E-handelsundervisning i skolerne - er vi ikke bagud?

Ikke angivet Ikke angivet,

17/09/2018

E-handlen og branchen omkring den er i hastig udvikling – det går faktisk så stærkt, at de færreste kan følge med i de daglige algoritmeopdateringer, der kan være forskellen på en virksomheds succes eller fald. Alligevel er online markedsføring og drift af en virksomhed online et fremmedord på langt de fleste af landets undervisningsinstitutioner. Forklaringen skal nok finde i, at det stadig er et relativt nyt fænomen (til trods for at internettet nu har været en stor del af vores daglige liv i mere end 20 år) og derudover går udviklingen så stærkt, at det kan være svært at få læringen ned sort på hvidt i undervisningsmateriale, før det atter er out-dated.

Men er det ikke problematisk? Der er en masse snak om, at vi bliver overhalet indenom af diverse lande udenfor Europa (og sågar fra lande indenfor Europa) – er det så ikke netop på sådanne teknologiske parametre, hvor vi som land i forvejen har e-handel som så integreret en del af vores dagligdag, at vi skal kunne skille os ud og have nogle af de bedste kandidater i verden, til at drive online virksomheder?

Eller ser uddannelsesinstitutionerne online virksomheder som en døgnflue? Hvis dét er tilfældet, så er vi i Danmark på den, for e-handel går kun én vej, og det er i eksplosiv vækst år efter år.


Hvordan får vi mere e-handel på dagsorden ude i de danske uddannelser?

Flere uddannelser har allerede forsøgt at komme efter det – det er dog langt fra alle, og indgangsbarrieren kan synes høj, når udviklingen går så stærkt. Derudover hjælper det ikke meget, når lederne fra institutionerne ofte ikke er inde i online markedsføring og virksomhedsdrift (med rette – det er en helt ny verden). Men hvad gør vi så?

Nogle uddannelser har valgt at hive folk ind ude fra – her får de online konsulenter/eksperter såsom Micky Weis, Steffen Hedebrandt (aktuel i denne Børsen artikel), Jesper & Mikkel (der netop har solgt deres virksomhed Firtal Web til Matas) ud og snakke og sætte eleverne ind i, hvilken hverdag de har. Det er dog begrænset hvad et 2-timers oplæg kan rykke, andet end at eleverne forhåbentlig selv får øjnene op for denne verden, der er ved at udvikle sig udenfor forelæsningslokalernes 4 vægge. Og det er, som bekendt, ikke altid nok.

Hvordan undgår vi, at vi sakker for langt bagud i denne enorme udvikling, som e-handel på nuværende tidspunkt gennemgår?

Kilde: