"Manglen på arbejdskraft risikerer ikke alene at få den konsekvens, at danske virksomheder må sige nej til ordrer og dermed flere penge på bundlinjen til vækst og investeringer.
Ifølge beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) kan det også betyde, at de statslige infrastrukturprojekter som tunneller, broer og sygehuse, der er planlagt til at blive bygget de næste ti år, bliver dyrere end planlagt eller forsinket.
"Det kan i sidste ende gøre, at nogle af de her projekter bliver forsinkede eller væsentligt dyrere, hvis man ikke kan få de nødvendige medarbejdere, og tidsplanerne dermed også bliver forrykket. Så der er forskellige implikationer, hvis den nødvendige råvare ikke er til stede, og det gælder ikke mindst medarbejdere," siger Troels Lund Poulsen og påpeger, at han er "meget pinlig bevidst om, at de infrastrukturprojekter vi står over for, kræver en stor grad af arbejdskraft."
---
Hvis man ser både på det direkte, det indirekte og det afledte behov for arbejdskraft, så skal der i alt bruges 210.000 mandeår – altså fuldtidsansatte i et år – for at bygge de projekter, som allerede i dag er planlagt for de kommende ti år.
"Hvis vi ikke anstrenger os nok for at skaffe den nødvendige råvaremængde i form af folk, der kan deltage i arbejdet på de her projekter, så kommer det til at blive en flaskehals. Det er lige præcis det, vi skal undgå. Det er også for at sikre, at lønningerne bliver presset højere op, end tilfældet er i dag inden for byggeriet," siger Troels Lund Poulsen om tallene.
"----