Danskernes forbrug er stigende

Signe Bach,

04/12/2018

Danskerne forbrug er ganske stadig stigende. Amerikanske koncepter såsom Black Friday og Cyper Monday har om nogen været medaktør til at kickstarte forbruget, der stadig synes at vokse i takt med, at julen nærmer sig. Alt imens kan politikerne sidde med deres klappende hænder og ånde lettet op over, at det såkaldte 'råderum' ser ud til at være der over de næste par år på. Dette er særligt eftertragtede og belejreligt op til et valg, så de fremfor besparelser og fyringer i det offentlige kan bruge et ordforråd, der rummer sætninger såsom 'mere velfærd' og 'det går jo faktisk rigtig godt for økonomien', der for danskerne bare runger lidt bedre i ørerne. 

Men hvad bruger danskerne så pengene på? Helt generelt over hele linjen, er der en større tendens til at købe kvalitetsvarer men især gamle antikke møbler, der skraber en tidsmæssig værdi til sig, fordi kvantiteten røber ud. Af kvalitetsvarer er danskerne blevet mere bevidst om kvalitet, og de ved, hvad de vil have. Tøjmærker såsom Ganni har især fundet vejen ind i danskerne hjem, der på trods af sine højere priser er kommet for at blive. Dette skyldes formentlig den voksende kvalitetsbevidsthed.