Leder: Ytringsfrihed og let påklædte kvinder

Slettet Bruger,

17/10/2007

Er det virkelig til skade for hele kvindekønnet, hvis en reklame afbilder kvinder let påklædte for at sælge herreunderbukser? Det er et synspunkt, som der kan stilles mange kritiske spørgsmål til, og enhver må på egen hånd bedømme, om der er gode argumenter for synspunktet eller ej. Ret beset er det ganske ligegyldigt i en politisk diskussion om forbud eller ej, for om så hele kvindekønnet blev udstillet som fuldstændig depraveret, udueligt til alt andet end husligt arbejde, uegnet til højere poster i samfundet og helt og aldeles i følelsernes vold uden snert af fornuftsbetonet tænkning, så burde ingen forbrugerombudsmand have ret til at forbyde det i reklamer og ingen anden smagsdommer forbyde det i andre former for ytringer.

Sådan er nu engang ytringsfriheden, som efterhånden i disse Muhammed-tider burde være slået fast med syvtommersøm: Ja, man har ret til at udtrykke synspunkter om andre mennesker, som disse andre ikke nødvendigvis selv bryder sig om. Er de utilfredse kan de udtrykke det, eller de kan lade være. Anderledes kan det ikke være, for vi tør ikke betro hverken politikere eller embedsmænd at diktere, hvad vi må sige eller ikke sige i dette samfund. Så stor magt bør intet menneske besidde.

Ytringsfrihed er ytringsfrihed. Det er ikke kun noget, som benyttes i f.eks. journalistik og fine, fine kunstbøger, men alle steder hvor mennesker har et budskab, de gerne vil formidle til andre. Ytringsfrihed har også de virksomheder, som gerne vil reklamere for deres produkter, og de medier som gerne vil optage reklamerne. Ingen steder i de erklæringer om menneskets grundlæggende frihedsrettigheder, som politikerne ved festlige lejligheder citerer fra, kan man læse, at ytringsfriheden ikke gælder for folk, der betaler penge for at få deres budskab offentliggjort med det formål at gøre opmærksom på deres produkter.

På det punkt er den danske lovgivning groft krænkende. Med jævne mellemrum hører vi fra den emsige forbrugerombudsmand, at en eller anden reklame ikke falder i hans smag, og visse reklamer er simpelthen forbudt via lov af Folketingets medlemmer, og uden at Grundloven tilsyneladende kan bruges som indvending imod det. Derfor må danskerne f.eks. ikke se reklamer for nye og forbedrede medicinalvarer, pengespil i udlandet eller tobaksvarer.

Ytringsfrihed? Kun hvis forbrugerombudsmanden og politikerne tillader det.

Kilde: