BUPL blander sig i Gaza-konflikten

På mandag skal pædagogernes fagforening, BUPL Århus, beslutte hvad den mener om Gaza-konflikten mellem Israel og Hamas

Slettet Bruger,

10/01/2009

På mandag skal pædagogernes fagforening, BUPL Århus, beslutte hvad den mener om Gaza-konflikten mellem Israel og Hamas. Formand Henning Truelsegaard er ikke i tvivl om hvilket resultat han ønsker af afgørelsen i bestyrelsen. Det skriver Jyllands-Posten.

"Generelt synes jeg, at den måde, som Israel agerer på, går ud over civilbefolkningen. Det er jeg stærkt imod. Det skal løses på andre måder end ved krig," siger han til Jyllands-Posten.

Han forsvarer sit ønske om at få BUPL til at blande sig med, at konflikten direkte påvirker dagligdagen i institutionerne.

"Vi har nogle medarbejdere, som dagligt omgås børn af disse familier. En sådan situation stiller ekstra krav til personalet," siger Henning Truelsegaard med henvisning til børn af palæstinensisk herkomst, og fortsætter:

"Det er inde på livet af os, så selvfølgelig må vi tage stilling og agere og operere derefter. Det er den praktisk-pædagogiske side. På den politiske side bakker vi op om at få konflikten løst."

Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet mener, at BUPL's beslutning vækker minder om tidligere tider, hvor det var helt normalt, at fagforeninger samlede ind til diverse organisationer i Mellemøsten, Afrika og Latinamerika.

"BUPL kan godt have solidariske relationer til pædagog-fagforeninger i andre lande. Men når man direkte tager stilling i en udenrigspolitisk konflikt, så er det en tilbagevenden til 1970'ernes fagforeningskultur," siger han.

BUPL's pludselige protest undrer også Laura Hay, Venstres medlem af børn og unge-udvalget.

"Fagforeninger må mene, hvad de vil. Men det er lidt specielt at tage stilling til en udenrigspolitisk konflikt," påpeger hun.

"Hvis jeg var medlem af den fagforening, så havde jeg nok brokket mig," fortæller hun til Jyllands-Posten og pointerer afslutningsvist, at BUPL skal passe på med ikke at indoktrinere børnene i institutionerne.

[email protected]

Kilde: