Pladderpædagogik er nået ind på universitetet

Når nu allesammen taler om universiteterne, ville jeg lige komme med et lille bidrag fra denne verden

_slettet_bruger_9931 Ikke angivet,

19/12/2013

Når nu allesammen taler om universiteterne, ville jeg lige komme med et lille bidrag fra denne verden.

Da jeg valgte studieretning ville jeg være 100 % sikker på, at min uddannelse ville være praktisk anvendelig på arbejdsmarkedet. Blandt andet derfor valgte jeg maskiningeniørstudiet på DTU, og jeg blev ikke skuffet. Uddannelsen byder på fag som mekanik, maskinelemener og projekter, som kombinerer alt det, man har lært med en rigtig problemstilling en virksomhed har været udsat for. Al undervisning er som udgangspunkt frivillig, derfor var det noget besynderligt, at enkelte kurser i 1. semeter havde sneget sig ind som obligatoriske. "FSK" hed de.

Ja i disse obligatoriske timer skulle vi lære, hvorledes man til ethvert projekt skal aflevere en "procesanalyse". Nej ikke en procesanalyse, der beskriver hvorledes man fremstiller et givent produkt, som vi  iklassen troede, men nej en procesanalyse der beskriver, hvordan det interne gruppearbejde har forløbet! Denne procesanalyse skulle indledes med en "social-faglig kontrakt", hvor vi skulle besvare en række spørgsmål om det sociale i vores gruppearbejde. Det drejede sig bl.a. om, hvilke sociale tiltag vi har lavet for at ryste gruppen sammen socialt. Spiller vi fx bowling sammen i fritiden? Drikker vi bajere sammen? Og hvad skal konsekvensen være, hvis lille Rudolf kommer for sent? Skal han socialt udstødes, skal han have en endefuld eller det røde kort? Og hvis nogen troede, at det var noget, der hurtigt kunne overståes, så er svaret nej. Denne "kontrakt" skulle underskrives og godkendes af læreren. Og denne skulle indgå i en "procesanalyse", som skulle afleveres til både censor og lærer. Selve procesanalysen skulle være på ca. 4-5 sider og indeholde logbøger og løbende evalueringer af gruppearbejdet.

Til de obligatoriske timer skulle vi blandt andet lære om, hvad rundkreds-brainstorming var, og hvordan vi skulle tegne pile frem og tilbage på et stykke papir med tillægsord. Og så selvfølgelig et langt foredrag om, hvor vigtigt det var, at alle gruppens medlemmer blev hørt. Vi skulle høre foredrag om en "konflikttrappe", der begynder i "uenighed" og slutter med "krig". Et ganske relevant kursus for parkeringsvagter, men absolut noget pladder for ingeniørstuderende. Ordet "beskæftigelsesterapi" lå som en tung dyne over undervisningen, da en færdiguddannet ung pædagog ivrigt bladrede frem og tilbage i mellem slides.

Lærerne som beskæftiger sig med projektundervisningen er hermed tvunget til at læse og rette denne procesanalyse igennem, og den skal indgå i vurderingen af det projekt, vi har skrevet. Og de stakkels dygtige lærere er hårdt nok prøvede i forvejen, skal det siges.

Dette er dog langt fra det værste. Da vi så i min gruppe skulle finde ud af, hvad der mon skulle stå i sådan en procesanalyse, googlede vi "procesanalyse". Det lykkedes os at finde en procesanalyse som en gruppe fra folkesundhedsstudiet på Aalborg Universitet havde skrevet. Efterhånden som vi scrollede ned i dokumentet, tabte vi mere og mere kæben. Side 10, side 15, side 20 og nej nej nej side 31! 31 sider har en gruppe på folkesundhedsstudiet præsteret! Dokumentet var fyldt med skemaer, pile og undskyldninger om hvorfor gruppemedlemmerne ikke havde spillet bowling sammen. Pladder, pladder og pladder. Forestil jer en virksomhed der fik tilsendt sådan en rapport :) Hvis nogen skulle være i tvivl, så er gennemsnitsalderen omkring 8 år ældre end det sidste teenageår, hvilket jeg betragter som modent.  

Vi havde 4-5 obligatoriske undervisningsgange med pædagogen, hvilket svarer til nogenlunde 15-20 timer. Det skal hver klasse have på første semester. Ja, det giver jo en masse beskæftigelse til færdiguddannede pædagoer. Men resultatet af det hele er mere administration, lærere og censorer bliver mere pressede og rapporter, der i sidste ende indeholder færre tekniske beskrivelser, fordi "procesanalysen" æder en del tid.

Kig selv med på google-søgningen: https://www.google.dk/#q=procesanalyse+social+faglig+kontrakt og sørg for at have en blød handske på, så slagene imod panden ikke bliver for hårde.

Kilde: