Statspropagandaen dropper dokumentar efter afsløring af grov lægesjusk
Udgivet for 294 dage siden i Videnskab
Tilføjet 28/08 14:13 til Boblere af Erik
Kilde: ekstrabladet.dk
Herligt, endnu engang viser det danske sygeuvæsen sig fra sin værste side. I stedet for at lære af fejl og erkende dem, så skal de skjules og forties for gud forbyde at man som offentlig ansat læge skal bedømmes på sin gerning.
Da 19-årige Carina i 2011 kommer ud for en fatal trafikulykke, mener lægerne ikke, at hun vil overleve. De beder derfor forældrene tage stilling til, om de må bruge Carinas organer. Forældrene accepterer. Men lægerne på Aarhus Universitetshospital tager fejl, for pludselig vågner Carina op. Det sker dog før, lægerne er begyndt på indgrebet.
Carina overlever ulykken og kommer i bedring. Hele dramaet bliver filmet af Danmarks Radio, som er ved at lave en dokumentar om organdonation. Men dokumentaren bliver aldrig vist, fordi lægerne mener, at det kan have alvorlige konsekvenser for folks opfattelse af at være organdonor og lægernes arbejde, og derfor får de sat en stopper for produktionen.
Allerede for tyve år siden fortale en hospitalsansat ven mig, at man skulle undlade at sige ja til at være organdonor. Et ja kunne netop koste en livet, hvis læger vurderede, at ens organer ville gøre bedre tjeneste hos andre.
Da 19-årige Carina i 2011 kommer ud for en fatal trafikulykke...
Nej, det gjorde hun ikke...hun overlevede.
Så du mener, at lægerne vil pille organer ud af et menneske, som måske overlever, uden samtykke? Så langt er vi dog endnu ikke kommet, selv om artiklen indikerer en højst beklagelig udvikling.
Fatalt betyder ikke skæbnesvanger eller lign. i medicinsk sammenhæng - det betyder dødeligt (hvilket man jo også kan sige er det ultimativt mest skæbnesvangre).
Sandheden kan have alvorlige konsekvenser for folks holdning til organdonation, hvis sandheden er, at lægerne nogen gange tager fejl og er tæt på at aflive levedygtige mennesker.
Man kunne måske også sige at sandheden sjældent ønskes hørt, om det er af systemet eller almindelige mennesker. :) Men det er jo ofte nemmere for systemet at fortie end det er for individer.
Når DR tilbageholder fakta af hensyn til bestemte interesser, er der ikke længere tale om public service, men et politisk medie. Det er under al kritik. DR bør videregive fakta, uden at tolke på dem.
Hvorfor tror du at DR drejer sig om public service? Det er ligesom at tro, at politikerne arbejder som samfundets bedste. Akja, naive sind.
Overskriften siger det hele. Hvis der ikke kan propaganderes for socialstatens herligheder, så skal det ties!
Det drejer sig altså ikke om at pigen var i risiko for at få udtaget sine organer selv om hun ikke var hjernedød, blot at de pårørende blev forberedt på dette inden hun blev erklæret hjernedød. Var hun ikke vågnet op skulle de igennem forløbet med at konstatere hende hjernedød og idet hun ikke var hjernedød, ville de opdage det ved undersøgelserne og aflyse transplantationerne. Den eneste fejl er at der blev informeret herom, inden man endeligt vidste hvad det drejede sig om.
Af samme grund er det da beklageligt at sagen bliver blæst op, fordi en masse mennesker, uden grund, bliver nervøse for om man kan risikere at få fjernet sine organer uden at være blevet erklæret død. Dette går ud over tilmeldingerne til Donorregistret og derved os alle samme, der alle kan risikere at få brug for et organ en dag. Derfor er det trist.
Hvis dét er sandheden, så er det disse informationer, DR skal bringe samtidig med historien.
Men du mener måske, at det er en fin løsning at lade helt være med at fortælle historien - i stedet for at fortælle hvordan tingene egentlig hænger sammen?
Nej det er langt mere modbydeligt end det. I en af de andre artikler kan du læse at overlægen havde givet forældrene et valg, enten gik de med til organdonation og så ville hun blive holdt i live i 10 dage eller også ville de slukke respiratoren. Dette vel at mærke FØR der var foretaget test for hjernedød. Det var kun fordi en anden læge var uenig at pigen blev behandlet og HURTIG kom sig. GROV lægesjusk som burde medføre en fyreseddel.
...og hvis dét er sandheden er det kun fornuftigt at undlade at tilmelde sig donor-registeret.
Må vi kende sandheden, hvis den ikke er til jeres/vores fordel, Asklepios og DR?
Nej du må netop ikke kende sandheden for "det vil påvirke befolkningens syn på lægernes arbejde". Stol du bare på at det store system vil dig det godt.
Tilgiv det retoriske spørgsmål ;)
Jeg har stadig tilgode at opleve én eneste person sige det ligeud: de mener det er godt og retfærdigt at skjule sandheden for at opnå noget politisk; målet helliger midlet også når midlet er usandhed og manipulation.
De finder altid på én eller anden altruistisk-kreativ efterrationalisering for at kunne blive siddende på deres høje hest og føle sig moralsk gode altimens de lyver for sig selv og os andre. Foragteligt.
Tilgivet :)
Ja, jeg undrer mig også over hvorvidt den rådne moral er en konsekvens af systemet, altså tillært eller om mennesker med rådden moral tiltrækkes af kollektivistiske systemer.
Jeg skriver ingen steder at noget skal ties, blot beklager jeg at sagen bliver fremført på en måde så mange får den opfattelse at man kan risikere at får udtaget organer inden man er erklæret hjernedød. Jeg har ikke nogen fordel eller det modsatte ved dette, jeg er ikke part i sagen.
Benægter du dermed det, ErikH skriver, og kan du dokumentere benægtelsen?:
Nej det er langt mere modbydeligt end det. I en af de andre artikler kan du læse at overlægen havde givet forældrene et valg, enten gik de med til organdonation og så ville hun blive holdt i live i 10 dage eller også ville de slukke respiratoren. Dette vel at mærke FØR der var foretaget test for hjernedød.
Eller er du uenig i, at det fortjener at blive "blæst op" når en overlæge handler således?
Lad os lige holde fokus her. Jeg har kun beklaget den fejlagtige insinuation af at man som organdonor skulle være i risiko for at få fjernet sine organer inden man bliver erklæret hjernedød.
Hvad der ellers har været af dårlig kommunikation mellem Århus Universitetshospital og Carinas pårørende har jeg ingen kommentarer til. Særligt ikke når man kun får den ene parts version, formidlet via en EB journalist. Så bliver troværdighedsværdien vist ikke ringere.
Jeg forstår ikke dit ærinde og din manglende stillingstagen til DRs handlinger.
Hvis det er et problem at vi kun kender den ene parts historie, så vil jeg lige minde om at DR besidder hundredvis af timers optagelser med både familie og læger. Som DR nægter at vise og kommentere på. Fordi lægen, den ene part i sagen, ikke ønsker at fortælle, hvad der skete. DR adlyder. Hvorfor? Er det vigtigere at vi bliver organdonorer end at vi kender sandheden, hvis sandheden er at der kan ske fejl?
Nej, Carina risikerede ikke at få sine organer taget ud, inden hun var hjernedød. Hun risikerede at få stoppet livsbevarende behandling, hvis hendes organer ikke skulle doneres. Hvilken holdning er det, lægen og DR er bange for bliver udbredt? At man føler sig tvunget til at bliver donor fordi det potentielt kan købe de ekstra par dage der skal til, for at en kompetent læge kan redde ens liv...? Dette handler mindre om organdonation end det handler om en overlæge, der var tæt på at slå en patient ihjel før hjernedøden indtraf, fordi hendes organer ikke skulle doneres.
Igen: hvorfor er det helt præcist, at du åbenbart mener sådan en overlæges handlinger ikke fortjener at blive "blæst op"?
Jeg har nu flere gange forsøgt at få dig til at tage stilling til DRs handlinger. Dette handler ikke om hvad der har været af dårlig kommunikation - det handler om DRs modvilje mod overhovedet at fortælle os om den kommunikation, der er foregået.
Lad os lige holde fokus?
Mit ærinde har jeg redegjort for i samtlige indlæg, det er blot en beklagelse over en debat, der på et fejlagtigt grundlag kan risikere at skade tilslutningen til Donorregistret.
DR's dækning har jeg ikke berørt, men det er du åbenbart meget interesseret i at jeg skal gøre. Det har jeg dog ikke nogen særlige forudsætninger for da vi, som jeg også har anført, ikke præsenteres for hele sagen. Lægerne kan jo ikke supplere med yderligere da de har tavshedspligt.
Det er da muligt at DR har handlet kritisabelt (og jeg er på ingen måde fan, så jeg ville aldrig dække over dem), men jeg synes det er svært at afgøre på det foreliggende.
Du kan i hvert fald - åbenbart - risikere at der bliver slukket for respiratoren, hvis ikke "du" via tredjepart giver samtykke om organdonation.
Præcis. Problemet består ikke I at man forsøgte at tage hendes organer ud, for det gjorde man ikke. Problemet består i, at man erklærede, at hun ikke stod til at redde, og ikke ville gøre mere for hende - når hun kort efter kom sig alligevel.
Carina blev faktisk REDDET af tilsagnet om organdonation. Det var det der gjorde, at hun var i live længe nok til at hun blev tilset af en person, der var i stand til at redde hende. I hvert fald hvis fremstillingen i denne artikel er korrekt:
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1815259.ece
19-årige Carina kom i 2011 ud for en alvorlig trafikulykke.
Lægerne på Århus Universitetshospital mente ikke, at hun vil overleve.
De bad forældrene om at tage stilling til, om de må bruge Carinas organer, når døden indtræffer.
Forældrene får opstillet følgende valg:
Siger de nej til organdonation, vil der blive slukket for respiratoren, og Carina vil formentlig dø i løbet af et par dage.
Siger forældrene ja, vil Carina blive holdt kunstigt i live for at bevar organerne, indtil den af lægerne forventede hjernedød indtræffer.
Forældrene vælger sidste mulighed. Efter et par dage bliver de kontaktet af en ny læge fra hospitalet.
Han mener, at der er håb for Carina, og beder om at måtte genoptage behandlingen af hende med henblik på at gøre hende rask.
Carina kommer sig på kort tid fuldstændig og har det i dag godt.
Hvis patienten ikke vil være donor er der ingen grund til at holde patienten i live, ej heller til at konstatere patienten hjernedød før man slukker for respiratoren. "Sådan er det jo".
Sådan læser jeg ovenstående.
Nej, Carina blev ikke reddet af organdonations-tilsagnet. Hun blev reddet af den læge, der kom med det tredje alternativ til "dø nu eller donere, derefter dø"-dilemmaet. Hvis man overhovedet kan kalde det et dilemma.
Den overlæge burde fyres, så han aldrig igen kan stille forældre i et lignende falskt dilemma der kunne have kostet deres barn livet. Lægen der kom med det tredje alternativ burde belønnes.
Hvis det er sandheden, så vil jeg gerne se et link til artiklerne der dokumenterer dette. Specielt dette med at lægerne havde til hensigt at slukke for respiratoren uden en hjernedødstest.
EDIT: Nevermind, jeg fandt det selv: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1815259.ece - boksen i højre side.
Siger de nej til organdonation, vil der blive slukket for respiratoren, og Carina vil formentlig dø i løbet af et par dage.
Siger forældrene ja, vil Carina blive holdt kunstigt i live for at bevar organerne, indtil den af lægerne forventede hjernedød indtræffer.
Hvis den tekst kan tages for pålydende så bør anklagen være langt værre. Der står jo at de vil slukke for respiratoren selvom patienten netop ikke er hjernedød. Det tvivler jeg på er praksis.
Jeg tror en af Ekstra Bladets praktikanter har dummet sig en smule.
Et muligt scenarie er en uempatisk og skråsikker overlæge, så overbevist om egen fortræffelighed at test for hjernedød blot regnes som en formalitet når nu den højtagtede læge har afsagt sin dom. Ja, overlægen ville tilsyneladende slukke for respiratoren uden test. DET er anklagen, ikke organtyveri.
Det er jo ikke helt det der står.
...indtil den af lægerne forventede hjernedød indtræffer.
Antyder at de allerede ved at patienten ikke er hjernedød samtidig med at de vil slukke respiratoren. Jeg tror simpelthen ikke det passer.
Jeg håber heller ikke det passer, men belært af virkeligheden vil jeg bestemt ikke afvise denne form inhumanitet.
Så du mener læger dræber patienter der ikke er hjernedøde for at høste deres organer? Fidnes der nogle fortilfælde i landet?
Så tror jeg nærmere EB har kludret i formuleringen. Det ved vi de gør ofte.
Jeg tror overlægen har været overbevist om at Karina ikke ville overleve og jeg tror der er en usund kultur på danske hospitaler hvor overlægens ord er Gud.
Med andre ord: Inkompetence og komplet mangel på empati - ligesom resten af det offentlige.
Det er muligt. Men det betyder ikke at han ønsker at slukke for respiratoren uden at testen er gennemført. Det eneste vi ved her er at fjolset gav sig til at diskutere det med familien før end det var relevant.
Nej det er ikke problemstillingen. Problemet er at en overlæge, landets højeste medicinske stilling, mener sig så urørlig at vedkommende kan afgøre hver der lever eller dør uden test, og samtidig ingen skrupler har ved at sætte pårørende i en frygtelig afpresningslignende situation.
Men enig i at det må frem i lyset om overlægen virkelig har givet dem det valg, for det er jo nærmest forsøg på uagtsomt manddrab.
Og det mener jeg ikke du kan læse i en tekst der taler om at slukke respiratoren for en patient der IKKE er hjernedød. Teksten må være fejlformuleret.
Ingen af de andre artikler jeg har læst bruger den samme formulering.
Umiddelbart vil jeg mene at DR's dømmevne her er bedre end Ekstrabladets.
Det er rigtigt at ordet “Fatal” på engelsk betyder ”med dødelig udgang”, men det samme gør sig ikke gældende på dansk. På dansk kan det bedst oversættes med ”med uundgåelige, som regel katastrofale følger” eller ”skæbnesvanger”.
I øvrigt fortæller artiklen ikke, at lægerne ville foretage organtransplantationen uden at sikre at Carina var hjernedød. Den fortæller blot at lægerne ikke mener at hun vil overleve.
Ekstrabladet ligger dermed op til, at læseren selv skal tænke sig til et scenarie, hvor lægerne ville start organtransplantationen før Carina var død. Usmageligt af Ekstrabladet – men det er jo den form for artikler og ikke mindst overskrifter, som ved det lidt naive førstehåndsindtryk, skal lokke læseren ind i dyb forargelse og købelyst.
Så klap lige hesten, og lad os få fakta på bordet. Hverken Ekstrabladets populistiske udlægning eller DR’s formålsstyrrede eller politiske korrekte censur.
I medicinsk sammenhæng betyder fatal dødelig. Der er desuden en tendens til, at vi pga. påvirkningen fra engelske film og tv adopterer ords engelske betydning, selv om de har en selvstændig, anderledes betydning på dansk. Et andet eksempel på fænomenet er ordet patetisk.
Har været registreret donor i årevis. Denne historie ændrer intet.
Uagtet er det usmageligt at lægerne begynder at snakke om organdonering, før personen er erklæret hjernedød.. Så længe der er hjerne aktivitet er der en mulighed for at personen kan komme sig, er hjernen død, og viser ingen aktivitet så kan man begynde at snakke med familien om organdonering..
Det er sygt at begynde på det forløb når personen stadigvæk konstanteret som værende i live, i alle definitioner af ordet..
Det her får i hvertilfald mig til at tage mit valg - NIX! Jeg var ellers ved at overveje det, men det har længe undred mig om lægerne vil hoppe til kniven lidt for hurtigt - hvis de havde muligheden, og dette er ikke den eneste gang jeg har hørt om det, der har også været sager i udlandet.. Det væreste er at vi ved ikke om antallet af disse sager, da transplantationen dræber doneren, så hvor mange kunne havde overlevet givet tid, eller misvurderet som død, det vides ikke.!
Jeg læste en gang en person der vågnede op i en af disse bodybags, fordi hospitalet mente han var død... Det var han dog ikke..
Man kan også tænke på at lægerne tjener formuer på organ transplantationer, jeg ved feks en hjerte operation (3 dobbelt bi-passs), som er i nærheden af kompleksitet til en organtransplation, koster ca 180 000dkk at gennemfører - det har jeg fra en forsikrings selskab, derved har lægerne store økonomiske fordele ved at få transplantioner gennemført, fordi ikke nok med selve operationen, så er der også den efterføglende pleje, m.v.. Ikke at jeg siger alle læger er kun interesseret i den økonomiske gevindst.
Jeg spekulerer blot på, hvad der ville være sket, hvis noget lignende var foregået på et privathospital.
Det ville være ganske naturligt.
Jeg tænker mere på den medie- og politikerstorm der ville være mod privathospitaler: Krav om forbud og ønske om offentlig overtagelse af området.
To statslige virksomheder der viser deres inkompetence og moralske bankerot i en sag.
Fantastisk!
Tragisk at det ikke ændrer noget, da befolkningen er opdraget til at se offentlige institutioner som upartiske, saglige og regelrette. Det ved de fordi det offentlige uddannelsesvæsen har fortalt dem det siden barnsben, samtidig med de er lært at mistro privatevirksomheder, kapitalen og kapitalister.
Det vælter ud med skeletter af skabene, men de fleste folk er så hjernevaskede at de skal mærke det på egen krop før du indser virkeligheden. Oftest er det desværre først i deres livs efterår, hvor det for sent.
Flere artikler fra Videnskab
WHO: PCB forårsager kræft. Skyldes livsstilsygdom ikke livsstil?
Udgivet for 4 timer og 9 minutter siden i Videnskab
Tilføjet 19/06 03:29 til Boblere af Klaus K
Kilde: lennarthardell.wordpress.com
Filosof: Vi er ikke ansvarlige for vores egen sundhed | Videnskab.dk
Udgivet for 17 timer og 38 minutter siden i Videnskab
Tilføjet 17/06 20:37 til Boblere af Søren Mortensen
Kilde: videnskab.dk
Google vil skaffe internet til alle med luftballoner - Politiken.dk
Udgivet for 3 dage siden i Videnskab
Tilføjet 15/06 23:02 til Boblere af Kaare Thode Jørgensen
Kilde: politiken.dk
Klimamodellerne er absurd - Bishop Hill
Udgivet for 2 dage siden i Videnskab
Tilføjet 14/06 16:30 til Boblere af Hamlet4
Kilde: bishophill.squarespace.com
Årtusinders største dødelige bedrageri
Udgivet for 5 dage siden i Videnskab
Tilføjet 13/06 13:20 til Boblere af Elsebeth Halckendorff
Prof. Murray Salby: Temp styrer CO2 - ikke omvendt | Tallbloke's Talkshop
Udgivet for 5 dage siden i Videnskab
Tilføjet 11/06 23:25 til Boblere af Hamlet4
Kilde: tallbloke.wordpress.com
Det ældste barn er mere intelligent end sine søskende - Hvert IQ-point giver 160.000 kroner i øget livsindtægt
Udgivet for 10 dage siden i Videnskab
Tilføjet 08/06 08:15 til Boblere af mlp
Kilde: information.dk
Skandalen bag skandalen
Udgivet for 15 dage siden i Videnskab
Tilføjet 03/06 14:07 til Boblere af Elsebeth Halckendorff
Forsker: Religiøs fundamentalisme kan være en "psykisk sygdom"
Udgivet for 18 dage siden i Videnskab
Tilføjet 31/05 11:16 til Boblere af Michael J
Kilde: videnskab.dk
Ydmyget: Plejere stak Jans hoved i urin-spand
Udgivet for 19 dage siden i Videnskab
Tilføjet 30/05 10:28 til Boblere af Michael J
Kilde: bt.dk
BT afslører: Patient fik overdosis - nu er han død
Udgivet for 19 dage siden i Videnskab
Tilføjet 30/05 10:26 til Boblere af Michael J
Kilde: bt.dk
Mindre brug af blod redder liv - TV 2 Nyhederne
Udgivet for 25 dage siden i Videnskab
Tilføjet 22/05 16:55 til Boblere af Kaare Thode Jørgensen
Kilde: nyhederne.tv2.dk
Rokokoposten: Danske skoleelever er verdens bedste til noget, som ikke kan måles
Udgivet for 29 dage siden i Videnskab
Tilføjet 20/05 23:27 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: rokokoposten.dk
Transkønnede forbliver på psykisk sygdomsliste - Politiko | www.b.dk
Udgivet for 30 dage siden i Videnskab
Tilføjet 18/05 12:43 til Boblere af Laurentius
Kilde: b.dk
Garageforsøget - igen - igen - igen
Udgivet for 36 dage siden i Videnskab
Tilføjet 13/05 15:32 til Boblere af MajC
Kilde: tobak-jatak.dk
Psykiatriens vilkårlighed
Udgivet for 39 dage siden i Videnskab
Tilføjet 10/05 14:28 til Boblere af Michael J
Kilde: arbejderen.dk
1-0 til dagplejen over vuggestuen
Udgivet for 40 dage siden i Videnskab
Tilføjet 09/05 17:28 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: jyllands-posten.dk
Forskere finder fedt, der slanker
Udgivet for 40 dage siden i Videnskab
Tilføjet 09/05 17:31 til Boblere af Jesper Ørsted
Kilde: bt.dk
Til forsvar for kuldioxide - WSJ.com
Udgivet for 40 dage siden i Videnskab
Tilføjet 09/05 17:59 til Boblere af Hamlet4
Kilde: online.wsj.com
Er Bent Jensens kolde krigs rapport smeltet eller er den stadig i dybfryseren?
Udgivet for 42 dage siden i Videnskab
Tilføjet 07/05 15:15 til Boblere af Ivan Dybdal
Kilde: 180grader.dk
|
|
Conservative Case for Drug Legalization Tilføjet 17/06 15:21 af Nick H. Rohde |
| Flere videoer | |
|
Om Erik Exildansker, skatteflygtning, anti-feminist, nationalist og liberalist. Se Eriks profil eller Følg Erik |
Der må være grænser for tolerancen! 18/06 20:52 - 83 klik
WHO: PCB forårsager kræft. Skyldes livsstilsygdom ikke livsstil? 19/06 03:29 - 79 klik
The European Union - the New Soviet Union? 04/05 15:42 - 70 klik
DR vil ikke live-interviewe bestemte politikere 18/06 07:23 - 1980 klik
Amning er en menneskeret - det er cafebesøg ikke! 17/06 22:05 - 1307 klik
Skat lukkede sund og rentabel virksomhed 18/06 14:07 - 1036 klik
S-forslag: Dusør til borgere der sladrer om skattesnyd 18/06 07:09 - 782 klik
Mor med klapvogn overfaldet med saks 16/06 10:06 - 2567 klik
Claus er sur på sin lortebank. 14/06 08:19 - 2198 klik
DR vil ikke live-interviewe bestemte politikere 18/06 07:23 - 1980 klik
Amning er en menneskeret - det er cafebesøg ikke! 17/06 22:05 - 1868 klik
Skal han udvises for voldtægt af 10-årig? 17/06 11:25 - 1839 klik
|
|
Amning er en menneskeret - det er cafebesøg ikke! Tilføjet 17/06 22:05 af Mersiha Cokovic |
|
|
Hundeloven - et bevis på at man indfører love, før loven er gennemtænkt Tilføjet 14/06 13:43 af Sabeena Sareen |
|
|
Min grundlovstale på Fejø Tilføjet 07/06 10:37 af Kim Fournais |
|
|
Hvad er farligst: atomkraft eller økologiske bønnespirer? Tilføjet 06/06 16:54 af Jakob Høppermann |
|
|
Jeg er indigneret over de borgerlige politikeres svigt Tilføjet 31/05 14:31 af Torben Mark Pedersen |
| Flere klummer | |
Bookmarklet

