Konkurrencestyrelsen kritiserer politisk regulering af taxaerhvervet

Ifølge Grundlovens paragraf 74 skal "alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, hæves ved ...

Slettet Bruger,

16/06/2008

Ifølge Grundlovens paragraf 74 skal "alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, hæves ved lov". I hyrevognsbranchen er det lige omvendt: Der kommer inskrænkningerne i den fri og lige adgang til erhvervet netop fra en lov, og nu slår Konkurrencestyrelsen i sin nye årsrapport også fast, at inskrænkninger ikke kan begrundes med hensyn til det almene vel, tværtimod.

"Reglerne om antalsbegrænsningen og den geografiske begrænsning er skadelige for konkurrencen," skriver Konkurrencestyrelsen og fortsætter: "Antalsbegrænsningen forhindrer, at nye vognmænd etablerer sig, og at eksisterende vognmænd udvider deres forretning. Den geografiske begrænsning beskytter vognmændene mod konkurrence fra vognmænd fra andre kommuner. Reglerne indebærer, at udbuddet af taxikørsel ikke i tilstrækkeligt omfang formår at tilpasse sig kundernes efterspørgsel. Det betyder længere ventetid for kunderne, især fredag og lørdag nat, hvor efterspørgslen er høj."

Konkurrencestyrelsen udpeger også de faste priser for hyrevognskørsel, som de kommunale hyrevogsnævn fastsætter, som et problem: "Maksimaltaksterne fungerer i praksis som faste priser og begrænser priskonkurrencen," hedder det i årsrapporten.

Rapporten får nu Forbrugerrådet til at kræve lovens nuværende beskyttelse af hyrevognsbranchens indtjening ophævet.

"Dyre taxiregninger, manglende produktudvikling og skæve subsidieordninger rammer de svageste forbrugere, der ikke har råd til egen bil. Det fremmer spirituskørsel, sænker mobiliteten og skader miljøet," siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet, til Ritzau.

[email protected]

Kilde: