Haarder afviser svensk skolemodel: Ingen må tjene penge på at drive skole

Profit er en god gulerod for supermarkeder, fremstillingsvriksomheder og frisører, men private skoler må ikke drives som overskudsgivende forretnin...

Slettet Bruger,

02/10/2009

Profit er en god gulerod for supermarkeder, fremstillingsvriksomheder og frisører, men private skoler må ikke drives som overskudsgivende forretning. Det mener undervisningsminister Bertel Haarder, som på en konference hos tænketanken CEPOS torsdag afviste, at regeringen vil indføre svenske tilstande på skoleområdet i Danmark. Det skriver folkeskolen.dk.

Den svenske regering gav i 1992 mulighed for at etablere privatskoler med 100 procent offentligt tilskud og tillod også etablering af kæder af skoler. De skal følge den svenske læseplan som de offentlige skoler, må ikke opkræve forældrebetaling, men må til gengæld trække et eventuelt overskud ud til aktionærerne.

Et af Sveriges største friskoleselskaber, Kunskapsskolan, var repræsenteret på CEPOS-mødet, og den har 32 skoler for elever fra 12-18 år i Syd- og Mellemsverige med i alt 10.000 elever og knap 700 lærere.

Bertel Haarder gav udtryk for, at vi i Danmark skal studere den svenske model med stor interesse, fordi de har valgt at "gøre det anderledes og har sparket politikerne ud af den lokale skoleledelse." Men han understregede, at han ikke ønsker at ændre lovgivningen, så vi kan få svenske tilstande.

"Regeringen har ingen planer om at ændre det danske krav til selvejende institutioner om, at alle penge skal blive til formålet, og at man ikke kan trække penge ud. Det er faktisk en ret god og velfungerende dansk model. Derfor er det en diskussion, jeg ikke gider rejse, da den er overflødig, fordi selvejemodellen fungerer godt her. I Danmark har vi tradition for, at åndsfriheden skabte friskoletraditionen, mens man i Sverige har haft et ønske om at gøre det muligt at forny skolen. Vores friskoler har så større frihedsgrader end de svenske, hvad angår indholdet i undervisningen," sagde Bertel Haarder ifølge folkeskolen.dk

[email protected]

Kilde: