Det er det offentlige, der hindrer konkurrencen i Danmark

Af Ole Birk OlesenHvis vi ikke havde staten til at holde øje og gribe ind, så ville monopolkapitalismen kunne herske uhindret og konkurrence være e...

Slettet Bruger,

17/06/2008

Af Ole Birk Olesen

Hvis vi ikke havde staten til at holde øje og gribe ind, så ville monopolkapitalismen kunne herske uhindret og konkurrence være en saga blot. Sådan har venstreorienterede og amatørøkonomer ræssoneret i mange år, men glem det: Det er først og fremmest det offentliges egne regler og love, som sætter konkurrencen ud af kraft eller på vågeblus.

Det fastslår Konkurrencestyrelsen i sin årlige konkurrenceredegørelse.

"For størstedelen af de udpegede brancher er der tale om, at konkurrenceproblemerne i større eller mindre omfang skyldes offentlig regulering. Det kan fx være i form af adgangsbarrierer, prisregulering og antalsbegrænsninger," kan man læse i redegørelsen.

Konkurrencestyrelsen nævner flere eksempler:

Stikkontakter leveres næsten udelukkende af Lauritz Knudsen: "En væsentlig del af baggrunden er stærkstrømsbekendtgørelsen, som indeholder et krav om, at stikkontakter, der anvendes i husinstallationer, skal være af dansk type," skriver Konkurrencestyrelsen.

Konkurrencen mellem apoteker er meget svag, og forklaringen er ifølge Konkurrencestyrelsen oplagt: "Apotekernes mulighed for at konkurrere er i væsentligt omfang begrænset af omfattende offentlig regulering. Dels er adgangen til markedet reguleret gennem et bevillingssystem, og dels er apotekernes mulighed for at konkurrere indbyrdes begrænset af en række adfærdsregulerende regler."

For Taxakørsel gælder det samme, skriver Konkurrencestyrelsen: "Taxikørsel er et intensivt reguleret erhverv, og den intensive regulering begrænser konkurrencen, jf. kapitel 3. Det er en konkurrencebegrænsning, at de enkelte kommunalbestyrelser og Storkøbenhavns Taxinævn fastsætter antallet af taxibevillinger inden for deres bevillingsområde. Antalsbegrænsningen suppleres af en geografisk begrænsning for taxikørsel. Taxikørsel kan udføres inden for den kommune, som har udstedt tilladelsen, og i begrænset omfang til og fra kommunen."

Også i dagligvarehandlen betaler forbrugerne unødigt høje priser p.g.a. politikernes regulering: "Inden for detailhandelen er den danske regulering relativt konkurrencebegrænsende. Godt 60 pct. af OECD-landene har en mindre konkurrencebegrænsende regulering end Danmark. Den danske regulering er mere konkurrencebegrænsende end i EU9-landene Sverige, Nederlandene, Storbritannien og Italien. Det skyldes især reguleringsmæssige adgangsbarrierer i form af lukkelov og planlov samt priskontrol på fx lægemidler og tobak," skriver Konkurrencestyrelsen.

[email protected]

Kilde: