Mandeforsker om IKEA-reklame: Den er da bare sjov

Slettet Bruger,

17/10/2007

Af Ole Birk Olesen

"Forestil dig, at der skulle sælges noget dameundertøj, og så blev mænd klædt ud i det. Så ville man da straks sige, at det var ud over kanten."

Sådan lød det fra Randi Iversen, forkvinde for Kvinderådet, da hun i et interview med 180Grader.dk skulle forklare, hvorfor JBS' reklame med kvinder i mandeunderbukser er stødende og bør stoppes af forbrugerombudsmanden. Det fik flere læsere til at henvise redaktionen til en reklame for køkkener, som svenske IKEA for tiden kører: Her ser man netop en mand i dameundertøj, suppleret med teksten, "31% laver mad i deres undertøj".

Adspurgt om det er problematisk henviser Randi Iversen imidlertid til andre:

"Prøv at spørge nogen mandeorganisationer."

I tager jer simpelthen ikke af ting, der har med mænd at gøre?
"Jo, vi tager os af ligestilling mellem kvinder og mænd, det gør vi da. Men jeg vil sige, at det primært er den forurettede part, som må gå ud og sige, hvis man er forurettet på sit køns vegne. I Kvinderådet udtaler vi os på vegne af kvinder og ligestillingsspørgsmål, men det må være mandeorganisationerne, der føler sig forurettet over IKEA's reklame," siger Randi Iversen til 180Grader.dk.


Angiveligt skulle der findes et "Maskulint Forum", men de lader sig ikke sådan opstøve, så i stedet følger vi Randi Iversens råd om at ringe til mandeforsker Kenneth Reinicke på RUC. Han laver hurtigt et opslag på sin computer for at granske IKEA-reklamen:

"Lad mig se ... ikea punktum dk ... nåja, der står den jo! Hahaha," lyder den første kommentar fra mandeforskeren, inden han henvender sig til sin kvindeforskerkollega, Karen Sjørup: "Hvad så, Karen, der bliver spurgt: 'Føler mænd sig stødt?' HAHA!"

Og hvad er så svaret? Bør mænd ...
(Reinicke udstøder en rallen, som om han er ved at blive kvalt af grin)
... føle sig stødt ...
(Reinicke lyder nu næsten som et æsel)
... over det her?
"Mænd vil nok ikke på samme måde reagere på den, som kvinder reagerer på JBS' reklame. De kan måske godt føle sig stødt og synes, det er latterligt, men generelt har de jo ikke det samme beredskab. Det er sjældent, at mænd går ind og reagerer på den slags. På en måde er den selvfølgelig også sjov ... jeg ved sgu ikke ... hehehe."

Så du kan ikke rigtig hidse dig op over den? Jeg kan ikke lave en overskrift i stil med, 'Ekspert: IKEA-reklame under lavmålet'?
"Mænd er jo ikke på samme måde underlagt den der seksualiserede iscenesættelse, som kvinder konstant er. Det er derfor, kvinder og kvindeorganisationer konstant er på mærkerne."

Hmmm ...
"Jo, man kan da godt sige, at det er en krænkelse, men ... hehehe ... Hvad synes du, Karen?"

Karen Sjørup fra baggrunden: "Jeg synes jo, at den er humoristisk og overraskende i modsætning til JBS-reklamen, som i den grad ... (hendes ord kan ikke høres)."

Reinicke: "Kan du høre, hvad hun siger?"

I modsætning til JBS-reklamen, som i den grad er hvad?
"Den er jo sådan mere stereotyp. Den her er humoristisk og overraskende."

Er JBS-reklamen ikke også humoristisk og overraskende? Det er kvinder, der gør typiske mandeting?
"De billeder ligner mere noget, mænd masturberer til - det er jo ikke en skid sjovt."

De lader kvinder gøre ting, som mænd typisk gør: Se fjernsyn med en øl, læse et blad på toilettet og - en parodi - hælde øl ud over morgenmaden. Er det ikke lige så sjovt, som at putte en mand i dameundertøj?
"Jeg tror bare, at vi er så vant til at se denne seksualiserede iscenesættelse af kvinder, og jeg lagde i første omgang kun mærke til den nøgne kvinde, ikke at hun gjorde mandeting, hvorimod den fra IKEA er decideret sjov, fordi vi ikke er vant til at se den nøgne mandekrop udstillet på sådan en seksualiseret vis. Men hvad er din umiddelbare kommentar, Karen?"

Karen Sjørup fra baggrunden: "Det åbne skridt er (resten kan ikke høres) ..."

Reinicke: "Nå, det åbne skridt er det stødende, ja ... hehehe."

Sådan sidder mænd jo.
"Jaja, sådan sidder vi sgu da, Karen! Hahaha! Det slog mig egentlig ikke så meget. "


Summa summarum: Teorien om, at folk ikke hidser sig så meget op over en reklame med en mand i dameundertøj, den er blevet bekræftet, ikke?
"Jo, jeg ville nok også mere grine. Det tror jeg er fordi, det er så uvant, hvorimod JBS' reklame og de andre, der har været, får os til at tænke, 'åh, skal vi nu til det igen'. Selvom de finder på noget nyt - i dette tilfælde at kvinder overtager mandeattituder - så er der stadig så meget fokus på kroppen. Hvorfor har hende, der hælder øl ud over cornflakes'ne ikke en trøje på f.eks.?"

Når man vågner op og skal have sig en reparationsbajer på morgenmaden, så går man vel bare rundt i sine underbukser, gør man ikke?
"Hahaha, jojo, selvfølgelig, jaja. Men det, der fanger, er jo en velskabt kvinde."

Det er det. Men manden fra IKEA-reklamen er faktisk også ganske veltrænet, selvom han er oppe i årene.
"Jaja, gode mavemuskler og markeret arm, ja. Men vi er inde på et territorium, hvor det stadig er uvant for os at se en mand på den måde. Jeg tror, de fleste mænd ville grine, og det er fordi, mænds seksualisering på ingen måde kan sammenlignes med det konstante blik, som kvinder hele tiden har på deres krop."

Mænd fremstilles på en anden måde i reklamer og meget ofte som den lidt fjollede far, der er komplet ufarlig og god ved børn - som mange kvinder gerne vil se en mand. Handler det ikke bare om, at reklamer fremstiller mænd og kvinder på en måde, så de kan fange det modsatte køn? Mænd fanges ind med sex, kvinder med ufarlighed og trofasthed?
"Den forskel må man ikke neutralisere. Jeg er da glad for, at der ikke er den udstilling af mandekønnets seksualitet. Det beskytter da mig på et eller andet plan. Derimod tror jeg, at mange kvinder lider under, at det sker for kvinder. Der var en gang en som sagde, 'jeg ville ønske, at jeg engang i mellem kunne træde ind i et rum, uden at have min krop med mig'."

Er det ikke en person, som har et psykisk problem?
"Nej, det tror jeg ikke."

Det er vel en del af det at være kvinde, at man har et udseende, og at dette udseende kan fange mænds opmærksomhed?
"Jojo, men det kunne man godt have underspillet, kulturelt set. Mænd lider på andre måder, f.eks. ved at det forventes af dem, at de skal præstere meget på arbejdsmarkedet, men det bliver ikke i samme omfang problematiseret. Det har noget at gøre med, at mænd er det tavse køn, og at det ikke er legitimt for dem at problematisere deres kønsproblemer."

Kan man ikke bare sige, at mænd er det ikke-klynkende køn? Det køn der sætter grænser for udstillingen af sine private problemer og ophøjelsen af dem til samfundsproblemer?
"Jeg vil hellere sige, at mænd er det tavse køn, som ikke er vant til at tale på den måde. Men med hensyn til reklamen vil mange mænd nok bare synes, den er sjov og overraskende, men hvis vi havde fået vist en mand med hans erektion og hans hængenosser, så tror jeg, vi ville se reaktioner," siger Kenneth Reinicke.

Gad vide om læserne også kan finde det billede ude på nettet?

[email protected]

Kilde: