Reklamepuritaner går grassat igen

LEDER: Åh Gud, nu igen

Ole Birk Olesen,

13/04/2012

LEDER: Åh Gud, nu igen. Forbugerumbudsmanden er på banen i forhold til reklamer, der indeholder sex og køn! Og så ved man bare, at det bliver gakket - for sådan er det hver gang.

Denne gang har Forbrugerombudsmanden udformet nogle nye retningslinjer for, hvordan køn og sex må skildres i reklamer, så derfor ...

"En reklame er kønsdiskriminerende, når:

  • kønnet fremstilles på en nedsættende eller ringeagtende måde.
  • nøgenhed eller erotik indgår på en måde, der virker nedsættende eller ringeagtende over for det pågældende køn,
  • reklamen giver opfattelsen af, at det ene køns rolle socialt, økonomisk eller kulturelt er underordnet det andet køn,
  • reklamen giver opfattelsen af, at det ene køn er mindre kyndigt, mindre begavet eller mindre egnet til at udføre opgaver, som fysiologisk set kan udføres lige godt af begge køn eller,
  • reklamen på nedsættende eller ringeagtende måde giver opfattelsen af, at det ene køn har særlige negative personlighedstræk eller egenskaber.

Herudover skal en reklame være anstændig og udformet med behørig social ansvarsfølelse."

Hvem kan tage dette avorligt? Utallige er de reklamer, som spiller på kønsstereotype opfattelser - og hvad så?

Skal Oddsets reklamer nu forbydes, fordi de fremstiller kvinder som nogen, der ikke har forstand på sport? Eller skal de utallige reklamer, som i tidens løb har kørt på tv, hvor en familiefar fremstilles som en fjollet type, mens moderen får tildelt rollen som den voksne og ansvarlige, også forbydes?

Det er kun mærkelige mennesker i Danmark, som føler sig stødt af denne type reklamer. Alle andre ryster på hovedet eller griner af dem - og glemmer dem så. Der er jo andet at tage sig til.

Men af en eller anden grund har vi gjort excentrikernes syn på reklamers forhold til køn og sex til det herskende paradigme hos Forbrugerombudsmanden. Hvorfor dog det? Hvad er det folkelige mandat til at skabe sig på den måde i en statslig institution?

Kilde: