtning af hvor kendt og provokerende hans teori er, er det interessant hvor lidt kritik der er blevet udtalt af den. Det kan synes at han har fat i noget af det rigtige.
I betragtning af hvor kendt og provokerende hans teori er, er det interessant hvor lidt kritik der er blevet udtalt af den. Det kan synes at han har fat i noget af det rigtige.
Eller at ingen tager ham seriøst og at han i virkeligheden kun er kendt på Institut for Kultursociologi.
Kan du ikke komme med hovedargumentet så vi har noget at forholde os til?
Politikernes eneste middel er tvang og dermed lukning af døre, mens teknologi baserer sig på frivillighed og dermed åbning af døre. Du siger tvang er en nødvendighed, men du overser at tvangen har en pris i mindre teknologisk udvikling som kunne have løst samfundets problemer af frivillighedens vej.
Det var da dejligt for en ældgammel civilingeniør, at få at vide, at det er teknologi, der oversvømmer os med krigeriske bistandsklienter fra Mellemøsten og Afrika, som opkræver næsten 80% af mine indtægter, som stjæler min ejendom, som jager de danske virksomheder på porten sammen med nyttige og dygtige danskere, som æder mine penges værdi, som har fået Europa ud på randen af kollektiv statsbankerot.
Gad vide, hvor længe denne kommentar for lov at stå?
Det er vist på tide at hive en gammel traver ned ad hylden:
http://www.amazon.com/In-Defence-Politics-Bernard-Crick/dp/0226120678
Læs den og bliv klogere Lasse. Hvis der er noget den teknologiske udvikling gør, så er det at forstærke behovet for (ordentlige og demokratiske) politiske processer.
ja, for forbud og administration af ny teknologi er jo nødvendigt. Tænk bare på alle ofrene for internettet!
Venstrepopulisten:
Ja, for gud da forbyde at det mindretal der krænkes af flertallet kan bruge teknologien til at undvige de krænkende. For pokker, nej da?!?!
I dag fokuserer langt de fleste samfundsbevidste borgere stadig på de politiske initiativer. Dette fokus bør genovervejes uanset hvilken tilgang til politiske spørgsmål, man har...
Hvis man er benhård socialist giver det KUN mening at fokusere på det politiske. Her er der ingen elementer fra den fysiske verden, der kan hjælpe en i mål, udover politisk magt og fysisk magtudøvelse.
Den teknologiske determinisme du giver udtryk for, er blevet nedsablet af folk fra snart sagt alle fagdiscipliner. Jeg orker ikke at gå i kødet på hele dit indlæg, men to åbenlyst forkerte antagelser sprang i øjnene:
Lovgiverne må nemlig nødvendigvis forme deres virke efter det økosystem af kultur, idéer og teknologi, som det nærværende og de omkringliggende samfund besidder.
Af disse tre rammevilkår er teknologi i dag blevet den vigtigste og nemmeste at forme.
Så teknologien er et rammevilkår for politikken, men politikken er ikke et rammevilkår for teknologien? Mon ikke sandheden nærmere er at både politik og teknologi influerer på hinanden (sammen med en række andre faktorer) i et kaotisk samspil, uden simple årsag-virkning forbindelser?
Det er endvidere i den teknologiske udviklings natur, at den er selvaccelererende.
[...]
Da politiske reformer ikke besidder de samme selvaccelererende egenskaber vil deres samfundsmæssige betydning skrumpe ind relativt til den teknologiske indflydelse.
Du mener ikke, at det politiske er selvaccellererende? For både teknologi og politik gælder det, at mere vil have mere. Hobbes' Leviathan er ikke død, hvilket både den glubske velfærdsstat og den kroniske udvidelsestrang i EU-regi illustrerer.
Så teknologien er et rammevilkår for politikken, men politikken er ikke et rammevilkår for teknologien? Mon ikke sandheden nærmere er at både politik og teknologi influerer på hinanden (sammen med en række andre faktorer) i et kaotisk samspil, uden simple årsag-virkning forbindelser?
Det er netop rigtigt. Komplekse økosystemer kan ikke bare reduceres til det ene eller det andet.
Hej Anders
Hvis man er teknologisk determinist af at mene, at det godt kan have værdi at forsøge at forudsige, hvordan morgendagens teknologi bliver og hvilken rolle det vil spille, så er jeg da teknologisk determinist. Alternativet til det må være at man mener, at det er fuldstændig tilfældigt, hvad der sker i morgen, og det er det vel de færreste, der mener. Spørgsmålet der er tilbage er så alene i hvor høj grad, man mener, man kan forudsige fremtiden, og så er det ikke længere en væsensforskel, som du gør det til.
I øvrigt behøver man slet ikke være teknologisk determinist for at sige, at teknologi spiller en større rolle i samfundsudviklingen, end de fleste tror.
Ligeså behøver man ikke være teknologisk determinist for at observere, at en person født i middelalderen levede i et miljø, hvor han havde stort set de samme værktøjer til rådighed både ved sin fødsel og ved sin død, hvorfor politik i øvrigt var den væsentligste faktor i formningen af samfund.
Mens personer der lever i dag oplever, at hvert årti bringer adskillige nye teknologier og værktøjer med sig, og at politik derfor nødvendigvis spiller en mindre rolle i dag end det gjorde i middelalderen, fordi teknologi ganske enkelt betyder mere (relativt). Hvis du så vil kalde mig determinist for at ekstrapolere denne trend for accellererende teknologisk udvikling til ind i fremtiden, så kan du godt kalde mig teknologisk determinist for det, hvis du har lyst.
Hej Lasse,
Hvis man er teknologisk determinist af at mene, at det godt kan have værdi at forsøge at forudsige, hvordan morgendagens teknologi bliver og hvilken rolle det vil spille, så er jeg da teknologisk determinist.
Det gør dig ikke til "teknologisk determinist", og det kan sagtens have værdi.
Ligeså behøver man ikke være teknologisk determinist for at observere, at en person født i middelalderen levede i et miljø, hvor han havde stort set de samme værktøjer til rådighed både ved sin fødsel og ved sin død, hvorfor politik i øvrigt var den væsentligste faktor i formningen af samfund.
Der er masser af bønder i middelalderen som ikke oplevede store teknologiske omvæltninger. Men de samme bønder (som udgjorde størstedelen af befolkningen) har heller ikke nødvendigvis oplevet større politiske omvæltninger. Lensherren kan være blevet udskiftet flere gange i løbet af deres liv, uden at dette har haft politisk betydning for bøndernes liv.
Mens personer der lever i dag oplever, at hvert årti bringer adskillige nye teknologier og værktøjer med sig, og at politik derfor nødvendigvis spiller en mindre rolle i dag end det gjorde i middelalderen, fordi teknologi ganske enkelt betyder mere (relativt).
Det er en usaglig måde at stille tingene op på. Det er i dag primært socialister der holder fast i en nulsums-tankegang, hvor mere af a nødvendiggør mindre af b. Eftersom antallet af revolutioner har været eksponensielt stigende i løbet af de sidste 300 år kunne jeg med samme logik sige at politik betyder mere i dag, og teknologien derfor må betyde mindre. Det holder jo ikke.
Du påpeger selv, at teknologien også tidligere har betydet noget (Gutenbergs presse). Der kan nævnes mange andre teknologiske fremskridt, og jeg afviser på ingen måde at teknologien spiller en stor rolle. Teknologi har altid spillet en stor rolle for samfundsudviklingen.
Men du forsøger at sige at teknologien vil komme til at betyde (relativt) mere, og det er dér din argumentation halter. Det er fint at du har den holdning, men den bliver desværre ikke støttet af argumenter i dit indlæg, og det nytter ikke at man bare cherry picks fra historien for at legitimere sin forudfattelse af tingene.
Eftersom antallet af revolutioner har været eksponensielt stigende i løbet af de sidste 300 år kunne jeg med samme logik sige at politik betyder mere i dag, og teknologien derfor må betyde mindre.
Har der været den udvikling? Det vil jeg gerne have en reference på.
Man kan begynde at tælle, hvis man keder sig:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_revolutions_and_rebellions
Det er i høj grad et definitionsspørgsmål hvornår der er tale om en revolution. Ofte vil man klassificere det som "opstand" hvis oprøret slår fejl, og "revolution" hvis det går godt. Amerikanerne kalder deres uafhængighedskrig en revolution - briterne ville nok rubricere det som en ulovlig opstand. Laver man en grov optælling viser det sig at antallet i 1900-tallet var knapt 3 gange så højt som i 1800-tallet, og at det tal var godt 3 gange så højt som i 1700-tallet.
Men pointen var såmænd at det var et elendigt argument, da formålet var at sige man altid kan udvælge sine datapunkter ganske selektivt. Hvornår er der tale om en "revolution"? Hvornår er der tale om en "teknologisk landevinding"? Har internettet været vigtigere end dampmaskinen? Det er umuligt at definere, og en kvantitativ argumentation baseret på hændelser man kan vælge til og fra (næsten) vilkårligt vil altid være problematisk.
Det er en interessant liste, men det virker sandsynligt, at en liste med politiske revolutioner i høj grad er biased til at inkludere mange revolutioner, som ligger tæt på nutiden, på bekostning af revolutioner der ligger langt tilbage.
Det skyldes selvfølgelig, at historieskrivningen og overleveringen af information om hændelser til de næste generationer er blevet meget mere detaljeret. Hvis en hændelse imidlertid ikke blev overleveret til de næste generationer er det tabt for historien.
Sådan forholder det sig ikke med teknologi. Hvis der er blevet opfundet en ny nyttig teknologi, så vil teknologien være i brug i mange, mange generationer frem, formentlig helt frem til i dag, og den historiske teknologiske udvikling leverer dermed sit eget vidnesbyrd uden, at nogen behøver skrive det ned. Derfor lider teknologihistorien formentlig af en mindre nutids-bias end den politiske historie.
Dertil kommer, at som antallet af mennesker og selvstændige lande er steget er potentialet for antallet af politiske revolutioner på verdensplan også steget. På samme måde nyder den teknologiske accelleration godt af, at verdensbefolkningen stiger, så flere kan opdage nye ting. Men den væsentlige forskel her er, at mens en politisk revolution i et andet land end Danmark ikke berører os særligt meget, så vil et teknologisk gennembrud foretaget i et andet land end Danmark berøre os meget, fordi teknologi er nemt at kopiere og markedsføre globalt.
Hvis din liste skulle være relevant skulle den derfor istedet kun berøre politiske revolutioner inden for den samme befolkningsgruppe eller et snævert geografisk område.
Jeg medgiver, at det er muligt at udvælge bestemte datapunkter i historien for at tegne det billede, man helst ser. Men Kurzweil udpeger i sin bog ikke selv sine teknologiske paradigmeskift, men plotter dem som uafhængigt er udpeget af 15 forskellige kilder. Derfor er det mindre sandsynligt, at den observerede eksponentielle tendens skyldes tilfældet af udvalgte begivenheder.
Og som du selv siger, så oplevede mange i middelalderen ikke teknologisk fremgang i løbet af en livstid. Mens selv de fattigste i verden i dag på den anden side bliver introduceret til nye teknologier med få års mellemrum. Denne mere intuitive betragtning bekræfter altså også den eksponentielle tendens i teknologiudviklingen.
Men vi har jo også kun nutidens bedømmelse om, hvad der er en vigtig opfindelse, og hvad der ikke er. Og det er jo også noget resten af samfundet (politik, kultur, etc) bedømmer.
En interessant ting du kunne kigge på var økonomiske vækstmodeller. Solow osv. Der finder du en masse snak om hvordan teknologi påvirker økonomien.
En lille kommentar; en masse teknologi er gået i glemmebogen og teknologi opfindes hele tiden som destruerer anden teknologi, som vi kender det fra Schumpeters creative destruction.
Sådan forholder det sig ikke med teknologi. Hvis der er blevet opfundet en ny teknologi, så vil teknologien være i brug i mange, mange generationer frem, formentlig helt frem til i dag, og den historiske teknologiske udvikling leverer dermed sit eget vidnesbyrd uden, at nogen behøver skrive det ned. Derfor lider teknologihistorien formentlig af en mindre nutids-bias end den politiske historie.
Den teknologiske udvikling har samme nutidsbias, al den stund at vor tids teknologi er ny og, ja, revolutionerende, fordi vi mærker at den ændrer vores liv markant. Omvendt er det mentalt sværere for os at forstå, at en ændring i plovens design for 300 år siden måske var ligeså revolutionerende for samtiden, som nanoteknologi er for os i dag. Man kan således også argumentere for at telegrafen var en større revolution end det moderne internet, omend jeg ikke er enig i den udlægning.
Du argumenterer for at teknologi nemt spredes, men at politiske forhold er afgrænset geografisk og ikke berører naboerne særligt meget. Både 1848, 1989 og 2011 har vist at dette langtfra altid er tilfældet. Der er jævnligt en markant politisk spill-over effekt, ligesom teknologi ikke altid spredes lige nemt, f.eks. har kondomer det svært i en række afrikanske lande.
Måske må vi blot anerkende vores uenighed, der er næppe grund til at recitere Kurzweil og alle kritikerne i denne tråd. Selvom din argumentation er compelling, betragter jeg fortsat den politiske og teknologiske udvikling som et (ofte) positivt feedback loop, men hvor der også er andre faktorer der gør sig gældende. Teknologien har altid betydet meget for samfundsudviklingen, men den driver ikke alene historien.
Selvom din argumentation er compelling, betragter jeg fortsat den politiske og teknologiske udvikling som et (ofte) positivt feedback loop, men hvor der også er andre faktorer der gør sig gældende. Teknologien har altid betydet meget for samfundsudviklingen, men den driver ikke alene historien.
Deri er vi enige. Mit motiv til at skrive kronikken var at argumentere for, at teknologi betyder mere, end de fleste tror. Ikke at den betyder alt.
Jeg holder så endvidere fast i, at tingene tyder på, at antallet af teknologiske reformer accellereres hurtigere end antallet af politiske reformer. Jeg har meget svært ved at se, hvordan man kan bestride, at teknologi har spillet en større rolle de sidste 100 år end det har i de fleste af menneskets 200.000-årige historie som jæger/samlere, og at antage at denne udvikling vil fortsætte synes ikke at være særligt vovet.
Du argumenterer for at teknologi nemt spredes, men at politiske forhold er afgrænset geografisk og ikke berører naboerne særligt meget. Både 1848, 1989 og 2011 har vist at dette langtfra altid er tilfældet. Der er jævnligt en markant politisk spill-over effekt, ligesom teknologi ikke altid spredes lige nemt, f.eks. har kondomer det svært i en række afrikanske lande.
Ja, men undtagelser betyder ikke, at der ikke er en regel.
Et hurtigt kig henover den liste viser da, at udviklingen i antallet af revolutioner i hvert fald ikke var eksponentiel i 1900-tallet. Tættere på konstant, hvis man skal bruge den liste som udgangspunkt.
Så teknologien er et rammevilkår for politikken, men politikken er ikke et rammevilkår for teknologien? Mon ikke sandheden nærmere er at både politik og teknologi influerer på hinanden (sammen med en række andre faktorer) i et kaotisk samspil, uden simple årsag-virkning forbindelser?
Jeg vil ikke mene at lovgivningens indflydelse er "katotisk", medmindre der er tale om uklar lovgivning a la Data lovgivningen, som kan tolkes og omfortolkes lidt efter lyst og interesse.
Det er ret nemt at se hvordan Logningsbekendtgørelsen, Anti-hvidvask og striben af it-katastrofer, der vælter ud af Finansministeriet (f.eks. NemId, Digital Post, NemKonto), detailstyrer samfundet via indflydelsen på teknologi både ved at styre hvad der bliver lavet hvordan og hvad der IKKE implementeres/ikke må tages i brug.
Omvendt KUNNE lovgivningen have dikteret f.eks. Digital Cash skulle være legal tender som betalingsmiddel og dermed dikteret frihed.
Olesens kronik er teknologi-begejstret. Men desværre lever vi i en teknologi-fjendtlig tid. Danske folketings- og kommunalpolitikere og samfundsdebattører er typisk ikke interesserede i teknologi. Det samme gælder journalister i dagspressen. Unge mennesker, der er interesserede i teknik, fravælger selvfølgelig journalist-uddannelsen. På den baggrund er det egentlig underligt, at der overhovedet sker en teknisk udvikling i danske virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
De virksomheder, der klarer sig bedst i den internationale konkurrence, har typisk teknisk interesserede bestyrelsesmedlemmer. Desværre gælder det kun de færreste. Derfor er det bekymrende, at mange virksomheds-bestyrelser og -formænd typisk er uinteresserede i teknologi.
Er bestyrelsen og bestyrelsesformanden for DONG, for eksempel, tilstrækkelig kvalificerede til at vurdere det teknologiske potentiale i virksomheden..? Man må håbe at det er tilfældet, idet energiselskabets fremtid i høj grad afhænger af evnen til at udvikle ny teknologi.
Ifølge Ugebladet Ingeniørens hjemmeside, ing.dk, foregår i øjeblikket et internationalt teknologisk kapløb i retning af at fremstille og distribuere brint på en effektiv og billig måde. Man må håbe at DONG har en bestyrelse og en ledelse, der er i stand til at vurdere denne tekniske udvikling, så det danske energiselskab kan få (fastholde?) en plads i førerfeltet.
Hart DONG ikke i løbet af foråret demonstret at det netop er en virksomhed som KUN eksisterer fordi der blev dikteret monopol og der postes enorme beløb ind i tilskud til vindenergi på basis af lobbyarbejdet foretaget af dem som bl.a. sad og skummede fløden i DONG?
Hvordan er DONG-monopolet kommet forbrugerne til gode?
Med vindmøller har vi da om noget en teknologi som næppe var blevet til noget uden grov overbetaling af el gennem 4 årtier - og som stadig sagtens kan falde til jorden som et stort flop uden fremtid.
Det er for mig at se værre - både skabelsen af DONG og det ekstreme fokus på vindenergi synes at være resultatet af netværket omkring Finansnministeriet.
Jeg vil vove den tese, at det nylige energiforlig er resultatet af massiv lobbyisme for at promovere et projekt, der i sidste ende kun har en drivkraft - personlig vinding for tidl. ansatte i Finansministeriet på både skatteydernes og energiforbrugernes regning.
Det er til skade for dansk energipolitik fordi det gør os voldsomt overeksponeret på vindenergi som er både dyr, ustabil og børdimæssigt imod markedet - når vi har masser af vind, er priserne i bund; når vi ikke har vind, skal vi købe dyr strøm på markedet fra andre.
Det fører til yderligere ekstreme projekter såsom BetterPlace, der for mig at se er et næsten desparat forsøg på at skabe oplagringsmuligehder for el produceret af vind om natten. Betterplace er endnu et millardprojekt på skattydernes regning - DONG har skudt millarder ind i Betterplace Danmark.
Min tese er ikke en antydning af "svindel" eller nogst sådant - jeg tror at de involverede løbende overbeviser sig selv om at de gør godt, når de samtidig scorer kassen. BetterPlace har - om noget - en god populistisk historie om el-biler. DONGs etablering var tillokkende for statsadministrationen (gevinsten fra konsolideringen af den danske energisektor skal gå i statskassen - læs monopolgevinsten skal først skabes og dernæst børsnoteres). Vind er politisk korrekt i Danmark, hvor man i årtier voldsomt har subsidieret Vestas.
Den sidste historie er hvordan pensionsmillarderne skal "arbejde" for Danmark - læs finansiere de aktiviteter som ikke kan finde finansiering på markedsvilkår.
Min forventing er at hele dette vind-eventyr vil end i det rene ingenting og Danmark i en meget skrøbelig situation. Det urentable Vestas vil blive "solgt" og aktiviteterne fordufte ud af Danmark og efterlade os med en enorm regning for både den historieks e og løbende subsidiering. Energisekstoren er monopoliseret uden handlemuligheder fordi den er groft låst til vindproduktionen og oli/gas-produktionen i Nordsøen vil aftage med sigende problemer til følge.
Ja, det er mildest talt problematisk og bekymrende.
Det som virkelig generer mig er, at det stort set usynligt for de fleste mennesker. Som når DR laver indslag om, at det "godt kan betale sig" at sætte solceller på taget... Ja tak - kun fordi det skatte/afgift-begunstiges helt vildt. I virkeligheden er det en ekstremt dyrt måde at producere elektricitet.
Jeg kan følge din teknologi-begejstring og er enig i, at har stor indflydelse på verden. Men den er ikke det eneste. Kultur og demografi er ligeledes meget stærke kræfter.
Selvom truslen fra overbefolkning i vid udstrækning retter sig af sig selv, blandt andet pga. teknologiske fremskridt, så betyder det jo ikke, at den ikke er et yderst reelt problem mange steder. Mit yndlings-uhyggelige-eksempel er Bangladesh, som for ca. 30-40 år siden havde omkring 80 millioner indbyggere, i dag har ca. 150 millioner indbyggere og om ca. 40 år har Bangladesh sandsynligvis omtrent 300 millioner indbyggere - næsten svarende til USAs befolkning i dag. Banglandesh er et land med et areal som blot er fire gange Danmarks areal. Livskvaliteten i sådan et land vil være skod langt ud i fremtiden, alene pga. befolkningstætheden, foruden religionen og kulturen, som i øvrigt er hovedårsagen til befolkningsvæksten.
Kultur spiller helt sikkert også en rolle, men den er sværere at påvirke, og den er ikke selvaccellererende ligesom teknologi.
Singapore er i øvrigt mere end 7 gange så tæt befolket som Bangladesh og ser ud til at håndtere det fint. Befolkningstilvækst er ikke nødvendigvis uden udfordringer, men de evt. udfordringer ser altså ud til at være mulige at løse.
Singapore er en by og blot 5 millioner mennesker. De dyrker eksempelvis næppe meget af deres mad selv. Manhattan fungerer jo også fint - men kun fordi der er områder udenfor, hvor der er plads. København fungerer også fint - men det ville være lidt surt ikke at kunne få noget mad og vildt dyrt at spille golf.
Mange ting kan løses, og folk kan vænne sig til meget. Jeg synes ikke det er eftertragtelsesværdigt ikke at have muligheden for at bo med have, luft, kvadratmeter, plads til fritidsinteresser, plads på pisterne, plads på golfbanerne, plads på vejene. Det er heller ikke fedt, hvis god mad, f.eks. kød, bliver prohibitivt dyrt, ligeledes er der en lang række ressourcer som er relativt begrænsede (jeg er enig i, at teknologi løser meget/måske alt - men hvornår?) som bliver dyre, når vi er mange som skal deles om dem.
Jeg tror man skal passe meget på med at overdrive teknologiens accelerende tendens... den ændring i livsform der skete ved industrialiseringen i Danmark er formentligt langt den voldsomste der er sket nogensinde. Problemet med Kurzweils analyse (og andre i den dur) er at de ikke vægter de enkelte begivenheder i forhold til hinanden: hvor meget betyder udskiftningen af tofold med trefold i landbruget fx ift. til internettet? Penicillinet ift. til p-pillen?
Der er imidlertid ikke nogen tvivl om, at teknologien er vigtig i forståelsen af historien. Den franske historiker Fernand Braudel har skrevet en fantastisk bog om samspillet mellem geografi, demografi, teknologi og økonomi i det tidligt moderne samfund - Capitalism and Material Life 1400-1800 (Civilisation Matérielle, Économie et Capitalisme, XVe-XVIIIe). Den er værd at læse.
Værd at læse? Næh, du. Denne her er der for alvor smæk i:
http://educate-yourself.org/cn/johncolemancommof300order14mar05.shtml
Der sker intet uden disse menneskers blå stempel - ergo er politikken over teknologien.
Coleman er ex-MI6 og han er bestemt ikke dårligt informeret.
Dette er en tidligere og ikke opdateret, frigivet udgave af bogen, men stadig et kig værd:
Politik er bestemt ikke uvigtigt. Den forkerte politik kan nemlig bremse udviklingen mere end teknologien kan trække.
Ja... hvis man ikke kan overbevise dem ved hjælp af videnskabelige argumenter, så lad os dog opfinde tæppet væk under dem ;-) ... det hælder jeg også langt mere til. Og det er også langt mere produktivt undervejs.
Jeg synes godt nok jeg spilder tiden nogle gange med at prøve at fremføre saglige argumenter, for blot at modtage en anklage om facisme, egoisme, eller hvilke personlige angreb de nu lige kan finde på, fordi man ikke gider være deres slave.
Teknologien ændrer blot ratioen.
Den får vestlige - moderne - kulturer til at svinde ind.
Og den får mindre-udviklede kulturer til at ekspandere.
Voila: Ratioen er ændret.
Og dette er altså godt, kan man forstå.
- - -
Lasse - rigtig fin kronik og interessant diskussion. I min optik er det betryggende at en stadig større andel af økonomien flytter sig over i det imaterielle domæne. At ideer og arbejde bliver delt. At de sociale medier og nye samarbejdsplatforme faciliterer globale samarbejdsrelationer mellem individer, som er 90'ernes verden totalt overlegen mht. produktivitet. Og vi har kun lige set 10 år af denne udvikling :-)
Politikerne har lykkeligvis allerede mistet kontrollen med immateriel IPR. De har bare ikke forstået det endnu.
Mine teenagebørn anser det for en menneskeret at have en computer som virker og hul igennem til verden. Det skal igen tage fra dem, heller ikke en rød, grøn eller blå politiker, så bliver der fan... ballade og nu begynder de snart at gå til stemmeurnerne.
De værdiskabende processer som vi deltager i, har i stadig mindre grad et definerbart geografisk udgangspunkt eller centrum. Blandt andet derfor er teknologier som Bitcoin så vigtige for, at individet får mulighed for at udvikle og forme sit liv i en ny global virkelighed, hvor individet igen får kontrol med de midler, som ikke er nødvendige for livets opretholdelse.
Jeg er ikke to sekunder i tvivl om, at teknologien er disruptive i forhold til den nuværende samfundsmodel, så det er nogen spændende år vi går imøde. Jeg er tålmodig optimist.
Fuld gas Lasse - vi er på rette vej og vi skal nok få vores ven Mortens vestlige moderne kulturer transformeret til noget nyt og bedre imens vi glæder os over de resulater vi er i stand til at skabe sammen med nogen af dem fra de mindre udviklede kulturer.
Det er næsten lige så utopisk som at høre en socialist tale om sit drømme-samfund. tag fx. seasteading: Hvad sker der, når de stævner ud og frasiger sig statsborgerskab og skattepligt? Mon ikke en eller anden pirat finder ud af, at der er et omkostningsfrit bytte? Ved hvilken domstol skal tvister afgøres? Yep, du gættede det, de bliver snart nød til at etablere politi, retsvæsen og militær, og til det skal de opkræve skat eller leje - kald det hvad du vil. Og så har vi hele historien om igen, bare afspillet på meget få år.
Selv hvis DK kun havde de tre områder, som du nævner, så ville skatten jo være tættere på nul end vores nuværende skattetryk.
Pointen i kronikken er nu også, at teknologi er langt mere effektivt end politik. Om det bliver seasteading, eller alt muligt andet er egentlig ligegyldigt.
Flere artikler fra Videnskab
Mindre brug af blod redder liv - TV 2 Nyhederne
Udgivet for 13 timer og 25 minutter siden i Videnskab
Tilføjet 22/05 16:55 til Boblere af Kaare Thode Jørgensen
Kilde: nyhederne.tv2.dk
Rokokoposten: Danske skoleelever er verdens bedste til noget, som ikke kan måles
Udgivet for 3 dage siden i Videnskab
Tilføjet 20/05 23:27 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: rokokoposten.dk
Transkønnede forbliver på psykisk sygdomsliste - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 5 dage siden i Videnskab
Tilføjet 18/05 12:43 til Boblere af Laurentius
Kilde: b.dk
Garageforsøget - igen - igen - igen
Udgivet for 11 dage siden i Videnskab
Tilføjet 13/05 15:32 til Boblere af MajC
Kilde: tobak-jatak.dk
Psykiatriens vilkårlighed
Udgivet for 14 dage siden i Videnskab
Tilføjet 10/05 14:28 til Boblere af Michael J
Kilde: arbejderen.dk
1-0 til dagplejen over vuggestuen
Udgivet for 15 dage siden i Videnskab
Tilføjet 09/05 17:28 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jyllands-posten.dk
Forskere finder fedt, der slanker
Udgivet for 15 dage siden i Videnskab
Tilføjet 09/05 17:31 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: bt.dk
Til forsvar for kuldioxide - WSJ.com
Udgivet for 15 dage siden i Videnskab
Tilføjet 09/05 17:59 til Boblere af Hamlet4
Kilde: online.wsj.com
Er Bent Jensens kolde krigs rapport smeltet eller er den stadig i dybfryseren?
Udgivet for 17 dage siden i Videnskab
Tilføjet 07/05 15:15 til Boblere af Ivan Dybdal
Kilde: 180grader.dk
DR1 Dok: 9.z mod Kina | | DR
Udgivet for 17 dage siden i Videnskab
Tilføjet 06/05 21:29 til Boblere af Laurentius
Kilde: dr.dk
Global afkøling. Global opvarmning. Klimareligion. Økofanatisme. Katastrofisme.
Udgivet for 19 dage siden i Videnskab
Tilføjet 04/05 17:33 til Boblere af Universalgeni
Kilde: cbn.com
Wikipedia beskyldes for sexisme - Kultur | www.b.dk
Udgivet for 20 dage siden i Videnskab
Tilføjet 03/05 10:57 til Boblere af Laurentius
Kilde: b.dk
Forstået til døde — På sporet af et moderne liv
Udgivet for 22 dage siden i Videnskab
Tilføjet 02/05 08:31 til Boblere af Laurentius
Kur for HIV på Aarhus Universitet?
Udgivet for 22 dage siden i Videnskab
Tilføjet 02/05 11:35 til Boblere af Asger Jon
Kilde: au.dk
Klimasensibilitet - lavere end antaget af IPCC?
Udgivet for 29 dage siden i Videnskab
Tilføjet 24/04 20:59 til Boblere af Rimrem
Kilde: bishop-hill.net
Det giver højere karakterer at have en kvindelig lærer - Indland
Udgivet for 30 dage siden i Videnskab
Tilføjet 24/04 12:21 til Boblere af Laurentius
Kilde: jyllands-posten.dk
Antarktis: mere havis end nogensinde
Udgivet for 37 dage siden i Videnskab
Tilføjet 17/04 19:51 til Boblere af Universalgeni
Kilde: sermitsiaq.ag
Mor og far på forældrekursus - Indland
Udgivet for 38 dage siden i Videnskab
Tilføjet 16/04 07:45 til Boblere af Asger Jon
Kilde: jyllands-posten.dk
Mor på antidepressiver begik selvmord
Udgivet for 37 dage siden i Videnskab
Tilføjet 15/04 10:53 til Boblere af Michael J
Kilde: dr.dk
Nu fr 38.000 ADHD-medicin - staten giver massiv støtte
Udgivet for 40 dage siden i Videnskab
Tilføjet 14/04 12:46 til Boblere af Allan
Kilde: politiken.dk
|
Om Lasse Birk Olesen Mener at politik er håbløst og studerer i stedet veje til et friere samfund, der ikke afhænger af folkelig opbakning, men af teknisk snilde... Se Lasse Birk Olesens profil eller Følg Lasse Birk Olesen |
Kinnocks skat - Dagens avisleder - JP 24/05 07:39 - 193 klik
Sjusk i Skat: Krævede 2,8 mio. i restskat - undersøgte sagen bagefter 24/05 13:04 - 175 klik
Asmaa lærer politiet ny metode at fange forbrydere på... 24/05 17:14 - 139 klik
Det forbudte spørgsmål: Er der en sammenhæng mellem islam og terror? 23/05 21:38 - 116 klik
Det forbudte spørgsmål: Er der en sammenhæng mellem islam og terror? 23/05 21:38 - 1713 klik
Kinnocks skat - Dagens avisleder - JP 24/05 07:39 - 1414 klik
»Guerillakrig« i Stockholms gader 24/05 01:00 - 584 klik
59-årig mand i koma efter muslimsk overfald 24/05 00:03 - 518 klik
|
|
Selvejerskab, John Locke og fængslingen af Lars Kragh Andersen Tilføjet 17/05 12:20 af Torben Mark Pedersen |
|
|
EU som minimalstat Tilføjet 29/04 11:11 af Laura Lindahl |
|
|
Tossede faggrænser koster rigtig mange penge Tilføjet 28/04 23:14 af Ove Høeg Christensen |
|
|
”This is what we believe!” Tilføjet 24/04 15:29 af Torben Mark Pedersen |
|
|
EU-Kommissionens økonomiske uansvarlighed vil koste Danmark 3,3 mia. kr. Tilføjet 23/04 08:14 af Laura Lindahl |
| Flere klummer | |
Bookmarklet

